Ahad, 16 Februari 2020

Untuk membodek kerajaan Timor Leste, misalnya membina istana Presiden Timor Leste secara percuma. 9743


MISI KE TIMOR LESTE
SEPTEMBER 22, 2009 BY ADMIN

1. Saya pada 17hb Sept lalu, saya mengikut Komander Pasukan Gerakan Khas Datuk Fuad Abu Zarim (Boss UTK dan SB polis daaaa) dan Timbalan Komander PGA Briged Tengah ACP Azizan terbang ke Dili, Timor Leste dalam perjalanan yang mengambil masa lebih kurang 15 jam. Rombongan kami sebenarnya berjumlah 7 orang tetapi 4 pegawai polis dari Bukit Aman terpaksa diturunkan di Senai, Johor kerana tidak mendapat perlepasan Kementerian Dalam Negeri.

2. Kira best jugalah misi kali ini walaupun penat gilaa sebab terbang dengan pesawat kecil yang baru dibeli polis (saya akan buat posting baru memperkenalkan pesawat itu dan ianya tidak pernah dipertontonkan kepada awam sebelum ini). Baru saya tahu betapa susahnya abang-abang polis kita menyambut Ramadhan dan Hari Raya di rantau orang. 24 jam duduk dalam kem, mereka ini sebenarnya merupakan pasukan polis dari MAL-FPU (Malaysia-Formed Police Unit) yang ditugaskan untuk membuat rondaan di sekitar Dili. Masa bulan puasa ini, kem polis Malaysia sering dikunjungi oleh pasukan polis beragama Islam dari Singapura. Mereka merupakan pengunjung tetap ke kem itu selain dari kakitangan Petronas di sana. Timor Leste amat kaya dengan minyak. Untuk membodek kerajaan Timor Leste, China misalnya membina istana Presiden Timor Leste secara percuma.


3. Paling best saya diajak untuk menyertai rondaan mereka. Gambar diatas saya dalam jip (jenis apa tak tahu), meronda dan memeriksa kawalan polis Malaysia di bangunan-bangunan penting kerajaan Timor Leste. Ketika ini keadaan sudah aman dan tidak ada pertempuran berlaku, namun begitu saya tetap cuak kerana saya seorang sahaja yang tidak diberi sebarang senjata. Mereka ini semua lengkap dengan pistol jenis Styer di pinggang.
4. Sungai apa tah nama dia…tetapi kering kontang. Penduduk sangat miskin rata-rata suka makan khinzir hehehe. 

5. Kereta perisai yang dibeli dari Korea Selatan. Ada dalam 4 buah, kalau ada demontrasi, kereta ini akan keluar. Demontrasi memang lumrah penduduk Timor Leste. Rasa-rasa kalau diperhatikan macam ada kamera infra red atas bumbung. 

6. Anggota polis Malaysia mendapat kepercayaan tinggi dari kerajaan Timor Leste. Kerajaan itu meletakkan tanggungjawab yang tinggi kepada polis Malaysia dan polis Portugal bagi menjaga bangunan strategik mereka. Polis di atas mengawal rumah Perdana Menteri Timor Leste…yang bentuknya lebih kurang macam rumah banglo di Malaysia. Anjing Perdana Menteri Timor Leste tidak ada dalam gambar ini, anjing tersebut mengejar saya kerana saya tidak memakai uniform. Anjing itu pun kenal mana satu polis mana satu orang awam berdasarkan uniform berbanding orang awam di Malaysia yang tidak menghormati langsung petugas beruniform kita.

7. Kawad, nyanyian Negaraku dan Sang Saka Biru…terpaksa den nyanyi lagu polis bersama-sama.

8. Seorang anggota tentera Timor Leste. Dari segi kelengkapan individu, saya tengok memang hebat dia orang ini setaraf dengan unit pasukan khas kita. Kekuatan adalah pada sekitar 1,500 orang dan banyak dilatih oleh tentera Portugal serta Australia.

9. Dua anggota polis bersenjatakan MP5 dan pistol Styer di pinggang. Mereka tidak dibekalkan dengan raifel M16 kerana jika terjadi kekacauan, MP5 lebih efektif untuk pertempuran dalam bandar. Penggunaan MP5 menyebabkan polis tempatan dan luar negara menyangka, mereka ini merupakan pasukan polis elit Malaysia. 

10. Oleh kerana kekalutan kerja dan rondaan, saya tidak sempat makan nasi briyani di Kem MAL-FPU di Inap Comoro. Selepas join abang-abang polis ini meronda dengan diketuai oleh Chif Inspektor Mohd Yusoff Tahir, saya pekena roti canai 2 keping dan segelas teh tarik di sebuah cafe. Harga makanan sangat mahal kerana mereka menggunakan mata wang dollar. Segelas teh tarik bersamaan Satu Us Dollar.

11. Gambar di atas merukan hotel terkemuka di Dili. Kontena ini sebenarnya kamar tidur dan ia merupakan bekas kem askar yang dijadikan hotel. Tidur saya terganggu ketika ini kerana helikopter Blackhawk tentera Australia sibuk menjalankan penerbangan taktikal iaitu penerbangan helikopter tanpa sebarang cahaya lampu. Memang saya sendiri tidak nampak helikopter tersebut walaupun terbang rendah. Saya percaya juruterbang helikopter dibekalkan dengan alat pandang malam. Pasukan polis kita turut dibekalkan dengan alat pandang malam yang baik, tetapi banyak yang rosak apabila ada anggota yang terbuka penutupnya pada waktu siang..jadi rosak lah.

Kredit:
http://www.militaryofmalaysia.net/2009/09/misi-ke-timor-leste/

ZON MORO DI FILIPHINA
DECEMBER 5, 2009 BY ADMIN
Gambar kat Filiphina ini semua rosak pasal kamera masuk wap air, bengang betul. Gambar di atas adalah saya di hadapan para penduduk Islam Filiphina yang menyambut kedatangan Menteri Pertahanan (skrg PM) Datuk Seri Najib Tun Razak.
Baru sampai di lapangan terbang Zamboanga, deretan askar Filiphina sambut kami
Saya baru turun dari kapal terbang VIP TUDM, di Labuan kotttt..

PASAL DEMAM HARI RAYA BELUM TAMAT, DEN TULIS CERITA NI

1. Kita baru sahaja menyambut hari raya haji dan tidak lama dahulu kita menyambut Aidilfitri, teringat saya beberapa tahun lepas ketika saya ada mengikuti Menteri Pertahanan Datuk Seri Najib Tun Razak (skrg PM) ke kepulauan Mindanao, Filiphina untuk bertemu dengan pasukan tentera darat Malaysia yang bertugas sebagai pengamam diantara pemberontak Islam Moro dan kerajaan Manila.

2. Demi tugas dan negara, saya terpaksa melupakan soal untuk berhari raya Aidilfitri, lagi pun, Najib pun boleh berkerja pada hari raya, jadi apa bezanya saya.

3. Penerbangan dibuat dari Pengkalan TUDM Subang menaiki pesawat Boeing BBJ (737-700) berwarna putih. Sudah dua kali saya berpeluang menaiki pesawat VIP TUDM, kali pertama adalah ketika mengikuti Najib melawat rejim kuku besi Myanmar tidak lama dahulu (tapi jenis pesawat tidak ingat, saya rasa kecil sedikit dari Boeing 737-700 yang dinaiki oleh saya pada kali ini.

4. Duit cuma ada RM50, pergi oversea bawa RM50, aduhhhh, memang pokai pasal terlupa nak draw duit dari mesin ATM (sebenarnya saya memang selalu pokai pun).

5. Pesawat berhenti di pengkalan TUDM Labuan untuk refuel dan kemudian menyambung semula penerbangan.

6. Dalam pukul 1pm, pesawat akhirnya tiba di lapangan terbang terbang Zamboaga. Kami disambut oleh pasukan tentera Filiphina dan polis, beberapa helikopter pengempur jenis Huey lengkap dengan mesingan dan roket berlegar-legar di udara (terasa macam babak filem perang Vietnam pulak, dalam kepala dah terpasang lagu All Along The Watch Tower).

7. Sekuriti sangat ketat, secara psikologinya menyebabkan saya terfikir kemungkinan rombongan ini akan diserang hendap. Adusss saspen saspen, wasiat tak buat lagi ini.

8. Rombongan kami diawali dengan dua polis Filiphina menunggang motorsikal Scrambler dan kemudian diikuti dengan kereta perisai jenis Simba.

9. Saya memang berdebar-debar sangat kerana saya duduk di tepi tingkap bas. Tingkap bas pulak besar, comfirm ambusher tidak ada masalah untuk menembak telinga saya dan tembus di telinga belah kiri. Sebelum itu saya sempat mengukur ketebalan dinding bas. Memang tidak cukup tebal untuk menahan tembakan peluru 5.56mm M16.

10.Saya benar-benar saspen dan saya mula merasa kesal kerana memakai pakaian macam tentera, sepatutnya kalau pergi ke tempat-tempat “panas” ini, kalau boleh elaklah pakai baju yang menyerupai tentera, topi askar pun kalau boleh elakkan (ini nasihat kawan sayalah).

11.Askar Filiphina berada di sekitar jalan, lengkap bersenjata dari raifel M16 sampailah ke mesingan M60 dan suasana benar-benar tegang.

12.Tiba-tiba pemandangan yang tegang tadi beransur-ansur digantikan dengan sekumpulan orangramai, ramai kanak-kanak dan wanita yang memakai tudung.

13.Comfirm, saya dah masuk ke dalam sarang MILF, pasal itu kumpulan askar yang banyak dilihat sepanjang perjalanan tadi hilang secara beransur-ansur.

14.Saya macam tidak percaya dengan pandangan yang saya lihat.

15.Mereka mengibarkan bendera Malaysia dan ada dikalangan mereka yang menitiskan air mata kerana kegembiraan apabila melihat ada pemimpin dari Malaysia datang menjenguk kumpulan rakyat yang ditindas sejak sekian lama ini.

16.Bila bas berhenti, berpuluh-puluh lelaki dan wanita Melayu Islam Zamboanga menerpa kami dan meneriak Malaysia!!Malaysia!!, Mahathir!! Mahathir!!. (masa itu zaman Mahathir, Abdullah Badawi belum naik lagi). Saya sebak sangat melihat negara dan pemimpin saya diterima sedemikian rupa oleh kelompok saudara seagama saya di sini.

17.Memang terasa bangga sangat, sebak pun ada. Bukan apa, bila ada pemimpin Islam dari negara yang dihormati dunia macam Malaysia sampai ke tempat macam ini, saudara Islam kita yang terdiri dari bangsa Melayu Moro ini merasakan nasib mereka diambil berat.

18.Pertama, Malaysia sendiri mengusahakan perdamaian di antara Manila dan Moro (skrg tidak menjadi kerana kerajaan Manila memang macam tidak berminat untuk berdamai dengan depa ini).

19.Kedua, Malaysia menghantar tentera kita yang merupakan satu bangsa dan satu agama untuk menjadi pengaman di situ sekaligus menjamin keselamatan bangsa Melayu Moro yang selama ini tidak dapat menjalankan kegiatan sosial serta ekonomi mereka secara normal.

20.Sebenarnya banyak tapi maaf saya tidak dapat menceritakan maklumat seterusnya kerana saya tidak mahu ia disalahgunakan, kang tak pasal-pasal Wisma Putera atau Kementerian Dalam Negeri siasat saya apabila isu dalam ini menjadi masalah internasional.

21.Sebenarnya saya nak keluarkan entry ini pada Aidilfitri lepas tetapi lupa, entry ini dikeluarkan memandangkan Perdana Menteri sekarang ini Datuk Seri Najib Tun Razak akan melawat pemimpin Islam di Selatan Thailand pada 7 hingga 9 Dis ini dan saya boleh bayangkan suasana yang mengharukan di kalangan pemimpin Islam dan bekas-bekas pejuang Pulo di kawasan itu yang melihat Najib datang.

22.Selama beberapa tahun, belum ada pemimpin Islam dari negara ini yang dibawa melawat wilayah berkonflik itu malah hubungan di antara kedua negara sangat tegang sebaik sahaja selepas mantan PM, Tun Seri Dr Mahathir Mohamad mengesyorkan supaya wilayah Islam di sana diberi kuasa autonomi (Perkataan yang sangat sensitif kepada kerajaan Thailand).

23.Saya juga berharap supaya pemimpin dan rakyat negara ini terus menerus menyokong perjuangan saudara kita di Thailand dan juga Filiphina.

Kredit:
http://www.militaryofmalaysia.net/2009/12/zon-moro-di-filiphina/

Tiada ulasan: