Sabtu, 21 Mac 2020

Belantara berita. 9984.


Berita Baik Untuk Peniaga Kecil di P. Pinang
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 9 minutes ago
Zakat Pulau Pinang memperuntukan RM3 juta untuk membantu peniaga kecil dan penjaja dari kalangan asnaf fakir dan miskin yang terjejas akibat Perintah Kawalan Pergerakan berikutan penularan koronavirus (Covid-19). Timbalan Ketua Menteri 1, Datuk Ir Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman berkata, bantuan khas yang disediakan ini bagi meringankan beban golongan berkenaan yang berdepan masalah kehilangan punca pendapatan disebabkan perintah kawalan berkenaan. Beliau yang juga Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang berkata, bantuan khas ini menyasarkan peniaga dan penjaja gerai makanan ...

JANGAN DEGIL
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 24 minutes ago
JANGAN DEGIL untuk melawan manusia degil ni senang jer, kasi hantar segerombolan FRU untuk jaga kawasan. TT pun jenis manusia degil, tt tentu lebih faham mcmana FRU bertugas, kan? on *UNTUK * *KESELAMATAN SEMUA* Publish | Delete | Spam Anonymous on 21/03/20 --------------

Cara Mengatasi Kecemasan Adanya Wabah Virus Corona, Lakukan Pola Hidup Sehat dan Berpikir Positif
Tribunnews.com - 25 minutes ago
Cara Mengatasi Kecemasan Adanya Wabah Virus Corona, Lakukan Pola Hidup Sehat dan Berpikir Positif

TNB henti sementara operasi bacaan meter hingga 31 Mac
tyrazalhe, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
BANGI, 26 Rejab 1441H, Sabtu – Tenaga Nasional Berhad (TNB) menghentikan sementara operasi bacaan meter dan penghantaran bil fizikal di premis, demi keselamatan pelanggan dan kakitangannya sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan. Syarikat itu dalam satu kenyataan memaklumkan, penghentian sementara dua operasi berkenaan bermula semalam sehingga tamat tempoh Perintah Kawalan Pergerakan pada 31 Mac. Katanya, pelanggan yang … The post TNB henti sementara operasi bacaan meter hingga 31 Mac appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
COVID-19: Guru KAFA masih dapat elaun penuh RM1,000
tyrazalhe, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
BANGI, 26 Rejab 1441H, Sabtu – Seramai 35,000 guru Kelas Al Quran dan Fardu Ain (KAFA) akan mendapat elaun penuh sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan yang berkuat kuasa sehingga 31 Mac. Keputusan itu dibuat Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kerana menyedari kesulitan yang dihadapi orang guru KAFA seluruh negara yang tidak dapat melaksanakan tugas ekoran … The post COVID-19: Guru KAFA masih dapat elaun penuh RM1,000 appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Kisah hebat Bilal bin Rabah
sitifatimah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
SAIDINA Bilal Bin Rabah radiallahu’anhu adalah seorang sahabat yang masyhur yang sentiasa menjadi juru azan di Masjid Nabawi di Madinah. Pada mulanya, beliau adalah seorang hamba kepada seorang kafir, kemudian beliau telah memeluk Islam. Oleh sebab itu, beliau telah diseksa dengan pelbagai cara. Umayyah Bin Khalaf yang merupakan musuh Islam yang ketat telah membaringkan Bilal … The post Kisah hebat Bilal bin Rabah appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Wad paediatrik Hospital Selayang ditutup sementara
sitifatimah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
KUALA LUMPUR, 26 Rejab 1441H, Sabtu – Wad Jabatan Paediatrik Hospital Selayang ditutup buat sementara, selepas dua kakitangan jabatan berkenaan disahkan positif jangkitan COVID-19. Serentak itu, Jabatan Paediatrik tidak akan menerima sebarang rujukan atau kemasukan pesakit baru ke semua wad. Pengarah Hospital Selayang, Dr Sakinah Alwi dalam satu kenyataan berkata, Pihak Jabatan Kecemasan dan Trauma … The post Wad paediatrik Hospital Selayang ditutup sementara appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Teruskan berada di rumah
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
KUALA LUMPUR, 26 Rejab 1441H, Sabtu – Memasuki hari keempat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan hari ini, orang ramai diharap terus berada di rumah masing-masing bagi mengekang penularan wabak COVID-19. Kadar pematuhan semakin baik selepas agensi penguatkuasaan terutama polis mengadakan sekatan jalan raya dan memberi nasihat kepada orang ramai secara berterusan setiap hari selepas hari pertama … The post Teruskan berada di rumah appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Surau di Lebuhraya PLUS ditutup sementara
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
KUALA LUMPUR, 26 Rejab 1441H, Sabtu – PLUS Malaysia Berhad (PLUS) menutup sementara semua surau di hentian sebelah plaza tol dan Hentian Rehat dan Rawat (R&R) di lebuh raya kendaliannya bermula hari ini hingga tempoh Perintah Kawalan Pergerakan berakhir, 31 Mac ini. PLUS dalam kenyataannya hari ini memaklumkan langkah itu diambil selaras dengan arahan pihak … The post Surau di Lebuhraya PLUS ditutup sementara appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
COVID-19: Melaka umum lapan insentif libat RM6.53 juta
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
MELAKA, 26 Rejab 1441H, Sabtu – Kerajaan Negeri Melaka hari ini mengumumkan lapan insentif khas melibatkan peruntukan RM6.53 juta, bagi membantu rakyat terjejas dan usaha mengekang menularan COVID-19. Ketua Menteri Datuk Sulaiman Md Ali berkata, salah satu insentif itu adalah peruntukan khas bagi petugas barisan hadapan kesihatan, yang sedang merawat dan mengawal penularan pandemik itu. … The post COVID-19: Melaka umum lapan insentif libat RM6.53 juta appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Apa patut buat apabila tak keluar rumah?
sitifatimah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
ADA orang tanya soalan, apa yang patut kita buat jika tak boleh keluar rumah? Saya jawab, diri kita sekiranya kita pandang dari sudut material, memang kita sentiasa terkurung. Hatta kalau kita keluar rumah pun kita akan terkurung. Terkurung dengan pancaindera kita sendiri. Allah SWT bagi peluang untuk kita terokai diri kita, dengan Dia kurung kita, … The post Apa patut buat apabila tak keluar rumah? appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Tunisia arah perintah berkurung
tyrazalhe, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
TUNIS, 26 Rejab 1441H, Sabtu – Presiden Tunisia mengarahkan perintah berkurung dengan menghadkan pergerakan bebas rakyat negara itu dalam usaha untuk mengekang penularan wabak COVID-19. Semua kedai makan, restoran dan masjid telah ditutup selepas negara berkenaan mencatatkan 54 kes dengan satu kematian direkod setakat ini. Susulan perintah kerajaan itu, bank di Tunisia memutuskan untuk menangguh … The post Tunisia arah perintah berkurung appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Siasat, Siapa TIDAK Sekat Pelancong China? Ada Unsur Perkauman?
Ibnu Hasyim, Ibnu Hasyim - 10 minutes ago
*Tahukah Anda Kenapa Kerajaan PH Tidak Menyekat Pelancong Dari China??* Kenapa orang ramai menyalahkan pentadbiran kerajaan PH kerana gagal menyekat kemasukan pelancong dari China? Apakah hujah dan fakta separuh masak seperti tuduhan macai PH nak pertahankan tidakan bodoh pemimpin mereka tanpa memahami keutamaan-keutamaan yang perlu diambil kira sebelum sesuatu langkah diambil. Disini saya gariskan beberapa perkara yang menjadi sebab utama mengapa pelancong China tidak disekat dari awal dan menjadi faktor kepada merembaknya covid-19 untuk golombang kedua. Bagi menghalang mana-man...
Imbas Kembali: Kes keempat positif koronavirus dikesan di Malaysia
Executive Editor, Minda Rakyat - 13 minutes ago
*KUALA LUMPUR*: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesan satu lagi kes yang disahkan dijangkiti novel koronavirus dikesan di Malaysia, menjadikannya kes yang keempat. Menurut kenyataan Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, kes terbaharu ini melibatkan seorang lelaki berumur 40 tahun yang berasal dari Wuhan, China. Bagaimanapun, katanya kes tersebut dikatakan tidak mempunyai sebarang kaitan dengan tiga kes positif seperti yang telah dilaporkan pada Sabtu. “Individu tersebut tiba di Johor Bahru pada 22 Januari 2020 dengan menaiki bas dari Singapura. “Kes dat...

Cara Membuat Opor Ayam Aneka Kreasi yang Gurih dan Lezat
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 33 minutes ago
Opor ayam adalah makanan sejenis kari ayam yang berbahan ayam rebus ditambahkan bumbu seperti serai, kencur, dan sebagainya. Berikut cara membuat opor ayam aneka kreasi yang gurih dan lezat.
Cegah Sebaran Corona, Kemenag Batalkan Peringatan Isra Mi'raj
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 33 minutes ago
Kegiatan ini rencananya dilangsungkan di Aula HM Rasjidi Kemenag Jl MH Thamrin pada 23 Maret 2020.

Kerajaan digesa ganti pekerja asing dengan warga tempatan
Unknown, DIALOG RAKYAT - 35 minutes ago
Minderjeet Kaur[image: sharethis sharing button] PETALING JAYA: Persatuan majikan menyeru tindakan segera untuk menggantikan pekerja asing dengan penduduk tempatan, mengatakan ia perlu disebabkan kehilangan pekerjaan dalam kalangan rakyat Malaysia akibat perintah kawalan pergerakan (MCO) dan ekonomi yang lembap. Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), Shamsuddin Bardan memberitahu FMT, beliau bersetuju dengan laporan yang memetik sumber perusahaan kecil dan sederhana bahawa kira-kira 1 juta rakyat Malaysia akan hilang pekerjaan kerana MCO selama 2 minggu itu. Be...
3 KESILAPAN MUHYIDDIN DALAM ISU PEMECATAN MARZUKI
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 35 minutes ago
Selaku Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin sekurang-kurangnya melakukan tiga kesilapan apabila beliau mengambil keputusan memecat Setiausaha Agung parti itu, Marzuki Yahya melalui sepucuk surat pada 18 Mac lalu. Pertama, Muhyiddin tidak membaca dan seolah-olah tidak faham dengan Perlembagaan parti di mana beliau sendiri menjadi Presidennya. Dalam Perlembagaan Bersatu, walaupun kuasa melantik Setiausaha Agung, Bendahari dan Ketua Penerangan diperuntukkan kepada Presiden, tetapi ia juga menyebut perkara itu tertakluk dengan syarat “selepas berunding dengan Pengerusi parti” terlebih dah...
Jangan bebankan rakyat, PH gesa kerajaan kaji semula kenaikan harga topeng muka
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 38 minutes ago
[image: Jangan bebankan rakyat, PH gesa kerajaan kaji semula kenaikan harga topeng muka] oleh AKMAL MANAFMarch 20, 2020 6:22 pm Majlis Setiausaha Pakatan Harapan merakamkan rasa kesal serta bantahan terhadap pengumuman Kerajaan yang berniat menaikkan harga pasaran bagi penutup muka 3-lapis dari RM0.80 sekeping ke RM2.00 sekeping. Majlis Setiausaha PH dalam kenyataannya hari ini berkata, kenaikan harga sebanyak 150 peratus itu adalah keterlaluan dan cukup mendadak. Ia juga tidak membantu meredakan keadaan, di mana isu sebenar di sini adalah isu bekalan yang tidak mencukupi. “PH mengges...
AL-FATIHAH
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 45 minutes ago
AL-FATIHAH Seorang lagi dari kluster jemaah tabligh jadi korban Covid-19 SEORANG lagi dari kluster jemaah tabligh Sri Petaling meninggal dunia hari akibat Covid-19, korban ketiga yang dicatatkan setakat ini. Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata lelaki warga tempatan berusia 58 tahun itu meninggal dunia di Tawau. ---------

VIDEO: Polis tahan lelaki 'kenduri kepala kambing'
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 56 minutes ago
Oleh Zuliaty Zulkiffli bhnews@bh.com.my ALOR SETAR: Polis menahan seorang lelaki yang merakam video kenduri kepala kambing dan mempertikai Perintah Kawalan Pergerakan di Langgar, di sini, petang tadi. Lelaki berusia 49 tahun yang merakam video menggunakan telefon bimbitnya dikesan selepas pihak berkuasa mendapat maklumat berkaitan rakaman berkenaan. Difahamkan, suspek ditahan anggota dari Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Setar dan Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kedah. Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Mohd Rozi Jidin yang dihubungi, mengesahk...
Apa patut buat apabila tak keluar rumah?
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
*Ustaz Ahmad Syamil Esa* Ada suatu alam lebih luas daripada apa yang kita boleh lihat *Ustaz Ahmad Syamil Mohd Esa. * ADA orang tanya soalan, apa yang patut kita buat jika tak boleh keluar rumah? Saya jawab, diri kita sekiranya kita pandang dari sudut material, memang kita sentiasa terkurung.Hatta kalau kita keluar rumah pun kita akan terkurung. Terkurung dengan pancaindera kita sendiri. Allah SWT bagi peluang untuk kita terokai diri kita, dengan Dia kurung kita, untuk kita fahami bahawa dalam diri ini ada suatu alam yang lebih luas daripada apa yang kita boleh lihat dan nampak. K...
Surau di Lebuhraya PLUS ditutup sementara
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
Aqila Elakkan orang ramai berkumpul serentak kekang penularan COVID-19 *KUALA LUMPUR –* PLUS Malaysia Berhad (PLUS) menutup sementara semua surau di hentian sebelah plaza tol dan Hentian Rehat dan Rawat (R&R) di lebuh raya kendaliannya bermula hari ini hingga tempoh Perintah Kawalan Pergerakan berakhir, 31 Mac ini. PLUS dalam kenyataannya hari ini memaklumkan langkah itu diambil selaras dengan arahan pihak berkuasa bagi mengelakkan orang ramai berkumpul serentak di satu-satu lokasi bagi mengekang penularan COVID-19. Pelanggan juga diminta sentiasa mengamalkan penjarakkan sosial apab...
2 Kebodohan Pemuda AMANAH Kelantan
Executive Editor, Minda Rakyat - 1 hour ago
Patutlah ramai kawan-kawan aku kata yang menjadi ahli parti AMANAH mereka yang cara berfikir bodoh walaupun mereka ada yang berkelulusan. Aku mula faham bila melihat posting PEMUDA AMANAH KELANTAN. 1. Kedohohan tentang virus covid-19. Pasal itu aku lihat cara Dr Zul bertindak bodoh tidak memahami gelaja penyakit berjangkit. Lihat sahaja kes Denggi sepatut dia faham bagaimana penyebaran nyamuk membiak dan kawalan pencegahan. Itu dah ada veksin. Tapi Dr Zul lebih mencari politik murahan kononnya rakyat suka. Memang kalau rakyat tak berfikir panjang akan suka cara dia bekerja, tapi ...
Selepas PM, Agong pula titah rakyat patuh perintah kawalan pergerakan
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
MALAYSIAKINI [image: Malaysiakini] Dua hari selepas perutusan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, malam ini Yang Di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah pula bertitah agar rakyat mematuhi perintah kawalan pergerakan. Titah baginda itu disiarkan di *RTM* dan *TV3* sebentar tadi. "Saya ingin mengajak agar rakyat mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan. Saya juga minta batalkan hasrat untuk balik kampung. Jangan berkumpul atau menghadiri sebarang aktiviti sosial di luar rumah. "Saya juga menasihatkan rakyat agar tidak panik kerana bekalan barang keperluan dijamin cukup ole...
COVID-19: Melaka umum lapan insentif libat RM6.53 juta
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
Aqila Peruntukan khas kepada petugas barisan hadapan kesihatan *Gambar - Bernama * *MELAKA –* Kerajaan Negeri Melaka hari ini mengumumkan lapan insentif khas melibatkan peruntukan RM6.53 juta, bagi membantu rakyat terjejas dan usaha mengekang menularan COVID-19. Ketua Menteri Datuk Sulaiman Md Ali berkata, salah satu insentif itu adalah peruntukan khas bagi petugas barisan hadapan kesihatan, yang sedang merawat dan mengawal penularan pandemik itu. Beliau berkata, insentif lain melibatkan insentif penjaja dan peniaga kecil; penangguhan bayaran denda lewat cukai tanah; penangguhan ba...
S. A. A
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 1 hour ago
S.A.A SUSUN ATUR AKSII pandai pulak isham anak lelaki rais ni nasihat org. cewahh... YANG DAH LALU BIARKAN LALU TAK PERLU DIMAKI HAMUN. kena kat geng dia, cepat jer suruh lupakan.. oit sakai, aku keluar mengundi sebab nak halau najib dan gerombolan penyamun bukannya nak tengok kerajaan pintu belakang yg bergabung dengan penyamun. on *YANG LALU* Publish | Delete | Spam Anonymous on 21/03/20 u ----------

4 Cara Membuat Sosis Rumahan, Mulai Sosis Sapi sampai Sosis Rasa Otak-Otak
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Berikut ini aneka resep dan cara untuk membuat sosis rumahan.

Awalnya Dunia Takut ke China karena Wabah Corona, Kini Keadaan Berbalik
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 3 hours ago
Di masa-masa awal merebaknya pandemi corona dunia takut dan curiga terhadap China tapi kini keadaan berbalik 180 derajat: Negara Barat kini membuat Asia dan belahan dunia lain takut.
Batu Cincin Ashanty dari Bung Karno, Harganya Mencapai Rp5 Miliar
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 3 hours ago
Raffi Ahmad dan Nagita berkesempatan untuk mengunjungi rumah pasangan artis Anang Hermansyah dan Ashanty. Raffi pun meminta Ashanty untuk menunjukan barang 'mahal' yang dimilikinya. Namun barang mahal disini merupakan barang yang memiliki nilai sejarah tersendiri buat Ashanty.

Rakyat sudah penat, meluat dengan politik Muhyiddin
kerengga, KERENGGA - 25 minutes ago
AKMAL MANAF Jawatankuasa Pimpinan AMANAH Nasional, Datuk Raja Kamarul Bahrin menyifatkan rakyat sudah penat dan meluat dengan politik Tan Sri Muhyiddin Yassin merebut dan kini ingin bergantung pada jawatan dalam Bersatu bagi menghadapi pemilihan parti ketika nyawa rakyat terancam dengan Covid-19. Katanya, rampasan kuasa kerajaan pintu belakang semasa peringkat awal Covid-19 telah menyebabkan
VIDEO: DIA DATANG LAGI: Raja Bomoh Ibrahim Mat Zin Pagar Satu Dunia Daripada virus #Covid19
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 59 minutes ago
Rakyat Malaysia mesti masih ingat dengan Ibrahim Mat Zin, Raja Bomoh yang sentiasa muncul bila ada masaah negara.Dulu dia pernah mencetuskan fenomena menerusi buah kelapa dan teropong ajaibnya.Kali ini dia muncul kembali, mendakwa sudah 'memagar' seluruh dunia daripada virus Covid-19. Yang paling menarik perhatian warganet bila bomoh ini tak lupa membawa teropongnya untuk ritual perubatan kali ini.Tindakannya 'memagar' dunia menggunakan model bumi itu menjadi bahan senda pengguna media sosial.Tak kurang juga yang mendakwa aksi raja bomoh ini seolah-olah mempersendakan isu ser...
PELIK INFO TERKINI DEDAHKAN PENURUNAN KLUSTER TABLIGH TAPI PENINGKATAN KLUSTER MANA PULA NI?
na'im nikmat, Na'im Nikmat - 1 hour ago
Foto-Facebook Apa yang dinyatakan saudara Afyan Mat Rawi itu benar. Selain daripada perhimpunan Tabligh terdapat banyak perhimpunan lain yang melibatkan kehadiran puluhan ribu manusia. Kenapa kita hanya memfokuskan himpunan Tabligh sahaja. Jika dilihat daripada statistik terdapat penurunan melibat jangkitan kluster himpunan Tabligh tetapi terdapat peningkatan jangkitan daripada kluster lain. Persoalannya sekarang daripada kluster mana pula peningkatan jangkitan itu. Atas dasar inilah kita menyeru kepada mereka yang telah menyertai mana-mana perhimpunan yang melibatkan kehadiran ...
Sedarlah maruah, kepentingan Melayu sedang diratah
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
sitifatimah Segerakan Pakatan Nasional, martabatkan semula Islam Melayu SEJAK kebelakangan ini desas-desus Pakatan Nasional meniti dibibir masyarakat khususnya dalam kalangan Melayu Islam yang cakna perihal situasi semasa politik negara yang semakin cacamarba. Pakatan Nasional diuar-uarkan sebagai kerjasama politik di antara tiga parti Melayu terbesar iaitu UMNO, PAS dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) bagi menggantikan kerajaan sedia ada Pakatan Harapan (PH). Apabila menyentuh berkenaan pakatan berkenaan, ramai mempertikaikan dengan pelbagai hujah namun tidak kurang juga y...
Malaysia, bersedia untuk berperang dengan Covid-19
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
Pada 21 Mac 2020oleh Liew Chin Tong *Oleh Liew Chin Tong* *(Pengarah Pendidikan Politik DAP)* Sebenarnya, kita tidak pernah melihat keadaan seperti ini dalam kehidupan kita. Belum pernah terjadi di Malaysia sejak 1957 dan 1963. Kali terakhir dunia bergolak seakan ini adalah semasa Perang Dunia Kedua, kira-kira 75 tahun lalu. Sebagai sebuah negara, kita perlu menguruskan pandemik Covid-19 dengan mentaliti seolah-olah negara sedang beperang – iaitu peperangan antara manusia melawan virus. Pada 1941, Amerika Syarikat (AS) terkejut apabila Pearl Harbor diserang secara tiba-tiba. Seb...
Iktiraf UEC: Satu malapetaka besar
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
siti hafidah Dalang di sebalik polisi wajar disingkirkan dari Kabinet *BANGI* – Pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) untuk pengambilan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) disifatkan sebagai menangguk di air keruh. Ahli Jawatankuasa Pusat Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Ir Hj Muhammad Lukman Al Hakim Muhammad berkata, ini kerana ia dilakukan ketika situasi Kabinet baharu – pimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin – masih belum stabil serta keadaan negara yang sedang bergelut berhadapan dengan ancaman COVID-19....
HABIS PEMBUNGKUS
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 1 hour ago
WOW MACAM MANA ? Pembekal dijangka kehabisan bekas pembungkus makanan *BERITA MENYUSUL* -----------

#TTFCovid19: French professor reports success treating Covid-19 patients using malaria drug
Raggie Jessy, The Third Force - 10 hours ago
#تتفچوۏيد19: ڤروفيسسور ڤرانچيس لاڤور كجايأن راوت ڤساكيت چوۏيد-19 ڬونا اوبت مالاريا #TTFCovid19: A French professor is said to have obtained [...]
#TTFCovid19: Three Church members in Petaling Jaya test positive
Raggie Jessy, The Third Force - 11 hours ago
#تتفچوۏيد19: تيڬ اهلي ڬرجا د ڤتاليڠ جاي ڤوسيتيف #TTFCovid19: Three members of the Damansara Utama Methodist Church (DUMC) have been [...]
Agong titah rakyat jangan keluar rumah jika tiada keperluan penting
Raggie Jessy, The Third Force - 13 hours ago
اڬوڠ تيته رعيت جاڠن كلوار رومه جك تياد كڤرلوان ڤنتيڠ Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menitahkan [...]
TERKINI: SURAT BANTAHAN MAHATHIR KEPADA MUHYIDDIN ISU PEMECATAN MARZUKI
Raggie Jessy, The Third Force - 14 hours ago
THE THIRD FORCE تركيني: سورت بنتاهن محضير كڤد محي الدين ايسو ڤمچتن مرزوقي Berikut merupakan salinan surat bantahan Pengerusi PPBM [...]
#TTFCovid19: Malaysia catat kematian ketiga, mangsa dari kluster tabligh
Raggie Jessy, The Third Force - 14 hours ago
#تتفچوۏيد19: مليسيا چاتت كماتين كتيڬ، مڠسا دري قلوستر تبليغ Malaysia mencatatkan kematian ketiga akibat wabak COVID-19, iaitu membabitkan pesakit daripada [...]
Cardiologist: Movement Control Order not confinement order
Raggie Jessy, The Third Force - 15 hours ago
ڤاكر كرديولوڬي: ڤرينته كاولن ڤرڬرقن بوكن ڤرينته بركوروڠ A consultant cardiologist, who has come under fire after a video of [...]
Anwar, boleh tolong duduk diam kat rumah tak?
Raggie Jessy, The Third Force - 16 hours ago
Raggie Jessy Rithaudeen انور، بوليه تولوڠ دودوق ديام كت رومه تق؟ Berikut (bawah) merupakan posting terkini Datuk Seri Anwar Ibrahim [...]
#TTFCovid19: 20 March 2020 (Friday) – Total confirmed, suspected, fatal and cured cases worldwide
Raggie Jessy, The Third Force - 17 hours ago
#TTFCovid19: As of 6.12pm today, the global breakdown of confirmed, suspected, fatal and cured Covid-19 cases since the Coronavirus threat [...]
Pemecatan Marzuki oleh Muhyiddin timbul tanda tanya
Raggie Jessy, The Third Force - 19 hours ago
ڤمچتن مرزوقي اوليه محي الدين تيمبول تندا تاڽ Datuk Marzuki Yahya dipecat sebagai Setiausaha Agung Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) [...]
Bank Negara international reserves down 0.4 per cent
Raggie Jessy, The Third Force - 20 hours ago
The international reserves of Bank Negara Malaysia has slipped 0.4% to US$103.0 billion as at March 13 this year, from

China sumbang lebih 20,000 peralatan perubatan untuk PDRM
Unknown, DIALOG RAKYAT - 36 minutes ago
MALAYSIAKINI [image: Malaysiakini] Malaysia menerima bantuan lebih 20,000 peralatan perubatan dari China khusus untuk kegunaan anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM), kata Menteri Luar Hishammuddin Hussein. Katanya bantuan itu diterima oleh pihak Kedutaan Malaysia di Beijing menerusi Duta Besar Malaysia di sana Nushirwan Zainal Abidin dan wakil PDRM Chern Lea Keong. "Lagi bantuan peralatan perubatan! Terima kasih sekali lagi kepada China yang menyumbang 1,000 penutup mulut dan hidung, 20,000 ‘medical masks’, 100 pakaian pelindung dan 100 gogal, kali ini khusus untuk anggota Polis ...
Adun PH P. Pinang didik pengunjung pasar awam cara cegah Covid-19
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
Pada 21 Mac 2020oleh Pentadbir Kesedaran orang ramai tentang langkah yang perlu diambil bagi mencegah wabak Covid-19 khususnya di tempat tumpuan ramai seperti pasar awam dilihat masih berada di tahap yang rendah. Kawalan dan pencegahan wabak ini amat penting tanpa mengira kaum dan agama kerana ia wajib dilaksanakan demi menyelamatkan nyawa setiap insan. Sehubungan itu, Adun Bukit Tengah, Gooi Hsiao Leung bersama-sama sukarelawan Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) mengambil inisiatif mendidik pengunjung pasar awam di Juru dekat Bukit Mertajam, Pulau Pinang tentang cara menceg...
Covid-19: Selangor umum pakej rangsangan ekonomi RM127.78 juta
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
Pada 21 Mac 2020oleh Pentadbir Kerajaan Negeri Selangor hari ini mengumumkan Pakej Rangsangan Selangor Prihatin bernilai RM127.78 juta bagi meringankan beban ekonomi golongan yang terjejas ekoran penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 18 Mac lalu. Ia diumumkan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari pada sidang media di Shah Alam, hari ini. Kerajaan negeri menggariskan tujuh insentif di bawah pakej tersebut yang meliputi antaranya pemberian insentif one-off RM200 serta bantuan makanan kepada 6,000 petugas kesihatan di hospital seluruh Selangor. Selain it...

Polis tahan, iringi jemaah Tabligh buat ujian Covid-19
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
*Bernama* [image: Malaysiakini] Seorang wanita dan tiga jemaah tabligh termasuk seorang yang disyaki menyertai perhimpunan di Masjid Sri Petaling, Kuala Lumpur baru-baru ini ditahan polis ketika cuba melarikan diri daripada satu sekatan jalan raya Perintah Kawalan Pergerakan, di Jalan Sultan Azlan Shah, dekat George Town hari ini. Setelah ditahan kira-kira jam 6.30 petang itu, kesemua mereka diiringi ke Klinik Kesihatan Bayan Baru untuk tapisan COVID-19. Ketua Polis Daerah Barat Daya Supt AA Anbalagan berkata polis menahan sebuah kereta Proton Waja dinaiki tiga lelaki dan seo...
Wad Paediatrik Hospital Selayang ditutup selepas dua kakitangan positif COVID-19
Ibnu Hasyim, Ibnu Hasyim - 1 hour ago
[image: Wad Paediatrik Hospital Selayang ditutup selepas dua kakitangan positif COVID-19] *Pengarah Hospital Selayang, Dr Sakinah Alwi dalam satu kenyataan memaklumkan, pihaknya tidak akan menerima sebarang rujukan atau kemasukan pesakit baru ke semua wad Paediatrik. Foto: Facebook /@selayanghospital* KL : Semua wad Jabatan Paediatrik Hospital Selayang terpaksa ditutup buat sementara waktu selepas dua kakitangan jabatan tersebut disahkan positif COVID-19. Pengarah Hospital Selayang, Dr Sakinah Alwi dalam satu kenyataan memaklumkan, pihaknya tidak akan menerima sebarang rujukan atau ...
Tahukah Anda Kenapa Kerajaan PH Tidak Menyekat Pelancong Dari China??
Executive Editor, Minda Rakyat - 1 hour ago
Kenapa orang ramai menyalahkan pentadbiran kerajaan PH kerana gagal menyekat kemasukan pelancong dari China? Apakah hujah dan fakta separuh masak seperti tuduhan macai PH nak pertahankan tidakan bodoh pemimpin mereka tanpa memahami keutamaan-keutamaan yang perlu diambil kira sebelum sesuatu langkah diambil. Disini saya gariskan beberapa perkara yang menjadi sebab utama mengapa pelancong China tidak disekat dari awal dan menjadi faktor kepada merembaknya covid-19 untuk golombang kedua. Bagi menghalang mana-mana warga asing daripada memasuki Malaysia atas sebab wabak, penyakit itu ...
Mari kita jaga kita
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
*Hasmi Hashim* [image: Malaysiakini] ULASAN | Koronavirus adalah virus yang ‘mengkhianati’ manusia. Virus ini jenis virus tikam belakang. Berhadapan dengan serangan koronavirus adalah lebih sukar berbanding berhadapan musuh di dalam peperangan. Kalau di dalam perang, musuh jelas kelihatan. Kita tahu dari arah mana, musuh menyerbu dan menembak. Koronavirus tidak begitu. Di antara orang yang bergerak di pasar atau sama-sama bersembahyang di rumah ibadat, di antara yang wajahnya tersenyum sambil menghulurkan salam, bahkan yang mengembalikan wang ketika kita berjual-beli di stese...

TERIMA KASEH
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 2 hours ago
TERIMA KASEH Hisham, JAGA AKIDAH ANDA. Berhati-hati memilih perkataan semasa menulis. Assalamualaikum. on * BENCANA ALAM HASIL* * KERJA MANUSIA* Publish | Delete | Spam Anonymous on 20/03/20 M -------

Virus Wuhan Renggut 9.827 Nyawa di Seluruh Dunia
redaksi2, News – Kiblat - 2 hours ago
Negara-negara dengan jumlah kematian terbanyak dalam 24 jam adalah Italia, dengan 42 kematian baru, Spanyol (169) dan Iran (149). The post Virus Wuhan Renggut 9.827 Nyawa di Seluruh Dunia appeared first on Kiblat.
Beda RI dan Korea Selatan Soal Obat Avigan
Sodikin, Islampos - 3 hours ago
Avigan disetujui sebagai obat cadangan untuk influenza reemergent di Jepang pada 2014. The post Beda RI dan Korea Selatan Soal Obat Avigan appeared first on Islampos.
Manfaat Work From Home untuk Kesehatan
larasetiani, Islampos - 3 hours ago
Selain karena dapat terhindar dari stres akibat jalanan, Anda dapat bebas bereksperimen menentukan kapan waktu paling produktif untuk bekerja. Dengan begini, Anda tidak akan mengalami stres akibat merasa seperti diforsir untuk bekerja. The post Manfaat Work From Home untuk Kesehatan appeared first on Islampos.
Sedih banyak Orang Abai Soal Covid-19, Istri Bima Arya: Jangankan Berdoa, Malah Keluyuran Ketawa-ketawa
Sodikin, Islampos - 4 hours ago
Menurutnya, kondisi ini harus jadi perhatian semua orang. Karena, kata dia, siapa pun bisa terjangkit virus ini. The post Sedih banyak Orang Abai Soal Covid-19, Istri Bima Arya: Jangankan Berdoa, Malah Keluyuran Ketawa-ketawa appeared first on Islampos.
Beredar Foto Puluhan Truk Militer Italia Angkut Mayat Korban Covid-19 untuk Dikremasi
Sodikin, Islampos - 5 hours ago
sekitar 70 peti mati ditempatkan di 30 truk dan akan diangkut ke krematorium di sejumlah lokasi di Italia. The post Beredar Foto Puluhan Truk Militer Italia Angkut Mayat Korban Covid-19 untuk Dikremasi appeared first on Islampos.
Orang Sakit Mental, Ini Cirinya
Sodikin, Islampos - 8 hours ago
kalau kau tak menyukai keindahan dan tak memahami arti cinta, maka lebih baik jadi batu yang keras saja, untuk menumbuk biji-bijian. The post Orang Sakit Mental, Ini Cirinya appeared first on Islampos.


Tiada ulasan: