Ahad, 15 Mac 2020

Hilang berganti. 9945








Teh merupakan minuman penyegar paling populer setelah kopi. Minuman ini sudah dikenal sejak berabad-abad lampau. 10 negara tercatat sebagai penghasil the terbaik di dunia. Ilustrasi/SINDOnews/Titus Jefika Heri Hendarmawan
10 Negara Penghasil Teh Terbaik, Apakah Indonesia Masuk?
Wahyono -=- Minggu, 15 Maret 2020 - 06:29 WIB
10 Negara Penghasil Teh Terbaik, Apakah Indonesia Masuk?
Teh merupakan minuman penyegar paling populer setelah kopi. Minuman ini sudah dikenal sejak berabad-abad lampau. 10 negara tercatat sebagai penghasil the terbaik di dunia. Ilustrasi/SINDOnews/Titus Jefika Heri Hendarmawan


TEH merupakan minuman penyegar paling populer setelah kopi. Minuman ini sudah dikenal sejak berabad-abad lampau. Teh termasuk komoditas perkebunan strategis. Bahkan di beberapa negara, minum teh sudah menjadi kebudayaan penting. Berikut 10 negara penghasil teh terbesar dan terbaik di dunia.

1. China (2.473.443 ton/tahun)*
10 Negara Penghasil Teh Terbaik, Apakah Indonesia Masuk?
China memproduksi teh 2.473.443 ton pada 2017. Jumlah ini sekitar 30-35% dari total jumlah teh yang diproduksi di dunia pada tahun itu.

China disebut sebagai negara yang pertama kali mengembangkan budaya minum teh. Kebudayaan teh di negeri tirai bambu telah berlangsung sejak lebih dari 2000 tahun lampau.

Baca Juga: 

Hidangan Mewah Culture Royale Layani Permintaan Middle lewat T&T


Wedang Secang, Minuman Kaya Rempah yang Meningkatkan Stamina

Konon minuman teh ditemukan ketika sehelai daun teh jatuh ke dalam tempat menyeduh air Kaisar Shen Nung. Kaisar sangat terkesima dengan rasa air yang tercampur daun tersebut. Selidik punya selidik daun itu berasal dari tanaman teh yang saat itu masih dianggap tanaman liar.

2. India (1.325.050 ton)
10 Negara Penghasil Teh Terbaik, Apakah Indonesia Masuk?
India merupakan negara penghasil teh terbesar setelah China. Pada 1598 para penjelajah dari Belanda menemukan teh di India. Namun tanaman tersebut dikonsumsi sebagai sayuran, biasa dimakan dengan minyak dan bawang putih.

Pada 1820-an, perusahaan asal Inggris membuka perkebunan dan pengolahan teh di India. Daerah penghasil teh yang paling terkenal di India adalah Assam dan Darjeeling.

Di India juga berkembang budaya minum teh khas. Cara penyajian teh di India cukup unik, teh biasanya dicampur dengan susu dan gula.

3. Kenya (439.857 ton)
10 Negara Penghasil Teh Terbaik, Apakah Indonesia Masuk?
Teh mulai diusahakan secara komersial di Kenya sejak tahun 1920-an. Saat ini Kenya merupakan penghasil teh hitam utama dunia disamping Sri Lanka. Seperti juga Sri Lanka, sebagian besar produksi teh Kenya ditujukan untuk pasar ekspor.Tahun 2015 produksi teh Kenya mencapai 399 ribu ton, sedikit di atas Sri Lanka. Pada 2017 produksi teh negara di benua hitam ini berjumlah 439.857 ton.

4. Sri Lanka (349.699 ton)

10 Negara Penghasil Teh Terbaik, Apakah Indonesia Masuk?
Sri Lanka merupakan eksportir teh hitam berkualitas tinggi. Teh menjadi komoditas perkebunan utama negara tetangga India ini.Padahal sebelumnya negeri ini lebih dikenal sebagai negara penghasil kopi, bukan penghasil teh. Namun pada 1886 ekonomi kopi memburuk. Pemerintah kolonial Inggris yang menguasasi wilayah Sri Lanka mulai mengembangkan perkebunan teh.

5. Vietnam (260.000 ton)
10 Negara Penghasil Teh Terbaik, Apakah Indonesia Masuk?
Vietnam memiliki sejarah teh panjang. Tanaman ini telah dibudidayakan sejak ribuan tahun . Kebudayaan minum teh di Vietnam sama tuanya dengan China dan Jepang. 

Pada awalnya teh di Vietnam berkembang di daerah utara yang berbatasan dengan Provinsi Yunan, China. Namun komoditas tersebut belum dikembangkan secara komersial. Pada 1883, Prancis yang menjajah Vietnam mulai membuka perkebunan teh komersial.

6. Turki (234.000 ton)
10 Negara Penghasil Teh Terbaik, Apakah Indonesia Masuk?
Turki merupakan salah satu negara penghasil teh yang memiliki budaya minum teh khas. Masyarakat Turki dikenal sebagai peminum teh terbanyak di dunia yaitu sekitar 2,5 kg per orang per tahun disusul orang Inggris 2,1 kg per orang per tahun. Negeri ‘kebab’ ini mengenal teh lewat aktivitas perdagangan jalur sutra sekitar tahun 1500-an.

7. Indonesia (139.362 ton)
10 Negara Penghasil Teh Terbaik, Apakah Indonesia Masuk?
Teh pertama kali didatangkan ke Indonesia dari Jepang pada tahun 1684. Namun kurang berkembang dengan baik. Beberapa abad berikutnya tepatnya pada 1877, didatangkan lagi teh asal Sri Lanka. Jenis teh ini lebih cocok ditanam di Indonesia dan berkembang pesat.

Sekitar 70% produksi teh nasional diproduksi di Jawa Barat. Ditanam di dataran tinggi yang basah. Lebih dari setengah produksi teh Indonesia di ekspor, tetapi Indonesia juga mengimpor teh dari luar.

8. Myanmar (104.743 ton)
10 Negara Penghasil Teh Terbaik, Apakah Indonesia Masuk?
Meskipun pada akhir-akhir ini nama Myanmar lebih identik dengan dugaan kasus genosida etnis Rohingya. Namun produksi teh dari negeri seribu pagoda ini telah semakin populer dalam beberapa tahun terakhir. Perkebunan teh terbaik Myanmar ditanam di Negara Bagian Shan, yang berbatasan dengan China.

9. Iran (100.580 ton)
10 Negara Penghasil Teh Terbaik, Apakah Indonesia Masuk?
Teh jauh lebih mudah didapat di Iran, berkat hubungan perdagangan darat dengan China yang dijuluki "jalan sutra”. Teh menjadi semakin populer dan pada 1882 dengan biji yang diperoleh dari India, orang-orang Iran mulai menanam teh di negara mereka sendiri dengan dipelopori oleh Pangeran Mohammad Mirza, wali kota pertama Teheran, yang juga dikenal sebagai "Kashef al Saltaneh”.

10. Bangladesh (81.850 Ton)
10 Negara Penghasil Teh Terbaik, Apakah Indonesia Masuk?
Sejarah perkebunan teh di Bangladesh dimulai sejak tahun 1840. Pada saat itu Inggris membuat perkebunan teh di daerah Sylhet, yang menjadi sentra teh hingga saat ini. Pada masa perang kemerdekaan, industri teh di Bangladesh sempat mengalami kehancuran. Kemudian dilakukan restorasi besar-besaran pada tahun 1990-an, sehingga negeri ini bisa kembali menjadi penghasil teh utama.

*Produksi teh tahun 2017
Sumber: www.worldatlas.com

(poe)
https://lifestyle.sindonews.com/read/1555300/185/10-negara-penghasil-teh-terbaik-apakah-indonesia-masuk-1584085993

VIDEO: Lawan Virus Corona, Cina Klaim Telah Temukan Obat Antivirus | tvOne
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 5 minutes ago
Vaksin cegah Covid19 Ditemui? IBRAHIM MAT ISA 1. Usaha gigih China ini sewajarnya dipuji. Mereka bersungguh-sungguh ketika keadaan sulit dan teruk akibat serangan virus, berusaha mencari solusi terbaik rawatan untuk pemulihan demam dan kematian akibat covid19 ini. Anda juga boleh lihat sendiri bandar dan kota disembur microbes dan alkohol siang dan malam bagi membunuh covid19 dari merebak. Jelas kita lihat data mereka semakin positif berkurangan. Alhamdulillah.. 2. Di rantau kita, hanya TV dari seberang begitu meriah menyiarkan banyak maklumat berkaitan Covid19. Dan istilah-istila...

Bukit Aman sahkan 18 anggota polis, keluarga negatif Covid-19
Unknown, DIALOG RAKYAT - 19 minutes ago
Bernama *Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman **Awam Bukit Aman Acryl Sani Abdullah Sani berkata, polis akan **terus membantu KKM di setiap peringkat bagi mengekang **Covid-19 daripada terus merebak. (Gambar Bernama)* KUALA LUMPUR: Polis hari ini mengesahkan kesemua 18 kes pegawai dan anggotanya, termasuk ahli keluarga mereka yang disyaki menunjukkan simptom Covid-19 didapati negatif daripada virus berkenaan. Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman Acryl Sani Abdullah Sani ketika dihubungi berkata kesemua mereka telah dikuara...

BAHAYA PAU
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 22 minutes ago
BAHAYA PAU mamat tu takde masalah apa pun. kau tu tt yg ada masalah sebab kau buat andaian yg abam akan di paw oleh singapore kalau jadi pm. apa mat sembab takkan dipaw ke? mat semburit takkan dipaw ke? bodoh la kau tt kalau tak nampak semua tu. masalah kau tu simple jer, sakai. kau kurang kasih sayang dari abam. kau dahagakan perhatian dari dia.. kahkahkah on *APA MASALAH* * MAMAT NI?* Publish | Delete | Spam Anonymous on 15/03/20 Co --------

Menangani wabak Covid-19
Unknown, DIALOG RAKYAT - 23 minutes ago
ABDUL HADI AWANG *RASULULLAH* S.A.W bersabda: “Dari Usamah bin Zaid R.A dari Nabi S.A.W: “Apabila kamu mendengar berlakunya wabak taun di suatu negeri, maka janganlah kamu memasukinya. Dan apabila berlaku dalam negeri kamu berada di dalamnya, maka jangan kamu keluar.” (Muttafaqun ‘Alaih) Rasulullah S.A.W bersabda lagi: “Daripada ‘Aisyah R.A berkata: “Aku bertanyakan Rasulullah S.A.W berkenaan wabak taun, lalu Baginda memberitahu kepadaku bahawa itu adalah azab Allah yang diutuskan kepada sesiapa yang dikehendaki dan Allah menjadikannya rahmat kepada orang-orang yang beriman. T...

KETUA PKR KELANTAN LEPASKAN JAWATAN LANTIKAN
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 28 minutes ago
15/03/2020 08:40 AM KOTA BHARU, 15 Mac -- Pengerusi Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) Nasional, Datuk Seri Mohamad Suparadi Md Noor akan melepaskan jawatan yang disandangnya itu sejak Oktober 2018 lepas, berikutan peralihan kerajaan Perikatan Nasional (PN) ketika ini. Mohamad Suparadi berkata, peletakan jawatan itu nanti bagi membolehkan kerajaan Pusat memilih penggantinya kerana ia adalah lantikan politik. "Saya pegang prinsip dan saya akan letak jawatan (TEKUN) bagi membolehkan kerajaan baharu menamakan pengerusi baharu… tidak ada masalah bagi saya,” katanya k...

Peguam Najib, Shafee Abdullah disah negatif Covid-19
Unknown, DIALOG RAKYAT - 33 minutes ago
FMT Reporters *Perbicaraan kes Najib Razak ditangguhkan selepas peguam **Muhammad Shafee Abdullah beliau menjalani kuarantin berikutan **Covid-19.* PETALING JAYA: Ketua pasukan peguam mewakili bekas perdana menteri Najib Razak, Muhammad Shafee Abdullah disahkan negatif Covid-19. Difahamkan beliau menjalani ujian saringan Covid-19 pada 12 Mac. “Ya, negatif,” kata sumber kepada FMT ketika ditanya mengenai keputusan ujian tersebut. Maklumat mengenai ujian itu diketahui 2 hari selepas perbicaraan kes 1MDB melibatkan najib ditangguhkan kerana ketidakhadiran Shafee. Pejabatnya memberita...

Pas tak mahu gopoh
Executive Editor, Minda Rakyat - 34 minutes ago
KEMELUT politik di Kedah dijangka memasuki fasa baharu dalam tempoh terdekat namun Perikatan Nasional (PN) mengambil pendekatan tunggu dan lihat perkembangan semasa dan kekal dengan pendirian bertenang. Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (Dun) Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor berkata, pihaknya tidak mahu ‘kelam-kabut’ dengan sebarang tindakan biarpun mempunyai majoriti kerusi di negeri itu. Katanya, sebagai parti politik berpengalaman, Pas Kedah akan menunggu pendirian Pas pusat terlebih dulu sebelum membuat sebarang keputusan mengenai langkah politik parti itu walaupun mendapat...

Tahun pertama ‘ujian’ buat Perikatan Nasional bertahan, kata penganalisis
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 36 minutes ago
Minderjeet Kaur - March 15, 2020 PETALING JAYA: Dua penganalisis politik berkata, jika Perikatan Nasional mampu bertahan tahun pertamanya bersama, ia mungkin boleh mengharunginya sehingga pilihan raya umum akan datang. Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya berkata, tahun pertama ialah “ujian” bagi gabungan baru Barisan Nasional, PPBM dan PAS. “Jika mereka gagal, BN akan mencari jalan mengadakan pilihan raya mengejut. “Ada dalam kalangan Umno yang merasakan mereka mendapat majoriti dan mereka mempunyai lebih banyak hak,” katanya kepada FMT merujuk BN dan PAS yang mempunyai 6...

TERIMA KASEH
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 40 minutes ago
TERIMA KASEH Coronavirus ni jenis virulen.. ganas... aku rasa virus ni jenis genetic modified yg dreka khas utk tgk tahap kjahanam ekonomi dan manusiawi itu sdiri.. Tolong jaga diri.. toksah mrayau2 tak tentu hala.. pakai hand sanitizer.. n plg penting guna common sense ok.. nasihat ni khas utk ko jugak bng TT.. chiao.. on *CARONA* * DI SANA SINI* Publish | Delete | Spam Anonymous on 15/03/20 m ----------

Saya telah jelaskan semua salah faham, Maszlee jawab Mahathir mengenai tulisan Jawi
Unknown, DIALOG RAKYAT - 42 minutes ago
FMT Reporters *Bekas menteri pendidikan Maszlee Malik berkata, pengenalan **tulisan Jawi sudah bermula pada tahun 2014 melalui semakan **semula Kurikulum Sekolah Rendah yang turut melibatkan pakar **bahasa.* PETALING JAYA: Bekas menteri pendidikan Maszlee Malik tampil memberi penjelasan berhubung kenyataan Dr Mahathir Mohamad mengenai tulisan Jawi dengan berkata, ia bukan pilihannya sendiri. Dalam satu kenyataan, beliau berkata, sebelum ini pihaknya sudah menjelaskan segala salah faham dan fakta yang tidak tepat mengenai perkara itu kepada bekas perdana menteri itu, jemaah Kabinet...

Strategi penstrukturan semula Tabung Haji membuahkan hasil
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 44 minutes ago
Oleh MALAYSIA DATELINEMarch 15, 2020 7:00 am [image: Strategi penstrukturan semula Tabung Haji membuahkan hasil] AJK Pimpinan Nasional AMANAH, Muhammad Faiz Fadzil berkata, strategi penstrukturan semula Tabung Haji (TH) di bawah Kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah membuahkan hasil. Katanya, agihan keuntungan Tabung Haji kepada para pendeposit Muslim untuk tahun 2019 telah meningkat lebih daripada 133% atau RM1.2 bilion kepada RM2.1 bilion. Jelas beliau, ia tercapai selepas strategi pelaburan TH telah ditambah baik dan kedudukan kewangan insititusi Islam tersebut telah dimantapkan. “...

REFORMASI PILIHAN RAYA TERGUGAT DI BAWAH PN?
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 49 minutes ago
[image: Reformasi pilihan raya tergugat di bawah PN?] Reformasi pilihan raya tergugat di bawah PN? Oleh: Redzuan RF8 MediaMarch 15, 2020 Share Banyak pihak sangsi pembaharuan pilihan raya akan diteruskan di bawah kerajaan Perikatan Nasional yang menggabungkan BN suatu ketika dahulu dituduh menipu dalam pilihan raya umum. Pengerusi pemerhati pilihan raya Bersih 2.0, Thomas Fann berkata, cadangan Jawatankuasa Khas Pembaikan Sistem dan Undang-Undang Pilihan Raya (ERC) yang ditubuhkan PH lebih setahun lalu dijangka akan berkubur. “Kami tidak meletakkan harapan kerana komposisi kerajaan ba...

Tahun pertama ‘ujian’ buat Perikatan Nasional bertahan, kata penganalisis
Unknown, DIALOG RAKYAT - 50 minutes ago
Minderjeet Kaur *Muhyiddin Yassin membentuk kerajaan baru selepas mendapat **sokongan BN dan PAS.* PETALING JAYA: Dua penganalisis politik berkata, jika Perikatan Nasional mampu bertahan tahun pertamanya bersama, ia mungkin boleh mengharunginya sehingga pilihan raya umum akan datang. Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya berkata, tahun pertama ialah “ujian” bagi gabungan baru Barisan Nasional, PPBM dan PAS. “Jika mereka gagal, BN akan mencari jalan mengadakan pilihan raya mengejut. “Ada dalam kalangan Umno yang merasakan mereka mendapat majoriti dan mereka mempunyai lebih b...

Ketua PKR Kelantan letak jawatan pengerusi Tekun
Unknown, DIALOG RAKYAT - 53 minutes ago
Bernama *Mohamad Suparadi Md Noor menyandang jawatan pengerusi **Tekun sejak Oktober 2018. (Gambar Bernama)* KOTA BHARU: Pengerusi Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun) Nasional, Mohamad Suparadi Md Noor akan melepaskan jawatan itu yang disandangnya sejak Oktober 2018 berikutan pembentukan kerajaan baru di peringkat pusat. Suparadi yang juga ketua PKR Kelantan berkata, peletakan jawatan itu bagi membolehkan kerajaan pusat memilih penggantinya kerana ia adalah lantikan politik. “Saya pegang prinsip dan saya akan letak jawatan bagi membolehkan kerajaan baru menamakan pengerusi...

SIBUK HAL PAKAIAN, 13,000 PEKERJA MAS TIADA GAJI MACAM MANA?
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 56 minutes ago
[image: Sibuk hal pakaian, 13,000 pekerja MAS tiada gaji macam mana?] Sibuk hal pakaian, 13,000 pekerja MAS tiada gaji macam mana? Oleh: Redzuan RF8 MediaMarch 15, 2020 Share Ketua Pemuda Bersatu (Armada) Syed Saddiq Abdul Rahman membidas pihak tertentu dalam kerajaan Perikatan Nasional yang sibuk isu menutup aurat pramugari MAS, sedangkan isu lebih utama 13,000 kakitangan syarikat itu yang diarah cuti sementara tidak ditimbulkan. Katanya, keutamaan perlu ditumpukan terhadap usaha membantu kakitangan yang diminta bercuti tanpa gaji Bekas menteri belia dan sukan itu mengulas kenyataan T...
Tentang jika kerjasama Hang Soon-Dong Zong iktiraf UEC
Unknown, DIALOG RAKYAT - 57 minutes ago
fazleen safina Sokong jika kerjasama untuk teguhkan pendidikan kebangsaan *BANGI* – Prof Datuk Dr Awang Sariyan memohon Timbalan Menteri Pendidikan I, Senator Datuk Dr Mah Hang Soon mengkaji semula hasrat untuk bekerjasama dengan pertubuhan radikal, Dong Zong dan Jiao Zong sekiranya bermatlamat untuk mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC). Penyandang Kursi Za’ba, Institut Peradaban Melayu, Universiti Pendidikan Sultan Idris itu berkata, Hang Soon semestinya maklum pengiktirafan UEC adalah bertentangan dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan. Justeru, sekiranya kerjasama adalah ...
Teruskan BMF, 10 lagi Malakat Mall akan dibuka tahun ini
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
fazleen safina Daftar segera! 1,000 cawangan Raudhah Grocer juga bakal dibuka *BANGI* – Pusat beli-belah Malakat Mall – yang menghimpunkan ribuan produk keluaran muslim – adalah langkah pertama yang menjadi platform kepada pengguna dan usahawan dari kalangan orang Islam. Malakat Mall pertama mula beroperasi semalam, terletak di bandar teknologi Cyberjaya, dibina di negara ini bagi tujuan meningkatkan ekonomi usahawan muslim. Naib Pengerusi Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Cikgu Izzat Johari berkata, sebanyak 10 buah Malakat Mall dan 1,000 cawangan Raudhah Grocer lagi...
PH mesti jadi macam lebah, bukan semut
Roketkini, roketkini.com - 1 hour ago
OIeh Fakhrurrazi Rashid (Koordinator Program Research for Social Advancement (REFSA)) Perdana menteri kelapan Muhyiddin Yassin secara terbuka memberitahu media …
THE REAL REASONS WHY MAHATHIR, UMNO & BERSATU ‘DON’T WANT’ ANWAR BACK: FIRST TO GO, MAHATHIR’S NOTORIOUS CRONY CAPITALISM ALONG WITH UMNO’S 6 DECADE-OLD SYSTEM OF INSTITUTIONALIZED CORRUPTION & STEALING, THE END OF BERSATU DREAMS TO BE THE NEW ENGINE FOR WEB OF DECEIT & GRAVY TRAIN – YET IN THE NAME OF GREED, AXIS OF EVIL DARES TO INSIST ‘LIBERAL’ ANWAR DOES NOT HAVE ‘MALAY SUPPORT’ – AND SAD TO SAY, MANY MALAYS EITHER GULLIBLE OR THEMSELVES IMMORAL ENOUGH TO BELIEVE THE ANTI-LIBERAL, ANTI-DAP PROPAGANDA
emily mc, Malaysia Chronicle - 1 hour ago
eligion and race (tribalism) are instruments of divide and rule, traditionally used by dominant classes for the purposes of power and money. Anwar Ibrahim, on the other hand, has seen his political path as bringing a more modern democratic agenda to Malaysia, based on the rule of law and equal rights. This is the model adopted by most advanced economies and Malaysia’s yearning to be one of them has become the essence of the movement termed ‘Reformasi’. However, such reforms plainly present a threat to those presently at the socio-economic pinnacle in Malaysia – “liberalism” was the...
‘BABI’ & PIG ARE BACK – PAS SUPPORTERS THREATEN TO ‘PHYSICALLY HARM, SPIT AT’ REPORTER FOR EXPOSING TUAN IBRAHIM’S DEFENCE OF RAMPANT LOGGING ON HIS VERY FIRST DAY OF WORK AS ‘ENVIRONMENT MINISTER’
emily mc, Malaysia Chronicle - 1 hour ago
Once again, issues that are really to do with power and money – in this case the desire of the Kelantan government to chop down the remaining timber in their state at the expense of the rights of the customary rights of the indigenous people and the collapsing environment – are being dressed up in racial and religious terms. These folk are of the view that if they state they have a ‘divine right’ to do something in the name of race or religion then anyone who disagrees with their political and materialistic ambitions are countering God or King and Country (usually all three). They i...
NAJIB CAMP UP TO NO GOOD – THIS TIME SPREADS FAKE NEWS GUAN ENG’S SON ARRESTED IN SINGAPORE FOR TRYING TO SMUGGLE IN MASSIVE CASH HAUL
emily mc, Malaysia Chronicle - 1 hour ago
KUALA LUMPUR: Inspector-General of Police Tan Sri Abdul Hamid Bador has denied allegations that former finance minister Lim Guan Eng’s son has been detained in Singapore. He said Lim’s son is in Singapore but he has not been arrested or detained by the authorities there. “It is definitely not true. “We have not gotten any report that his (Lim) son was detained in Singapore. “This is definitely fake news being spread,” he said when contacted on Saturday (March 14). He added that Lim’s son is not under investigation by Malaysian authorities as well. “We will investigate who is spreadi...
SARIKEI MP TESTS POSITIVE FOR COVID-19, NOW IN HOSPITAL
emily mc, Malaysia Chronicle - 1 hour ago
SARIKEI MP Wong Ling Biu of DAP has been admitted to Sibu Hospital as a patient under investigation (PUI) for Covid-19. Sarawak Health Director Dr Chin Zin Hing, when contacted by Bernama, confirmed the information. Wong is said to have attended several meetings in Kuala Lumpur from February 29 until last week following the political upheaval that led to the collapse of the former Pakatan Harapan government. Meanwhile, it is learnt that Sibu Hospital has set up three teams, comprising medical officers and staff, to operate an infectious disease ward, with each team to work a 12-hour ...

WAJIB PERBANYAK PROPA
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 1 hour ago
WAJIB PERBANYAK PROPAGANDA TT, mgapa tak dengar pemimpin kita keluar buat ucapan macam ni? Tengah kuarantin ke? Takut kena jangkit ke? Mamat pau ni fasih ucap ngan bahasa Melayu, nanti orang kita silap ingat dia pemimpin Malaysia. Bahaya ni. Pemimpin Melayu kita kat mana? Saja tanya jangan marah ya. on *APA MASALAH * *MAMAT NI?* Publish | Delete | Spam Anonymous on 15/03/20 Lan --------

Tangani bersama penyebaran wabak
ainulillia, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
1. DALAM situasi yang semakin membimbangkan hari ini, setiap Muslim seharusnya berkerjasama dalam membantu dan mengawal penyebaran wabak COVID-19. Hadkan pergerakan kita serta lakukan langkah pencegahan. Ini bagi memastikan penularan wabak ini dapat dibendung. 2. Menurut al-Imam Ibn Kathir, wabak taun pernah melanda wilayah al-Syam. Ketika perkara ini berlaku Saidina Umar dikatakan sudah pun dalam … The post Tangani bersama penyebaran wabak appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Menteri Perhubungan Indonesia positif COVID-19
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
JAKARTA, 20 Rejab 1441H, Ahad – Seorang menteri di Indonesia disahkan positif COVID-19. Menteri Perhubungan (Pengangkutan), Budi Karya Sumadi dinyatakan sebagai kes positif ke-76 dan kini dirawat di Rumah Sakit Pusat Angkatan Tentera Darat (RSPAD) Gatot Soebroto di Jakarta. Pengesahan kes itu dibuat Menteri Sekretaris Negara Indonesia, Prof Dr Pratikno dalam satu sidang akhbar yang … The post Menteri Perhubungan Indonesia positif COVID-19 appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Singapura catat 12 kes baharu, 8 sembuh
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
SINGAPURA, 20 Rejab 1441H, Ahad – Kementerian Kesihatan (MOH) Singapura telah melaporkan 12 lagi kes jangkitan COVID-19 di republik itu dan satu daripadanya dikaitkan dengan perhimpunan keagamaan di Masjid Sri Petaling di Malaysia. Ini menjadikan jumlah keseluruhan kes positif COVID-19 di republik itu setakat ini ialah 212. Menurut kenyataan MOH hari ini, kes yang dikaitkan … The post Singapura catat 12 kes baharu, 8 sembuh appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
MENTERI NI NAK MERAPU GAMAKNYA..
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago
W.Faudzin Memang la mati tu bila-bila masa, penyakit tu hanya penyebab je. COVID-19 tu hanya salah satu penyebab, berapa peratusannya yang mengakibatkan kematian, itu perlu fakta dan kajian. 1% tu menteri ni dapat fakta dari mana?
Polis siasat pihak sebar berita palsu kaitkan pemimpin kanan PH
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago
Pada 15 Mac 2020 oleh Pentadbir Polis akan menyiasat pihak yang menyebarkan berita palsu berkenaan anak seorang pemimpin kanan sebuah parti Pakatan Harapan (PH) ditahan di Singapura. Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador seperti dilapor Bernama berkata, laporan berita berkenaan adalah untuk mengaib dan memburukkan seseorang. “Kami akan siasat penyebar berita palsu itu dan ambil tindakan, manakala laporan berita berkenaan adalah tidak tepat sama sekali,” katanya.
Layan DIRTY MONEY di Netflix
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago
Ibrahim Mat Isa Layan DIRTY MONEY di Netflix Dr Mahathir tak suka Najib, Shapie Apdal tak suka Najib, Sarawak Report pun tak suka Najib, malah ramai manusia berakal dalam Malaysia sangat benci manusia bernama Najib Razak. Kini manusia durjana ini dijadikan suatu subjek penerbitan luar negara dengan tajuk yang mengaibkan. Dan siarannya terpancar ke seluruh dunia. Aib sungguh Malaysia kerana pernah menobatkan kleptokrat sebagai Perdana Menteri! Tapi, jauh di ceruk rantau Malaysia, masih ramai orang Melayu totok termasuk Jawa, Bugis, Banjar dan segala suku masih cinta dan kasih ke...
Pemprov Banten Tetapkan Status KLB Virus Corona
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Gubernur Wahidin Halim juga mengimbau masyarakat agar menghindari tempat-tempat pertemuan dan keramaian umum.
5 Kunci Sukses Bangun Startup
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Di tengah kondisi perekonomian global saat ini, sektor ekonomi kreatif menjadi salah satu sorotan pemerintah guna mendorong pertumbuhan perekonomian Indonesia. Hal tersebut didasari kontribusi ekonomi kreatif menurut data dari OPUS Ekonomi Kreatif 2019, yang mencapai Rp 1,105 triliun terhadap PDB Nasional.
Pencegahan Virus Corona pada Anak, Ini yang Harus Orang Tua Ketahui
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Virus Corona dapat menyerang siapa pun tanpa terkecuali baik orang dewasa maupun anak-anak. Meskipun korban dari virus ini kebanyakan orang dewasa namun akhir-akhir ini kasus pada anak-anak bahkan balita juga mulai dilaporkan.
Demokrat Pilih Ketum Malam Ini, Ibas atau AHY Paling Layak?
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Sedianya Kongres Demokrat akan digelar tiga hari yakni mulai tanggal 14 hingga 16 Maret 2020. Namun karena alasan wabah corona yang mulai merebak di Indonesia, Kongres dipersingkat menjadi satu hari. Malam ini, Demokrat sudah punya ketua umum baru.
Kezia Karamoy Curhat: Pasangan Baik Bukan yang Mementingkan Keinginan Dunia
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Kezia Karamoy tiba-tiba curhat mengenai pasangan yang baik. Kata dia, pasangan yang baik bukan yang hanya mementingkan keinginan dunia.
Jangan Menghakimi Orang Seenaknya, Inilah 5 Hal yang Dirasakan Orang Depresi
KASKUS - Forum Threads - 2 hours ago
[img]https://s.kaskus.id/images/2020/03/15/10792608_202003150651430983.jpg[/img] [JUSTIFY]Selamat pagi kaskuser dan pembaca setia akun katakhoi. Selamat beraktivitas kembali dengan semangat dan harapan yang tinggi. Salam sejahtera dan selalu bahagia.[/JUSTIFY] [img]https://s.kaskus.id/images/2020/03/15/10792608_202003150653210387.png[/img] [JUSTIFY]Ada begitu banyak orang yang lebih memilih berkata apa saja yang ia inginkan daripada memilih berpikir lebih dulu apa yang harus ia ucapkan. Ti...
Akhirnya Medis Menemukan Obat Covid-19, Benarkah Obatnya, Yuk Cari Tahu Gan!
KASKUS - Forum Threads - 2 hours ago
[img]https://s.kaskus.id/images/2020/03/15/10815739_202003150657390179.jpg[/img] [URL=https://www.idntimes.com/life/education/kirana-bella/ini-7-fakta-yang-harus-kamu-ketahui-tentang-jurusan-farmasi-c1c2]sumber[/URL] Assalamualaikum saudaraku. Bersyukur kepada Allah. Bersalawat kepada Nabi Muhammad. Dingin menerpa tubuh dipagi hari, membuka mata antara dua pilihan, semangat rajin dan kemalasan. Orang semangat biasanya bangun langsung bergegas mencari air untuk melanjutkan aktifitas, dan ora...
WOW, “THE SIMPSONS” SUDAH PREDIKSI TOM HANKS TERKENA WABAH
KASKUS - Forum Threads - 2 hours ago
[color=#333333][size=2][font="Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][img]https://i.dailymail.co.uk/1s/2020/03/12/12/25880758-0-image-a-51_1584015156720.jpg[/img][/font][/size][/color] [color=#333333][size=2][font="Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif]Infeksi wabah virus corona yang menyerang aktor Tom Hanks ternyata pernah “diprediksi” oleh film kartun “The Simpsons” pada 2007.[/font][/size][/color] [color=#333333][size=2][font="Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sa...
kumpulan meme virus corona ini mampu meredam kepanikan
KASKUS - Forum Threads - 2 hours ago
[img]https://s.kaskus.id/images/2020/03/15/6897822_20200315041335.png[/img] [spoiler=intro][center][img]https://s.kaskus.id/images/2020/03/15/6897822_20200315041415.png[/img] [font=Courier New][b][i]terimakasih telah berkunjung ke thread ini, kali ini ane pengen berbagi tentang meme virus corona nih gan sis, penasaran bagaimana isi pesannya? silahkan menuju ke TKP[/i][/b][/font][/center] [/spoiler] [spoiler=TKP][center][font=Courier New][b][i]berbicara tentang meme, hampir semua elemen...
Awas! Perokok Lebih Rentan Terkena Virus Corona, Ini Alasannya Gan
KASKUS - Forum Threads - 2 hours ago
[CENTER]Assalamualaikum Wr. Wb. Haiii ... Agan sista, ketemu lagi nih. Apa kabar? Semoga selalu sehat ya,nAmiin. Gansist nggak bosen dong mantengin trit receh ane? Ane ucapin makasih buat yang udah mampirin trit ane. Apalagi yang udah mau dengan sukarela ninggalin cendol, rate, komen dan subscribe. Uhhh keren pokoknya [img]https://s.kaskus.id/images/2020/03/15/10631376_202003150418500309.jpg[/img] Gansist, ane ngeri banget deh baca berita baik di media online maupun offline. Pedemi vir...


Tiada ulasan: