Jumaat, 20 Mac 2020

Ngabuburit. Biar putih tulang, jangan putih mata. 9973


5 anggota polis cedera dirempuh semasa Op Covid19
Wartawan MalaysiaGazette
Keadaan salah seorang anggota polis yang dilanggar semasa Op Covid 19 di Jalan Syed Putra. 

KUALA LUMPUR – Lima anggota polis cedera dirempuh lori semasa menjalankan tugas Sekatan Jalan Raya Op Covid 19 di Jalan Syed Putra di sini kira-kira pukul 12.45 pagi tadi.

Dalam kejadian tersebut Konstable Mohd Afendi cedera di bahagian kepala, bahu kiri dan kaki mendapat rawatan di Hospital Kuala Lumpur.

Empat mangsa lagi iaitu Inspektor Afifi Zulhusni, Koperal Khairul Nizam, Koperal Azizi dan Lans Koperal Wan Kamarul cedera ringan juga mendapat rawatan di hospital yang sama.

Insiden tersebut dikongsi Jabatan Siasatan Dan Penguatkuasaan Trafik Kuala Lumpur (JSPTKL) di laman Instagram.

“Seluruh warga Jabatan Siasatan Dan PenguatkuasaanTrafik Kuala Lumpur mendoakan agar semua mangsa cepat sembuh dan kembali menjalankan tugas seperti biasa,” kata JSPTKL.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) mula melancarkan Op Covid 19 pada hari pertama untuk menasihati orang ramai mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan yang diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Isnin lalu.

Perintah tersebut berkuatkuasa kelmarin, Rabu.

Hari ini adalah hari ketiga perintah tersebut dikuatkuasakan, namun masih ramai rakyat Malaysia yang tidak mematuhinya dengan pelbagai alasan. – MalaysiaGazette



Sumber: https://dialograkyat.blogspot.com/2020/03/5-anggota-polis-cedera-dirempuh-semasa.html

PELOPOR ULTRA KIASU DIAM MEMBISU
Friday, March 20, 2020
Wan Sidek
Hidup lagi mamat ni

Mana suara kau bila kerajaan PN teruskan pemgambilan IPG untuk pelajar UEC

Sebelum ni,  kau lah mengelumpur tak tentu pasal dan mainkan isu perkauman ini dengan salahkan DAP masa zaman PH

Sekarang,  bila MCA tunjuk taring dalam PN,  mana suara kau?  Da hilang taring ke bila MCA jentik?

Nampak sangat mamat ni tunggang isu Melayu Islam demi kepentingan politik sendiri

Sekarang,  bila orang kritik menteri-menteri kerajaan PN,  marah sampai naik sawan babi

Kau tahu tak,  sekarang ni,  macam  PM tak ada je kat Malaysia,  menteri-menteri macam masuk gua jer semua?

#PenunggangAgama


Sumber: https://wrlr.blogspot.com/2020/03/pelopor-ultra-kiasu-diam-membisu.html

Pertembungan antara Muhyiddin dan Tun Mahathir semakin hangat: Muhyiddin pecat Marzuki dari Setiausaha Agung Bersatu

BORHAN AHMAD

Tan Sri Muhyiddin Yassin memecat Datuk Wira Marzuki Yahya dari menjadi Setiausaha Agung Bersatu berkuatkuasa serta merta.

Pemecatan itu dibuat melalui satu surat bertarikh 18 Mac 2020 yang ditujukan kepada Marzuki.

Pemecatan ini dibuat ketika negara sedang berhadapan dengan ancaman Covid-19.

Ia dipercayai ekoran pertembungan antara kumpulan yang menyokong Muhyiddin sebagai presiden dan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Pengerusi Bersatu.

Marzuki adalah penyokong kuat kepada Tun Mahathir.

Dalam penamaan calon pimpinan Bersatu baru-baru ini, hanya nama Tun Mahathir dicalonkan sebagai Pengerusi Bersatu namun Muhyiddin dicabar oleh dua calon lain termasuk Datuk Seri Mukhriz Mahathir.


at 3/20/2020 03:00:00 PTG 
Sumber: https://gigitankerengga.blogspot.com/2020/03/pertembungan-antara-muhyiddin-dan-tun.html

Tentera akan dikerah mulai Ahad

Malaysiakini

Pihak tentera akan dipanggil bagi membantu Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam memantau keadaan susulan perintah kawalan pergerakan bagi membendung penularan wabak Covid-19, kata Menteri Pertahanan Ismail Sabri.

"Mesyuarat hari ini memutuskan supaya pihak tentera membantu pihak polis di dalam memantau keadaan yang berlaku hari ini terutama untuk pastikan pematuhan rakyat kepada arahan supaya rakyat berada dalam rumah masing-masing.

"Tentera akan mula digerakkan pada hari Ahad ini, jadi kita yakin bantuan dari pihak tentera kawalan akan lebih lagi dapat dilaksanakan. Kita berharap rakyat akan terus patuh kepada arahan yang dikeluarkan oleh kerajaan," katanya dalam sidang media hari ini.

Menurut beliau, kerajaan yakin dengan bantuan tentera, tahap pematuhan rakyat terhadap perintah kawalan pergerakan akan lebih tinggi.

"Kita berharap rakyat terus patuh arahan tentera. Dari laporan pihak polis, jelas nampak ada peningkatan dari segi pematuhan rakyat. Kita ucap terima kasih kepada rakyat.

"Bagaimanapun, masih terdapat insiden ramai tidak mempedulikan arahan pihak kerajaan dan arahan polis. Pada peringkat awal ini, kita hanya nasihat dan tindakan berhemah dilakukan.

Kalau akhirnya sampai tahap tidak boleh kompromi, maka tindakan undang-undang akan digunakan," katanya.

Namun, menurut Ismail Sabri, pembabitan tentera itu bukanlah satu perintah darurat sambil menafikan penyebaran berita kononnya beliau akan memohon perkenan Yang di-Pertuan Agong supaya perintah darurat dilaksanakan.

"Semalam pelbagai berita palsu diedarkan. Ini lebih menambah banyak panik dalam kalangan rakyat. Ada sampai audio, 'posting' dalam Facebook yang mengatakan menteri pertahanan akan umumkan perintah darurat selepas dapat perkenan Agong.

"Saya tidak tahu menteri pertahanan mana. Tiada dalam perancangan untuk perintah darurat. Malah kononnya aset tentera sudah digerakkan untuk perintah darurat pun tidak betul. Jadi, saya nasihatkan rakyat jangan mudah percaya," katanya.


at 3/20/2020 02:30:00 PTG 
Sumber: https://gigitankerengga.blogspot.com/2020/03/tentera-akan-dikerah-mulai-ahad.html

Batu Pahat : Jom viralkan Ben Malek Frozen milik Muslim menjual pelbagai barangan keperluan harian
Kriss Merah, Kriss Merah - 19 minutes ago
*Menjual pelbagai jenis makanan sunnah, makanan sejuk beku, susu kambing segar dan barangan keperluan harian keluaran Muslim.* * alamat : Ben Malek Frozen, no 7, Jalan Kristal 6, Taman Kristal 84600 Parit Raja, Batu Pahat* *Johor Darul Takzim* *Untuk maklumat lanjut sila hubungi 0196660841 ATAU terus melalui WhatsApp:*

SIFAT MANUSIA
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 34 minutes ago
SIFAT MANUSIA Jadi kelam kalibut kerana pm sendiri yg bermain kata pada petang hari..bila sebut saha ada pengumuman Besar pasti rakyat panik..harap penasihat pm kena pandai berbahasa..silap kata panik lah jadinya.. on *JANGAN DENGAR * *BERITA ANGIN* Publish | Delete | Spam Anonymous on 17/03/20 depa ----------

Kakitangan Bekerja Perlu Ada Surat Pelepasan Perjalanan
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 1 hour ago
KUALA LUMPUR – Setiap agensi kerajaan dan majikan swasta diarah mengeluarkan surat pelepasan perjalanan kepada setiap kakitangan yang terpaksa bekerja... The post Kakitangan Bekerja Perlu Ada Surat Pelepasan Perjalanan appeared first on MYNEWSHUB.

Singapura Sedia Penempatan Untuk Pekerja Malaysia
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 1 hour ago
KUALA LUMPUR – Semua warga Malaysia yang bekerja di Singapura boleh terus bekerja seperti biasa, dengan syarat mereka tinggal di... The post Singapura Sedia Penempatan Untuk Pekerja Malaysia appeared first on MYNEWSHUB.

Polis Kenal Pasti 4,000 Jemaah Tabligh Belum Disaring
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 1 hour ago
KUALA LUMPUR – Polis sudah mengenalpasti baki 4,000 peserta perhimpunan tabligh di Masjid Seri Petaling, dekat sini, yang masih belum... The post Polis Kenal Pasti 4,000 Jemaah Tabligh Belum Disaring appeared first on MYNEWSHUB.

Tentera Digerak Mulai Ahad, Bukan Perintah Darurat
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 1 hour ago
KUALA LUMPUR – Kerajaan akan menggerakkan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) bermula Ahad ini dalam usaha mengurangkan pergerakan rakyat, namun ia... The post Tentera Digerak Mulai Ahad, Bukan Perintah Darurat appeared first on MYNEWSHUB.

Najib Saran Panggilan Video Antara Pesakit, Waris
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 2 hours ago
PUTRAJAYA – Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mencadangkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) membenarkan panggilan video antara pesakit koronavirus... The post Najib Saran Panggilan Video Antara Pesakit, Waris appeared first on MYNEWSHUB.

Lelaki Ditahan Secara Paksa Untuk Saringan Covid-19
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 3 hours ago
KUALA LUMPUR – Akibat tidak memberi kerjasama untuk melakukan saringan Covid-19 secara sukarela, seorang lelaki ditahan di rumahnya di Taman... The post Lelaki Ditahan Secara Paksa Untuk Saringan Covid-19 appeared first on MYNEWSHUB.

Doa Rakyat Palestin Buat Malaysia
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 3 hours ago
KUALA LUMPUR – Rakyat Palestin mendoakan kesejahteraan buat Malaysia selepas merasai kepedihan apabila melihat negara ini dilanda penularan wabak koronavirus... The post Doa Rakyat Palestin Buat Malaysia appeared first on MYNEWSHUB.

Angka Kematian COVID-19 Di Itali Mengatasi China
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 5 hours ago
ROM – Angka kematian akibat COVID-19 di Itali meningkat mengatasi jumlah yang dicatatkan di China sekali gus berdepan kemungkinan tempoh... The post Angka Kematian COVID-19 Di Itali Mengatasi China appeared first on MYNEWSHUB.

100,000 Topeng Muka Sumbangan China Sudah Tiba
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 5 hours ago
PUTRAJAYA – Sebanyak 100,000 keping topeng muka tiga lapis sumbangan oleh China tiba di negara ini. Menteri Luar, Datuk Seri... The post 100,000 Topeng Muka Sumbangan China Sudah Tiba appeared first on MYNEWSHUB.

Arab Saudi Larang Solat Jemaah Dan Jumaat
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 6 hours ago
RIYADH – Pihak berkuasa Arab Saudi melarang jemaah berhimpun atau solat di kawasan dataran Masjidil Haram di Makkah dan Madinah... The post Arab Saudi Larang Solat Jemaah Dan Jumaat appeared first on MYNEWSHUB.

Aktiviti Eksport, Import Diteruskan Seperti Biasa
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 9 hours ago
PUTRAJAYA – Aktiviti pengeluaran, pemprosesan dan pengedaran termasuk eksport dan import diteruskan seperti biasa sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan dikuatkuasakan... The post Aktiviti Eksport, Import Diteruskan Seperti Biasa appeared first on MYNEWSHUB.

RM3.3 Bilion Bantu PKS Terjejas Covid-19
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 9 hours ago
KUALA LUMPUR – Sejumlah RM3.3 bilion diperuntukkan di bawah Tabung Bank Negara Malaysia (BNM) dalam Pakej Rangsangan Ekonomi 2020 bagi... The post RM3.3 Bilion Bantu PKS Terjejas Covid-19 appeared first on MYNEWSHUB.

Mara Beri Penangguhan Bayaran Balik Pinjaman
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 9 hours ago
KUALA LUMPUR – Majlis Amanah Rakyat (Mara) akan memberi penangguhan kepada peminjam pelajaran dan perniagaan yang terkesan susulan penularan wabak... The post Mara Beri Penangguhan Bayaran Balik Pinjaman appeared first on MYNEWSHUB.

Jangan sembunyi sejarah hubungan dengan pesakit COVID-19
ainulillia, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
BANGI, 25 Rejab 1441H, Jumaat – Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah menggesa orang ramai atau pesakit agar jujur dalam memberikan sejarah dan hubungan rapat mereka dengan pesakit positif COVID-19. Ini kerana, katanya, pihaknya mengalami beberapa insiden pada minggu ini di mana pesakit menyembunyikan hubungan atau gejala mereka. “Sejarah perjalanan dan maklumat hubungan … The post Jangan sembunyi sejarah hubungan dengan pesakit COVID-19 appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sidang Media Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna
Executive Editor, Minda Rakyat - 54 minutes ago
Sidang Media Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Alexander Nanta Linggi bersama Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Seri Dr. Ronald Kiandee mengenai perbincangan bersama Sektor Peruncitan berkaitan Perintah Kawalan Pergerakan. *Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,sila subscribe via telegram* https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt ............oo000oo........... *MINDARAKYAT* http://mindarakyat.blogspot.com/ mindarakyat@gmail.com [image: Whatsapp] [image: Telegram] [image: Facebook][ima...

Mahathir Mengarantina Diri setelah Kontak Politisi Positif COVID-19
'Saya tidak bisa keluar, bertemu dengan siapa pun atau berjabatan tangan,' kata Mahathir Mohamad dalam video.

Alahmdulillah !! Doa rakyat Palestin buat Malaysia
Penulis Rindu, Media Orang Kampung - 1 hour ago
Doa rakyat Palestin buat Malaysia Paparan Facebook Prof Dr Zainur Rashid menarik perhatian ramai. KUALA LUMPUR - Warga Palestin mendoakan kesejahteraan buat Malaysia selepas merasai kepedihan apabila melihat negara ini dilanda penularan wabak koronavirus (Covid-19) yang semakin membimbangkan. Berita itu dikongsi Naib Presiden Ikatan Muslim Malaysia (Isma), Profesor Dr Zainur Rashid di

Menjemput Hidayah Lewat Covid-19
Sodikin, Islampos - 1 hour ago
Tugas kita adalah berikhtiar sampai virus tersebut Allah hilangkan. The post Menjemput Hidayah Lewat Covid-19 appeared first on Islampos.

Lakukan 3 Hal Ini untuk Tingkatkan Rasa Percaya Diri Anak
larasetiani, Islampos - 2 hours ago
Jangan pelit untuk memberikan pujian pada buah hati. Terutama jika anak sudah berusa keras tapi tak mendapatkan apa yang diinginkan. Misalnya, sudah berlatih untuk lomba tapi tak mendapat juara, atau belajar dengan keras tapi tak masuk sekolah impian. The post Lakukan 3 Hal Ini untuk Tingkatkan Rasa Percaya Diri Anak appeared first on Islampos.

Gunakan Kopi untuk Atasi Mata Panda
larasetiani, Islampos - 4 hours ago
Alpukat mampu menutrisi kulit dan kopi akan mencerahkan area bawah mata. Buatlah serum dengan mencampur setengah cangkir kopi yang telah digiling dengan beberapa tetes almond oil. Biarkan campurannya selama 4-5 hari. The post Gunakan Kopi untuk Atasi Mata Panda appeared first on Islampos.

Yang Ditemukan di Jalan
by Sodikin
Lalin di kota Bandung terpantau sepi saat malam tahun baru. Foto: Pikiran Rakyat
Oleh: Dini Sri Mulyati

BARU kali ini aku keluar rumah di waktu sore. Kata orang ini namanya ‘ngabuburit.’

Bulan puasa ini ada suasana baru dalam hidupku. Dimana biasanya waktu sore adalah waktuku bekerja. Hari ini tak biasa.

Baru sadar bahwa aktivitas sore di bulan Ramadhan sungguh menggeliat. Banyak para muda-mudi nongkrong dipinggiran jalan. Sama seperti biasanya, bersuit-suit jika ada satu atau dua orang gadis lewat.

BACA JUGA: 4 Target yang Harus Tercapai di Bulan Ramadhan

Di pemandangan lain di jalanan. Motor-motor melaju dengan kencang. Sang Pengemudi nampaknya lupa dimana letak rem. Mentang-mentang disini jalanan kampung yang tak terlalu ramai.

Ada lagi, satu di antara pemandangan yang sedikit ganjil. Di tengah para pemuda (kuperjelas) laki-laki. Ada sesosok perempuan yang tampak malu-malu.

Perempuan iti duduk di motor bersama entah itu kekasihnya atau siapa. Tapi mereka tampak mesra.

BACA JUGA: Sebelum Puasa Ramadhan Waktu Paling Baik untuk Ziarah?

Aku terperangah, gadis itu malu-malu. Tapi kok mau diajak begitu. Padahal berkerudung. Astagfirullah, jangan salahkan kerudungnya.

Yang ku dengar dari sini, tempatku berada di depan teras rumah, lamat laun mereka berteriak riuh bercanda. Tapi ada satu hal yang menggelitik, apakah begini ngabuburit zaman sekarang?

Kalau begitu sebelum adzan berbuka, sudah `buka` duluan dong. Afwan… itulah yang kutemukan di jalan. []

Sumber: https://www.islampos.com/hanya-tertemukan-di-jalan-184737/

JANGAN MAIN NYOROK NYOROK...NANTI HANTU SOROK
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 37 minutes ago
Ibrahim Mat Isa Elok la menyorok dalam gua pun. Keluar karang, orang tanya pasal coronavirus pandemic, dia jawab kereta toyota corona tayar pancit pulak! Hihihi.. jangan marah sesendal malam 😁😂

APA BEZA ANA DENGAN MAZA
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 38 minutes ago
Miqdad Zakaria Ada sahabat FB tanya.. Apa beza posting ana dan DrMaza...? Beza dia mudah ja.. Ana masih berlapik tidak melebel seseorang itu BERDOSA atau tidak.. Kerana tahap pengetahuan kita berbaza.. Satu lagi beza dia.. DrMaza halalkan kerajaan sembur17.. Bagi ana perkara tersebut haram seperti mana Qaul Qadim dia.. 😜😜

MARZUKI DIPECAT SU BERSATU
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 38 minutes ago
Ibrahim Mat Isa Marzuki di pecat dari jawatan SU Agung Bersatu

KERAJAAN KICA
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 39 minutes ago
A.Kadir Jasin Di bawah ini adalah pengesahan dan keluhan ahli Parlimen Muar, Saudara Syed Saddiq bin Syed Abdul Rahman. Setelah sengaja mengetepikan MB dan KM negeri-negeri bukan takluk "Perikatan Nasional" daripada mesyuarat pusat mengenai COVID-19, adakah kerajaan KICA (kerajaan ikut celah atap) melancarkan pula program diskriminasi? Adalah ini sikap kerajaan Melayu-Islam yang dikepalai oleh anak seorang guru agama? Kerajaan Melayu-Islam yang kononnya mahu selamatkan agama, bangsa dan negara daripada Cina DAP. Atau ini satu lagi kes terlepas pandang yang akan disalahkan ke ata...

PATUT LAH.,.LEVEL ATAS SAMPAI BAWAH FIKIR CAM SAMPAH
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
Yusof ismail Patut la yiddin tak bagi jawatan penting kat lobai. Bodo rupanya. Orang bawah level kapcai ni lagi la bodonya setinggi pokok nyok. Yang ada jawatan sekarang pun dah nampak bodonya terang terangan. Jantan betina sama jer bodo piang..

Pas MACAM ANJING SALAK BUKIT
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
Mohd Shah Rim Kerana PAS adalah Anjing(Mengikut bahasa Hadi Awang yang sering mengajingkan orang) UEC ni memang ada dalam manifesto BN. Tak hairan langsung. Yang celakanya masa PH memerintah dulu benda ni diapi-apikan jadi isu perkauman dan jadikan DAP sebagai sasaran. Yang paling kuat menentang jawi pun MCA dan Dong Zong masa tu, tapi biasalah, DAP juga yang kena.

5 Cara Belajar Fotografi Smartphone di Rumah
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Terapkan berbagai cara ini, niscaya kemampuan fotografi smartphone Anda terasah,

5 anggota polis cedera dirempuh semasa Op Covid19
Unknown, DIALOG RAKYAT - 19 minutes ago
Wartawan MalaysiaGazette [image: polis]*Keadaan salah seorang anggota polis yang dilanggar semasa **Op Covid 19 di Jalan Syed Putra. * KUALA LUMPUR – Lima anggota polis cedera dirempuh lori semasa menjalankan tugas Sekatan Jalan Raya Op Covid 19 di Jalan Syed Putra di sini kira-kira pukul 12.45 pagi tadi. Dalam kejadian tersebut Konstable Mohd Afendi cedera di bahagian kepala, bahu kiri dan kaki mendapat rawatan di Hospital Kuala Lumpur. Empat mangsa lagi iaitu Inspektor Afifi Zulhusni, Koperal Khairul Nizam, Koperal Azizi dan Lans Koperal Wan Kamarul cedera ringan juga mendapat ra...

Ringkasan Sidang Media Khas Menteri Pertahanan 19/3/2020
Executive Editor, Minda Rakyat - 1 hour ago
1. Mesyuarat MKN memutuskan supaya pihak tentera membantu pihak polis dalam memantau dan memastikan pematuhan rakyat berada di dalam rumah masing-masing. 2. Tentera akan mula digerakkan pada hari Ahad ini, dan kerajaan berharap rakyat akan patuh. 3. Dari laporan pihak polis, jelas terdapat pematuhan RMO oleh rakyat, kerajaan mengucapkan terima kasih kepada yang mematuhi arahan RMO. 4. Namun masih ramai yang tidak mahu mendengar arahan pihak kerajaan dan lebih teruk tidak mahu mendengar arahan pihak polis. 5. Ada yang gagal untuk mematuhi arahan bersurai dengan terus bermain di t...

Tentera akan dikerah mulai Ahad ini
Executive Editor, Minda Rakyat - 1 hour ago
Pihak tentera akan dipanggil bagi membantu Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam memantau keadaan susulan perintah kawalan pergerakan bagi membendung penularan wabak Covid-19, kata Menteri Pertahanan Ismail Sabri. "Mesyuarat hari ini memutuskan supaya pihak tentera membantu pihak polis di dalam memantau keadaan yang berlaku hari ini terutama untuk pastikan pematuhan rakyat kepada arahan supaya rakyat berada dalam rumah masing-masing. "Tentera akan mula digerakkan pada hari Ahad ini, jadi kita yakin bantuan dari pihak tentera kawalan akan lebih lagi dapat dilaksanakan. Kita berharap...

4 Panduan Shalat Berjamaah Selama Pandemi Covid-19
sukarja, Check Porsi Haji App. - 2 hours ago
Sejumlah negara pun mengeluarkan kebijakan menghentikan shalat berjamaah di masjid. Menjaga jarak sosial merupakan salah satu upaya penting dalam mencegah penyebaran pandemi Covid-19 yang lebih luas lagi. Oleh karena itu, sejumlah negara telah mengeluarkan kebijakan untuk menghentikan shalat berjamaah di masjid karena ibadah ini dilakukan dengan posisi shaf yang rapat. Beberapa hari lalu, Majelis Ulama … Continue reading 4 Panduan Shalat Berjamaah Selama Pandemi Covid-19

6 Cara Mengusir Lalat Tanpa Menggunakan Bahan Kimia, Dijamin Ampuh
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Lalat merupakan serangga yang kerap mengganggu di rumah maupun di tempat-tempat umum. Sering hinggap di tempat kotor membuat lalat membawa kuman cukup banyak. Hal ini yang membuat sebagian orang merasa resah jika makanan mereka dihinggapi lalat.

Kenapa Tes Corona dari Negatif Bisa Berubah Jadi Positif?
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Di samping itu, Telly melanjutkan, bahan spesimen yang diambil juga ikut mendorong hasil dari tesnya. Umumnya yang diambil adalah darah ataupun dahak.

Tentera Akan Bantu Polis Pantau Kawalan Pergerakan Bermula Ahad Ini – Menteri Pertahanan
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 2 hours ago
Kementerian Pertahan memutuskan agar pasukan tentera diturunkan bagi membantu pihak polis dalam memastikan rakyat mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan dan berada […] The post Tentera Akan Bantu Polis Pantau Kawalan Pergerakan Bermula Ahad Ini – Menteri Pertahanan appeared first on Suara Viral Malaysia.

Covid-19: Terlalu Ramai Yang Maut, Itali Terpaksa Guna Trak Tentera Bawa Keluar Mayat Dari Wilayah Bergamo
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 2 hours ago
Bergamo, antara bandar di Itali yang paling teruk dilanda wabak Covid-19, kini terpaksa memindahkan mayat-mayat keluar dari negeri itu berikutan […] The post Covid-19: Terlalu Ramai Yang Maut, Itali Terpaksa Guna Trak Tentera Bawa Keluar Mayat Dari Wilayah Bergamo appeared first on Suara Viral Malaysia.

Hukum Menghadiri Shalat Jamaah dan Shalat Jum’at di Masjid ketika Terjadi Wabah
sukarja, Check Porsi Haji App. - 4 hours ago
Di tengah situasi ini, terdapat seruan untuk menghindari dan mengurangi aktivitas-aktivitas pengumpulan massa karena kerumuman massa tersebut dinilai sebagai faktor risiko tinggi terjadinya penularan virus corona. Upaya Menghentikan Wabah Covid-19 Saat ini, dunia sedang berperang menghadapi pandemi virus SARS-CoV-2 (Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2) yang menyebabkan penyakit Covid-19 (Coronavirus Disease 2019). Sampai tulisan ini ditulis (tanggal 17 Maret … Continue reading Hukum Menghadiri Shalat Jamaah dan Shalat Jum’at di Masjid ketika Terjadi Wabah

Profesor ITB Ungkap Kandungan Kunyit Mampu Cegah Virus Corona
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Kunyit dan temulawak memiliki berbagai kandungan yang bermanfaat untuk tubuh. Berkaitan dengan wabah virus corona (covid-19), tanaman herbal ini bisa berguna untuk meningkatkan daya tahan tubuh.

Prabowo Perintahkan TNI Angkut Alat Kesehatan Antisipasi Corona di China
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Dia juga menambahkan, alat kesehatan yang diambil di Shanghai, RRT berupa Disposable Masks, n95 Masks, Protective Clothing, googles, gloves, shoe covers, infrared thermometer dan surgical caps.

Mahathir Mohamad Isolasi Diri Usai Kontak dengan Anggota Parlemen Positif Corona
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 3 hours ago
Mahathir, 95 tahun, diketahui berfoto dengan anggota parlemen dari Negara Bagian Kuching Kelvin Yii Lee Wuen yang kini dikarantina di Rumah Sakit Umum Sarawak.

10 Cara Memasak Sarden Ala Rumahan yang Enak, Mudah dan Anti Gagal
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 3 hours ago
Sarden adalah salah satu makanan yang banyak menjadi favorit orang. Selain mudah dan cepat, sarden bisa dimasak dengan berbagai varian rasa dan olahan.

Virus corona: Sepuluh hal yang paling sering ditanyakan mengenai Covid-19 beserta jawabannya
Apa perbedaan Covid-19 dan influenza? Apakah masker berguna untuk mencegah penularan? Apakah virus corona dapat menular melalui hubungan seks? BBC News menjawab pertanyaan Anda.

Virus corona: Penjara-penjara AS lepaskan ratusan napi untuk cegah Covid-19 menyebar
Para tahanan dianggap berisiko tinggi terkenda dan menularkan kembali Covid-19.

Sambil Menangis, Soimah Kenang Ibunda Meninggal Usai Salat Tahajud
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 3 hours ago
Soimah menceritakan kerinduaannya terhadap sang ibu dan ia tak kuasa menahan air mata.


Tiada ulasan: