Rabu, 29 April 2020

Allah kirim seseorang mencela dan menghina kita. Apa silap kita hingga Allah bagi peringatan sebegitu. 10258


Berdamai dengan takdir Allah mahu pun perkara buruk dan apa lagi hal baik-baik.

Kerajaan PN mulai retak, Muhyiddin dikejar ketakutan

MSO

SIAPA sebenarnya gembira dengan peralihan secara paksa kerajaan daripada PH kepada PN? Apakah yang benar-benar gembira dan seronok Muhyiddin Yassin secara peribadi kerana beliau dilantik menjadi PM yang memimpin kerajaan berkenaan?

Jika dilihat secara zahir begitulah. Muhyiddin perlu berasa seronok dan gembira kerana jawatan itu merupakan jawatan tertinggi yang menjadi idaman semua orang, khasnya yang menjadi ahli parlimen.
Sesiapa yang memasuki jelumu politik ikut bertanding dalam pilihan raya di kerusi parlimen, adalah bodoh kalau dia tidak mempunyai cita-cita untuk jadi perdana menteri.

Ada beberapa orang atau individu utama yang seharusnya menerima kesan langsung baik benefits atau accountability dengan kejayaan menggulingkan kerajaan PH itu. Mereka itu sama adalah orang perlu dipertanggungjawabkan dan berhak menerima hasil daripada kejayaan menumbangkan kerajaan itu.

Individu itu selain Muhyiddin, yang terkait sama adalah Ahmad Zahid Hamidi, Abdul Hadi Awang, Mohamed Azmin Ali (Minrit) dan Abang Johari Openg. Inilah empat individu atau kepala yang membentuk mufakat perompakan dan menggulingkan kerajaan PH dan seterusnya memberi ruang keemasan buat Muhyiddin untuk jadi PM.

Hadi dah dapat bahagian, Zahid belum lagi.
Tolonglah Tokguru...!
Muhyiddin telah mendapat nikmat daripada permuafakatan meruntuhkan kerajaan PH. Atas kesediaaanya untuk mengkhianati rakan dalam PH dan menjahanamkan kerajaan yang dianggotai sendiri, beliau sudah dilantik jadi perdana menteri. Pelantikan itu hadiah terbesar buat dan sejarah dalam hidupnya.

Seharuslah beliau berbangga dan berterima kasih kerana kerja jahat itu akhirnya meletakkan beliau di kerusi nombor satu itu yang mana mungkin beliau tidak pernah terfikir sebelum ini? Muhyiddin tidak pernah pun bermimpi untuk menjadi perdana menteri apalagi selama berada dalam kerajaan PH lalu telah membuat konsensus yang Anwar Ibrahim akan menjadi pengganti Dr Mahathir.

Bukan sahaja orang umum, Dr Mahathir pun terkejut dengan apa dilakukan Muhyiddin itu, dan beliau sendiri tidak menyangka kalau Muhyiddin ingin jadi PM. "Saya tidak sangka rupa-rupanya dia (Muhyiddin) nak jadi PM," demikian ulas Mahathir.

Ternyata tuah yang datang menggolek tanpa melalui liku-liku yang panjang untuk tiba di kakinya. Beliau hanya perlu lupa soal maruah, sanggup melanggar prinsip persahabatan dan sedia bersekongkol dengan musuh. Maka beliau wajar berbangga dan berpuas hati dan kejayaan itu sejarah tertinggi beliau dalam politik.

Apabila Muhyiddin mendapat habuan besar tidak bermakna empat orang lain juga secara automatik berasa atau mengalami perasaan sama seperti Muhyiddin itu. Bagaimana dengan Zahid, Azmin, Hadi dan Johari Openg? Apakah mereka berempat ini mendapat imbuhan sepadan dengannya Muhyiddin? Mungkin tidak bagi Johari Openg tetapi bagi Zahid dan Azmin khasnya perlu dinilai secara mendalam. Mereka tentu menuntut keadilan dan kesaksamaan setelah usaha mereka berjaya.

Dalam hal ini individu yang sangat mengharap kejayaan itu memberi keuntungan kepadanya adalah Zahid Hamidi.

Beliau mungkin mengira dan berharap perubahan kerajaan itu akan dapat membantu kedudukannya, namun ternyata sesudah dua bulan berlalu belum ada tanda-tanda apa yang mungkin diharapkan itu menjadi kenyataan. Tidak ada lebih utama bagi Zahid kenapa sedia memberi sokongan kepada Muhyiddin dengan harapan beliau dilepaskan dengan tali jerat ekoran pertuduhan di mahkamah.

Walaupun tidak ada perjanjian bersyarat seperti itu, tetapi itulah yang tertusuk jauh di sanubarinya.

Zahid menghadapi lebih 80 pertuduhan dimahkamah dimana tuduhan itu menjadi dosa dan noda buatnya. Dengan tuduhan itu reputasinya sebagai ahli politik merudum dan beliau berada dalam persepsi menjijikkan. Masyarakat menganggap bahawa beliau seorang pemimpin yang korup. Walaupun belum ada keputusan mahkamah tetapi itulah yang berlegar dalam kepala umum kini.

Zahid sendiri menyedari apa dihadapi itu sangat buruk dan memalukannya. Gara-gara dihadap ke mahkamah menyebabkan beliau mengambil keputusan bercuti daripada jawatan presiden Umno selama setahun?

Makanya, Zahid menunggu apakah balasan dan imbuhan buat beliau daripada Muhyiddin? Seperti dikatakan tadi, kalau itu bukan syarat kerjasama, tetapi bacaan politik ke situ. Zahid dan juga para penyokongnya dan orang yang berharap Zahid akan disuci oleh kerajaan baru itu sedang menunggu bila Peguam Negara akan membuat semakan terhadap segala pertuduhan ke atas Zahid?

Mereka sedang memerhati apakah tindakan Muhyiddin untuk mensucikan presiden Umno itu. Tanpa dilakukan sesuatu untuk membantu Zahid, kerjasama dan rompakan secara muafakat itu tidak membawa apa-apa erti pun buat Umno.

Bukan sahaja apa yang berlaku kepada persekitaran peribadi dirinya, cara Muhyiddin membahagikan harta sepencurian kepada Umno tidak adil. Sebab itu kini sudah terdengar cakap-cakap tidak puas hati dari kalangan pemimpin Umno mengenai perjalanan kerajaan PN. Terbaru Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan mengatakan tanpa berlapik yang Umno tidak ada sebarang perikatan dengan PN seperti mana Umno dengan Pam melalui Muafakat Nasional.

Bererti Mohamad Hasan tidak mengiktiraf kerajaan PN dan cuba memberi gambaran yang kerajaan PN boleh goyah bila-bila masa sahaja. Malahan Zahid sendiri juga sudah mula bersuara menyatakan ketidakpuasan hatian sekaligus mempersoalkan apakah "perasaan" Muhyiddin terhadapnya dan partinya apabila Zahid menulis surat meminta Muhyiddin melantik beberapa pemimpin Umno Sabah ke dalam kerajaan.

Surat Zahid itu dilihat perkara biasa, tetapi ia memberi natijah dan pengertian lebih dalam dari itu. Pemerhati mula melihat Umno sudah mula menuntut haknya yang sewajarnya daripada kerajaan PN.

Selain Zahid, Azmin (Minrit) juga tidak mendapat sepenuhnya apa yang dihajati dengan penggulingan kerajaan PH itu. Azmin mungkin boleh tersenyum lebar kerana berjaya mengecewakan Anwar Ibrahim, tetapi senyuman dan rasa puas itu tidak sampai ke lubuk hati.

Kesediaan ahli Parlimen Gombak itu untuk mengkhianati rakan-rakan dalam PH termasuk bosnya sendiri Anwar Ibrahim dan sanggup menerima cacian dan cercaan sepanjang zaman belum diberikan upah secukupnya oleh Muhyiddin. Dalam kata lain Azmin masih belum mencapai apa yang diidamkan.

Dunia tahun Azmin bercita-cita untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri. Sudah lama dia menarah angan-angannya ini dan angan-angan inilah dijual kepada orang-orang Keadilan sehingga ada orang Keadilan yang "angin tohor" percaya dan sanggup mufaraqah daripada keadilan untuk bersama Minrit. Salah seorang adalah Jaaffar Kamaruddin.

Alih-alih apabila membentuk kabinet Muhyiddin tidak mewujudkan jawatan TPM, sebaliknya diganti dengan mewujudkan jawatan empat menteri kanan yang salah seorangnya diisi oleh Minrit. Jawatan itu sama taraf dengan Dr Radzi Jidin yang baru belajar politik yang juga dilantik menjadi menteri kanan kiri.

Begitu juga dengan Abdul Hadi Awang. Walaupun beliau cuba menunjukkan sikap tawaduknya dan tidak gilakan kuasa, tetapi nun jauh di sudut hatinya beliau juga mengharapkan sesuatu yang lebih daripada diperolehi kini. Tidak berbaloi beliau hanya dilantik menjadi Duta Khas kepada Perdana Menteri untuk negeri Timur Tengah. Seandainya beliau tulus dan ikhlas berjuang tanpa mahukan kuasa, beliau tentu tidak sedia menerima tawaran (permintaan sebenarnya) untuk menjadi Duta Khas kepada Perdana Menteri yang tidak mempunyai bidang kuasa diplomatik sepenuhnya.

Sebagai presiden Pas setidak-tidaknya, Hadi sepatutnya berada di barisan menteri kanan, kalau pun dirasakan tidak logik dan berkelayakan untuk dilantik menjadi perdana menteri. Tentu sekali orang tua itu mahu dan teringin juga untuk ikut sama mengangkat sumpah di hadapan Yang diPertuan Agong dan bukan hadir hanya untuk meraikan pelantikan orang lain.

Disebabkan mereka terlibat atau menjadi master mind dalam kudeta itu tidak dilayan dengan adil, maka itulah sebab sudah timbul desas desus dan cakap-cakap kurang manis mengenai kerajaan PN. Sudah ada yang berani memberi kata dua kepada Muhyiddin dari kalangan komponen PN sendiri. Sudah ada yang menytindir dari jauh dan sudah pun sampai ke telinga Muhyiddin dan ia memedihkan.

Paling menonjol dan mempamerkan rasa tidak puas hati dengan cara Muhyiddin ialah daripada Umno. Misalnya beberapa orang pemimpin Umno mengkritik Azmin secara terbuka sebagai seorang menteri dikatakan menteri kiri kanan. Perlu difahami kritikan dan rasa mual kepada Minrit yang ditimbulkan oleh orang-orang Umno itu adalah sebagai perbuatan pukul anak untuk sindir menantu.

Mereka mempersoalkan wibawa dan kemampuan bekas Timbalan Presiden Keadilan itu menguruskan kementerian MITI itu. Apabila kewibawaannya dipersoalkan, bermakna persoalan dan pertikaikan itu dilemparkan kepada orang yang melantiknya.

Kesimpulannya selain Muhyiddin, kesemua pihak lain tidak berpuas hati dengan cara kerajaan PN dibentuk dan Muhyiddin mengurusnya. Rasa tidak puas hati ini akan terus "memborak" carik dan meluas. Jika Muhyiddin tidak segera menanganinya ia berpotensi besar untuk menjadikan kerajaan PN retak kemudian terbelah.

Sidang pertama parlimen walupun sehari pada 18 Mei ini benar-benar mengganggu emosi Muhyiddin. Apa-apa sahaja boleh berlaku pada hari itu. Tindakan menghadkan sidang hari satu hari jelas menunjukkan ketidakyakinan Muhyiddin terhadap sokongan kepadanya.

Wabak Coronavirus walaupun dari satu sisi membantu untuk menyelamatkan Muhyiddin daripada diserang hendap oleh oposisi habis-habisan, tetapi dari sisi lain ia menjadikan Muhyiddin dalam serba salah dan terpaksa memikul beban sebagai PM yang berat. Dalam situasi tidak menentukan ini beliau tidak perlu dihimpit dan dijempit dengan masalahan dalam PN seperti disebut tadi mengenai rasa ketidakpuasan hati berbagai pihak.

Justeru satu formula dan solusi untuk keluar dari daerah "disappointment" yang sedang tercipta ini Muhyiddin perlu melakukan sesuatu yang betul dan tepat. Apakah Muhyiddin mampu? Minta Menteri Agama banyak-banyak berdoa selain untuk selamatkan rakyat Malaysia daripada Coronavirus, doakan juga untuk keselamatan Muhyiddin. [wm.kl. 2:27 pm 28/04/2020]


at 4/29/2020 04:30:00 PG 
KERENGGA: Kerajaan PN mulai retak, Muhyiddin dikejar ketakutan

Petugas kesihatan menggigil penat enam jam tanpa henti saring Covid-19


SITI NUR ZAWANI MISCON

Petugas kesihatan terduduk keletihanmenyaring 400 pelajar dari Kaherah.

Menempuh bulan Ramadan dalam keadaan negara berhadapan ancaman wabak Covid-19, petugas kesihatan barisan hadapan tidak pernah berundur membantu kerajaan dan rakyat Malaysia untuk sama-sama melepasi fasa getir ini.

Perit untuk dibayangkan bagaimana pengorbanan barisan hadapan yang bertungkus-lumus memerangi pandemik tersebut ketika negara mencatat lebih 300 petugas Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) disahkan positif Covid-19.

Satu catatan Facebook Nurul Nadirah menceritakan keadaan terkini para petugas yang sudah mula kelelahan dan menggigil menjalankan tugas mereka biarpun seawal minggu pertama berpuasa.

Pada hari pertama sahaja, barisan hadapan menerima sebanyak 20 buah bas dinaiki pelajar dari Kaherah, Mesir yang memulakan kuarantin selama 14 hari di Stesen Kuarantin, Hotel Ibis KLCC, Kuala Lumpur.

Katanya, pendaftaran tanpa henti melibatkan 400 pelajar itu berlangsung selama enam jam.

“Awal pagi semua bertenaga, beralih petang seorang demi seorang rebah dengan full PPE (peralatan perlindungan diri).

“Badan makin lemah, ada yang dah muntah, ada yang hampir pitam, ada yang badan dah menggigil. Bukan mudah nak lalui perjalanan ini. Aku pun dah lemah di celah mesin fotostat,” tulisnya.

Luahan barisan hadapan melalui ujian pada hari pertama puasa itu mendapat perhatian dan kata-kata semangat rakyat Malaysia yang simpati dengan pengorbanan mereka.

Tambah Nadirah lagi, itulah dugaan pada awal Ramadan yang perlu ditempuhi untuk negara.

“Bukan mudah lalui perjalanan ini,” luahnya.

Sebanyak 20 unit bas membawa pelajar yang memulakan kuarantin di Hotel Ibis KLCC, Kuala Lumpur.

‘Air mata kami semuanya disia-siakan’

Pada masa sama, rakyat Malaysia juga mula menyebarkan satu petisyen yang menyokong agar pegawai perubatan kontrak diserap dalam jawatan tetap berbanding arahan meminta untuk memperbaharui kontrak mereka.

Dalam satu bantahan di laman change.org oleh Pegawai Perubatan Kontrak yang berkhidmat di Luar Bandar Sarawak, petisyen berkenaan mendapat hampir 14,800 sokongan dari sasaran sebanyak 15,000.

“Sebilangan besar daripada kami baru sahaja menerima e-mel yang meminta memperbaharui kontrak kami sebagai UD41.

“Gred gaji pekerja houseman dengan tanggungjawab Pegawai Perubatan walaupun kami berjaya melengkapkan latihan sebagai houseman.

“Sepanjang dua tahun kerja keras kami, air mata kami semuanya disia-siakan. Kami kini bekerja tanpa keselamatan pekerjaan.

“Tiada jaminan dan manfaat seperti rakan pegawai perubatan tetap yang lain dan tidak pasti dengan perjalanan kerjaya kami,” tulis petisyen itu.


at 4/29/2020 02:00:00 PG 
KERENGGA: Petugas kesihatan menggigil penat enam jam tanpa henti saring Covid-19

Sepuluh cluster dalam PN, Din tubuh parti baru?...
29 April 2020

Bagi seorang individu yang begitu aktif terlibat dalam satu rampasan kuasa awal tahun ini, adalah aneh untuk Tan Sri Muhyiddin mendakwa kononnya orang ramai sudah meluat dengan politik dan sebaliknya mahu kerajaan bekerja keras demi rakyat. Orang ramai boleh melihat bahawa watak-watak utama dalam kerajaan ‘gabungan anak ayam’ Perikatan Nasional (PN) lah yang sedang berebut kedudukan dan kuasa sambil negara berdepan krisis wabak Covid-19.


Barangkali Perdana Menteri membuat kenyataan sedemikian dalam usahanya untuk menyembunyikan hakikat bahawa pada ketika ini, beliau berada dalam keadaan yang amat berbahaya walaupun mempunyai kuasa besar sebagai ketua kerajaan.


Kenapa saya kata begini? Kita mulakan dengan satu kisah benar. Saya dan Lim Kit Siang bergegas pulang dari acara di Johor pada 25 Julai 2015 atas permintaan Setiausaha Agung Parti Keadilan, Saifuddin Nasution Ismail untuk satu perbincangan tergempar. Sebagai sekutu rapat, kami memang sering berbincang, terutamanya apabila ada perkembangan penting dalam politik negara.


Saifuddin memberitahu kami bahawa beliau mendapat khabar yang Peguam Negara Abdul Gani Patail akan mendakwa Perdana Menteri Najib Razak atas kesalahan salahguna kuasa dalam kes SRC pada minggu berikutnya. Kit Siang berfikir seketika dan bertanya kepada kami: “Adakah Najib akan menunggu sahaja membiarkan dirinya di’sembelih’?” Tiga hari kemudian, pada 28 Julai 2015, Gani, Muhyiddin dan Shafie Apdal dipecat daripada kerajaan Barisan Nasional.


Berbalik ke hari ini. Muhyiddin sedang mentadbir gabungan lemahnya ini dengan kewujudan 10 puak dalam PN. Ada empat puak dalam parti Bersatu – mereka yang masuk pada tahun 2016; mereka yang masuk Bersatu dari Umno selepas Pakatan Harapan menang dalam PRU 2018; kumpulan Azmin Ali; dan penyokong Tun Dr Mahathir Mohamad yang mampu menimbulkan masalah dalam pemilihan parti yang nampaknya telah dilengahkan ekoran krisis Covid-19.


Empat puak lagi adalah kumpulan-kumpulan bertelagah dalam Umno; setiap satunya dipimpin Najib, Ahmad Zahid Hamidi, Hishammuddin Hussein, dan kumpulan tak berpihak yang dianggotai Mohammad Hassan serta Khairy Jamaluddin. Dua puak lagi ialah PAS dan Gabungan Parti Sarawak.


Pilihan-pilihan Muhyiddin


Sebaiknya, Muhyiddin akan mahu menghapuskan penyokong Mahathir, dan mencari jalan supaya Bersatu tidak menjalankan pemilihan parti. Beliau akan mahu menghindar cabaran Mukhriz untuk kerusi presiden, yang walaupun sukar untuk Menteri Besar Kedah itu menang, namun tidaklah begitu mustahil. Muhyiddin juga tahu bahawa daripada empat puak Umno, beliau hanya boleh percayakan puak Hishammuddin.


‘Pemberontak’ PKR, Azmin Ali sedang berharap untuk mempunyai struktur parti bagi beliau memainkan peranan penting dan untuk membawa masuk penyokong akar umbinya yang sekarang tidak mempunyai induk politik kerana Bersatu berada dalam keadaan tergantung. Beliau juga perlu mewujudkan ruang untuk penyokong bukan-Melayu yang tidak lagi dialu-alukan dalam PKR serta tidak mampu ke mana-mana.


Bagi mengabsahkan kerajaan Muhyiddin, beliau perlu menunjukkan bahawa kerajaannya bersih. Pengundi, terutamanya golongan penentu atas pagar dalam kalangan orang Melayu, amat menghargai soal integriti, selain soal kesejahteraan ekonomi.


Selain menjamin peluang pekerjaan dan kesejahteraan ekonomi untuk rakyat Malaysia, Perdana Menteri turut perlu menunjukkan kepada pengundi bahawa beliau komited membanteras rasuah, jika tidak beliau tidak akan meraih keabsahan moral kerana melancarkan rampasan kuasa terhadap kerajaan Pakatan Harapan yang dilantik secara demokratik.


Untuk meyakinkan orang ramai, beliau perlu menunjukkan komitmennya menentang rasuah dengan membiarkan keadilan terlaksana – supaya Najib dan Rosmah Mansor, Tengku Adnan dan Zahid Hamidi disumbat ke penjara apabila mereka didapati bersalah atas tuduhan rasuah di mahkamah.


Masalahnya, mampukah beliau berbuat demikian tanpa diserang Umno? Jika menanti keputusan mahkamah terlalu berisiko, adakah Muhyiddin akan memilih untuk memutuskan hubungan dengan Umno dan Bersatu pada masa yang sama sebelum pembesar-pembesar Umno sempat melawan?
Umno hanya tukang cukupkan korum kerajaan Azmin-Muhyiddin ...

Parti baharu?


Ada cakap-cakap kononnya Muhyiddin, Azmin dan Hishammuddin sedang mencuba untuk menubuhkan parti baharu. Bagi mereka, ini mungkin satu penyelesaian yang bijak untuk semua masalah di atas. Tidak perlu bimbang tentang pemilihan Bersatu, penyokong Azmin ada rumah baharu, dan puak Hishammuddin dapat menghadirkan sokongan sebenar yang diperlukan Muhyiddin. Pun begitu, ada dua cabaran terhadap perancangan ini.


Pertama, Muhyiddin hanya memiliki sokongan 113 atau 114 kerusi, maksimum. Jika Ahli-ahli Parlimen parti-parti Pakatan Harapan (PKR, DAP, Amanah) dan Warisan, serta kumpulan Mahathir dalam Bersatu kekal bersama; Muhyiddin tiada ruang untuk berkuntau.


Jika Muhyiddin, Azmin dan Hishammudin berjaya memecahkan gabungan ‘Pakatan plus’ ini, mereka akan mampu menubuhkan parti baharu tanpa memerlukan puak Najib dan Zahid. Mengikut perkiraan mereka, barangkali masih perlu menggoda beberapa Ahli Parlimen PH untuk menyertai mereka.


Kedua, Muhyiddin mesti berhati-hati dengan Umno Johor. Pemimpinnya begitu bersemangat untuk mendapatkan semula kuasa yang mereka hilang dalam PRU lalu.


Nasihat saya buat Perdana Menteri (yang dahulunya saya bekerja begitu rapat bersama beliau, dan banyak berbincang dengan penuh jujur ketika kami bekerjasama dalam PH) ialah: Umno mungkin sahaja memperdaya beliau di Johor.


Pilihan raya mengejut di Johor mungkin mengakhiri hayat Bersatu di negeri itu, malah Muhyiddin juga mungkin kehilangan kerusinya di DUN Bukit Gambir.


Di tengah arus politik yang deras ini, Muhyiddin lah yang mungkin memulakan sesuatu untuk menewaskan lawannya dalam Umno. Atau mungkin Umno Johor yang memulakan serangan terhadap Perdana Menteri.


Bagi Pakatan Harapan dan rakan-rakan sekutu yang memilih untuk kekal bersama, seperti Warisan dan kumpulan pro-Mahathir dalam Bersatu; kita mesti kekal bersama. Rakyat Malaysia yang mengundi Pakatan Harapan demi kerajaan yang bersih serta peluang ekonomi yang lebih baik akan terus menyokong kita. - Liew Chin Tong,MD

A new party in the making?...


For a man who was deeply involved in a political coup early this year, it’s strange for Tan Sri Muhyiddin Yassin to say that people are fed up with politics and instead wanted to the government to work hard for the people. Most people can see that it is actually the main players in his fledgling Perikatan Nasional government that are jostling for positions and power during this current crisis of Covid-19 outbreak in Malaysia. 


Perhaps the Prime Minister made the remarks in his attempt to hide the fact that, at this moment, he is merely a sitting duck despite his immense powers as the head of the government. Why do I say this? Let me begin with a true story. Lim Kit Siang and I rushed back from our events in Johor on 25 July 2015 at the request of Parti Keadilan Rakyat’s Secretary-General Saifuddin Nasution Ismail for an emergency discussion. As close allies, we consult each other regularly, especially on major developments in politics.  


Saifuddin told us he heard that Attorney-General Abdul Gani Patail was going to charge Prime Minister Najib Razak for abuse of power in the SRC case in the following week. Kit Siang took time to ponder, and said to us: “Will Najib be a sitting duck waiting to be slaughtered?”  Three days after that, on 28 July 2015, Gani, Muhyiddin and Shafie Apdal were sacked from the Barisan Nasional government.


Now back to today. Muhyiddin is governing his shaky coalition with 10 groups within PN. 


There are four factions in Bersatu – those who joined in 2016, those who joined Bersatu from UMNO after Pakatan Harapan won the general election in 2018; Azmin Ali’s group; and Tun Dr Mahathir Mohamad’s supporters who could create an upset in the Bersatu party election which has been delayed ostensibly due to Covid-19 situation.


Another four are competing factions in UMNO; each led by Najib, Ahmad Zahid Hamidi, Hishammuddin Hussein, and a non-aligned group which include Mohammad Hassan and Khairy Jamaluddin.  The other two consist of PAS and Gabungan Parti Sarawak. 

Muhyiddin’s options


Ideally, Muhyiddin would want to get rid of the Mahathir supporters, and to find a way not to have Bersatu party elections. He wants to avoid Mukhriz Mahathir’s challenge for Bersatu presidency, although it’s difficult for the Kedah Mentri Besar to win but it’s not an impossible task. Muhyiddin also knows that among the four UMNO factions, he could only trust Hishammuddin Hussein’s group. 


PKR renegade Azmin Ali is hoping to have a party structure that he could play a significant role and could bring in his grassroots supporters who currently has no political home due to the limbo in Bersatu. He also needs to create a political space for his non-Malay supporters who are no longer welcome in PKR yet has nowhere to go. 


For Muhyiddin’s government to gain legitimacy, he needs to show that he runs a clean government. The voters, particularly the deciding swing voters among the Malays, value integrity highly, apart from economic wellbeing. 


Apart from ensuring jobs and economic wellbeing for ordinary Malaysians, the Prime Minister must show voters that he is committed to fighting corruption, oherwise he would never gain moral legitimacy for launching the political coup against the democratically elected government of Pakatan Harapan. 


To convince the people, he needs to demonstrate his commitment to fighting corruption by allowing justice to take its course – for Najib and Rosmah Mansor, Tengku Adnan Mansor and Zahid to go to jail when they are convicted by courts for corruption. 


The only problem is, can he do so without UMNO revolting?  If waiting for court conviction is too much of leaving to chance, could Muhyiddin resort to breaking up both UMNO and Bersatu at the same time before the UMNO big wigs strike back? 
Kerajaan Baru Dijangka Bertahan Hingga Akhir 2023, kata Mahathir

New party?


There is a rumour in the city that Muhyiddin, Azmin and Hishammuddin are trying to form a new party. For them, this could be a brilliant solution to solve all the problems. There’s no need to worry about Bersatu election, Azmin’s supporters could find a political home, and Hishammudin’s faction could bring the real support that Muhyiddin needed.  However, there are two challenges for this plan.


First, Muhyiddin has only a maximum of 113 or 114 seats. If Pakatan Harapan parties (PKR, DAP, Amanah) and Warisan, as well as Mahathir faction of Bersatu MPs stick together, Muhyiddin has no room to maneuver. 


If Muhyiddin, Azmin and Hishammuddin manage to break up this “Pakatan plus” coalition, they would be able to form their new party without the need to have both Najib and Zahid’s groups. In their calculations, they probably would attempt to lure the support of a few Pakatan MPs.


Second, Muhyiddin must be very careful with Johor UMNO. Its leaders are so eager to wrest power they lost in the last GE. My friendly advice to the Prime Minister whom I used to work very closely with and had many candid conversations during our time as PH partners is this: UMNO could pull a fast one on him in his own backyard in Johor.


A snap election in Johor may mean the end of Bersatu in the state, as well as Muhyiddin could even lose his Bukit Gambir state seat.   In these tense political undercurrents, it could be Muhyiddin that would trigger something to tear down and tame his UMNO challengers. Or it could be Johor UMNO that would trigger the beginning of the onslaught against the Prime Minister.


For Pakatan Harapan and the allies who choose to side with us, such as Warisan and the Mahathir faction of Bersatu, we must stick together. Malaysians who voted for Pakatan Harapan expecting a clean government and better economic opportunities will still support us.  - Liew Chin Tong.

Perikatan Nasional and the future 
of democracy in Malaysia...


Prime Minister Muhyiddin Yassin is now working to consolidate his Malay unity government, taking full advantage of the coronavirus lockdown that has paralyzed politics along with everything else in the nation. Parliament is, to all intents and purposes, suspended; opposition parties cannot mobilize; the people cannot take to the streets to protest. By the time the pandemic is over, we’ll be left with a fait accompli – a backdoor government composed of the very parties we rejected at the last election.


Perikatan Nasional’s agenda is not yet clear. Other than their antipathy towards non-Malays, it remains a very loose construct without a formal structure or a common political manifesto. It is, at best, an interim arrangement pending consensus on what a future Malay unity government would look like.


For now, Muhyiddin is not strong enough to impose his will on his own cabinet as other chief executives before him have done. Indeed, Muhyiddin’s low-key leadership is creating the impression that UMNO and PAS are calling the shots with senior minister Ismail Sabri fast becoming the public face of the administration.


In the meantime, each party in the coalition seems to be pursuing its own agenda with only minimal cabinet oversight. It does not make for an effective governance model; serious difficulties will arise when hard political and economic decisions have to be made post-pandemic.


Most observers speculate that it is only a matter of time before UMNO-PAS will reassert itself and seek to dominate the government though Muhyiddin might continue as its titular head, at least until Zahid Hamidi resolves the outstanding criminal charges against him.


Going forward, the big question is whether PPBM, UMNO and PAS will be able to overcome their political differences, ambitions and egos, and forge a more enduring partnership in the interest of Malay hegemony. If they succeed, Malaysia might never be the same again.


For one thing, Malaysia’s democratic space will narrow considerably. UMNO got careless, took too much for granted and was too distracted by 1MDB in the run-up to GE14. It won’t make the same mistake again. It will very likely go all out to ensure that it is never again threatened or challenged by the popular vote. It’s going to be a lot harder to vote them out of office the next time around.


To sustain itself, the government will inevitably have to curtail the media, crack down on dissent and re-establish tight political control over all national institutions. A lot of the mass surveillance techniques now being pioneered to manage the coronavirus pandemic could well be used for political purposes later on.


Having finally got a foothold in Putrajaya, PAS, for its part, is likely to push ahead with its long-standing goal to make Malaysia a fully fledged Islamic state.  After all, that has been the raison d’état for its existence; Hadi will now have to deliver or face pushback from his own supporters. Amanah president Mat Sabu’s recent warning that PAS will move quickly to amend the Syariah Courts (Criminal Jurisdiction) Act 1965 should not, therefore, be taken lightly.


Malaysia is, of course, already a hybrid Islamic state but that is not enough to satisfy the deeply entrenched Wahhabi establishment. While everyone else was focused on political reform, Wahhabi groups have been hard at work transforming Malaysia’s hitherto moderate religious landscape into a more conservative and austere one.  What they want is nothing less than a Saudi-style constitution which makes religious dogma the constitutional basis of the state.


Going by the many statements of Hadi and others, their version of an Islamic state will see non-Malays treated either as kaffir harbi or kafir zimmi – enemies or subjects with limited rights. Non-Muslims will be disqualified from holding senior positions in government and other institutions. Other religions will only be allowed if their observances are discreet and do not cause offense to Muslims. Multiculturalism itself will be very narrowly defined. All this, of course, will also neatly fit in with their Ketuanan Melayu political agenda.


Once in place, these changes will quickly become irreversible. It is instructive that no nation that has gone down the Wahhabi road has ever been able to reverse course. If the experience of other Muslim states is anything to go by, anyone who tries to amend or alter religious edicts once they become law will face a barrage of opposition and be condemned as traitors and apostates. Religions – all religions – invariably complicate politics and make change difficult.


The other area to watch will be the fight against corruption. Despite making a big fuss over the 1MDB scandal, Pakatan Harapan failed to take the kind of measures (an unexplained wealth ordinance, for example) that would have gone a long way to genuinely eradicating the culture of corruption that is deeply ingrained in our society.


Mahathir’s war on corruption was essentially a war on the corruption of a few UMNO leaders, not an all-out assault on corruption wherever it may be found. Thus, while Najib and a few others were investigated and charged (and rightly so), many others corrupt politicians and businessmen – Malay and non-Malay – were left untouched. Corruption runs deep across all communities; no one wants to dig too deeply.


Now that UMNO is back in power and being led by many of the same corrupt and unrepentant leaders, there is every reason to expect that the culture of corruption will grow exponentially.


Indeed, to stay in power, PN leaders will have to oversee what may well become the most elaborate system of patronage and cronyism our nation has ever seen. Federal and state GLCs including investment funds, statutory bodies, holding companies and foundations are already a monstrosity; there are so many of them that no one even knows how many exist or who exactly has oversight of them.  Billions of ringgit are being plundered each year by a horde of politicians, cronies and hangers-on. It will get worse.


As with many of the GLC appointments we are now seeing, political affiliation appears to trump qualifications, experience and integrity. Some of these appointments are not just criminal but a blemish upon the honour of our nation. When nepotism, dilettantism and corruption become governing principles, transparency, accountability and good governance become impossible. Any political system that would tolerate such a rotten and scandalous practice is already well advanced in decay.


And again, what we are seeing now – the mad scramble for high-paying sinecures at GLCs and other statutory bodies and diplomatic appointments – is just the beginning. Just wait till they start dishing out the contracts and taking out EXIM loans from China to build yet more infrastructure we don’t need and cannot afford. - Dennis Ignatius

Ingat Ostard kacang kuda ni dengki dengan orang2 yang buat amal kebajikan saja,rupa2nya 
dia rasis mabuk todi. Apa yg kau marah sangat dgn orang Cina kat Malaysia ni...- f/bk

Dua ekor ini baru saja lepas kena denda RM1000 di mahkamah tadi.Anak Razman kata pak dia tak buat salah apa pun.Menurutnya itu semua fitnah pembangkang semata2 yang iri hati kat pak dia.Kalau tak salah buat apa bayaq denda?- f/bk
Imej mungkin mengandungi: 1 orang
Kalau Exco tebuk atap kena denda saja tapi MB lebai penipu tetiba boleh lepas, kita boleh 
jangka apa akan jadi dengan anak sulung Presiden UMNO. Tahniah Penyamun Nasional (PN)...
Nak hantar tentera ke negara orang bukan seperti hantar walaun kutip derma  
dgn tin milo atau seperti suruh walaun tebang buluh untuk pasang bendera PAS...

cheers.


tumpang sekole...?: Sepuluh cluster dalam PN, Din tubuh parti baru?...

Surat Al-Kafirun dan Terjemahan

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمين

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)
....................................


Tiada ulasan: