Khamis, 9 April 2020

Biasanya golongan takut mati - banyak bunyinya. 10156


Apakah mereka tergolong dalam golongan yang takut mati? Biasanya golongan takut mati - banyak bunyinya. Sebab harta dunia juta-juta-juta. Harta dari sumber haram, dengan cara tipu daya. Tuu yang jadi takut nak tinggalkan dunia. Ibarat dalam sebiji car mewah ...angin aje yang free. Yang lain rembat hak orang... 

Kalau kaya raya dengan sumber halal, mereka In Syaa Allah tak takut mati. Sebab mereka sering tepuk dada tanya takwa dan iman. 

Kalau hendak diperkirakan sombong, iblis laknatullah lagi sombong dan terang-terang dabik dada depan Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) sebab rasakan dia lebih mulia dari manusia. Apa jadi? api neraka bahagian dia.

Bila ada golongan yang baru turun dari kayangan ni, (yang baru pulang dari luar negara) macam-macam karenah terpaksa dihadapi. 

Aku respect barisan hadapan... sekalung tahniah juga kepada yang berkisah dan kepada yang... Sampaikan ada petugas yang terpaksa berundur tak mampu bersuara. Bimbang timbul kekasaran kerana dimaki begitu. 

Thursday, April 9, 2020

MUNCUL KLUSTER 'KURANG AJAR' SELEPAS KLUSTER TABLIGH.



Pengkongsian dari Facebook Sakinah Sulong: 

Kami Bukan Anjing

Pengalaman menjadi petugas yang mengambil sampel untuk Covid-19, kadang-kadang menjentik hati saya. 

Manusia tak kira apa warna kulitnya, datang dengan dua lubang hidung, satu mulut untuk kami ambil swabnya. Tak kira lah siapa dia. 

Pengarah Jabatan ke,
Jemaah tabligh ke,
Doktor ke,
Pelajar ke, 

Semuanya sama. Lubang hidungnya sama.
Rongga mulutnya sama. 

Tapi yang jadi buat ralat ialah kami menyaksikan ada manusia yang sangat sombong. 

Masa kami ambik sampel jemaah tabligh, rata-ratanya mudah bagi kerjasama. Datang awal kalau diminta datang untuk pensampelan. 

Jarang yang buat masalah. Jarang yang nak bergaduh dengan petugas. 

Tapi bila ada golongan yang baru turun dari kayangan ni, (yang baru pulang dari luar negara) macam-macam karenah terpaksa dihadapi. 

Tak nak dikuarantin. Marah-marah

Panggil staff kami 'dog' 

Panggil staff kami pencacai najis. 

Memang sangat kurang ajar! 

Kami tak kisah bekerja keras untuk menyekat penularan Covid-19. 

Dan bukan kami minta dihampar karpet merah. Tapi betapa kami dihina hanya kerana kami cuba melakukan tugas kami. Sangat menyedihkan. 

Sampaikan ada petugas yang terpaksa berundur tak mampu bersuara. Bimbang timbul kekasaran kerana dimaki begitu. 

Saya fikir, kalau begini kelakuan orang yang dikuarantin, amat bagus sekiranya laporan polis dibuat. 

Atau MKN mengeluarkan arahan kepada pihak yang dikuarantin, sekiranya tak nak bagi kerjasama, disumbat lokap sementara!
Kami petugas kesihatan hanya bertindak mengikut arahan. 

Buat saringan simptom dan vital sign.
Buat pensampelan. 

Buat rujukan ke hospital seandainya perlu.
Hanya untuk memastikan rakyat Malaysia yang baru sampai dari luar negeri ini selamat dan tidak menyebarkan pada orang lain. 

Memang kami kena kerja kuat sekarang. Pihak atasan duk pikir mana nak tempatkan mereka, pihak staff bawahan yang bertugas siang dan malam nak buat saringan. Bukan suka-suka. 

Tapi, nampaknya, ada orang turun kayangan ini, sombongnya bukan main, bagai dipijak-pijak maruah kami, petugas kesihatan!  

Memang tak bersyukur! 

Nota kaki: Hari ni kami mendapat pemberian KFC daripada seorang jemaah tabligh yang telah melakukan ujian swab dengan kami. 

Na'im Nikmat: MUNCUL KLUSTER 'KURANG AJAR' SELEPAS KLUSTER TABLIGH.

Thursday, April 9, 2020
Kluster baru yang menjengkelkan*
Fb. Reeya Halim
[Keluhan dari frontliner]
 *Kluster baru yang menjengkelkan*

Dulu setiap hari satu bas turun daripada tabligh dan madrasah. Diorang ni semua sangat go mudah memberikan kerjasama. Seronok terasa merawat diorang ni walaupun berpeluh-peluh dek PPE. Rasa macam rawat kawan-kawan kita yang sangat mesra dengan kita.

Sentiasa dengar azan berkumandang dalam wad. Bacaan al-quran hampir setiap masa. Wad kusta lama yang penuh dengan cerita hantu pun rasanya hantu-hantu lari bertempiaran kerana pendinding semula jadi dek kerana akhlak dan zikir mereka. Hampir keseluruhannya sangat merendah diri, sentiasa memberi kerjasama yang terbaik. Tak pernah merungut..

Itulah Kluster TABLIGH.. walaupun mungkin saya tak berapa setuju mereka di cop sebagai kluster tabligh dek kerana satu dua peserta yang pentingkan diri sendiri menyebabkan yang lain menjadi mangsa.. tapi disebabkan zikir yang di sebut semua maka nak buat macam mana.

Kini datang satu kluster baru. Diorang panggil kluster TURKEY/OVERSEA. Saya panggil kluster JENGKEL. Bas kini datang daripada KLIA dan hotel-hotel. Diorang ni acah-acah jadi mangsa penyakit covid. Padahal masa diorang pergi melancong, diorang tanpa segan silu papar gambar diorang melancong malah ada yang siap perli kata corona tiada kat tempat sejuk dsb. Kadang-kadang terasa macam kita ni lebih kepada merawat sifat pentingkan diri mereka daripada merawat covid itu..

Dan mintak maaf cakap. Kluster ni lebih banyak demand. Bila nak hantar ke wad macam wad kusta ataupun institut latihan, diorang ni demand taknak pergi sebab panasla, tidak selesa dan macam-macam lagi. Tu tak termasuk yang dok persoal kenapa nak amik darah la, kenapa tak amik swab awal la dan bila kita masuk untuk periksa diorang masing-masing sibuk dengan gajet. Kita ni macam endah tak endah je..

Bukan semua yang macam tu especially yang berada di luar negara atas urusan yang tak dapat dielakkan seperti belajar. Tetapi so far yang dapat sebab pergi melancong ni memang sangat menjengkelkan..

Saya faham. Mereka ni kebanyakan orang berada, ada kabel besar dan tak puas hati sedikit terus bawak ke atasan, di kuarantin pun di hotel-hotel.

Nak buat macam mana.. kene hadap jugak la untuk berapa bulan pulak yang mendatang. Kita ni pekerja kesihatan berapa ramai yang dah tak dapat jumpa mak ayah sebab kerja kita berisiko. Diorang ni plak datang dan tambah masa kita berjauhan. selamatlah bekerja semua.

Rindu geng tabligh. 
Sumber:

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: Kluster baru yang menjengkelkan*

Ramai rakan saya terkorban diserang hendap pengganas Komunis - Jantan Baba
  9.4.20 
MELAKA - Nama bekas Pegawai Waran 2, Jantan Baba memang jarang disebut, namun beliau pernah mengharumkan tanah air ini atas keberaniannya berjuang ketika negara diancam pengganas komunis.

Berusia 95 tahun, anak kelahiran Kampung Melaka Pindah, Alor Gajah ini pernah dianugerahkan Pingat Keberanian British Military Medal (MM) oleh Ratu Elizabeth.
Jantan berkhidmat bersama tentera British selama 21 tahun dan pernah menembak mati tujuh anggota komunis dalam satu operasi di Kenaboi, Negeri Sembilan, malah ketika itu telinga kirinya ditembak pengganas tersebut.

Berbekalkan kelulusan darjah lima, Jantan mula mencebur diri dalam bidang ketenteraan dengan menyertai Rekrut Askar Melayu pada 1948 di Kem Port Dickson, Negeri Sembilan.
Sebaik tamat latihan, beliau kemudiannya dihantar berkhidmat dengan Batalion Pertama Askar Melayu yang berpangkalan di Taiping, Perak di bawah Platun 8 Kompeni C.

Menurut Jantan, pengalaman pertama beliau ketika berhadapan dengan pengganas komunis ketika bertugas di Grik, Perak yang ketika itu di bawah pimpinan Sarjan Mohammed Yusof Ismail.

"Platun menerima maklumat daripada individu kalangan kaum orang asli bahawa mereka didatangi pengganas komunis untuk mendapatkan bekalan makanan dan sebagai tindakan platun serta-merta digerakkan ke penempatan orang asli.

"Hasilnya pengganas berjaya ditawan hidup-hidup bersama selaras rifel dan peluru," katanya dalam satu temuramah khas yang diadakan bersama Sinar Harian dan TV3 baru-baru ini.

Menurut Jantan, sewaktu kompeninya beroperasi di Padang Cermin, Grik, pasukannya berjaya menawan seramai 94 orang pengganas komunis.
Namun katanya, cabaran paling getir dialaminya pada 8 April 1951 ketika berkhidmat di Kem Kuala Kelawang, Negeri Sembilan apabila beliau dipilih menyertai satu operasi di Titi, Kuala Kelawang.

"Platun kami seramai 12 anggota yang dipimpin oleh Leftenan Muda PL Philcox bersama tiga buah kenderaan terdiri dari dua buah Land Rover dan sebuah trak membawa 23 orang anggota lain dengan diiringi sebuah kereta perisai dari Titi ke Kongkoi, Kenaboi melalui satu detik mencabar.

"Ketika itu kami mendapati sekumpulan penduduk berbangsa Cina yang mendakwa kad pengenalan mereka dirampas pengganas komunis kelihatan gembira. Reaksi mereka menyebabkan saya bersama rakan-rakan berasa curiga lantaran bersiap sedia," katanya.

Menurut Jantan, sangkaan mereka tepat apabila diserang hendap oleh pengganas komunis sehingga berlakulah aksi tembak menembak yang mengakibatkan enam anggota terkorban, manakala tujuh lagi termasuknya cedera.

"Ketika detik itu, lebih kurang jam 11 pagi Land Rover di hadapan dan trak membawa pasukan terhenti, saya berada di kenderaan kedua. Ramai yang cedera dan terkorban akibat serangan.

"Leftenan Muda PL Philcox sendiri pengsan kerana terkena serpihan bom manakala sebuah lagi kenderaan berundur bagi mendapatkan bantuan. Saya sendiri terpaksa mengambil alih kepimpinan pasukan selepas beberapa pegawai utama cedera," katanya.

Menurutnya, beliau berjaya menembak mati tujuh pengganas komunis dalam operasi tersebut dan mereka yang cedera dibawa ke Hospital Besar Seremban.

"Lantaran itu saya dianugerahkan Pingat Keberanian British Military Medal (MM) oleh Ratu Elizabeth," katanya.

Sewaktu Konfrontasi Malaysia-Indonesia pada 1964, Jantan yang ketika itu berpangkat Sarjan turut bersama 1 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) pernah ditugaskan di beberapa lokasi di Sabah.

"Saya kemudiannya meninggalkan 1 RAMD selepas dinaikkan ke pangkat Staf Sarjan dan ditugaskan ke Batalion Ke-9 yang baharu ditubuhkan di Kem Majidee, Johor.

"Apabila dinaikkan ke Sarjan Mejar, saya bertukar ke Batalion ke-11 Infantri di Batu Gajah, Perak," katanya.

Sementara itu, ketika upacara pengisytiharan Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 oleh Almarhum Tunku Abdul Rahman di Stadium Merdeka, Jantan diberikan penghormatan untuk memegang cokmar semasa detik bersejarah itu.

Jantan juga pernah dihantar ke England selama enam bulan bagi menyertai kawad hormat ketika pertabalan Ratu Elizabeth pada 1952.

Jantan bersara pada 1969 dengan jawatan terakhirnya sebagai Sarjan Mejar di Kem Batu Kentomen.

Beliau beruma tangga dengan Enon Ahmad pada 1947 dan dikurniakan lapan cahaya mata.

Jantan berkahwin buat kali kedua dengan Aminah Salleh setelah pemergian Allahyarhamah Enon pada 1975. -Sinar Harian
Sumber:
https://www.krissmerah.com/2020/04/ramai-rakan-saya-terkorban-diserang.html

Jangan Asal Pilih, Inilah 5 Alasan Mengapa Kamu Harus Selektif Memilih Teman
KASKUS - Forum Threads - 24 seconds ago
[img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/09/10792608_202004090430550733.jpg[/img] [JUSTIFY]Selamat sore kaskuser dan pembaca setia akun katakhoi. Semoga tidak pernah lelah berbagi kebaikan dan semoga selalu bahagia.[/JUSTIFY] [JUSTIFY]Banyak orang di luar sana bilang, "Bertemanlah dengan siapa saja. Jangan pilih-pilih!" Ya memang tidak ada salahnya, karena setiap orang punya persepsinya masing-masing dalam setiap hal, termasuk salah satunya pertemanan. Namun, coba kamu pikir-pikir ulang, tida...

Kitorang Tak Cuma Makan Bawang, Bapak Presiden!
KASKUS - Forum Threads - 24 seconds ago
[img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/09/6593986_20200409035628.jpg[/img] Wabah virus korona (Covid-19) tak pelak berdampak pada seluruh sendi sektor perekonomian. Tidak cuma pertumbuhan ekonomi yang melorot dan defisit anggaran yang melebar. Indonesia bukan perkecualian. Sejak pengumuman kasus positif Covid-19 di Indonesia, perlahan para pelaku ekonomi mulai merasakan telaknya pukulan yang dibawa virus asal Wuhan, China tersebut. Terlebih setelah pemerintah mengumumkan pembatasan kegiat...

Inilah 15 Pulau Terindah di Dunia yang Tidak Boleh Anda Lewatkan
KASKUS - Forum Threads - 24 seconds ago
[size=2]Berikut adalah 15 pulau terindah di dunia yang tidak boleh Anda lewatkan, apalagi ketika musim liburan tiba.[/size] [size=7][b][size=7][b]1. Barbados[/b][/size][/b][/size] [size=2][img]https://iwsmedia.suryasemesta.com/2020/04/44005555-1.-barbados-1-bestattravel-co-uk.jpg[/img][/size] [center][size=2][size=2]Sumber gambar: Bestattravel.co.uk[/size][/size][/center] [size=2][img]https://iwsmedia.suryasemesta.com/2020/04/5b40ef3a-1.-barbados-2-travelrepublic-ie.jpg[/img][/size] [center]...

Apakah Kalian Termasuk Golongan People Sensitif?
KASKUS - Forum Threads - 24 seconds ago
[SPOILER=screenshot Instagram][img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/09/10515989_202004090222440609.jpg[/img][/SPOILER] [CENTER][B][SIZE=5]Gan-sis, pernah tidak kalian menyadari, bahwa kamu adalah salah satu golongan orang yang sensitif? [/SIZE][/B] Dalam artiannya adalah: kamu sangat begitu peka dengan perasaan orang lain. Gampang sekali baper, juga merasa tidak enak, jikalau mungkin besar sudah menyinggung perasaan orang lain. Karena merasa kalau kau bukanlah orang yang baik, juga meny...

Kenali Langkah Tepat Untuk Melakukan Tindakan CPR
KASKUS - Forum Threads - 24 seconds ago
[justify]Semakin banyaknya kasus jantung membuat banyak orang menjadi khawatir. Faktanya penyakit jantung ini dapat menyerang kapan saja, dimana saja dan siapa saja. Sehingga perlu adanya pertolongan pertama yaitu tindakan CPR yang menggunakan alat kejut jantung defibrillator AED, berikut ulasan singkatnya. [/justify] [justify]1. Kompresi dada: untuk mengembalikan sirkulasi darah[/justify] [justify]2. Periksa jalur pernafasan[/justify] [justify]3. Berikan nafas buatan [/justify] [justify]I...

Mengetahui Jarak Petir dengan Lokasi Kita (bincang seru dengan adik ku)
KASKUS - Forum Threads - 5 minutes ago
[center][font=Comic Sans MS][size=5]HALLO AGAN DAN SISTA[/size][/font][/center] [center][size=5][font=Comic Sans MS]apakabar nich?[/font][/size][/center] [center][size=5][font=Comic Sans MS]semoga selalu sehat yaa :peluk[/font][/size][/center] [center][font=Comic Sans MS][size=5]semoga kita semua terhinar dari segalamacam jenis virus yang ada di dunia ini aamiin.:angel[/size][/font][/center] [font=Comic Sans MS]Jadi Gan and Sist, bagaimana cuaca saat ini dilokasi agan dan sista?[/font] [...

Semangat Belajar
KASKUS - Forum Threads - 5 minutes ago
[fb_video=101174464746521]564940840808472[/fb_video]

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: