Ahad, 12 April 2020

Emosi ego akan membunuh kepahlawanan seseorang. 10184


Ka’bah adalah kiblat, sebagaimana firman Allah dalam Al Qur’an:

وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ

“Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arah Ka’bah” (QS. Al Baqarah: 144)

Dalam bahasa Arab, kiblat. Jadi Ka’bah hanya sebagai arah.

Enggan patah balik, cabar polis bertumbuk
SYAMILAH ZULKIFLI | | 28 Mac 2020
Pasukan keselamatan melakukan setakat jalan raya. 

KUALA PILAH - Lelaki berusia 37 tahun menjadi individu pertama ditahan di Kuala Pilah kerana ingkar arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) semalam. Ketua Polis Daerah Kuala Pilah, Superintenden Amran Mohd Ghani berkata, suspek ditahan pada jam 3.40 petang ketika sekatan jalan raya di Jalan Kuala Pilah- Batu Kikir berhadapan Klinik Kesihatan Juasseh. 

"Dia ditahan kerana enggan memberi kerjasama untuk berpatah balik dan gagal mengemukakan surat kebenaran pergerakan daripada pihak polis. Lelaki itu juga bertindak memaki hamun dan mencabar anggota polis bertugas untuk bertumbuk," katanya kepada Sinar Harian. Menurutnya, suspek dipercayai dalam perjalanan dari Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA), Sepang menghala ke Gebeng Kuantan, Pahang.

Beliau berkata, permohonan reman terhadapnya akan dibuat di Mahkamah Seremban, pagi ini. “Kes ini disiasat mengikut Seksyen 186 Kanun Keseksaan dan Peraturan 7(1) Peraturan-peraturan Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2020 (Langkah-langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan),” katanya

Dapatkan informasi dan statistik terkini penularan wabak Covid-19 di Malaysia di sini:https://info.sinarharian.com.my/koronavirus
Sumber:
Enggan patah balik, cabar polis bertumbuk

Terowong bawah tanah bongkar rahsia
Polis menemui terowong tersebut selepas jiran melaporkan cubaan memecah masuk ke rumah di Deptford, selatan London. 

DEPTFORD - Sebuah terowong rahsia yang ditemui di tingkat bawah bekas teater zaman Victoria membawa kepada penemuan ladang ganja bawah tanah bernilai £40 juta (RM 215 juta). Laluan sepanjang 70 kaki itu bermula dari tandas sebuah rumah teres ke ruang yang luas di bawah barisan kedai yang menggantikan teater pada tahun 60-an.

Menurut sumber, penyiasat percaya kilang haram itu mungkin telah beroperasi selama sedekad dengan mengaut keuntungan lebih daripada £4 juta (RM 21.5 juta) setiap tahun. Polis menemui terowong itu selepas jiran melaporkan cubaan memecah masuk ke rumah di Deptford, selatan London sebelum pegawai mendapati lantai tandas itu kosong.

Difahamkan penjenayah terbabit telah menyambung bekalan kuasa utama melalui kabel bawah tanah untuk memanaskan tanaman ganja. Sebuah lagi laluan dibina di tempat kereta untuk pengudaraan dan laluan melarikan diri. Penemuan itu mengingatkan adegan dalam filem Perang Dunia Kedua, The Great Escape, apabila penjenayah turun ke laluan bawah tanah melalui pintu yang ditutup dengan jubin untuk menyembunyikan laluan rahsia. - Agensi

Sumber:
Terowong bawah tanah bongkar rahsia

"Kenapa Orang Islam SEMBAH Kaabah? Kaabah Kan Batu jer"... Jawapan Dr Zakir 

Dr.Zakir Naik adalah nama yang tidak asing lagi di seluruh dunia. Beliau terkenal sebagai seorang pakar dalam bidang perbandingan agama diperingkat antarabangsa.

Beliau sangat terkenal dengan teknik pidato dan debatnya yang sangat mantap dan berkesan, menggunakan dalil-dalil daripada al-Quran dan hadis yang sahih serta beberapa kitab-kitab agama lain seperti kita Bible, kitab Veda, kitab Bhagwad Geeta, kitab Upandishads dan banyak lagi. Kembara dakwahnya juga ternyata berkesan dan efektif apabila forum ceramah beliau sentiasa menarik minat ribuan hadirin dari pelbagai latar belakang agama.


Dilahirkan pada 18 Oktober 1965 di Mumbai, India beliau juga terkenal dengan kebolehannya mematahkan hujah pihak lawan serta memberikan jawapan yang menyakinkan terhadap persoalan-persoalan yang dikemukakan secara sepontan. 

Menjelang tahun 2002, beliau sudahpun memberikan lebih daripada 1000 ceramah di peringkat antarabangsa seperti di Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom, Arab Saudi, United Arab Emirates, Kuwait, Qatar, Bahrain, Oman, Afrika Selatan, Itali, Mauritius, Australia, Malaysia, Singapura, Hong-Kong, Thailand, Guyana (Amerika Selatan) dan banyak lagi termasuklah ceramah ditempat asal beliau sendiri; India.

Di dalam setiap ceramahnya sudah pasti banyak persoalan-persoalan diajukan kepadanya. Apa yang menarik kali ini penulis ingin berkongsikan dengan pembaca semua mengenai persoalan “Mengapa Umat Islam mengelilingi Ka’bah? Mari kita lihat jawapan dari Dr.Zakir Naik ini.
Dalam sebuah forum terbuka yang dihadiri oleh ribuan orang dan disiarkan di Peace TV, seorang lelaki bertanya kepada Dr Zakir Naik, mengapa umat Islam mengelilingi Ka’bah ketika Haji dan Umrah. Apakah ada alasan ilmiah dan logik disebaliknya?

Saya ingin mengetahui tentang Ka’bah. Maksud saya, apa penjelasan secara kajian keilmuan dan logik pentingnya Ka’bah? Dan mengapa umat Islam mengelilingi Ka’bah?” Jawapan Dr. Zakir Naik Mengapa Muslim Mengelilingi Kabah. Saudara ini bertanya dengan bagus.

Apa pentingnya Ka’bah menurut kajian keilmuan dan logik? Dan mengapa umat Islam mengelili Ka’bah? Ramai orang bukan Islam beranggapan bahawa umat Islam menyembah Ka’bah. Saya akan memberikan jawapan saya dan nanti saya akan memberikan jawapan secara ilmiah. Saya akan satukan bersama. Menjawab soalan saudara dan menjawab orang bukan Islam lainnya atas kesalahfahaman ini.


Ka’bah adalah kiblat, sebagaimana firman Allah dalam Al Qur’an:


وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ

“Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arah Ka’bah” (QS. Al Baqarah: 144)


Dalam bahasa Arab, kiblat. Jadi Ka’bah hanya sebagai arah. Sebagai contoh, misalnya sekarang kita sembahyang, beberapa orang menghadap selatan, ada yang menghadap utara, ada yang ke timur, ada yang ke barat. Ke arah mana yang kamu ikut? Jadi demi persatuan, kami menghadap pada satu arah Ka’bah.

Jadi Ka’bah adalah kiblat kami. Tidak ada seorang muslim pun yang pernah menyembah Ka’bah. Dan ketika peta geografi dunia pertama kali adalah muslim yang membuat itu pertama kali. Al Idrisi pada tahun 1154 yang membuat peta dunia, bahkan muslim yang membuat peta dunia itu, kutub selatan ada di atas dan kutub utara ada di bawah dan Ka’bah berada di tengah-tengah.

Kemudian orang Barat meluncurkan kartografi (pembuatan peta) dan mengubah kutub utara ke atas dan kutub selatan ke bawah, bahkan Ka’bah masih tetap berada di tengah-tengah.


Jadi di bahagian mana pun kamu berada di dunia, jika kamu berada di utara menghadap ke selatan, jika kamu berada di timur menghadap ke barat, jika kamu berada di barat menghadap ke timur, jika kamu di selatan menghadap ke utara. Semua muslim di dunia menghadap pada satu arah iaitu Ka’bah dan Ka’bah adalah kiblat.

Sekarang, ketika kamu pergi umrah, ketika pergi Haji, kita Melakukan Tawaf mengelilingi Ka’bah. Kita berjalan mengelilingi Ka’bah. Kenapa kami berjalan mengelilingi Ka’bah? Pada dasarnya adalah kerana Tuhan Pencipta. Dan Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam melakukan itu.


Kamu bertanya, apa alasan logiknya? Ini tidak disebutkan dalam Quran dan hadis. Jika aku adalah orang yang berakal mahu berfikir, kenapa kami berjalan mengelilinginya? Alasan yang boleh aku fikirkan adalah setiap lingkaran hanya punya satu titik tengah. Kita berjalan mengelilingi Ka’bah adalah untuk membuktikan bahawa hanya ada satu Tuhan.

Kerana lingkaran hanya punya satu titik tengah tidak akan ada dua titik tengah. Jika kita berjalan mengelilingi Ka’bah adalah untuk membuktikan bahawa hanya ada satu Tuhan.

Dan pernyataan Umar bin Khattab radhiyallahu ‘anhu ketika mencium Hajar Aswad yang ada di Ka’bah, “Hajar aswad ini hanyalah batu yang tidak bisa memberikan kebaikan dan keburukan. Aku menciumnya kerana melihat Nabi menciumnya.” Jadi tidak ada muslim yang menyembah Ka’bah. 


Bahkan di zaman Nabi, ada sahabat yang melantunkan azan di atas Ka’bah. Tidak ada orang yang menyembah sesuatu lalu berani berdiri di atasnya. Jadi Ka’bah adalah kiblat, hanya arah. Bukan disembah.

Sumber:
"Kenapa Orang Islam SEMBAH Kaabah? Kaabah Kan Batu jer"... Jawapan Dr Zakir Naik Buat Pemuda Ini TERDUDUK. Memang Tepat Dan Padat Jawapannya. Orang Islam WAJIB BACA ! - MUSUH MUSUH IBLIS

"Siapa yang Mencipta Allah"? Jawapan Pemuda ini...

Ada seorang umat yang memasuki sebuah masjid, dia mengajukan 3 pertanyaan yang hanya boleh dijawab dengan akal. Artinya tidak boleh dijawab dengan dalil, karena dalil itu hanya dipercaya oleh pengikutnya, jika menggunakan dalil (naqli) maka justeru perbincangan ini tidak akan menghasilkan apa-apa...

Pertanyaan atheis itu adalah: 

-Siapa yang menciptakan Allah? 

-Bukankah semua yang ada di dunia ada karena ada penciptanya? 

-Bagaimana mungkin Allah ada jika tidak ada penciptanya? 

-Bagaimana caranya manusia bisa makan dan minum tanpa buang air? 

-Bukankah itu janji Allah di Syurga? Jangan pakai dalil, tapi pakai akal....

Ini pertanyaan ketiga, kalau iblis itu terbuat dari Api, lalu bagaimana bisa Allah menyiksanya di dalam neraka? Bukankah neraka juga dari api? 

Tidak ada satupun jamaah yang bisa menjawab, kecuali seorang pemuda. Pemuda itu menjawab satu per satu pertanyaan sang atheis:

1. Apakah engkau tahu, dari angka berapakah angka 1 itu berasal?? Sebagaimana angka 2 adalah 1+1 atau 4 adalah 2+2?? Atheis itu diam membisu..

"Jika kamu tahu bahwa 1 itu adalah bilangan tunggal. Dia bisa mencipta angka lain, tapi dia tidak tercipta dari angka apapun, lalu apa kesulitanmu memahami bahwa Allah itu Zat Maha Tunggal yg Maha mencipta tapi tidak bisa diciptakan?"

2. Saya ingin bertanya kepadamu, apakah kita ketika dalam perut ibu kita semua makan? Apakah kita juga minum? Kalau memang kita makan dan minum, lalu bagaimana kita buang air ketika dalam perut ibu kita dulu? Jika anda dulu percaya bahwa kita dulu makan dan minum di perut ibu kita dan kita tidak buang air didalamnya, lalu apa kesulitanmu mempercayai bahwa di Syurga kita akan makan dan minum juga tanpa buang air?

3. Pemuda itu menampar sang atheis dengan keras. Sampai sang atheis marah dan kesakitan. Sambil memegang pipinya, sang atheis pun marah-marah kepada pemuda itu, tapi pemuda itu menjawab: "Tanganku ini terlapisi kulit, tanganku ini dari tanah.. dan pipi anda juga terbuat dari kulit dari tanah juga.. lalu jika keduanya dari kulit dan tanah, bagaimana anda bisa kesakitan ketika saya tampar? Bukankah keduanya juga tercipta dari bahan yang sama, sebagaimana syetan dan Api neraka? Sang athies itu ketiga kalinya terdiam...

Sahabat, pemuda tadi memberikan pelajaran kepada kita bahawa tidak semua pertanyaan yang terkesan mencela/merendahkan agama kita harus kita hadapi dengan kekerasan. Dia menjawab pertanyaan sang atheis dengan cerdas dan bernas, sehingga sang atheis tidak mampu berkata-kata lagi atas pertanyaannya..

Itulah pemuda yang Islami, pemuda yang berbudi tinggi, berpengetahuan luas, berfikiran bebas...tapi tidak liberal... tetap terbingkai manis dalam indahnya Aqidah...

Ada yang berkata bahwa pemuda itu adalah Imam Abu Hanifah muda. Rahimahullahu Ta'ala...


Sumber:
"Siapa yang Mencipta Allah" ??? Jawapan Pemuda ini Bakal Mengejutkan Anda ...! - MUSUH MUSUH IBLIS

Misteri Terowong Besar Rahsia Yang Mampu Muatkan Sebuah Monorel Di Putrajaya Yang Tak Siapa Tahu!!!
By  my blog

Susah hendak percaya bukan? tetapi “Urban Legend” atau mitos zaman moden ini sebenarnya wujud dan jangan sangka hanya Amerika Syarikat sahaja yang mampu membina kubu-kubu bawah tanah di bawah bangunan Rumah Putih yang diduduki oleh presiden mereka. Orang Malaysia pun mampu juga. 

Ada saksi pernah berada di ambang pintu masuk ke terowong terbabit di lokasi bangunan tersebut. Ketika itu beliau ketagihan rokok, malangnya bangunan terbabit merupakan zon larangan merokok. Sebagai jalan ringkas, beliau memasuki salah satu pintu “Keluar” atau “Kecemasan”, untuk berasap dan ketika itu beliau melihat sesuatu yang aneh.

Beliau mungkin berada di tingkat empat atau lima bangunan terbabit, peliknya mengapa tangga kecemasan turun terlalu dalam dan beliau rasa ada puluhan tingkat. Katanya, jika beliau masukkan sekali ruang meletak kereta “basement”, paling kuat ia mungkin pergi setakat ke tingkat 8 atau 10 sahaja sahaja.
Beliau pun tidak berani untuk menyiasat lebih jauh kerana bangunan itu sendiri ketat kawalan keselamatannya.

Tidak beberapa selepas itu, beliau ada ke KLIA untuk menghantar sepupu beliau ke Amerika Syarikat, beliau sempat mengambil keputusan menjalankan penyiasatan sendiri dan berbual dengan sumber-sumber di lapangan terbang terbabit.

Tidak disangkal lagi, kewujudan terowong itu memang benar dan informer itu sendiri menyaksikan saiz terowong itu yang membolehkan jalanraya dua lorong dibina dan terletak di bawah KLIA sendiri.

Beliau mula mengumpul maklumat intel, Tidak mustahil terowong besar macam tu boleh dibina kerana Malaysia juga berkebolehan membina terowong yang terhebat di dunia iaitu terowong SMART.
Menurut maklumat, seorang rakan, bekas staff di Bangunan Pentadbiran, pernah menyaksikan pelan pembangunan Putrajaya ketika ia sedang dibina dan mengesahkan mengenai pembinaan terowong itu termasuk bunker-bunker perlindungan.

Terowong itu menghubungkan tiga tempat utama, KLIA, Bangunan Pentabiran dan satu lagi tempat, maaf, maklumatnya tidak dedahkan secara terbuka. Terowong itu mempunyai point hubungan atau kemungkinan bunker yang terletak di bawah salah satu tasik yang terletak di Putrajaya.

Kata rakannya itu, ”Turun menyelamlah ke dasar tasik Putrajaya dan beritahu saya, apa yang anda pijak…sama ada selut ataupun lantai konkrit?” Memang hebat Putrajaya… Selain dari bangunan yang cantik ia menyimpan seribu rahsia tersembunyi. Ada sesuatu yang disediakan untuk suatu saat nanti apabila segalanya mula berjalan mengikut sistem yang dirancang. Itu belum citer zon penempatan meriam anti-pesawat lagi... Perghh !!
Misteri Terlerai

Memang betul pun ada terowong ‘rahsia’ di bawah tanah Putrajaya tu. Tapi sebenarnya terowong itu tidaklah terlalu rahsia. Yang jadi rahsia sebab kita yang tidak pernah tahu. Jadi, bila ada orang ‘terjumpa’ dengan terowong ini, mula la orang kata kerajaan ada simpan ‘rahsia’ terhadap ‘terowong’ ini.

Hakikatnya, terowong itu adalah terowong monorel yang terbengkalai Dan bukannya terowong rahsia seperti yang korang mungkin fikirkan..Kenapa terbengkalai? Sebab zaman Pak Lah beliau tak nak teruskan projek ini, walaupun terowong telah dibina. Ini juga menyebabkan Tun Dr. M begitu marah dengan Pak Lah. Bukan pasal jambatan bengkok aje...

Ada yang persoalkan, “Habis, kenapa terowong ini dijaga dan ditutup?” Mestilah kena tutup. Bahaya kot kalau dibiarkan terbuka. Kalau dibiarkan nanti masuk pulak haiwan-haiwan merbahaya atau angkasawan-angkaSAWAN yang ke bulan balik hari... atau jadi port makhluk seram yang mendengus dan mengerang sedap.. jadi untuk mengelakkan ni semua elok lah ditutup pintunya.. Kalau tak percaya yang terowong ini memang bukan rahsia, jemput baca wikipedia di link ini ya: http://ms.wikipedia.org/wiki/Monorel_Putrajaya
Mungkin pada zaman Pak Lah, beliau tidak mahu meneruskan projek ini kerana menganggap ianya sebagai ‘membazir’. Lagipun, Putrajaya ketika itu masih belum sesak lagi dengan kenderaan. Namun, jika suatu hari nanti Putrajaya semakin sesak dengan kenderaan, projek monorel bawah tanah ini mungkin akan bersambung semula. 

Wallahualam..
Sekian.
Sumber:
Misteri Terowong Besar Rahsia Yang Mampu Muatkan Sebuah Monorel Di Putrajaya Yang Tak Siapa Tahu!!! - MUSUH MUSUH IBLIS

Misteri Terowong Rahsia di Putrajaya Yang Ramai Tidak Tahu ! 

Sejak kebelakangan ini mula tersebar berita mengenai “Terowong Rahsia di Putrajaya” yang menghubungkan bangunan “xxx” ke Lapangan Terbang Antarabangsa(KLIA). Ianya nampak seperti satu misteri yang tidak pernah dirungkai oleh rakyat biasa.
Ada yang membuat andaian bahawa terowong ini adalah satu langkah kerajaan(era pemerintahan Dr.Mahathir) untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang akan berlaku kelak. Kemungkinan terowong ini dijadikan sebagai kubu pertahanan sekiranya berlaku peperangan.

Menerusi kajian yang dibuat oleh penulis di internet terdapat dua versi cerita mengenai terowong ini. Mari kita baca kedua-dua versi cerita ini.

VERSI 1
1. Anda mungkin pernah mendengar tentang terowong rahsia yang menghubungkan bangunan xxx sehingga ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

2. Susah hendak percaya? tetapi “Urban Legend” atau mitos zaman moden ini sebenarnya wujud dan jangan sangka hanya Amerika Syarikat sahaja yang mampu membina kubu-kubu bawah tanah di bawah bangunan Rumah Putih yang diduduki oleh presiden mereka. Orang Malaysia pun mampu juga.

3. Saya sendiri pernah berada di ambang pintu masuk ke terowong terbabit di lokasi bangunan xxx. Ketika itu saya ketagih rokok, malangnya bangunan terbabit merupakan zon larangan merokok.

4. Sebagai jalan ringkas, saya memasuki salah satu pintu “Keluar” atau “Kecemasan”, untuk berasap dan ketika itu saya melihat sesuatu yang aneh.

5. Tak payahlah fikir bangunan mana atau di bahagian mana, kerana bahagian bangunan yang saya masuk ini hanya orang tertentu sahaja yang boleh masuk.

6. Saya mungkin berada di tingkat empat atau lima bangunan terbabit, peliknya mengapa tangga kecemasan turun terlalu dalam dan saya kira ada puluhan tingkat.

7. Baiklah, jika saya masukkan ruang meletak kereta “basement”, paling kuat ia mungkin pergi setakat ke tingkat 8 atau 10 sahaja sahaja.

8. Saya tidak berani untuk menyiasat lebih jauh kerana bangunan itu sendiri ketat kawalan keselamatannya.

9. Kisah terowong ini sebenarnya sudah lama saya dengar ketika Putrajaya baru siap dibina tetapi saya tolak ke tepi, mengarut kata saya.

10. Mana mungkin orang Melayu, berkemampuan membina terowong yang panjangnya lebih dari 30 kilometer tanpa dapat dikesan.

11. Baru-baru ini saya ke KLIA untuk menghantar sepupu saya ke Amerika Syarikat, saya menjalankan penyiasatan saya sendiri dan berbual dengan sumber-sumber saya di lapangan terbang terbabit.

12. Alangkah terkejutnya saya apabila, kewujudan terowong itu memang benar dan mereka sendiri menyaksikan saiz terowong itu yang membolehkan jalanraya dua lorong dibina dan terletak di bawah KLIA sendiri.

13. Saya mula mengumpul maklumat intel, di sini saya menyedari kelemahan saya, saya lupa rakyat negara ini sudah mula menunjukkan kebolehan membina terowong yang terhebat di dunia iaitu terowong SMART.

14. Saya sendiri pernah turun ke dalam terowong SMART semasa ia sedang dibina dan menyaksikan pertemuan dua terowong ditembusi masuk oleh jentera pengorek, satu pengalaman yang mengkagumkan yang bukan semua orang boleh lihat.

15. Seorang lagi rakan saya, bekas anggota xxx sendiri pernah menyaksikan pelan pembangunan Putrajaya ketika ia sedang dibina dan mengesahkan mengenai pembinaan terowong itu termasuk bunker-bunker perlindungan.

16. Terowong itu menghubung tiga tempat utama dan salah satu daripadanya adalah KLIA, dua lagi tempat, maaf, saya enggan dedahkan secara terbuka di sini.

17. Terowong itu mempunyai point hubungan atau kemungkinan bunker yang terletak di bawah salah satu tasik yang terletak di Putrajaya.

18. Beliau mencabar saya satu perkara…”Turun menyelam ke dasar tasik Putrajaya dan beritahu saya, apa yang anda pijak…samada selut ataupun lantai konkrit?”.

19. Memang hebat Putrajaya…visi Tun Dr Mahathir Mohamad, selain dari bangunan yang cantik ia menyimpan seribu rahsia tersembunyi.

20. Ada sesuatu yang Tun sediakan untuk satu saat nanti apabila segalanya mula berjalan mengikut sistem yang dirancang.
21. Mengelilingi Putrajaya adalah meriam anti-pesawat yang terletak di beberapa zon keselamatan ketat yang berbentuk berlian jika kita lihat dari pelannya.

22. Zon penempatan meriam anti-pesawat merupakan kawasan ketat dan dikawal rapi, patutlah di sesetengah kawasan xxx, orang ramai dilarang masuk dan ada masa tertentu sahaja ianya dibuka secara terhad.

23. Meriam-meriam ini, lengkap dengan sistem elektronik dan radar tersimpan dalam kontena khas dalam zon keselamatan yang mengelilingi Putrajaya itu sendiri.

24. Kepada pembaca…tolonglah jangan jadikan maklumat ini isu politik dengan beranggapan, ini merupakan satu lagi bukti pembaziran wang rakyat dan untuk apa semua ini diwujudkan.

25. Jangan melihat sesuatu yang anda tidak tahu melalui pemikiran sempit anda…ada sesuatu yang sedang ditunggu oleh negara ini dan para pemimpinnya.

26. Ini merupakan persediaan masa depan negara ini, saya tidak boleh membuka semua maklumat secara terang-terangan kerana anda mungkin belum bersedia untuk menerima hakikat sebenar.

27. Kebangkitan akan bermula dari sini.

VERSI 2
Memang betul pun ada terowong ‘rahsia’ di bawah tanah Putrajaya tu. Tapi sebenarnya terowong itu tidaklah terlalu rahsia. Yang jadi rahsia sebab kita yang tidak pernah tahu.

Jadi, bila ada orang ‘terjumpa’ dengan terowong ini, mula la orang kata kerajaan ada simpan ‘rahsia’ terhadap ‘terowong’ ini. Ok, yang ini memang lawak. Sebab apa lawak? Sebab ramai yang buat andaian tanpa tanya kepada tuan empunya tanah!

Ok, sebenarnya, tak ada rahsia pun yang ingin disembunyikan pada terowong bawah tanah di Putrajaya tu. Serius!
Hakikatnya, terowong itu adalah terowong monorel yang terbengkalai! Dan bukannya terowong rahsia seperti yang anda mungkin fikirkan!

Kenapa terbengkalai? Sebab Pak Lah tak nak teruskan projek ini, walaupun terowong telah dibina. Ini juga menyebabkan Tun Dr. M begitu marah dengan Pak Lah.

Ada yang persoalkan, “Habis, kenapa terowong ini dijaga dan ditutup?” Mestilah kena tutup. Bahaya kot kalau dibiarkan terbuka. Nanti jangan kata binatang-binatang berbisa, manusia yang nak transformer jadi haiwan pun jadikan tempat ini sebagai sarang mereka!

Kalau tak percaya yang terowong ini memang bukan rahsia, jemput baca wikipedia di link ini ya: http://ms.wikipedia.org/wiki/Monorel_Putrajaya

Malah, cerita terowong yang rahsia sangat ini telahpun keluar dalam paper utusan: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1027&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_03.htm

Mungkin pada zaman Pak Lah, beliau tidak mahu meneruskan projek ini kerana menganggap ianya sebagai ‘membazir’. Lagipun, Putrajaya ketika itu masih belum sesak lagi dengan kenderaan. Namun, jika suatu hari nanti Putrajaya semakin sesak dengan kenderaan, projek monorel bawah tanah ini mungkin akan bersambung semula.

Nota kaki penulis: Anda mempunyai akal fikiran yang waras dan anda layak untuk menilai cerita ini mana satu yang betul dan mana satu yang salah. Semoga hidup anda tidak diselubungi misteri.


sumber
Misteri Terowong Rahsia di Putrajaya Yang Ramai Tidak Tahu ! | kabar Semenanjung

BUNKER DAN TEROWONG MISTERI DI MALAYSIA
 BY 

Maaf, lama tidak update.
Antara sebab-sebab lama tidak update adalah :
-Komputer saya kehabisan dakwat
Maaf kali ini benar-benar maaf, saya memang terlalu sibuk

BUNKER DAN TEROWONG MISTERI DI MALAYSIA

1. Ada beberapa data yang sedang saya analisis untuk mendapat sedikit maklumat tetapi masih gagal, jika saya mempunyai ilmu dalam kejuruteraan, senang kerja-kerja saya.

2. Dulu riuh juga dalam alam maya ini menceritakan terowong-terowong dan kompleks bawah tanah yang dikawal rapi milik Angkatan Tentera Malaysia (ATM), apabila saya baca, saya tersenyum, saya terfikir ianya “Mengarut” tetapi dalam saya pandang remeh, saya minat juga mencari kebenaran maklumat-maklumat ini.

3. Sehinggalah saya terjumpa maklumat ini, iaitu senarai pintu besi/kalis bom yang diimport dari sebuah negara luar untuk kegunaan beberapa projek yang dilabel sebagai “Special Construction Project” di Malaysia.


Semua data di bawah di ambil dari laman web profail kompeni sebuah syarikat antarabangsa
————————————————————————————————————–

  
    Diskripsi Produk                                               Year                  Unit                Lokasi

    Perlindungan pelbagai kenderaan              

    Pintu Gelunsur Kalis Letupan dengan
    ukuran 7 bar, digerakkan oleh
    motor elektromekanikal
      (overall size 4900mm
     x 4400mm)                                                     2003                   24                 Malaysia

  
    Pintu Ayun Kalis Letupan dengan
    ukuran 7 bar
      (overall size 1100 mm
    x 2400mm)                                                      2003                     6                  Malaysia

    Type Igloo Satu Kenderaan
        
    Pintu Gelungsung dengan motor
    elektromekanikal, tahap perlindungan
    ukuran 7 bar (saiz 5500mm x 3950mm)           2003                    38                  Malaysia

    Pintu Gelungsur dengan motor
    mekanikal, tahap perlindungan
    ukuran 7 bar (saiz 5500mm x 5250mm)           2003                      6                  Malaysia

    Pintu Gelungsung dengan motor
    mekanikal, tahap perlindungan 3 bar
    (saiz 900 x 2100mm)                                       2004                    10                  Malaysia

    Pintu Gelungsung dengan tahap
    perlindungan 7 bar (saiz 1600mm x
    1800)                                                               2004                     1                  Malaysia

    Pintu Gelungsung dengan tahap
    perlindungan 3 bar (saiz 2500mm x
    2100)                                                               2004                     2                  Malaysia  

    Pintu Kalis Letupan Berkembar
    dengan perlindungan tahap 7 bar
    (1800 x 2100mm)                                             2004                     2                  Malaysia

    Pintu Kalis Letupan Berkembar
    dengan perlindungan tahap 3 bar
    (saiz 2750 x 2100mm)                                        2004                     2                 Malaysia

    Single Leaf 3 bar rated mild
    steel blast door (overall size
    900mm x 2100mm)                                            2005                     6                 Malaysia

    Single Leaf 7 bar rated mild
    steel blast door
    (overall size 900mm x 2100
    mm)                                                                    2005                     6                Malaysia

    Sliding 3 bar rated mild steel
    blast door with manual
    operated gear trolley
    (overall size 5000mm x
    3000mm)                                                            2005                       6               Malaysia

    Sliding 7 bar rated mild steel
    blast door with manual
    operated gear trolley
    (overall size 5000mm
    x 3000mm)                                                          2005                       6              Malaysia

    Sliding Blast Door 7 bar rated
    with electromechanical drive
    system
    (overall size 3m x 3m)                                          2005                        1              Malaysia

    Hangar Sliding Door

    Sliding Metal Clad Door with
    electromechanical drive system
    (overall size 36000mm
     x 7200mm)                                                        2005                         2              Malaysia

    Sliding Metal Clad Door with
    electromechanical drive system
    (overall size 20700mm
     x 8400mm)                                                        2005                        10             Malaysia

  
4. Dari data di atas, menunjukkan sejumlah besar pintu kalis letupan dari besi telah dibawa masuk ke Malaysia, saiznya berbeza dari untuk memudahkan laluan seorang individu kepada yang boleh dilalui oleh kenderaan bersaiz lori.

5. Saya tidak mengetahui projek-projek milik ATM yang sedang dijalan atau sudah dilaksanakan tetapi selain dari kegunaan tentera, pintu kalis bom ini biasanya boleh dijumpai di kawasan loji memproses petro kimia.

6. Kita andaikan bahawa pengimportan pintu-pintu kalis bom ini digunakan untuk projek Terowong SMART tetapi pendapat ini disanggah oleh kawan-kawan saya kerana pintu terowong SMART yang maha berat dan digerakkan dengan kuasa hidraulik itu merupakan pintu kedap air dan bukan pintu kalis letupan (Saya sendiri pernah memasuki aras terbawah Terowong SMART dan saya sendiri melihat pintu ini tetapi entahlah…saya tidak pasti sama ada ianya memang pintu kalis air atau kalis letupan sebab boleh jadi Terowong SMART ini sebenarnya ada macam-macam kegunaan).

7. Jika kita perhatikan pada data di atas, ada perkataan Single Vehicles Igloo Type. Vehicles ini adalah kenderaan dan “Igloo” (bukan rumah orang Eskimo), biasa dikaitkan dengan sistem binaan berbentuk semi bulat yang diselaputi tanah.

8. Malaysia di antara tahun 2003 hingga 2005 membawa masuk 90 pintu kalis letupan untuk binaan Igloo ini dari saiz individu kepada yang boleh memuatkan kenderaan.

9. Saya tidak pasti projek apa yang sedang berlangsung ketika itu tetapi saya andaikan mungkin sebahagian besar digunakan untuk projek lapangan terbang Tentera Udara Di Raja Malaysia di Gong Kedak yang menempatkan pesawat-pesawat Sukhoi.

10.Binaan Igloo ini jika dalam projek-projek ketenteraan biasanya dikaitkan dengan tempat
penyimpanan senjata atau peluru yang mempunyai ledakan kuasa yang besar (bukan tempat simpan
peluru M-16 atau bom tangan).

11.Kebanyakkan pintu kalis letupan ini mempunyai “Rating” kemampuan menahan letupan setinggi  7 bar, ada pintu kalis bom yang boleh mempunyai kekuatan “rating” sehingga 50 bar.

12.Satu bar boleh menahan letupan bom seberat 500-lb (227 kilogram) Guided Percision Bomb seperti bom Mark 82, bom besi paling kecil yang biasa di bawa oleh pesawat tentera.

13.Projek bunker terbaru ialah oleh Tentera Laut Di Raja Malaysia (TLDM) yang sedang merancang untuk membina bunker bawah tanah siap dengan sistem lif  bagi penyimpanan peluru dan amunasi kapal-kapal perangnya di Lumut.

14.Baiklah kita hentikan cerita berkaitan dengan ATM di atas, tidak perlu saya tulis banyak-banyak lagi. Saya rasa cukuplah setakat itu…data itu pun mungkin tidak tepat.

15.Bercakap mengenai bunker, di tengah-tengah bandara Kuala Lumpur terdapat satu kawasan bawah tanah yang terletak betul-betul di bawah Jalan Raja Chulan, berhampiran Muzium Telekom.

16.Selepas bertahun-tahun mencari maklumat, saya cuma memperolehi sedikit, ia dipercayai dibangunkan oleh pihak British sekian lama dahulu dan menghubungkan Bukit Nenas, Muzium Telekom dan mungkin ada pintu berhampiran dengan salah sebuah gereja di situ.

17.Saya ada tanyakan hal ini kepada beberapa rakan kontraktor saya, mereka bagaimanapun menafikan hal ini kecuali yang ada hanyalah sebuah terowong yang menghubungkan Muzium Telekom dan Menara Telekom di sebelah jalan.

18.Bagaimanapun ada saksi yang saya temui pernah memasuki bunker ini memberitahu, terdapat satu kawasan bawah tanah yang luas seperti padang bola di bawah di antara Jalan Raja Chulan dan Jalan Gereja dengan ketinggian lebih kurang 6-7 kaki (dari lantai sampai bumbung).

19.Keseluruhan ruang diterang dengan lampu jenis kalimantang dan kabel dipercayai talian komunikasi berselirat di dinding-dinding kompleks bawah tanah itu.

19.Salah satu pintu masuk untuk ke bunker ini terletak di Muzium Telekom, saya sendiri tidak pasti sama ada ianya benar atau tidak kerana sudah bertahun-tahun saya tidak pergi ke muzium itu.

20.Di Tapah, jika kita mengikuti jalan untuk ke Cameron Highland, kita akan melalui satu loji (saya tidak ingat loji apa, loji air ke loji milik TNB ke) tetapi di sinilah terletaknya satu bunker atau terowong yang boleh memuatkan kenderaan serta amat panjang jarak perjalanannya.

21.Terowong ini lebih hebat dan panjang berkilometer dan dipercayai dibina pada zaman British dahulu, kalau tidak silap saya, Majalah 3 pernah menyiarkan rencana mengenai terowong ini.

21.Terowong dari Singapura ke Malaysia?? Anda tidak percaya, maaf selama hampir dua bulan saya membuat kajian mengenai bunker dan terowong yang ada di Malaysia dan menemui saksi-saksi yang saya kira mempunyai maklumat.

22.Sehinggalah saya terjumpa artikel di beberapa laman web (tidak tahu siapa yang tulis artikel ini) yang mengisahkan bahawa Tambak Johor mempunyai terowong lama yang dibina pada zaman British menghubung Singapura hingga ke Johor Bahru.

23.Pendedahan mengenai Terowong Rahsia Singapura ke Malaysia akan disambung pada para ke 24. (Iklan : Penulis hisap rokok dahulu, sementara itu bacalah artikel yang dipetik dari internet ini, semua di highlite dengan tulisan bold)

TEROWONG RAHSIA DI TAMBAK JOHOR
  
Saiz Fizikal : 8 kaki tinggi dan 11.5 kaki lebar.

— Misteri  terowong rahsia yang dibina oleh British di bawah Tambak Johor kini jadi semakin jelas kisahnya. Seorang aktivis  masyarakat di Johor Bahru, hari ini menghubungi http://www.mayapute ra.blogspot. com/. Beliau memberikan beberapa perincian mengenai terowong berkenaan.

 — Katanya, kisah terowong itu  terdapat dalam antara 95 fail mengenai “kumpulan rekod-rekod dan panduan  kepada bahan-bahan mengenai Tambak Johor.”

— Katanya  lagi, antara dokumen itu menyatakan bahawa terowong yang dibina di bawah Tambak Johor itu adalah 8 kaki tinggi dan 11.5 kaki lebarnya.

— Tambahnya, dokumen itu menyatakan bahawa objektif terowong itu adalah  untuk
 kegunaan paip air daripada Gunung Pulai Satu, di  Jalan Pontian, Johor, menuju ke Mac Ritchie Reservoir, di  Singapura.

–Tetapi, katanya, berikutan Wayleave Agreement 1971,  paip yang menyalurkan air ke Singapura telah dibina selari dengan  landasan keretapi yang merentasi Selat Teberau seperti yang wujud pada  hari ini.

— “Oleh itu, tak ada siapa yang kini tau mengenai  kegunaan semasa terowong  yang dibina di bawah Tambak Johor  itu. “Sebab itulah juga anak-anak Johor yang tau hal terowong ini sangat-sangat kecewa bila Jambatan Bengkok dibatalkan pembinaannya, ” katanya.

— Seorang lagi pembaca http://www.mayapute ra.blogspot. com/ pula menyatakan
 bahawa di dalam terowong  berkenaan ada tersimpan berpeti-peti “mangga.”  Saya minta dia menjelaskan apakah yang dimaksudkan dengan “mangga.” Tetapi, pemanggil itu sekadar menyatakanbahawa pemerintah Malaysia  sepatutnya tahu mengenainya.

— Tetapi, walau  apa pun yang tersimpan didalam terowong tersebut, hati  kecil  saya tertanya-tanya: macam mana kalau ada pihak-pihak tertentukini menggunakan terowong itu untuk sesuatu operasi pengintipan dan  sebagainya?

— Suara hati kecil saya ini mungkin merupakan satu  kebimbangan yang tidak
 berasas. Tetapi, bila kita mengenangkan kelicikan  sesetengah pihak tertentu mutakhir ini, siapakahyang boleh  mempastikan kegiatan seperti ini tidak akan berlaku?

— Mungkin juga akibat kebimbangan terhadap kemungkinan wujudnya terowong
berkenaan disalahgunakan untuk sesuatu aktiviti yang membahayakan Malaysia, maka Tun Dr Mahathir Mohamad merancang supaya Tambak Johor  digantikan dengan sebuah jambatan. Dan, mungkin juga  atas kepentingan terowong itu kepada pihak-pihak tertentu, maka  rancangan pembinaan jambatan menggantikan Tambak Johor itu dibangkang  habis-habisan, sehingga menyebabkan projek itu dibatalkan.

— Mungkinkah  begitu hakikatnya? Oleh itu, saya harap pihak pemerintah  Malaysia akan mempastikan kewujudan terowong rahsia ini. Selepas itu,  pastikan pula ianya tidak dicerobohi oleh mana-mana anasir  yang berniat jahat terhadap Malaysia. – Ruhanie  Ahmad.

TEROWONG RAHSIA DI IPOH 

— M. Kulasegaran, ahli parlimen Ipoh Barat, berkata terowong misteri akan dikesan mulai bulan depan dengan kerjasama dua bekas pekerja Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) yang mendakwa pernah memasukinya, sekitar tahun 1960-an.

— Menurut Bernama, wakil Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan akan turut menyertai usaha mengesan terowong peninggalan penjajah Inggeris yang didakwa menghubungkan empat bangunan warisan di situ.

— Dua pekerja yang pernah bertugas di bangunan Dewan Bandaran Ipoh – sebelum ini dijadikan pejabat ketua polis Perak – diminta menolong mencari jalan masuk ke terowong berkenaan yang dipercayai dibina sekitar 1940-an.

— Kulasegaran berkata demikian selepas melawat bangunan Dewan Bandaran Ipoh hari ini.

— Seorang bekas pekerja itu S Arumugam, 73, yang turut menyertai lawatan itu berkata beliau pernah memasuki terowong itu sekitar 1960 semasa masih bekerja dengan MBI. Beliau mendakwa pintu masuknya mempunyai tangga dan terletak di bahagian hadapan bangunan dewan berkenaan, lapor agensi berita itu lagi.

— Tambahnya, terowong itu mampu memuatkan tiga orang dalam satu masa dan kelihatan seakan-akan longkang besar dengan ketinggian antara 1.5 hingga 1.8 meter.

— “Laluan di sepanjang terowong terbabit mempunyai lampu di bahagian kiri dan kanan untuk memberi pencahayaan sempurna supaya mereka yang melaluinya dapat melihat dengan lebih jelas,” Arumugam dipetik berkata.

— Kulasegaran menambah, terowong itu dipercayai digunakan oleh pihak berkuasa Inggeris untuk menghubungkan bangunan berkenaan ke mahkamah dan stesen kereta api untuk membawa penjenayah berbahaya seperti pengganas komunis.

— Katanya lagi, jika berjaya ditemui, terowong berkenaan akan menjadi satu produk pelancongan di negara ini sama seperti yang ditemui di Vietnam dan Singapura.

24.Maklumat dari Singapura menunjukkan terowong yang bersambung ke Johor Bahru ini terletak dalam daerah Marsiling, Woodland dan dipercayai boleh tembus ke Johor Bahru.

25.Pihak berkuasa Singapura sendiri tidak mempunyai rekod atau peta dan kegunaan terowong ini dibina, saya sendiri tidak pasti jika inilah terowong yang dikatakan mempunyai kedudukan yang selari dengan Tambak Johor atau mungkin ini merupakan salah satu terowong lain yang mempunyai mitos dan lagendanya yang tersendiri.

26.Seorang pengkaji sejarah dari sebuah universiti di republik itu memberitahu, terowong itu mungkin dibina oleh pihak tentera British sebelum tahun 1930an dan kemungkinan ia merupakan sebuah terowong komunikasi dan ada kemungkinan ia merupakan tempat penyimpanan minyak bawah tanah berdasarkan bau petrol yang kuat semasa dia memasuki terowong itu pada tahun 2006.

27.Disini saya paparkan dua klip video (silat lihat dibawak dan dengar dialog) rakyat asing  memasuki terowong yang dipercayai boleh sampai ke Johor Bahru itu, perjalanan mereka bagaimanapun terhenti kerana terdapat runtuhan tanah.

PROJEK MASUK TEROWONG SINGAPURA-MALAYSIA (VIDEO PERTAMA)

PROJEK MASUK TEROWONG SINGAPURA-MALAYSIA (VIDEO KEDUA)

TEROWONG TENTERA DI KUNAK, SABAH
  
28.Baru-baru ini saya bertemu dengan kawan sejak dari zaman persekolahan saya, Zamiri dari Sabah.

29.Beliau yang sudah bertugas bertahun-tahun di Sabah memberitahu terdapat terowong tentera di Kunak, Sabah dan dipercayai wujud semasa Perang Dunia Kedua lagi.

30.Panjang terowong itu dipercayai menjangkau sehingga lapan kilometer dan boleh dilalui oleh terak seberat 10 tan, hujung terowong itu tidak diketahui tembus ke mana kerana sebahagian binaannya sudah pun runtuh.

BUNKER KESELAMATAN

31.Pada tahun 1990an, beberapa orang pegawai dari Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPA3 sekarang dikenali sebagai JPAM) telah meninjau beberapa buah bangunan di Kuala Lumpur.

32.Tujuannya adalah untuk melihat kemungkinan jika bangunan-bangunan ini boleh diambil alih semasa perang untuk dijadikan bunker perlindungan udara.

33.Antara bangunan yang menjadi pilihan semasa itu ialah bangunan Yaohan The Mall.

34.Yaohan The Mall dipilih memandangkan bangunan itu mempunyai tempat meletak kereta bawah tanahnya yang boleh dijadikan bunker perlindungan, pada masa itu tidak banyak bangunan di ibunegara mempunyai tempat meletak kereta di bawah tanah.

35.Terdapat satu akta dalam perundangan negara yang membolehkan bangunan milik awam atau swasta diambil alih oleh tentera atau pasukan JPA3 semasa kecemasan atau darurat.

36.Pemilik bangunan ini akan dibayar sedikit pampasan sebagai gantirugi selepas perang.

BAIKLAH SEKIAN SAHAJA

NOTA PENULIS :  JIKA ANDA TANYA SAYA APAKAH ATM MEMPUNYAI BUNKER BAWAH TANAH YANG SERBA CANGGIH : SAYA KATA ANDA, YA COMFIRM ADA.

Sumber:
BUNKER DAN TEROWONG MISTERI DI MALAYSIA | Military of Malaysia
Google:
terowong rahsia di malaysia - Carian Google

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: