Rabu, 8 April 2020

Jumlah teramai warga asing adalah Myanmar (23) diikuti Indonesia (21) dan India (6). 10148


Covid-19: Kisah 71 gelandangan warga asing dari 18 buah negara di KL 

Ravin Palanisamy

71 orang gelandangan warga asing ditempatkan di Dewan Serbaguna Alam Damai untuk melindungi mereka ketika wabak Covid-19 menular. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 8 April, 2020.

APABILA pihak berkuasa mula mengumpulkan gelandangan Kuala Lumpur untuk ditempatkan di kawasan selamat ketika wabak Covid-19, mereka terkejut apabila menemui pelbagai warga asing seperti dari United Kingdom, Jepun, Korea Selatan dan Somalia.

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menemui 71 orang warga asing daripada 18 buah negara yang menjadi gelandangan dan mereka kini ditempatkan di dewan serbaguna Alam Damai di Cheras.

Setiap warga asing itu mempunyai kisah sendiri bagaimana mereka menjadi gelandangan di Kuala Lumpur.

Apabila pasukan The Malaysian Insight melawat pusat perlindungan itu baru-baru ini, seorang lelaki warga Britain berusia 51 tahun yang hanya mahu dikenali sebagai James menjadi tumpuan ramai.


Berasal dari Nottingham di England, James berkata beliau adalah seorang guru dan terkandas di Kuala Lumpur selepas gagal memasuki Myanmar.

Beliau di bawa ke pusat perlindungan itu pada 6 April lalu selepas menghabiskan 12 hari hidup sebagai gelandangan di tebing Sungai Klang.

Tambahnya, beliau menetap di Kemboja dan dalam perjalanan ke Myanmar dari Laos melalui Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, selepas tiba di Malaysia, James berkata beliau tidak dapat meneruskan perjalanan ke Myanmar selepas perkhidmatan visa ke negara itu dihentikan.

“Bila saya sampai di Malaysia pada 17 Mac, saya dapati Myanmar menggantung perkhidmatan visa ketibaan. Jadi, saya terkandas di sini.

“Sebelum ini saya duduk di Sungai Klang. Saya jumpa beberapa orang Malaysia, jadi saya duduk bersama mereka berhampiran sungai. Saya berada di sana hampir 12 hari,” kata James.

Katanya, beliau dalam perjalanan ke Myanmar untuk belajar agama Buddha, tetapi disebabkan keadaan sekarang, beliau mahu mengambil peluang untuk belajar Islam di Malaysia.

“Mungkin selepas semuanya dibuka semula, saya akan cuba dapatkan kerja mengajar Bahasa Inggeris untuk simpan duit dan kemudian pergi ke Myanmar tahun depan.

“Saya rasa ini peluang baik untuk belajar Islam. Saya tak pernah belajar Islam sebelum ini.

“Saya pernah baca Al-Quran tapi tak pernah belajar. Saya mahu belajar meditasi dan falsafah hidup Islam kerana ia tak sama dengan Buddhism.

“Jadi, saya agak gembira berada di sini kerana saya mahu belajar Islam sebelum ini cuma tiada peluang,” katanya, yang turut menyifatkan pusat perlindungan sementara itu bersih dan luas.

Pelarian Somalia

Warga Somalia, Ismael berusia 36 tahun datang ke Malaysia pada 2004 sebagai pelajar dan terus menetap di sini kerana perang saudara di negaranya. Beliau kemudiannya memohon status pelarian daripada PBB.

Beliau berkahwin dengan seorang wanita Somalia di sini dan mempunyai anak. Bagaimanapun, beliau sudah lima tahun tidak berjumpa mereka kerana isteri dan anaknya berpindah ke Indonesia.

“Mereka pergi pada 2015 dan sudah lima tahun saya tidak jumpa mereka,” katanya tanpa menjelaskan butiran lanjut mengenainya punca keluarganya berpindah.

Ismael berkata beliau menjadi gelandangan hampir setahun lalu dan tinggal berhampiran masjid di tengah ibu kota, sebelum dijumpai penguatkuasa yang membawanya ke pusat perlindungan itu.

“Saya jadi gelandangan tahun lepas dan hidup berhampiran masjid. Jadi, bila wabak koronavirus makin serius, polis datang dan temubual saya. Mereka kata mahu lindungi saya dan bawa saya ke sini.

‘Saya cuma berehat di sini. Saya terima kasih kepada kerajaan Malaysia kerana lindungi saya daripada koronavirus. Mereka beri kami makanan berkhasiat, tilam, selimut dan baju. Tempat ini pun tenang,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Sami Korea terkandas

Sebilangan yang berada di pusat perlindungan bukanlah gelandangan tetapi terpaksa tinggal di jalanan ketika musim wabak disebabkan sekatan perjalanan dan kekurangan wang untuk terus tinggal di hotel.


Kim Wang Won, seorang sami Buddha dari Korea Selatan berkata beliau berada di Malaysia untuk melawat sebuah tokong di Subang Jaya, Selangor.

Kim tiba di negara ini dari Thailand pada 16 Mac lalu, berkata beliau banyak kali datang Malaysia tetapi kali ini terkandas di KL Sentral kerana tiada pengangkutan tersedia disebabkan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan. Beliau di bawa ke pusat perlindungan pada 1 April lalu.

“Saya banyak kali datang Malaysia. Setiap kali datang, saya akan tinggal di tokong Buddha Subang Jaya. Pertama kali saya datang sembilan tahun lalu.

“Kali ini, saya datang ke Malaysia dari Thailand pada 16 Mac. Saya tinggal dua hari di Pulau Pinang dan datang ke KL pada 18 Mac. Kali ini semuanya ditutup dan saya tak boleh pergi ke tokong Buddha di Subang Jaya. Jadi, saya duduk di luar.

“Pada 1 April jam 3 pagi, saya di stesen keretapi KL Sentral. Jadi, mereka bawa saya ke sini,” katanya.

Kim berkata beliau akan berada di pusat perlindungan sehingga krisis tamat dan akan pergi ke tokong Subang Jaya selepas PKP dibatalkan.

Menurutnya, beliau mempunyai semua dokumen perjalanan sah dan mungkin melawat Singapura atau Thailand selepas ini.

“Selepas isu virus ini berakhir, saya mahu ke tokong Subang Jaya, mungkin duduk sebulan. Selepas sekatan perjalanan dibatalkan, saya mungkin ke Singapura atau Thailand,” kata Ki yang juga dikenali sebagai Gan Ta Sa Ra kepada The Malaysian Insight.

Selain Kim, Toshi dari Jepun juga dibawa ke pusat itu pada 1 April lepas selepas kehilangan pasport.

Toshi yang bekerja di sebuah syarikat besi di Ishikawa, Pulau Honshu, berkata beliau datang ke Malaysia untuk bercuti dua bulan lepas dan sepatutnya pulang minggu depan tetapi hilang pasport. Beliau sudah meminta bantuan kedutaan negaranya.

“Saya berjalan dengan beg saya dan ada pegawai bermotosikal berjumpa saya. Mereka bawa saya naik bas dan kami datang ke sini.

“Saya pelancong, saya datang sini dua bulan lepas untuk bercuti tetapi saya hilang pasport saya. Sebelum ini saya tinggal di hotel dan sepatutnya pulang ke Jepun tetapi saya hilang pasport. Jadi, saya minta bantuan kedutaan. Selepas dapat balik pasport, saya mahu balik,” katanya.

Di pusat perlindungan itu, mereka diberikan tilam yang ditempatkan satu meter satu sama lain untuk mematuhi syarat penjarakan sosial, bantal, selimut, topeng, pencuci tangan dan baju baru.

Daripada 71 warga asing yang berada di situ, 56 adalah lelaki dan 15 wanita. Pusat itu juga menempatkan tiga orang kanak-kanak.

Wanita bujang ditempatkan di sebuah bilik, yang berpasangan diletakkan di atas pentas yang berada di dewan itu, manakala lelaki ditempatkan di ruang lapang dewan.

Jumlah teramai warga asing adalah Myanmar (23) diikuti Indonesia (21) dan India (6).

Senang pantau

Pengarah Jabatan Pembangunan Komuniti dan Kesejahteraan Bandar DBKL Anwar Mohd Zain memberitahu The Malaysian Insight yang semua gelandangan warga asing dipindahkan ke Dewan Serbaguna Alam Damai Cheras untuk memudahkan kerja pemantauan.

Katanya, semua yang berada di situ sudah menjalani ujian Covid-19 dan tiada yang positif.

Kawalan keselamatan juga diperketatkan selepas dua orang gelandangan melarikan diri pada 3 April lepas.

“Seorang warga Bangladesh dan seorang Myanmar. Sekarang, kita ada pegawai polis dan tentera. Sebelum ini, hanya Rela. Kita juga letak pagar berduri di sekitar kawasan.

“Jadi, harapnya tidak berlaku lagi (lari),” katanya.

Anwar berkata, gelandagan diberi makan enam kali sehari dan aktiviti dirancang untuk mereka. Makanan ditaja oleh Kembara Kitchen.

Menurutnya selepas PKP tamat, warga asing itu akan diserahkan kepada Jabatan Imigresen untuk tindakan lanjut.

PKP dikuatkuasa pada 18 Mac lalu untuk memutuskan rantaian jangkitan Covid-19, dan dilanjutkan sehingga 14 Mac kerana berlaku peningkatan kes.

Setakat semalam, jumlah positif Covid-19 adalah 3,963 kes membabitkan 63 kematian. – 8 April, 2020.


at 4/08/2020 10:00:00 PTG
Sumber:
KERENGGA: Covid-19: Kisah 71 gelandangan warga asing dari 18 buah negara di KL

COVID-19 Updates setakat 7 April pukul 5 pm:
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 11 minutes ago
42% kes COVID-19 - Perhimpunan Tabligh Sri Petaling. 2% (92) kes COVID-19 - Majlis Perkahwinan di Bandar Baru Bangi. 1% kes COVID-19 - kluster yg balik dari Italy di Kuching 1.7% (69) kes COVID-19 - Kes Sporadik Ujian Saringan: 48, 522 - Negatif Pulih: 1321 ICU: 92 Kematian: 63

Wednesday, April 8, 2020


DOA UNTUK PENGKHIANAT NO WAHID....KALAU TAK KERANA DIA...TAK AKAN BERPECAH PH..JANGAN LAGI PERCAYA DIA.

Doa Allahyarham Ustaz Fadzil Nor sudah termakbul.

Alhamdulillah Allah sudah makbulkan doa Ustaz Fadzil Nor. Allah lanjutkan usia Tun Dr Mahathir supaya beliau dapat melihat sendiri kesan daripada perbuatan beliau. Tidak perlu diulas apa dosa dosa Mahathir pada Anwar, rakyat dan negara kerana semua sudah maklum.

Rakyat yang berusia 30 an sekarang mungkin tidak mengenali Tun dengan mendalam, tetapi krisis politik yg berlaku kali ini menyedarkan mereka bahawa Tun pemimpin yang tamak kuasa dan tidak amanah.

Usianya terlalu tua dan sudah dua kali menjadi PM namun masih sanggup bermain politik kotor, mengkhianati Pakatan Harapan dan perjuangan rakyat.

Apa yang terjadi sekarang? Tun ditikam dari belakang oleh Presiden partinya sendiri Muhyiddin Yassin. Tun yg memperalatkan Azmin untuk menghancurkan PKR, akhirnya dikhianati oleh Azmin sendiri yang secara diam diam berkomplot dengan Muhyiddin untuk bersekongkol dengan musuh PH iaitu Umno/BN dan Pas. Lebih menyedihkan lagi Setiausaha Politiknya dan MP Umno yang melompat ke partinya turut mengkhianati beliau.

Maka akan tercatat dalam sejarah kita bahawa Mahathir yang dulunya dijulang sebagai bapa pembangunan mengakhiri riwayat politiknya sebagai PM yang menjatuhkan kerajaannya sendiri.Maka krisis politik yg dicipta Mahathir kali ini menjadi penutup kepada Wawasan 2020 yang dinukilkannya ketika menjadi PM keempat, empat puluh tahun lalu.

Seandainya Mahathir mengotakan janjinya pada Anwar, negara ini terselamat daripada krisis politik dan Mahathir tidak dihina dan dikutuk rakyat seperti yang berlaku sekarang. Sekurang kurangnya beliau akan dikenang sebagai bekas PM yang menyelamatkan Malaysia drpd regim rasuah Najib dan Umno.

Maka timbul pertanyaan mengapa Allah tidak membuka hati Mahathir supaya insaf dengan kemungkaran yang dilakukan dahulu? Mengapakah Allah membiarkan Iblis menghasut Muhyiddin supaya mengkhianati amanah rakyat hingga tergamak kembali sekongkol dengan Umno, parti yang memecatnya kerana prinsipnya menentang rasuah? Mengapa Allah tidak membuka hati Yang Dipertuan Agong untuk melantik Anwar walaupun beliau mendapat undi jauh lebih banyak drpd Mahathir (difahamkan Anwar 107 undi, Mahathir 65 undi dan selebihnya tidak undi)

Pelbagai persoalan berlegar dikepala rakyat, jawapannya Allah saja yang tahu.

Bagaimanapun Allah menyuruh kita berfikir. Puas saya berfikir, akhirnya saya berkesimpulan semua yang berlaku ini adalah rencana Allah untuk memakbulkan doa Allahyarham Fadzil Nor.
Maka lihatlah apa yang berlaku sekarang. Ekonomi Malaysia terus menjunam. Pasaran saham merudum dan nasib rakyat bertambah menderita dihimpit kemiskinan.

Muhyiddin, bekas pesakit kanser terpaksa memikul beban memimpin negara, satu tugas yang amat berat bagi seorang yg tidak berapa sihat.

Sehingga kini beliau belum mampu membentuk Kabinetnya. Beliau terpaksa menunda sidang Parlimen yg dijadualkan 9 Mac kepada 18 Mei, bukti bahawa beliau tidak dapat sokongan majoriti.

Pastinya kerajaan pintu belakang akan menghadapi pelbagai masalah dan yang paling berat bagi Muhyiddin ialah menangani krisis keyakinan yg berpanjangan sehingga PRU akan datang.

Satu lagi petunjuk Allah ialah bermula dari 23 Februari - hari berlakunya “Sheraton Movement” berlakulah gelombang kedua Covid-19 dan kini jumlahnya meningkat kepada 50 orang ( 22 sudah discharge sebelum 23 Februari).

Untuk maklumat, sebelas hari sebelum 23 Februari tidak ada kes baru dikesan. Hanya 11 hari selepas Sheraton Movement, 28 kes baru dikesan.

Dengan merebaknya kes baru coronavirus, maka tugas utama Muhyiddin ialah menangani wabak ini. Kini hasrat mana mana pihak untuk membuat snap election tidak mungkin tercapai.

Kalaupun penanguhan Sidang Dewan untuk membolehkan Muhyiddin  mengukuhkan sokongan kepadanya, dengan merebaknya Covid-19, PRU 15 tidak boleh disegerakan kerana risikonya amat tinggi.

Maka firasat saya, kerajaan pintu belakang akan terus bergolak dan bergoyang.

Alhamdulillah, walaupun ada pihak yang cuba menyalahkan Anwar, sebenarnya Allah menyelamatkan Anwar daripada terpalit dengan krisis ini.

Hati Anwar daripada awal lagi menolak daripada menyertai Kabinet Mahathir. Anwar tidak campur tangan dalam pembentukan Kabinet Mahathir dan Anwar tidak terbabit dalam penggubalan sebarang dasar yg dibuat Mahathir.

Barangkali juga Allah mahu menyelamatkan Anwar daripada terpalit dengan kefasadan politik.

Berkat kesabarannya walaupun diuji dan difitnah sedemikian rupa Anwar tidak pernah resah dan kecewa. Barangkali juga Anwar bersyukur tidak menjadi PM ketika politik negara bergelumang dengan pelbagai noda dan dosa sehingga membabitkan Istana.Said Nursid Badiozaman berdoa “ Ya Allah jauhilah aku daripada syaitan yang direjam dan politik ( kotor)”

Barangkali istiqamah Anwar dengan prinsip perjuangan menegakkan keadilan dan ehsan untuk seluruh rakyat, akan dirahmati Allah.

Allah- a’lam.

Dari Dato' NAZRI ABDULLAH 
Bekas Ketua Pengarah BH
sukarja, Check Porsi Haji App. - 2 hours ago
Sejumlah prosedur pencegahan Covid-19 ternyata diprakarsai para ilmuwan Islam. Di langit-langit ruang baca utama Perpustakaan Kongres AS di Washington DC, salah satu perpustakaan terbesar di dunia saat ini, ada lukisan yang dikerjakan Edwin Blashfield. Lukisan itu menggambarkan orang-orang dalam posisi duduk secara melingkar. Mereka masing-masing melambangkan sumbangan sejumlah peradaban kepada dunia. Di antaranya, Mesir menyumbangkan penulisan … Continue reading Tiga Warisan ‘Islam’ Melawan Covid-19

redaksi2, News – Kiblat - 2 hours ago
"Pemimpin Yusuf Jais bertanggung jawab atas pertumpahan darah orang-orang tak bersalah, dan kematiannya akan berkontribusi pada stabilitas Somalia dan negara-negara tetangga," kata jenderal AS, Stephen Townsend, dalam pernyataan itu. The post AS Klaim Lumpuhkan Salah Satu Pendiri Al-Shabaab Somalia appeared first on Kiblat.

Paling Dekat Dengan Bumi Tahun Ini, Foto Keindahan ‘Super Pink Moon’ Memukau Pandangan
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 1 hour ago
Fenomena supermoon yang ‘menjengah’ ke langit dunia boleh dikatakan sebagai detik yang ditunggu-tunggu oleh kebanyakan orang. Apa tidaknya, dengan keindahan yang menerangi […] The post Paling Dekat Dengan Bumi Tahun Ini, Foto Keindahan ‘Super Pink Moon’ Memukau Pandangan appeared first on Suara Viral Malaysia.

Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 47 minutes ago
Semakin hari semakin banyak kes kematian yang dilaporkan di seluruh dunia dengan catatan seramai 82,037 kes kematian daripada jumlah keseluruhan […] The post Covid-19: AS Catat Kes Positif Paling Tinggi Di Dunia Setakat Ini, Lebih 400 Ribu Secara Keseluruhan appeared first on Suara Viral Malaysia.

Serambi Indonesia - 54 minutes ago
Video yang berdurasi 03:05 menit tersebut telah ditonton 69 Ribu kali pada akun yang memiliki 444 ribu follower itu.

Social Distance dan Uzlah Corona
sukarja, Check Porsi Haji App. - 33 minutes ago
Dalam khazanah Islam, social distance serupa konsep uzlah, pengasingan diri. Menghadapi wabah Virus Corona COVID-19 yang sudah mengglobal ini, menginfeksi hampir di semua negara, terlebih hingga sekarang ini para peneliti belum menemukan vaksin untuk melindungi tubuh dari virus tersebut, para ahli di dunia menyepakati cara efektif agar tidak tertular virus ini adalah dengan melakukan social distance. Social distance atau … Continue reading Social Distance dan Uzlah Corona

AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 11 minutes ago
Sophia Anne Aku x heran pun dia dapat covid..tak kecam pun dia pi Turki...lantak p laaa.. Tp aku nk cakap pasai derma ni.. PAS ni mmg hobi depa mintak derma ek?? Segala benda nk kutip derma.. Si Mat Zuhdi ni masuk hosp kerana positif Covid ..Masuk Hosp SgBuloh. Semua free laa. Tu pun nk kutip derma? PAS ni reti anjur kutipan derma je ke

AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 12 minutes ago
[image: Imej mungkin mengandungi: teks yang berkata 'Sabda Nabi s.a.w dalam hadis qudsi yang masyhur "Sesiapa yang memusuhi waliKu maka Aku isytiharkan perang terhadapnya". Hadis riwayat Bukhari. Sudah tentu antara wali2 Allah itu para ulamak. Sesiapa yang memusuhi, mencaci, menghina ulamak maka sebenarnya dia mencari perang dengan Allah Ta'ala. Nazubillah min zalik.'] Miqdad Zakaria Baru "cuit" sikit walaun's dah tunjuk dalil.. Sekali dia bagi kenyataan siapa entah ni.. Ni ceq nak habaq mai kat hang..! Wali Allah ni orang yang dekat dengan Allah.. Yang taat dengan suruhan dan ...

Assistant Editor, Minda Rakyat - 13 minutes ago
Dr Jeffery Henderson, Profesor Perubatan dan Mikrobiologi Molekul di Washington Universiti Perubatan di Saint Louis, Amerika Syarikat mengaku teknik transfusi plasma darah berjaya digunakan sewaktu pandemik selesema 1918. Pandemik ketika itu disebut sebagai ibu segala pandemik meragut sekitar 50 juta nyawa 1918-1919. Rawatan terapi imun ini mempunyai reputasi yang tinggi dalam dunia perubatan. Dikatakan filem The Flu dari Korea Selatan turut mengambil inspirasi teknik terapi imun ini. Di China, kaedah rawatan plasma darah adalah antara yang giat diusahakan pakar perubatan sebag...

AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 15 minutes ago
Rizal pandak Ramai di media sosial yang mempersoalkan kenapa bantuan Kerajaan Negeri berpilih kepada e-kasih(Rm500) dan B40 (Rm300) hanya golongan tertentu seperti petani dan nelayan berlesen serta lain-lain lagi. Kebanyakan yg mempersoalkan isu ini adalah dari golongan B40 yg terlihat gagal memenuhi prasyarat kelayakan seperti dibawah: 1. Pekebun kecil; tapi tidak memiliki lesen MPOB. 2. Nelayan; tapi tidak memiliki lesen nelayan. 3. Pemandu kereta sapu; jelas tiada kelayakan permit. Daripada senarai tersebut diatas, ianya menjelaskan bahawa mereka gagal membuktikan status dlm gol...

https://suaraviral.org/paling-dekat-dengan-bumi-tahun-ini-foto-keindahan-super-pink-moon-memukau-pandangan/

Wednesday, April 8, 2020
BARU CUIT SIKIT DAH ADA DALIL
Imej mungkin mengandungi: teks yang berkata 'Sabda Nabi s.a.w dalam hadis qudsi yang masyhur "Sesiapa yang memusuhi waliKu maka Aku isytiharkan perang terhadapnya". Hadis riwayat Bukhari. Sudah tentu antara wali2 Allah itu para ulamak. Sesiapa yang memusuhi, mencaci, menghina ulamak maka sebenarnya dia mencari perang dengan Allah Ta'ala. Nazubillah min zalik.'
Miqdad Zakaria

Baru "cuit" sikit walaun's dah tunjuk dalil.. Sekali dia bagi kenyataan siapa entah ni..

Ni ceq nak habaq mai kat hang..!


Wali Allah ni orang yang dekat dengan Allah.. Yang taat dengan suruhan dan larangan Allah.. Tidak kira di masa senang atau susah.. Segala amalannya hanya kerana Allah.. Bukan untuk mendapat pujian dan habuan dunia..


Wali Allah ni hatinya selalu "khasyyah" gentar.. Takut.. Gerun dengan amalan yang boleh mengundang kemurkaan Allah.. Dia tidak akan menipu.. Membohong.. Memfitnah.. Menyokong perkauman yang diharamkan oleh Allah.. Tidak..!


Sebab itu Allah sebut dalam Quran.. إنما يخشى الله من عباده العلماء.. Orang yang gentar.. Takut kepada Allah di kalangan hambaNya adalah ulamak..


Apa yang dimaksudkan oleh Allah dengan ulamak..?

Syaikhul islam menjawab dalam fatwanya.. 

" وَهَذَا يَدُلُّ عَلَى أَنَّ كُلَّ مَنْ خَشِيَ اللَّهَ فَهُوَ عَالِمٌ . وَهُوَ حَقٌّ ، وَلا يَدُلُّ عَلَى أَنَّ كُلَّ عَالِمٍ يَخْشَاهُ " انتهى من "مجموع الفتاوى"

Maksud dia.. "ini menunjukkan sesiapa sahaja yang gentar hati dan amalannya kepada Allah (tidak melakukan maksiat) maka dialah ulamak.. Dan dia adalah benar.. Dan tidaklah bagi setiap ulamak itu ada perasaan gentar dan takut.. "

Makna mudahnya.. Bukan semua ulamak takut kepada Allah.. Ada yang berani berbohong.. Memfitnah.. Bersama kelompuk yang memperjuangkan perkauman yang diharamkan oleh Allah dan Rasul..

Tapi...

Ada orang yang ilmu sikit.. Tapi ilmu yang dimiliki membuatkan hatinya selalu gerun kepada azab Allah.. Taat segala suruhan.. Meninggalkan segala larangan.. Maka hamba Allah sebegini yang paling dekat dengan Allah.. Dan mereka inilah ulamak sebenar..

Ulamak tak ulamak duduk pada takut kepada Allah.. Bukan pada ilmu yang banyak.. Karang kitab bertingkat².. Berceramah sampai tak cukup hari.. Bukan..!

Bukan semua yang ada ilmu banyak itu baik.. Ramai juga di kalangan mereka yang jahat..!

Sekian..

Sumber: 

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: