Ahad, 12 April 2020

Prophet Muhammad ﷺ - teachings to follow during pandemic. 10178


Teachings of Prophet Muhammad ﷺ PBUH To Follow During Pandemic
  
 
In these desperate times due to the COVID-19, During Pandemic, Muslims should follow the teachings of Prophet Muhammad ﷺ (PBUH). Considering the aspects of life, Prophet’s (PBUH) steps during such crises are also ideal for us.

He ﷺ (PBUH) asked us to do following things during a pandemic;
  • Advised locals to perform the Friday prayers within the home during the heavy rain.
  • Requested people to self-isolate during a plague.
  • He  ﷺ (PBUH) asked to maintain social distancing by not leaving the current area.
  • Ensured that the authority took care of the people’s basic needs.
  • Cooked soup to take care of the needy.
We can also; 
  • Appeal people to donate generously and open state treasury for poor people.
  • Find volunteers to help the people to get the necessary items.
  • Counsel people to adopt hygiene rules in their routines.
  • Prophet Muhammad ﷺ (PBUH) never limited anyone to keep washing their hands five times every day when performing ablution. However, He ﷺ (PBUH) recommended performing overall physical cleanliness.
READ  6 Facts About Cave Hira Every Muslim Should Know

Purifying the way of living:
Al Quran 17 : 70 

As the verse mentioned above states, our beloved Prophet Muhammad ﷺ (PBUH) used to frequently encourage the Muslims to maintain measures of prevention in order to boost their immunity. In the past, few contagious diseases already took place. 

In such cases, He ﷺ (PBUH) always guided the believers of Allah to stay isolated. Also, if someone’s death took place because of the disease, He ﷺ (PBUH) encouraged them to follow the rituals of burying on the spot. 

It is also believed that at the time of emergencies, for instance, a war, He ﷺ (PBUH) buried a lot of dead soldiers without giving them the regular washing and shrouding in order to complete the process quickly.


Recalling the creator:
Yet, our Holy Qur’an states that;
Al Quran 13 : 28

The last messenger of Allah ﷺ (PBUH), always emphasized and gave importance to:
  • Upbring a responsible acquaintance who can become the origin of frequent betterment for everyone.
  • Contribute to the current knowledge for benefiting humanity.
  • Leaving behind charity to assist the poor and needy people.
Link: 
Teachings of Prophet Muhammad ﷺ PBUH To Follow During Pandemic
Staff Desk, The Islamic Information 

2.000 Orang Mati dalam Sehari di Amerika Serikat Akibat Virus Corona, Rekor Pertama di Dunia
Serambi Indonesia - 5 hours ago
Amerika Serikat ( AS) menjadi negara pertama di dunia yang mencatatkan lebih dari 2.000 korban meninggal akibat virus corona dalam sehari

Dosa Jahriyah, Apa Itu?
larasetiani, Islampos - 8 hours ago
Dia mengajak masyarakat untuk berbuat maksiat, meskipun bisa jadi dia sendiri enggan melakukan maksiat itu. The post Dosa Jahriyah, Apa Itu? appeared first on Islampos.

Covid-19 Berevolusi dan Mulai Menyerang Otak Manusia?
KASKUS - Forum Threads - 4 hours ago
[center][img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/12/4598365_20200412120623.jpeg[/img][/center] Analisis awal pasien [b]Covid-19 [/b]pada bulan Januari memberitahukan bahwa gejala yang paling umum, adalah: [b][i]Demam, Flu. Batuk, dan Sesak Napas[/i][/b]. Semakin banyak kasus yang terjadi penelitian dan diagnosis menemukan beberapa gejala yang tidak umum, yaitu [b][i]muntah dan diare.[/i][/b] Fakta tersebut menunjukan bahwa pada beberapa kasus, Corona virus menyerang sistem pencernaan, dan ...

Tidak Terima Diingatkan untuk Pakai Masker, Pria di Semarang Tampar Perawat
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 5 hours ago
Seorang pasien berinisial B (43), warga Kemijen dilaporkan ke Polsek Semarang Timur, Semarang, Jawa Tengah, karena menampar perawat berinisial HM yang sedang berjaga di klinik Pratama Dwi Puspita, Kemijen Semarang Timur, Sabtu (11/4).

PPNI: Perawat Benteng Terakhir Hadapi Covid-19, Kuatkanlah Pertahanan
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 37 minutes ago
Setiap melayani pasien/klien, jelasnya, perawat harus selalu menggunakan alat pelengkap diri (APD) sesuai dengan standar operational prosedure (SOP) atau pedoman pemakaian APD dalam penanganan COVID-19.


Polis siasat pemilik Twitter 'Mirzi' hina Islam
MUHAMMAD AFHAM RAMLI

Polis menyiasat pemilik akaun Twitter selepas dipercayai memuat naik gambar dan kenyataan yang menghina agama Islam.

KUALA LUMPUR - Polis membuka siasatan terhadap pemilik akaun Twitter iaitu Mirzi selepas dipercayai memuat naik status bergambar yang menghina agama Islam.

Timbalan Pengarah (Siasatan/Perundangan) Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Deputi Komisioner Mior Faridalathrash Wahid berkata, satu laporan diterima di Kuantan, Pahang kira-kira jam 11 pagi semalam. "Siasatan berhubung kes ini sedang dijalankan dan polis dalam usaha mengesan pelaku terbabit.

"Kes disiasat mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan, Seksyen 4(1) Akta Hasutan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998," katanya kepada Sinar Harian hari ini. Terdahulu, difahamkan kenyataan bergambar penghinaan itu dimuat naik pemilik akaun sosial terbabit pada 8 April lalu.

Sebelum ini Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador mengingatkan bahawa tiada lagi amaran dikeluarkan terhadap pihak yang cuba membangkitkan sensitiviti perkauman, bangsa dan agama, sebaliknya mereka yang terbabit akan disiasat dan ditangkap serta-merta. Abdul Hamid berkata, isu-isu sedemikian tidak sepatutnya timbul di kala negara sudah 62 tahun mengecap kemerdekaan.

at 4/12/2020 08:00:00 PG
Sumber: 
Polis siasat pemilik Twitter 'Mirzi' hina Islam kerengga, KERENGGA 

Di Tengah Wabah, 3 Gunung Indonesia Berstatus Siaga, 18 Lainnya Waspada Termasuk Anak Krakatau
Tribunnews.com - 1 hour ago
Di tengah wabah corona yang melanda Indonesia, secara bersamaan beberapa gunung di Indonesia juga memasuki level siaga dan waspada.

Kisah Para Pendatang yang Tertahan di Ruang Observasi
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Novianti (38), warga Kelurahan Balowerti, Kecamatan Kota, Kota Kediri harus menunda perjalanan selama setengah hari demi menjalani prosedur yang sudah ditetapkan. Dia berangkat dari Surabaya ke Kota Kediri naik kereta api Dhoho pagi, sabtu (11/4). Perjalanan yang kerap dia lakukan.

MAK CIK KIAH SIBUK, TIDAK SEMPAT MAIN TIKTOK
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
Sementara itu kata Norlin, dapatan tinjauan Malaysian Global Innovation and Creativity Centre (MaGIC) meramalkan sebanyak lebih kurang 40 peratus syarikat perusahaan kecil dan sederhana (PKS) akan berhenti beroperasi. Maknanya banyak syarikat yang akan lingkup, kerana mereka terpaksa memberhentikan pengeluaran dan pekerja kerana tidak mampu menanggung kos. Pada 27 Mac 2020 lalu Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat atau PRIHATIN berjumlah RM250 bilion yang dikatakan memberi manfaat kepada anda semua. Kata Muhyiddin, dengan semua kemudahan ...

Zailah tidak layak jadi Timbalan Menteri, kata Pemuda MCA
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
[image: Zailah tidak layak jadi Timbalan Menteri, kata Pemuda MCA] Oleh MALAYSIA DATELINEApril 11, 2020 9:55 pm Pesanan dan nasihat oleh Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) Datuk Siti Zailah Mohd Yusoff tentang tips berhadapan tekanan dalam keluarga dilihat bukan sahaja mengundang rasa kesal warganet, malah turut di bidas oleh Pemuda MCA. Dalam ciapan twitternya hari ini, Ketua Pemuda MCA, Nicole Wong Siaw Ting berkata, Siti Zailah tidak layak menjadi Timbalan Menteri KPWKM. “Maaf cakap, Siti Zailah tidak layak menjadi Timbalan Menteri KPWKM “Hanya berd...

TU LAH, BODOH SANGAT, KESIAN KENA LUKU DENGAN PEMUDA MCA
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
IBRAHIM MAT ISA Kesian Kak Lah, kena luku dengan pemuda MCA. Tu lah bodo sangat, kan dah jadi kaldai Cina MCA.. Ermmm [image: Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks][image: Imej mungkin mengandungi: 2 orang, teks]

Nicole mohon maaf kepada Siti Zailah
Ibnu Hasyim, Ibnu Hasyim - 1 hour ago
*KUALA LUMPUR: *Ketua Pemuda MCA, Nicole Wong menyatakan permohonan maaf secara terbuka kepada Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKT), Dato’ Siti Zailah Mohd Yusoff berhubung kenyataan beliau di Twitter sebelum ini. Nicole dalam kenyataannya mengkritik saranan Siti Zailah berhubung tips menghadapi permasalahan rumah tangga di IGTV Siti Zailah yang pada pendapatnya tidak relevan untuk isteri berdiam diri terhadap suami yang dayus. Bagaimanapun, Nicole dalam kenyataannya memohon maaf dan mengaku bahawa beliau memuat naik kenyataan tersebut tanpa meliha...

Masuk Islamnya ‘Amr bin Ash dan Khalid bin Walid
Yudi, Islampos - 2 hours ago
Setibanya Mereka berdua di Madinah, di tempat kediaman Rasulullah Shallalahu 'alaihi wasallam. Khalid bin Walid maju ke depan kemudian masuk Islam dan berbaiat. The post Masuk Islamnya ‘Amr bin Ash dan Khalid bin Walid appeared first on Islampos.

3 Barang Bernilai Sejarah Dilelang Bambang Pamungkas, dari Sepatu hingga Medali yang Pernah Hilang
Tribunnews.com - 2 hours ago
Manajer sekaligus kegenda Persija Jakarta, Bambang Pamungkas akhirnya melelang 3 barang sarat sejarah miliknya untuk membantu pihak terdampak COVID-19

Untuk Bantu Korban COVID-19, Jersey Real Madrid Cristiano Ronaldo Dilelang oleh Martunis
Tribunnews.com - 2 hours ago
Anak angkat Ronaldo asal Aceh, Martunis Sarbini melelang jersey pemberian Cristiano Ronaldo untuk membantu korban COVID-19 di Aceh.

Anwar Ibrahim: Mengapa Saya Menegur Menteri Kewangan?
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago

Anwar Ibrahim: Kes Rasuah Pemimpin, Kenapa Ambil Masa Untuk Putuskan Kesalahan?
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago

Anwar Ibrahim: Tindakan Undang-Undang Terhadap Ustaz Hadi?
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago

Anwar Ibrahim: Conservatism Dan Liberalism Di Negara Kita, Yang Manakah Lebih Sesuai?
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago

KENAPALAH KAU JADI MENTERI..
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago
IBRAHIM MAT ISA Menteri Miti bagi laluan sahaja beberapa jenis premis niaga dibuka, dengan selamba Covid-19 menjawab:[image: Tiada penerangan foto disediakan.] "Wey menteri bangang, kau tak nampak ke kes hari ni mencanak naik? Nampak tak berapa mati ni hari? Kau ingat social distancing tu terhad dekat hubungan semburit sajakah? Pegang-pegang kepala pun tak boleh tau!" Demikian laporan kes drama Covid-19 di Malaysia setakat 5 ptg, 11 April 2020. [image: Imej mungkin mengandungi: teks]

KISAH SITI ZAILAH YANG PENYABAR
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago
Semalam, Siti Zailah memuat naik rakaman video di media sosial dan mengakui PKP (perintah kawalan pergerakan) boleh memberi tekanan kepada keluarga, yang akhirnya menyebabkan masalah keganasan rumah tangga. Beliau kemudian memberikan tiga “tips” untuk meredakan tekanan, termasuk sifat menghargai pasangan, memberi kemaafan dan ketaatan kepada agama. Siti Zailah juga berkata mangsa keganasan rumah tangga perlu menghubungi hotline Talian Kasih kendalian kementeriannya, untuk mendapatkan bantuan. Namun, maksud mudah dari statement Zailah itu ialah: pada musim PKP ni, 1. Sabor jer la ...

Sulit Hentikan Kebiasaan Menyentuh Wajah? Ini Saran untuk Anda
Tribunnews.com - 3 hours ago
Pakar kesehatan menyarankan agar kita tidak menyentuh wajah. Tindakan itu bisa melindungi kita dari infeksi virus corona.

[Penting] INDONESIA di ambang Kiamat Besar........(ambyar)
KASKUS - Forum Threads - 4 hours ago
[center][img]https://cdn1-production-images-kly.akamaized.net/RmMxOTFSqAJaIc0k_R2zKs0lOlo=/640x360/smart/filters:quality(75):strip_icc():format(jpeg)/kly-media-production/medias/1299767/original/051056500_1469608582-End_of_the_World.jpg[/img][/center] [b]Ditengah [/b]badai CORONA yang baru saja tiba, Indonesia berikutnya akan [i]di guyur abu vulkanik[/i] berton-ton jumlahnya dari gunung yang sedang erupsi. Dilansir dari halaman [url=https://www.cnbcindonesia.com/tech/20200411184846-37-151249...

Stalker BHANGSAT
KASKUS - Forum Threads - 4 hours ago
DARIPADA SETIAP HARI BIKIN SAYA BINGUNG ATAU NGERJAIN SAYA DIDUNIA NYATA MENDING DUEL!!! 1VS1 SECARA GENTLE!!! JANGAN PAKAI CARA2 PENGECUT!!! JANGAN NYURUH ORANG UNTUK NGERJAIN SAYA!!! SUMPAH MATI SUMPAH SEMUA KITAB SUCI AGAMA YANG ADA DIDUNIA!!! SAYA ENGGAK MERACAU BERDELUSI DLL!!!

7 Alasan Kenapa Wanita Jepang Ogah Menikah, Jomblo Merapat!
KASKUS - Forum Threads - 4 hours ago
[quote][color=#404040][size=3][font=Helvetica]Menikah merupakan cita-cita wanita di dunia. Dengan menikah bersama pasangan yang tepat, tentu hidup akan menjadi lebih mudah dan sangat berbeda. Jika selama ini semuanya dilakukan sendiri, setelah menikah maka apa pun itu akan jadi tanggungan berdua. Menjalani kehidupan mandiri berdua memang sangat menyenangkan walaupun tanggung jawabnya akan membesar.[/font][/size][/color] [color=#404040][size=3][font=Helvetica]Nah, ketika rata-rata wanita san...

Wajib gunakan!!! 3 masker ini 90% ampuh cegah Corona
KASKUS - Forum Threads - 4 hours ago
[CENTER][img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/11/10832868_202004111028190566.jpg[/img] Masyarakat dianjurkan tidak pakai N95 [URL=https://money.kompas.com/read/2020/02/05/172500026/ini-biang-kerok-melonjaknya-harga-masker-n95?page=all]Sumber Gambar [/URL] Pemerintah baru baru ini mengeluarkan peraturan tentang kewajiban memakai masker sesuai anjuran dari badan kesehatan internasional (WHO). Namun karena keterbatasan masker yang kini melanda Indonesia membuat banyak orang kebingungan menca...

Hati-hati, Inilah 5 Kesalahan Fatal yang Paling Sulit Untuk Dimaafkan
KASKUS - Forum Threads - 4 hours ago
[img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/11/10792608_202004111030340830.jpg[/img] [JUSTIFY]Selamat malam kaskuser dan pembaca setia akun katakhoi. Selamat merebahkan diri dari segala rasa lelah. Semoga esok hari bisa kembali merasakan kebahagiaan yang hari ini rasakan.[/JUSTIFY] [JUSTIFY]Berbicara tentang kesalahan, di dunia ini tidak ada satu pun manusia yang luput dari yang namanya kesalahan. Baik itu kesalahan secara di sengaja maupun secara tidak di sengaja. Dan yang namanya kesalahan itu...

VIDEO - Mengerikan Erupsi Gunung Berapi dan Keluarkan Dentuman Misterius
Serambi Indonesia - 6 hours ago
Sejumlah warganet di akun Twitter BNPB melaporkan mendengar dentuman aneh tersebut, yang diduga berkaitan dengan meletusnya Gunung Anak Krakatau.

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: