Rabu, 13 Februari 2013

058. Lajunya (1st UPDATE).

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 
Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas. KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . eaho ('_') Google Translate ('_') . 
Follow my tweet: (AlWaser) . 

Meja www.peceq.blogspot.sg


Allah Maha Kaya, Maha Pemurah, Maha Pengasih, Maha Pengampun Ya Allah Ya Tuhanku
                                                                 -.-
Aku suka memandu dari zaman bujang sampailah sekarang... sampai Mak Sg aku kata dari rumah sini ke Sg macam dari rumah Sg ke Geylang je. Kadang-kadang aku balik Sg pandu kereta atau menunggang motosikal. 2jam setengah sampai Sg paling cepat lebih kurang 250km. Itu pun kalau x hang di sempadan ke dua-dua negara.

Nawaitu kerana Allah S.W.T., semasa memandu amat aku utamakan. Alhamdulillah aku selalu wirid semasa memandu. Istigfar bila tiba-tiba terbayang yang bukan-bukan semasa memandu. Masa memandu aku suka kepada kosentrasi, by the way focus lah. Jangkaan penting bagi aku menangani keadaan. Memandu dalam keadaan letih, tidak menjadi amalan aku.

Aku tak kenan kalau yang duduk sebelah aku kepoh-kepoh bla bla. Mengantuk memang musuh ketat aku, semasa memandu. Aku cari tempat selamat untuk pejamkan mata. Buka cermin tingkap sikit je. Nakalnya aku selalu pastikan area mana ada speed trep.

Alhamdulillah aku tidak pernah join apa-apa geng pun. Suka "sorang-sorang" dan tidak suka kacau pemandu lain semasa memandu. Pemandu lain kacau aku ada lerrr. Aku bukan jenis kalau memandu bila tengok pemandu lain hendak memotong aku, aku tekan minyak. No way!. Itu bukan cara aku.

But aku selalu sangat jumpa jenis pemandu bila aku nak memotong dia tekan minyak. Bila tengok rupa pemandu tu rupa Melayu., faham lerr aku "jenis bangsa hasad bin dengki yang jelas kuat".

Sampaikan pernah aku bincang dengan wife aku semasa hayatnya... Nak kenal Melayu ke India ke China ke., senang jer ... tengok aksi dia bila di jalan raya. Sure Melayu no:1, Kalau Melayu, ko keta kancil potong kereta dia waja., memang dia perambat... dah jenis pembuli. Tu antara sebab kenapa keta kancil or keta kecik kecik dorang up jadi extra power berturbo dan macam-macam sbb nak layan jenis pembuli nie.

Nombor 2 India - nie jenis suka beset semacam bila naik motosikal dalam kampung atau taman... bila tergolek dok dan hidup lagi... ko dengarlah riuhnya ayoo maa ayoo paa... dalam hati aku jawab "pooooooorah". Nombor 3 China., jenis nie kurang kacau orang., walau pun berkereta mewah sekali pun.


Ehhhh banyak idea pulak bila title laju nie...silap-silap jadi panjang cerita. Bahasa pun aku dah mula guna bahasa pasar and bahasa rojak. Bukan apa senang nak gayakan.

Tapi aku sekarang dah tiba tahap x daya, letih sudah, hendak memandu macam dulu-dulu lagi., usia semakin kurang. Puas sudah memandu.

Hmm nie perenggan In Syaa Allah aku nak cerita sikit bab pemandu Sg bila dorang di Sg dengan dorang bila di Malaysia. Sebahagian jer bib bukan semua. Aku stop dulu penat sudah berfikir.

Dalam sejarah hidup masa zaman bujang aku pernah paling laju pun 315km/jam aje. Seremban KL Expressway. Zaman tu Malaysia lom ada radagun. GSXR 1100 cc Kawasaki Ninja. Tinggal tayar ori  dia je ada aku simpan sampai sekarang.

Wassalamu...


"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185].  

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] 
Baca Juga:
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263).  

Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.  

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69).

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86).  


Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin).  

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< .  eaho™.   ('_') Google Translate ('_') 

Tiada ulasan: