بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas. KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . eaho™. ('_') Google Translate ('_') .
14 RABIULAKHIR 1434 (25 FEBRUARI 2013)
KENDURI
ARWAH
SAHABAT
NABI LARANG KENDURI
IA
IBARAT RATAPAN DAN RATAPAN ITU HARAM
Oleh
Wan Noriah Haji Daud , Watan ,Selasa 9-12 September 1986
Salinan dan tambahan kajian Sebahagian
umat Islam di negara ini khususnya menganggap kenduri arwah itu diharuskan
oleh syarak dan perbuatan itu jika diniatkanpula sebagai sedekah , maka
jadilah ia sedekah tatauwuk (sunat) . Mereka beranggapan ,mengadakan
kenduri arwah itu baik pada hari pertama,hari ketiga , hari ketujuh ,
hari keempat puluh dan seterusnya adalah suatu perbuatanyang baik dan di beri pahala
jika diniatkannya pula sebagai sedekah.
Anggapan yang demikian itu pernah ditegaskan pula oleh [Penyalin:H. M.Basori Alwi: Selamatan dan Tahlil untuk mayit,H.M.Syarwani Abdan: Simpanan berharga ] Al- Ustaz Mohd Nawawi Muhammad dalam Majalah Hikmah, terbitan Majlis Agama Islam Sabah, Ogos, 1979, halaman 37,[Penyalin: pengarang buku "Apakah Tawassul itu Syirik ?-"1996 dan Ust.Badrul Amin dalam kaset Fadzilat kenduri arwah dan tahlil. Malah Ustaz Badrul Amin sanggup mengandaikan [mungkin] kenduri zaman para sahabat itu kenduri arwah.]
Antara lainnya beliau [mereka]
berhujah dengan sebuah hadis, bermaksud;" Daripada ‘ Asim bin Kulaib
daripada seorang lelaki daripada kaum Ansar, dia berkata : kami telah keluar
bersama Rasullullah s. a.w . pada suatu jenazah, maka aku melihat Rasulullah
s.a.w. memesankan kepada penggali kubur , beliau berkata; Lebarkanlah dari
bahagian dua kakinya dan bahagian kepalanya . Maka manakala Nabi pulang, datang
seorang memanggilnya dari pihak isteri si mati (da’i imra’tihii], maka nabi
memperkenankannya dan kami pun bersama-sama beliau lalu di hidangkan makanan.
Kemudian Nabi meletakkan tangannya kepada makanan itu dan begitu juga orang
banyak lalu mereka makan dan kami melihat Rasullullah s.a.w. mengunyah sesuap
dalam mulutnya" . ( Abu Daud dan Baihaqi . Lihat
Majalah Hikmah , Ogos , 1979, hal.37 ) .
[Penyalin: Asal Hadits salah
kalimat ini dikutip daripada Kitab Hasyiyah Ath-thah-Thawi kemudian
dinukil oleh pengarang Ghunyatul Mutamalli lalu diikuti oleh
pengarang-pengarang kemudian]
Dari peristiwa itu beliau
mengambil kesimpulan bahawa pekerjaan ini ( berkumpul dirumah ahli mayat dan
menyediakan makanan dan orang yang diundang memakan hidangan itu ) boleh dan
jika diniatkan sebagai sedekah maka jadilah ia sedekah tatauwuk ( Ibid, hal . 38 ).
Beliau juga menjelaskan bahawa
dari peristiwa itu, Al Syeikh Ibrahim Al Halabi menfatwakan; "Maka
inilah (hadis) yang menunjukkan ahli si mati boleh menyediakan makanan
dan mengundang orang kepadanya ." (Ibid , hal. 38.).
Begitu juga kata beliau
seterusnya , Al Syeikh Ali Al Qari menerangkan dalam Al Mirqatu Sharhu
Miskat , katanya, "Hadis ini menurut nyatanya menolak apa yang
telah di tetapkan oleh ahli Mazhab kita iaitu bahawa makruh menyediakan makanan
pada hari pertama dan ketiga dan sesudah seminggu . Oleh yang demikian pendapat
yang mengatakan makruh itu adalah tidak benar ." (Ibid ,hal. 38) .
Hadis tersebut di atas
dikatakan diriwayatkan oleh banyak ahli hadis. Menurut Al Syeikh Muhammad Ali
Al Maliki dalam Bulughul-Umniah, halaman 191 dan 194, hadis ini
diriwayatkan oleh Imam Al Baihaqi dalam Kitab Dalilun-Nubuwah dan juga
oleh Iman Abu Daud, juzuk 2, halaman 218 dan oleh Al Syeikh Waliyudin Muhammad
Tibrizi dalam Misskatu Al Masyabih, halaman 544 dan -lain ulama hadis.
Persoalannya ialah apakah hadis
itu sahih , sehingga ia boleh dijadikan hujah untuk membolehkan kenduri arwah
itu diadakan?
Prof.T.M. Hasbi Ash-Siddieqy
dalam Koleksi Hadis-Hadis Hukum (6:258) menegaskan bahawa pengarang
kitab Subulus Salam (3:97) menegaskan hadis itu tidak soheh. Beliau juga
menyebut ( Koleksi Hadis-Hadis Hukum 6:258) bahawa dalam kitab Mizanul
Iktidal oleh Az- Zahabi disebutkan telah berkata Imam Yahya Al- Qattan:
Saya tidak mendapati seorang yang bernama ‘Asim melainkan saya mendapatinya
seorang yang tidak baik hafalannya.
HUKUM
Dalam kitab yang sama (Mizatul
Iktidal) juga disebutkan Imam Ibn Madiniy berkata bahawa ‘ Asim bin Kulaib
adalah orang yang kita tidak dapat berhujah dengan dia apabila sesuatu hadis
itu dia saja yang meriwayatkannya ( Koleksi Hadis-Hadis Hukum 6:258-259). Maksudnya , kalau ada satu
riwayat dari jalan ‘ Asim bin Kulaib itu dan tidak ada riwayat melalui jalan
lain, maka riwayat atau hadis itu tidak boleh menjadi alasan. Dengan kata lain
hadis yang diriwayatkan dari ‘Asim adalah lemah dan tidak boleh dijadikan
alasan sesuatu hukum.
Sesudah jelas hadis tersebut
dhaif, perlu pula dijelaskan sedikit tentang hadis tersebut yang dikatakan
diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud dan Daruqutni, sebagaimana yang disebutkan
dalam Majallah Hikmah yang telah dinyatakan di atas.
Terdapat perbezaan kalimat
dalam hadis yang menjadi pokok permasalahan itu. Dalam Majalah Hikmah yang
disebutkan di atas, kalimah itu berbunyai;"Maka di waktu Nabi pulang
[dari penguburan jenazah], beliau bertemu dengan seorang pemanggil [penyeru]
perempuannya iaitu isteri si mati.’’.
Penulis sendiri tidak dapat
memastikan adakah kalimah yang sebegitu memang terdapat dalam kitab Bulughul
Ummiyah oleh Al-Syeikh Muhammad Ali Al Maliki kerana penulis tidak
mempunyai kitab tersebut.Walau bagai mana pun, penulis
mempunyai Kitab Sunan Abi Daud, Dalam Sunan Abu Daud, juzuk 3, halaman
244, hadis nombor 3332 di bawah Kitab Al Buyuk, kalimah tersebut tidak
sebagaimana yang disalinkan dalam Majalah Hikmah itu, tetapi seperti berikut;
"Maka di waktu Nabi pulang
[dari penguburan jenazah], beliau bertemu dengan seorang pemanggil [penyeru]
perempuan."
Ringkasnya dalam Sunan Abi
Daud yang asal tidak terdapat kalimah "da’i imra’atihi"
[seorang penyeru perempuan yakni isteri si mati itu] tetapi terdapat
" da’i imra’atiin [ seorang penyeru perempuan].
Dengan demikian , hadis
tersebut, kalaupun dapat dipandang sahih padahal tidak, kerana ia diriwayatkan melalui
‘Asim bin Kulaib, seorang yang dikatakan tidak aik [lemah
hafalannya], tidaklah pula menunjukkan Nabi s.a.w. dan para sahabatnya pergi ke
rumah si mati atas undangan isteri si mati itu.
Hanya saja hadis itu
menunjukkan Nabi s.a.w. dan para sahabatnya pergi ke rumah seorang perempun [
bukan isteri si mati] atas undangan perempuan itu sekembalinya Nabi s.a.w. dari
menguburkan jenazah [Koleksi Hadis-Hadis Hukum 6 :259].
Dalam Kitab Subulus Salam
[3.93] kalimah tersebut berbunyi: "da’i imra’atiin"
[sesungguhnya seorang wanita memanggilnya[ Nabi s.a.w.] kepada satu perjamuan].
Dalam Kitab Nailul Autar
[6:69] kalimah tersebut berbunyi: "da’i imra’ atiin"
[seorang penyeru wanita]. Kalimah yang serupa itu juga terdapat dalam kitab Muktasar
[terjemahan Indonesia] Nailul Autar [4:1931]. Dalam Kitab Al
Muntaqa [ 2: 406], kalimah tersebut juga berbunyi : "da’i
imra’atiin" [seorang penyeru perempuan].
Ringkasnya dalam kitab-kitab Subulus
Salam [3:93], Nailul Autar [6:69, Muktasar [terjemahan Indonesia],
Nailul Autar [4:1931], Al-Muntaqa [2:406],kalimah yang menjadi pokok
permasaalahan itu hanya menunjukkan Nabi s.a.w. dan para sahabatnya pergi ke
rumah seorang perempuan atas undangan perempuan itu sekembalinya Nabi s.a.w.
dari menguburkan jenazah.
Tambah pula menurut sambungan
hadis tersebut, Nabi s.a.w. tidak makan di rumah perempuan itu, hanya beliau
kunyah-kunyah sahaja, lantas beliau bersabda ; "........kambing ini
diambil dengan tidak izin tuannya ......".
Jadi perempuan yang mengundang
Rasulullah s.a.w. itu ialah isteri orang yang mempunyai kambing dengan tidak
seizin tuannya itu. Dan sekali-kali tidak terdapat qarinah [petunjuk] yang
menunjukkan perempuan itu adalah isteri si mati tersebut.
Sehubungan dengan ini
Prof.T.M.Hasbi Ash-Shiddieqy menegaskan bahawa hadis ini terkenal dengan hadis
perampasan kambing [Koleksi Hadis-hadis Hukum 6:259].
Syeikhul Islam Ibn Taimiyah
membawa hadis ini untuk menerangkan hukum orang yang merampas kambing orang
lain, lalu disembelih, dipanggang dan dimasaknya.[ Terjemahan Muktasar Nailul
Autar 4:1933].
Didalam kitab Nailul Autar,
hadis ini diletakkan di bawah bab ‘Kambing rampasan yang telah
disembelih,dipangga ng atau dimasak’
[Ibid, hal.1931-1934] .
Oleh hal yang demikian penggunaan
hadis tersebut sebagai hujah untuk mengharuskan, apatah lagi untuk menyunatkan
kenduri arwah atau kenduri arwah baik untuk upacara hadiah pahala adalah jauh
dari mendekati kebenaran, disebabkan oleh beberapa faktor .
Oleh itu jelaslah sudah bahawa
tiada alasan yang membolehkan atau menyunatkan kenduri arwah itu. Pengarang
Asy-Syamil menyebutkan iaitu "Adapun bermasak ahli mayat akan makanan
dan dihimpunnya orang-orang memakannya maka kerja itu tiada dinaqal daripada
sesuatu. Maka [perbuatan itu, iaitu kenduri arwah] ialah bid’ah yang
tercela." [Bahrul Maazi 7:130].
Pengarang Asy-Syamil mengambil
dalil bagi pendapatnya itu dengan hadis Jarir bin Abdullah r.a. katanya;
"Adalah kami [ para
sahabat ] menganggap perbuatan berkumpul di rumah ahli mayat dan membuat
makanan [ kenduri arwah] sesudah ditanam mayat itu termasuk dari ratapan."
[R.Ahmad dan Ibn Majah. Ini adalah riwayat Ahmad, sahih. Adapun dalam riwayat
Ibn Majah tidak terdapat kalimah ‘ sesudah ditanam mayat itu ‘, juga sahih].
BID’AH
Berkata pula Prof.T.M.Hasbi Ash
Shiddieqy dalam kitabnya Al Islam [2:245]; "Tidak ada perselisihan
antara para ulama yang muktabar bahawa mengadakan maktam [ menjamu makan] pada
malam yang pertama [dari kematian] atau malam yang ketiga dari kematian
seseorang, suatu bid’ah. Mengadakan maktam itu suatu perbuatan yang tidak
pernah sekali-kali dilakukan [dibenarkan] oleh syarak."
Ia tidak pernah dibuat oleh
Nabi s.a.w. dan para sahabat bila berlaku kematian. Ini bukan masaalah
khilafiah.
Berkata pula Ibn Qudamah;"
Adapun keluarga simati membuat makanan untuk orang ramai ( kenduri arwah) maka
yang demikian itu dimakruhkan, kerana perbuatan itu meyerupai perbuatan
orang-orang Jahiliah." ( Koleksi Hadis-Hadis Hukum
6:255).
Ibn Qudamah mengambil dalil
bagi pendapatnya itu dengan riwayat daripada Jarir bahawasanya Jarir r.a.
pernah datang kepada ‘ Umar r.a. lalu bertanya: adakah diratapkan atas mayat
(dalam kaum / di tempat) kamu?Jarir menjawab: Tidak.’ Umar bertanya lagi:
Adakah mereka ( kaum tempat kamu) berkumpul di rumah ahli mayat ( keluarga si
mati ) dan mereka membuat makanan ( untuk orang berkumpul itu )? Jarir
menjawab: Ya. Maka berkatalah ‘ Umar: Yang demikian itulah ratapan."
[Ibid,hal.256] .
Dari kedua-dua riwayat [hadis]
tersebut [oleh Ahmad dan Ibn Majah dan oleh Ibn Qudamah] terbuktilah sudah
bahawa para sahabat Nabi telah sepakat [ijmak sahabat] melarang diadakan
kenduri arwah itu, bahkan mereka menamakan yang demikian itu sebagai ratapan,
sedangkan ratapan itu hukumnya haram, berdasarkan beberapa hadis diantaranya; "Wanita
yang meratap apabila tidak bertaubat sebelum matinya, maka dia dibangkitkan
kelak pada hari kiamat dalam keadaan baju aspal dan penuh kudis."
[R.Ahmad dan muslim].
Diterangkan pula oleh Imam
Ahmad bahawa memberi makanan kepada orang yang berkumpul di rumah keluarga si
mati adalah satu dari perbuatan kaum Jahiliah. Ahmad sangat keras
membantah perbuatan ini.
[Ibid, hal.256].
Ahmad mengambil dalil bagi
pendapatnya itu dengan riwayat daripada Jarir bin Abdullah [ seperti riwayat
Ahmad dan Ibn Majah yang disebutkan di atas].
Berdasarkan riwayat tersebut,
Imam Ahmad memandang makruh bagi keluarga si mati membuat makanan untuk
orang-orang yang berkumpul di rumah mereka [ yakni kenduri arwah].
[Ibid, hal.256].
Disebutkan pula oleh Syed Sabiq
dalam Fikih Sunnah [terjemahan Indonesia 4:73] bahawa para imam
memandang makruh hukumnya, jika keluarga mayat menyediakan makanan buat
[untuk] orang-orang yang datang berkumpul kerana hal itu akan menambah
kemalangan mereka serta meniru perbuatan orang Jahiliah. Hal itu adalah
berdasar hadis Jarir riwayat Ahmad dan Ibn Majah seperti yang telah disebutkan
di atas.
Di dalam Mazhab Maliki,
perbuatan berkumpul-kumpul di rumah keluarga si mati dan mereka menyediakan
makanan untuk dijamu kepad orang-orang yang berkumpul itu lebih-lebih lagi
tidak dibolehkan. Apabila ada di antara yang menerima warisan [pusaka] anak
yang masih kecil [yatim] atau yang belum dapat didengar suaranya, maka makanan
dan minuman yang disediakan itu yang diambil dari harta peninggalan
[si mati ] haram kita memakannya dengan Ijmak Ulama. Demikian
ditegaskan oleh Prof.T.M.Hasbi Ash Shiddieqy dalam Koleksi Hadis-Hadis Hukum
[6:256].
Kenduri arwah itu dihukum
makruh adalah diketika belanja yang dipergunakan untuk kenduri itu di ambil
dari kepunyaan orang yang melakukan sendiri , bukan dari harta peniggalan
simati. Jika diambil dari harta peniggalan simati, sedang dalam keluarganya
yang harus ( berhak) menerima pusaka terdapat anak kecil ( yatim) atau orang
yang belum boleh di dengar suaranya, maka perbuatan itu haram adanya. (
Koleksi Hadis-Hadis Hukum 6:256).
PENDAPAT ULAMA SYAFI’IYAH
Berikut ini penulis nukilkan
pula beberapa pendapat ulama Syafi’iyah untuk direnungi bersama, khususnya
kepada orang-orang yang mengaku bermazhab Syafi,ie.
Ibn Hajar Al-Haithami dalam Tuhfatul
Muhtaj berkata apa yang dibiasakan oleh masyarakat sekarang [zamannya]
iaitu keluarga si mati membuat makanan dan memanggil orang untuk memakannya
adalah bid’ah makruhah. Juga menerima panggilan dan mendatanginya bid’ah
makruhah.
Al-Ramli dalam Nihayatul
Muhtaj berkata; "Dimakruhkan keluarga si mati membuat makanan dan
mengumpulkan orang untuk memakan makanan itu, baik sebelum orang mati itu
dikuburkan maupun sesudahnya. Perbuatan itu adalah suatu bid’ah mengingat
perkataan Jarir....."[Koleksi Hadis-Hadis Hukum 6:261].
Dalam Hasyiah Al Qalyubi [1:353]
disebutkan; "Telah berkata syeikh kami iaitu Syeikh Ramli: termasuk bid’ah
munkarah yang dibenci melakukannya seperti yang tersebut dalam ‘Al
Raudhah’, apa yang dilakukan oleh manusia yang dinamakan ‘kifarah’ dan orang
yang membuat makanan untuk berkumpul-kumpul atasnya sebelum kematian atau
sesudahnya dan juga dari sembelihan atas kubur".
Al Jamal dalam Hasyiah
Syarhil Manhaj menerangkan; "Diantara bid’ah munkarah ialah
mengerjakan perbuatan wahsyah, jumak dan 40, yakni membuat perjamuan pada hari
kematian, pada setiap Jumaat dan pada hari ke-40 [kenduri arwah]. Semua itu
haram hukumnya, jika dikerjakan dengan harta yang masih boleh bertasarruf atau
dari harta si mati yang mempunyai hutang atau menimbulkan kesulitan-kesulitan
kerananya."[Koleksi Hadis-Hadis Hukum 6:261].
Ibn’Abidin dalam Raddul
Muhtar berkata "diterangkan dalam Fathul Baari : dan sangat
dibenci keluarga si mati mengadakan jamuan makan [ kenduri arwah] kerana
yang demikian itu adalah suatu bid’ah." [Koleksi Hadis-Hadis hukum
6:261].
Dalam kitab Al-Bazaziyah
diterangkan: " Dimakruhkan kita mengadakan jamuan pada hari yang
pertama kita mengadakan jamuan pada hari yang pertama [kematian], pada hari
ke-3, sesudah seminggu berlalu, sebagaimana tidak disukai kita membawa makanan
ke kubur pada waktu-waktu tertentu ". [Ibid, hal.262].
Dalam Kasyful Lithan [
1:83] disebutkan;" Bermula berbuat makanan yang menghimpun atasnya
oleh manusia pada malam yang ditanam akan mayat itu yang dinamakan dengan
‘wahsyah’ itu makruh selama tiada ia daripada harta anak yatim dan jika tiada [
yakni jika menggunakan harta yang dimiliki/dipusakai oleh anak yatim] maka
haram".
Dalam kitab Sabilul Muhtadin
[2:87] disebutkan: "[Dan makruh] lagi bid’ah
bagi yang kematian memperbuat makanan yang diserukannya segala manusia atas
makanan dia dahulu daripada menanam dia [mayat] dan kemudian daripadanya
seperti yang telah beradat [dan demikian lagi] makruh lagi bid’ah bagi segala
mereka yang diseru memperkenankan seruan itu".
FATWA-FATWA MUFTI EMPAT MAZHAB
Seterusnya
dinyatakan pula fatwa-fatwa daripada mufti-mufti 4 mazhab di Mekah sebagaimana
yang tersebutkan dalam Iknatut Talibin [ 2:145-146].
Syed Ahmad Zaini Dahlan, Mufti
Mekah dari mazhab Syafi’i berkata ;"Ya ! Apa yang diperbuat orang,
iaitu berkumpul di [rumah] sisi ahli mayat dan membuat [menyediakan]
makanan[untuk orang-orang yang berkumpul itu] adalah dari bid’ah munkarah yang
diberi pahala [kepada] ketua negeri atas menegahnya". [I’natut Talibin 2: 145].
Seterusnya beliau menyatakan:"Dan
tidak syak bahawa menegah manusia daripada bid’ah mungkar ini [kenduri arwah],
bererti menghidupkan sunnah, mematikan bid’ah, membuka pintu kebajikan dan
menutup pintu kejahatan, lantaran masyarakat terlalu memberatkan diri buat
mengerjakan yang demikian, sehingga perbuatan menjadi haram".
[Ibid, hal 146].
Dalam kitab yang sama [ 2:146]
juga disebutkan fatwa daripada Mufti Mazhab Hanafi sebagai berikut;"Ya
! Diberi pahala ketua negeri...... atas melarang manusia daripada
perkara-perkara yang masuk bilangan bid’ah yang jelek di sisi jumhur".
Seterusnya
disebutkan pula;"Telah menjawab seperti dua-dua jawapan itu [ jawapan
Mufti mazhab Syafi’i dan mufti Mazhab Hanafi] oleh Mufti [Mazhab] Maliki dan
mufti[ Mazhab] Hanbali". [Iknatut Talibin 2: 146].
FATWA MUFTI MESIR
[Penyalin: Al Ustaz Syied
Rajab, Mufti Negara Mesir pada tahun 1947/1366 menyiarkan fatwanya
di akhbar Al Ahram menerangkan bahawa sambutan kematian itu adalah bid’ah
yang sangat tercela yang tidak berasas dari Islam, Siaranya di Majalah
Nuurul Islam keluaran Al Azhar di antara lain mengingatkan ummat Islam
supaya meninggalkan adat ma’tam atau sambutan hari kematian yang sedang
mencengkam jiwa ummat Islam dan agar kembali kepada pimpinan Ugama dan Syariat
yang luhur. [Baca: Hashim Ghani: Urusan
Jenazah Dalam Islam menurut As- Sunnah hal.75].
Kesimpulannya
mengadakan kenduri arwah baik sebelum atau sesudah mayat dikebumikan samaada
membilang hari ataupun tidak hukumnya adalah berkisar di antara bid’ah
makruhah [makruh], bid’ah munkarah atau pun haram;
sekali-kali tidak sunat. Begitu juga hukum mendatangi [hadir] majlis kenduri
tersebut. Oleh itu berhati -hati dan takutlah kepada azab Allah sebelum membela
dan mengamal tradisi Jahiliah ini.
Sekurang-kurangnya kenduri
arwah itu bida’ah makruhah ataupun makruh hukumnya kerana perbuatan itu akan
menambah kesusahan bagi keluarga simati itu;serta perbuatan itu juga merupakan
peniruan atau penyerupaan perbuatan orang Jahiliah. Seringkali juga permasaman
muka tidak bertegur-sapa atau perkelahian terjadi diantara ahli keluarga mayat
dengan tetangganya kerana sesuatu ‘ kerenah’ ( perkara tak baik)yang
timbul semasa mengadakan kenduri arwah itu. Dan bila ini benar terjadi maka
hukumnya tidak lagi makruh tetapi sudah menjadi haram.
Adapun yang dikatakan makruh
itu adalah sekiranya makanan atau belanja untuk kenduri itu diambil dari
kepunyaan orang-orang yang melakukannya sendiri, yakni tidak diambil dari harta
peniggalan simati, terutamanya sekiranya simati itu meninggalkan hutang ataupun
anak yang mempunyai anak yang masih kecil. Juga kenduri itu tidak menimbulkan ‘
kerenah’ sebagaimana yang disebutkan di atas.
Sebaliknya jika belanja atau
makanan untuk kenduri arwah itu diambil dari harta peninggalan simati yang
mempunyai hutang atau yang mempunyai anak yang masih kecil ( anak yatim) atau
yang masih belum dapat di dengar suaranya, atau perbuatan itu boleh menimbulkan
perkara-perkara yang tidak baik atau ‘ kerenah’ seperti yang disebutkan diatas,
maka dengan tIdak ragu-ragu lagi perbuatan itu menjadi haram.
APA KATA PENGARANG BUKU AGAMA
"Kaum
kerabat, tetangga, sahabat handai-taulan dari ahli mayat hendaklah memberi
makan kepada keluaga [ahli] mayat, kerana keadaan, mereka sedang dalam
kekalutan belum sempat mengurus makanan mereka sendiri.
Sabda Rasulullah S.A.W: Dari Abdullah bin Ja’afar
katanya: Tatkala datang khabar meninggalnya Ja’far ketika terbunuh. Rasulullah S.A.W. bersabda: "Buatkanla h olehmu makanan untuk keluarga Ja’far, kerana
mereka sedang menderita kesusahan [kekalutan]"Riwayat lima
orang ahli hadis terkecuali Nasai.
Inilah yang disyariatkan dalam
agama Islam, bukan sebagaimana yang biasa dilakukan di Indonesia[Malaysia] ,
semua tetangga, sahabat yang dekat atau yang jauh, keluarga, teman dan orang
sekampung, semua itu, datang beramai-ramai berkumpul di rumah ahli mayat, untuk
makan-makan dan ahli mayat terpaksa menyediakan makanan yang bermacam-macam,
biarpun sampai menghabiskan harta peninggalan si mayat. Malahan kalau kurang,
hartanya sendiri di habiskan pula. Orang-orang yang datang di tempat kematian
itu, sepanjang hari tidak perlu berbelanja lagi, sudah cukup keperluannya di
tanggung oleh yang kematian yang sedang bersedihan dan berduka-cita kehilangan
anak atau bapak yang di cintainya: bahkan yang datang itupun beratus-ratus
pula. Selain dari perayaan di hari matinya itu, diadakan pula ramai-ramai untuk
makan-makan di hari ketiga dari hari meninggalnya, hari ke tujuh, ke sepuluh,
empat puluh, seratus dan seterusnya. Kesedihan itu selalu di baharui [
dibangkit-bangkit ] dan kerugian selalu di tambah-tambah. Semua itu hukumnya
haram, tidak diiizinkan oleh agama Islam yang maha suci, lebih-lebih kalau ahli
mayat itu ada yang belum sampai umur [belum baligh]
Sabda Rasulullah S.A.W: Dari Jarir bin "Abdullah
Al-Bajali katanya: "Berkumpul-kumpul pada ahli mayat serta membikin
makanan-makanan sesudah mayat dikuburkan, kami anggap sebahagian dari meratap."{sama
hukumnya dengan meratap,iaitu haram].Riwayat Ahmad dan Ibnu Majah.
Memang kalau kita renungkan
lebih jauh serta kita pikirkan dengan pikiran yang sihat dan tenang tidak
dipengaruhi oleh apapun juga, alangkah sedihnya ahli mayat, sesudah ia
kehilangan anak, buah jantungnya atau kehilangan bapak pemegang kemudi hidup
dan penghidupannya, hartanya di habiskan pula. Kalau tidak di ikutinya kehendak
adat yang semacam itu, ia tercela di mata kaum adat yang berfikiran tidak
sihat itu."
[Baca:H.Sulaiman Rasjid;Fiqih
Islam hal.186-187, Attahiriyah Jakarta. Cet.ke 18].
Firman Allah bermaksud: "Dan apabila dikatakan
kepada mereka ikutlah apa yang diturunkan oleh Allah: Mereka berkata, bahkan
kami mengikut apa yang kami dapati datuk nenek kami.[Apakah mereka akan ikut]
walaupun datuk nenek mereka itu tidak berakal sedikit pun dan tidak mendapat
pertunjuk ? [Al-Baqarah :170].
"Kita
ketahui juga bahawa masyarakat kita masih ramai membaca Al- Fatihah atau
ayat-ayat Al Quran yang lain serta tahlil untuk dihadiahkan pahalanya kepada
arwah si mati. Amalan ini sebenarnya tidak terdapat di dalam Al Quran dan
Assunnah".
"Kenduri Arwah dan
doa serta tahlil yang dilakukan dalam masyarakat kita hari ini, juga kenduri
arwah si mati pada hari kematian, kenduri tujuh hari selepas kematian, kenduri
empat puluh hari dan seratus hari selepas kematian, adalah tiada diambil dari
keterangan atau dari ajaran Islam yang sebenar. Tetapi amalan ini adalah
campuran dengan pengaruh ajaran Hindu atau ajaran Budha yang kita warisi
daripada datuk nenek kita sejak turun temurun dengan secara bertaqlid amalan
mereka sahaja tanpa melihat dengan sumber ajaran Islam sebenar."[Baca:
Ahmad Yusuf Amin: TAQLID dan kesan-kesannya terhadap perkembangan fikiran dan
Ilmu Pengetahuan. hal63-64].
Oleh itu umat Islam yang
meninggal amalan ini adalah umat Islam yang alim bukan jahil, bukan kedekut
malah menghidup sunnah dan mematikan bid’ah. Umat Islam ini menurut amalan Nabi
s.a.w, para sahabat, para Imam Mazhab dan semua pendapat ulama yang kembali
kepada Al Quran dan Sunnah.
Hujah golongan ini jelas dan
jujur berpandu Al Quran dan Hadis, ijma sahabat dan pendapat ulama semua mazhab
ahlul sunnah wal jamaah . Manakala golongan sebaliknya cuba mencari dalil yang
diada-adakan samaada yang dhaif ,salah kutip ,kata ulama serta dalil fikiran
untuk mempertahan tradisi ‘kenduri arwah’ yang menguntungkan perut. Al
Quran dan Hadis Sahih ditakwil supaya sesuai dengan amalan. Fatwa ulama yang
jelas, tegas dan jujur disembunyikan demi menyunatkan amalan kenduri arwah.
Ulama yang berani membenteras amalan kenduri arwah di label dan diberi gelaran
Kaum Muda, Wahabbi dan Mutazilah.
Ref:. Khazanal Email.
Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69).
"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86).
Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob. (Peceq Admin).
KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . eaho™. ('_') Google Translate ('_') .
Ref:. Khazanal Email.
"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185].
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] .
Baca Juga:
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263).
Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69).
"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86).
Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob. (Peceq Admin).
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..
KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . eaho™. ('_') Google Translate ('_') .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan