بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas. KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . eaho™. ('_') Google Translate ('_') .
14 RABIULAKHIR 1434 (25 FEBRUARI 2013)
Kenduri Arwah Menurut Ulama Nusantara
1.Furuk Masail
"Hukumnya makruh, di cela
oleh syara', amalan yang dibuat oleh orang ramai apa yang dinamakan
kifarat dan wahsyah (maksudnya apabila keluarga si mati terputus dengan orang
yang dikasihinya, mereka merasai dukacita, kesunyian, kesepian dan
sebagainya. Lalu mereka berhimpun dan memberi makan kepada orang ramai
seperti yang tersebut itu.) iaitu berkumpul dan berhimpun serta memberi makan
kepada orang ramai pada malam pertama selepas dikebumikan mayat,
berhimpun dan memberi makan pada 7 hari, 20 hari, 40 hari dan
seumpamanya.
Teks atau nas asalnya berbunyi: "Dan demikian lagi yang
dikerjakan manusian dengan barang yang dinamakan dia dengan kafarat dan dairpada
dikerjakan wahsyah yakni berhimpun memberi makan awal malam kemudian
daripada ditanam mayat dan 7 harinya dan 20 dan 40 dan umapamanya, yang
demikian itu haramkah atau makruh atau harus? (maka dijawabnya) Maka adalah
segala yang tersebut makruh yang dicela pada syara' kerana tegah pada syarak
kata syeikh Ibnu Hajar tiada sah wasiatnya". (Syeikh Daud bin Abdullah
al-Fatani, Furu' al-Masail Juzuk 1 halaman 183)
2.Kitab Sabil al-Muhtadin
Ringkasan dari kitab ini ialah:
a) Hukumnya bid'ah dan makruh
jika dibuat kenduri makan selepas kematian dan dijemput orang ramai supaya
memakan makanan itu, sama ada jamuan itu diberi sebelum mayat dikebumikan atau selepas dikebumikan.
b) Juga hukumnya makruh dan
bid'ah kepada sesiapa yang menerima jemputan itu dan menghadirinya. Nas asalnya berbunyi: "Dan makruh lagi bid'ah
bagi yang kematian memperbuat makan yang diserukannya manusia atas
memakan dahulu daripada menanam dia dan kemudian daripadanya seperti yang telah
teradat dan demikian olagi makruh lagi bid'ah bagi segala mereka yang diserunya
perkenankan seruan."
(Syeikh Muhammad bin Abdullah
al-Banjari, Sabil al-Muhtadin, juzuk 2 halaman 83)
3.Kitab Kasyfu al-Latsam
Ringkasan dari kitab ini ialah:
a) Hukumnya makruh, dicela oleh
syarak bila ahli si mati memberi makan kepada orang ramai sebelum atau selepas
pengkebumiannya mayat.
b) Hukumnyua makruh, dicela
oleh syarak, membuat penyembelihan di kubur.
c) Hukumnya makruh, dicela oleh
syara', apa yang dinamakan kaffarat dan wahsyah iaitu berhimpun dengan memberi
makan kepada orang ramai pada malam pertama selepas pengkebumian mayat, 7 hari,
20 hari, 40 hari dan seumpamanya seperti yang tersebut. Nas atau teks asalnya berbunyi: "Barang dikerjakan oleh
ahli mayat daripada mempersembahkan makanan dan perhimpunan manusia atas dahulu
daripada tanam mayat dan kemudian lagi dikerjakan oleh manusia dengan barang
yang dinamakan dengan kafarat dan daripada dikerjakan wahsyah yakni berhimpun
memberi makan awal malam kemudian daripada ditanam mayat dan 7 hari dan 20 hari
dan 40 hari dan umpamanya yang demikian itu yang diperbuat oleh kebanyakan
orang itu maka adalah segala yang tersebut i tu makruh yang dicela oleh syara'
kerana tegah pada syara." (Kitab Kasyf al-Latsam, juzuk 1
halaman 85)
4.Kitab Bughyatu al-Tulab
Ringkasan dari kitab ini antara
lain ialah:
a) Sunat kepada jiran ahli si
mati, kepada kawan kenalan keluarga si mati dan kepada kaum kerabat yang jauh,
membuat dan membawa makanan kepada ahli si mati yang boleh mengenyangkan mereka
pada hari dan malamnya.
b) Hukumnya makruh dan bid'ah
jika ahli si mati membuat makanan dan menjemput orang ramai supaya memakannya,
sama ada sebelum atau selepas pengkebumian mayat.
c) Hukumnya bid'ah yang buruk
lagi makruh jika diamalkan oleh orang ramai apa yang dinamakan kaffarat dan
wahsyah iaitu perhimpunan dengan memberi makan kepada orang ramai selepas
pengkebumian mayat, 7 hari, 40 hari dan seumpamanya seperti yang tersebut.
d) Asal sunat memberi makan
ialah memberi makan kepada ahli si mati bukan keluarga si mati menjamu makan
kepada orang lain, kerana sabda Nabi sallallahu alaihi wasallam : "Buatlah kamu makan kepada
ahli Ja'far, sesungguhnya telah datang kepada mereka perkara yang mengharukan
mereka."
Teks asal kitab berbunyi:
"Dan sunat bagi jiran
keluarga mayat dan orang yang berkenalan dengan keluarganya, jikalau bukan
jirannya sekali pun, dan segala kerabatnya yang jauh, membawa makan makanan
akan orang yang kematian yang mengenyangkan mereka itu pada hari dan malamnya
(serta) menyungguh2 akan mereka itu suruh memakan kerana mereka itu terkadang
meninggal akan memakan sebab sangat terkejut hati mereka itu.... dan makruh lagi bid'ah bagi
orang kematian memperbuat makanan menserukan (menyerukan) segala manusia atas
memakan dia, sama ada dahulu daripada menanam dia dan kemudian daripadanya
seperti yang telah diadatkan kebiasaan manusia. Demikian lagi makruh lagi
bid'ah bagi segala orang yang diserukan dia memperkenakan seruannya.
Dan setengah daripada qabihat
lagi makruh mengerjakan dia barang yang dikerjakan kebiasaan manusia barang
dimakan dengan kafarat dan wahsyah dan 7 hari dan 40 hari dan umpamanya yang
demikian itu.... Ada pun asal sunat mensediakan
makanan itu pada barang yang dahlunya sabda Nabi sallallahu alaihi wasallam,
tatkala datang khabar kematian saidina Ja'afar bin Abu Talib pada perang
mu'tah, perbuat oleh mu bagi keluarga Ja'afar makanan maka sesungguhnya telah
datang akan mereka itu barang yang membimbangkan mereka itu. "
( Syeikh Daud bin Abdullah
alFatani Bughyatu al-Tulab, Juzuk 3 Halaman 33-34)
5.Kitab Bahru al-Mazi
Ringkasan yang diambil dari
kitab ini mengenai tajuk berkenan antara lain seperti berikut:
a) Ahli si mati (isteri/suami,
anak-anaknya) memasak makanan dan menghimpun orang ramai dan menjamu makanan
kepada mereka, maka amalan itu tidak ada sedikit pun sandaran riwayat yang
boleh dipegang dan di ikuti dari Nabi (sallallahu alaihi wasallam) dan dari
sahabatnya.
b) Hukumnya bid'ah dan makruh
jika ahli si mati memasak dan mengumpulkan orang ramai dan menjamu makanan itu
kepada mereka kerana berpandu kepada hadis Jarir bin Abdullah katanya: "Kami mengira perhimpunan
orang ramai kepada ahli si mati dan membuat makanan selepas pengkebumian mayat
adalah daripada perbuatan ratapan kematian."
c) sunat kepada kaum kerabat si
mati dan jiran tetangganya memasak atau membuat makanan dan diberi makan kepada
ahli si mati yang boleh mengenyangkan mereka pada hari dan malamnya. Dan
berkata Imam Syafie rahimahullah: "Aku suka kepada kerabat
si mati dan jiran tetangganya memasak makan kepada ahli si mati yang mencukupi
sehari semalam kerana ianya sunat dan perbuatan golongan yang baik-baik.
(Bahru al-Mazi, juzuk 7 halaman
129-130)
Ref:. Email Collection.
Ref:. Email Collection.
"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185].
Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69).
"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86).
Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob. (Peceq Admin).
KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . eaho™. ('_') Google Translate ('_') .
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] .
Baca Juga:
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263).
Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69).
"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86).
Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob. (Peceq Admin).
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..
KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . eaho™. ('_') Google Translate ('_') .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan