Rabu, 27 Mac 2013

273. Apa je lah.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 
Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas. KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . eaho ('_') Google Translate ('_') . 
Follow my tweet: (AlWaser) . 
PECEQ - PANDAI BERFIKIR BIJAK MENAFSIR CERDIK MERUMUS.

Mampus umno laknatullah....!!!!

>> Wednesday, March 27, 2013

Waaalllaweiiii..... dah dekat2 PRU nih... umno laknatullah sudah berubah kaaaa... atau berpura2 berubah... hahahaha....

Gua baca kat Sinar Online... sekali muka Menteri kepala hotak tepu sudah keluar daaaaa.... Menteri yang dah expired tu cakap "Tok Janggut" yang nama sebenarnya Haji Hassan Panglima Mat Munas, menentang penjajah British di negeri ini pada 1915, adalah seorang Pejuang Negara beb....

Memang sah Menteri expired dah murtad dan berpaling tadah kepada bapak luar nikah diorang iaitu penjajah British beb.... punyalah bersusah payah British isytiharkan Tok Janggut sebagai Pengganas/Pemberontak yang menentang British, kini Menteri expired nih iktiraf sebagai pejuang la pulak... memang nak kena pelempang dengan Queen Elizabeth mamat nih.... hahahaha....!!!!

Itupun setelah hampir seratus tahun terkorbannya Pahlawan tersebut baru ada melayu sekular nak iktiraf perjuangannya. Hakikatnya.... itulah modal politik hipokrit umno laknatullah selama ini apabila kita lihat pengiktirafan tersebut dari sudut...

1) PRU semakin dekat... maka jiwa melayu harus di beli oleh parti yang perjuangkan melayu (kononnya...)
2) Tempat di mana pengiktirafan itu di buat oleh Menteri expired tuuuu....
3) Kesempatan untuk mengumumkan peruntukkan yang diberi (rasuah wang)
4) Rasuah internet kepada orang kampung
5) Pelbagai lagilah.... faktor2 membeli jiwa melayu melibatkan sebi budaya bla... bla... bla... sebab orang melayu nih sensitif sikit bab seni, budaya dan adat nih... kena saiko dengan Menteri mulut longkang nih... cair beb....!!!!


Setahu gua.... Tanah Melayu tak pernah di jajah bak kata beberapa Profesor umno laknatullah sebelum ini dan termasuklah yang bertaraf  Profesor Emiritus KKK.... hahahaha.... so mana mungkin adanya Pahlawan/Pejuang Negara jika tiada Penjajah kaaaannnnn....????

ooppsss.... Menteri expired nih bercakap di Kelantan daaaaa..... hehehehehe... dah berpuluh tahun menipu sejarah, baru sekarang nih nak bercakap benar pada orang kampung Tok Janggut.... to late bro....

Maaf... bak kata orang Perak "Tak sior teman nak tepek muka menteri tua expired tu kat blog teman yang suci embun pagi nih..."... hahahaha... jadi gua tepekkan gambar dari keratan gambar dari perpustakaan Oxford, UK... bagaimana seorang Pejuang Melayu diseksa dan dihina oleh penjajah British sekutu rapat umno laknatullah selama ini.

Al-Fatihah buat Allahyarham Tok Janggut.... dan doakan juga kemampusan barua/sekutu British yang menyokong dan mengkhianati perjuangan pejuang2 serta pahlawan melayu yang menentang British dahulu...!!!!

Sumber: ikutsukaakuisa

                                                                                                                                                   

Rais: KPKK iktiraf perjuangan Tok Janggut

26 Mac 2013
Rais Yatim
Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim

PASIR PUTEH - Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan memberi pengiktirafan terhadap warisan perjuangan pahlawan Kelantan, Tok Janggut, dengan mewujudkan sebuah galeri atau memorial di Dataran Tok Janggut, Kampung Nering di sini.

Menterinya Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata langkah itu bagi memperingati perjuangan pahlawan tersebut yang nama sebenarnya Haji Hassan Panglima Mat Munas, menentang penjajah British di negeri ini pada 1915.

"Oleh kerana kawasan ini sangat elok dipertimbangkan untuk itu, kementerian akan memberi peruntukan awal bagi mengkaji dan menyusun strategi dan memperuntukkan peralatan asasnya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Jelajah Budaya Jajahan Pasir Puteh di Dataran Tok Janggut, Kampung Nering di sini, hari ini.

Rais berkata pihak kementerian akan membuat kajian daripada sudut sejarah yang mendalam supaya bahan yang dipamerkan di galeri tersebut untuk kepentingan generasi sekarang dan akan datang.
"Pertamanya kita kena lihat dari sudut sejarah dan di samping itu kita wujudkan rangka galeri atau memorial yang perlu, penting kita tekankan dari segi tradisi, tidak semua dalam bentuk rumah batu, Tok Janggut dulu dalam suasana perkampungan dan penjiwaan klasik itu harus kita wujudkan terus menerus," katanya.

Beliau berharap melalui pengiktirafan tersebut, bukan sahaja rakyat di Pasir Puteh tetapi seluruh rakyat Kelantan akan bersatu di bawah perlembagaan seni budaya Melayu dan dapat menyatukan masyarakat Kelantan dalam satu perjuangan yang boleh mengimbangi zaman moden dengan zaman silam dan tidak menghilangkan ciri-ciri perjuangan setempat.

Terdahulu semasa berucap pada majlis itu, Rais mengumumkan peruntukan sebanyak RM500,000 bagi perbelanjaan pentadbiran dan pemuliharaan warisan Tok Janggut.
Beliau mahukan penduduk di kampung berkenaan mewujudkan sebuah badan amanah bagi menguruskan galeri atau memorial tersebut dalam tempoh terdekat.

Rais juga mahukan rakyat di negeri ini bersatu dalam memartabatkan tamadun Melayu termasuk melalui seni budaya.

Pada majlis itu, beliau menyampaikan sumbangan kementerian sebanyak RM10,000 kepada keluarga Allahyarham Kpl Ahmad Farhan Ruslan, 21, yang terbunuh dalam kemalangan jalan raya ketika menghantar bekalan makanan dalam Operasi Daulat di Lahad Datu, Sabah.
Allahyarham berasal dari Pasir Tumboh, Kota Bharu.

Rais juga mengumumkan penubuhan Pusat Internet 1Malaysia masing-masing di Kampung Nering dan Semerak, untuk kemudahan penduduk di kampung berkenaan. - Bernama

Sumber: sinarharian

                                                                                                                                                   

MB Kedah: 'Tiada sebab untuk saya mohon maaf'
ROSLINDA HASHIM
27 Mac 2013
                                   Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak
ALOR SETAR - “Tiada sebab untuk saya mohon maaf.” Itu reaksi Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, terhadap gesaan Pemuda Umno Kedah berhubung isu pembinaan 12 masjid di negeri ini seperti tertera dalam buku ‘Sayangi Kedah Sejahtera’.

Menurutnya, tiada asas untuk beliau berbuat demikian selain menyifatkan Pemuda Umno keliru berkaitan fakta pembinaan masjid yang didakwa mengelirukan rakyat.

“Kenapa perlu minta maaf. Kerajaan negeri hanya umum sahaja jumlah masjid yang dibina di Kedah sepanjang lima tahun lalu.

“Kita tidak sebut pun kerajaan negeri bina, bermakna yang keliru adalah mereka,” katanya.

Azizan berkata, ayat ‘sebanyak 12 masjid dibina sejak 2008’, langsung tidak menyebut masjid yang dibina menggunakan sumber kewangan kerajaan negeri, dan urus setia penerangan tidak berhasrat menimbulkan kekeliruan.

“Kerajaan negeri, termasuk Pas menggalakkan pembinaan masjid di Kedah tanpa mengira siapa yang salurkan peruntukan, sama ada pusat atau persendirian.

“Kita bagi kerjasama dengan meluluskan tanah untuk tapak masjid sebab tanah bawah kuasa negeri,” katanya.

Menurutnya, permohonan membina masjid dipersetujui dalam mesyuarat exco dan setakat ini, kerajaan negeri membenarkan 12 masjid dibina.

“Mana-mana pihak yang mahu bercakap isu ini biarlah berdasarkan fakta dan logik. Jangan manipulasi isu remeh seperti ini. Jika bijak sangat, tolong jawab pendedahan Bongkar 403 juta yang sampai sekarang tidak terjawab,” katanya.

Azizan berkata, kerajaan negeri tetap berperanan dalam urusan pembinaan masjid dengan menyediakan tapak, selain kaitan dengan pihak berkuasa agama negeri, serta Jabatan Zakat Negeri yang menguruskan sumbangan kewangan atau wakaf orang ramai.

Difahamkan, senarai pembinaan 12 masjid itu dimasukkan dalam buku ‘Sayangi Kedah Sejahtera’ untuk menjelaskan tohmahan bahawa sepanjang satu penggal pemerintahan Pakatan Rakyat (PR), tiada masjid dibina di Kedah.

Sementara Exco Penerangan, Abd Ghani Ahmad berkata, perkataan ‘dibina’ bermaksud umum dan tidak timbul isu kerajaan negeri cuba mengelirukan fakta.

“Secara jelas, tidak disebut masjid terbabit dibina kerajaan negeri, kita sekadar maklumkan jumlah, ia bukan isu,” katanya.

Menurutnya, maklumat dalam buku itu sebagai pemberitahuan bahawa pembangunan adalah tanggung jawab kerajaan, sama ada PR atau Barisan Nasional (BN).

“Baca dan faham dengan baik, tiada apa yang mengelirukan. Pemimpin BN harus sedar bahawa peruntukan dari Pusat adalah wang rakyat hasil kutipan cukai dan sebagainya. Oleh itu tak wajar mereka dabik dada, itu projek kerajaan BN, jangan politikkan projek kerajaan, kerana itu tanggung jawab mereka,” katanya.

Sumber: sinarharian

                                                                                                                                                                 

Anwar perlu minta maaf
KUALA LUMPUR 26 Mac - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu tampil dan memohon maaf kepada semua rakyat Malaysia berhubung penyebaran pelbagai video serta gambar yang menimbulkan persoalan mengenai tahap moral pemimpin itu.

Ahli Dewan Negara, Datuk S. Nallakaruppan berkata, Anwar tidak boleh lagi berselindung di sebalik proses undang-undang dan menyaman pelbagai pihak yang mendedahkan perkara itu di laman web dan media.

Katanya, ini kerana rakyat boleh mengenali bentuk wajah dan badan pemimpin pembangkang itu.

Menurut beliau, pendedahan video terbaharu pengendali blog 'Papa Gomo' baru-baru ini menimbulkan pelbagai persoalan kepada rakyat terutama para penyokong pakatan pembangkang.

"Saya sudah beberapa kali mendedahkan salah laku moral Anwar secara terbuka, maka saya tidak terkejut tetapi bagi orang yang mempercayai Anwar, mereka pasti tertanya-tanya. 
...
S. Nallakaruppan
Sumber: utusan
Artikel Penuh: utusan
© Utusan Melayu (M) Bhd

                                                                                                                                                                  
"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185].  

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] 
Baca Juga:
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263).  

Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.  

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69).

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86).  


Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin).  

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< .  eaho™.   ('_') Google Translate ('_') 
vtr. 

Tiada ulasan: