KOMANDO GGK BERSIAP GEMPUR PENGGANAS SERB DI BOSNIA


Gallery 

NOTA PENULIS : Nampaknya banyak negara Islam di Timur Tengah sedang bergejolak dengan  adanya kebangkitan rakyat. 

Kalau kita perhatikan kebanyakkan negara ini adalah merupakan negara Islam atau Opec atau pengeluar minyak utama seperti Mesir, Libya dan Bahrain, kebangkitan rakyat yang serupa pernah berlaku di Iran tetapi gagal. 

Semua di belakang kerja “Keras tangan” ini adalah Amerika Syarikat (AS) dan revolusi rakyat ini sebenarnya sudah lama berlaku malah sejak dari zaman Revolusi Peranchis lagi (tangan-tangan yang tidak nampak, anda faham maksud saya) supaya penyusupan kuasa-kuasa tidak nampak untuk mengambil alih sesebuah negara yang kononnya berpaksikan rakyat lebih mudah. 

Saya tidak percaya sama sekali dengan kuasa rakyat (kecuali melalui pilihanraya), saya rasa cukuplah setakat ini saya berceloteh dan saya tidak berminat untuk menghuraikan masalah krisis di Timur Tengah kecuali satu,  melalui masalah ini, AS akan berjaya menguatkan nilai dollar dan ekonominya selepas teruk di belasah oleh China melalui krisis di Korea tempohari, itu adalah mainan China, akhirnya tidak berlaku perang pun, kesemuanya di buat untuk ekonomi negara masing-masing – semua RETORIK sahaja (den dah tahu lama, tapi tak sempat nak buat analisis pasal sibuk sangat, last-last tak jadi perang) 

Kita sebagai orang Melayu Islam yang menjadi benteng terakhir, tolonglah berhati-hati, janganlah sampai konspirasi “tangan-tangan yang tidak nampak” ini berjaya mengoyangkan agama kita, bangsa dan negara kita, bangsa Arab ini mudah sangat mereka permainkan kerana psikologi orang Arab ini sudah mereka kaji tetapi bab orang Melayu ini, payah sikit (ini hanyalah pendapat saya sebagai penulis kecil bersaiz nyamuk aedes, tidak payah difikirkan sangat)
———————————————————————————————————————————————————–
1. Saya sentiasa berharap supaya pemimpin saya (baik dalam pembangkang mahu pun kerajaan), bangsa dan negara ini dipelihara dengan baik dan dirahmati Allah dan Alhamdulillah,  berkat doa orang-orang yang makrifat, negara ini masih terpelihara.

2. Kalau berlaku satu kecelakaan, ianya adalah peringatan dari Allah kerana sikap kita yang mengalakkan permusuhan dan perpecahan di antara kita dan sikap sesetengah dari kita yang tidak bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan Tuhan dapat duduk dalam negara yang aman.

3. Baiklah tujuan saya menulis kali ini adalah untuk membuka satu kisah yang tidak pernah anda tahu kerana ia terjadi semasa satu peperangan yang berlaku di Eropah.

4. Saya tulis ini pun disebabkan permintaan khas pembaca saya iaitu pang5kundur@yahoo.com yang membuat komen pada 20 Feb lepas pada artikel Misi Sulit GGK di Bosnia, komennya berbunyi begini :
(komen di bawah ini telah diedit dan diperelokkan untuk memudahkan bacaan, lain kali Paglima Kundur janganlah pakai bahasa SMS, payah orang nak faham)

SALAM,
Ini tidak, komunis juga yang dicari dan dianggap sebagai bunga bangsa.. Kalau tengokj youtube berkenaan kampung muhibbah di selatan thai tu, wah depa siap buat bisnes lagi dan menunjukkan taktik-taktik dan kubu-kubu mereka semasa tempoh berkonflik dgn ATM dan tentu sahaja infonya berpihak kepada mereka. Buat permulaan buatlah berkenaan di Somalia dulu, tegak bulu roma saya membaca perihal Jeneral Aboo Samah dan anak buahnya memasuki kawasan Farah Aidit.. dan perihal komando GGk kita yang terus berjuang hingga ke titisan darah terakhir.

Memang kita faham tentang adanya sedikit sekatan maklumat untuk memelihara rahsia negara tapi pasti ada maklumat yang boleh dikongsi dan tidak tertakluk di bawah OSA kan.. dan disebabkan oleh OSA jugalah ramai yang tidak tahu Tun Mahathir pernah mengadakan dialog rahsia dan menghantar komando kita untuk diseludup ke Bosnia dan antara kesannya ialah Tun Mahathir sampai sekarang dicop sebagai tidak Islamik dan lain-lain label yang kalau saya kena pasti saya melenting.

Tetapi Tun Mahathir tetap menjaga rahsia dan penglibatannya dalam krisis di Bosnia, dia tetap cool dan dia memang hebat dan semua wira negara yang dok buat “covert ops” ini hebat. Aku salute korang semua.. salam. -kundur- 


8. Terima kasih Tuan Panglima Kundur. Sebenarnya banyak permintaan untuk saya buat macam-macam artikel tetapi komen ini telah menyentuh misi sulit (sulit pada waktu itulah) komando kita di Bosnia, inilah komen yang menyebabkan saya berhasrat untuk menceritakan satu kisah benar yang tidak pernah rakyat Malaysia dan para patriot macam kita ini tahu.

9. Saya sebenarnya memang bimbang pada ISA atau OSA tetapi ada beberapa perkara sulit yang saya tidak akan dedahkan dalam blog saya. Yang saya cerita hanyalah perkara-perkara luaran sahaja dan bukan kepada hal-hal terperinci.

10.Maaf kerana artikel kali ini ditulis dengan ringkas tanpa fakta-fakta sokongan yang kukuh kerana saya tidak beberapa ingat cerita sebenar dan saya sudah letih untuk membuat kajian termasuk mengemukakan bukti-bukti mengenai kejadian ini.

11.Sebenarnya ada satu keratan berita dari luar negara yang saya boleh jadikan bukti tetapi saya gagal menjumpainya…keratan berita itu mendedahkan “PASUKAN ELIT KHAS DARI SEBUAH NEGARA LUAR TELAH BERADA DI TURKI UNTUK MEMASUKI BOSNIA HERZEGOVINA”, ia ditulis oleh sebuah agensi berita asing tetapi judul yang tepat tidak saya ketahui.

12. Dan pasukan elit yang dimaksudkan itu, tidak lain dan tidak bukan ialah komando GGK dari Malaysia.

13.Maklumat ini disampaikan oleh seorang bekas penempak tepat dalam pasukan GGK kepada saya beberapa tahun yang lepas semasa saya sedang bersantai-santai menghisap rokok dan tiba-tiba terpancul pula hasrat untuk bertanyakan kepada beliau mengenai misinya ke Bosnia dahulu.

14.Anda kenal mantan Tun Seri Dr Mahathir Mohamad, sesetengah orang yang menuduh pemimpin kita ini sekular, anti Islam dan menolak hudud tetapi lelaki ini mahu mengubah sejarah Eropah.

15.Jika difikirkan secara logik, bolehke bangsa Melayu mengubah sejarah Eropah? Logik ke? Persoalan ini sebenarnya sudah lama terjawab, memang orang Melayu boleh dan mampu, sejarah zaman dahulu kala sudah membuktikannya.

16.Semasa itu berlaku peperangan etnik di Bosnia Herzegovina, ribuan rakyat termasuk wanita dan kanak-kanak habis mati disembelih oleh pengganas Serbia.

17.Mahathir yang ketika itu merupakan Perdana Menteri Malaysia sudah masak dengan taktik kuasa-kuasa barat terutama layanan kelas kedua mereka kepada umat Islam, Mahathir kemudian meminta Angkatan Tentera Malaysia bersiap sedia untuk menghantar komando GGK.

18.Saya tidak pasti jika kesemua yang dihantar itu merupakan anggota GGK atau bercampur dengan unit-unit lain tetapi jumlahnya mencapai 600 orang.

19. “Kalau negara Arab ini tidak datang membantu, kita hantar sahaja askar kita,” lebih kurang begitulah dialog Tun yang disampaikan oleh bekas penembak tepat ini kepada saya.

20.Mereka ini dihantar secara gelap, kalau meninggal dalam pertempuran di Bosnia, memang tidak ada balutan bendera Malaysia pada keranda mereka tetapi kerajaan Melayu yang memerintah negara ini telah berjanji untuk menjaga isteri dan anak-anak mereka, kalau yang bujang itu saya tidak pasti.

21.Maka mereka pun dihantar, kesian, wang yang dibawa pun tidak mencukupi, ialah hendak berperang bukan melancong.

22.Mereka dihantar dengan pesawat awam (MAS) dan kesemua mereka berkhemah di dalam pengkalan tentera Turki di sempadan negara itu dengan kebenaran kerajaan Turki.

23.Bukan apa, cuaca Turki pun sejuk macam Bosnia, jadi, mudahlah komando kita menyesuaikan diri dengan cuaca Eropah.

24.Kerajaan Turki pada masa itu hanya memejam mata dalam membenarkan komando Malaysia ini berada di bumi mereka, pada hal, kalau “terkantoi”, ini akan menyebabkan pelbagai masalah politik antarabangsa kepada Turki dan Malaysia.

25.Ada juga laporan yang menyatakan komando-komando Malaysia dimasukkan ke dalam unit tentera Bosnia melalui Unprofor sendiri, komando-komando ini bagaimanapun dilabelkan sebagai “LARI DARI UNIT TENTERA”, ya komando Malaysia yang melarikan diri dari unit masing-masing sebagai “camoflage” untuk menjalankan operasi ketenteraan terhadap Serb.

26.Sebenarnya Turki dan Malaysia ini tersangat-sangatlah “kamceng” walaupun tidak diheboh-hebohkan seperti “akrabnya” Malaysia dengan Indonesia.

27.Jadi ini menjelaskan mengapa Malaysia sering sahaja menyendeng bahu ke Turki untuk mendapatkan bekalan kereta perisainya mulai dari Adnan sehinggalah kepada kereta perisai terbaru dan pelbagai senjata lain.

28.Penyeludupan komando GGK ke dalam Bosnia ini akhirnya ditarik barik oleh kerajaan ketika itu selepas sebuah agensi berita Eropah berjaya mengesan kehadiran tentera elit ini di sempadan Turki.

29.Selepas dipujuk oleh wakil sebuah negara yang sangat berpengaruh di Timur Tengah, akhirnya Mahathir menarik balik pasukan komando ini balik ke Malaysia tetapi bakinya di hantar sebagai tentera rasmi dalam unit UNPROFOR.

30.Malaysia juga tersangat “kamceng” dengan kerajaan Brunei malahan Sultan Brunei yang berkonspirasi dengan Tun Mahathir, menyediakan jumlah dana yang sangat besat berjuta dollar untuk membeli senjata dan peluru anti kereta kebal untuk tentera Islam Bosnia.

31.Bekalan dan keperluan senjata yang dihantar kepada askar Bosnia juga dibuat oleh syarikat perkapalan Malaysia dan juga melalui askar-askar Malaysia yang berkhidmat dengan UNPROFOR ketika itu, sebagai jalan belakang untuk membocori dasar embargo yang dikenakan ke atas penduduk Bosnia oleh negara-negara barat yang sememangnya bersikap talam dua muka terhadap orang Islam.

32.Perkara ini didedahkan dalam kertas kerja yang berjudul “Intelligence and the war in Bosnia 1992 – 1995: The role of the intelligence and security services” yang disediakan oleh sebuah institut di Belanda.

33.Bukan itu sahaja malah terdapat laporan pegawai-pegawai tentera Bosnia dilatih di Malaysia, Iran dan pelbagai negara lain.

34.Kelengkapan perang askar Bosnia dihantar oleh Saudi Arabia, Kuwait, Brunei dan Malaysia.

35.Tentera Malaysia dan Turki berterusan menghantar peralatan perang mereka kepada tentera Bosnia bernilai lebih kurang US2.5 bilion walaupun Bosnia ketika itu dikenakan embargo oleh kuasa besar.

36.Pemerhati barat mendakwa, kerajaan Malaysia melalui agensi risikannya berjaya mematahkan embargo Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu melalui laluan dari pihak ketika iaitu Third World Relief Agency yang hari ini dikaitkan dengan Osama Laden.

BERIKUT MERUPAKAN CATATAN KAJIAN RISIKAN MENGENAI PENGLIBATAN PEJUANG ISLAM DI BOSNIA

37.A number of countries are candidates for having supplied directly to Bosnia. Pakistan delivered equipment, as did the Sultan of Brunei, who paid for anti-tank missiles from Malaysia. In January 1993 already, a Pakistani vessel with ten containers of arms, which were destined for the ABiH, was intercepted in the Adriatic Sea.[9] Pakistan definitely defied the United Nations ban on supply of arms to the Bosnian Muslims and sophisticated anti-tank guided missiles were air lifted by the Pakistani intelligence agency, ISI, to help Bosnians fight the Serbs, an ex-ISI Chief has officially admitted in a written petition submitted before a court in Lahore. The document was submitted by Lt. General (Retd) Javed Nasir, who was head of the ISI from March 1992 to May 1993, in a case he filed against the owner and editors of the largest newspaper and TV group of Pakistan, in an anti Terrorism Court.[10] It remains unclear how the missiles were transported to Bosnia and who did it.

LAGI CATATAN : BEGINILAH SAYA TIDAK MEMAKSA ANDA PERCAYA CERITA INI, TETAPI ANDA SEMUA TAHU BLOG CHEDET (BLOG MAHATHIR), HANG PA PI LAH TANYA DIAAAA SENDIRI.

454 Comments

  • At 2011.02.25 03:34, SANG GUNA said:
    NAMA TUN MAHATHIR AKAN TERSIMPAN KEMAS DALAM LIPATAN BUKU SEJARAH DAN MEMORI ANAK BANGSA.
    ZAMAN TUN LAH ORANG LUAR KENAL MALAYSIA,KENAL MELAYU-ISLAM DAN TERUS MENGKAJI.
    BANGGA AKU JADI MELAYU-ISLAM
    BANGSA UTK DUNIA, AGAMA ISLAM KEDUA2NYA..(DUNIA DAN AKHIRAT)
    • At 2012.10.10 09:20, Sang Kalumba said:
      Wah…ye la tu?
    • At 2012.12.06 00:59, Gasino Brada said:
      Ya…penyeludupan……….adalah kerja saya dibosnia//
    • At 2013.03.10 16:40, sae said:
      ya..mmg betul cerita psl penyusupan komando ggk ni..sb pak sedara sy yg pegi masa tu..sy tau dia pegi operasi kat bosnia..tp ape kejadahnya yg dia buat kat sana, serta apa objektifnya sy xtahu..itulah rahsia kerajaan yg harus disimpan oleh pejuang2 kita.xkira dari ATM atau PDRM
  • At 2011.02.25 03:37, Airmien said:
    Salam..
    Sedikit pendedahan yang menarik.. mungkin ramai yang tidak tahu tetapi ianya memang satu pendedahan yang menarik..sebab itulah amat perlu diwajibkan lulus sejarah dalam SPM..patut tahu setiap sejarah yang berlaku di dalam negara dan luar negara.. bestnya dapat berkhidmat untuk negara..apakan daya, mata rabun..huhu
    • At 2011.02.26 11:16, AGENTMYY said:
      ramai tidak tahu banyak fakta-fakta penting yang menarik tentang aktiviti tentera Malaysia dalam menjalankan tugas atau tanggungjawab negara. Dibawah adalah sebahagian rahsia sumbangan tentera Malaysia terhadap negara.
      (Fakta di kemukakan ini mungkin ada yang tidak tepat kerana tidak dapat disahkan kebenarannya dan berharap ada pembaca yang akan terangsang mindanya dan cuba mencari kebenaran akan cerita-cerita di bawah ini)
      1. Malaysia pernah menghantar pasukan tentera semasa Perang Vietnam bagi membantu Amerika Syarikat menjejaki gerila Viet Cong.
      2.Kemalangan pesawat MAS (MH653) di Tanjung Kupang bukan berpunca dari kerosakan enjin atau pilot error tetapi ada orang kata perbuatan sabotaj atau rampasan.
      3. Komando Malaysia pernah membantu tentera AS bagi menandakan sasaran-sasaran tentera Serb melalui Laser Target Designator untuk dimusnahkan dengan “Smart Bomb” dari pesawat pengebom NATO.
      4.Pernah berlaku pemberontakkan “Mutiny on ship” dalam sejarah Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM), mereka yang terlibat kemudian dibicarakan di Mahkamah Tentera (Fakta tidak dapat disahkan).
      5. Kapal perang TLDM, KD Selangor pernah terlibat dengan pertempuran laut dengan tentera Indonesia di mana SEOrang anak kapalnya mati semasa peristiwa konfrantasi dahulu.
      6. Tahukah anda filem “Black Hawk Down” mengisahkan pemberontakan di Somalia, menyelewengkan fakta sebenar di mana sebenarnya tentera Malaysialah yang menjadi wira , tetapi oleh kerana ia filem Hollywood, maka peranan Malaysia langsung tidak diiktiraf.
      7. Beberapa orang pegawai dari lain-lain pangkat dari Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah ditangkap kerana menjual maklumat semboyan kepada pihak Singapura.
      8. Juruterbang Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM) akan standby di cockpit pesawat mereka 24 jam apabila timbul isu panas terutama yang melibatkan Singapura.
      9. TUDM telah menghantar pesawat Hawk ke Labuan semasa untuk kemungkinan peperangan semasa isu perebutan kepulauan Ambalat dengan Indonesia.
      10. SEOrang rakyat Malaysia pernah menjadi perisik KGB dan telah ditangkap oleh pegawai perisikan negara di antara tahun 70 – 80an dahulu dan beliau mengakui pegawai Cawangan Khas dan risik ATM sebenarnya sangat cekap.
      11. Malaysia pernah mahu membeli pesawat Boeing AWACS semasa tahun 80an dahulu tetapi membatalkan hasrat tersebut selepas niatnya di bocorkan oleh media tempatan, wartawan yang mendedahkan isu itu kesemuanya di soal siasat oleh polis Bukit Aman.
      12. TLDM sudah pun mempunyai kapal selam tetapi dalam bentuk mini subs, untuk kegunaan pasukan PASKAL.
      13. Filipina pernah “mengacah” sebuah kapal perang TLDM apabila dua jet pejuang F-5 mereka terbang rendah semasa satu isu dahulu.
      14. TLDM sering membantu AS melalui pergerakkan kapal-kapal selam Russia di Selat Melaka semasa era Perang Dingin dahulu dan ini menunjukkan, TLDM sudah pun mempunyai sistem pengesan kapal selam yang amat baik pada ketika itu.
      15. Singapura sering menguji sistem pertahanan Malaysia terutama radar melalui sistem peperangan elektroniknya dari 1979 sehingga sekarang.
      16. Jumlah pelancong Singapura akan bertambah di sesuatu kawasan apabila ATM membuat eksesais tentera di kawasan terbabit.
      17. Tentera Singapura akan membawa peluru betul tetapi berselindung di sebalik nama latihan apabila timbul isu panas dengan Malaysia sebagai contoh ketika lawatan SEOrang pemimpin Israel ke negara itu satu ketika dahulu.
      18. CIA pernah memasang pelbagai alat pengintipan canggih di KLCC, aktiviti tersebut berselindung di sebalik pengambaran filem Entrapment lakonan Sean Connery dan Catherine Zeta Jones (Fakta tidak dapat disahkan)
      19. Komando Malaysia pernah dihantar dalam satu misi khas ke Manila untuk mengambil dokumen berkaitan dengan Sabah satu ketika dahulu Komando yang pergi ke filipina utk curi dokumen rahsia adalah SB. Mahathir bagi cash RM100k kpd beliau utk buat model Istana Malacanang (di Pahang kalau tak silap). Setiap hari beliau praktis utk curi dokumen tersebut. Ketika kejadian sebenar, 100% komando Malaysia dikerah berada di Sabah bersedia utk menyerang filipina, sekiranya berlaku kesilapan kpd SB tersebut. Duta Malaysia dan rakan2 sudah lama cabut lari (takut beb). Tapi Alhamdulillah dokumen tersebut berjaya dicuri dan Sabah milik Malaysia sehingga Kiamat , insya ALLAH…..(Fakta tidak dapat disahkan)
      20. Malaysia merupakan satu-satunya negara di dunia yang berjaya menghancurkan ancaman komunis sedangkan kerajaan demokratik Vietnam yang dibantu oleh Amerika Syarikat tewas kepada komunis.
      21. Program permodenan ATM yang dikenali PERISTA dibatalkan oleh bekas PM, Mahathir Mohamad apabila terlalu banyak penyelewengan dalam program itu. PERISTA dibangunkan sebagai persediaan untuk menghadapi ancaman komunis yang telah menang di Vietnam.
      22. Kapal perang tercanggih TLDM (bergantung kepada zaman) akan dihantar dahulu dan berlabuh di perairan antarabangsa apabila ada lawatan Perdana Menteri Malaysia ke negara itu.
      23. Pesawat Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad pernah divert (tidak diketahui sesiapa) ke Pakistan untuk melihat ujian bom nuklear pertama negara itu. Mahathir kini TUN menjadi satu-satunya pemimpin Islam di luar Pakistan yang pernah menyaksikan ujian tersebut (maklumat ini disampaikan sendiri dari SEOrang anggota perisikan Pakistan kepada penulis satu ketika dahulu).
      24. Juruterbang Australia pernah mengelar pilot pesawat pejuang TUDM, “Berani tetapi Gila” dalam satu temuramah dengan media di negara kita. Australia dan TUDM sering mengadakan latihan bersama semasa negara itu mempunyai skuadron pesawat pejuangnya di Butterworth.
      25. Helikopter Nuri pernah ditembak jatuh dengan roket semasa darurat dahulu. senjata yg di gunakan RPG 2 (search kt google)
      26. Peristiwa di Pasar Bakara, Somalia menyaksikan dua buah kereta kebal Pakistan yang sepatutnya melindungi konvoi tentera Malaysia bertindak melarikan diri (Ini disahkan oleh SEOrang pegawai tentera).
      27. Kapal peronda TLDM KD Perak karam di Laut China Selatan akibat cuaca buruk dan beberapa orang anak kapalnya hilang.
      28. Dua pesawat pejuang jenis Sabre dari Butterworth (tahun 1970an) pernah dilancarkan ke udara selepas radar di pengkalan itu mengesan pencerobohan pesawat asing (UFO-hal ini pernah saya baca dalam akhbar di Perpustakaan Negara dan ada dalam sebuah buku mengenai UFO yang saya temui di perpustakaan UiTM Shah Alam).
      29. Komando Malaysia pernah mencerobohi kompleks pertahanan udara Singapura di Bukit Batuk lalu menampal setem malaysia pada setiap peluru berpandu , meja officer dan menukar bendera singapore dgn bendera malaysia pada meja pegawai tinggi . tujuannye kerana mbalas dendam kerana jet singapore sering ceroboh ruang udara johor.. mereka mlakukan tugas itu 1 hari je tanpa d kesan. kakitangan komplek pertahanan singapore yg trlibat telah d pecat kerana insiden itu
      • At 2011.02.26 20:15, Mr RJ said:
        aku penah jumpa fakta nih kat blog ni
        hehehe
        • At 2011.02.26 23:18, shahpaskal said:
          hahaha, ya 29 rahsia negara ini saya tulis, ada dalam entry Feb, 2009
  • At 2011.02.25 08:34, IZZ@14yrs said:
    Rumusan terbaik dalam blog shahpaskal..Tahniah..!!
    Tun Mahathir Muhammad bukan sahaja pejuang agama dan bangsa,malah penegak keadilan yang disegani pemimpin Islam di serata dunia..
    Airmien,
    betul kata saudara..(sesebuah bangsa yang melupakan sejarah pasti akan mengulanginya)-the intellectuals..
    comment from Izz@14yrs,
    http://strengthofmalaysiamilitary.blogspot.com/
  • At 2011.02.25 08:50, iqrame said:
    APA YANG BRO CERITA NI LAU DIHEBOHKAN KAT PUAK2 PEMBANGKANG MESTI KENA GELAK….. TAPI SAYA MEMPERCAYAINYA…..
  • At 2011.02.25 09:05, udin said:
    klau dah nama pembangkang, sure bangkang jek kejenye..
    “melalui masalah ini, AS akan berjaya menguatkan nilai dollar dan ekonominya selepas teruk di belasah oleh China melalui krisis di Korea tempohari, itu adalah mainan China, akhirnya tidak berlaku perang pun, kesemuanya di buat untuk ekonomi negara masing-masing – semua RETORIK sahaja (den dah tahu lama, tapi tak sempat nak buat analisis pasal sibuk sangat, last-last tak jadi perang)”
    bro, boleh buat analisis pasal nie tak? berminat nak tahu.. xberapa paham sngt la mcm mana US boleh kena mcmtu..
  • At 2011.02.25 11:28, pakartelekomunikasi said:
    saya rasa tuan perlu melengkapkan laporan ni agar kita jelas dengan kesusahan GGk di bosnia pada masa itu…
    • At 2011.02.25 15:41, shahpaskal said:
      bro,,,susah bukan senang. Ada satu lagi ops sulit GGK di luar negara, saya mengambil masa selama 8 tahun untuk dapatkan pengesahan dan kesahihan ops tersebut dan akan saya tulis satu hari nanti.
      • At 2011.02.25 16:51, pakartelekomunikasi said:
        8 tahun tu lama juga tu.. tapi apapun tahniah sebab dapat menghuraikan laporan ni walaupun lama… penantian tu satu penyeksaan tetapi kebenaran tu perlu untuk tahu kisah keberanian pemimpin pada masa itu..
      • At 2011.02.25 19:53, Din said:
        Tahniah bro. 8 tahun bukan jangkamasa singkat utk 1 artikel yang hebat. Cuma penat tunggu artikel-artikel baru nak keluaq hehehhe…
        Penglibatan pasukan keselamatan kita dalam misi rahsia di lokasi konflik membuktikan siapa kita sebenarnya. Selalu angin bertiup mengatakan pasukan negara kita terlibat di sana-sini. tapi aku hanya rakyat biasa yang xtahu kesahihan berita tu.Dan bila timbul tuduhan pihak luar yang kita bersekongkol, melindungi pihak musuh mereka membuatkan berita yang angin bawa tu ada kebenarannya. Tapi aku bangga, penglibatan kita adalah demi saudara seagama kita.
        • At 2011.02.28 01:30, ariff said:
          8 tahun buat kajian? Wow! Ini boleh dapat pHD nih… whatever, tahniah & syabas pasal artikel ni…
  • At 2011.02.25 11:34, john said:
    puak2 pembakang nie dah dilembukan oleh yahudi dan zoinis…
  • At 2011.02.25 12:00, mike said:
    bila nilai dollar merosot, harga minyak dunia biasanya akan naik. thats the norm.sebab apa? boleh cari sendiri kenapa.
    • At 2011.02.25 20:52, SHAHPASKAL said:
      ya betul….tepat seperti yang dikatakan oleh mike, ini semua menjelaskan mengapa peperangan berlaku.
  • At 2011.02.25 12:26, JOE JAMBUL said:
    Macam mane nak apply keje kat MOSSAD erk..
    susah betul nak keje skarang, gov ada plan tak utk graduate yg mengganggur 2 tahun,kalau singapore offer keje tp tukar kerakyatan pon aku trima..
    dari jadi patriotik tp nak makan nasi pon tak ada duit.asyik2 tgk menteri kahwin artis jer..bosan la duduk sni,aku nak g keje MOSSAD sana,korang patut bangga ada agen MOSSAD MELAYU, ckp melayu tak kan hilang di dunia,kat israel aku boleh jd wakil,ok..aku tunggu la surat jawapan confirmation MOSSAD tu,aku bg tau la..mane tau korang nak tukar kerjaya mcm aku,ok tak..
    • At 2011.02.26 02:13, eric said:
      kerje memilih,mcm mne nk dapat kerja,kerje tgh panas xboleh,tgh hujaan xboleh,tgh ladang sawit xboleh,kotor xboleh,kne myk xboleh…rm8bilion tahun lepas saja duit malaysia mengalir ke indonesia melalui pekerja indonesia d sini…so,pikir sendri lah…sape betulsape salah skg ni….
      • At 2011.02.27 01:06, amieieda said:
        tuh pun ada hati nak jadi MOSSAD…kat petronas rumah teman ada iklan kejer kosong cashier, jadi la bleh suap rezeki halal ke mulut
    • At 2011.02.27 12:32, sniperz said:
      mmg betol…
      keje susah tak mahu…sanggup pula jadi agen yahudi..mcm ade kene mengena dgn. kata2 seorg politikus…’sanggup bekerjasam dgn sayitan…’??
      inikah kebanggaan melayu menjadi ejen mossad?
      bukan masalah menteri dpt kawen artis lah apelah…sendiri malas jgn salahkan org lain brader…
      keje malas, belajar malas , berpikir lagi la malas ade hati mau jadi kaya atau idup senang sekelip mata….
      org Indon pon dtg sini dpt buat banglo??
      lu mau jadi ejen mossad…
      aku dulu nak mkn megi pon ssh brader…
      sekarang aku bangga sbb kepimpinan
      TUN MAHATHIR lah aku jd senang sekarang.
    • At 2011.02.27 12:45, GHOST HUNTER said:
      klu dasar dah pemalas n memilih sgt dlm keje tu yg jd cam tu.. kau nk keje tak? kat kilang tmpt aku keje ade kosong.. nk pki operator ngan program mesin CNC.. kau nak tak? dari ko keje kat MOSSAD memecah belahkan org dan agama, baik ko keje kilang.. MOSSAD kau mmg dapat gaji besar dan mahal.. tapi hidup kau x tenteram n duit yg kau dapat tu pun aku x tahu lh halal ke tak..(2 kene tanya USTAZ) baik ko keje kilang.. walaupun ckit, tapi bahagia n dah pasti halal.. x mau ckp berentam je.. n lg satu ni bab bukan pasal politik tau.. pasal military.. nama pun MILITARYOFMALAYSIA.. k.. salam..
    • At 2011.02.28 00:19, marimar said:
      x taula klau ko ni bergurau kasar tapi
      andai mmg nk sesgt join Mossad ape yg ak boleh ckp ialah תחי פלסטין
      P.S harap2 ko faham
    • At 2012.08.30 18:49, john said:
      BODOH,PEMALAS ni le dia,belajar je tinggi…..kalau kau berani joint le ,cakap lebih ,macam takde otak…askar mana makan tak da duit? lu kena kencing hidup2 bro…BONGOK ………..susah2 lu gi jln haji taib je ….pakai baju perempuan …..mesti adae keja punya…mekap le sikit….BONGOK…..
  • At 2011.02.25 12:36, bujangsenang said:
    apasal suka heret pembangkang dalam soal pertahanan? dah x de tempat nak luah?
  • At 2011.02.25 14:41, john said:
    sbb pembangkang sbb terpengaruh..nak jd mossad g je la..takde sape halang ko..tak mkn nasi sbb ko tak keje kot..
  • At 2011.02.25 15:41, PAK ON said:
    JANGAN MASUK POLITIK KAT SINI YE…TOLONG,,,,,
    minat nak jadi MOSSAD ? tak pe …ikut suka…..anda bebas memilih jalan anda…
    lagipun susah nak dapat keje kat sini,(sebab tu indon banggla viatnam dll banyak
    banyak kat sini sebab tak de kerja),tapi MOSSAD jauh sangat la, kat israel,
    yang dekat nak tak? ala kat selatan , SID tak pun ISD, nak tau apa benda SID dan ISD
    cari sendiri…………tapi aku cukup bangga dengan orang macam ni sanggup khianat
    negara kerana tak mampu beli nasi…..kah…kah…kah canggih sungguh pemikiran
    anda……WOW! HEBAT…HEBAT…
  • At 2011.02.25 15:54, Syuk said:
    satu kupasan yang sangat menarik untuk kita perhalusi.. tahniah! teruskan menulis, diharap update lebih kerap!!
  • At 2011.02.25 16:08, iqrame said:
    bro shah, pendedahan ni leh tak mengganggu hubungan luar negara malaysia? dijadikan sebagai bukti menghentam Tun M.?
    • At 2011.02.25 20:16, SHAHPASKAL said:
      Tun pun dah bersara, bukan PM lagi. Lagi pun, maklumat macam ini tidak sahih.
      • At 2012.08.30 18:58, john said:
        hello bro,you tulis melibat kan keselamatan negara sahih atau pun tidak,persepsi mereka yang membaca harus di ambil kira….ia masih melibat kan keselamatan MALAYSIA….kalau konfrantasi antara 2 negara…lu mau jawap ke….jangan nanti baling batu sembunyi tangan lak….pikir2 kan lah…
  • At 2011.02.25 16:09, akuhann said:
    menarik habis posting kalilah.. berbaloi tunggu lama2.. haha.. tp jgnlah lame2 sgt nk keluarkan posting yg baru.. menggigil lutut eden menunggu..
    boleh x buat posting pasal tentera pengaman malaysia…
  • At 2011.02.25 17:00, MAT said:
    kl korang nak tahu lagi pasal pengalaman tentera…cubalah jenguk blog XNURIPILOT..best baca pengalaman dia xTUDM
    • At 2011.02.26 05:58, mat komando said:
      aku baru bukak..thanks for the link MAT..seronok baca terutama pembangunan di terumbu layang-layang/stesen 5..penat aku search kt google malam2 cari tentang perkembangan ketenteraan malaysia, ramai tak update.huhu..search punya search layan tentang freemason, nak taw jugak ape agenda diorang sebab ramai kawan-kawan bercerita tentang benda neh (masih lagi memcari fakta2 yang sahih tentang kewujudan.
      note: shahpaskal..kalo bole update sebulan 2 kali ker..lambat sangat mau tunggu :p
  • At 2011.02.25 18:58, abu idris said:
    Negara Islam adalah Daulah Khilafah yang dipimpin oleh seorang Khalifah yang telah runtuh pada tahun 1924.
    Untuk mengetahui perkembagan terkini kebangkitan KHILAFAH.
    Lihatlah Blog Ar Rayah World News
    http://ibnuyassir.blogspot.com/
    Bersiap sedialah kalian, Jihad Akhbar yang akan diseru oleh KHALIFAH nanti.
    • At 2011.02.25 20:56, SHAHPASKAL said:
      benar ia pasti berlaku tapi kita kenalah bersedia, mungkin apa yang dirancang musuh Islam yang kononnya menguntungkan mereka akhirnya rupanya merupakan satu perkara yang merugikan mereka kelak. Sesungguhnya perancangan Allah itu lebih hebat
  • At 2011.02.26 02:18, eric said:
    shah…kalau mcm kt palestin lak mcm mne????ade ke xde komando kita d sane???klu ad info citer lah….
  • At 2011.02.26 02:45, RS-24 YARS said:
    pada pendapat peribadi saya,memang saya setuju dgn bro shah,ini semua mainan yahudi, mossad,dan sekutu-sekutunya…depa boleh tumbangkan kerajaan uthmaniah,membina negara haram israel di palestin,dan macam2x lagi depa buat perkara jahat yg amat hebat didunia ini….so, umat islam kena bijak dan berhati2x menghadapi mereka,berpeganglah pada al-quran dan sunnah..alangkah bertuahnya malaysia ini ada pemimpin macam sealim nik aziz,sebijak tun dr mahadhir,selantang dato seri anuar ibrahim,…..harap2x adalah ciri2x pemimpin macam tu kat malaysia bumi bertuah ini…
    • At 2011.02.28 02:33, ariff said:
      kita umat Islam yg x perasan @ saja x perasan. Tutup mata sebelah sebab x melibatkan kita & keluarga kita (realiti masy).
  • At 2011.02.26 03:33, Gilababinyerpaskal said:
    hail abg shah paskal!
  • At 2011.02.26 05:03, bros1bros2 said:
    Akhirnya update juga kamu, shah.
    Tapi, seperti biasa ia berbaloi. :)
    OK. perlu lagi ke untuk membuat para pembaca mempercayai akan kesahihan apa yang shah tulis? Rasanya tidak perlu, kerana ia terpulang pada diri masing – masing.
    Kerahsiaan Malaysia memang banyak, khusus berkenaan pertahanan dari luar dan dalam.
    Tapi kadangkala, kalau ia diceritakan dalam keadaan yang santai sekali pun, kebanyakkan orang tak akan percaya. Sebab itu hanya rahsia sahaja dianggap rahsia.
    Balik kepada cerita revolusi di timur tengah, adakah anda percaya ia adalah kebangkitan rakyat 100 peratus? Tidak, ia adalah permainan untuk memberi kesan keuntungan dari pelbagai aspek pada negara POLIS dunia serta sekutu rapatnya yang tidak dapat dipisahkan.
    Mereka yang menang dalam revolusi itu, tetap akan digantikan dengan muka yang baru tapi berTUANkan dan berKIBLATkan arah yang sama.
    ————————————————————-
    Shah, dengar – dengar ada pemimpin pembangkang yang boleh dikatakan Popular di Malaysia ni tengah plan nak buat seperti mana yang berlaku di mesir, tunisia etc.
    Persoalannya beranikah? berkesankah?
    Ini Tanah Melayu, bukan Tanah arab.
    Bahaya.
    Cabang lilitan dari rancangan terlalu rumit hendak dilepaskan. Silap hari bulan, makan tuan balik jawabnya.
    Depan, belakang, kiri, kanan, atas bawah, semua dah diperhatikan. Jangan pula singa mengaum, harimau dan garuda menyerang. Pelahan pelahan… takut – takut hancur semuanya.
    Melayu kan terkenal akan dengan sifat kesabaran.
    • At 2011.02.26 07:19, shahpaskal said:
      Tahu siapa orang itu tapi malas nak ulas…harap harap semuanya cuma gimik politik sahaja
  • At 2011.02.26 11:19, fleXor said:
    mintak share abg shah, boleh kan?
  • At 2011.02.26 12:46, mike said:
    Apsal susah susah nak jadi Mossad. Negara kita sudah ada MIO. Sape nak masuk boleh mengadap Majlis Raja-Raja .
    Pasal isu infiltration bantuan nie, banyak kali dah berlaku. Sejak zaman Tun Razak lagi. Cuma tak heboh je. Saya pernah jumpa kaum Balkan nie, mereka terhutang budi secara maksimum kpd Tun Mahathir. Maksimum bantuan ketenteraan di Bosnia bukan drp Arab atau Turki, tapi daripada kita.
  • At 2011.02.26 13:18, Chop said:
    Salaam semua,korang perasan tak Malaysia cukup jarang mendedahkan perihal pertahanan kita dalam mana2 media? Pada saya yang mengikuti perkembangan pertahanan sejak kecik (8tahun-sekarang dah 40-an) Malaysia seperti harimau yang menyimpan kuku. Sikap kita yang jarang mendedahkan ehwal pertahanan kita menyebabkan ada generasi baru yang mempersoalkan keperluan membelanjakan sejumlah peruntukan kepada MINDEF, al maklumlah generasi tak pernah merasa susah payah orang terdahulu. Eric, aku setuju bebenor jawapan engkau pada Joe Jambul. Kurang jati diri betul generasi sekarang ni, aku rasa belum rasa 10 peratus dari kesusahan orang dulu2 dah mengalah.Tu lah orang dulu ramai mati tak cukup zat/makanan..orang sekarang ramai mati terlebih makan.Punyalah banyak nikmat dari Negara sendiri yang kita tak bersyukur, bila Allah dah ambik satu persatu barulah kita nak meroyan…
  • At 2011.02.26 13:49, iqrame said:
    aku tau sal apa joe jambul dh cam giv up….. sebab dia belajor tinggi2 mungkin sampai U kot….. pas tu kawan2 satu batch semua nye dh berjaya, tinggal dia sorang je….. sebab tu dia memilih kerja kot…..
    ello bro joe jambul….. aku pun pernah alami cam hang gak, tapi tak nah terpikir nak menjadi pengkianat kepada agama, bangsa dan negara….. hang kena ingat setiap manusia yg dijadikan oleh allah telah dijanjikan rezekinya tersendiri, sabar bro…..
  • At 2011.02.26 16:33, bros1bros2 said:
    Buat apa nak masuk mossad?
    Kaji dan kenal dulu siapa tu mossad..
    Dengar sini, kebanyakkan bila orang sebut pasal mossad, pasti kebanyakkan orang akan melenting, kerana seperti kita tahu ia adalah organisasi ciptaan Yahudi khusus dlm bidang perisikan etc.
    Tapi sebenarnya, Kebencian kita tidak la harus bersandar kerana ia adalah ciptaan yahudi. disebalik itu ada benda yang lebih teruk lagi dari itu.
    Mossad, CIA etc etc etc, adalah senjata untuk orang – orang yang tamak.
  • At 2011.02.27 00:26, GEMPURWIRA said:
    DARI GEMPURWIRA
    TESTING 1..2..3
  • At 2011.02.27 01:07, GEMPURWIRA said:
    HANYA PENDAPAT GEMPURWIRA
    INFO YANG MENARIK SHAHPASKAL… tapi saya tak la nak katakan saya percaya 100% dengan maklumat tersebut tapi apa yang dikata memang benar Malaysia antara negara islam yang banyak memberi bantuan kepada negara seagama iaitu bosnia dari banyak segi sehinggalah membawa masuk warga bosnia ke malaysia untuk dijadikan anak angkat sebagai tanda malaysia menyokong penuh bosnia semasa berada dalam kesusahan dibawah kepimpinan mantan PM Tun Dr Mahathir…
    seperti yang kita ketahui kelantangan TUN terhadap negara barat memang tidak dapat disangkal sehinggakan dunia cukup menghormati TUN sebagai pemimpin dari dunia membangun atau ke-3 yang cukup berani mengutarakan sifat2 barat yang berat sebelah bukan sahaja kepada negara miskin, membangun atau islam mereka juga memeras negara2 miskin ini untuk kepentingan mereka terutama US yang terang2 membuli negara2 yang mereka tidak suka atau tidak sehaluan dengan cara pentadbiran mereka..
    berbalik kepada perang Bosnia.. memang benar kita antara negara yang cukup agresif membantu bosnia yang berada didalam kesusahan kerana memang jelas umat islam disana diganyang dengan cukup teruk tanpa banyak pembelaan terutama oleh PBB dan barat manakala dapt dilihat dengan jelas barat yang diketuai oleh amerika dilihat seperti TALAM 2 MUKA bila berhadapan dengan penyembelihan umat islam dirantau balkan tersebut… senjata umat islam bosnia untuk mempertahankan diri dirampas oleh tentra pengaman dengan alasan nyawa dan keselamatan mereka akan dilindungi oleh PBB namun ia berlaku sebaliknya serbia dengan rakus menyembelih umat islam yang tidak bersenjata dengan PBB memungkiri janji mereka apabila PBB hanya mampu melihat kekejaman dihadapan mata mereka… bukan 1 atau 2 tapi puluhan ribu umat islam dibunuh umpama binatang dan tidak mengira umur, jantina, tua atau muda semuanya seperti cuba di hapuskan dari rantau balkan untuk menghilngkan tanda-tanda islam pernah bertapak di rantau tersebut…
    semasa peperangan balkan malaysia dan beberapa negara islam lain telah banyak membantu rakyat bosnia dari kesusahan cuma ramai dari kita rakyat malaysia tidak mengetahui perkara tersebut kerana perkara tersebut agak kurang dihebohkan kepada umum terutama yang berkaitan dengan ketentraan kerana memang itu style/cara malaysia perkara yang sulit cukup tersimpan rahsianya dengan baik…. bantuan ketentraan kepada bosnia pada saya tak perlulah nak saya perkatakan disini tapi yang pasti malaysia banyak membantu negara ini menyebabkan bosnia amat terhutang budi dengan malaysia yang dipimpin oleh TUN mahathir…. sebenarnya MALAYSIA semasa era beberapa perdana mentri malaysia banyak membantu negara islam terutama semasa era Tun mahathir cuma bantuan tersebut bersifat sulit kerana kita tidak mahu dikaitkan sebagai negara yang menyokong keganasan didunia seperti yang barat selalu utarakan kepada negara2 yang mereka tidak suka kerana ini boleh memberi kesan kepada negara ini, antaranya SEKATAN ekonomi…
    kerana itu barat semasa era TUN memang cukup tidak suka dengan kelantangan TUN membidas tindak tanduk barat yang berat sebelah dan pastinya mereka mencari ruang dan peluang untuk mengenakan negara ini untuk memastikan malaysia bukan lagi menjadi negara yang anti kepada barat tetapi pro/boneka kepada barat…
    pada saya kita harus berbangga kerana malaysia bukan sahaja negara islam yang moden tetapi masih mampu berdiri sendiri tanpa perlu menjadi negara pengampu dan boneka barat dimana negara ini masih mampu membantu negara yang umatnya islam semasa mereka dalam kesusahan antaranya rakyat palestine, bosnia, pattani(selatan Thai), Acheh(indonesia), selatan filipina dan banyak lagi….
    hanya pendapat Gempurwira..
  • At 2011.02.27 01:18, patriotikkan kita.... said:
    rahsia pertahanan 2 baek….minta ulas cket bro shah..ape pendapat…baik n buruk..propaganda mendedahkan kebolehan pertahan dan penyerangan sesebuah negara 2…lebih2 lg dlm konteks negara malaysia….mnx sgt tlg ulas..pendek pon should be okay..hehehhe..omputeh jap…nak ckp arab x reti..hehehe..peace…
    • At 2011.02.28 02:44, ariff said:
      ada rahsia boleh bagitau, ada yg tak boleh especially misi2 sulit, baik GGK, PASKAL ataupu PASKAU… OSA maa… Silap2, boleh kena ISA… tapi 4 sure,setuju dgn Chop. Malaysia byk simpan kuku drpd terlihat oleh musuh (mangsa)…
  • At 2011.02.27 01:40, farid said:
    aiseh.. even bapak aku berpuluh2 negara da pegi even bosnia pon die penah ditugaskan disana.. die xpenah cite pape pon kat family kecuali hari2 die ckp dengar bom dgr tembakan.. huhuu.. aku na tanye takut.. huhu.. byk jugak dokumen yg die bakar lepas die bersara..
  • At 2011.02.27 02:02, anak jawa bgn datoh said:
    Salam bro shah..
    pertamanya saya sungguh rasa bertuah dan terharu sebab anda menulis disebabkan oleh tulisan saya.. wah kembang seminggu nih :)
    artikel yang sangat menarik, dan saya percaya 100%, dan kepercayaan saya ini bukanlah sembarangan. Cerita itu cerita lama dan mungkin tak ramai yang mahu mengakuinya tapi saya mempercayainya dan mengakuinya.. kerana apa, kerana sepupu saya (anggota paskal) pada hari raya yang lepas baru jer bercerita pada saya tentang covert ops yang dia dan rakan2nya terlibat. Nama negara tak perlu saya bagitau dan dia seorang sniper. Dia dan pasukannya terlibat dalam satu operasi menyerang sebuah kem militan. Negara tersebut meminta bantuan kita sebab kita ada banyak sahabat yang boleh membantu dari aspek teknologi, dan itu yang kita buat. Dalam ops tersebut kita telah meminta bantuan satelit negara sahabat berkenaan untuk mendapatkan info penempatan dan pergerakan kumpulan berkenaan. Negara sahabat tersebut juga biarlah saya rahsiakan. Dan dalam meninjau, sepupu saya ni berjaya membunuh Dua orang musuh, malangnya kehadiran mereka disedari team sentri musuh yang berkawal agak jauh dari penempatan sebenar pasukan mereka. Dan team sentri ini juga hebat apabila berjaya mengesan dan menghampiri kedudukan sepupu saya tanpa beliau sedari. Dan beliau sedar yang beliau terlalai apabila terdengar tembakan dari belah belakang, dan sekonyong konyong dua tubuh tumbang betul2 disebelahnya.. Mujur sahaja team sniper kita ada pengawal belakang (juga sniper) dan pengawal belakang bercerita kalau musuh tsb menembak pasti sepupu saya dan buddynya akan mati.. tapi mereka menukar fikiran dari menembak kepada memarang sahaja dan tatkala parang sudah diangkat tinggi untuk menetak sepupu saya dan buddynya, masa itulah pengawal belakang menembak.. Diringkaskan cerita, pasukan komando kita (paskal dan ggk) yang bertindak sebagai penggempur utama akhirnya menyerang penempatan tersebut manakala pasukan tuan rumah membantu dengan bedilan artileri dan sbg pasukan pembunuh yang menunggu militan yang berjaya meloloskan diri di garis luar.. ini cerita real, dan satu-satunya yang diceritakan kat saya. Dia kata ada banyak lagi covert ops tapi tak sempat cerita lama sebab kami sibuk beraya.. Dan saya juga diberitau kenapa harga scorpene mahal, cuma biarlah ianya menjadi rahsia saya sebab takut menjadi polemik di sini.. dan juga tak mau info ini dapat kat talibarut musuh atau pembangkang yang keje lain tak de melainkan menghentam sahaja (mencari political mileage).
    2. joe jambul: elok juga ko pergi ke israel, kurang satu manusia kat Malaysia ni yang pemalas nak mampus cam engko.. orang suh ko motong getah ko tak nak, motong 3 hari seminggu pun bule dapat 2000 inggit.. udahnya orang2 siam dan indon memenuhi ladang2 getah sebab adanya penganggur yang pemalas cam engko nih..dan bagusnya kat sana, sebab aku nak tumpang bangga manatau kot kot satu hari nanti keluar berita pasal engko kat tv.. seorang pemuda Malaysia mati dibunuh Hezbollah.. wah pasti aku bangga tapi bukan bangga kat engko, kat Hezbollah.
    3. tunjuk perasaan spt Mesir/Tunisia: aku pun ada baca blog pembangkan nih.. memang ada la impian tu kot, sebab apa ada impian cam gitu, sebab depa takut kalah PRU13 nanti.. cara paling mudah untuk berkuasa adalah dengan menumbangkan kerajaan yang dipilih rakyat secara sah ini dengan kekerasan.. Biawak hidup sungguh depa nih. Dengan begitu banyak kesenangan dan keamanan yang ada pun masih tak puas hati lagi.. Aku juga harap itu satu cubaan untuk mendapatkan political mileage cuma yang aku risau tu ialah kebanyakan budak2 muda ni mudah bebenor terpengaruh.. tak payah tengok jauh.. tu yang jadi kat UPM tu, semua tu mendapat inspirasi dari sana ler tu.. yang berdemo tu bukan budak2 UPM jer tapi abis diangkutnya budak2 UM dan UKM.. maknanya budak2 Uni ni cam tak leh dah nak pikir selain dari berdemo dan bertindak dengan menggunakan kekerasan dan mendatangkan kerugian kepada wang negara.. ye la nak beli dan ganti balik hartabenda yang musnah tu bukan satu pembaziran? UPM nak cekau duit mana kalau tak minta KPT dan KPT nak minta duit kat sapa kalau bukan PM (menteri kewangan).
    Kalau la bro depa ni mula tunjuk perasaan dan membaling2 batu.. aku katakan, AKU JUGAK AKAN BALING BATU KAT DEPA.. sebab menyusahkan hidup orang lain!! Kalau di Mesir, penyokong kerajaan yang membaling batu ke arah penunjuk perasaan dikatakan askar dan polis, di Msia ni tidak begitu, orang awam (yakni aku) akan baling depa dengan batu!! Sori shah emo skit :)
    Seperti yang bros1bros2 dan juga shah katakan, aku juga percaya dalang ini semua adalah AS.. yang dah serik menghantar tenteranya ke Afghanistan dan Iraq, sebab tak menang2 lagi depa nih.. so sekarang menggunakan pendekatan terbaru dan termurah, yakni gunakan orang tempatan sahaja. Bayangkan, di Gaddafi ni baru jer balik dari US dan sekarang ni US go against him.. camtu gak di Mesir, sedangkan Hosni tu sekutu kuat US dan Israel aleh2, si Obama bule ketepikan dia cam tu jer.. Memang ini aku percaya muslihat US untuk menguasai minyak Arab dan ingat Libya menyumbang 14% dari bekalan minyak dunia!! Banyak tu dan sekarang ni Libya dah hentikan pengeluaran minyak, kesannya minyak naik harga dan PM terpaksa membelanjakan lebih banyak subsidi utk menampung kenaikan bahan api tersebut.. kalau tidak bukan setakat minyak naik harga tapi juga bahan makanan dan barangan lain.. tapi PM buatlah apa pun, nama nak bersyukur aku tak rasa puak-puak tu akan bersyukur dengan apa yang mereka dapat dan ada. Dan US sekarang sedang mencari2 proksi2 mereka untuk menduduki kerajaan Mesir, Libya dan Tunisia agar bekalan minyak akan terus dikuasai oleh mereka. Dan dunia sekarang sedang melihat Bahrain yang juga negara pengeluar minyak diambang perpecahan.. Begitu juga Maghribi dan Algeria. Lupa nak bagitau, teknik US ni telah terbukti berjaya di Sudan.. ingat tak prog Dapur utk Dafur..bantuan kita tu untuk orang2 Islam yang telah dibunuh oleh orang2 Sudan Kristian.. kira cam perang saudara la.. dan siapa yang membantu org2 kristian ini? dengan berita meraih simpati dunia kepada kristian sudan tak henti2 disiarkan di BBC dan CNN.. juga segala macam bentuk dana dan bantuan masuk utk membantu org2 kristian Sudan ini.. dan hasilnya? Kita tau apa yang berlaku di Sudan kan, negara tersebut telah berpecah menjadi dua negara.. Sudan Utara diperintah oleh orang Islam dan SUdan Selatan diperintah oleh kerajaan kristian.. dan kepada yang tidak tahu, telaga2 minyak di Sudan letaknya di Sudan Selatan termasuklah telaga2 yang dipunyai oleh Petronas!! bermakna perjanjian yang ada kini sudah tidak valid kerana sudah ada kerajaan baru.. agak2 siapa yang akan menguasai telaga2 minyak ini??? Fikir-fikirkan..
    -kundur-
    p/s: kepada orang2 muda, usah mudah terpesona dengan kerlipan kaca dan usah menjadi seperti kelkatu berterbangan mencari cahaya yang akhirnya mati pada cahaya palsu di dalam kaca..
    TQ bro shah sebab bagi can aku menulis dan maaf bebanyak sebab panjang sangat.. :)
  • At 2011.02.27 02:12, anak jawa bgn datoh said:
    salam tuan Shah..
    wah.. kembang lah saya kali ni.. bila posting kali ni diilhamkan oleh tulisan saya.. huhu terharu terharu..
    apa pun.. tadi saya dah buat ulasan panjang lebar tapi bila send tetiba jer dia hilang.. adusss.. penat menaip.. ada cerita benar yang saya nak kongsikan.. tapi nantilah bila dah hilang tensen nih.. tension sebab penat mengarang.. hu hu..
    kepada semua, saya seperti gempurwira dan bro shah, percaya bahawa citer tersebut adalah real.. benar2 berlaku..
    -kundur-
    • At 2011.02.28 00:04, marimar said:
      meminjam kata2 filem mamat khalid
      cuba cte..cte…cte
  • At 2011.02.27 02:17, jacknife said:
    DR MASUK MOSSAD BEK MASUK ASKAR WATANIAH..ADE BRANI..???HEHE….ANYWAY BRO SHAH XNAK ULAS KE PASAL NEW TOY TLDM? LCS OR SGPV? mana2 pn boleh lah :p
    • At 2011.02.28 02:46, ariff said:
      KJ dah masuk Wataniah, mike bile lagi yob? SGPV much better laa…
      • At 2012.09.03 17:06, john said:
        cakap besar….hohoho…telur takade……masuk le kalu berani…gua kitai lu …hidup2..selalunya orang macam bapuk jee…..BAPUK …
  • At 2011.02.27 10:02, imran said:
    Salam bro Shah, kenal tak Lt Kol (b) Manaf Kasmuri?
    Veteren Perang Bosnia dulu, terkenal dengan gelaran Kolonel Jihad.
    Membaca memoirnya saja sudah cukup membuktikan kehebatan askar-askar biasa kita di mata dunia .. tu belum lagi buka cerita sulit lagi tu ..
    Harapan saya, ada lagi kisah2 / memoir sebegini dikeluarkan untuk menyedarkan anak bangsa kita yang masih terlalai ..
    • At 2011.02.27 12:34, pencacai umno said:
      beliau telah menjadi tahanan ISA selama 3 tahun 8 bulan dan telah dibebaskan pada 18 Oktober 2006.
      biasa laa tuuu..dah nama pun ISA = Ikut Suka Aku.
      pemerintah boleh buat apa saja termasuk menahan ahli politik pembangkang..
      kan Malaysia ni BN yang punya
      • At 2011.02.27 18:01, marimar said:
        bro jujur ckpla
        andai PR ambik alih Malaysia
        diaorg nanti x pakai ke ISA?
        ingat bro klau x psl ISA la kita alhamdulillah xde kes2 bom cm kt bali,jakarta dll
        mn2 org yg kita syak pgganas kite trus cekup msuk jail
        • At 2011.02.28 18:54, AhmadMalaysia said:
          aku x peduli pn pasal PR nk memerintah atau x..
          aku xminat politik eik..
          aku bg komen atas pendapat aku k..
          aku hanya menyokong apa2 saja gerakan Islam yg datang drpd kerajaan atau pembangkang…
          kalo nk berpolitik, bincang la ngn org lain..
          :)
      • At 2011.02.28 09:37, marimar said:
        andai kata kalau ditakdirkan ISA mansuh
        dan tiba2 je bom meletop di tgh2 KL
        sanggup ko slhkn kerajaan sebab x laksanakan ISA?
        US yg konon bangga diaorg 2 tu jaguh hak asasi manusia
        akhirnya makan ludah sendir dgn Ptriot Act siap dgn kes guatanamo bay
        tu x msuk bab2 penjara rahsia CIA
        • At 2012.09.03 17:12, john said:
          takde ISA mati ke ??????banyak cara lagi kita boleh kita guna kan …guna akal ,jangan ikut perasaan….. JANGAN AKAL TU SENGKIK SANGAT….
    • At 2011.02.27 16:03, shahpaskal said:
      kolonel ni ke yang dituduh masuk grup al qaeda tu?
      • At 2011.02.27 16:22, pencacai umno said:
        something like that……
  • At 2011.02.27 13:39, GEMPURWIRA said:
    hanya pendapat GEMPURWIRA
    pada saudara pencacai UMNO jangan berkata sesuatu yang anda tidak terlalu faham dan kurang ilmu mengenainya…
    rasanya anda ni tidak memahami apa itu ISA… ingin saya bertanya teruk sangatkah negara ini dengan penggunaan ISA??? ada anda kehilangan kerja?? ada rusuhan agama, ada rusuhan kaum??? ada masalah ekonomi yang teruk seperti negara lain??? rasanya kewujudan ISA la membolehkan semua kaum dan agama dalam negara ini dapat hidup bersama2 dengan aman damai tanpa wujud manusia2 yang gila kuasa cuba menimbulkan isu yang boleh menimbulkan rasa kurang puas hati antara kaum dan agama… jangan terlalu sempit dan jumutkan pemikiran anda dan jangan terlalu berfikiran negatif… saya mahu bertanya berapa RAMAI mangsa penahanan ISA hilang sekelip mata dan yang ditemui hanya mayat yang dibunuh secara beramai2??? rasanya tak ada mereka sihat walafiat di tempat tahanan malah MAKAN PAKAI SEMUA CUKUP!!!! mungkin boleh jadi gemuk dalam tahanan kerana dilayan agak baik sepanjang dalam tahanan…. beri bukti berapa ramai yang mati dibunuh dalam tahanan ISA??? jika ada dekat ribuan orang baik la saya antara manusia yang akan bangkit menentang penggunaan ISA dinegara ini…
    pada saya ISA perlu wujud dalam negara yang berbilang kaum dan berbagai agama untuk mengelakkan manusia yang KONONny berfikiran terbuka tetapi sebenarnya sempit dan suka melihat kemusnahkan negara ini dengan kekacauan dan huru hara… pada saya krajaan sekarang cukup bertoleransi dengan pembangkang berbanding sesetengah negara luar yang semua tahu pembangkang tiada peluang untuk bergerak kerana dikawal ketat oleh krajaan yang kuku besi dan gila kuasa antaranya MESIR adakah saudara masih tidak bersyukur dengan negara ini???
    seperti ayat anda “beliau telah menjadi tahanan ISA selama 3 tahun 8 bulan dan telah dibebaskan pada 18 Oktober 2006″ masalahnya dia menimbulkan satu isu yang boleh mewujudkan rusuhan dan kestabilan negara pada saya memang patut disumbat didalam tahanan ISA dan seperkara yang saya nak beritahu anda yang merusuh hanya golongan MINORITI yang mengganggu golongan MAJORITI yang mahukan keamanan… adakah kita mengikut MINORITI berbanding MAJORITI????? pada saya yang mahu ISA dihapuskan hanya golongan MONORITI termasuk anda tetapi yang mahu ISA dikekalkan MAJORITI adakah kami mengikut kemahuan anda yang MINORITI???? jadi jangan buat negara ini kacau bilau dengan manusia yang berfikiran seperti anda…
    rasanya semua tahu jika anda menimbulkan huru hara atau ancaman pada keamanan dalam negara anda boleh ditahan ISA maka pembangkang selalu meniupkan hal perkauman rasanya mereka sendiri yang mencari masalah bukan ISA, sudah diberitahu awal2 mengapa masih dibuat??? tiada cara lainkah menarik pengundi selain menimbulkan isu yang boleh menganggugugat keamanan nasional???…..
    jadi bila bercakap sesuatu cukupkan diri anda dengan ILMU dan hujah2 yang bernas dan nyata…. perlukan kita hanya melihat seseorang warga yang tidak bertanggungjawab meniupkan isu perkauman yang boleh menyebabkan TRAGEDI 13 MEI berulang semula???? adakah anda tahu gara2 seorang yang meniupkan isu perkauman boleh menyebabkan negara ini kacau bilau dan dikancah perang saudara adakah itu yang anda mahu saudara???? jadi gunakan otak untuk berhujah bukan berkata ikut suka hati tanpa banyak berfikir baik buruk apa yang dikata…
    Hanya pendapat GEMPURWIRA
    • At 2011.02.27 16:03, AhmadMalaysia said:
      x payah saudara cakap banyak…
      saudara masuk dulu ISA eik?
      lps duk kat cne berthn-thn br la saudara komen kat blog ni…
      :)
      • At 2011.02.27 20:00, GEMPURWIRA said:
        hanya pendapat GEMPURWIRA
        Saya setuju juga dengan pendapat saudara tentang ISA kerana itu pendapat saudara
        tetapi pada saya jika ISA ini tidak perlu diwujudkan adakah anda perlu membiarkan ada warga negara ini yang menimbulkan isu yang boleh menyebabkan pergaduhan kaum/agama atau penglibatan dengan pengganas antarabangsa dan anda hanya melihat dan membiarkannya sahaja sehingga sesuatu tragedi berlaku???? bak kata pepatah “MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI” jadi tolong jangan berfikiran terlalu sempit saudara jangan menyalahguna kebebasan dengan mengatakan kita boleh melakukan segala apa yang anda suka atas nama KEBEBASAN…. seperti yang saya katakan teruk sangat ke ISA???? beri saya maklumat jelas dan tepat keganasan didalam tahanan ISA dan berapa ramai dah mati diseksa kejam didalam tahanan??? sudah nama tahanan dan tahanan itu orang yang disyaki bersalah biasalah kena soal siasat dan sebagainya itu sudah lumrah di seluruh dunia ada pernah anda dengar tahanan penjara ditahan dan di layan umpama berada dihotel 5 bintang rasanya andalah manusia pertama dalam dunia akan melakukan begitu dan jangan heran jika jumlah kadar jenayah dinegara anda meningkat mendadak….. rasanya tahanan ISA di malaysia sendiri jauh lebih baik berbanding di negara lain termasuklah negara yang memperjuangkan HAK ASASI MANUSIA sendiri iaitu AMERIKA di teluk guantanamo… semua tahanan yang dianggap pengganas di kurung dan diseksa dengan teruk sekali hingga ada yang tiada diberi kebenaran untuk mendapatkan hak guaman untuk mempertahankan hak mereka adakah ISA seperti begitu??? sudah pasti tidak…. isu yang dimainkan baru dijentik telinga didalam ISA keluar dari tahanan saja heboh satu malaysia dia dihentak dengan kayu jadi dengan cepat antaranya saudara yang tidak usul periksa dan kaji sedalamnya terus mengIYAkan bahawa tahanan didalam ISA diseksa kejam seperti tahanan di penjara ABU GRAIB atau di teluk Guantanamo….
        jika ISA itu terlalu kejam beri saya satu pendapat yang bernas menggantikan ISA apa yang perlu kita lakukan kepada mereka yang ada hubungan dengan pengganas antarabangsa, yang meniupkan api perkauman dan agama…. adakah kita mahu negara ini berlaku seperti dinegara negara jiran contohnya indonesia berlaku serangan bom oleh pengganas dan pergaduhan kaum seperti di Kalimantan dan pergaduhan agama seperti di Ambon baru kita nak berkata “ALAHKAH BAIKNYA JIKA ISA MASIH WUJUD TENTU PERKARA INI TAKAN BERLAKU DIMALAYSIA…… bila perkara dah berlaku dah banyak harta benda dan nyawa melayang baru nak menyesal rasanya dah TERLAMBAT…………
        hanya pendapat GEMPURWIRA…
        • At 2011.02.27 20:16, AhmadMalaysia said:
          walau apa pun alasan saudara…
          menangkap serta mengurung seseorang tanpa bicara adalah ‘haram’…
          saya rasa adalah lebih baik saudara rasa sendiri bagaimana hidup dalam ISA bertahun2 tanpa bicara…
          lepas merasai pengalaman dalam tahanan ISA itu sendiri baru la saudara boleh komen dalam blog ni..
          terima kasih…
          :)
          • At 2011.02.27 20:38, GEMPURWIRA said:
            dari Gempurwira
            saudara kalau sekadar itu alasan anda langsung tiada point untuk mengatakan ISA perlu dihapuskan….
            saya nak britahu saya berapa ramai yang ditahan ISA tanpa disyaki bersalah rasanya dari 10 mungkin yang tersalah tangkap hanya 1 atau 2 orang sahaja dengan keadilan yang baik mereka yang benar2 tidak bersalah dilepaskan dan ada yang mendapat ganti rugi yang krajaan bayar kerana kalah dalam perbicaraan atas sebab krajaan tersalah tangkap…
            tapi dengan jelas 90% yang ditangkap memang benar ada menimbulkan isu yang boleh membahayakan negara jadi pada saya memang jelas mereka perlu ditahan dalam kadar segera…
            anda seperti beberapa negara kuasa besar antaranya AMERIKA dan BRITAIN memperlekehkan ISA malaysia dan mengatakan ia melanggar hak asasi manusia…. tapi masalahnya selepas “tragedi 11 SEPTEMBER” MEREKA MENJILAT SEMULA LUDAH YANG MEREKA BUAT… mereka mewujudkan dasar seperi ISA sama seperti Malaysia cuma berbeza nama sahaja… yang disyaki pengganas di tahan TANPA BICARA…. rasanya mengapa mereka melakukan perkara sebegitu???? jadi banyakkan membaca saudara….
            hanya pendapat GEMPURWIRA..
            • At 2011.02.27 20:53, AhmadMalaysia said:
              saya da bnyk membaca la saudara…
              malas nk komen saja..
              dalam Islam mmg xbley menangkap seseorang tanpa bicara walaupun orang yang ditangkap itu benar2 bersalah…
              kena kuarkan waran tangkap n bicara saja dalam mahkamah…
              banyak bertanya pada org yang berilmu saudara..
              terima kasih..
              :)
            • At 2011.03.01 11:57, Supir said:
              berani kerana BENAR..takut kerana SALAH…
              org buat salah mmg la kena tangkap..
              simple mcm tu pun susah nak faham ke?
            • At 2011.02.28 14:06, jawapan kepada ahmad malaysia said:
              Saudara nak bercerita pasal ISLAM?? dalam Islam juga ada mengamalkan sikap pencegahan… len kali belajar sampai habis dulu… Kalau sekalipun saudara nak dilihat sebagai pejuang ISLAM, berjuanglah atas landasan yang betul, ikhlas dalam perjuangan.. jangan bila ikut kata Musyidul Am secara membuta tuli..
              Jangan terpengaruh dengan dakyah pembangkang, Malaysia tidak gunakan ISA kepada musuh politik, kecuali mereka yang berdegil untuk timbulkan huru hara..
              Yang saudara takut sangat pasal ISA ni kenapa?? Saudara ni AHLI KUMPULAN PENGGANAS ke?? Lihat sahaja contoh apabila broNuar anjurkan reformasi 1998, dan semua tudah fitnah terhadap institusi negara masa tuh.. kononnya nak perjuangkan bangsa malaysia. tapi akhirnye, manusia yang berada di gerakan rusuhan refomasi itu sebenarnya diKENCING hidup2.. itu pun kerajaan bagi kelonggaran pada beliau.
          • At 2011.02.27 21:17, shahpaskal said:
            Saudara Ahmad,
            Apa yang Gempurwira katakan itu ada benarnya,
            Apa yang saudara maksudkan itu mungkin benar dan mungkin salah. ISA masih perlu, dalam sejarah empayar Islam, konsep cegah rintang mcm ini sudah pun dijayakan. Yang mungkin tidak kena dengan ISA ini mungkin ada unsur unsur ketidakadilan, itu yang harus diperbetulkan. Apa pun alasan, ISA perlu ada, negara kita memanglah aman tetapi sebenarnya sentiasa diancam musuh.
            • At 2011.02.28 02:57, ariff said:
              Persoalannya, adakah Pembangkang akan memansuhkan ISA @ memperkasakan ISA demi kekuasaan berpanjangan? Jika betul niat mereka hendak memansuhkan ISA, kenapa mesti ber’demo’ di-jalanan?
              Saudara Ahmad,
              Saya respek dgn pembacaan saudara mengenai ISA. Tetapi, dari manakah sumber saudara, hanya dari mulut mangsa tahanan & puak penentang ISA shj? Jika ya, saudara perlu mendapatkan maklumat di pihak pemerintah & penggubal undang-undang. Pada saya, ISA tidak perlu dimansuhkan, cuma perlu di’perteluskan’ yg mana perintah penahanan mestilah melalui arahan Yang Dipertuan Agong atas nasihat MKN.
              Mungkin saudara Ahmad hidup di zaman yang selesa, segalanya tersedia tanpa perlu merasa pahit hidup zaman darurat. Andai saudara hidup masa itu, sudah pasti saudara menghargai ISA walaupun pada ijtihad saudara ISA itu bercanggah dgn Islam!
              Siapakah yg cukup terbatas pergerakan mereka dengan wujudnya ISA?
              Saudara Ahmad, sila jawab…
          • At 2011.02.28 09:50, Syah said:
            Tak usah risau la bro..kalau saudara tak buat salah..kerajaan tak akan tangkap anda tanpa sebab… Kepentingan majoriti lebih diutamakan berbanding kepentingan individu…ingat senang ke nak kenakan ISA ke atas orang… atau saudara dah biasa kena tahan ISA…
            • At 2011.02.28 19:01, AhmadMalaysia said:
              KEPADA jawapan kepada ahmadmalaysia…
              sy pn xcye pd pemimpin reformasi pd thn 1998 yg saudara cakapkn 2…
              masa dlm UMNO halang hudud dijalankan kat kelantan..
              tp bile duk dlm PKR, sokong perjuangan PAS plak…
              pelik2…
              :)
          • At 2012.10.27 10:59, Farhan said:
            Kau ni cakap besar macam kau je penah duduk situ.meluat aku ngn cai pembangkang nih.
  • At 2011.02.27 14:24, afiqms said:
    tahniah bro shah atas new entry kali ni… mmg xpernah mengecewakan. saya mmg pengikut setia blog ni dan hari ni kat RSS feed ada nampak new post. bagi saya, biarlah tentera Malaysia ni jadi harimau yang menyimpan kuku, bukan jenis berlagak macam negara singa di selatan atau pun US tuh. dan entri2 sebegini, walaupon x dapat dipastikan kesahihannya, mmg patot diperbanyakkan. bagi saya, kredibiliti entri2 sebegini tidak perlu dipersoalkan kerana semuanya tertakluk kepada kerahsiaan, biarlah pembaca sendiri menilai kebenarannya. cuma harapan saya, biarlah entri2 ini membuka mata dan minda pembaca kerana saya amat mengagumi kehebatan tentera Malaysia dan rasa semangat patriotik yang berkobar2 dalam jiwa saya. teruskan bro! kami dahagakan entri2 sebegini…
    • At 2011.02.27 19:53, tubir said:
      ianya memang betul
  • At 2011.02.27 17:19, Panglima.hitam said:
    AhmadMalysia,
    &*%$## engkau cadangkan masuk ISA tanpa bersebab, “Pokok Takkan Bergoyang Kalau…” Faham maksud tu? Ke engkau memang tak faham? Saudara aku (Sudah Allahyarham) sendiri pernah ditahan ISA, tapi bila dia keluar dia tak maki hamun kerajaan, malah dia bersyukur kerana ditahan, kerana apa? Kerana “diBrain Wash” kerajaan? Tidak? Dia masuk kerana dia sendiri yang cari masalah. Dia bersyukur kerana barulah dia nampak siapa kawan siapa lawan sebenarnya, siapa betul dan siapa yang hak.
    ISA zalim? Ye ke? Kenapa Nik Aziz, Hadi Awang, Anwar Ibrahim, Karpal Singh, Lim Kit Siang & ramai lagi pemimpin pembangkang masih berjalan, bernafas & bersetubuh dengan bini mereka di bumi Malaysia kini? Kalau kerajaan zalim sudah lama tiada pembangkang dalam Malaysia, habisnya disumbat ke dalam Kem Kemuning, faham! Tidak macam di negara Singapura-pura, negara yang menjadi idola Nik Aziz, di mana pembangkang di sana habis di “kerjakan” oleh kerajaannya.
    Dalam institusi negara Islam tiada ISA? Betul ke? Kaji balik semasa zaman kegemilangan Islam, kaji sejarah kerajaaan Muawiyah, Abbasiyah dan seterusnya. Memang ada undang-undang yang sama macam ISA, tak percaya buka balik buku-buku sejarah tentang zaman-zaman tersebut. Zaman khulafa’ Ar-Rasyidin, ada undang-undang macam ISA? Ya, memang tiada, tetapi tengok apa yang terjadi kepada 3 orang khalifah selepas Abu Bakar? Dibunuh oleh pemberontak. Siapa pemberontak-pemberontak tersebut? Orang-orang Arab sendiri yang “didalangi(mastermind)” Yahudi di belakangnya!
    Aku cukup pantang kalau ada sejenis manusia yang lahirnya Melayu tapi tindak tanduknya lebih dari bangsa yang tak makan LE….BU & bangsa yang makan B…BI! Jenis ni aku panggil BARUA@PENGKHIANAT MELAYU! Zaman kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka dulu pun disebabkan adanya jenis MELAYU BARUA@PENGKHIANAT dalam zaman tersebut.
    Sedarlah wahai bangsa Melayu ku, sejarah kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka nampak-nampaknya seperti hendak berulang lagi, janganlah kita diperbodohkan@diperkudakan oleh bangsa yang tak makan lembu dan bangsa yang makan b…bi tersebut. Ingat-ingatlah apa yang kita pertaruhkan & perjuangkan hari ini memberikan impak kepada anak & cucu cicit kita masa hadapan. Tak mahu aku melihat bangsa aku aku menjadi lembu & b…bi kepada kepada bangsa yang makan & tak makan jenis-jenis bintang tersebut!
    Takkan Melayu Hilang Di Dunia!
    • At 2011.02.28 00:32, marimar said:
      terima kasih banyak2 untuk peringatan abg panglima
      • At 2011.02.28 03:00, ariff said:
        Mereka yang lupakan sejarah, pasti akan mengulang sejarah itu…
    • At 2011.02.28 13:59, Kassim said:
      Hidup Melayu!!! lol
    • At 2011.02.28 15:03, pakartelekomunikasi said:
      aoiio… peringatan yang agak keras..
    • At 2011.02.28 18:32, AhmadMalaysia said:
      panglima hitam…
      ko nk ckp aku ni pengkhianat melayu la?
    • At 2011.02.28 18:43, AhmadMalaysia said:
      ape aku ckp ni atas pendapat aku je bro..
      cara ko bg komen pn aku taw ko ni pro kerajaan..
      tp aku ni neutral…
      xminat politik..
      kalo ko mengidamkn bangsa melayu ni jd bangsa yg digeruni oleh dunia..
      mmg boley bro..
      jadikan al-quran dan as-sunnah sebagai panduan dalam pemerintahan negara kita….
      baru la kita bley mimpi nk jd kuat..
      kalo xwat semua 2…
      xyah mimpi la bro…
      aku pn xske gak kaum yg ko ckp 2..
      tp aku x bley benci mereka..
      sbb yg salah bukan semua..
      hanya sebilangan je…
    • At 2011.03.01 10:25, teLOK PERANG said:
      ISA mesti dikekalkan..
      Takkan Melayu Hilang Di Dunia…Singapork pun ada ISA, USA pun ada di Guatamala.
      hidup ISA.
    • At 2011.03.02 12:49, Mr GREEN said:
      BUKAN KEMUNING TP kemuning tp kemuntinggg laaa….
  • At 2011.02.27 19:47, Mr gREEN said:
    Salam bro shah , nak tanya ada ura2 mengatakan yang akan terjadi peristiwa 13mei kembali. Kali ini ,india dan cina yg berfahaman komunis dan HINDRAF akn bergabung. Dan dikatakan bahawa group ini akan datang rumah ke rumah dan terus clean kan orang kita.apa yg saya dengar yang geng komunis ini kumpulkan duit dan menyelinap masuk senjata api dari Thai.Gerakkan ini bermula dari Penang dahulu.Hnaya negeri Kelantan dan terengganu sahaja selamat sbb di penuhi oleh orang kita.
    Pada mulanya saya x percaya tp, slpas dari information ini . selang 4hri keluar berita tentang HINDARF yg diharamkan oleh kerajaan. Sama ada maklumat ini benar atau tidak ,sya kurang pasti…..tetapi ada nampak “kebangkitan” diaorang ini.
    • At 2011.02.27 19:56, tubir said:
      Kami dah sedia cubalah
    • At 2011.02.27 20:09, AhmadMalaysia said:
      ade gak dgr ura2 mcm 2..
      india n cina bergabung hentam melayu..
      isilah diri dgn kekuatan iman..
      hanya Allah swt tempat kita berserah…
    • At 2011.02.27 21:11, shahpaskal said:
      benda benda mcm ini tidak baik cakap dpn publik, apa pun jgnlah percaya khabar khabar angin ini. tidak ada sebab cina atau india nak menyerang Melayu, habis semua tidak dapat berniaga. Semua org rugi. kalau mungkin 13 Mei berlaku, ini mungkin kerja anasir anasir jahat dalam dan luar negara.
      • At 2011.02.27 23:50, marimar said:
        mintak dijauhkn bnde2 cm 2 lg
        ckp2la 13 Mei berlaku skali Ya Allah
        amin
      • At 2011.02.28 03:03, ariff said:
        Well, Islam akan bangkit diakhir zaman dri sebelah Timur. Sudah pastilah kita tidak akan terlepas dari kerja-kerja menjahanamkan umat Islam Timur!
        Takbir!!!
  • At 2011.02.27 21:07, saya setia said:
    kenapa malaysia membeli su-30 jiran membalasnya dengan pembelian aset baru dan kenapa malaysia membeli kapal selam jiran membalasnya juga …..
    setiap satu yg dibeli nampak lama tp mahal…
    fikir2 kanlah…………
    setiap sesuatu yg dibeli dengan harga tinggi psti ada sesuatu yg anda tidak patut tahu..
  • At 2011.02.27 22:11, TJ said:
    maaf,tumpang bertanya.adakah platform minyak dan kapal penyimpan minyak FPSO/FSO juga merupakan aset negara yang dilindung dan dikawal unit beruniform?jika ya,bagaimana cara penjagaan dan kawalan yang dilakukan?maaf la kalo soalan tidak bijak,sekadar bertanya.
    • At 2011.03.02 00:49, tubir said:
      memang dilindungi dan dikawal rapi itu saja
  • At 2011.02.27 23:47, saya setia said:
    pembelian secara rahsia vera-e terpaksa didedahkan kepada umum di parlimen(kebanyakkan ahli parlimen tidak thu tntang pembelian ini)akibat kebocoran maklumat di internet dan mengapa tidak diulas oleh pihak media…(fikir2 kanlah..)
    kebanyakkan rkyat menilai pembelian peralatan oleh kerajaan hnya dri luaran..
    dan sesuatu aset besar dipolitikkan oleh sesetenggah pihak..
    dan kadang kala pembelian aset bru ditentang oleh sesetenggah pihak..(i m neutral)
    nasihat sy jgn biar negara yg dicintai dan aman damai ini menimpa nasib yg sama seperti palestin kerana kedudukan kita hmpir serupa seperti palestin suatu ketika dhulu….
    zaman sekarang apa2 sja bleh berlaku dlam sekelip mata..
    fikir2…. kanlah…..
    SEDARKAN BANGSA KITA yg leka dgn keseronokkan sbelum terlambat…
    • At 2011.02.28 02:02, shahpaskal said:
      sebenarnya kerajaan pernah umum beli vera e dan keluar dalam Utusan Malaysia. Ramai orang tidak perasaan kerana kita ini lebih suka baca hiburan dan tgk rancangan tv hari ini, termasuklah ahli parlimen.
      • At 2011.02.28 03:04, ariff said:
        hhahaha… & tidak ketinggalan bab sukan; EPL la, apalagi…
      • At 2011.02.28 16:34, aku said:
        shah, masa aq bukak utusan aku try la search pasal sejarah atm ,
        yang menariknya aq jmpa satu artikel yang malaysia sebenarnya dah sedia dari segi peperangan doktrin serangan pre-emptive mahupun forward defence
        and Apa sekalipun strategi serangan termasuk blitzkrieg iaitu bersifat pantas dan tidak diduga yang mungkin dilaksanakan oleh negara tertentu, ATM sudah cukup bersedia. pernah dengar Huxley, sebelum ini kerap kedengaran kononnya tentera Singapura yang mempunyai banyak kelebihan terutama dari segi sistem radar dan kuasa udara, mampu menawan wilayah Malaysia sehingga Kluang dalam tempoh 36 jam Semua analisis itu sengaja digembar-gemburkan sebagai sebahagian daripada `perang psikologi’…
        (dari dulu kita tau singapura slalu ejek kita…)
        Sememangnya ATM masih ketinggalan dalam satu dua aspek khususnya berkaitan pencapaian revolusi teknologi ketenteraan (RMA), namun itu bukan cerminan sebenar kepada keupayaan angkatan tentera negara.
        Tetapi ia sukar untuk diyakinkan dengan kata-kata. Seperti yang ditegaskan oleh Dr. Mahathir bahawa kemampuan sebenar ketenteraan negara hanya dapat diukur dan dibuktikan sekiranya tercetus peperangan.
        “Kita lihatlah nanti kerana rasa sebenar kek itu hanya diketahui apabila dimakan,” kata Dr. Mahathir.
        “Kita mempunyai pelan luar jangkaan untuk hadapi semua bentuk tindakan musuh,” kata Mohd. Zahidi kepada Utusan Malaysia.
        Leftenan Jeneral (B) Datuk Raja Abdul Rashid Raja Badiozaman menarik perhatian bahawa Malaysia mempunyai cukup `RAMUAN’ untuk MENGERUNKAN MUSUH
        katanya “Kesilapan yang amat besar jika ada negara ambil mudah keupayaan kita,” kata bekas Pengarah Perisikan Pertahanan ATM itu.
        Dari segi kelengkapan dan persenjataan, ATM telah mencapai tahap keseimbangan terbaik bagi ketiga-tiga perkhidmatannya iaitu darat, udara dan laut berbanding beberapa tahun lalu. Dengan rancangan pembelian terbaru beberapa kelengkapan termasuk pesawat pejuang generasi kelima, kapal selam dan sistem peluru berpandu, aset pertahanan negara semakin meyakinkan bagi keperluan cabaran pertahanan yang lebih kritikal.
        Sebenarnya dengan sumber, tradisi juang dan kelengkapan yang ada selain strategi dan pelan luar jangka tersendiri, tiada apa yang perlu diresahkan oleh rakyat Malaysia.
        Maknanya, ada kuasa lain yang perlu diberi perhatian besar selain kuasa ketenteraan dan kuasa teknologi. Inilah kuasa `TIDAK NAMPAK’ yang boleh menumbangkan mana-mana pihak atau negara yang angkuh untuk menyerang negara ini.
        Apa pun, kunci kejayaan keselamatan negara pada masa depan ialah pembinaan kuasa nasional berteraskan kecemerlangan ekonomi, penguasaan teknologi dan kestabilan politik
        yg menarik untuk dibincangkan kat sini apakah maksud kuasa tak nampak
        samada dari dalam atau luar jangkaan kita sebenarnya
        yang risaukan aq kita terima pelbagai tekanan secara halus mahupun tidak seperti yang dibangkitkan oleh ahli pembangkang tentang islam.
        wallahhualam..
        ….
        p/s bagi aku ISA amat di perlukan kerana di malaysia kita memiliki pelbagai keunikan kaum yang mempunyai citarasa sendiri(kaum sendiri)
        maklumlah nak salah kan british x leh gak benda dah lepas
        so, tak usah diungkit pasal ISA ni lagi
  • At 2011.02.28 00:11, IPOHMALAY said:
    jangan percaya cerita karut cina dan india…depa kuat tipu….ingat SB bodo ke?komunis pun depa boleh hapus…
    aku sangat syok dengar hujah GEMPURWIRA…syabas bro…
    kepada siapa yang nak ISA hapus sila pergi ke indon ye…
    kat sana x de ISA buat la apa nak buat….
    hanya orang yang takut bayang2 sendiri je suruh mansuh ISA…
    kenapa singapork ada ISA x kondem?
    kerana orang melayu pembangkang dah kena sihir dengan ustaz ahlee kuan yew dgn khalifah agung lim umar guan eng…
    • At 2011.02.28 03:06, ariff said:
      Tu yg sedih sbb ada yg Islam tapi ber’imam’kan mereka ini…
  • At 2011.02.28 03:31, mAYANGMENGURAI said:
    manusia sememangnya terikat dengan undang2
    ISA memang dah elok sangat
    kalau xda ISA memang dah huru-hara
    mmg cina dan india tidak boleh dipercayai…
    walaupun cuba buat xtau, tetapi ini hakikat sebenar.
    blog2 dorang selalu mempersoalkan siapa melayu.
    berdebat dari mana melayu datang.. tapi semuanya guna sumber dari penjajah abad ke-18,19.(berhujah mengatakan ‘malay’ itu berasal dari british, tapi dorg tak sedar ‘cina’ juga gelaran inggeris yang berikan)
    dorang x berani pun nak guna rekod2 yang lebih lama dari negara china,india,rom,arab dan greek.
    syarat utama lulus sejarah dalam SPM itu mmg sesuatu yang sangat baik
    memandangkan mereka sudah mula mempertikaikan tentang asal-usul kita di bumi sendiri.
    sejarah dan undang2 adalah perkara yang sangat penting bagi menghadapi golongan ni.
    apa lagi yang dorang semua nak…
    dorang langsung tak bersyukur
    sebelum merdeka ekuiti melayu dan bumiputera adalah ‘zero’
    selepas merdeka baru melayu ada milikan itu pun 40% mereka bising berkat usaha pemimpin kita.(tunku nak pergi england pon terpaksa minta sumbangan rakyat)
    bila sy beri komen begini akan menampakkan saya ni rasist, tapi ini hakikat
    di tempat saya dulu,cina di bandar tak samput hari kemerdekaan.bila tanya dia ckp
    ‘melayu yang merdeka,buat apa mau sambut’ (memang x semua camtu tapi…pikir2lah)
    mutakhir ini, ditemukan artifak dari tapak arkeologi kerajaan beruas
    lim guan eng,ckp kerajaan x mahu mendedahkan kerajaan tu mengamalkan agama hindu@buddha..dan dia nak claim kerajaan2 lama semuanya agama hindu-buddha
    jadi bila sebut melayu automatik islam so kita xda hak lah.
    tapi nampak sangat dia buta sejarah..
    mmg la orang melayu yang tinggal di kepulauan melayu seluas 1.1juta batu ni dulunya pagan, hindu and buddha dalam empayar Sriwijaya.
    ni lah penyakit kalau orang buta sejarah..tak pasal2 nanti kita dihalau
    sudahlah kita hilang pulau kat singapura
    walaupun kecik tapi efeknya bila xnak ambik tau sejarah.nanti mungkin kita akan merempat seperti saudara kita di indochina seperti orang cham (dalam hikayat melayu disebut cempa)…
    saya tertarik dengan artikel di blog ini dengan isu pulau spratly
    and sokong memorandum negara ASEAN untuk tukar nama LAUT CHINA SELATAN jadi LAUT ASIA TENGGARA. Sriwijaya adalah penguasa maritim asia tenggara.
    bukan china.kalau benar China menakluk kita sudah lama kita sudah jadi kacukan
    tapi melayu tetap melayu.hubungan diplomatik saja yang wujud.
    kenapa sekuat2 China jatuh kepada bangsa Monggol dari steppe eurasia
    tapi kalau kita lemah kenapa kita tidak ditewaskan Mongol semasa armada mereka datang ke Singhasari(sesudah jatuh sriwijaya). sekali lagi orang Han dinasti Ming tewas pada orang manchu dari pergunungan altai
    kalau teruk sangat bangsa kita dah lama di angkut jadi hamba abdi di luar, tapi kita tetap di sini, kenapa penjajah tak angkut kita seperti mana mereka angkut orang2 india dan cina datang ke nusantara????
    Sila kaji linguistik bahasa ‘malay’ tu xjauh bezanya dari ‘mala’, mala tu merujuk kepada ‘melayu’.. rekod dari negara china recognize kita dengan panggilan ‘moloyu’ di indochina orang2 melayu dipanggil ‘kunlun-po’.
    sejarah melayu bukan setakat dari Melaka
    cuba tanya prof khoo kay kim, siapa raja yang pancung kepala raja khmer pembina angkor wat di kemboja tu, itu raja melayu (time ni hindu lg)
    siapa yang menyerang sri lanka? raja melayu tambralingga (skrg nakhon si tammarat)
    Siapa cakap melayu itu sekecil semenanjung..
    ini negeri samudera, hadis nabi pon ada sebut..
    akhir zaman umat melayu diislamkan
    lihat raja2 melayu yang dahulunya hindu-buddha convert islam tanpa pertumpahan darah
    Melayu tetap Melayu, Islam itu nikmat~
    (harap ada puak ultrakiasu baca komen ni,sbb rasanya dorang mesti nak ambik tau ttg military kita)
  • At 2011.02.28 05:08, bros1bros2 said:
    Ternyata artikel yang dibangkitkan dalam blog Shah kali ini telah menyebabkan punggung2 puak – puak tak sedar diri panas hangit semacam.
    Sebelum nak kondem pasal ISA, katamkan dulu ISA ini. Betul. aku dulu pun terjerat akan dengan dakyah – dakyah sesetengah Pihak yang gemar memburuk – burukan ISA ni.
    ISA tu harta kita sebagai rakyat. Korang tahu ke, ISA telah beberapa kali menyelamatkan negara kita dari ditimpa musibah? tahu ke? korang tak tahu, khusus pada mereka yang menghentam ISA tanpa menggunakan akal fikira dengan waras, korang tak tahu. Apa yang korang tahu, ISA itu politik, ISA tu suka tangkap orang.
    Kerajaan Bukan bodoh. Walaupun Kerajaan dihina dengan teruk dari setiap penjuru, Kerajaan tetap jalankan tugas demi keamanan dan juga keselamatan rakyat Msia.
    Segala benda diperhatikan oleh pihak berwajib. untuk apa? untuk takutkan kita? tidak tapi untuk kesejahteraan kita bersama.
    2/3 menjak ni, terdapat pihak – pihak tertentu menyoal akan pembelian aset pertahanan negara. Sebab apa? Kalau kerajaan Zalim, dah tentu masuk dalam diam dah kena sapu.
    Apa agenda sebenarnya mereka – mereka ni menyoal akan pembelian aset pertahanan negara kita? aku bukan paranoid dengan teori konspirasi, bagi aku setiap fakta yang masuk dek akal, itu bukan teori konspirasi tapi itu adalah sebahagian jawapan untuk setiap persoalan.
    Kita kena peka dengan setiap benda yang berlaku disekeliling kita. Untuk menjadi perisik yang baik, adalah seharusnya kesabaran dan ketelitian itu menjadi sahabat baik kita. ;)
    Buang sebentar akan pemikiran kepartisan dalam diri kita.Lihat dengan seluas – luasnya.
    Dan tafsirkan mengikut fikiran yang waras.
    Akan isu Cina dan India hendak menghentam Melayu itu agak lucu. Kerana istilah menghentam belum cukup dan layak digunakan Oleh cina dan india untuk Melayu.
    Kita harus ingat, di luar sana ramai orang cina dan orang india juga orang Melayu kerap kali menjadi hamba hasutan. Yeah, golongan ini wajib ditentang. Tapi seharusnya kita cari kepala atau ketua mereka dahulu.
    Saya rasa anda tahu siapa kepalanya dan ketuanya.
    Ingat. Sebagai Muslim yang memegang Al quran dan Sunnah, kita seharusnya bersabar. Dan di dalam kesabaran itu lah kita bina kerangka untuk menguatkan diri kita.
    Jika benar masanya telah sampai, Ishallah kita akan saksikan ******* itu berkibar dengan megahnya.
    Apa yang penting sekarang adalah kesatuan kita sebagai ummah. Dari kita sibuk mencari peluang untuk menghentam kerajaan, dan dari berpolitik 24/7 tanpa berhenti, adalah lebih baiknya cari akan mekanisma untuk menyatukan ummah demi kesatuan Islam.
  • At 2011.02.28 08:40, Nenek pak udin said:
    Mohon izin share. Tq.
  • At 2011.02.28 08:49, MAT said:
    bro shah…mgkn ko kena buka blog lain khas untuk orang nak berpolitik. dorang dah salah blog nie.Kat sini untuk kita berkongsi pendpat psl pertahanan negara.soal bangsa cina @ india, dorang pon ada yang perthanakan negara juga.ada yang terkorban ketika bertempur dgn komunis. sila rujuk http://xnuripilot.blogspot.com/. jgn mare ye komen dari aku hehehe…
  • At 2011.02.28 10:32, Mr gREEN said:
    Maaflah bro shah, kalau saya mengeluarkan komen yg membuat kaum lain terasa. Tetapi apa yg saya maksudkkan ialah nonbumi yg berfahaman kiri(komunis). Jenis2 ini yg tinggal diluar bandar(kebanyakkannyerr lah). Nonbumi yg tinggal dan kerja di bandar tidak seperti itu sbb diaorang sibuk mencari duit dan masalah perkauman mmg tidak terasa disebabkan percampuran yg ketara. Berlainan pula di di luar2 bandar yg sebenarnya lebih2 sangat perkaumannya .Yg merisaukkan saya bukan Nonbumi yg cerdik pandai tetapi yg duduk di ceruk2 hulu dan yg berkelompok ( tak hidup dalam masyarakat).
    • At 2011.03.01 15:18, papu said:
      Bang.. pada aku orang kat luar bandar la kurang perkauman. Aku tak tak la tempat lain, tapi aku tengok kat kedah, kelantan, ngan terengganu, melayu cina india semua rilek2 jee..takde nak kecoh2. yang dok kecoh2 isu racist nie orang kolumpo.. orang politik.
      • At 2011.03.02 02:33, jagindas said:
        Bro,negeri kedah,kelantan,terengganu tu negeri majoriti besar Melayu kira2 lebih 80%, memanglah bangsa asing tak berani angkat muka,jadi apa nak herankan.Cuba ko duduk kejap negeri2 campuran macam kl,selangor,johor,perak atau p.pinang baru ko tahu sikap diorang camane bila dah ramai.
        Takpun ko pergi blog2 atau forum2 diorang,baek punya bahasa,species2 namewee belaka.
        Ayat klisenya,memanglah bukan semua tapi semakin merebak semangat perkauman di Malaysia disebabkan permainan penyangak2 politik yg sibuk cari pengaruh dengan mengapi2kan rakyat.Esok2 kalau huru-hara dajal2 ni lah yg lari dulu bagaikan anjing bercawat ekor ke luar negara maklumlah duit banyak.Bila dah aman baru balik berlagak hero penyelamat negara.Cimpanzi betul politikus2 ni,cakap berdegar2 jual minyak tapi satu sen tak guna.Ini semua sebab ada orang yg gila kuasa sampai matlamat menghalalkan cara.
        Kemudian sekolah kita pun dah berasingan mengikut kaum.Masing2 dengan sekolah2 masing2.Kalau berterusan kita benarkan diorang dengan sekolah2 perkauman diorang,jangan heran kalau krisis perkauman boleh meletus di masa2 akan datang dek jurang perkauman yg makin membesar.
        • At 2011.03.02 18:15, omar said:
          salam
          saya amat amat setuju supaya negara malaysia ini hanya mempunyai satu sekolah sahaja untuk semua rakyatnya…tak kira apa kaum pun semua satu sekolah saja….
        • At 2011.03.03 00:50, PAEHINC said:
          politikus mmg macamtu bang.. sume nak jaga punggung sendiri..
          Saya penah berbual ngan satu group bangsa bukan bumi nie bang. ape yang mengejutkan saya bang.. dieorang tak tau wujudnya kota bharu, kangar. ade sorang tu tau terengganu, sebab penah pergi p.redang.rorang lagi imgat kuantan tu ibu negeri kelantan. saya pelik bang, skolah mana dieorang pergi ni. Dieorang gak penah ckp, malaysia nie just tempat nak cari experience ngan skill. bile cukup dua tue, dieorang berhijrah la kat luar, paling koman pon p singapore.
  • At 2011.02.28 11:30, mylonek said:
    bro wat la entry pasal LCS yg Malaysia nak beli tu, or disebalik tabir Ops Piramid.. aku rasa byk fakta menarik kenapa Malaysia nak bli LCS, n mungkin banyak cite menarik disebalik tabir Ops Piramid yg mungkin org awam tak tau..
    TQ
  • At 2011.03.01 08:59, FREEBOOTER said:
    Pernah keluar laporan surat khabar media asing yg berbunyi kurang lebih..MALAYSIAN TIGER FIGHTING BRAVELY IN BOSNIA..kemudian ada pegawai atasan ATM keluar komen dlm surat khabar tempatan yg mengatakan laporan media asing itu disebabkan media diorang terpengaruh dgn kehebatan tentera Malaysia dlm era melawan komunis.
  • At 2011.03.01 10:18, Risik said:
    ISA perlu diperbaiki..jangan buang terus..Berbalik pasal wira2 kita berjuang kat Bosnia..pernah baca buku Kolonel Jihad? Aku pun tak pernah ahak! Tapi buku tu ada publish kat paper. Sinopsisnya lebih kurang camni- seorang pegawai pemerhati ATM yang melawat Bosnia ketika perang(mase tu Malaysia hantar pegawai ni bukan atas tiket PBB, selit2 jer). Pastu pegawai ni balik Malaysia n resign, pastu tu dia p Bosnia n berjihad di sana, atas pengalaman dia berpangkat tingi lam tentera,maka dia jadi ketua dalam mengorganisasikan pejuang2 muslim kat sana..
    Cerita selanjutnya, kena p cari buku tu dan kita baca..Mungkin menambahkan lagi fakta2 yang Malaysia memang terlibat masa perang Bosnia dulu..ape2 pun Malaysia malas aa nak perang2 ni..tapi kalo dah nak berperang sangat, ATM boleh jerr..
    • At 2011.03.01 11:00, afiqhakimi said:
      ok..bagi sesiapa yang rase nak bace buku Kolonel Jihad, aku ada.
      shahpaskal nak bace gak ke?
      inbox aku ye..
      aku bagi pinjam..tanpa cas dan bayaran.
      semoga kita dapat tingkatkan tahap patriotisme kita dalam mempertahankan negara!
      iinsyaAllah..
      ulasan aku untuk buku ini:
      - sangat bagus untuk kita miliki dalam menerapkan falsafah Jihad dan berkhidmat untuk sesama Muslim
      - pengalaman Kolonel sendri sangat luas, ditambah dengan adanya foto2 kenangan semasa beliau dalam perkhidmatan.
      - aku harap bacaan nih tidak dijadikan modal dan isu politik ketika Kolonel dimasukkan ke dalam ISA untuk tempoh 3 tahun. Bagi aku, aku bersetuju dengan pendapat buddy aku yang cakap “lebih elok kerajaan masukkan Kolonel dalam ISA supaya kerajaan mengaburi tindakan Polis Dunia@USA daripada beliau ditangkap dan diletakkan ke Guantanamao Bay atau Abu Gharib. Usaha yang bertujuan untuk mendiamkan seketika tuduhan yang dibuat oleh USA serta konco2nya yang mengaitkan Kolonel terlibat dengan Al-Qaeda”
      Bacalah buku ini. aku jugak tengah carik buku terbitan DBP pasal ketenteraan. novel karangan sape tah, tapi menceritakan keberanian Harimau kita dalam menentang Pengganas Komunis. sapa ade roger aku ye?mungkin terbitan 2008 kot kalo tak silap aku.
      • At 2011.03.01 11:49, ABangGelojoh said:
        saudara afiqhakimi..utk sy baca ade tak tanpa cas dan bayaran :)
        berminat juga ni.. :)
        • At 2011.03.01 13:12, Mr gREEN said:
          alahhhh…best nyer kalau dapat baca buku nii.. saudara mana nak cari ye buku ni.. mesti dah x keluar lagi dah.
          • At 2011.03.01 23:25, afiqhakimi said:
            Mr Green..ade dekat MPH. masih banyak lagi..
            kalo nak beli direct ngan tuan Kolonel pon boleh..
            harga murah lagi dari MPH, siap bleh mintak autograf dari beliau ag.hehe
            add Leftenan Kolonel (b) Abdul Manaf Kasmuri di fesbuk.
            nama: Abdul Manaf Kasmuri
            :)
        • At 2011.03.01 23:23, afiqhakimi said:
          boleh je AbangGelojoh..meh anta alamat kat mel saye ye?
          hakimi_47@yahoo.com
          “Tanah Tumpahnya Darahku”
          • At 2011.03.03 08:59, kerol said:
            wah, best tue…
            klu xdpt pinjam dari afiq, kna la aku tunggu library tmpt aku kje ni de wat pembelian bku2 tersebut, huhuhu…
      • At 2011.03.02 00:09, Oktizarvia said:
        Salam afiqhakimi.. apa tajuk buku ni? saya pun nak kongsi gak lah.. sy nk cari kat MPH.. Plzzzzzzzzzzzzzzzz……
        • At 2011.03.02 00:24, afiqhakimi said:
          Oktizarvia..tajuk buku Kolonel Jihad..mase tuh aku tengok kat MPH SACC Mall, Shah Alam ade banyak agi..hehe
          try bro carik..best bace tuh!:D
          • At 2011.03.02 15:21, pakartelekomunikasi said:
            kolonel jihad ni ada dijual kat alpha angle ngan jj taman maluri tak?? sila inform jika ada..
            • At 2011.03.02 23:31, afiqhakimi said:
              tak pasti plak pakartelekomunikasi..tapi kalo nak beli direct ngan penulis pon boleh..add kat fesbuk beliau, Abdul Manaf Kasmuri..ade special prices ag..hehe:D
            • At 2011.03.03 09:09, kerol said:
              apa kata, pastu kita wat grup @ port utk kita bincang psl buku ni n isi kndungan…
              kot la leh sama2 bergerak utk jihad mana2 yg ptut…insyaAllah…
            • At 2011.03.04 15:35, kolonel jihad said:
              Salam bro’ all,
              Saya adalah penulis Kolonel Jihad : Antara Mitos dan Realiti. Buku ini menceritakan pengalaman saya ketika bersama kontingen Malaysia berlatih di Turki, kemudian sy berkhidmat di Kiseljek BiH Command, dan Zagreb di Croatia. Saya berhenti dari perkhidmatan dan kembali ke Bosnia sebagai seorang tentera sukarelawan. Saya juga pernah berada di Kosovo, Azad Kashmir, Pakistan, Afghanistan, Rohingya, Ambon sebagai seorang ‘volunteer’ di dalam misi humanity and humanitarian, dan juga Philippines dan Jordan. Sekarang buku tersebut boleh di dapati di MPH dan bookstores di bawahnya dengan harga 29.90, dan juga boleh di dapati dari saya direct dengan harga RM20 (tidak termasuk pos). Saya sedang mencetaknya pada kali ke2 dan edisi bahasa Inggeris sedang diusahakan. Selamat membaca dan Selamat meraikan Hari Tentera Darat. Ingatlah wahai bunga2 bangsa… pengorbanan kita adalah untuk sepanjang zaman..hidup biar mulia…mati biar syahid.
            • At 2011.03.04 18:48, army said:
              kolonel jihad..mcm macam mana nak order buku kat ko?
            • At 2011.03.04 23:48, aris said:
              kolonel …saya berminat nak dapatkan buku secara diret dari kolonel, bagaimana caranya ?
            • At 2011.03.07 19:18, afiqms said:
              kolonel,
              saya dah ada banyak buku pasal ketenteraan negara luar (mostly dari U.S), saya nak tambah koleksi buku ketenteraan kita plak~ camne nk order?
            • At 2011.03.09 16:20, kolonel jihad said:
              Sdr afiqms, send nama penuh, alamat dan hp no ke abuhamka@gmail.com, info yg lain menyusul kemudian. tq
          • At 2011.03.02 21:46, Risik said:
            Korang semua dah bace? AArgh jelesnya…Nanti ade mase aku kuar cari..Harap bace ulasan kat paper je mane bleh..he he
      • At 2011.03.03 02:08, shahpaskal said:
        habislah hilang buku hang,,,,budak2 ni pinjam
        • At 2011.03.03 08:57, afiqhakimi said:
          hahaha..lepas nih nak tunggu hang punya buku plak shah!
          shah, bleh kupas sket pasal Pulau Natuna tak?
          kenapa bleh jadik milik indoland..
      • At 2012.08.20 21:14, Mook said:
        Salam bro. Mungkin dah lewat sgt dah saya reply nih, tp saya nk pinjam boleh? Atau sekurangnya bg title buku tu, saya nk cari.berminat nih.
  • At 2011.03.01 11:57, wangsa said:
    kalau ikutkan pendedahan kengkawan diatas, nampaknya sst tindakan atm itu adalah strategi di dalam strategi yg kita orang awam pun tak tahu ntah berapa lapis punya strategi daa..
    sekali pandang, nampak zalim/jahat/belanja mahal – tapi sememangnya terlalu byk yg kita tidak tahu dan tidak faham apakah motif disebaliknya sebab sememangnya kita selalu diintai oleh kuasa2 besar. ni yg kita kena faham.
    ada satu lagi buku memoir tentang seorang anak melayu syahid tapi di afganisthan, pergi atas kapasiti sendiri (tak ingat tajuk buku). tapi main pointnya ialah, org melayu ni kalau dah target perang, tak de lain kecuali syahid je, dlm kegawatan suasana perang sudah ternampak lambaian bidadari syurga yg menanti. sebab tu mereka ni hati kering berjuang tak takut mati langsung.
    nota: saya tidak menafikan sumbangan dan keberanian rakyat malayia berbangsa lain. mereka juga hebat.
  • At 2011.03.01 16:07, Abu Amir said:
    Pada pendapat saya kita ni asyik syok sendiri aje. Padahal dgn org kat selatan pun kecut telur, katalah win-win situation.Pulau batu putih jadikan kita putih mata. Kat negara ni apapun boleh dijual oleh pemimpin yg korup spt kata lee kuan yu. Mereka mmg suka pd yg korup sebab mereka boleh rasuah dan beli apa yg mereka mahu,tak lama lagi wilayah iskandar jadi macam palestin baru tau. Padan muka melayu yg tak sadar diri.
    Melayu tanpa Islam akan hina & sesat tanpa hidayah.
    Pemimpin yg korup/bodoh utk pengikut yg korup/bodoh juga. Mana mungkin org alim/baik jadi pemimpin kpd org jahat/ penyamun? Ingat kamu akan syurga & neraka, dosa & pahala walau apa yg kamu lakukan, setiap kita akan dihisap dihari akhirat nanti!
    Sesungguhnya golongan munafik tempatnya dineraka paling bawah dan menjadi bahan bakar api neraka jahanam!!!
    • At 2011.03.01 17:40, papa said:
      Salam sahabat,
      PENGHULU SEKALIAN NABI berpesan dng kalam tuhannya…
      “berpesan-pesan dengan haq dan sabar”
      gunakanlah kata2 yang cantik dan mesra dalam menegur,kias sindir yang halus tetapi tajam pada yang merasa dan mendengarnya.
      mencari tenang didalam diri.
  • At 2011.03.01 16:39, freebooterrambo said:
    Rasa-rasanya ada truper kita yg menderita penyakit misteri selepas tamat perkhidmatan, kesan akibat penggunaan peluru Depleted Uranium masa bertugas dgn NATO kat Bosnia.
    • At 2011.03.03 11:34, Alex Vostox said:
      Mungkin jugak, Kalau kalau anggota kita terlibat dalam misi ‘close air support’ yang mengunakan ‘laser designator’ (Rasanya ATM ada guna benda ni semasa misi Bosnia sebelum dapat F-18D Hornet) yang biasanya melibatkan pesawat A-10 yang guna meriam GAU-8 yang pakai peluru DU.
  • At 2011.03.01 19:02, peminatmil said:
    bro shah, sudah tiba masanya komen2 politik ni takyah nak approve..ramai2 berdegar2 nak cakap pasal islam, tapi islam yang macamna? islam mcm nik aziz? mcm anjuar ibrahim? udah2 ler..berapa banyak sembahyang hajat yg korg buat suruh tunjukkan kebenaran dan sampai kehari ini masih lagi legasi Umno dan bn yg memrintah..tak reti2 lagi ker?…
    Tun M yg korg kutuk bagai nak rak tu lagi mulia dari musuh2 politik beliau.Kalau Malaysia ni bukan negara islam yang baik, mana mungkin dapat landing permission di mesir dan libya, britain yg hebat pun kena curik2…
    • At 2011.03.02 11:48, Abu Amir said:
      Ingatlah hidup ini hanya sementara, kalau pun anda hebat kat dunia ni belum tentu kamu selamat di akhirat kelak? Sekiranya kamu berjuang kerana bangsa dan negara sahaja, bukan kerana Allah perjuangan itu sama dgn org kafir. Kamu fahamkan kalau kafir pergi kemana?
      Cthnya baru2 ini pemimpin Islam Turki ( Ebrakan )meninggal dunia lebih 2 juta umat Islam dan ulamak dari seluruh dunia hadir serta solat jenazah. Sebelum ini bila kamal atartuk mati juga di Turki, tiada ulamak yg sudi solat jenazah dan ia mati dlm kehinaan serta kutukan umat Islam.
      Kamu pilihlah nak yg macamana?
      Islam is a way of life
      • At 2011.03.02 22:28, peminatmil said:
        ni lar orang panggil budak tak sekolah tinggi, kalau aku berjuang untuk bangsa aku pun bangsa aku itu islam..so ada masalah?kalau aku berjuang utnuk negara aku pun dah terang2 agama islam tu agama rasmi untuk negara aku..ada lagi masalah?jangan lar nak kecik2 kan makna islam tu…pastu jangan lar nak kafir2kan orang…
        kat malaysia ni ko boleh cakap sebab islam tu majority, abis kalau amerika perang ngan perancis, orang islam kat amerika tu nak sokong mana?nak sokong bangsa amerika kang kafir pulak…abihtu dorg tgk jer ler,jd pemerhati?
  • At 2011.03.01 21:15, jon said:
    ISA..jikalau tiada ISA rasanya negara ni dah jadik republik dah.. dan apa bila sesudah menjadi republik negara ini tiada lagi2 raja2 melayu, bila sudah tiada raja2 melayu berapa lama lagi orang2 melayu mampu pertahankan bangsanya sendiri, jika bangsa melayu menjadi lemah dalam sistem negara di tanah air sendiri maka… kamu semua mampu faham apa yang akan terjadi jika situasi itu berlaku… sejarah banyak memberi ikhtibar kepada kita tapi sayang seribu kali sayang semakin selesa semakin terlupa akan nikmat yang maha esa.. dan dalam operasi khas di luar negara seperti penulis website ini nyatakan kita tak perlu terperinci sangat untuk maklumat2 seperti itu, cukup untuk sekadar mengetahui ianya wujud itu sahaja..
    apa2 pun terima kasih kepada penulis website ini kerana maklumat2 yang di sediakan..
  • At 2011.03.02 00:18, rambo said:
    Assalamualaikum, saudara shahpaskal, ini adalah first time saya menulis di sini dan saya terjumpa blog tuan ini kalau tak silap saya daripada thread mistifiles dan saya rasa saya berada di tempat yang betul dah nie, bukan apa bila baca dalam mistifiles tu kena juga baca tentang keupayaan tentera kita juga kan sekurang2nya lega la sikit kepala otak saya bila baca post2 di bawah nie,walau bagaimanapun saya amat yakin dengan askar kita mereka adalah yang terbaik tiada tandingan saya tahu apabila terbaca satu “coloum” dalam Utusan Malaysia dah lama dah iaitu “Israel tidak membenarkan tentera Malaysia berada di barisan hadapan”.Ini ketika tentera Malaysia berada di Lebnon.Ok walaubagaimana pun teruskan perjuangan saudara Shahpaskal terimakasih di atas segala info. Syabas.
  • At 2011.03.02 00:39, tubir said:
    soal operasi ialah sulit jangan bincang lebih lebih ……..55655411
    • At 2011.03.02 15:21, shahpaskal said:
      yes bro, tak lebih pun…
  • At 2011.03.02 01:13, Samuraisan said:
    Bro Shah cerita ni ada betul tapi tak berapa tepat mungkin 60% ketepatannya
    mungkin Bro Shah tahu tapi keberatan nak tulis hehehee rasa2 dulu ada Laman Web
    Yang dikendalikan oleh pihak 22 Para Komando.. Dalam Laman tu ada Latihan kat Pakistan dan Turkey.. banyak photo2 dan Info mengenai Tugasan 22 Para Komando 21 GGK.. selepas 22 para Komando dinaikkan tarafnya secara sah 22 RGK kemudian Laman Web itu ditutup.. mungkin sebab kerahsian..Tak dinafikan Usaha Che Det mengubah sedikit senario di Eropah.. dengan izin ALLAH Bosnia boleh berdiri sekarang bukan jasa si A…. Anugerah Tuhan tau.. Ingat si A… tu takada jasa berkomplot dengan Pihak Zionist iaitu ICG adalah mengiktiraf Negara Haram Israel..
    So orang buta hati je mempertikaikan usaha Che Det telah lakukan ….
    • At 2011.03.02 11:28, Abu Amir said:
      Kesian kat org yg masih memuja pemimpin yg kata kamal atartuk ialah pemimpin islam moden. pemimpin inilah yg sebabkan negara hampir muflis . lihatlah sejarah bagaimana akhirnya hidup dan bagaimana cara kematian kamal atartuk. Allah telah hinakan semasa didunia lagi sehingga mayatnya tak diterima bumi dan akhirnya ditanam dalam batu mamar, ini yg sibuk pm pergi bagi penghormatan dgn bunga.
      Fatwa Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan(MAIWP) menyatakan meletakan bunga di tugu peringatan adalah haram. Halal-haram dah tak kisah janji boleh pulun apa yg ada kat dunia ini selagi hidup. Fitnah org kata agen yahudi, CIA,amerika dll, akhir-akhir ini kata agen penganas pula. Apalah nak jadi? macamni punya pembohongan pun ramai org melayu percaya?
      Kamu boleh tulis apa sahaja yg kamu mahu!!! tapi ingat tangan yg menaip itu akan dipersoalkan sama ada salah/ benar dihadapan Allah di akhirat nanti….
      • At 2011.03.02 12:41, GEMPURWIRA said:
        HANYA PENDAPAT GEMPURWIRA
        Pada saudara Abu Amir setiap manusia ada pendapat masing2 saya hormati pendapat saudara…
        pemimpin kita ke negara orang maka kena hormati negara tuan rumah tak sepatutnya kita ke rumah orang dan kita berlagak pandai itu salah, ini salah jadi mana yang betulnya??? dan nak tanya kita ni betul ke belum sebelum nak menyalahkan orang lain????
        pada saya sekadar meletak kalungan bunga ke tugu peringatan bukan beerti kita taksub atau meminggirkan apa yang ditegah agama tetapi hanya lebih kepada tanda MENGENANG jasa2 mereka yang terkorban memepertahankan kemerdekaan negara ini demi AGAMA, BANGSA dan NEGARA…ia hanya simbolik tidak ada berkaitan mengenepikan agama jauh sekali…..
      • At 2011.03.02 16:38, commodore said:
        Saudara Abu Amir,
        Cara saudara bercakap bunyinya macam penyokong parti bulan je! pegilah bersyarah kat blog bulan tu lepas tu TAKBIIIR banyak2. Bukan kat sini. Kat sini org orang tengah cerita pasal ops GGK kat Bosnia. Saudara nak kutuk Chedet tu buat apa? Tuan Guru kamu pun lagi pulak, siap sokong Lee Kuan Yew lagi. Ingat, ibu jari yg tunjuk “best” kat Kuan Yew itu juga akan dipersoalkan samada salah/benar dihadapan Allah di akhirat nanti. Termasuk lah kamu kalau kamu sokong tuan guru tu. TAK CAMTU??
        Apa kata kita cerita balik pasal GGK kat Bosnia?? Lagi elok kan?
        Maaf lah ye. Harap2 saudara paham.
      • At 2011.03.03 12:44, ariff said:
        tak silap aku kan, thread blog ni pasal GGK di Bosnia, bukan kritik org lain! Wahai Abu Amir! Ingat siapa anda hendak menuduh @ melabelkan org lain sbg kafir @ munafik?! Sedangkan Rasulullah sendiri merahsiakan identiti seorang munafik dikalangan sahabat walaupun munafik yg terkenal di kenali sbg Abdullah Bin Ubai. Begitu senang anda menuduh seorang itu dgn kafir & munafik. Sedangkan dlm hadith sendiri menyatakan bahawa selagi mana seseorang itu beriman dgn Allah & Rasulnya; Islam lah dia. Walaupun tindakan bercanggah dgn Islam, masih dikira Islam. Kalau tidak, masakan seorang sahabat Rasulullah solat berimamkan Hajaj yg zalim; Pembunuh cucu Rasulullah SAW! Kerana, apabila dia solat, dia tidak melakukan kezaliman.
        Kalau beginilah caranya anda hendak menegur, anda seorang yg tidak ber’AHKLAK’!
  • At 2011.03.02 08:27, freebooterrambo said:
    Salah satu aspek lain pembabitan Malaysia dgn konflik Bosnia adalah berkembangnya kelompok rakyat kita yang mempunyai baka dan trait orang Eropah, hasil perkahwinan campur Malaysia-Bosnia. Kalaulah diorang ni join pasukan keselamatan dan join SB pulak tu, memang mantap la… boleh jadi Malaysian Super Agent..
  • At 2011.03.02 08:33, freebooterrambo said:
    test..
  • At 2011.03.02 12:13, ak47 said:
    amir oh amir…..siapakah kamu nak kata org tu munafik, org ni sesat??? Nabi Muhammad S.A.W. pun pernah pun xpernah kata pada umat dia macam tu melainkan org kafir…betulkan diri sendiri dahulu sebelum anda henda memperbetulkan org lain….
    • At 2011.03.02 22:23, Jalak Lenteng said:
      Betol cakap anda tu, ak47, saya sokong 100%. Saya cadangkan saudara Abu Amir ni pegi masok semua blog melayu dgn komen dan pemikiran sama seperti penulisannya diblog ini. Kalau keputusannya ramai posters yg memberi komen negatif atau marah kat dia, bermakna ada sesuatu yg tak betol dgn dia ni. Paling tidak pun dia ni ada masaalah sikit. Cakap berdegar2 pasal agama tapi tak membina, lebih mengutuk org aje. Cakap yg membina akan membawa respon positif drpd pembaca. Apa maknanya ini? LU PIKIR LA SENDIRI!!!!
  • At 2011.03.02 12:14, freebooterrambo said:
    ..as did the Sultan of Brunei, who paid for anti-tank missiles from Malaysia..
    MALAYSIA ADA KILANG PELURU ANTI KERETA KEBAL KE?
    • At 2011.03.02 15:19, shahpaskal said:
      sulit untuk saya ceritakan maklumat ini,
      • At 2011.03.02 16:51, commodore said:
        Shah,
        Yang saya tahu only baru2 ni je kita nak join dgn Denel South Africa to manufacture Ingwe anti tank missile. Betul ke? sbb kat DSA tahun lepas mamat Denel tu cakap serius betul yg negara kita cukup berminat kat barang ni!!!
  • At 2011.03.02 12:16, freebooterrambo said:
    CARL GUSTAV DIGUNA SECARA MELUAS KE KAT BOSNIA?
  • At 2011.03.02 13:37, Mr GREEN said:
    Salam Bro , mintak tolong komen pasal isu d Timur tengah….. apakah rencana USA dalam isu ini. Adakah benar dakwaan bahawa gadaffi mmg mmpunyai aset yg tinggi.
    Dan berita mengatakan bahawa satu kapal perang USA(USS Kearsarge [LHD-3] ) sedang menuju ke Libya.Apakah tujuaan nyer untuk meguasai seperti mana mereka menguasai mesir , Iraq dan Afgan.Mesir masih tidak stabil , adakah ini merisaukan atau menggembirakkan mereka.
  • At 2011.03.02 14:52, tanpa politik said:
    salam semua..sebolehnya kita ketepikan dulu soal politik. kl korang nak marahkan aku, aku x kisah, aku bukan la penyokong kerajaan, dan bkn juga penyokong pembangkang, kira atas pagar. sbbnya sng aku nak hentam mana2 parti poltik yang bt salah. yang betul aku sokong.bab politik kt bcg bila tibanya PRU ok?skrg kita bcg soal perthanan negara. bila ssbuah negara diserang, musuh x kira ko parti PAS ke, UMNO ke, PKR ke atau pe2 je la.kl ckp soal politik smapai bila pon x habis.salah satu sikap rakyat malaysia yang aku x suka, berpolitik spjng masa, baik UMNO mahupun PAS sama saja.komen biar le kena pada tajuknya. kesian kat BRO shah, buat artikel korang buat port smbg politik plak…
  • At 2011.03.02 14:57, army said:
    btul ckp ko TANPA POLITIK. aku dari parti pembangkang, tp soal ketenteraan aku sokong ja mana kerajaan. sbb itu maruah negara kita, kl ada penyelewengan ka, rasuah ka, itu depa jawab di akhirat.bab pertahanan kita kena bersatu, kena bangga pada perajurit kita.
    • At 2011.03.02 16:07, syam said:
      ha.. macam ni lah baru betul..
      • At 2011.03.02 21:50, Risik said:
        setujuuuu
        • At 2011.03.03 12:43, kerol said:
          aku setuju bebeno…
  • At 2011.03.02 15:24, pakartelekomunikasi said:
    ada buku ngenai blanja ketenteraan kita.. tajuk dia Questioning Arms Spending in Malaysia (First Full Expose of the Malaysian Military)
    Author: Kua Kia Soong …. siapa kenal Kua kia soong???
    • At 2011.03.02 23:44, afiqhakimi said:
      pengkhianat negara bagi aku..
      lancar buku kat London, ape cerita?
      penganalisis pertahanan mesia cakap die punye fakta sume merepek2..
      outdated..
      Menteri Pertahanan pon ade ulas isu nih.
      try search balek bro..
      saye mencadangkan anda sume menyertai
      http://panggilanpertiwi.forumotion.net/
      forum untuk kita semai rasa cinta untuk pertahankan negara.
      semua jenis golongan tentera ada dalam forum nih. yang maseh berkhidmat mahupun yang da bersara..
      jemputlah!
  • At 2011.03.02 17:50, syed_sharul said:
    kan bagus klu kita bersatu….
    hal politik tu ketepikan dulu, macam kawan kita army kata walaupun kita lain2 fahamam politik tapi bab military kita masti bersatu sebab ini melibatkan negara kita yang tercinta…..
    tahniah buat Bro Shah dengan posting yg cukup menarik ni….
  • At 2011.03.02 17:53, syed_sharul said:
    Bro shah … klu bole la tolong ulas sikit pasal libya….
    tadi saya baca utusan online USA dah hantar kapal pgankutnya USS ENTERPRISE dan brpa kapal pemusnahnya ke perairan libya….
  • At 2011.03.02 23:49, afiqhakimi said:
    tolonglah jangan masuk bab politik..
    Panglima Tentera Darat da kasi amaran da kat kite,
    jangan berpolitik dengan Angkatan Tentera Malaysia(ATM)
    http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Janganherettentera/Article/
    ingat ni bhai! baek kerajaan mahupun pembangkang.
    jadikan diri kita sebagai benteng pertahanan negara~
  • At 2011.03.03 11:47, baby berries said:
    haluu bro shah.
    & bros sumo,bole back 2 track tak?
    perbincangan jauh sgt lari dr tajuk.
    2 crowded lah..adik2 pun nak tau jg kisah lanjut bros kte kt bosnia dlu tu.(“,)
  • At 2011.03.03 14:38, freebooterrambo said:
    Tahap operasi tentera kita kat Bosnia sangat serius sampaikan ATM beli Hagglunds. Tapi sayang kita x bawak Hagglunds ke Lubnan.
    • At 2011.03.04 15:56, Alex Vostox said:
      Yang Hagglunds tu bukan ke diberi oleh Kerajaan Britain (sekali dengan kelengkapan musim sejuk macam ‘all weather tent’ dengan uniform musim sejuk yang corak samaran/camo sama dengan tentera Britain punya). Maafla kalu silap, sebab setahu saya antara aset-aset yang memang dibeli oleh kita untuk misi Bosnia ialah KIFV, selepas misi Bosnia baru ada pembelian tambahan untuk kenderaan Hagglunds.
  • At 2011.03.03 17:59, atok_mat said:
    hohoho…dlm post shah pasal ape ntah, aku dok bertengkar ngn mamat sorg neh pasal politik..xpsl2 kna hntm..dh lama xmsk, tup2, msk kali neh, byk gak komen psl politik..hurm, just bg pndpt aku, bab pertahanan, xpyh la nk politikkn..singapore letakkn budget yg terlalu tinggi utk budget pertahanan..smpai bab malaysia, ada la manusia2 politikus yang keja mmbangkang, akan bangkang apa ja yg gomen beli..
    btw, selain dari bosnia, aku pernah gak borak ngn 4 org GGK neh..so, ada gak la info pasal aktiviti dorg selain dulu kat bosnia..even, kat negara serantau pon, ada yang kena allocate skrg neh..negara apa?? xley la nk publish..so, GGK kita mmg bukan utk Malaysia saja, tp diatur gerakkn utk kepentingan agama Islam di dunia n maruah negara Islam di dunia..alhamdulillah..ni la cara jihad kontemporari since Islam kna tindas, so kena la atur gerak underground..bukan tru ceramah politik or mintk perhatian kat pelobi yahudi.
    • At 2011.03.03 23:15, anak jawa bgn datoh said:
      atok mat said: at negara serantau pon, ada yang kena allocate skrg neh..negara apa?? xley la nk publish..so, GGK kita mmg bukan utk Malaysia saja, tp diatur gerakkn utk kepentingan agama Islam di dunia n maruah negara Islam di dunia..
      kundur said: aku tumpang bangga dgn GGK dll gerup khas kita
      atok mat said: bukan tru ceramah politik or mintk perhatian kat pelobi yahudi.
      kundur said: aku teramat setuju dgn statement nih..
      -kundur-
    • At 2011.03.03 23:54, madzone2011 said:
      kalau kosnyer tinggi kerana barangan yang dibeli aku tak kisah….ni aku dengar jual bateri kete kebal sampai 100k komisyennyer….itu dah kira melampau
      • At 2011.03.04 00:11, anak jawa bgn datoh said:
        madzone2011, memang melampau kalau ada yg mengambil kesempatan macam tu dan aku juga bangkang, tp bukan sbb dengki kat agen tu dpt duit banyak tapi sbb langsung tak patriotik.. mengambil kesempatan dan untung dgn cara teramat mudah dan mengenepikan kepentingan negara..
        tapi cam awak cakap gak la.. aku dengar.. maknanya ia bule jadi fitnah.. tang ni kita kena siasat dulu la sblm jump into conclusion..
        kalau benar wujud, jangan bagi dah kontrak tu kat agen tsb!!
        -kundur-
  • At 2011.03.03 19:57, Panglima padang pasir said:
    Pada tahun ini julung-julung kalinya Tentera Darat Malaysia menganjurkan satu acara yang dibuka kepada orang ramai. Hari Terbuka TD akan diadakan pada 4 hingga 6 Mac 2011 bertempat di Dataran Merdeka. Pelbagai acara menarik seperti pameran dari 16 Kor di dalam TD akan dipamerkan termasuk peralatan. Selain itu pertunjukkan kepakaran turut diadakan untuk dipertontonkan kepada orang ramai.
    • At 2011.03.03 22:00, syam said:
      SALAM..
      ya mmg betul jadi orag batak jap aku td..
      time keje leh mgular kat dataran jap heheh..
      baru aku nampak ngan jelas aset-aset ATM..pendekar, apc adnan, jernas, astros, macm2 lg, power siot..
      cume aku ade sorang sarjan atm td tekejut bile aku tanye “bang mane VERA E”…
      die cakap orng awam sepatut nye tak tau pasal alat tu…
      aku cakap la aku banyk bace artikel kal blog ni..so die diam, dan jawapan die VERA E tu di sorok kat satu tempat rahsia..
      apa2 pon mmg gempak gile
      • At 2011.03.03 23:19, anak jawa bgn datoh said:
        syam.. memang aku akan sangat konfiden dgn kemampuan askar dan persenjataan kita..
        kpd tok sarjan tu, wah bagus bagus.. “menyimpan rahsia negara seketat-ketatnya”..
        -kundur-
      • At 2011.03.04 09:54, Sarjan atm said:
        Nampak sgt sarjan atm tu x baca paper. Org awam x patut tau? Camne kalo budak skolah pn baca berita harian 22 Julai 2010???
        http://www.bharian.com.my/articles/MalaysiabeliradarpasifVera-Eawasiruangudara/Article/
        Org Singapore dh siap bincang dalam forum since 2007 lg.
        http://sgforums.com/forums/1164/topics/276630
        p/s: Kredit to bro shahpaskal dgn artikel yg menarik. Kpd followers blog ni, jgn la jadi isu sgt psl politik tu. Mamat A menghasut 6 org dari 10 org rakannya utk minum kopi di kedai pak Abu juga adalah politik. Consensus of decision is the ultimate real politics. Perdebatan yg sihat mampu menajamkan minda org2 Melayu. Civilian skarang bukan jenis YesMan lg dh. BN ke PR ke dua² molek. Yg kat atas pagar tu la sgt² x molek. X de pendirian hehehe. Sy sokong mana² perbelanjaan pertahanan selagi peluru rm 1.50 tidak ditulis rm 15 000.00 seperti mop di stadium Jebat @ Melaka yg bernilai rm 1000 serba satu :P
      • At 2011.03.04 10:37, saya setia said:
        hahaha…..
        ko ingat dia nk bawak tunjuk kat public ke bnda2 rhsia mcm tu(kat KL plak tu…):)…
        sebenarnya byak peralatan yg anda xsngka ada dlm ATM…
        untk pngetahuan anda atm juga ada mencipta ‘mini awasc’(melalui unit R&D dia)bentuk mcm belon udara (yg mcm ikan tuu..)boleh terbg kira2 3000m kut xslah aku dan trbag selama 3j…tercipta dh 2 thn leps kut..heheh
        msih lg dlm penambah baikkan..salah satu fungsi dia lbih krag mcm ni laa….jika alundra bleh terbng sjauh 300m, dgn bnda ni..dia bleh terbng lg 300m…hahaha (klau slah maaf lahh.. lupa dh skit2..)
        yakin lah dgn tentera kita… dan percaya dgn kata2 ni oleh panglima jeneral, beliau nyata berbangga dengan kemampuan Tentera Darat yang disifatkannya setanding dengan kemampuan beberapa negara maju yang lebih dahulu mewujudkan cabang tentera tersebut.(utusan malaysia-ulang thun ATM ke 78)lepas ni jgn laa duk pi tnya depa bnda2 sensitif mcm tuu.. kebocorn mklumat boleh mnjejskan kesiagaan ATM..ini pun cma nk sdarkn org yg xykin dgn ATM dan slalu negetif dgn apa yg ATM rncangkn jee…
        klau silap mohon maaf yee… peace no war..
        • At 2011.03.04 10:51, baby berries said:
          mini ‘nuke’ pun dah de kan bang?
          abg sdara kte ad yg ‘service khas’,dia story ceput je apa yg dia boleh ‘lepaskan’..tpi kte yg dengar ni ngeri gak,yg kuar kt tv,media tuu ..hujung kuku je dia kate.
        • At 2011.03.04 11:27, syam said:
          SALAM
          (saya setia) betul lah cakap awak..
          dorang sendiri cakap bayak lagi yang dorang tak bawak..
          tp aku paling respek pada brader2 ggk mmg warrior habis..terbaek dari ladang …hehe
        • At 2011.03.04 11:52, army said:
          3000m? pesal dekat sgt.ke ko salah taip.
          • At 2011.03.04 12:03, saya setia said:
            itu tinngi dia boleh terbg(lpa nk tlis)xslah aq laa….dh lupa dh skit2 itu je yg ingat pun…hehehehe…:)
            • At 2011.03.04 18:26, army said:
              ooo..altitude dia..kl betul..aku tumpang bangga(kembang lobang idung aku)pehh high tech juga rakyat malaysia.diam2 berisi…
        • At 2011.03.07 00:32, inno said:
          bro..airship tu bukannya mini awacs..airship tu STRIDE punya RnD untuk extend range Aludra yg masih dlm development cycle skang ni..konsep dia, range utk aludra communicate dengan ground control masih lagi limited..so depa develop la airship tu utk extend lagi signal range..
  • At 2011.03.04 11:33, Abu Amir said:
    Kasihan saya lihat rakyat kita dizamam IT ini masih cuba direndahkan pengetahuan ttg aset ketenteraan? Sebenar berapa banyak aset dan apa aset yg kita miliki memang boleh didapati dari internet. Biasanya aset yg dibeli didaftar kpd PBB. Kalau aset tersebut kecil dan jumlah tertentu mungkin dapat digelapkan. Tetapi sekiranya ia dibeli dpd pasaran gelap spt yg dilakukan Iran mungkinlah tak dpt dikesan aset & jumlahnya!Sekiranya ini dilakukan kita sudah dikira melanggar undang2 kawalan senjata antarabangsa dan dikenakan sekatan.
    Bilangan aset dan jenisnya mungkin bukan rahsia lagi, teltapi apa strategi yg digunakan akan memaksimumkan kegunaan aset. Cth. apa yg berlaku ketika jet israel berjaya memusnahkan loji nuklear iraq, pesawat AWACS arab saudi telah berjaya mengesan jet israel masuk ke ruang udara arab saudi. Malangnya AWACS itu dikawal oleh anggota tentera US dan mereka pejam mata aje, akhirnya jet israel berjaya pergi & balik dgn selamat.
    Tak akan perkara spt ini kita mahu biarkan ianya berlaku kpd kita? Kita mesti ingat Turki & Indonesia pernah dikenakan sekatan senjata oleh US & barat. Oleh itu mereka sedar akan akibat sekatan dan mula berdikari membina industri pertahanan sendiri. Inilah yg patut kita contohi. Saya khuatir bila aset yg guna teknologi US & barat bila digerakkan ketika konflik tidak berfungsi spt sepatutnya? Mereka juga boleh memasang gajet tertentu dan mengetahui strategi serta pergerakan aset2 kita.
    Kesimpulannya kita mesti ada strategi yg betul, semangat patrotik dan berdikari.
  • At 2011.03.04 12:00, army said:
    kalaulah rakyat kita dapat menguasai teknologi pertahanan, i’allah negara kita akan menjasdi negara maju.sejarah telah membuktikan lahirnya sesebuah teknologi canggaih berasal dari bidang ketenteraan. Contohnya internet( dibangunkan bagi penghantaran maklumat semasa perang),komputer dabngunkan bagi pengiraan projektil artileri dan pelbagai lagi. tapi sayangnya rakyat kita masih lagi belum sedar @ separuh sedar termasuk le aku sendiri hehehe
  • At 2011.03.04 14:43, Syah said:
    STRIDE perlu aktif menghasilkan teknlogi rahsia atau pun menciplak teknologi asing supaya pihak luar tidak tahu keupayaan sebenar kita kerana aset ini dihasilkan sendiri oleh negara.
    Kalau beli kat luar rahsia senang je bocor dan pihak pengeluar senjata confirm dah pasang gajet perisikan mereka kat aset yang bernialai tinggi seperti Kapal selam dan jet pejuang…. contoh pernah berlaku kepada China sebelum ini dimana pihak perisikan mereka telah menemui banyak gajet perisikan pada pesawat Presiden yang dibeli dari U.S
  • At 2011.03.04 15:14, Pendekar Gunung said:
    Orang cakp al bukan saya cakap, millitary R&D facility macam STRIDE ni sentiasa dipantau Amerika. Malaysia boleh buat makmal biodefence tahap 2/3 ajer paling tinggi itu ikut international law la kot takut kite develop bioweapon. Sentiasa ader ajer spy Amerika yang muke macam asian… agaknyer hawaiian ker red india ker, ni orang cakap la bukan saya cakp.
  • At 2011.03.04 15:42, anti korupsi said:
    malaysia ni janganlah berlagaklah kawan. kalau setakat ada 2-3 buah pesawat pejuang, 2 ketul kapal selam dgn berapa bijik kete kebal jangan haraplah nak menang lawan singapore. tambah lagi dengan 3-4 ekor general yang kaki minum, kaki pompuan dan asik main golf( kena beli dgn tokey cina singapura!) setakat pesawat di kuantan dn gong kedak tu, x sampai sejam habis kena bom kalau singapore nak ambush.
    shah x nak citer ke 2-3 ekor pegawai tinggi ATM masuk kemta???
    • At 2011.03.04 17:51, syam said:
      aku rase ko ni yang belagak..
    • At 2011.03.04 18:30, army said:
      allo bro…kla ada byk tu pon..tentera kita tetap berani p perang kl kena ceroboh. ko ada bran ke nak p perang?
    • At 2011.03.04 19:38, kameraden said:
      anti korupsi pencacai zionist singapore
      kalo ko melayu, memang betol ko spesis ‘melayu yang dimuziumkan’ oleh cina
    • At 2011.03.05 00:13, afiqhakimi said:
      terlalu lancang anda berkata2..
      ingat ya saudara anti korupsi, anda dilahirkan sebagai insan pasca kemerdekaan.blum pernah rasai pahit maung suasana genting dan perang..
      siapa kata tentera kita lemah? ingat tarikh 14 Februari sewaktu Lt Adnan syahid menentang Jepun? ingat peristiwa tentera kita di Somalia? Pasar Bukhara (betulkan saya andai terdapat kesalahan pada nama). ada pernah saudara terfikir atau mengerti perjuangan yang tentera kita lalui?
      terapkanlah dalam sanubari saudara perasaan sayangkan negara. insyaAllah kekuatan anak2 watan sendri akan menjadi kuat dan yakin dengan ATM kita.
      tentera kite dihormati dan disegani baik kawan mahupun lawan dek kerana ketangkasan dan kesungguhan mereka dalam bertugas.
      hayati logo baru Tentera Darat yang bakal dilancarkan dan ditambah dengan perkataan “Your Army” (Tentera anda)
      1Angkatan: Tetap Gagah, Tetap Setia
      Tentera dan Rakyat berpisah tiada!
      Gempur..Wira!!
    • At 2011.03.05 01:21, GEMPURWIRA said:
      HANYA PENDAPAT GEMPURWIRA…
      pada saya saudara anti korupsi anda terlalu merendah-rendahkan angkatan tentra MAlaysia tapi tak apa saya hormati pandangan anda..
      cuma satu sahaja saya nak katakan AMERIKA dan NATO yang cukup kuat dari segala segi hingga kini masih tercari2 jawapan untuk memusnahkan TALIBAN yang hanya bersenjatakan senjata asas yang kalau dibandingkan secara logik akal mereka memang tidak akan mampu menewaskan kuasa besar seperti Amerika dan sekutunya dan itu kelebihannya akal dalam meneutralkan aset2 canggih dan berkuasa milik Amerika…. INGAT!!!! kehebatan aset hanya KELEBIHAN tetapi bukan ukuran untuk MEMENANGI sesuatu pertempuran….
      adakah anda ingat bagaimana HIZBULLAH memalukan Israel dalam perang LUBNAN-ISRAEL beberapa tahun dahulu kekuatannya israel melebihi singapura manakala kekuatan hizbullah tidaklah melebihi kekuatan Malaysia… namun bagaimana Hizbullah boleh menghalau seterusnya memalukan ISrael dengan peralatan pertahanan yang rasanya malaysia melebihi dari mereka dari pelbagai sudut??? itu yang saya katakan diatas kecanggihan aset dan jumlah yang banyak hanya kelebihan tetapi bukan 100% jawapan untuk memenangi peperangan tersebut…
      berbalik kepada apa yang anda katakan jika malaysia terlalu lemah dipersilakan jika anda hendak menjual kami sedia membeli dan ini bukan cakap kosong dari pemimpin sehingga ketua tentra ATM begitu yakin dengan doktrin pertahanan yang telah disiap siagakan… pada saya ATM telah memantapkan lagi persediaaan dan pengalaman tentranya dengan menghantar pasukan tentra malaysia ke banyak negara yang berkonflik di bawah payung PBB namun bak kata pepatah ” SAMBIL MENYELAM MINUM AIR” ia secara sendirinya memberi pengalaman tempur sebenar kepada anggota2 didalam ATM untuk menghadapi jika negara ini berada didalam peperangan sebenar kelak dan pengalaman ini lah yang penting dalam melahirkan perajurit yang tangkas dan lasak dalam menumpaskan musuh yang cuba merampas kemerdekaan negara ini… isu Perang Bosnia, Black Hawk Down, leftenan Adnan Saidi menunjukkan tahap kesetiaan, keberanian dan ketangkasan membuatkan musuh berfikir 2 kali untuk bertemu dengan manusia2 yang gigih dan berani semasa bertempur dimedan perang dan ia memang terbukti bukan omongan kosong jelas dan bukan hanya berlagak dalam iklan yang hanya mempamerkan kekuatan aset yang dibeli dalam menarik minat golongan muda memasuki tentra namun hakikat sebenarnya mereka tidak mengetahui dan terbukti dalam mana2 peperangan didunia ini umpama seekor AYAM DAGING berada didalam kandang namun bila dilepaskan bebas tidak tahu hendak kemana kerana tiada pengalaman apa yang hendak dilakukan seterusnya??? hanya berlandaskan apa yang penternak ayam berikan rutin harian makan, tido dan begitulah seterusnya dia tidak memikirkan hal lain yang sebenarnya mungkin lebih baik darinya dia rasa dialah yang terbaik namun bila dilepaskan berlawan dengan ayam kampung yang serba kekurangan si AYAM DAGING MATI dalam pertarungan…. rupanya baru dia sedar walaupun dia didalam kandang diberi segala serba lengkap makanan terbaik, kandang terbaik suasana terbaik berbanding dengan ayam kampung namun didalam perlawanan ia bukan menjamin dialah TERKUAT!!!!!…. seperti juga malaysia walaupun yang anda lihat tidak sehebat dan serba kekurangan berbanding pertahanan singapura yang dilihat “KONON”nya yang terbaik dan terhebat jangan anda sangka senjata milik malaysia ini tidak mampu menggegarkan sebuah negara sekecil biji sawi didalam peta dunia yang terletak diselatan semenanjung Malaysia…
      berbalik kepada statment anda tadi jika malaysia serba kekurangan mengapa negara singapura seperti sentiasa dibayangi oleh Malaysia jika anda katakan SIngapura cukup hebat mengapa singapura membeli sistem pertahanan seolah2 mereka akan berdepan dengan satu ketumbukan tentra yang sukar untuk dihapuskan siapa ketumbukan tentra yang saya maksudkan??? jadi berfikir sebelum berkata2.. jika anda rakyat Malaysia sebenar maka andalah antara manusia paling awal menyerah kalah sebelum tembakan dibuat oleh musuh lagi kerana dari awal2 lagi pihak musuh telah menewaskan minda dan jiwa anda sebagai warga yang seharusnya bangga dan sanggup berkorban untuk AGAMA, BANGSA DAN NEGARA…..
      Hanya Pendapat GEMPURWIRA….
    • At 2011.03.07 07:31, Syah said:
      Camna la pemikiran kamu ni..bila kerajaan buat pembelian persenjataan baru…korang cakap membazir, rasuah, kroni dan sebagainya..tapi bila kita kekurangs enjata ko kutuk jugak… memang hati kotor la…cuba bersyukur jugak….
  • At 2011.03.04 17:06, kolonel jihad said:
    @anti korupsi dan yg lain2, agak celupar kamu berbicara. Kamu lihat ‘tangible assets’ saje, yang ‘intangibles’ kamu belum lihat. Saya pernah bertempur besar2an di Bosnia, di atas Banjaran Bajnalik di utara Zenica,kubu pengganas serbia yg kukuh yang dibantu oleh keretakebal, perisai, senjata berat, dapat kami hancurkan dalam masa beberapa jam saja. Kami mara terus mara, menghancurkan kekuatan tentera serbs, hanya Perjanjian Dayton saja yg menyelamatkan mereka. Oleh itu, sy harap sdr tidak memperlekehkan kemampuan tentera kita yang diantaranya dari golongan mukhlis (yang ikhlas) utk mempertahankan negara, bangsa dan agama. Disegi korupsi, kita semua tahu siapa mereka yg melakukannya, jangan bakar kelambu kalau marahkan nyamuk. Mereka, askar2 tidak tahu perkara2 tersebut, jika tahu pun mereka tak boleh buat apa2. Tolong jangan hina mereka.
    • At 2011.03.04 17:38, Azrul said:
      setuju sesgt dgn kolonel jihad.
      jgn ingat hardware yg gah mampu menjamin kemenangan dlm sesuatu perjuangan.
      yg penting semangat jitu dan niat yg ikhlas mempertahankan hak.
    • At 2011.03.04 18:45, army said:
      kolonel jihad..abaikan mamat atas tu…bapak mertua aku bukan GGK,tapi ex-army..pernah terlibat dlm pelbagai operasi esp ops gubir tu..so aku faham perasaan dia bila kwn baik terkorban.aznan awang( korban kat somalia) org kg aku..ada anti korupsi fahami perasaan depa?kl ada rasuah akhirat tentukan. sekurangnya depa ada senjata nak lawan.spt statement aku sblm ni, wlpun aku dr parti pembangkang,aku ttp bela apa2 saja berkaitan militari.sbb depa ni yang berada dibarisan hadapan.kl x suka pe2 benda sekalipun,tanda kt kertas undi saja.
    • At 2011.03.06 11:20, Risik said:
      Assalamualaikum kolonel..Mcamana saya nak order buku2 terbitan tuan direct terus dari tuan?
      • At 2011.03.06 18:14, kolonel jihad said:
        Wassalamualaikum Risik, dan kepada sesiapa yang ingin baca bulu sy. Buku Kolonel Jihad boleh didapati di bookstore MPH atau boleh order direct pada saya. Hantar nama penuh, alamat dan hp no ke email abuhamka@gmail.com. Tq.
  • At 2011.03.04 19:17, Chop said:
    Salaam semua. Minta maaf guna thread ni untuk suarakan pendapat pasal SGPV/LCS kita.Agak menakjubkan dalam semua komen2 baik menghentam atau mempertahankan langkah MINDEF memperuntukkan RM6 Billion untuk 6 kapal tu, tak ada yang higlight yang sebenarnya kapal2 tu bertaraf Frigate,maknanya full fledge Kapal Perang tetapi diklasifikasikan sebagai Kapal Peronda atas sebab2 politik. Istilah tu pada pendapat saya yang menjadikan isu ini satu polemik.Tambahan pula ada ahli2 politik yang jahil bab2 pertahanan ni rasa mereka jaguh pertahanan dengan membuat pembacaaan di internet, kalau macam tu anak saya yang umur 12tahun pun boleh komen.Saya masih ingat semasa mula2 kita rancang 27 kapal OPV dulu lewat 90-an, sengaja dinamkan OPV walaupun dengan sikit upgrade dah boleh jadi Corvette ataupun Frigate sebab dengan 27 buah kapal kalau dinamakan Corvette atau Frigate boleh mempengaruhi imbangan kententeraan serantau serta menimbulkan perasaan cemas kepada Negara serantau.Contoh terbaik seperti kelas Nakhoda Brunei yang juga dinamakan OPV walaupun ianya adalah sebenarnya berkemampuan Frigate sepenuhnya, kelas yang hampir sama dengan Frigate F2000 kita cuma tak ada hangar untuk helikopter.
  • At 2011.03.04 23:43, IPOHMALAY said:
    tak payah berlagak lah orang singapork…
    kalau aku kentot dalam menara kandang kompem satu singapore dengo…
    silap2 terbangun bini lee kuan yew….
    haha…
    sokong kolonel jihad…
    saya baru nak cari buku tuan…
    ingat…beruang merah pun lingkop dengan mujahidden afghan…
    padahal tentera beruang merah senjata bukan kemain lagi macam singapork sekarang…
    mujahidden pakai ak-47 dgn rpg je…
    allah swt sentiasa bersama orang beriman….
  • At 2011.03.05 04:20, Arif said:
    Salam, saya kini berada di Bosnia selama 5 bulan untuk menjalani practical training. Orang2 di sini memang menghormati Tun Mahathir. Malah mereka lebih kenal Mahathir dari menteri-menteri mereka sendiri, maklumlah menteri mereka terlalu ramai. Setiap canton mempunyai 13 orang menteri. Hehe.
    Minggu lepas sewaktu naik teksi, orang teksi tua berborak dengan saya. Macam itik dan ayam sebab saya cuma faham sedikit bahasa bosnia. Namun, untuk beliau tanya di mana saya datang, saya cuma perlu sebut Mahathir. Beliau terus menyahut “MALIZIYA! DOBRO DOBRO! (Bagus bagus), Salamualaykum”. Bila dijawab waalaikumsalam, beliau membalas “Maliziya! MashaAllah”.
    Bayangkan betapa tingginya martabat Tun Mahathir di negara ini dan pengaruh beliau yang begitu luar biasa. Setakat ini tidak lagi saya jumpa orang Bosnia yang tak kenal Mahathir. Betapa bertuahnya rakyat Malaysia mengenali beliau dengan lebih dekat.
    Salam.
  • At 2011.03.05 04:31, LADYGAGAK said:
    Cool story bro, boleh celen Tom Clancy buat novel lepas nih, silap haribulan boleh celen Ahadiat Akashah, kaya woo jual cerita2 camni, takde credibility atau source tak penting, orang Melayu biasalah, kena gula-gula sikit dah bangga, hinsshh, hinsshh~
    • At 2011.03.05 15:02, anak jawa bgn datoh said:
      Satu lagi LadyGagak, yang ko terlupa masukkan dalam komen ko.
      orang melayu ni biasalah, cepat lupa diri dan kurang mahu menghargai orang lain sebab tu orang-orang ini cukup suka memperlekehkan orang lain. Dia takkan sedar melainkan setelah terkena batang hidung sendiri like the old saying “sudah terhantuk baru terngadah”.
      Akhir sekali kenapa “gagak”, yang dipilih “lady” pulak tu .. sbb haiwan itu sendiri tidak mempunyai tempat yang baik dan mulia di sisi masyarakat, baik orang timur atau orang barat.. crow atau gagak itu satu menatang yang dielakkan, kalau kat M’sia ni, hukum tembak jer.. sebab menyemak mata memandang. Bak kata orang melayu lama “Umpama buah belolok, tercampak ke laut tak dimakan ikan, tercampak ke darat tak dimakan ayam” – pendek kata tak de orang yang teringin.
      Syor saya kalau rasa terlalu hebat sertailah RAW paling koman pun, tu pun kalau sanggup.. bak orang dulu sebut “Jika sengaja bercekak pinggang
      tinggallah rebana, beralih ke gelanggang”.
      -kundur-
      “Menunduk kepala menghadap raja, Bertentang muka menghadap kawan, Bercekak pinggang menghadap lawan”
      • At 2011.03.06 00:30, anak jawa sijangkang aka afiqhakimi said:
        aku like jawapan ko kundur.
        biar kita jadik anak bangsa yang berpijak di bumi nyata.
        sape lagi nak puji bangsa, naikkan bangsa kita kalo bukan anak bangsa tuh sendri?
        jangan anggap lekeh kemampuan anak bangsa kita!
        • At 2011.03.06 12:25, anak jawa bgn datoh said:
          setuju dgn statement ko..
          yg sedey tu ada yg malu nak ngaku orang M’sia pun ada, bila ada orang kutuk negara sendiri, suka dan melompat2.. bila orang puji, bukan turut sama memuji, bahkan mengeji pulak..
          memang benar ada manusia2 yang korup dalam sistem, tapi bak kata Kolonel Jihad.. marahkan nyamuk kelambu dibakar.. terlalu ikut emosi, sudahnya semua orang rugi.. Ingatlah bidalan lama, “ikut rasa binasa, ikut hati mati!”
          -kundur-
  • At 2011.03.05 11:47, Shreek said:
    Harap Kolonel Jihad boleh keluarkan banyak lagi buku/ karya berunsur ketenteraan seperti pengalaman beliau semasa menjadi pgw tentera…saya harap dapat membeli buku beliau..
  • At 2011.03.05 16:38, Abu Amir said:
    Saya sokong, kagum dan bangga dgn pengorbanan anggota bawahan serta pegawai yg ikhlas berjuang utk negara. Sepatutnya mereka yg telah berjasa ini dianugerahkan pingat dan elaun khas sbg tanda jasa mereka kpd negara. Saya amat simpati bila dapati ada antara mereka yg terbiar dan diabaikan setelah bersara.
    Sekembalinya mereka dari operasi nanti, kerajaan mesti anugerahkan sesuatu sbg kenangan utk jasa mereka.Cthnya anugerahkan tanah kurnia pertanian brg 5 ekar seorang. Bukannya anugerahkan pangkat datuk bertindih-tindih kpd pegawai yg asyik sibuk main golf, mengampu dan menyapu projek…
    Saya amat puji singapura dari segi ketegasan mereka menentang rasuah. Cuba anda tanya kat rakyat singapura apa yg mereka tidak boleh rasuah di Malaysia? Dari pegawai rendah hingga pemimpin politik boleh disogok.
    Cuma saya paling benci kalau masuk singapura sebab kita diperhatikan macam penjenayah/orang salah aje…
    • At 2011.03.05 19:28, monkey d'luffy said:
      sapa suruh bg temasik kat LKY????
  • At 2011.03.06 21:47, tempur46 said:
    Sape-sape yang ada pergi sambutan ulang tahun atm dekat dataran merdeka x kan x der nak share kat sini ker? masa aku pg ramai brader2 dari unit Regimen Gerak Khas dan Gerup Gerak Khas..aku pun bnyak tanye jugak diorng tentang operasi2 dekat Bosnia dan Lubnan..memang diornag nih hati kering..aku dgar pun semangat patriosme tinggi rase nak berkhidmat untuk negara jerk..
    • At 2011.03.07 01:51, K 5154 said:
      eh sy rase pendapat encik atas ni tepat tp kene cantik kn je sikit baru la nampak macam Hamba sikit kite ni. itu saje. sy tahu ramai di kalangan kite kuat semangat patriotik nye.. :)
      maafkn sy.
    • At 2011.03.07 08:21, freebooterrambo said:
      Dengan bangganya…..saya pun dah gi…best woo…..
  • At 2011.03.07 00:50, peluru hidup said:
    Siapakah kita?
    Di mana anak-anak kita?
    Mengapa kita ketawa?
    Kenapa kita berduka?
    Apakah perjuangan kita?
  • At 2011.03.07 01:02, PELURU HIDUP said:
    Perang bukanlah penyelesaian. Tapi perjuangan adalah satu daripada jawapan kepada mempertahankan maruah bangsa. Maruah kita, maruah bangsa. Hidup kita hari ini adalah perjuangan mereka yang terdahulu. Hidup kita hari ini adalah harapan kepada mereka yang akan datang. Taat setia aku adalah Malaysia. Aku anak Melayu, mempertahankan masyarakat Islam tak kira Melayu, Siam, Cina, India…ada Cina membahagikan beras dengan Melayu ketika darurat. Ada India berkongsi susu dengan Melayu ketika di estet. Ada Siam tumpangkan tongkang ketika di laut. Tetapi jangan lupa bahawa ada Melayu yang lupa bahawa bangsa yang mereka pijak, pukul, caci, ludah sebenarnya adalah bangsa Melayu sendiri. Atas nama Islam aku bantu bukan Melayu tetapi siapa saja yang taat setianya Malaysia. Agi Idup, Agi Ngelaban.
  • At 2011.03.07 08:23, freebooterrambo said:
    TERIMA KASIH KEPADA BRO SNIPER YANG PAKAI SUT BUTUNG HANTU PADA 6 MAC 2011…MEMANG MCM HANTU..
  • At 2011.03.07 09:43, anti korupsi said:
    Ramainya yang mengutuk dan menghentam aku, hahahha… kena cuit sikit dah melenting. tapi melayu malaysia antara sedar dengan tidak kena tahu bahawa negara malaysia dah hampir tergadai. tak perlu aku huraikan lebih lanjut. negara indonesia majoriti pemerintahan telah kami beli. batam dalam tangan kami. satu sahaja halangan kami iaitu mahathir. kalian lihatlah bagaimana permainan kami. satu persatu pemimpin malaysia kami kaji kelemahan dan kelebihannya.
    panglima panglima perang kalian sebahagiannya dalam tangan kami. celakanya perisikan kalian sedikit hebat dapat menghidu pemberi maklumat kepada kami, tapi jangan risau kami akan merekrut yang lain. amat banyak cara merekrut mereka. kami tiada masalah memberi loan berjuta dolar kepada pegawai tentera malaysia untuk berniaga. mereka hanya perlu datang ke singapore untuk itu. tak dapat membayar balik tidak mengapa kerana boleh menbayar ansuran, tetapi perlu datang ke geylang menyelesaikannya. perjanjian sudah ditangani.
    Kami akan tagih kembali sebuah pesawat pejuang kami yang dirampas tentera malaysia lama dahulu. shah agaknya mengetahui hal ini.
    apabila tiba saat kalian hilang kuasa diplomasi antarabangsa, sekutu kami dari filipina, thailand dan tanah besar akan mengerumuni kalian. kalian tidak akan ada tanah lagi untk lari. perisikan kami mengetahui thailand amat mendendami kalian kerana membantu pattani, begitu juga kalian membantu moro.
    kalian mengatakan semenanjung kepunyaan kalian. kalian bohong. semenanjung milik orang asli!!
    • At 2011.03.07 10:51, pendekar melayu islam said:
      kami org melayu tidak takut mati . islam agama kami , al-quran pegangan kami , rasulallah penhulu kami , keris pusaka kami . biar putih tulang jangan putih mata . Jika benar seperti yg saudara katakan silakan, kami sedia menanti dan menentang . Sejarah membuktikan betapa liatnya semangat kami orang melayu ketika bertempur. PASIR PANJANG , BUKIT KEPONG , CONGO , SOMALIA dan BOSNIA . Tempat ini mendaji saksi bagaimana semangat juang yang diwarisi turun-temurun mampu menewaskan atau setidak-tidaknya menkucar-kacirkan musuh . Ya munkin benar jika negara-negara serantau bergabung mungkin kami akan dapat dikalahkan tetapi saudara jangan lupa bahawa kami mempunyai banyak sokongan tangan-tangan halus bertebaran di seluruh dunia . termasuk la di negara yg menjadi sandaran saudara . adakah saudara lupa bagaimana kucar-kacirnya mereka ketika di serang oleh pejuang-pejuang islam yang kami bantu . Mahathir juga telah memikirkan perancangan jahat lagi keji saudara dan pengikut saudara , dan sebagai jalan penyelesaiannya kami mengambil keputusan dalam diam membantu pejuang-pejuang melayu islam di patani , moro dan acheh sebagai sekutu kami seperti mana saudara memilih untuk bersekutu dengan tentera al- massih , kerana sekutu kami juga melayu islam yang dizalimi oleh golongan saudara . Serangan yang kamu akan lakukan akan melalui wilayah-wilayah ini kerana semua wilayah ini meliputi sempadan kami . Oleh yang demikian saudara dan sekutu saudara mungkin mempunyai sistem persenjataan yang banyak dan canggih tetapi saudara perlu ingat bukan mudah untuk menembusi benteng yang kami sediakan ini. :P
      Sekian ,
      PENDEKAR MELAYU ISLAM…. :p
      • At 2011.03.07 22:53, pejuang muslim said:
        hahaha… anti korupsi ni, bkn melayu atau beragama islam.. rupa2nya bangsa penjajah. provokasinya x berkesan pon.. klu aku masuk ATM pastu berperang kat singapork, pertama skali aku nak bom tempat perlindungan bwh tanah dorg psl org singapork xde org awam. semua org singapork ni kan spy, separa tentera..
    • At 2011.03.07 18:11, killer cocoon said:
      Penmbahan..
      Pulau yg ko duduk tu bukan milik lky!
      Pulau tu milik BAPAK2! aku..
      Bakal menjdi ‘slaughterhouse’ utk ko org..
      ha..ha..
      #jgn terkencing dlm selur beb! bung kulup ko dlu!.
    • At 2011.03.08 01:05, kameraden said:
      hahaha! lawak2
      ini Malay Archipelago.
      luasnya 1.1juta batu km3
      kau cari dalam World Atlas pun ko takkan jumpa kepulauan orang asli@semenanjung orang asli. yang ada kepulauan melayu,semenanjung melayu.hujah kau dah lapuk.
      better kau pi study sejarah siam/ayuthia/ligor/melayu tambralinga
      thailand berdendam ape kejadahnya..tunggu masa ja nak ranap dari dalam.
      siam buddha dengan siam pattani tu adik beradik yg bezanya agama, gen dorg xda bezanya dengan melayu. semuanya dari segenting kra and sampai ke semenanjung.
      siam pattani tu lbih bermaruah dari siam utara yg tunduk dengan tai pelarian dari tanah besar cina+demi agama dorang(buddha)
      and aku bangga pemimpin malaysia sokong perjuangan MORO. moro lebih bermaruah dari pinoy hamba penjajah sepanyol.speaking english expert tapi negara koyak rabak.hahahah!
      Anti korupsi, kalau kau orang indonesia and jawa. kau pun tau dalam 237juta rakyat indonesia, aku boleh katakan half population tak suka JAWA! Indon JAWA pasti ranap
    • At 2011.05.02 02:40, jamie said:
      kalau dh rasa amalan dh cukup banyak untuk dbawa ke kubur
      silakan rasa penangan anak2 Melayu jihad
  • At 2011.03.07 10:26, askar melayu said:
    s’pore teruskanlah dgn mimpi mu…askar s’pote semenya pengecut..semenya takut mati..kalo kerajaan bodoh ko tak buat kerahan takde sape nak jd askar..
    askar yg dilatih oleh jayudi zionis..hebat hanye pada senjata tp kosong jiwa..pengecut dan bacul..
    kalo semenanjung milik org asli knp ko tak tuntut? sbb ko pengecut…kalo nak perang dtgla berdepan bukan main sebotaj belakang mcm bapak mu LKY buat..dasar bacul..guna teknik jahudi..
    tanak mu dulu leftenant adnan yg pertahankan bukan bangsa LKW atau pribumi s’pore..buta sejarah..taukah kamu jahatnya lkw telah ubah buku2 sejarah di s’pore..menidakkan byk fakta..antaranya asal usul s’pore dan semenanjung sehingga kamu semua di ttpkan hati dan fikiran…
    percayalah s’pore..kamu mmg pengecut dan hanye bergantung pada kecanggihan teknologi..pada dasarnya kamu semua takut mati …
  • At 2011.03.07 11:57, mzmz said:
    sedara-sedara semua bawa bertenang…anti-korupsi tu just provoke je. Takde pe2… psy-ops in action.
    • At 2011.03.07 15:27, syam said:
      betol die saje nak mmg provoke lebih2..
      pengecut akan wat tektik macam ni..
      kesian..
    • At 2011.03.08 09:37, kraken said:
      memang anti-korupsi tu saja nak provoke,
      tengok cara penulisan bukannya dari singapore.
      dari negara buluh runcing..!!!
  • At 2011.03.07 12:56, freebooterrambo said:
    Sabar bro semua..tunggu je glasier kat kutub cair..settle pulau kecik tu..tengok diorang nk lari mana?
    Tak pun tunggu je gempa bumi berlaku kat dasar laut Indonesia..biar tsunami buat kerja utk kita. Nanti kita la yg pertama hantar tim HDAR kat pulau kecik tu.
  • At 2011.03.07 12:58, freebooterrambo said:
    Eh…ntah2 mamat tu bukan orang Spore kot??? Saja ja nk provoke..
  • At 2011.03.07 14:27, Mantoman said:
    lol…sorry lari topik skit.
    Korang tau tak kenape Scorpene ade masalah dengan pump sytem?(org kata rosak tak leh menyelam bup..bup.bup)
    Dan korang tau tak Kapal S.Korea haritu tenggelam kene torpedo? hehe
    Sebenarnya aku dengar Scorpene baru balik dari N.Korea jauh jalan dah test POWER – 200% heheh
    • At 2011.03.07 16:27, boring-boring said:
      dak aehhh…kt pnya dolphin besi gi cari ikan kt dasr laut dlm…lps tu…allo2… gi tau kt bot nelayan…ikan disini disana terumbu krang….
      hheehehehe………peace…:-p
  • At 2011.03.07 14:36, FREEBOOTER said:
    Ada sesapa tau pasal penglibatan ATM di Croatia? Adakah tim yang sama kat Bosnia yang kemudiannya ditur gerak ke Croatia?
  • At 2011.03.07 14:59, PELURU HIDUP said:
    Sabar wahai saudara-saudaraku…Singapura perlu berkeras sebab tanah tak cukup luas. Kita perlu bersedia dengan semua yang ada. Kalau duri dalam daging tu perkara biasa. Hantarlah spy sebanyak yang mungkin wahai Laknatullah Singaporean. Malaysian people will fight until the one last breath. We are prepared. Your call scumbag…
  • At 2011.03.07 15:19, Khalifah said:
    Psal anti korupsi tu…alahai memang celupar betul mulut…aku rasa dia ni kalo dengar mercun pun dah terkencing dalam seluar..
  • At 2011.03.07 18:05, killer cocoon said:
    Penambahan,nak pi perang siap bawak ‘WASHING MACHINE’…
    kwang..kwang..kwang..Teddy bear..Bantal busuk dan segala macam lg ler..
    sgpork punye askar manja giler!!..tengok muka msing2 tak de tokoh langsung nk pi berperang…main perang2 boley laa..
    #nak ajak perang pi potong kote dlu laa..tk pyah bwk kulup!
    • At 2011.03.07 22:57, pejuang muslim said:
      kah kah kah.. betul tu. askar singapore xde telur. pasni klu gi perang bawa ‘kerusi urut’ lak ye
      • At 2011.03.08 19:33, cAspian said:
        0gawa!!
        hAhA!
  • At 2011.03.07 19:07, IPOHMALAY said:
    kepada anti korupsi…
    kalau nak tanah…aku boleh bagi tanah 2 paket…
    kah…kah…
    singapork ni takut bayang2 sendiri…
    kalau malaysia beli mercun mancis…kompem singpork beli peluru berpandu yahudi…
    kah…kah…
    aku tengok kat youtube komando singapork muka adik2 bro….
    kalau anwar ibrahim tengok kompem masuk komando singpork…
    kat singapork boleh la ubah sejarah….apa pun cina tetap pendatang!
  • At 2011.03.07 19:10, killer cocoon said:
    Kepada semua,
    dijemput singgah ke..
    http://mistisfiles.blogspot.com/
    tune semula diri didalam diri.
  • At 2011.03.07 20:06, kHALIFAH said:
    sejak akhir-akhir ni kita sering mendengar bagaimana provokasi dari media massa indonesia yang beria-iya nak menganyang malaysia…singapura pula dengan taktik halusnya…oleh itu kita harus bersedia melengkapkan diri dengan pelbagai ilmud agar tidak mudah diperkotak-katikkan oleh anasir luar..
  • At 2011.03.07 20:13, kHALIFAH said:
    Salam bro paskal..sebelum tu tahniah diucapkan di atas usaha anda dalam menyediakan bahan ilmiah seperti ini dan amat sukar untuk mengetahui dan mendapatkan bahan bacaan mengenai perkembangan ketenteraan negara kita..
    Boleh tolong jelaskan kepada saya:
    Saya masih ingat disekitar tahun 1998, ketika itu saya sedang belajar di daerah sandakan, sabah. pada masa itu sering kali kelihatan jet pejuang TUDM f/a-18 dan sesekali mig-29 berlegar-legar diruang udara…adakah iyanya berkaitan dengan tuntutan philipina ke atas sabah terutamanya sandakan pada ketika itu?
  • At 2011.03.07 21:29, boring-boring said:
    gila.. korg kutuk komdo singa-pork kaw2 jugak eaaa….
    yg pling xthn muka komdo singa-pork mcm anak mak jeee….heheheh
    kna reging blik ngadu kt mak kata ‘cek nka dera hbis lbam bdan’…heheher
    nk gi trainning bwak bntal bsuk,psp dan yg pling best bwak hp nak call mak…huahuahua…tp jgn pndang rndah kt org nanti mkan diri…. luar nampk lembut tp dlm siapa thu..hhehehe……..peace..
    • At 2011.03.08 08:24, PENDEKAR MELAYU ISLAM said:
      singapork ni yahudi & tentera al-masih yang train so mmg nmpak mcm x matang tpi diorang mmg kejam mcm tuan nye jugak la…. mmg la diorang bnyak senjata yg canggih tpi deorang kne ingat secanggih mne pon senjata tapi klau tiada tekad serta kesanggupan untuk mengorbankn dri untuk allah, para rasul, al-quran dan YANG DI PERTUAN AGONG dan RAJA-RAJA melayu xde gne nye …..
      p/s:ISLAM AGAMA KAMI, AL-QURAN PEGANGAN KAMI, MUHAMMAD PENGHULU KAMI, KERIS PUSAKA KAMI.
    • At 2011.03.08 11:12, killer cocoon said:
      Penambahan,
      beb,ko pi cari ‘ULAMA NUSANTARA’
      zaman,dinasti & kerajaan ape ko rujuk sendiri..
      tanah besar cina hantar 2 buah kapal perang(ko check le brp besar saiz dia..)
      tanah JAWI cuma hantar 2 org pendekar shj…
      Hasilnya?..kapal perang tanah besar bungkus dng isi-isinya..
      #Bukan aku yg kata,tapi sejarah yg bercerita…Huhu..PEACE bro.
  • At 2011.03.07 21:51, tempur46 said:
    weh kalau boleh tolong jangan masukkan isu provokasi, politiking, caci mencaci ataupun merendah keupayaan ketenteraan baik negara sendiri atau negara orang..kalau sesiapa nk cetuskan provokasi harap korang x layan dgn diorang buat semak kepala, penuhkan comment jerk..(entah2 yang provokasi pun orang kita jugak? maner tahu) lagi korang layan lagi merapu lah diorang..sini entry tentang persoalan ataupun pendapat isu tentera..roger!!
    • At 2011.03.08 08:27, PENDEKAR MELAYU ISLAM said:
      ROGER.. ROGER.. TESTING-TESTING… 123… 123… ROGER AND OUT….
      HHEHEHEHE…… GRAU JE YE JGAN MRAH… :p
      • At 2011.03.08 13:18, army said:
        thanks tempur46.biar la ruangan ni untuk luahkan semangat patriotik kita.caci maki,kondem mengondem sama ada negara org atau berlainan politik boleh membuatkan org lain terasa.kerna perajurit kita terdiri dari pelbagai bangsa,kaum,dan juga politik.
  • At 2011.03.08 01:05, kHALIFAH said:
    Jika tidak ada halangan..atm akan menerima kereta berperisai baru AV8 pada awal januari 2012…satu perkembangan yang baik untuk negara..
    • At 2011.03.08 09:31, syam said:
      harap ia lebih memperkuatkan pertahanan negara..
      “dari islam kepada islam”
    • At 2011.03.08 09:40, kraken said:
      diharap kerajaan akan menambah bilangan kereta perisai, baru berbaloi dengan blueprint yang dimiliki.
  • At 2011.03.08 01:08, kHALIFAH said:
    Benarkah UAV aludra negara gagal berfungsi dengan sempurna yang sedang dioperasikan dalam Ops pasir di Sabah?
  • At 2011.03.08 01:17, kHALIFAH said:
    terima kasih kepada tempur46 atas nasihat yang amat berharga..lain kali kita kena berhati2 dalam meluahkan pendapat mahupun pandangan..
  • At 2011.03.08 01:24, panzer malaya said:
    TO-ANTI KORUPSI
    DAH SAH2 LA CINA TETAP PENDATANG.
    KAU PEGI AMBIK REKOD DINASTI TANG,SUI,SONG,CHANDRAGUPTA MAURYA,GREEK,ROM AND ARAB SKALIPUN.
    XDENYE PENGEMBARA2 DORANG CAKAP MALAY PENINSULAR NI TEMPAT CINA.MELAINKAN SEKADAR MENGEMBARA,BERDAGANG, BELAJAR ILMU..
    OPS LUPA NAK GITAU YANG DULU2 ZAMAN SRIVIJAYA,SAILENDRA..MELAYU ITU HINDU THEN BUDDHA..KO JANGAN TERKEJUT MELAYU DULU BERTARAF SAMI,BIKKU TARAF KASTA KSYATRIA
    DUDUK BERSILA MENGADAP STUDENT2 DARI NEGARA CHINA,TIBET MENGAJAR AGAMA BUDDHA.
    AND JANGAN PULA KO NAK SANGKAL YANG DINASTI SAILENDRA TU DAH BINA DPT BINA WONDER(CANDI BOROBUDUR)AND TAKDENYE PERSAMAAN SENIBINA DENGAN CINA @ INDIA.
    LAGI SATU, KO MESTI TAK PUAS HATI SEBAB RAJA2 MELAYU DARI BLOODLINE SRIVIJAYA STILL EXISTS TILL NOW.
    KO MEMANG LA CEMBURU KAT KITORANG, SEBAB SEKUAT2 TAMADUN CINA PUN, XDE PUN PEWARIS MAHARAJA~
    AND SEKARANG MELAYU DENGAN ISLAM TAK DAPAT DIPISAHKAN LAGI.
    TAK MACAM BANGSA KAU, MACAM2 AGAMA CONVERT LAST2 SKALI SAMPAI TAKDE AGAMA MASUK COMMUNIST.
    • At 2011.03.08 08:30, PENDEKAR MELAYU ISLAM said:
      BETOL TU BRO…. KETURUNAN DEORANG NI MMG MCM TU XLEH NK WATPE DH…
  • At 2011.03.08 10:22, ak47 said:
    to anti korupsi…sadara dan konco2 saudara rancanglah apa saja yg saudara hendak rancang kerana ALLAH S.W.T. sentiasa dipihak yg benar….walaupun saudara dan konco2 saudara dapat menawan 1 dunia pun xguna sebab tentera2 panji hitam yg diketuai Iman Mahdi akan menewaskan musuh2 islam didunia ini InsyaALLAH……
    0.0000
  • At 2011.03.08 16:28, anti korupsi said:
    silahkan ambil kembali pedra branca dari kami sekiranya kalian berani!!
    shah tidak mahu menceritakan ramai perisik malaysia di tembak mati macam katak di jalanan di singapore???
    Shah juga tidak mahu menceritakan betapa banyak peniaga melayu bodoh dipotong kepala setelah datang ke tempat kami mahu menambah hutang??
    Celakanya perisik kalian warga nepal telah merampas dokumen sulit kami!
    Dunia perisikan amat mengerikan dan menggerunkan.
    • At 2011.03.08 17:20, Jusuh said:
      ape motif masukkan ayat ni “Dunia perisikan amat mengerikan dan menggerunkan” kt hujung 2? bunyi ayat mula2 mmg boleh menjatuhkan moral rakyat malaysia.. last2 tup2 disudahi plk dgn ayat penyata.. kesuluruhan ayat ni sebenarnya nk share info ke buat provikasi ni? pelik…
    • At 2011.03.08 19:13, aku said:
      DAN kau jgn lupa singapura asal milik kami
      jika anda mahukan perang silakan kami x sedikitpun gentar
      kerana maruah jgn dicabar
      semakin banyak risikan dilakukan rahsia negara anda smkin lemah
      dan ingat melayu x kan hilang di dunia
    • At 2011.03.08 21:44, PENDEKAR MELAYU ISLAM said:
      saudara jika hanya brcakap tnpa bukti lebih baik tak payah . Saudara juga sudah tau bukan bagaimana setianya perisik-perisik kami, mereka yang islam mati kerana agama manakala perisik yang bukan islam mati untuk yang di pertuan agong dan negara kami, bukan seperti perisik negara saudara menembak di khalayak ramai, itukah yang di katakan sebagai profesional…???? hahaha….. saudara hanya membuka pekung di dada saudara sendiri . by the way, sejarah telah membuktikan bagaimana cekap dan setianya perisik-perisik kami sehingga dapat engalahkan komunis di malaysia, manakala negara-negara sekutu saudara hanya mampu meratapi kekalahan demi kekalah di tangan pihak komunis di vetnam dan korea.
      p/s:ISLAM AGAMA KAMI, AL-QURAN PEGANGAN KAMI, RASULLULLAH PENHULU KAMI, KERIS PUSAKA KAMI.
      “takkan melayu hilang di dunia” & “alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pankal lengan” ayat ini lah yang menjadi azimat kami.
      sekian,
      PENDEKAR MELAYU ISLAM.
    • At 2011.03.09 00:14, marimar said:
      andai kepingin darah bangsa malaysia
      sila cakap bila dan kami akan beri
      tapi ada pengerasnya : LUBANG KUBUR KALIAN senang kami tanam
      DIRGAHAYU ISLAM!!!!!!!!!!!!!!
      DIRGAHAYU MELAYU!!!!!!!!!!!!!!!!!
      DIRGAHAYU MALAYSIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • At 2011.03.09 10:57, killer cocoon said:
      To “anti korupsi” @ BULLDOG @ ‘lembu pendek’ LKY.
      Aku bertanya,ko nak ‘test’ or bergurau senda?
      Level spt ko cume buat aku ‘geli’ je.Cuba lagi..Takkan takde skill lain?
      Pst: Pi tanya LKY,dia tak rindu kisah SENGGARANG ker? Hmmm..
    • At 2011.03.09 11:00, commodore said:
      Kami tak perlu ambil pulau Batu Putih. Ia hanya seketul batu dilautan dgn satu bangunan aje. Kalau kami mahu, hanya perlu ditembak dgn Astros aje. Kasi hancur, cukup!!! Ia akan jadi batu semula, berlonggok di didasar lautan. Balek ke asal kejadiannya. R.I.P. Pedra Branca.
    • At 2011.03.09 20:00, cina bukit said:
      “Dunia perisikan amat mengerikan dan menggerunkan……”
      Betul sangatlah apa yang encik anti korupsi katakan..
      Terang lagi bersuluh awak ni jenis penakut dan pengecut!
      Tak de telor kot atau pun kulup tebal sangat.
      “nak main di gelanggang,biarlah cukup syarat dan rukunnya”
      kalau setakat lempar batu nyorok2,balik rumah duduk bawah ketiak emak awak le lagi baik…..geli telinga kawan dengan apa yang awak tulis ni..
    • At 2011.03.09 22:27, pokcik said:
      semasa perbicaraan dulu, pedra branca dikatakan milik singapore sejak ratusan tahun..
      kalau begitu, sejak ratusan tahun dahulu, singapura dulu milik siapa????
      perisik malaysia ditembak mati di jalanan???apa perisik singapork itu bodohkah??
  • At 2011.03.09 00:37, Joko said:
    @anti korupsi..batam milik singapura?mimpi di siang bolong..
    negara kecil seperti singapura tak perlu di hiraukan..manpower and land sedikit,bisa apa mereka untuk berperang..cukup kena salvo roket RX indo bertubi-tubi pun sudah hancur..haha..
    • At 2011.03.09 06:24, syam said:
      SALAM
      ya pak kasi hancurin itu singapore land!
      kita bakor!
  • At 2011.03.09 00:41, Joko said:
    Tak lupa Tahniah HUT TDM..
    Semoga makin maju..
    FLAME or Trolling is not my style..
  • At 2011.03.09 09:53, ak47 said:
    kepada comentator2 sekalian…sy rse xpayah layan anti-korupsi…die ni syok sendiri je…la dilayan lagi menjadi-jadi…biar lah dia dgan dunia fantasi dia…
    • At 2011.03.09 10:14, syam said:
      kita bakor!
  • At 2011.03.09 11:32, iqrame said:
    anti-korupsi- dia ni saja nak kacau….. habuk pun tarak….. ahak ahak mental kot…..jgn layan mamat ni…..
  • At 2011.03.09 13:55, zaid said:
    anti kurapsi ni sebenarnya spisis babun hasil dari ‘gen engg study’yg dibangunkan oleh barua lky.tak pyah layan le,dah nama pun babuun.
  • At 2011.03.09 16:56, kyomaru said:
    MaLaysia kini semakin kuat..mustahiL utk negara kecik singapore mampu kaLahkan MeLaysia…
    • At 2011.03.09 21:32, cAspian said:
      i agree with u…
  • At 2011.03.09 22:14, ipohmalay said:
    aku rasa ramai melayu sejati kat sini…kecuali tempur46
    orang melayu sejati akan marah jika agama dan bangga dihina…
    tapi tempur46 ni marah pulak kat kita…backup beno singapork ni…
    aku rasa tempur46 ni keturunan bangla baru dapat pr malaysia kot haha….
    kepada anti korupsi…
    hg ingat senang ke nak bunuh perisik negara orang macam bangsa hg bunuh kucing…?
    kalau hebat kenapa x tangkap mas selamat…yang gamble je keluar penjara macam keluar pusat karoekae?
    • At 2011.03.10 02:34, syam said:
      SALAM
      klau bangla pon die akan cakap malaysia bagus………..
      hehehe
  • At 2011.03.10 00:29, Blackjack said:
    To anti korupsi…
    Singapore @ Singapork nak serang malaysia? Cubalah…kami rakyat Malaysia tidak akan mengaku kalah.Kami tidak gentar dengan negara yg ego seperti kamu…kami rakyat Malaysia sanggup berkorban demi negara…
  • At 2011.03.10 00:43, RS-24 YARS said:
    kalau lah satu hari nanti(harap xjadilah)tentera musuh yang durjana ingin menyerang malaysia ingin memusnahkan orang islam dan rakyat malaysia..kita kena bersedia dari segi semangat JIHAD tahap amat tinggi, LOGISTIK yang amat kukuh, TAKTIK yang amat bijak,semangat SATU malaysia yang amat tinggi JANGAN BERPECAH BELAH antara kaum dan senjata yang amat POWER insyaallah kita akan menang xpon kita seri….!!ingatlah kekurangan logistiklah antara punca german nazi kalah dalam perang ww2,tentera udara negara arab banyak musnah kepada tentera israel masa perang dulu kerana antara punca lemahnya taktik(harapkan bergantung pada tactic soviet kot?)antara punca kalah tentera iraq kepada tentera us dan sukutunya pada perang teluk 2 kerana rakyatnya berpecah belah dan senjata yang amat teruk kualiti dan kuantiti(monkey model?)dan ingat kerajaan turki uthmaniyah dapat mengembangkan empayarnya dengan luas sekali dan tentera salahudin dapat menawan baitulmuqadis antara sebabnya mempunyai senjata yang power dan setanding dengan tentera zaman dahulu kala… ingatlah SEJARAH pasti akan berulang sekiranya kita semua lupa…cukup -cukuplah seriklAH kita banyak kali dah kena jajah portugis,belanda,inggeris,jepun and komunis….xkan la nak kena jajah lagi kottt???
  • At 2011.03.10 00:44, panzer malaya said:
    oo..baru aku tau selain sektor perhotelan,pkhidmatan(and kacau anak dara,bini orang)..bangla dan nepal ni direkrut untuk jadi perisik malaysia..dahsyat2..
    anti korupsi ni mybe salah sorang mat bangla@nepal yang baru dpt taraf penduduk tetap kat sini.
    sebab tu dia syok lebih..tp comment dia macam dari indonesia.
    • At 2011.03.10 12:47, PENDEKAR MELAYU ISLAM said:
      biase la bro…. indin ni memang sial…. atau singkatan nye : INDONISIAL….
      • At 2011.03.11 01:00, Joko said:
        Tak Pantas kau guna Nama “Pendekar Melayu Islam”..
        Kau tunjuk perilaku macam ni..
        • At 2011.03.11 11:06, pendekar melayu islam said:
          haha… sorry la joko saya trlampau ikut perasaan…. dah panzer malaya cakap anti korupsi ni orang indo,so saya pun marah la…..
  • At 2011.03.10 09:25, FREEBOOTER said:
    Dh keluar dlm paper kita ada anggota tentera kita direkrut jadi agen/jual maklumat kt Spore, tp dpt dikesan jugak..
    ini menunjukkan Spore sebenarnya x boleh tembus masuk ke dlm sasaran/objektif..melainkan org dalam sendiri yg jadi pengkhianat negara..
    dan spy Spore ni sgt bergantung kt gajet-gajet moden masa buat kerja lapangan..
    • At 2011.03.11 09:53, papu said:
      Biasalaa.. dalam mana2 intel pun orang sendiri yang jadi pengkhianat. Kalo singapore bergantung kepada gajet.. kita bergantung kepada apa?
      • At 2011.03.11 11:08, pendekar melayu islam said:
        kite brgantung pada taat setia SB(special branch) dan angkatan bersenjata kite…
        • At 2011.03.11 18:02, cina bukit said:
          Maaf ye bro,betulkan jika kwn khilaf.
          “kita bergantung dan berpegang teguh hanya kepada ALLAH semata”
          Rukun berkait dengan tertib,seterusnya barulah makhluk..makhluk..makhluk dst.
          • At 2011.03.13 13:09, pendekar melayu islam said:
            tawakal tanpa usaha ibarat menyerah sebelum melawan la bro….
          • At 2011.03.13 13:10, pendekar melayu islam said:
            tawakal tanpa usaha ibarat menyerah tanpa melawan… dayus hukum nye…
      • At 2011.03.12 05:50, shahpaskal said:
        Singapore tak bergantung pada gajet, dia pakai DOLLAR untuk rasuah orang-orang kita
        • At 2011.03.13 11:57, Mantoman said:
          Memandai jer ko nih Dude SHAH ko ingat dia kaya senang aja nak rasuah army kiter ker…ada tuh memang ade ler tapi yang sengal aja ambil rasuah SG tuh…Aku dah cakap pada analisis aku bukan SG yang akan serang kiter..Indon sebenarnya…indon nih pemikiran kolot sikit kalau SG diaorang pemikiran setaraf nga kite apehal nak gaduh gaduh
          • At 2011.03.19 10:13, ariff said:
            Hang ni mmg pemikiran Yahudi la wahai mantoman oi… kalo Malaysia berperang dgn Indon, yg untung singapork la badigol…
            ape daa, tu pun x leh nak pikir ker?
    • At 2011.03.11 16:36, Mantoman said:
      -pada analisis yang ter-pakar aku nih SG army nih memang action jer lebih ngan pistol canggih(tapi tak kuasai sepenuhnya)…tapi dari segi kemampuan fizikal tuh adalah kelemahannya. lol
      - Army kiter plak memang teknologi kurang sikit dari SG tapi fizikal mental adalah tahap Hang Jebat lol…
      - Doctorine army kita ini ditarik sehingga ke tahap maksimum…maksud aku kalau kita terima sesuatu alat tuh hendaklah di fahami 200%
      - Aku dengar masa peristiwa Hawk kite terhempas dulu sebenarnya Pilot kita dilatih ‘main’ celah kilat(cuaca buruk)…memang ada risikonya…Mana – mana jet tempur tak boleh operasi semasa cuaca buruk(fact)….tapi kita kena kuasainya jugak lol..
  • At 2011.03.10 09:28, FREEBOOTER said:
    Yg peliknya spy kita sentiasa je dpt mengesan sebarang benda-benda pelik yg berlaku dlm kawasan sektor diorang..agaknya diorang boleh bau kot.. OUR CONVICTION IS RIGHT..
  • At 2011.03.10 10:36, Mantoman said:
    lol? ape la korang nih asyik sibuk pikir SG nak serang kita la ape ape la..memang ler SG nampak seperti ancaman kat kiter tapi sebenarnyer tidak(mungkin).Masa Sultan Johor(Almarhum Sultan Mahmud Iskandar Al-Haj ibni Ismail Al-Khalidi) kita mangkat hari tuh SG lah pemimpin pertama yang datang ziarah.
    Satu lagi Adolf Hitler(memang ler di jahat tapi) ada berkata ‘The True Freind in War is your ENEMY’ akhir kata dari AH sebelum bunuh diri
    • At 2011.03.10 16:55, aku said:
      saya kurang setuju dengan saudara
      bgaimana dgn isu air pada 1988(x salah kot…) kita hampir perang kerana isu air
      saudara kena ingat jika keadaan terdesak musuh atau pun kawan akan memakan diri kita balik….
      adakh mungkin singapura yang semakin bertambah penduduk akan terdesak melakukan sesuatu seperti tanah, air jika singapura terus menanbak pasir ia pasti akibatkan bencana mengakibat kan pulau lky akan tenggelam
      …:
      • At 2011.03.10 19:40, HAWX said:
        hanya pihak yang kurang waras je yang melancarkan perang…
      • At 2011.03.11 16:22, Mantoman said:
        - lol saudara…sebenarnya pasal isu air tu maner ada citer kiter hampir nak perang ngan SG maner ader la diorang ajer yang gembar gemburkan lol..takkan pasal air kiter nak perang lol tak logik. kalu SG usik anak dara kita memang ler kite kene perang lol.
        - Pada analisis saya ‘ancaman’ terbesar kita adalah dari Indonesia bukanya SG…ingat saudari masa kita kontrantasi dulu…
        • At 2011.03.11 16:33, palap said:
          tanpa air,manusia hnya blh btahan untuk 2-3 hari sja..keperluan asas adlah sgt penting kerana tanpanya segala rancangan utk esok mahupun 100 tahun akn dtg akan musnah..singapore telah lama bsedia utk bperang.situasi ni sama dgn Iraq yg mbantai Kuwait..Kejayaan Saddam dlm masa yg singkat telah menunjukkan mereka telah lama membuat persediaan..
        • At 2011.03.12 05:45, shahpaskal said:
          Anda ini terlalu naif…kerana perempuan, negara boleh berperang (Troy), inikan pula air yang menjadi sumber kehidupan manusia.
          • At 2011.03.13 12:00, Mantoman said:
            Lagi sekali aperah dude SHAH lol(sorry)…negara kita kaya ngan air(coca-Cola la…pepsi 7Up Oranger Jus semua ada)…kita tak akan kedekut pasal air sebab ini rezeki tuhan ape nak lokek lokek…korang kene pikir kenapa Tun Mahathir wat jambatan kat singapore(mcm musuh) tapi pak lah plak nak wat jambatan ke Indon(Ape-apela)
            • At 2011.03.17 23:33, TUMBOK LADA BURUNG SERINDIT said:
              hg buat statement bodo lagi mantoman
              ayaq coke tu buat cuci kabretor pun buleh,mangkuk jamban pun buleh
              rendam tangan hg seminggu@sebulan, mau reput.
              coke tu salah satu ayaq setan, hang tau x, minum kerap2 peliaq pun x naik dah, bila bini curang, gadoh marah..pemakanan takmau jaga
              sorry bahasa kasaq sket, tapi hakikat,relaiti kadangkala memang sukar diterima.
              daripada minum air coca-cola,pepsi, baik aku minum air dari pokok periuk kera.
            • At 2011.03.19 10:03, ariff said:
              Hahaha… Mantoman, hang x phm ke air yg org cerita dkt sini? Kalo nk kire coke & pepsi, US lg byk stok coke & pepsi. Tapi, bile Sg Missisippi mule kering, tetiba depa gelabah. Apahal? Sedangkan US gelabah bile sg depa kering, inikan lg singapork? Semua bergantung pd M’sia. tupun nk berlagak gile babi dgn Malaysia. Pasal Jambatan bengkok, yg bengap tu no. 5 sbb pi batal projek. Yg cerdik no. 4 sbb nak majukan plbh Johor. Sape kata selat tebrau kecik? Panama dgn Suez lg kecik, berjuta kapal lalu, selamba jek… Well, Singapork akan berperang dgn Malaysia hanya melibatkan isu air jer, percayalah… xde sbb lain la, sure…Btw, yg hang pi kata coke & pepsi bakpo, kito ado tongkat abu, kacip tipah. Bangga la dgn produk kite, xkan mat saleh tu kot… per da, x beridentiti & jati diri…
        • At 2011.03.13 03:56, TUMBOK LADA BURUNG SERINDIT said:
          dah sah2 la lee kuan yew (lee kapla kayu) tu datang ziarah, dekat je pon dengan johor. tak datang nampak sangat lah.
          mantoman, hg kena buat analisis lagi la..
          nampak sangat analisis hang ni cuma luaran and time tu saja.
          kalau lah orang macam hang jadi pakar analisis ketenteraan @ politik, mau ranap selatan malaysia boleh jadi sampai utara..
          • At 2011.03.14 11:11, Mantoman said:
            relax la En.TUMBUK aku dah ‘wasiatkan’ kat korang lepas …kiter kena buat baik ngan jiran nanti kita susah diorang yangn akan tolong kita bukan Arab Saudi nun jauh…
            • At 2011.03.17 23:25, TUMBOK LADA BURUNG SERINDIT said:
              aku paham la wasiat tu..lpas perang, cina kapiaq singapore & orang puteh ‘tolong’ edar bible kat orang islam trutamanya kat orang melayu.
              dah nama cina ‘kapior’ tu tetap tak suka kita orang islam.mcm admin blog ni cakap, tolong pun x ikhlas, bagi panadol expired je, baik aku pi cari daun2 kayu buat ubat.
              Arab takyah cakap lah..sedara depa kat palestin pun mau xmau saja tlong.
            • At 2011.03.19 10:21, ariff said:
              Hek eleh, nk hrpkan jiran selatan? Mati x mkn la… Depa pun sebahagian besar bergantung pd Malaysia, ni pulak kita nak harap depa jd tmpt bergantung!? WTF! Silap2, tolong depa bg, Johor kita kena bg… Mantoman, hang pi duk singapork dulu… Duk sampai ada cucu, pastu citer ape yg ko rase masa disana & bagitau dlm blog ni…
              tu pun kalau wujud lg la…
    • At 2011.03.12 05:46, shahpaskal said:
      Tidak ada siapa yang lihat Hitler bunuh diri, macam mana orang boleh terdengar dia cakap kata-kata itu. Dia menjeritkah??? menuliskah??
      • At 2011.03.13 12:03, Mantoman said:
        Dude SHAH, saudara kurang membaca buku history WW2…dude ko kener baca buku nih ‘Lanz von Liebenfels’ written by Adolf Hitler…Dude! mcm maner nak check maner post yang aku hantar yek? blog nih tak dek item SEARCH ke???lol
        • At 2011.03.13 13:15, pendekar melayu islam said:
          yo bro mantoman ko nk ckap tpi fact xde sejak bile plak org bunuh diri bleh tulis buku sepas bunuh diri nk wat cite pon agak2 la…
          • At 2011.03.14 11:14, Mantoman said:
            yo Dude Pendekar!…tak akan ler aku nih sengal sangat lol..Baca buku ‘Lanz von Liebenfels’ written by Adolf Hitler baru komen k..
            • At 2011.03.17 23:39, TUMBOK LADA BURUNG SERINDIT said:
              yang aku tau dia tulis Mein kampf(perjuanganku) saja
              and dia suka melukis..
              bila masa plak hitler tulis buku ‘lanz von liebenfels’
              tah2 buku tu mat bangla apa tulis.
              aku ada juga tulis buku, tajuk ‘spendaku spendamu’
              haha~ baca dulu ya sebelum komen.
            • At 2011.03.19 10:11, ariff said:
              Mantoman oi, buku tu‘Lanz von Liebenfels’ ditulis oleh Adolf Josef Lanz aka Jörg Lanz. Bukan Adolf Hitler la binawe. Kalo bukan Jorg Lanz, dah tentu kerja musuh2 dia, especially Yahudi! Apa bengong la hang ni, org mati buleh tulis kes mati die!? Isk3x…
            • At 2011.03.20 22:14, pendekar melayu islam said:
              tau takpe… aku rase mantoman ni dah trsilap fakta ni…
  • At 2011.03.10 15:04, safee sali said:
    Bro syah ada info tak ttg freemason di msia dan pemimpin yg telibat ?
    • At 2011.03.10 23:55, pokcik said:
      pakai nama sendiri la kalu taknak guna nama samaran…jgn guna nama individu lain,,,
  • At 2011.03.10 20:55, orang kite said:
    Bro syah xde ge laporan tentang military parade tahun 2011 aritu?
  • At 2011.03.10 20:56, orang kite said:
    Bro syah xde ke laporan psal ngara kite punya military parade 2011 aritu?
  • At 2011.03.11 10:02, zul said:
    Malaysia tak ingin attack singapore..kalo nak attack kita tak akan bebaskan singapura dulu. Bukan ada minyak or emas pon kat sana.
    Walaupun ada dinyatakan dalam Parlimen Singapura bahawa mereka sanggup berperang dgn Malaysia jika air disekat dan dalam buku Defending The Lion City ada ura2 untuk menawan sampai ke Pahang tapi Singapura mesti ingat prinsip Newtown,,SETIAP TINDAKAN ADA TINDAKBALAS….
    Kepada anti korupsi,,,adakah anda fikir ATM dan 28 juta rakyat malaysia akan duduk diam saja?..kami akan memberi tindakbalas yang berkali2 lebih hebat dari serangan anda sehingga kubu2 bawah tanah singapura tidak lagi mampu melindungi anda…dan pastinya saya akan menwarkan diri turut sama berjuang demi tanah air Malaysia.
    • At 2011.03.11 11:20, pendekar melayu islam said:
      rasenye klau diorang serang pon diorang akan gune taktik blitz-krieng mcm adolf hitler gune untuk serang rusia dulu… sbb senario kite gan diorang dulu lbih kurang sme, german kecik dari rusia sme mcm singapork mcm kite…
      tpi mcm biase la, hero mesti kalah dulu… last2 rusia menang gak…. mungkin kite pon mcm tu kot first period in 24 hours kite mungkin memang kene kaw2… tpi ble kite dah dapat susun org2 kite bru kite push deorang msok selat teberau…. and then kite bgi special treat kat rkyat singapork… kte bagi pulau deorang gempak dgn bediln astor’s kte, biar meriah sikit pulau 2… hehehe…. !!!
      • At 2011.03.11 16:24, Mantoman said:
        lol kalau SG nak serang kita die takkan guna taktik Blizt Adolf lol.pada analisis aku dia akan guna taktik ‘Tembak pastu Cabut’ lolol
        • At 2011.03.12 23:07, pendekar melayu islam said:
          ko buat lawak bodoh ke bai…??
          • At 2011.03.14 11:03, Mantoman said:
            relax ler pendekar ko asyik nak serius ajer…nanti mati cepat..Adolf Hitler Cease Army die di barisan hadapan sebab serius sangat mcm ko nih ler ape ape lah lol?
            • At 2012.03.12 07:16, nusantara said:
              daktoman ni sket2 hitler..sket2 hitler…lek laaa…..
        • At 2011.03.16 10:12, palap said:
          tembak pastu cabut taktik perang gerila…perang gerila lawannya CIW(counter insurgency warfare)..kalo mereka pakai taktik gerila serang m’sia,maknanya mereka memang nak mampus coz raja CIW didunia hari adalah malaysia!!!
          • At 2011.03.19 10:50, killer cocoon said:
            Penambahan:
            Org jual,comfirm aku beli!
            Nak tahu ‘rasa’ kena RATAH…Jual laa dlu.
            Kalau nak kenal dgn bangsa yang “ditidurkan”…
            Kejutkan laa dlu…dah bangkit nanti baru tau!
            Tau tak perangai beruang yg baru bangkit dari ‘hibernate’??..
            Gelojoh dlm tertib..hi..hi..
            • At 2012.03.12 07:14, nusantara said:
              waaaa…patin sungai klang pn melompat ke tebing dgr ko nyer sembang….hebat..
  • At 2011.03.11 10:07, zul said:
    Saudara Shah..saya percaya banyak lagi penglibatan ATM yang dirahsiakan malah Tun Dr Mahathir tidak menyatakan didalam A Doctor In The House…Syabas ATM.
    • At 2011.03.11 14:23, hati kering said:
      kepada zul said,rahsia tetap rahsia…
    • At 2011.03.11 18:09, cina bukit said:
      Zul,
      Biar putih tulang dan rabak perut…
      Bibir biar tetap bertaut!
    • At 2011.03.29 15:58, gie7 said:
      bro, tun pernah d latih dengan cara komando. pernah d tinggalkan d tengah laut n survive. kalau ni rahsia besar, tolong padamkan saya punya komen. tapi tulah tun.biar orang tengok busuk asal rahsia sebenar tersimpan rapi.
      suka atau tidak, tun adalah penasihat kepada komando Malaysia skrang ini setelah berhenti dari jawatan PM. kalau ini pun rahsia, bro shah boleh padam. tq
      • At 2011.03.29 18:04, baby zira said:
        2 gie7,
        Rahsia untuk disimpan ,juga untuk dirasa ,
        Perlu dipendam ,untuk merasa bisanya ,
        barangnya TERSIRAT! tanpa perlu DISURAT!
        Kalau sudah disurat..nampaknya tgu kena siat laa..
      • At 2011.03.29 19:18, marimar said:
        bro
        andai betul alhamdulillah
        andai tidak inilah yg dipanggil mitos Malaysia
        apa2pun
        RAHSIAKAN RAHISA KERAJAAN
        • At 2011.03.29 19:22, marimar said:
          maaf salah eja dalam keterujaan -RAHSIA
          baby zira : jangan berumah ditepi pantai
          andai takut dilanda badai
          habislah musuh semua berkecai
          andai Malaysia diperlekeh dicacai
  • At 2011.03.11 16:49, rambo said:
    alahhhh kalau takat singapura tu bagi santau angin pun dah mampus dahhhh…
  • At 2011.03.11 18:53, entahmaucakapapa said:
    salah… salah semua pendapat korang…
    ancaman terbesar bukan dari singapork military atau mana2 militer power asean nie…
    ancaman terbesar adalah rasuah…
    Macam singapork pau PM najib tempoh hari… pau sket terus dapat semua tanah pusaka milik Melayu Malaysia disingapork… ho ho ho…
    aku tak tau berapa banyak maklumat perisikan singapork simpan pasal najib nie…
    yg lain2 pau… si taek dapat tanah tentera Udara sungai besi…
    ada pau lain dapat tanah pudu…
    masalah Malaysia adalah kepimpinan korup lemah yg bebal… itu aje…
    tak payah berperang pun… Melayu dah melukut ditepi gantang pun…
    lama2 lemau… akhirnya hanyut…
    • At 2011.03.12 05:43, shahpaskal said:
      Baguslah, itulah yang musuh hendak anda fikir, mula-mula lemahkan mentaliti bangsa kita.
      Kalau orang Melayu memerintah, rasuah banyak. Kalau kaum lain memerintah, negara akan lebih baik dan masalah rasuah akan terhapus. Tahukah anda bertapa kotornya Singapura bermain politik?
      Bebaskan minda anda…baca akhbar hari-hari ada sahaja ahli politik dan kakitangan yang didakwa oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia. Ingat, menteri sendiri pernah dihumban ke dalam mahkamah kerana rasuah dan salah guna kuasa. Timbalan Perdana Menteri sendiri pernah dibuang kerja kerana tidak amanah dan menganianya rakyat jelata. Jadi, ceritakan pada saya…kerajaan mana dalam dunia ini yang mampu pecat orang nombor dua paling berkuasa dalam negara kalau bukan kerajaan orang Melayu.
      • At 2011.03.12 12:13, entahmaucakapapa said:
        ini kena tengok sejarah Melayu dulu lagi…
        Bukan apa yg pihak orientalis atau musuh hendak kita fikirkan… benda nie berkurun dah jadi wabak… tak payah musuh propaganda pun dah tahu… seteruk2 cina kuat rasuah… dah lah kafir… seteruk2 pihak barat yg kuat merasuah dan makan riba dan jugak kafir harbi… tidak lah sampai mereka menjual maruah negara dan menjual kepentingan negara bangsa dan agama sebagaimana org2 melayu nie… ini KENYATAAN yg tak boleh disangkal… sejarah membuktikan…
        Melayu walaupun kuat asuhan agama tidak sesekali akan menjual kepentingan agama bangsa dan agama… tetapi kepimpinan yg struktur akidah sudah lemah dan longgar… sanggup bersekongkol menjatuhkan peradaban bangsa… tengok kerajaan dulu kala… 5 conquistador dunia bertukar ganti menjajah bangsa Melayu akibat kelemahan pimpinan Melayu yg mudah dirasuah dgn kuasa pangkat dan kekayaan… akibatnya peradaban Melayu hancur sedikit demi sedikit… Bernasib baik kaum Melayu kerana masih ada lagi sebilangan yg kuat memengan mempertahankan akidahnya… kita tidak terjual lambak…
        Masih mampu mempertahankan negara tercinta… walaupun singapork, filipina, selatan thai, sebahagian indon telah gagal dipertahankan dan tergadai ditangan musuh… dgn bantuan kebebalan sebilangan pemerintahan melayu yg korupsi dan sanggup menjual kepentingan bangsa bersekutu dgn pihak musuh… semata2 kerana mahukan kuasa yg bukan hak mereka… kesultanan korupsi inilah yg masih bersisa baki menjadi menguasa skang nie…
        Lihat betapa kerajaan LEMAH TIDAK BERDAYA… satu2 aset strategik tergadai… lapangan terbang sungai besi digadaikan kepada taek terjulor… pudu tergadai kepada cina cauvinis tamak… tanah melayu genting sudah lama digadaikan oleh sultan lemah fikiran yg kuat berjudi tapi tak pandai2… tanah2 pusaka Melayu disingapork digadaikan kepimpinan korup yg gila seks skang nie… semata2 kerana intel mengenai affairnya dgn wanita monggol… habis dilelong tanah ktm di singapork… tanah sabah tergadai kepada imigran pati… tanah sarawak dibolot clan taib sesuka hati… apa lagi yg ada pada org Melayu?… tanah2 pusaka berlumba2 dibolot cina cauvinis tamak dimajukan dgn projek pembangunan mewah yg tak mampu dibeli org Melayu… kerinci habis ditelan… setapak habis ditelan… bangsar punah sudah… pantai dalam dalam proses ditelan… manakala tanah pusaka melayu terakhir di ibukota Kampung Baru menjadi mangsa terbarul.. berlumba2 pemimpin korup Melayu menjual kepentingan bangsa dan agama semata2 kerana harta yg tidak kekal dan kuasa yg tidak bermakna…
        akhir kata… Melayu tidak perlu berperang pun… kita sedang kalah… tewas akibat sikap gelojoh pemimpin yg korupsi mengabaikan kepentingan anak cucu cicit kita… Dengan semangat diaspora cina… tak perlu singapork menghalakan muncung senjata pun untuk menakluki Malaysia… mereka telah pun menawan satu persatu hak milik Melayu… Hanya trigger senjata ekonomi sahaja… Malaysia mampu tumpas…
        Hanya kesedaran berubah sahaja dapat mempertahankan masa depan Melayu nie…
        Memang tidak akan melayu hilang didunia…
        Tetapi Melayu akan tersingkir menjadi hamba abdi masa depan jika masih mengagungkan pemerintahan sekular penuh korupsi skang nie…
        • At 2011.03.12 23:22, pendekar melayu islam said:
          hahahaha…..!!!!!!!!!! memang ada pemimpin mcm tu and ko nk tau sape org nye…???? gila kuasa, hasad dengki, pluralisme, anti pelembagaan negara, membocorkn rahsia ketenteraan negara… dan brmcm lgi… and ko nk tau sape beliau…??? bliau adalah anwar ibrahim al-juburi (GAY)… mcm ko cakap la… mengadai maruah bangse dan negara… tolak hak istimewa org melayu… menyamaratakan agame islam dgn agame lain tu smeu ade pada beliau.. taniah kerane mengingatkan saye kepada penkianat aka si kitol moden ini…
          • At 2011.03.12 23:30, pendekar melayu islam said:
            and lgi satu ko klau nk cakap pasal sultan-sultan aku agak-agak sikit klau nk dok dlm malaysia ni klau x baik ko pindah kluar dri malaysia…. aku sebagai orang melayu akan mempertahan segala yang dipertahankn oleh nenek moyang aku sehingga ketitisan darah terakhir dari ancaman dri dalam dan luar negara terutama nye golongan mcm ko ni….. DAULAT TUANKU…!!!! DAULAT TUANKU….!!! DAULAT TUANKU…!!!
            P/S: ISLAM AGAMA KAMI, AL-QURAN PEGANGAN KAMI,MUHAMAD PENGHULU KAMI, KERIS PUSAKA KAMI.
            SULTAN MELAYU PEMIMPIN KAMI HINGA AKHIR ZAMAN….
            • At 2011.12.12 14:12, belang said:
              sembang konon smpi titisan darah terakhir….ko ni askar ker???
  • At 2011.03.12 18:52, ipohmalay said:
    abih pulau pinang tu bersih sangat?
    kelantan tu standart kerajaan nabi dulu ke?
    • At 2011.03.12 23:32, pendekar melayu islam said:
      bukan kerajaan nabi la….. tapi standard kerajaan taliban yg menuju kemunduran…
      • At 2011.03.14 11:14, Mantoman said:
        hahhahaahaha
  • At 2011.03.12 23:32, Samuraisan said:
    Politik2 politik ni masalah kalau taksub dengan Politik kepartian jumud..
    Bersihkan Harakahdaily dulu dari duit Iklan yang disonglap oleh cai2 Takbir tu..betul tak tanya Firestone@batuapi jangan tanya mamat koya adukataruna bengong tu
    benda kecil pun nak songlap apalagi benda besar… Bersihkan dulu Parti koyak rabak tu kalau nak cerita pasal keadilan dan kebersihan duit.. ni Blog tentera bukan Blog TKO bahlul.. Sorry Bro Shahpaskal.. aku menyampah betul mangkuk hayun Politik kepartian jumud ni..
    cai2 bengong
    • At 2011.03.12 23:41, pendekar melayu islam said:
      btol nak mengagungkan ulamak konon.. tpi perangai mcm puk!m@k anjing…
  • At 2011.03.12 23:39, pendekar melayu islam said:
    aku nk tanye ko 1 soalan la entahmaucakapapa… disebabkn kocakap mcm golongan alim taik kucing… ape hukum nye menhalang keadilan bagi orang yg di zalimi mcm yg di lakukan gologan yg konon nye mempejuangkn islam mcm geng2 ko tu…??? and by the way, negeri yg diperintah golongan ko tu bersih sgt ke bro…??? ary tu aku prgi ke bndr tok guru… perggghhhhh mcm prgi kawasan penbuangan smpah… tu ke perjuangan islam ko..??? hehehe…. lau camtu la islam ko alamat nye tengelam la malaysia ni dengan sampah…. adoi ai….
    • At 2011.03.13 00:55, AhmadMalaysia said:
      nama pendekar melayu islam..
      tp cakap mcm org bodoh…
      • At 2011.03.13 13:17, pendekar melayu islam said:
        ko sape nk membodoh kn org..?? aku cakap ade fact ape… ko ye yg brkelakuan bodoh, menyanpuk tak bagi salam…. sengal….
      • At 2011.03.13 13:21, pendekar melayu islam said:
        klau ko x caya ko gi la kota bharu…. pastu bru la ko brdebat gan aku ye… :P
        • At 2011.03.13 19:01, AhmadMalaysia said:
          xyah la tgk negeri org..
          tmpt ko sndri 2 lum tentu bersih…
          cermin perilaku diri sendiri sebelum komen perilaku org lain..
          :)
          • At 2011.03.14 10:59, pendekar melayu islam said:
            sbb bersih la aku bangga..
            • At 2011.12.09 11:09, Hafizul said:
              Adoi, x yah la nak bergadoh pasal benda2 mcm ni.
    • At 2011.03.13 09:53, marimar said:
      utk korang berdua yg begitu ‘islamik’
      sila bukak tafsia Al-Quran Surah Al-Asr
      fahami ayat no 3 dan lepas 2 silalah bertegur sapa dan nasihat-menasihati ok
      • At 2011.03.13 13:20, pendekar melayu islam said:
        aku x kate aku islamik…. aku brpegang pada sekular melayu…. yang dalam mase yang same masih berpegang pada agama allah…
        • At 2011.03.13 18:12, marimar said:
          pd sesiapa yg berkenaan yg rasa dirinya islamik
          pd sesiapa yg x taklah
    • At 2011.03.13 09:53, marimar said:
      utk korang berdua yg begitu ‘islamik’
      sila buka tafsir Al-Quran Surah Al-Asr
      fahami ayat no 3 dan lepas 2 silalah bertegur sapa dan nasihat-menasihati ok
      • At 2011.03.13 18:54, AhmadMalaysia said:
        marimar begitu sopan..
        tahniah utk anda…
        contoh penganut Islam yang baik
        :)
  • At 2011.03.13 18:57, killer cocoon said:
    Penambahan,
    Nampaknya bro shah,kena menyediakan piala untuk juara BERKOKOK kategori BANI JAWI!
    biasakan diri untuk mencari TITIK persamaan,perbezaan pendapat hanya menuntungkan mereka yang diluar sana..Biar MATANG dalam memberi pendapat.
    Pernah dengar ttg bangsa TAPAI? Rasa-rasakanlah.
    • At 2011.03.13 19:09, AhmadMalaysia said:
      setuju bro…
    • At 2012.03.12 07:10, nusantara said:
      jgn lupa piala juara menyalak untuk hg…hehehe
  • At 2011.03.14 01:08, GEMPURWIRA said:
    DARI GEMPURWIRA
    harap krajaan sekarang akan terus membantu negara2 islam diluar sana yang masih didalam kesusahan…. antaranya menghantar komando2 ATM dalam melatih pejuang2 islam mempertahankan diri mereka dari terus ditindas dan dibunuh umpama binatang yang tiada nilai nyawa… antaranya Palestine… dan melatih pejuang hizbullah dilubnan.. namun misi ini bak kata pepatah BIAR PECAH DIPERUT JANGAN PECAH DIMULUT… untuk membantu pejuang2 islam yang mempertahankan hak dan kedaulatan mereka…
    • At 2011.03.14 10:58, pendekar melayu islam said:
      aku stuju… hanye kerajaan skarang bleh mmbela nasib org islam di dunia ini….
      • At 2011.03.16 14:32, ck_sli said:
        Ha Ha Haaaaaaa yaaa laaa tuuuu… Hanya Kerajaan BN ja laa boleh, orang lain takleh.
        • At 2011.03.20 11:11, Muhammad said:
          abih tu?? hg nak suh DAP ke pergi membantu? kerajaan nak beli peralatan ketenteraan pun kene hentam dek pembangkang DAP n PKR.. nampak sgt DAPork ni sengaja nk cuba melemahkan kekuatan tentera kita sebab xnak anjing2 singapork tu melalak takut dgn kite.. dah lah kebanyakan golongan2 Elit dalam kerajaan DAPork ni banyak dari ejen2 singhapork.. bantuan kewangan pun singapork yg bagi. kene igt.. singapork tu ISRAEL di asia tenggara. ketandusan tanah plak tu smpi nk tambak2 tanah.. klu kite tak perkuatkan pertahanan negara kite, hm.. musnahlah negara kita yg tercinta ni.. jd mcm Bosnia dgn mudah tentera serb masuk dan serang bosnia sebab rakyat bosnia tak ramai yg minat nak masuk tentera n teknologi perang pun banyak ketinggalan zaman.. aku sokong sgt2 kalau kerajaan keluarkan bajet lebih ckit utk ketenteraan.. penting utk pertahanan negara.. pembangkang apa tau?? tau bile perang nti, naik kpl terbang lari pergi luar negara tingglkan rakyat yg fanatik sgt menyokong PKR n DAP ni berperang..
          • At 2011.03.20 12:33, abc said:
            geng BN laa yang akan cabut lari dulu,
            maklumlah harta kan terlampau banyak,
            istana kat oversea kan ada …
            semua tu hasil dari duit rakyat
            • At 2011.05.15 11:44, anti aljub said:
              DAP ITU KOMUNIS
      • At 2011.03.16 16:13, pak man toge said:
        wat lawak je la..
        kalo kerajaan skrg membela nasib org Islam kat negara kita..
        takkan la ramai org murtad skrg..
        disko n pusat pelacuran pn bnyk..
        hahahahaha…
        lawak2…
        • At 2011.03.17 23:51, TUMBOK LADA BURUNG SERINDIT said:
          tah2 hang kot salah sorang
          aku tak
        • At 2011.03.20 12:31, abc said:
          BN bela orang islam ?
          staff gomen hanya boleh pakai songkok,
          kopiah tak leh pakai sebab kopiah tu imej islam,
          songkok tu imej melayu.
          BN tengok kopiah pun dah takut..!!!!
          • At 2011.03.20 22:18, pendekar melayu islam said:
            hahaha…. kalau pakai kopiah , tapi perangai mcm setan baik tak payah….
            • At 2011.11.22 00:18, aman ramli said:
              ha ha,,tepat sekali..serban besar bakul belum tentu cium pintu Syurga kalau hati perut busuk
          • At 2011.04.09 23:12, anak jawa bgn datOH said:
            kopiah imej PAS!! bukan imej Islam..
            staf gomen bule jer pakai kopiah
            pakai songkok hanya bila ada acara rasmi terutama yang melibatkan kehadiran Sultan, ini ada kena mengena dengan peraturan!
            ramai jer ustaz2 yang bersongkok, siap berkot lagi..
            ramai jer bebudak tabligh bersongkok, siap bervest lagi
            ramai jer org Islam Turki bertarbus (termasuk Hasan Al Bana), siap berkot dan bertali leher lagi
            songkok imej islam bagi umat melayu sejak dulu lagi, dan apakah akan berkurangan Islam seseorang itu hanya sbb dia bersongkok? dan amalannya tidak diterima hanya kerana dia tidak berkopiah?
            ko jgn terlalu ego hanya kerana engkau pakai kopiah, sebaiknya aku syor ko pakai serban (ini lebih baik kerana ini sunnah).
            Dan aku juga setuju dgn statement PMI di atas, apa guna kalau berkopiah jika tidak ada hikmah dalam dakwah, memaki dan mencarut orang lain atas nama Islam, bertakbir penuh emosi semasa mendengar ceramah oleh penceramah bukan islam di atas pentas yang menghina dan mencaci saudara seagama sendiri?
            -kundur-
            • At 2011.11.21 02:57, MELAYU DUNIA said:
              BODO SONGKOK TUH MENUNJUKKAN ORANG MELAYU BODO….
              X DE KENE MENGENE DENGAN ISLAM…….
          • At 2011.05.15 11:52, ORANG BARU said:
            Kopiah imej PAS adalah pengikut AL JUBURI, AL KIT SIAL, AL NIK AZIK MERAPU,AL LIM GUANG ENG PENIPU, apa mahu dibanggakan imej mereka? Mereka adalah perosak negara,
          • At 2011.05.15 16:51, wan said:
            btl songkok imej melyu..tapi kopiah putih imej asia barat….orng yahudipun pkai kopiah…tu pasal nabi tambah pakaikan serban bg dpt elak kekeliruan..
      • At 2011.05.02 02:09, jamie said:
        yang wajib bela Islam dan umat Islam ialah mereka yg mengaku mereka tu Islam x kisah parti mana pun
        kalau ada cina muslim sekali pun kena jugak bela
  • At 2011.03.16 02:46, afieq said:
    ckgu saye di plkn ayer keroh adlah antre komando yg p ke bosnia . dia ada cerita penglman dia p sne,
  • At 2011.03.17 10:37, XXX said:
    Korang sume sama2 bangang,nak cerita bab politik tp buta sejarah…nk cite psl agama tp perangai masing2,naudzubillah…
    Senang cite,ini blog military beb..
    Apakata korang bg idea2 yg bernas atau cadangan utk memantapkan sistem pertahanan negara. Ini tak,sibuk dok cite psl parti tu parti ni,mcm korang yg duk mentadbir negara…x pyh lah nak bukak cite2 psl politik ni,letih aku tgk…
    • At 2011.03.17 18:03, kumbang taik @ TOYOL said:
      yo bro XXX,
      dlm taktik peperangan,cara nak
      “SOUND” pun main peranan dlm kalah menang..
      lau sume org sama BANGANG! lu bapak pd segala BANGANG!..
      amcam?? ade hangin tk dlm kpala hotak lu?
      Bak kata pepatah,”pandang2 dan dengar2 klau nk berbunyi”..
      Berilah bahasa yg berlapik beb.
      * “Naga Langka” bakal bangkit dlm tiap DIRI bani JAWI!
  • At 2011.03.19 00:20, GHOST HUNTER said:
    Salam sume.. Maaf ek sibuk ckit.. pasal ni pun melayu blh berpecah belah.. hm… pasal politik, abih sume org melayu x bersatu.. hm.. aku ni x lah pandai mane pun.. just nk bg pendapat ckit.. bagi aku lah.. sekarang ni pihak2 kafir sedang memecah belahkan bangsa melayu Malaysia ni.. sekarang ni ekonomi kita pun mereka dh kuasai.. dalam Malaysia ada mcm2 parti politik. BN,PKR,PAS & DAPork. bayangkan melayu sekarang dah berpecah dlm 3 parti besar spt BN,PKR n pas.x trmasuk yg menyokong parti2 kecil yg lain lg. DAPork??????? hanya satu parti sahaja yg majoritinya bangsa bukan melayu(paham2 lh).. sampai satu masa, melayu dipecahkan dlm 3 parti sehingga menjadi minoriti dan DAPork??? silap2 menjadi majoriti undi yg paling banyak sebab org2 die mst sokong parti die.. xkan nk undi pas,bn n pkr kot.klu ade pun hanya sebilangan kecil jer.. sebab die tahu tu parti lebih pd bangsa kite.. xkn ada org melayu yg nk undi DAP kot?? mustahil?? Silap2 parti () n yg lain2 lg, mereka yg cipta supaya melayu boleh berpecah belah dalam bnyak parti supaya menjadi minoriti dalm undi dan parti atau kusi.. sekarang ni pihak2 kafir sedang mempergunakan melayu untuk jatuhkan Raja dan sultan kite plak supaya pihak kafir ni lebih mudah nk jajah Malaysia ni.. bile tiada sultan atau raja, pihak kafir dgn lebih mudah nak tawan negara ni (silap2 jd menteri besar mcm penang).. bagi diorang melayu ni boleh beli..(tapi x semua) kite tgk bape kerat org2 kafir ni pergi buat reformasi ke ape ke kat jalan2?? majoriti yg buat bangsa melayu.. yg kene tangkap n kene tembak ngan air lori FRU pun bangsa melayu. ISA pun bnyak bangsa melayu.. yg kafir ni buat apa? gelak n ketawa besar tgk kite dipergunakan oleh kafir2 yg profesional yg dalam diam membunuh kite ni.. kita tak tahu apa yg (Golongan2 kafir Elit yg kaya dan bijak pandai ni punya plan).. mereka ada rahsia yg sangat2 rahsia utk menakluki negara ni(KITA TAK TAHU APA PLANING DORANG. HANYA ALLAH SAHAJA YANG TAHU PLAN RAHSIA JAHAT DIORANG..)klu kita x sedar jgk, maka habis lh kita.. bagaimana dgn anak2 dan cucu cicit kite kelak?? skrng ni kite nk buat bisnes mcm2 pun dh susah coz market dorang yg control.. banyak usahawan melayu yg dh benkrap. hm…. Harap melayu bersatu.. jgn lh gaduh2 sesama kite.. bersabar lah.. jgn kuat dengki2 ni.. Maaf lah aku melalut tgh2 malam ni.. Peace No War.. Kepada yg empunye Blog ni, teruskan perjuangan kamu untuk menaikkan semangat anak muda kita dlm pertahanan Negara.
    • At 2011.03.22 02:13, asam jawa said:
      hang ni mesti dulu karangan fail..
      xdak prenggan langsung.
      susah nak baca
      lagi satu hang bcrita pasal politik jugak..
      adoi..
      • At 2011.04.10 16:15, jebat said:
        GHOST HUNTER tu tulis je pandai. cuba bg mic suruh bg ucapan.. mau tekencing teberak kt stage.
        heheh..
        • At 2012.05.31 06:41, perisai agama said:
          bukan sume org boleh berucap, sebab Allah da setiap org kelebihan masing. Contoh dalam berdakwah, kalau x mampu berdakwah menggunakan tangan, kita gunakan mulut, kalau x mampu jugak kita guna hati..same la dgn berucap, kalau x pandai berucap kita guna tulisan, kalau x pandai menulis kita sebarkan2 kat rakan..lagipun apa salah die nk menulis,pe yg die tulis betul…kalau x stuju sila la bagi pendapat lain..
  • At 2011.03.22 01:43, faqrul said:
    assalamualaikum
  • At 2011.03.22 10:51, xxx said:
    yo KUMBANG TAIK @ TOYOL
    Ko ni mesti Raja Bangang…nickname pun pkai nama taik n toyol..kompom mmg bangang..
    • At 2011.03.22 17:22, kumbang taik @ TOYOL said:
      yo bro.
      ade PANAS! nampak..
      gua dah biasa makan n berendam dgn taik!
      mkn kumbang pon sedap rasenyer….lu de masalah ke?
      #gaya lu cm NYAH tension jer….Hua..ha..ha..
      @ “dagger of death 116″
  • At 2011.03.28 03:03, pencinta negara said:
    salam…. saya btul2 nak tahu berkenaan UCIS risik gempur.
    cikit sangat maklumat yang sy ada… ayah saya merupakan bekas anggota ucis risik gempur tapi X pnh langsung bercerita mengenai tugasan beliau dahulu pada era komunis…yang ada cuma gambar n album kenagan dan logo UCIS… saya nak bt reserch tapi sumber xda… saya cari n tanya pada anggota tentera yang baru,tapi ramai yang tidak mengetahui apa itu ucis… tolong n bantu saya.
    sebarang maklumat tolong emailkan saya..TQ
    apeq_tokun00@yahoo.com.my
  • At 2011.03.28 03:06, pencinta negara said:
    UCIS
    adakah tentera biasa ATAU KOMANDO?
    MEREKA DARI UNIT MANA?
    BAGAIMANKAH TERTUBUHNYA UNIT INI?
    APAKAH SUMBANGAN MEREKA?
    KENAPA SEKARANG TIADA LAGI ucis?
    SIAPA YANG MENGGANTIKAN MEREKA?
    BANTU N TOLONG SAYA.tq
  • At 2011.03.31 03:59, emotionless_teenage said:
    lol no comment about all the “covert” thing…but if one digs deeper into serbia-bosnia conflict one will notice the use precision missile and noticably high serbian armour being knocked out and some serbian units being taken down….and that’s before NATO intervention in bosnia
    i did some research on public and college library(and some autobiography and the evergrowing internet)…i myself feel uneasy to talk about it sometimes
    let just say that any thing happened with reasons
  • At 2011.04.09 20:46, Bujees MIB said:
    Bro ada beberapa fakta dalam artikel yang tak berapa betul…Tapi ia tak lah mencacatkan kredibiliti keseluruhan artikel tu…Thanks for bringing back the memory to some of them who had served there during the conflicts….A bitter sweet memory…
    • At 2011.04.09 21:43, marimar said:
      ce cite ce cite bang bujess
      cite mn2 yg x sensitifla
  • At 2011.04.09 22:11, banking offshore said:
    Bila fikirkan balik saya rasa biarlah saya mendiamkan dan biarkan semuanya berlalu tanpa membabitkan diri saya dengan para pelakon yang handal sebab saya kurang handal dan tidak pandai bermuka-muka. saya dah jalankan tanggungjawab sebagai kawan yang terbaik kepada yang lain selebihnya saya tidak mampu. cuma disini saya rasa tidak mahu terlibat lagi sebab banyak pengajaran yang saya dapat dalam drama yang saya juga menjadi pelakon tambahannya.
  • At 2011.04.10 19:32, aceng said:
    salam.kpd smua pembaca blog jgn jd kn blog ni sebagai medan tok berpolitik…..kerana kte nk berjuang bkn krn politik tp kta nk berjuang krn allah…org yg mmpthnkn negara gak tgolong dlm org yg mati syahod
  • At 2011.04.10 20:02, mutiara hati said:
  • At 2011.04.13 12:22, shaifu03 said:
    Harap ada ada update terbaru. Komen politik pun dah semakin banyak.
  • At 2011.04.20 11:38, aza said:
    Tun Mahathir Terkejut Melayu Mampu Membina Kapal
    Posted on Tuesday, April 19 @ 05:13:15 PDT
    Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
    Kenyataan Media Oleh Ustaz Idris Ahmad
    Parti Islam Se-Malaysia mengucap tahniah kepada syarikat NGV Tech Sdn Bhd (NGV Tech) kerana meneroka bidang pembuatan kapal hingga berjaya menembusi pasaran dunia dan meraih tempahan bernilai RM3 bilion sepanjang lima tahun lalu.
    Ini menunjukkan bahawa syarikat yang dimiliki oleh orang Melayu mampu untuk mencipta suatu teknologi yang tinggi jika diberi peluang tanpa campur tangan politik. Selama ini kita tidak pernah dengar syarikat NGV Tech yang hebat dan mampu bersaing dengan syarikat antarabangsa.
    Tun Dr Mahathir sendiri tidak percaya ada syarikat Melayu mampu membina kapal laut berteknologi tinggi kerana kebiasaan dibuat oleh negara maju, katanya pada majlis pelancaran kapal tunda Mariner 1 kepada Marine Services Private Ltd (Arab Saudi) yang disempurnakan isterinya, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali di limbungan Sijangkang Banting.
    Kenyataan beliau menunjukkan inilah mentaliti yang ada kepada pemimpin negara kita sejak dahulu sampai sekarang.
    Suatu ketika dahulu kita sering melihat di paparan media mengenai kehebatan Zulkifli Haron yang mendahului zaman dalam penciptaan teknologi yang canggih, sehingga beliau digelar sebagai Mc’gyver Malaysia. Bermula dengan kereta parkir sendiri, rumah pintar, kuasa solar, ternak ikan laut di tengah bandar. Beliau sudah terlibat dalam ikon reka cipta lebih daripada 20 tahun tetapi malangnya khidmatnya kurang dimanfaatkan oleh negara, sebaliknya lebih bangga dengan ciptaan negara luar.
    Sekiranya Zulkifli Haron ini rakyat Jepun atau Amerika Syarikat, beliau akan menjadi jutawan seperti Bill Gates, malang sekali Saudara Zulkifli Haron ialah anak Melayu yang tinggal di Malaysia.
    PAS memandang penting modal insan dan kepakaran yang Allah berikan kepada manusia, yang perlu di bangunkan dengan baik. Persoalannya kenapa modal insan ini diketepikan begitu sahaja tanpa pembelaan dengan baik.
    PAS yakin jika diberi kepercayaan orang Melayu tanpa unsur pilih kasih dan penindasan, orang Melayu mampu untuk membina kapal selam yang boleh menyelam. Tetapi selagi dasar pilih kasih yang dijalankan oleh pemimpin Umno selagi itulah Melayu tidak boleh maju walaupun mempunyai inovasi yang tinggi.
    Sebenarnya banyak kajian-kajian dan penemuan baru yang dibuat di Pusat Pengajian Tinggi di Malaysia, malangnya ia hanya menjadi kajian ilmiah sahaja. Sedangkan penemuan-penemuan mereka adalah kontemporari. Perkara ini berlaku kerana pemimpin negara ini hanya memandang hebat apa yang datang daripada luar. Sebab itu Datuk Seri Najib sendiri pun mengambil APCO sebagai penasihat walaupun membazir wang rakyat sebanyak RM77 juta setahun. Pada hal khidmat ini boleh didapati di dalam negara ini oleh rakyat kita sendiri tanpa perlu wang negara mengalir keluar.
    Ustaz Idris Ahmad
    Ketua Penerangan PAS Pusat
    • At 2011.10.17 09:50, Sam said:
      Kepala butuh dengan PAS..NGV Tech dah lama ditubuhkan tapi bila Tun M bercakap pasal kemampuan NGV Tech dan berkias pasal “kemampuan” Melayu baru lah PAS terhegeh hegeh konon PAS sudah lama sedar kemampuan bangsa Melayu… inilah sikap munafik PAS.. apa kemajuan dalam pembangunan yang dibuat oleh PAS kat Kelantan dan negeri lain dari buat ceramah hampir 24 sehari 7 kali seminggu…phaiikkk tuiiiii
  • At 2011.04.20 11:41, aza said:
    inilah mentaliti pemimpin yg ko banggakan tue…hehehhehe
  • At 2011.05.04 04:50, PEMBACA said:
    mmg diakui oleh Tun M dlm buku terbarunya yang malaysia dan negara islam lain ada membekalkan senjata kepada pejuang bosnia walaupun Nato xbenarkan, dan keberanian kontingen kita setup base camp berdekatan kedudukan musuh yang bila2 masa boleh diserang peluru roket.
    Askar kita mmng berani.mmg patut Tun M dianugerahkan beret komando.
    • At 2011.05.16 00:22, panglima cyber said:
      Tapi kenapa Pak Lah pun dapat?
      • At 2011.05.16 16:41, anak jawa bgn datOH said:
        agaknya ada tindakan dia yang ada kena mengena dengan GGK yang kita tak tahu lagi? Shah ada info tak..?
        -kundur-
        • At 2011.05.16 19:09, jamie said:
          SUshhhhhhhhhhhhhhh…..jangan cakap
        • At 2011.05.17 13:02, dude said:
          dapat tau ‘mata & kepala jarum’ cukup laa…
  • At 2011.06.15 06:47, business review said:
    Beberapa lelaki dewasa diiring ratusan orang menggendong anaknya yang masih balita buat dikubur tanpa kain. Balita itu tewas akibat pemboman yang dilakukan Angkatan Udara Israel kepemukiman penduduk di Palestina.Pemboman ini berawal dari isu sentral bersembunyinya gerilyawan Hamas dipemukiman penduduk palestina. ..Dari data diatas diperkirakan Israel merupakan kekuatan Angkatan Udara terbesar dari semua dinegara di jazirah Arab juga diperkirakan merupakan sebuah Negara yang mempersiapkan diri sebagai satu kekuatan terbesar di Arab apalagi ditambah dukung Amerika Serikat baca Bush ..Dengan demikian mau tidak mau Negara-negara Arab harus bersatu padu saling Bantu membantu jika tidak mau negaranya porak poranda..PBB dalam hal ini Badan keamanan hendaknya jangan menutup mata.
  • At 2011.06.20 13:42, toman said:
    ‘Usis’ ditubuhkan semasa era komunis dlm psukan infantri. Tugas lebih kepada peninjauan, penyusupan, pengumpulan maklumat dan melaksanakan serangan mengejut keatas pihak musuh. Semasa melaksanakan tugas mereka bergerak dlm kumpulan yg kecil. Tugas mereka memang berisiko. Meraka terlatih dlm semua aspek tektik dan taknik ketenteraan. Itulah sedikit maklumat tentang ucis yg sy dpt dr kawan sy. Buat masa skrg ucis telah dibubarkan. Bg sy ucis memang patut dikekalkan kerana peranan mereka amat penting tanpa mengira peredaran masa.
  • At 2011.06.25 11:38, yu said:
    kalau tak salah ucis tu risik tempur
  • At 2011.09.05 22:12, anonymous said:
    US pun terlibat menerusi CIA… http://www.guardian.co.uk/world/2002/apr/22/warcrimes.comment mujahiddin yg berperang di Afghan ramai yang masuk dan ditakuti oleh serb…
  • At 2011.10.06 18:59, clorox said:
    saya ni melayu yg nampak cam mat salleh, tapi saya bukan lawrence of malay. Saya langsung tak setuju ngan kata-kata admin dan komen kebanyakan orang di sini.Berikut kata2 dari saya:
    Kenapa kebanyakan orang melayu benci sangat arab? apa yang istimewa sangat orang melayu? bukan saya nk berpihak kepada org arab tapi kan kita semua sama? Kan Nabi Muhammad saw pernah ckp:
    “Tiada org arab yang lebih hebat dari orang bukan arab, dan tiada org bukan arab yang lebih hebat dari orang arab.”
    Sapa yang ckp tu saya? Bukan! Rasulullah saw sendiri!! Sedar ke tak sedar??!!
    Kalau camtu boleh jugak saya ckp:
    Sedara orang melayu kat selatan thai sendiri tu pun org melayu x tolong, apatah lagi singapore…
    kalau org melayu terer sgt kenapa x seludup je komando melayu kat singapore ngan thai?? kenapa?? kecut ke?? kata nk tolong atas nama islam…
    Kalau orang Arab boleh dipermainkan….kenapa x ckp org melayu boleh dipermainkan? cuba tgk perhimpunan bersih tu…..sapa yang paling banyak dlm protes tu? MELAYU!!! org bukan islam india dan cina pun ketawa atas kebodohan melayu sendiri….kalau nk general sgt ckplah org islam mudah dipermainkan…kan senang? cuba tgk pakistan dan afghanistan? tu negara islam arab? tak…. dua negara ni pun dah jatuh dah…
    org melayu islam benteng terakhir??? hahahaha lawaknya….. kenapa x ckp org arab islam benteng terakhir?? ko ingat makkah tu org melayu ke yg pegang??? hahaha racis tul la admin ni dan kebanyakan orang yg komen kat sini…
    pun boleh jugak saya ckp kevin zahri, zain saidin dan yassin sulaiman tu lawrence of malay….hahahahaha kelakar2…sekadar mainan kata2….
    cuba tgk, siapakan yg diislamkan terlebih dahulu?? arab ke melayu?? Arablah apa lagi…ayat al quran tu… dlm bahasa apa?? sembahyang 5 waktu… dlm bahasa apa?? bacaan yassin… dlm bahasa apa??
    jika bukan kerana nabi muhammad yg berbangsa arab dan org arab…. melayu xkan jadi islam….org arab dahulu masa zaman umayyah dan abbasiyyah mmg bersatu…
    ko ingat melayu tu bangsa terpilih mcm yahudi ker?? melayu tu mulia sgt ke?? kenapa ada ketuanan melayu tajaan umno?? renung2lah….
    bak kata dari pepatah orang piutih:
    “humans check in, they don’t check out”.
    marilah kita sama2 bersaudara sesama islam tanpa mengira bangsa dan warna kulit… tu yg nabi muhammad ajar…islam bukan utk org melayu semata2, tapi utk semua…
    • At 2011.10.07 13:55, anavel gato the nightmare of solomon said:
      betul tu bro.kita terlalu taksub dgn bangsa smpi kita lupa tanggungjawab kita kepada tuhan dan islam.org cina lebih ramai islam tapi bkn melayu .kita merendah2 bangsa lain walaupun beragama islam kerana fanatik ke arah kebangsaan.kita kena bersatu kerana islam bkn krn bangsa tu
    • At 2011.10.08 00:43, naza said:
      tak nak komen bebabanyak, cuma tang soalan kenapa tak seludup…. bla bla bla tu saja. yang lain saya anggap betul saja lah. cuma nya pernahkan sedara terpikir, mana pegi kita punya senjata yang telah melepasi tarikh reput tu? ada jugak yang belum reput :)
      • At 2011.10.17 12:57, Kukatadenganxindah said:
        orang arab zaman umayyah dgn abbasiyah bersatu ke?…
        bukan ke abbasiyah tu gabungan orang arab dgn orang ajam jatuhkan umayyah?knape arab jatuhkan arab?klakar la ko clorox.
        dah la skrg sbarkan fahaman syiah masuk ke sini, nanti xpasal2 orang melayu islam libas badan sndiri bagi berdarah..padahal sejarahnya orang arab yang bunuh orang arab islam sendiri. last2 kena serang dgn Mongol and Ottoman yang berkuasa. cuba tanya orang turki kenal x pahlawan islam berbangsa arab? ada yang x kenal,.. tau x kenapa? sbb katanya orang arab ni rascist.
      • At 2012.01.19 08:10, clorox said:
        kalau org melayu tu x rascist, knape kita ada ketuanan melayu oii? kalau org melayu tu hebat, knape org melayu tu bukan bangsa terpilih? kalau org arab tu teruk sgt, knape kita doa ngan semayang dlm bahasa arab? knape quran tu dlm bhasa arab? kita melayu nk tegur masyarakat kita pun xleh… ada dengar crite….perempuan melayu ni tegur budak melayu tu, dia tunjuk jari tengah…ha, bertamadun ke x tu? mmg generally masyarakat melayu xleh ditegur…tapi syukur melayu islamlah…mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yg lebih…ha…? ckp2? bukan nk condemn specific race tapi semua bangsa kenalah humble….itu baru dikatakan suatu bangsa tu hebat….
        • At 2012.03.12 07:37, nusantara said:
          hehehe…ko ni mesti bukan melayu….err..mamak ke indon?
    • At 2011.10.17 13:09, kukatadenganindah said:
      Aduhai saudara..(ni mesti keturunan syeikh yg hilang pangkat)..
      btol ke Umayyah dgn Abbasiyah bersatu? baca balik sejarah tamadun islam..orang ajam(bukan arab) sangat2 tidak berpuas hati dengan pentadbiran setengah khalifah umayyah yang berlagak tuan. orang arab sendiri komplot dgn orang parsi utk tubuhkan Abbasiyah.
      Sampai skrg pon orang arab masih berlagak macam tuan..datang ke negara malaysia pandang rendah gila kat orang.. dah tu pengotor, cuba tnya orang2 hotel, guest mana paling biadap and pengotor (bagi yg beragama islam) hakikat ni… dorang msti akan cakap “ORANG ARAB”…
      bukan nak memalukan saudara seagama tp..cermin dulu diri. bangsa arab pon bukan bangsa pilihan. setiap bangsa ada zaman kegemilangan and kemunduran. kami bangsa melayu bersyukur dengan NIKMAT ISLAM. Ini dah ketentuan ALLAH taala, bangsa melayu tidak terus hidup dalam agama Hindu dan Buddha.
    • At 2012.03.12 07:33, nusantara said:
      aku setuju bab bersaudara sesama islam tanpa mengira bangsa dan warna kulit..
      tp yang pasal “ko ingat melayu tu bangsa terpilih mcm yahudi ker?? melayu tu mulia sgt ke?? kenapa ada ketuanan melayu tajaan umno??” cara ko ckp cm pengkhianat bangsa la plak…sbb manusia cam ko la melayu jd mundur..ko ni barua kn? sbb ko nmpak cm “lawrence of malay” jd ko rase lg hebat la smpai melemahkn bangsa melayu? aku rasa ko ni klau bukan albino atau…..hehehe ntah la…ko pk la elok2…
    • At 2012.05.31 07:20, perisai agama said:
      ko ape tau Malaysia tolong ke x org Islam kat negara jiran,yg kat bosnia 2 pun da rahsia,ni kan pula saudara kita di negara jiran..pikir2 blik mane dtg senjata yg penjuang Islam selatan thai ngn moro philipine,klu hebo2 jamin la perang,bukan kecut nk perang tp strategi la,tgk blik kekuatan tentera sume,klu ko tgk sejarah ade ke org Arab ni perang je selalu,ade ketika diorg aman2,diorg tgk kmampuan diorg ley lg x perang,Nabi Muhammad SAW pun xde la perang je bukan die kecut tp tgk kmampuan n strategi cth mcm perjajian hudaibiyah…lagi satu ketuanan melayu…aku nk tanye gak klu ko tuan tanah,ade bangla duk kat tanah ko secara haram,lepas 2 ko kesian ko bagi die duk situ…lepas brtahun2,ko nk tuntut tanah tibe die mintak ko beli tanah 2 dari die..ko ley terima x?
  • At 2011.11.04 11:53, Shanial-Al Khidir said:
    Assalamualaikum w.b.t…
    Kaifa halukum ya antum (Betulkan kalau salah…)
    Menarik jugak dapat tengok celoteh antum semua gaduh-gaduh adik-beradik dalam blog ni. Tak pe rehat jap , sabar-sabar , nak promo sket . Mari kita belajar islam secara kaffah(menyaluruh) dari Hizbut Tahrir Malaysia (HTM) kalau kenal mereka , kalau tak kenal mari kita berkenalan. Harap menariklah pemahaman islam ini…
    Islam ya’lu wa la yu’ la alaih…islam lebih tinggi dan tiada yang mengatasinya.
    Wassalam…
  • At 2011.11.09 12:04, corrosion loop said:
    salam semua,
    yg kita nk bincang adalah isu Komando kita kt Bosnia, bukan melalut tang lain
    • At 2011.11.10 09:17, Shanial-Al Khidir said:
      Ini adalah blog perbincangan , jadi saya rasa sesuai cerita panjang-panjang sikit…
      Islam ada penyelesaian kepada semua masalah kehidupan .
      Ia selari dengan – Islam ya’lu wa la yu’ la alaih…islam lebih tinggi dan tiada yang mengatasinya.
      HTM mungkin dapat memberi jawapan bagaimana islam memandang isu besar ini . Setiap pandangan islam adalah begitu bernas dan padat kerada isu didasari fakta dan bukti , hujjah akan ditelusuri dengan dalil -dalil berkaitan , setiap ayat dalil dipilih berdasarkan waqi’(realiti) dan diperiksa kekuatan ayat samada qathai’(sahih) atau dzanni (lemah). Ia dituntukan oleh mereka yang arif dalam ilmu islam-iaitu fiqh , bahasa arab (fus’ha), tauhid , quran & hadith , nidzam’ul islam fi’l hukmi(sistem peradilan) fi’l iqtisadi (ekonomi) fi’l siasah ta’alim (sistem pemerintahan) , muamalat , jinayat dan ilmu-ilmu dasar lain yang mana para mujtahid saja yang menguasainya.
      HTM sudah lama memberi komen , pandangan dan analisis mengenai isu Bosnia ini dan dah tentu ia dikeluarkan pada waktu kejadian dan isu tengah hangat pada tahun 2002 atau bila saya dah lupa , dan ia dilandasi dengan hujjah islami serta tersusun cuma pada masa tu orang kurang minat membacanya…mungkin …
      Hujjah bernas kerana jalannya datang dari Al-Khaliq dan Dia lah yang menjadikan segalanya…confirm…
      kita perlu mempelajarinya kalau nak kebenaran dan pastikan apa yang kita dapat tu benar-benar sahih dan tulen…berdasarkan hujjah yang terkuat…
      Analisis kepada isu ini
  • At 2011.11.24 17:57, jebolan said:
  • At 2011.12.31 06:04, Unit 2 Delta 5 said:
    Salam kepada saudara sekalian, nampaknya terlampau banyak sangat perbalahan mengenai fahaman politik masing-masing. Disini adalah ruang untuk ketenteraan. Diharap jangan diperdebatkan lagi mengenai perkara yang tiada kena mengena dalam soal pertahanan. Terima Kasih.
    • At 2012.07.22 01:51, nelasluna said:
      negara yang segala dajal adalah British lau x salah saya la sal dia yang pepandai wat sempadan itu ini..last2 suma dok kata ikut law mcm msia n idnesia..kata boder laut smpai 200nm.bila msia jln smpai 200nm masuk indon…indon ckp ceroboh..bila indon pya kapal mai masuk 200nm smpai msia..kata indon ceroboh..padahal British tu yang sj nk melagakan negara lain..tp aku rasa kerajaan msia dah sedar tu malas nk layan provokasi dri indon jew cuma indon je yg lebih2 smpai kuar mcm provokasi..lemah tol fikiran..last skali kebyakan negara yang kuat adalah negara yang berperang ngn rakyat dia dulu..nk ubah semangat pertiwi rakyat pun susah..ckp je syang negara la apa la..padahal ramai yg kianat..last skali..xde yg betul2 pemimpin pun dlm dunia ni yg hebat..tipu je..sal lau ikut sejarah islam..pemimpin akan pegi perang dan duduk kat hadapan tp pemimpin malaysia n negara lain pun pandai kuar arahan jew..yg pegi dan nk mampus pun org tu..dia sedap baik pya tido..dia lagi kecut telor..jd x yah la dok bergaduh kata masing2 terer..rasullah tu pemimpin agung leh bercampur ngn umat dia..knp menteri dan pemimpin lain x mcm tu..pasal masing2 dok simpan harta je..bila perang leh lari..duit ada leh idup senang kat tpt lain..x jumpa lagi pemimpin yg sggup berada di barisan hadapan bersama-sama tentera nya berjuang utk mempertahankan negara..pas tu skrang byk post jeneral..suma nk pangkat lebih..smpai org bawah nk keje pun xde..nk beli brang canggih2 pas tu sapa nk maintain…smpai org bawah kene wat keje prebet smpai pangkat dia la..evolusi konon..padahal tau evolusi beli barang dan sokong peralatan yahdi jew..dia perancis ke..israel ke..amerika ke..apa ke..yahudi berada di mana2..utk tambah anggota xde..yg sediada je la yang kena kayuh suma sal bila ubah jawatan dari Kol ke Jeneral..duit gaji pangkat orang bawah bawak ke atas..tu la hakikat askar skrang..suma tauu..tapi segan nk cakap..cover la sgt..kerajaan mmg baik pun..yang menghancurkan negara adalah pengkhianat..melayu mmg terkenal dengan pengkhianat mcm bor Nuar tu..pengkhianat dalam politik,rakyat plak dh di beri pelajaran yg mengarut dan bukan2..dengan kuasa undi je leh dapat 5 negeri.pdhal tentera dlu perang ngn komunis nk dapat bukit smpai tukar 2 3 batalion..skrang snang jew…undi je PKR..kerajaan yang ada pun masih lemah dalam pengurusan dan rasuah..terutama rasuah kuasa..nk rasuah duit kang kantoi plak..tu la hakikatnya pun..sory lau kuar topic bro..slm perjuangan dari saya..amin
  • At 2012.01.02 22:18, Hafizfuddin Derani said:
    Ni blog cerita pasal ketenteraan lah, nak politik pun, jangan la sampai bergaduh. :)
  • At 2012.01.04 20:04, john said:
    hello semua,
    ni sape le mangkuk ayun ,yang tak tau simpan rahsia.kalo kes kat bosnia tu biar le anggota keselamatan je yang tau…..kalo ,ye pun jangan le detail…use your brain…bro..what you say or wright,our enemy might used it againts our country in the future….berita2 sebegini le yang bakal membahayakan anggota keselamatan kita di luar sana…..jangan dok suka tulis nak nama aje…..nyawa anggota keselamatan jadi taruhan sebab cerita sebegini, patut censsord aje…..BIAR PECAH DI PERUT,JANGAN PECAH DI MULUT BRO…..
  • At 2012.03.12 14:13, jan said:
    adakah komando kene lalui prosedur test main sex n dihtr ke luar negara utk test cm2….?jawap ngn jujur ye….
  • At 2012.03.28 20:21, Julia said:
    isu Bosnia….terharu gak bila baca artikel ni.kebaikan dan pengorbanan yg dilakukan oleh pasukan komando kita ibarat tangan kanan yg memberi tanpa pengetahuan tanan kiri.berjuang mempertahankan saudara seIslam sekiranya gugur..mulia tempatnya disisi Allah.Nak komen terlalu islamik tak berani sebab bukan bidang saya.
  • At 2012.04.28 18:22, malKom said:
    Klu nk tau cter sbenar x pyh gduh2,msuk ATM,join Grup Gerak Khas klu brani,klu rase diri tuh dah kuat,klu rase diri tuh dah bleh simpan rahsia negara dgn seketat-ketatnya.
  • At 2012.04.28 18:56, Ameer said:
    How about a nice cup of shut the f*ck up and start discussing about military instead of arguing who’s better and who’s not. This ain’t a website for you to load your crap and sh*t in.
    Malaysian army need to focus not just on technology but also on skill and tactics. What’s the use of power if you don’t have brain to use it? Technology weaponry has became a trend to all military, SMART bombs, laser guided, you name it. But rely too much on technology could be unfaithful.
  • At 2012.05.02 00:40, Melayu Jakarta said:
    Ngaku aja pembela Islam !!!! Tapi selalu menghina Indonesia !!!! Kita bertengkar Singapore tertawa !!!! Selama masih jadi pengHINA dengan panggil kami indon.. Musuhlah kita !!!! Admin juga yang selalu banding2kan Indonesia dan Malaysia !!! Yahudikah Admin ?????? Di Bosnia lah di banggakan… oarang civil Indonesia berangkat berperang di sana, gak pakai congkak seperti kalian !!!
    • At 2012.05.18 08:04, Titanic said:
      Loh bising pulak mat INDON !! nih..
      hanjing sungguh..
      ko gi perang pakai apa..isi taik dalam plastic pastu baling ??
      • At 2012.05.24 13:33, samevo said:
        Bro…INDONESIAN yang Baik tu…respectlah. TAPI yang SEKADAR bagi KOMEN kerana DAH MEMANG sakit Hati dengan KAMAKMURAN, KEKAYAAN, KEAMANAN, KEHEBATAN YG SEDERHANA NegaraMALAYSIA ini…So NYAHHHH kau. INGAT sahaja ratusan ribu bANGSA KAMU yang mencari Rezeki di negara ini JIKA tiada belas ikhsan dah lama kamu kebuluran. ITU HAKIKAT!! So U better get out & u’r not deserve to complaint or comment anythinghere!! Built up yr Own Coutry!
        X PERLU lah bergaduh pasal fahaman POLITIK. 4 what?? SEMUA ada betul dan X betulnya. Ada pro dan kon… JANGAN heret kisah TENTERA kisah KOMANDO dalam kancah Politik. RAHSIA NEGARA RAHSIA TENTERA tetap menjadi RAHSIA. SUKA atau tidak terpaksa di simpan dan ditelan sampai mati. AKU beraada di Konjic, Croatia, Ice Station Zebra, Zagreb dan banyak tempat lagi pada tahun 1992 – 1995.. AKU dah saksikan sendiri apabila UMAT ISLAM LEMAH, TERLALU BERTUHANKAN “KEKAYAAN”, YANG MAKSIAT DIHALAKKAN…BANGSA DAN NEGARA AKAN DIUJI TUHAN DENGANBENCANA PALING TRAGIS. Mampukah Kalian Melihat Mayat Bayi dan anak-anak tanpa kepala…Mayat Wanita bergelimpangan tanpa Payudara…Mayat lelaki tanpa kemaluan?? Pernah anda lihat Tali Perut Manusia dijadikan ” tali rantai sepanjang persisir jalan”?? INGATlah BANGSA MALAYSIA…. PERNGORBANAN TENTERA melalui Latihan yang amat pedih dan Perit hari ini dan berterusan adalah SEBAGAI PERSEDIAAN untuk SUATU KEADAAN DAN SUATU HARI YANG TIDAK TERDUGA.
  • At 2012.06.22 05:35, SEPULUH said:
    “TARHiM SUBUH” bertalun indah
    ANGKASA ALAM MELAYU tersipu rindu
    Shahdunya pagi PENGHULU HARi
    JUMAAT 2 SYAABAN
    1433 HiJRAH…
    eh eh… terbersajak la pullok hehehe
    soriii…
    ;)
    :)
    ^_^
    .
    “YA… Arhamarrohimir… irhamna…”
    “YA… Hayyu… Ya… Qoyyum…”
    :)
    • At 2012.06.22 05:43, naza said:
      ok. boleh la pi mandi ka apa dulu. satgi boleh berjemaah sekali :)
      • At 2012.07.27 17:52, SEPULUH said:
        aku CADANG nak pi caghik AYAQ CiNCAU…
        buat bukak posa…
        hang nak KIRIM apa?
        ^_^
  • At 2012.08.15 16:23, AnakWatanGombak said:
    Aku bukanlah Pro pembangkang atau kerajaan atau mana-mana NGO pun.Aku cuma nak share pengalaman aku selama beberapa tahun bekerja di Timur Tengah dulu.Bila orang sana tanya aku dari mana,dan aku jawab MALAYSIA,diorang terus sebut nama Tun.’Mahathir’…’Mahathir’…’Mahathir very good..Number 1′…benda ni bukan sekali dua tapi banyak kali! Diorang ni (pakistan ke,india ke,bangla ke,yaman ke,)asalkan tau je aku dari Malaysia,mesti sebut nama Tun.Bayangkan betapa rasa hormat orang luar pada seorang tokoh dari negara kita.Tapi kat Malaysia,budak hingusan yg masih tengah study,sibuk berdemonstrasi mengutuk Tun ni Firaun lah..apalah bagai..bukan nak mengagungkan Tun,tapi fikirlah..dia ni baya atuk kita..dan sumbangan dia kepada negara memang wajar dihargai..at least hormatlah dia sebagai org tua..
  • At 2012.09.20 12:12, ninja turtle said:
    Late is better than never..
    walaupun aku kaki baca blog, tapi aku agak tertinggal dengan blog ni …
    Aku pernah training pegawai tentera tapi tak habis sebab tak tahan, bukan jiwa aku
    tapi itu bukan bermakna aku tak patriotik …
    aku sangat sangat respek pada seluruh anggota ATM termasuk TUDM, TLDM dll
    Pengorbanan mereka tiada tolok bandingnya..
    kesimpulan yang aku dapat
    1. Tun M adalah pemimpin Islam hebat
    2. ATM juga adalah pasukan hebat
    Dua gabungan , pemimpin dan Tentera menjadikan negara Malaysia hebat
    Tapi aku tak minat bila ada orang cakap sikit sikit Islam sikit sikit Islam, itu bukan bermakna aku bukan Islam dan tak faham Islam .. tapi aku benci bila Islam dijadikan modal untuk menunjukkan kehebatan mereka.. dijadikan modal untuk mencari sokongan.. macamlah orang lain bukan Islam, orang lain pun tahu hukum,
    kalau setakat nak cakap orang tu rasuah, orang ni berjudi, orang tu berzina, orang ni kaki mabuk , kerajaan bla bla sebab nak bagitau dia lebih baik dari orang lain, carilah modal lain.. soal lebih atau kurangnya Islam seseorang biarlah kita atasi cara lain…
    Aku tak mahu akibat jolokan anda akan membuatkan kerajaan terpaksa mendedahkan apa yang sepatutnya menjadi rahsia .. ini bukan soal korup..
    Kalau dah Islam sangat ce cerita kat sini macam mana nak buat kapal terbang, bom, kereta perisai dan bla bla secara Islam lah..
    jangan cuma nak kondem dan korek lubang sana korek lubang sini …
    membinalah sikit
    Pasukan tentera yang kuat, bukan terletak pada senjata masing masing sahaja, tapi yang lebih penting adalah ketaatan pada pasukan , pemerintah dan negara. Tanpa ketaan satu satu pasukan itu akan jadi porak peranda dan tidak kental mempertahankan nya .. Islam adalah satu kelebihan kerana Islam menyebabkan kita berani berjihad demi agama… tapi bukan agama politik..
    Israel.. kalau bukan kerana ada yang berdiri dibelakangnya.. aku rasa dah lama pupus..
    Singapura .. pun sama.. kalau nak harap anggota tentera mereka yang dipaksa.. aku rasa lintang pukanglah mereka jika berlaku peperangan… sebab mereka lebih bimbang kan duit mereka..
    Indonesia.. aku rasa sama hebatnya dengan Malaysia dari segi semangat .. kerana agama dan mempunyai pengalaman yang hampir sama..
    Tahniah PERWIRA KU DAN PEMIMPIN KU
    • At 2012.10.10 09:33, Sang Kalumba said:
      Wah…hebatlah abg ni, boleh tak nak kenal? Fb saya Mdxedia….
  • At 2012.10.03 15:45, Keris_Melayu said:
    saya amat percaya mengenai perkara yang dituliskan saudara kerana saya sendiri mendengarnya melalui Tan Sri Sanusi Junid ketika program bersama Tun di yayasan kepimpinan perdana 7 tahun lalu.. Sebab itu sehingga kini rakyar dan kerajaan bosnia amat menghormati Tun sebagai pejuang
    • At 2012.10.10 09:30, Sang Kalumba said:
      Bang, Abang ni komando Malaysia ke, boleh kenal tak?
  • At 2012.10.10 09:29, Sang Kalumba said:
    Bang, abang ni komando Malaysia ke? Boleh kenal tak?
  • At 2012.10.10 22:13, wewr said:
    Salam.
    Bro Shahpaskal, saya tertarik mengulas berkenaan entri kali ini. Pertama kali komen walaupun sudah agak lama juga membaca blog ini.
    Saya ada membaca di dalam buku Kolonel Jihad : Antara Mitos dan Realiti yang ditulis oleh Lt Kol Abdul Manaf Kasmuri pada 2010. Beliau ada menceritakan serba-sedikit berkenaan penghantaran tentera Malaysia ke Bosnia kerana perjuangan beliau dalam misi bantuan kemanusiaan, bertitik tolak daripada pengalaman beliau berada di Bosnia. Beliau diamanahkan menjadi pegawai latihan ATM di Turki dan selepas itu sebagai liason officer dalam UNPROFOR.
    Selepas tamat perang, dan Serb meminta berdamai, beliau meletak jawatan dalam ATM. Kemudian, beliau kembali ke Bosnia dengan misi bantuan kemanusiaan bersama ABIM. Turut sama berjuang dengan Mujahideen dan Tentera Bosnia, sehingga pernah digelar Ketua Mujahideen Bosnia.
    Buat makluman Bro Shah, Lt Kol Abd Manaf pernah ditangkap ISA atas tuduhan melatih pejuang Islam JI dan berhubung dengan Al-Qaeda, sekitar tahun 2003-2006. Beliau dituduh membawa masuk pejuang Islam dan memberi bantuan rawatan kepada mereka.
    Dalam tempoh selepas 11 September lah, kelihatannya pendirian Tun Dr Mahathir bertukar, daripada menyokong perjuangan Islam Bosnia kepada menentang. Jika tidak, mengapa pula Lt Kol ditangkap?
    Apa kata Bro Shah ulas pula buku Lt Kol.. Mana tahu, ada sisi lain yang kita terlepas pandang.
    Terima kasih.
    p/s: Saya suka membaca artikel-artikel di sini. Semoga saya dilapangkan masa bagi membacanya selalu.
    -wewr-
  • At 2012.10.19 13:25, Ibu separuh masak said:
    Salam.
    Dalam banyak-banyak pembacaan, saya terkesima dengan kenyataan segelintir yang memperlekehkan kerajaan tidak memantapkan agama islam di Malaysia walaupun sebagai negara Islam. Ini kerana di negara kita banyak tempat maksiat (disko, rumah urut, judi, arak bla bla bla). Untuk anda bro – samada kita duduk di negara manapun, siapapun pemerintahnya, akidah tetap milik kita. Iman tetap kita yang mempertahankan bukannya pemerintah. Tepuk dada tanya selera. Akidah anda di mana, Iman anda di mana. Jangan anda menyalahkan sesiapa andai anda yang terleka dibuai syurga dunia.
    Itu yang pertama, keduanya tentang military force kita. Saya dan ramai di luar sana memang yakin dengan pasukan ketenteraan negara. Mereka efisien, penuh intergriti, pantang menyerah dan penuh semangat kepahlawanan. Mereka memang akan mempertahankan tanahair habis-habisan sehingga ke titisan darah terakhir untuk mengejar syahid. TETAPI…… alangkah pilunya hati bila mengetahui bahawa ada “kaum-kaum kebal” menjual tanah tumpah darah hanya untuk dijadikan daki dunia. Sebenarnya musuh menang bukan sebab kekuatan, melainkan melalui pengkhianatan dalaman… Sekian, wassalam.
  • At 2012.11.06 13:18, kikilala said:
    Saya tak tahu ada cerita sebegini,
    tapi di sebaliknya cerita yang benar adalah bukan begini.
    tak silap saya 2 tahun lepas ada keluar artikel nie dalam kosmo,
    tapi secara ringkasnya kawan saya juga terkejut tentang artikel mujahidin komando Malaysia nie boleh terlepas paparan dalam akhbar, secara umumnya memang susah nak lepas.
    komando yang pergi sebagai UNPROFOR tu ada lebih kurang 4 orang yang berhenti menjadi tentera dan pulang ke Malaysia semula ( 1 pegawai berpangkat leftenan kolonel, dan 3 lagi adalah rank/filed,
    tapi mereka kembali ke Bosnia sebagai orang awam yang tidak mewakili mana-mana pertubuhan di Malaysia.
    Setahu yang banyak hantar senjata ke pertubuhan, negara dan sebagainya yang awak paparkan di dalam nie bukanlah arahan mantan perdana menteri. tapi ianya datang dari Yang Dipertuan Agong dan mungkin dari mersyuarat raja raja melayu, disini saya kata mungkin so tak perlu lah ambil serius.
    berbalik pada yang 4 orang tadi,
    mereka adalah orang yang bertanggungjawab mengetuai mujahidin bosnia memerangi askar serb.
    tapi saya nie tidaklah punya ingatan yang tajam, maka cerita cerita yang disampaikan saya tak berapa ingat,
    -saya pernah duduk semeja dengan salah seorang dari komando tersebut. itupun sebab anak kepada sifu beliau dalam komando ada kat situ. untuk makluman umur dia nie dah dekat pertengahan 60an.
    -saya hanya pernah dengar cerita sahaja cara penghantaran senjata , itupun dari kawan baik salah seorang bekas kapten kapal, dah arwah pun orang nie. rasanya para komando kenal orang nie. arwah pernah bantai 4 komando australia berbadan besar di pantai teluk kemang……nie cerita tahun 90an kot..
    so takda apa saya nak share.. sebab saya nie ingat ingat lupa…
  • At 2012.12.16 04:49, wok yoh said:
    korang semue patut menilai dan menghayati artikel vatican..
  • At 2013.02.18 16:15, Phanter said:
    ATM adalah entiti yg menjaga keamanan negara dan melakukan operasi2 keamanan di serata dunia..Memang itu polisi mereka..Mengapa harus dipolitikkan akan tugas2 ini..Perdana menteri adalah sebagai peneraju negara tidak kira dari mana2 Parti pun..Apa sahaja tindakan yg diputuskan oleh peneraju negara dlm bidang ketenteraan sememangnya mendapat nasihat dari pemimpin tertinggi ATM dan peneraju Negara hanya sebagai pembuat keputusan..Maka ATM itu yg harus diberi Kredit..Semua maklumat yg diperolehi adalah drpd risikan ATM sendiri dan peneraju Negara adalah sebagai penjamin kpd tindakan atau operasi yg dilakukan oleh ATM..Semua org patriotik dan memandang tinggi kpd ATM dan kita x perlu meleret ke politik domestik..
  • At 2013.03.04 11:03, pahim said:
    AKU SETUJU MEMANG BETUL..MALAH DIKATAKAN MAHATHIR MOHAMAD JUGA TELAH BERJAYA MEMBUNUH HITLER SEMASA BELIAU SENDIRI MENYAMAR SEBAGAI GGK, DI BOSNIA MAHATHIRLAH TELAH MENYAMAR SEBAGAI SALAH SEORANG TENTERA SERB DENGAN MEMAKAI MUKA PALSU MACAM CERITA MISSION IMPOSSIBLE…DAN SEKARANG MAHATHIR AKAN MENYAMAR SEBAGAI SULTAN SULU UNTUK MEMANGGIL BALIK TENTERA SULU DI SABAH.
  • At 2013.03.07 01:11, kim erny said:
    Pasal malaysia hantar tentera masa perang kt vietnam tu btul sebab pak cik sy yang jadi pilot untuk turun kn askar ke medan perang…Dan satu lagi, Amerika mmg x senang ngn penubuhan rahsia nuklear di Iran dan diorg dh bnyk kali hntar tentera & spy diorg utk musnah kn pengkalan nuklear tu tp x berjadi sehingga la salah seorg saintis yg bertanggjwb menjaga dan juga salah seorg ahli saintis yg mencipta nuklear ni di bunuh secara senyap dan saintis tu adalah abang kandung kpd seorg kenalan saya di pakistan..si adik ini terpksa hidup dlm pelarian sbb tentera ni cari diorg tkut kalu diorng tahu pasal rahsia nuklear tu..
    p/s : cter x berkaitan tp saje je nk share…
(Required)
(Required, will not be published)