Ahad, 2 Jun 2013

557. Alhamdulillah dapat juga satu jawapan yang penuh meyakinkan.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

 .     Meja www.peceq.blogspot.com

Al-Anfal (8): 39

وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّه فَإِنِ انتَهَوْاْ فَإِنَّ اللّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

Dan perangilah mereka, supaya jangan ada fitnah dan supaya agama itu semata-mata untuk Allah . Jika mereka berhenti (dari kekafiran), maka sesungguhnya Allah Maha Melihat apa yang mereka kerjakan. 

Al-Baqarah (2): 217

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَصَدٌّ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِندَ اللّهِ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىَ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ وَمَن يَرْتَدِدْ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُوْلَـئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Mereka bertanya kepadamu tentang berperang pada bulan Haram. Katakanlah: “Berperang dalam bulan itu adalah dosa besar; tetapi menghalangi (manusia) dari jalan Allah, kafir kepada Allah, (menghalangi masuk) Masjidilharam dan mengusir penduduknya dari sekitarnya, lebih besar (dosanya) di sisi Allah . Dan berbuat fitnah lebih besar (dosanya) daripada membunuh. Mereka tidak henti-hentinya memerangi kamu sampai mereka (dapat) mengembalikan kamu dari agamamu (kepada kekafiran), seandainya mereka sanggup. Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.

Alhamdulillah syukur kepadaMu Ya Allah kerana dengan lempah dan kurniaMu berserta IzinMu, dapat juga jawapan meyakinkan, setelah aku mencari mengapa, kenapa ... dan pelbagai.


Bukti nyata UMNO adalah Tali-barut Yahudi dan Nasara ( British ) sebelum negara mencapai kemerdekaan hingga kini.. - Dulu, Kini dan Selamanya.. 

Israeli foreign minister Moshe Sharett visited Kuala Lumpur in 1956, the year prior to the establishment of the Federation of Malaya. 

He described the reception of his proposal to appoint an Israeli consul as "favorable without hesitation" on the part of his tengku host. When Malaya's bid for membership in the United Nations came up in 1957, Israel voted in support of Malaya's acceptance. 

By the early 1960s the Malayans had declined numerous Israeli attempts to formalize low-level relations, explaining that domestic radical-Islamic opposition and foreign Arab pressures had put Malaya in a sensitive position vis-a-vis Israel.
*************************************************
Menteri Luar Israel "Moshe Sharett" melawat Kuala Lumpur pada tahun 1956, tahun sebelum penubuhan Persekutuan Tanah Melayu. 

Beliau menyifatkan penerimaan cadangan untuk melantik seorang konsul Israel sebagai "baik tanpa teragak-agak" dari pihak Tengku . 

Apabila tawaran Malaya untuk menjadi ahli di PBB datang pada tahun 1957, Israel telah mengundi untuk menyokong penerimaan Malaya. 

Pada awal 1960-an Tanah Melayu telah memeterai banyak perjajian dan hubungan (Diplomatik) dengan Israel untuk merasmikan hubungan secara sederhana (berselindung), dan/kerana hubungan ni mendapat tekanan dari pihak Pembangkang Islam Radikal (PAS) dari dalam negara Malaysia dan tekanan negara-negara Arab yang lainnya telah meletakkan Malaya dalam kedudukan yang sensitif bagi hubungan diplomatik Malaysia Israel..
                                                                      Six Day War Territories 1967.
Sumber:
http://en.wikipedia.org/wiki/Israel–Malaysia relations

آمِيّنْ... آمِيّنْ... يَا رَ بَّ العَـــالَمِيْن

Sekalipun dia pelaku "maksiat", tidak semestinya dia PENGHUNI NERAKA. Sekalipun dia "ahli" ibadah, tidak bermakna dia PENGHUNI SYURGA.

DOSA dapat dihapuskan dengan TAUBAT, tapi AMAL & PAHALA juga mampu "dimusnahkan" dngan RIAK..
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 






Hasad dan Ghibtah

“Hati-hati kalian dari sifat hasad kerana hasad itu memakan kebaikan sebagaimana api membakar kayu bakar.” (HR. Abu Dawud. Hadis ini DA'IF dalam Silsilah Al-Ahadits Adl-Dha’ifah no. 1902)

Allah ta’ala berfirman, "Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain..." (An Nisa’: 32)

Dari Anas r.a. bahawa dia berkata, Rasulullah s.a.w. berkata kepadaku, “Wahai Anakku! Bila engkau mampu hingga pagi dan petang tanpa memendam sifat hasad dengki kepada seseorang, maka lakukanlah.” (HR. Tirmidzi)

Nabi bersabda, “Kalian tidak akan beriman sehingga menginginkan untuk saudaranya hal-hal yang dia inginkan untuk dirinya sendiri.” (HR Bukhari dan Muslim).

Nabi bersabda,"Tidak boleh hasad kecuali pada dua perkara, iaitu: terhadap seseorang yang Allah anugerahkan harta, lalu dia gunakan harta tersebut pada jalan kebenaran, dan terhadap seseorang yang dianugerahkan ilmu, lalu dia amalkan ilmu tersebut serta diajarkannya kepada manusia lain". (H.R Bukhari dan Muslim).

Jika seseorang mendapat nikmat, kita yang melihat keadaan itu, akan berada di antara dua keadaan:

1. Jika kita rasa benci atau tidak suka dengan nikmat yang diperolehinya. Inilah yang dikatakan hasad.

2. Jika kita tidak benci terhadap nikmat yang diperolehi oleh orang itu dan kita menginginkan agar kita juga memiliki nikmat seumpama itu. Inilah yang disebut dengan ghibtah (hasad yang dibenarkan). Iaitu rasa bangga dengan orang itu dan bercita-cita untuk mendapatkan kelebihan seperti mana yang didapati oleh orang itu. Sifat ini amatlah terpuji dan dikehendaki ada pada tiap-tiap orang, kerana dengannya boleh mendatangkan kebaikan dan kemajuan hidup.

Bezanya pada perasaan, BENCI atau SUKA.

Jika orang lain mendapat nikmat atau kelebihan, kita hendaklah merasa suka dan berharap agar dapat mencontohinya. (Ghibtah).

Jika orang lain mendapat nikmat atau kelebihan, jika kita ada perasaan benci atau tidak suka, itu bererti hati kita ada sifat hasad. 

Blogger Home. 
s3v3n

s3v3n
copyright©

Tiada ulasan: