Sabtu, 8 Jun 2013

571. Allah S.W.T tidak pernah mengambil sesuatu dari anda kecuali Dia menggantinya dengan yang lebih baik. Tetapi itupun apabila anda bersabar dan tetap redha dengan ketetapanNya.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com 

1). Allah S.W.T., Yang Maha Kuasa memberi pengganti.

“Sesiapa-Ku ambil dua. Kekasihnya (matanya) tetap bersabar maka Aku akan mengganti kedua-dua (mata)nya dengan Syurga”

Dengan kata lain sesiapa yang kehilangan anaknya namun dia tetap berusaha untuk bersabar maka di Akhirat nanti akan dibangunkan untuknya satu Baitul Hamdi (Rumah Pujian). 

Maka anda tidak perlu terlalu bersedih dengan musibah yang menimpa anda, sebab yang menentukan semua itu ialah Allah S.W.T yang mempunyai Syurga, balasan, pengganti dan ganjaran yang besar. 

Para wali Allah S.W.T yang pernah ditimpa musibah, ujian dan cubaan akan mendapat penghormatan yang mulia di Syurga Firdaus. Janji Allah S.W.T itu termaktub di dalam firman-Nya:

“Selamat sejahteralah kamu berpanjangan, disebabkan kesabaran kamu. Maka amatlah baiknya balasan amal kamu di dunia dahulu.”  (Surah Ar-Ra'ad: Ayat 24).

Bagaimana pun kita perlu selalu melihat dan yakin bahawa sebalik musibah akan mendapat ganti dan balasan dari Allah S.W.T yang biasanya berkesudahan dengan kebaikan kita. 

Dengan itu kita termasuk golongan orang-orang yang disebut ayat berikut ini: “Mereka itulah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah yang mendapat petunjuk hidayah-Nya.”

Ini merupakan ucapan tahniah bagi orang-orang yang mendapat musibah dan khabar gembira bagi orang-orang yang ditimpa bencana. Usia dunia ini sangat singkat dan gudang nikmatnya pun sangat kecil. 

Sedangkan Akhirat lebih baik dan kekal, hingga sesiapa di dunia mendapat musibah, ia akan mendapat kesenangan di Akhirat nanti; dan sesiapa yang hidup sengsara di dunia akan hidup bahagia di akhirat nanti.

Berbeza dengan mereka yang sememangnya lebih mencintai dunia, hanya mengharap nikmat dunia sahaja, dan lebih senang terhadap kesenangan dunia. Hati mereka sentisa susah; cemas tidak mendapat nikmat dunia dan takut tidak tenang hidupnya di dunia. 

Mereka ini hanya menghendaki nikmat dunia sahaja, sehingga mereka sentiasa memandang musibah sebagai malapetaka yang merugikan. Mereka juga akan memandang tiap-tiap cubaan sebagai sesuatu yang gelap gelita selama-lamanya. 

Ini adalah mereka selalu memandang kea rah bawah tapak kakinya dan hanya menggunakan dunia yang sangat fana dan tidak berharga ini. 

Wahai orang-orang yang ditimpa musibah, sesungguhnya tidak ada sesuatu pun yang hilang dari kamu. Sebaliknya kamu beruntung sebab Allah S.W.T sentiasa menurunkan sesuatu kepada para hamba-Nya dengan ketetapan yang di celah-celahnya terdapat suatu kelembutan, kasih saying, pahala, balasan dan juga pilihan. 

Justeru itu, sesiapa sahaja yang ditimpa musibah hebat, ia mesti menghadapinya dengan sabar, pandangan yang jernih dan cara berfikir yang matang. Dengan cara begitu, ia akan menyaksikan ganjaran dari musibah itu adalah: 

“Serta diadakan di antara mereka (yang beriman dan munafik itu) satu tembok yang 
mempunyai pintu, di sebelah dalamnya mengandungi rahmat (Syurga dan Nikmat), dan di sebelah luarnya, dari situ terdapat (neraka) dan azab seksa.”  (Surah Al-Hadid: Ayat 13).

Sesungguhnya apa yang di sisi Allah S.W.T itu lebih baik, lebih kekal, lebih utama dan lebih mulia. 


Semasa rompakan di Guangzhou, China, perompak bank berteriak kepada semua orang di bank:

"Semua tiarap di lantai dan jangan melawan! Wang ini kepunyaan bank tapi nyawa anda adalah kepunyaan anda..."

Semua orang dalam bank pun ikut arahan perompak tanpa melawan dan senyap.

*Ini dipanggil "berfikir di luar kotak." - berfikir lain daripada yang lain!

Apabila seorang wanita bertiarap di atas meja dengan gaya yang menggoda, perompak menjerit kepadanya: "Tolong bersopan! Ini adalah rompakan, bukan cubaan merogol!"

*Ini dipanggil sebagai "Profesional." - Fokus hanya pada apa yang anda dilatih untuk melakukan!

Apabila perompak bank kembali ke rumah, perompak muda (kelulusan MBA) memberitahu kepada perompak yang lebih tua (lulus darjah 6 sahaja): "Taiko, mari kita kira berapa banyak duit kita dapat."

Perompak tua menyangkal dan berkata: "kau ni bodoh! Terdapat banyak wang, sampai bila baru kita habis kira ? Malam ni kita nonton berita di tv, pasti kita akan tahu jumlah rompakan dari berita tersebut."

*Ini dipanggil "Pengalaman." - Kini, pengalaman adalah lebih penting daripada sijil kertas!

Selepas perompak telah beredar, pengurus bank itu mengarahkan penyelia bank untuk memanggil polis dengan cepat. Tetapi penyelia berkata kepadanya: "Tunggu Mari kita ambil $ 10 juta daripada bank untuk diri kita dan tambah kepada $ 70 juta yang kita sudah gelapkan dari bank!".

*Ini dipanggil "inovatif." - Menukar keadaan tidak menguntungkan untuk keuntungan anda!

Penyelia berkata: "alang kah baiknya jika rompakan berlaku setiap bulan. Dapat juga kita gelapkan duit"

*Ini dipanggil "berpandangan jauh." - merancang masa depan selangkah lebih awal!

Keesokan harinya, berita TV melaporkan bahawa $ 100 juta telah diambil dari bank. Perompak mengira, mengira dan mengira berulang kali, tetapi mereka hanya boleh mengira $ 20 juta.

Perompak sangat marah dan mengadu: "Cilaka! Kita mempertaruhkan nyawa kita dan hanya mendapat $ 20 juta tapi Pengurus bank pula mengambil $ 80 juta dengan hanya petikan jarinya, nampaknya lebih baik menjadi orang pintar daripada menjadi pencuri."

*Ini dipanggil " Pengetahuan." - pengetahuan kunci kejayaan hidup!

Pengurus bank itu tersenyum dan gembira kerana kerugiannya dalam permainan pasaran saham kini sudah dilangsaikan oleh duit rompakan itu.

*Ini dipanggil "sambil menyelam minum air." - mempergunakan peluang yang ada untuk mencipta peluang yang lain!

Soalan : Siapa Perompak sebenar di sini?. 

3). Antarctica's mysterious mountain ranges are coming into sharper focus thanks to a new map. (Image courtesy NASA). See what's buried under the ice: http://on.natgeo.com/195ET5u

Sumber: 
Mohamad Hafiz 
National Geographic 

Blogger Home. 

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..
.
s3v3n

s3v3n
copyright©

Tiada ulasan: