Jumaat, 14 Jun 2013

586. Nasihat budak.


Allah S.W.T., berfirman yang bermaksud: "Katakanlah, 'Wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki, Di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu." [Ali Imran(26)].

shared Hamba Allah SWT Umat Rasulullah SAW's status.

~Apabila Budak Kecil Nasihat Imam Abu Hanifah~

Memang tidak dinafikan, kita memang agak sukar menerima nasihat lebih-lebih lagi jika nasihat itu diberikan oleh orang yang lebih muda daripada kita. 


Kita menjadi begitu kerana menganggap mereka sebagai orang yang kurang ‘makan garam’ berbanding kita. 

Namun sebenarnya kita perlu mempunyai sifat hati terbuka untuk menerima nasihat, seperti mana yang dilakukan oleh Imam Abu Hanifah. Apakah nasihat tersebut?.

Al-Imam Abu Hanifah r.a. Satu hari ketika beliau sedang berjalan, tiba-tiba ternampak oleh beliau seorang kanak-kanak sedang berjalan dengan memakai kasut kayu. Beliau seraya menegur budak tersebut dengan mengatakan:

”Wahai budak, jaga-jaga dengan kasut kayumu itu. Bimbang engkau akan tergelincir nanti.“

Budak tersebut mengucapkan terima kasih di atas perhatian al-Imam kepadanya. 


Budak itu tiba-tiba bertanya: “Wahai Tuan, siapakah nama tuan?”

Al-Imam Abu Hanifah lalu menjawab

“Namaku Nu’man.“

“Oh, rupa-rupanya tuanlah yang digelar al-Imam al-A’dzam (Imam Yang Sangat Hebat) itu?” budak itu bertanya kembali kepada al-Imam Abu Hanifah.

al-Imam Abu Hanifah lalu menjawab

“Bukan aku yang meletakkan gelaran tersebut. Namun orang ramai yang bersangka baik denganku meletakkannya.”

Budak itu lalu menjawab

“Wahai Imam, janganlah engkau sampai tergelincir ke dalam api neraka disebabkan gelaranmu itu, aku hanya memakai kasut kayu yang jika aku tergelincir sekalipun hanya di dunia semata-mata.. 

Namun gelaranmu itu terkadang membuatkan seseorang akan tergelincir ke dalam neraka Allah taala lantaran angkuh dan berbangga-bangga.”

Menangis al-Imam Abu Hanifah r.a mendengar nasihat daripada kanak-kanak kecil tersebut.

Allahu Allah.. Moga kita juga dapat mengambil akhlak dan peribadi al-Imam Abu Hanifah al-Imam al-A’dzam ini… Terima Kasih atas baik sangka orang kepada kita ...

Maz Mihar ~

shared CAHAYA ILAHI's photo.

KEUTAMAAN WANITA VS KEMULIAAN LAKI-LAKI.

Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya.

Kaum Feminis bilang susah jadi wanita, lihat saja peraturan dibawah ini:

Wanita auratnya lebih susah dijaga (lebih banyak) dibanding lelaki. Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mau keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.

Wanita saksinya (apabila menjadi saksi) kurang berbanding lelaki. Wanita menerima warisan lebih sedikit daripada lelaki.

Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung Dan melahirkan anak. Wanita wajib taat kepada suaminya, sementara suami tak perlu taat pada isterinya. Talak terletak di tangan suami Dan bukan isteri.

Wanita kurang dalam beribadat karena adanya masalah haid Dan nifas yang tak Ada pada lelaki.

Itu sebabnya mereka tidak henti-hentinya berpromosi untuk "MEMERDEKAKAN WANITA".

Pernahkah Kita lihat sebaliknya (kenyataannya)?.

Benda yang Mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman Dan terbaik. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiarkan terserak bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.

Wanita perlu taat kepada suami, tetapi tahukah lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama daripada kepada bapaknya?

Wanita menerima warisan lebih sedikit daripada lelaki, tetapi tahukah harta itu menjadi milik pribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, sementara apabila lelaki menerima warisan, ia perlu/wajib juga menggunakan hartanya untuk isteri dan anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak,tetapi tahukah bahwa setiap saat dia didoakan oleh segala makhluk, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di muka bumi ini, Dan tahukah jika ia mati karena melahirkan adalah syahid dan surga menantinya.

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap! 4 wanita, yaitu: Isterinya, ibunya, anakperempuannya dan saudara perempuannya. Artinya, bagi seorang wanita tanggung jawab terhadapnya ditanggung oleh 4 orang lelaki,yaitu : suaminya, ayahnya, anak lelakinya Dan saudara lelakinya.

Seorang wanita boleh memasuki pintu syurga melalui pintu surga yang mana saja yang disukainya, cukup dengan 4 syarat saja, yaitu: sholat 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat kepada suaminya dan menjaga kehormatannya.

Seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah, sementara bagi wanita jika taat akan suaminya, serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH, maka ia akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

Masya ALLAH ! Demikian sayangnya ALLAH pada wanita... 
shared Belajar Al-Quran Dan Hadist's status

::- Amalan di malam Jum'at & hari Jum'at -:: @Silakan dishare, semoga bermanfaat.

Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda : "Perbanyaklah shalawat kepadaku pada pada hari Jum'at dan malam Jum'at. Barangsiapa yang bershalawat kepadaku satu kali niscaya Allah bershalawat kepadanya sepuluh kali." (HR. Al Baihaqi, shahih).

Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda : “Barangsiapa yang membaca surat Al-Kahfi pada hari Jum’at, dia akan disinari cahaya di antara dua Jum’at.” (HR. An Nasa’i dan Baihaqi, shahih).

Di antara bentuk shalawat yang diajarkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam kepada para sahabatnya, disebutkan dalam hadits shahih, adalah :

Allahumma shalli 'alaa Muhammad wa 'alaa aali Muhammad, kamaa shallaita 'alaa Ibrahim wa 'alaa aali Ibrahim, innaka Hamiidum Majiid. Allahumma barik 'aala Muhammad wa 'alaa aali Muhammad, kama baarakta 'alaa Ibrahim wa 'alaa aali Ibrahim, innaka Hamiidum Majiid.

Mari kita amalkan. Semoga Allah memudahkan kita untuk mengamalkannya. Aamiin.

- Mari terus berbagi KEBAIKAN - Bagikan/Share, Semoga menjadi KEBAIKAN Anda.
================================
Rekomendasi untuk sahabat: Toko buku Islami online di Facebook, Klik dan suka FP Belanja Murah dan Halal. Dapatkan buku-buku Islami pilihan, beragam tema penting utk muslim dan muslimah, buku Islami untuk anak, Novel Islami Kisah Nyata, Motivasi Islami, perpustakaan mini Islami MURAH, Al-Qur'an terjemah dll. Sahabat mau lihat buku-buku bagus?. Cek Album fotonya di sini : https://www.facebook.com/murahdanhalal. Mari terus Belajar Al-Quran Dan Hadist. *Semoga Bermanfaat*

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..



Tiada ulasan: