Lelaki Yang Baik Untuk Wanita Yang Baik
|
Setiap manusia menginginkan pasangan yang baik dalam kehidupan
ini. Justeru itulah, fenomena dalam masyarakat kita meperlihatkan
kebanyakan wanita atau lelaki baik akan berumah tangga dengan pasangan yang
baik juga dalam kehidupan mereka. Perkahwinan antara wanita atau lelaki baik dengan pasangan baik
dikira sebagal sesuatu yang wajar dan amat bertepatan dengan keadaan kerana
seseorang yang baik sudah sepatutnya berpasangan dengan yang baik juga. Jika dikiaskan kepada rupa, ia boleh diibaratkan sebagai
“pertemuan bagai pinang yang dibelah dua.” Di dalam al-Quran, Surah an-Nur;
ayat 26; Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: "Perempuan-perempuan jahat untuk laki-laki jahat, laki-laki
Jahat untuk perempuan-perempuan jahat pula, perempuan-perempuan balk untuk
laki-laki baik, laki-laki baik untuk perempuan-perempuan baik pula. Mereka itu
(orang-orang baik) terlepas dan tuduhan yang mereka katakan, untuk mereka
ampunan dan rezeki yang mulia." Bagaimanapun, fenomena dalam masyarakat kita juga memperlihatkan,
sesetengah manusia baik sama ada wanita atau lelaki tidak pula bertemu jodoh
dengan pasangan yang baik. Disebabkan keadaan itu, rumah tangga mereka juga sering kelihatan
tidak bahagia dan sesetengahnya turut musnah. Kenapa kejadian seperti itu
beriaku? Sedangkan di dalam Surah an-Nur; ayat 26, Allah s.w.t. berfirman,
“Wanita baik untuk lelaki baik dan lelaki baik untuk wanita baik.” Pada sesetengah pihak, ayat 26 dalam Surah an-Nur itu difahamkan
sebagai janji Allah kepada setiap hambaNya yang akan menjodohkan seseorang yang
balk dengan pasangan yang baik juga. Sedangkan pada dasar dan hakikatnya, malahan daIam sebarang
keadaan, tempat dan masa, Allah s.w.t. tidak sekali-kali memungkiri janjiNya
kepada setiap hambaNya.
Dengan kewujudan perkahwinan seseorang yang balk sama
ada wanita atau lelaki dengan pasangan yang tidak balk, sesetengah pihak turut
bertanya, apakah pula hikmah yang terselit di sebalik ketentuan Allah terhadap
jodoh seseorang yang baik dengan yang tidak baik itu? Yang sebenarnya ayat tersebut bukanlah menyentuh qada dan qadar
Allah terhadap jodoh seseorang. Dengan kata lain, la juga bukanlah merupakan
janji Allah kepada manusia baik yang akan dijodohkan dengan pasangan yang baik.
Sebaliknya, ayat berkenaan merupakan peringatan Allah kepada setiap hambaNya
atau kepada umat Islam agar memilih manusia yang balk untuk dijadikan pasangan
hidup masing-masing. Untuk memahami ayat tersebut dengan mendalam, setiap umat Islam
perlu mengetahul sebab-sebab atau latar belakang penurunan ayat berkenaan oleh
Allah s.w.t.
Ayat itu sebenarnya diturunkan oleh Allah ekoran terdapat tuduhan
atau fitnah terhadap isteri Rasulullah SAW., Siti Aisyah yang kononnya melakukan
perbuatan jahat dengan seorang lelaki. Ekoran fitnah itu, ada umat Islam yang
mempercayainya.
Sedangkan yang sebenarnya, Siti Aisyah itu wanita yang amat
baik dan amat suci yang tidak pernah melakukan perbuatan sedemikian, malahan
tidak pernah sedikit pun pun terniat melakukannya. Disebabkan peristiwa itulah, Allah s.w.t. menurunkan ayat itu. Ia
merupakan penjelasan Allah SWT., mengenai kedudukan sebenarnya mengenal fitnah itu
yang tidak benar dan tidak berasas sama sekali. Selanjutnya setiap umat Islam juga perlu memahami dengan mendalam
firman Allah dalam Surah an-Nur; ayat 3 yang bermaksud: "Laki-laki berzina tiada berkahwin melainkan dengan perempuan
berzina pula, atau perempuan musyrik. Perempuan berzina tiada berkahwin,
melainkan dengan laki-laki berzina pula atau laki-laki musyrik. Yang demikian
itu diharamkan atas orang-orang yang beriman." Ayat tersebut tidak bermaksud lelaki yang berzina hanya mesti
berkahwin dengan wanita yang berzina dan wanita yang berzina hanyalah boleh
berkahwin dengan lelaki yang berzina sahaja. Jumhur ulama mengatakan, hukum
ayat itu telah dimansuhkan oleh Allah s.w.t.
Ia dimansuhkan oleh Allah dengan
ayat 32-33 dalam Surah an-Nur juga yang bermaksud, kahwinilah wanita di
kalangan kamu, dengan terjemahan penuhnya yang bermaksud: "Dan kahwinlah orang-orang yang sendirian di antara kamu dan
hamba sahaya lelaki dan perempuan yang soleh. Kalau mereka miskin, nanti Allah
akan memberikannya kekayaan dari kemurahanNya dan Allah itu luas pemberiannya
dan Maha Tahu. Orang-orang yang tiada memperoleh belanja, hendaklah menjaga
kehormatan (jangan berzina), sehingga Allah menganjarkan mereka dengan
kurniaNya. Hamba-hambamu yang menuntut mukatabah (kemerdekaan dengan
pembayaran wang), hendaklah kamu terima, jika kamu ketahui bahawa ada kebajikan
pada mereka.
Berikanlah kepada mereka harta Allah, yang diberikanNya kepadamu.
Janganlah kamu paksa hamba-hambamu berzina, jika mereka menghendaki kesucian,
supaya kamu mendapat harta benda waktu hidup di dunia. Barang siapa memaksa
mereka, maka Allah sesudah paksaannya itu Pengampun lagi Penyayang. Dengan pemansuhan itu bermakna ayat itu sudah tidak lagi menuntut
umat Islam sama ada lelaki atau perempuan yang berzina hanya boleh berkahwin
dengan yang berzina sahaja, tidak dengan yang baik.
Sebaliknya ia telah menjadi
umum. Lelaki yang baik dibolehkan berkahwin dengan wanita yang berzina,
perempuan yang berzina dibolehkan berkahwin dengan lelaki yang baik, perempuan
yang baik dibolehkan berkahwin dengan lelaki yang berzina atau lelaki yang
berzina juga boleh berkahwin dengan wanita yang baik. Jadi maknanya, jodoh pertemuan seseorang itu di tangan Allah,
tetapi kita diminta berusaha memilih pasangan yang baik, yang soleh atau
solehah.
Kalau seseorang itu mendapat jodoh dengan pasangan yang kurang baik,
pasangannya yang baik itu mestilah berusaha membaiki perangai pasangannya yang kurang
baik itu, Berhubung dengan perubahan perangai seseorang yang kurang baik
menjadi baik apabila berkahwin dengan orang yang baik pula, Kalau seseorang yang kurang baik atau tidak baik sama ada lelaki
atau wanita berkahwin dengan orang yang baik, tidak pula boleh dikatakan
perangainya akan pasti berubah menjadi baik sejajar dengan kedudukan
pasangannya sebagai orang yang baik.
Tetapi pengaruh persekitaran dari orang
yang baik mungkin mempengaruhi individu dari tidak baik kepada baik. Inilah
kekuatan agama yang ada pada diri seseorang yang mampu untuk menarik
pasangannya mentaati Allah dan RasulNya. Dalam Islam, seseorang yang baik dengan menilai baik hubungannya
dengan Allah dan hubungannya dengan manusia.
Kalau orang yang baik itu ada
kekuatan agama seperti yang dimaksudkan tadi diharuskan dia berkahwin dengan
orang yang kurang baik itu, untuk tujuan menyelamatkan orang berkenaan sama ada
lelaki atau perempuan dan terus hanyut dalam kesesatan atau kemaksiatan. Ini
adalah dakwah. Dalam Islam, kalau seseorang tu telah bertaubat, kita disuruh
menerima orang yang sudah bertaubat itu. Kalau tidak, berdosa. Sebab dalam
Islam, orang yang sudah bertaubat itu dikira sudah bersih. Tetapi terdapat juga
kejadian di mana masyarakat tidak menerima orang yang telah bertaubat.
Inilah
silapnya sesetengah anggota masyarakat kita. Orang yang sudah bertaubat pun
dikatakan masih jahat juga. Banduan-banduan yang sudah keluar dan penjara yang sudah bertaubat
itu sepatut diterima baik oleh masyarakat. Bohsia dan bohjan, penagih dadah dan
sesiapa sahaja yang bersalah dan kemudian yang sudah bertaubat sepatutnya kita
terima mereka dan didik mereka ke arah Islam.
Tetapi sesetengah anggota
masyarakat kita tidak juga mahu menerimanya. Akibatnya, ia mendatangkan kesan
buruk pula kepada orang berkenaan dan kepada masyarakat. Firman Allah : "Dan orang-orang yang apabila berbuat kejahatan atau
menganiaya dirinya, (kemudian) mereka ingat akan Allah, lalu mereka meminta
ampun atas dosanya. Dan tiadalah yang mengampunkan kecuali Allah. Mereka tiada
berkekalan di atas dosanya itu sedang mereka mengetahui. ( Ali Imran : 135 ) "Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang bertaubat dan
mengasihi orang yang mensucikan dirinya." ( Al Baqarah ; 222 )
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan