Sabtu, 6 Julai 2013

748. Punca utama di sebalik rampasan kuasa yang berlaku ke atas Presiden adalah disebabkan ...


Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) - "Memartabat Keilmuan Memimpin Kesatuan". 
26 minutes ago   [ Terkini Isu Semasa Mesir ]  Sabtu | 06 Julai 2013 | 02.03 petang

Pesanan Syeikh Rasyid Ghannushi buat semua penyokong yang menentang rampasan kuasa dan para tentera yang berkawal di medan serta jalan-jalan di Mesir:

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Wahai keturunan sang Penakluk Agung Ibn Al-Ash dan Solahuddin dan Qutuz. Telah tertegak semula sejarah (sejarah Islam dan kebebasan), dan nasib kebangkitan Arab yang sentiasa menunggu keputusan serta tindakan daripada kamu. Adakah kamu mahu terus kekal menghadapi berbagai kerenah mereka yang enggan menerima kebebasan dan demokrasi?

Atau, inginkah kamu kekalkan legasi nenek moyang kamu yang agung sebagai pahlawan yang gagah berani di belakang pemimpin kamu? Yang tetap teguh dalam memelihara nilai serta prinsip demokrasi, kebebasan dan kemodenan berteraskan Islam.

Sesungguhnya kebangkitan bangsa Arab telah bermula di Tunisia dan kini ia telah merebak ke Mesir untuk membakar segala penindasan yang telah dilakukan oleh pemerintah yang zalim. Kini kebangkitan tersebut bergantung di atas tangan-tangan kamu. Maka adakah sesiapa yang ingin mengejar kemuliaan dan tanggungjawab tersebut?

Dengan nama Allah, dengan nama Yang Maha Mengasihani, dengan nama ummah, aku merayu kepada kamu semua untuk tetap teguh sebagaimana janji-janji kamu dan janganlah kamu kembali ke rumahmu sebelum kami melunaskannya.

Sehinggalah kembalinya kebenaran di atas tempatnya, dan kembalinya kebebasan dan demokrasi di atas landasannnya, dan kembalinya syariat kepada asalnya. Sehingga kembalinya Presiden yang dipilih melalui pilihanraya yang sah iaitu Presiden Dr.Muhammad Mursi ke bidangnya yang menepati kehendak rakyat Mesir.

Sekiranya ia berlaku, maka ia bukan sahaja merupakan kemenangan terhadap rakyat Mesir, bahkan ia juga kemenangan ke atas prinsip-prinsip demokrasi dan kebebasan Islam.

Rasyid Ghannushi,
Presiden Parti Nahdah, Tunisia
pagi Sabtu bersamaan 06 Julai 2013
33 minutes ago
[ Terkini Isu Semasa Mesir ]

Sabtu | 06 Julai 2013 | 01.54 petang

Suasana di hadapan Hirs Jumhuriyyah sebentar tadi.

Semoga Allah SWT memberi kemenangan kepada yang hak dan menjatuhkan yang batil.

لا حول ولا قوة الا بالله
حسبنا الله ونعم الوكيل
الله ينصركم ويعزكم

[ Terkini Isu Semasa Mesir ]

Sabtu | 06 Julai 2013 | 01.20 petang

Bishri : Menjatuhkan Dr.Muhammad Mursi merupakan rampasan kuasa yang nyata ke atas perlembagaan demokrasi.
about an hour ago
[ Terkini Isu Semasa Mesir ]

Sabtu | 06 Julai 2013 | 12.54 tengahari

Kenyataan Pembantu Hal Ehwal Politik Presiden Mursi, Bakinam Asy-Syarqawi:-

Punca utama di sebalik rampasan kuasa yang berlaku ke atas Presiden adalah disebabkan langkah-langkah awal yang beliau ambil dalam usaha mengembalikan kedaulatan dan kesucian Kabinet Negara seperti:

1. Menghentikan khidmat 6000 hakim yang berumur melebihi 60 tahun dan turut campur tangan dalam pengurusan bajet Kementerian Kehakiman secara berlebihan untuk memberikan nafas baru terhadap badan kehakiman awam. Demi merealisasikan usaha tersebut, beliau telah memilih seramai 12000 graduan perundangan yang berkelayakan.

2. Memutuskan ke atas 5000 petugas keselamatan yang berpangkat kolonel dan penjawat atasan polis supaya dibersarakan lebih awal serta menubuhkan suruhanjaya baru di Kementerian Dalam Negeri untuk mengkaji dan menyemak semula tempoh perkhidmatan mereka.

3. Membatalkan permohonan semua pendaftar yang berisiko dalam semua bidang kenegaraan bergantung kepada keadaan semasa serta keizinan daripada Pendakwaraya yang akan bermula pada 10 Ogos 2013.

Ini merupakan peluang kepada seluruh rakyat untuk memulakan kehidupan yang baru tanpa diperalat dalam kegiatan-kegiatan samseng oleh para pimpinan negeri dan parti negara yang terlibat dengan aktiviti rasuah.

Selain itu, ia juga diantara keputusan yang bakal dilaksanakan selepas mendapat persetujuan dan tandatangan daripada Presiden.
3 hours ago
[ Terkini Isu Semasa Mesir ]

Sabtu | 06 Julai 2013 | 10.51 pagi


Hari ini perbicaraan semula rejim Husni Mubarak, dua anaknya Ala'a dan Jamal serta bekas Menteri Dalam negeri Habib 'Adli atas tuduhan membunuh penunjuk perasaan dan skandal lain.

Semoga Allah SWT memberi petunjuk dan kemenangan kepada pihak yang benar.
· Today ·

[ Terkini Isu Semasa Mesir ]

Sabtu | 06 Julai 2013 | 09.32 pagi

Semalam , bilangan penyokong Dr.Muhammad Mursi semakin bertambah. Para Ulamak Al-Azhar menjadi benteng utama di bahagian hadapan. Mereka terus membantah dan menolak rampasan kuasa yang telah dilakukan oleh pihak askar dan menuntut Dr.Muhammad Mursi di kembalikan jawatannya selaku Presiden Mesir. 
Today ·

[ Terkini Isu Semasa Mesir ]

Sabtu | 06 Julai 2013 | 09.08 pagi

Para penyokong Dr.Muhammad Mursi berkampung di hadapan Hirs Jumhuriyyah.

Ya Allah, selamatkan bumi Mesir dan rakyatnya

لا حول ولا قوة الا بالله
حسبنا الله ونعم الوكيل
الله ينصركم ويعزكم

[ Terkini Isu Semasa Mesir ]

Sabtu | 06 Julai 2013 | 01.58 pagi

Fatwa pembatalan rampasan kuasa tentera ke atas Presiden Dr.Muhammad Mursi:

1.Fatwa oleh Sheikh Hashim Islam, salah seorang Ahli Jawatankuasa Lajnah Fatwa Al-Azhar yang juga merupakan pengasas Persatuan Ulama Al-Azhar telah mengeluarkan fatwa kewajipan menjaga perpaduan negara Mesir dan rakyatnya serta mengekalkan identiti Arab-Islam berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah, malah memberi jaminan hak kewarganegaraan yang sama rata bagi non-muslim.

2. Beliau menegaskan bahawa Dr.Muhammad Mursi merupakan presiden yang sah kerana dipilih melalui pilihanraya. Adalah tidak wajar bagi rakyat Mesir berpaling dari beliau. Ini kerana kepimpinan yang berasaskan rampasan kuasa ditolak menurut syarak.

3. Konflik yang berlaku di Mesir bukanlah sekadar pertembungan ideologi, tetapi realiti yang berlaku kini ialah pertembungan akidah antara tamadun Islam-Arab mesir dengan para pendukung sekular dan anti-Islam.

4. Tambah beliau: "Walaupun berbeza pandangan antara kita terhadap penjenayah dan pemberontak, namun kita juga perlu membezakan antara demontrasi rampasan kuasa yang diharamkan Islam dengan demontrasi bantahan yang diharuskan oleh Islam.

5. Beliau menyeru rakyat Mesir untuk turut serta dalam revolusi mempertahankan syariat di seluruh Mesir, Tahrir dan menewaskan kebatilan seperti yang berlaku dalam perang Jamal, serta membentuk satu jawatankuasa tetangga bagi memelihara negara dan rakyat.

6. Di akhir ucapan, beliau menyatakan: “Antara prinsip tertinggi dalam Islam ialah menganjurkan kebebasan, membenci pemerintahan diktator dan keganasan. Beliau menggalakkan pembangkang agar menggunakan konsep pembinaan bukannya kehancuran kerana Islam mementingkan prinsip menyeru kebaikan dan mencegah kemungkaran.

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..

Tiada ulasan: