Khamis, 11 Julai 2013

864. Berita Dari Mesir.

(1).
Perarakan keranda dan kafan menggegarkan jalan-jalan di Kaherah bersama air mata rakyat Mesir yang becucuran. 
Perarakan keranda dan kafan yang diaturkan oleh rakyat Mesir yang terdiri daripada penyokong syari'yyah dan pembantah rampasan kuasa tentera.

Mereka bergerak dari Medan Rabiatul Adawiyah melintasi Bangunan Pengawal Republik sehingga ke Istana Ittihadiyyah.

Perarakan ini disertai oleh hampir setengah juta penunjuk perasaan yang menuntut pengembalian presiden Mursi sebagai pemimpin republik.

Penunjuk perasaan mengulangi laungan-laungan seperti : "Rakyat menyokong keteguhan presiden, bunuh lah kanak-kanak, lepaskanlah tembakan, kami punya Allah yang maha perkasa dan maha berkuasa di sisi kami, mereka bunuh saudara-saudara kami sewaktu mereka bersolat dan mereka menuduh kami sebagai pengganas, ketika solat subuh mereka membunuh saudara-saudara kami "

Berikutan laungan "Mereka membunuh saudara-saudara kami ketika solat " air mata mereka semua jatuh bercucuran sambil membawa 90 keranda simbolik dan hampir seribu rakyat membawa kain kafan bersama mereka sebagai tanda menunjukkan kesediaan mereka untuk mengorbankan diri sehingga nafas-nafas terakhir demi mempertahankan syari'yyah.

Sumber: 
Perarakan keranda dan kafan menggegarkan jalan-jalan di Kaherah bersama air mata rakyat Mesir yang becucuran.

(2). 
Pintu Rafah dibuka semula selepas 6 hari ditutup. 
Pihak berkuasa Mesir membuka semula pintu sempadan Rafah bagi memberikan peluang kepada rakyat Palestin di Gaza masuk dan keluar Mesir seperti baiasa untuk menguruskan keperluan harian mereka.

Pembukaan pagi ini itu dibuat selepas enam hari berturut-turut ianya ditutup selepas pihak tentera melakukan rampasan kuasa terhadap Presiden Dr Mohammad Morsi.

Berita pembukaan itu disambut penuh syukur penduduk Gaza yang sebelum ini terpaksa berkampung dipintu masuk itu menunggu ianya dibuka.

Ianya juga turut mengembirakan rakayat Palestin di Mesir yang akhirnya boleh balik bertemu keluarga di Gaza untuk menyambut hari pertama Ramadan bersama mereka.

Sejak awal pagi, ratusan penduduk Gaza yang ingin menyeberangi pintu sempadan terpaksa beratur panjang. Pihak berkuasa Mesir hanya mengehadkan waktu pintu tersebut dibuka sebelum ditutup semula.- HD

Sumber:
Pintu Rafah dibuka semula selepas 6 hari ditutup.

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..

Tiada ulasan: