Jumaat, 12 Julai 2013

869. Saudi king urged the severe punishments to those who participate for Jihad in Syria.

Raja Saudi menggesa hukuman yang lebih berat kepada mereka yang mengambil bahagian berJihad di Syria.

Saudi Raja Abdullah bin Abdul Aziz Alu Saud, menggesa hukuman lebih berat kepada "orang-orang yang memujuk belia" kepada idea Takfir, provokasi dan tindakan-tindakan keganasan. Seperti "orang-orang yang memujuk pemuda" terutamanya ulama dan pendakwah yang mencetuskan agar belia Arab Saudi menyertai jihad dan menubuhkan Khilafah, khususnya di Syria. 

Permintaan itu disampaikan oleh Raja Abdullah dalam mesyuarat rasmi di Istana pada hari Selasa 23 April 2013 oleh Mufti Arab Saudi Sheikh Salih bin Abdul Aziz Alu Syaikh dan ulama kanan di ibu Arab Saudi, Riyadh.

Menurut sumber-sumber rasmi, mesyuarat rasmi itu dihadiri oleh Putera Mahkota serta Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan Arab Saudi, Putera Salman bin Abdul Aziz Alu Saud dan beberapa pegawai-pegawai tinggi kerajaan.

Agensi berita rasmi Arab Saudi melaporkan petikan ucapan oleh Raja Abdullah dalam mesyuarat itu, "Malangnya, saya telah mendengar laporan bahawa orang-orang yang menggesa dan memujuk. Dalam kes ini, hukuman penjara tidak cukup memadai. Semoga Allah melindungi kita dari golongan jahat yang memujuk anak-anak kita".

Raja Abdullah tidak menyebut pihak atau menyatakan dengan jelas apa yang dipanggil "memujuk" belia Arab Saudi. Maklumat dari keselamatan dan laporan media menunjukkan majoriti belia Arab Saudi terlibat dalam gerakan reformasi dan demonstrasi di Kuwait. Walau pun kebanyakan remaja lain menyertai Jihad di Syria.

Raja Abdullah juga berkata, "kepada mereka yang memujuk belia kita, kita akan mengharapkan mereka diberi hukuman yang lebih berat daripada hukuman yang diguna pakai kini. Mereka memujuk orang muda kita. Hasilnya sebahagian besar daripada mereka terbunuh dan ditangkap".

Sehingga kini tiada data rasmi mengenai jumlah pemuda yang berusaha untuk menyertai Jiahd di Syria. Apabila menjawab soalan daripada pemberita mengenai jumlah pemuda Arab yang menyertai jihad di Syria, seorang jurucakap rasmi tentera di Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi, Jeneral Mansur at-Turki pada 9 April, 2013 berkata, "Saya pasti bilangannya tidak banyak. "

Pada 24 Mac, 2013, Ketua Mansur at-Turki menegaskan bahawa Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi "akan menjalankan siasatan terhadap orang-orang yang terbukti mempunyai niat untuk ke Syria dengan tujuan jihad dan akan melarang mereka pergi." Beliau juga berkata, "secara langsung akan menangkap orang-orang yang kembali ke rumah selepas pergi ke Syria"

Pada bulan Jun 2012, Majlis Arab Saudi dari Kanan Ulama mengeluarkan fatwa untuk berjihad di Syria adalah menyalahi undang-undang bagi orang-orang Arab Saudi tanpa kebenaran kerajaan Arab Saudi.

Ironinya, dalam sebuah negara yang mendakwa sebagai negara Islam, tetapi menganggap Jihad di Syria sebagai jenayah keganasan dan akan dihukum berat.

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..



Mohon berlindung dari pemimpin yang berpura-pura Islam tetapi sebenarnya Yahudi, Syiah dan segala bagai pengkhianat Islam.

Tiada ulasan: