Isnin, 5 Ogos 2013

1194. Wanita lebih baik jangan dikenali dari mengenalinya tanpa alasan dan tujuan yang sah di sisi Allah S.W.T..

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas.

Wanita lebih baik jangan dikenali dari mengenalinya tanpa alasan dan tujuan yang sah di sisi Allah S.W.T..



Petua Untuk Wanita Mengawal Emosi dan Berasa Sedih 

1. Jangan tengok cerita Hindustan dan Korea. Filem Hindustan dan Korea memang sinonim dengan babak cinta, sedih, dan air mata. Wanita cepat terpengaruh dengan cerita-cerita yang mereka minat.

2. Jangan dengar lagu jiwang. Muzik menggambarkan emosi seseorang itu. Biasanya dalam keadaan sedih, wanita akan memainkan lagu sedih. Jika anda kurangkan mendengar lagu sedih, kesan emosi sedih dapat dikurangkan.

3. Jangan termenung selalu. Lakukan aktiviti yang menghiburkan. Kalau anda suka termenung sudah pasti anda akan terus mengingatkan masalah yang melanda. Kerap termenung meningkatkan lagi perasaan sayu seseorang.

4. Jangan pegang handphone. Lebih-lebih lagi jika anda ada masalah bergaduh atau bertengkar dengan pasangan anda. Jika anda tetap pegang, anda akan cenderung untuk membaca mesej yang lepas. Akibatnya, terlalu fikirkan tentang masalah itu, emosi anda terganggu dan jadi tidak stabil.

5. Jangan baca novel. Mengikut kajian, wanita lebih suka membaca novel berbanding lelaki. Tetapi novel yang mereka baca lebih kepada novel cinta. Mereka menjadi emosi jika babak-babak dalam novel itu menjadi sedih.
 — with Athirah Nadia.

Assalaamu'alaikum Warahmatullahi wabarakaatuh

✿ BUKTI KEISTIMEWAAN WANITA DALAM ISLAM ✿
Islam menyematkan kemuliaan dlm diri seorang wanita. Sang pesona dunia ini, Diajarkan Oleh Allah Subhanahu Wata’ala untuk tetap menjadi indah dan yg terindahkan.

Begitu di muliakannya wanita dlm Islam, bahkan para suami, yaitu manusia yg paling berhak atas istri2 mereka, tetap diperintahkan oleh Allah (SWT.,) untuk tidak boleh berbuat sewenang2 kpd istri mereka.

“Dan bergaullah kalian (para suami) dgn mereka (para istri) secara patut.” (An-Nisa`: 19)

Hal tersebut tetap berlaku walaupun sang suami dlm keadaan tidak menyukai istrinya. Seperti firman Allah berikut ini :

“Kemudian bila kalian tidak menyukai mereka maka bersabarlah karena mungkin kalian tidak menyukai sesuatu padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yg banyak.” (An-Nisa`: 19)

Tidak itu saja, keistimewaan seorang wanita adlh ketika mereka diperbolehkan untuk memasuki pintu Syurga melalui pintu manapun yg disukainya. Dan untuk semua itu, para wanita cukuplah melakukan 4 syarat saja : Sholat 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya.

“Apabila seorang isteri telah mendirikan sholat lima waktu dan berpuasa bulan Ramadhan dan memelihara kehormatannya dan mentaati suaminya, maka diucapkan kepadanya: Masuklah Surga dari pintu surga mana saja yang kamu kehendaki.” (Riwayat Ahmad dan Thabrani)

Wanita (Wani di Tata dan Wani Nata) ...
Mungkin itulah julukan bagi Seorang Wanita yg bisa Mengatur Rumah Tangganya dan Mau diatur oleh suaminya.

Masya ALLAH ... !!!
Demikian sayangnya ALLAH (SWT..) pada Wanita...

Berbahagialah wahai para muslimah. Tunaikan dan tegakkan agamamu, niscaya surga menantimu.
Aamiin Ya Robal Alamiin ...

Salam santun penuh hikmah dan cinta .. By : Nur Hasanah/Nonia

LIKE ------>>> Buah Hatiku Berbagi ilmu parenting islami, motivasi dan inspirasi keluarga Muslim In Syaa Allah ada hal yang bermanfaat yang terdapat di dalamnya.
Zulfarizan Zakaria "FABI AYYI AALA IRABBIKUMA TUKAZZHIBAN" = Nikmat Tuhan Manakah Yang Engkau Hendak Dustakan?........muhasabah buat diri kite ni belake kerana Allah S.W.T..... 
"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185] 

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120]

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . 
eaho™.  
('_') Google Translate ('_') .

Baca Juga: 
1214. Kemanakah Perginya Air Mandian Jenazah Rasulullah SAW?.

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263).

Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69).

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86). 


Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. (Peceq Admin). 

Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob. 

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . 
eaho™.  
('_') Google Translate ('_') .

Tiada ulasan: