Isnin, 26 Ogos 2013

1349. AGC ingin buat rayuan.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Bekas menteri: Mahkamah sepatutnya minta bicara semula, bukan bebaskan tertuduh 

KUALA LUMPUR: Pejabat Peguam Negara (AGC) Malaysia akan membuat rayuan kepada Mahkamah Persekutuan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan membebaskan dua bekas anggota unit bertindak khas polis, yang pernah didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi kerana membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu, menurut laporan sebuah agensi berita rasmi Malaysia.

Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail, menegaskan bahawa dakwaan hakim perbicaraan tersalah arah terhadap isu-isu yang ditimbulkan oleh pihak perayu dalam penghakimannya dan kegagalan memanggil Timbalan Superintenden (DSP) Musa Haji Safri dalam perbicaraan di Mahkamah Tinggi itu telah menjadi asas pengetepian dakwaan dan sabitan ke atas dua bekas pegawai polis berkenaan.

"Sementara menghormati (keputusan) Mahkamah Rayuan, Pejabat Peguam Negara bagi pihak pendakwaan kurang berpuas hati dengan keputusan itu kerana tidak ada arah atau tersalah arah oleh mahkamah perbicaraan itu bukan salah pihak pendakwaan," kata beliau dalam satu kenyataannya, lewat kelmarin, yang ditukil semula oleh agensi berita Bernama.

"Berkenaan DSP Musa Haji Safri, kami menegaskan bahawa keterangan beliau tidak relevan sama sekali kerana keseluruhan naratif mengenai kes pihak pendakwaan telah didedahkan dalam perbicaraan itu. Justeru, satu rayuan kepada Mahkamah Persekutuan akan difailkan," jelas Tan Sri Abdul Gani, tanpa menyebut bilakah langkah tersebut akan dilaksanakan.

Bekas ketua inspektor Azilah Hadri, 37 tahun, dan bekas koperal Sirul Azhar Umar, 42 tahun, telah didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di Shah Alam pada 9 April 2009 kerana membunuh Altantuya antara 10 malam 19 Oktober dengan 1 pagi 20 Oktober 2006.
Mahkamah Rayuan, bagaimanapun, mencetuskan kontroversi kelmarin dengan membenarkan rayuan kedua-dua tertuduh dan membebaskan mereka.

Mengulas, mantan menteri di pejabat perdana menteri Malaysia, Datuk Zaid Ibrahim, dalam akaun Twitternya, berkata mahkamah rayuan sepatutnya meminta satu perbicaraan semula diadakan dan bukan membebaskan kededua tertuduh itu.

"Saya hampa dengan para hakim Mahkamah Rayuan itu. Bukan kerana (keputusan) pembebasan itu, tetapi kerana gagal mengarahkan satu perbicaraan semula...," kata beliau dalam akaun Twitternya.

"Atas nama keadilan, satu perbicaraan semula yang seimbang wajar diadakan. Kini, ia tidak mungkin," kata beliau apabila dihubungi akhbar The Star, kelmarin.

Akur dengan pandangan itu, peguam dan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Encik R. Sivarasa, pada satu sidang akhbar, semalam, menjelaskan: "Bezanya antara satu pembebasan dengan perbicaraan semula ialah apabila seseorang dibebaskan, dia tidak boleh didakwa semula bagi kesalahan yang sama."

KES BUNUH ALTANTUYA

Sumber: AGC ingin buat rayuan.

Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas.



"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185] 


Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120]

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . 
eaho 

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263).
Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69).

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86). 

Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. (Peceq Admin). 
Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob. 
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . 
eaho 
('_') Google Translate ('_') .

Tiada ulasan: