Ahad, 1 September 2013

1433. Mulut Longkang.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 
Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas. KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . eaho ('_') Google Translate ('_') . 
Follow my tweet: (AlWaser) . 
Mulut longkang. Pada aku lebih baik aku bersihkan longkang keliling rumah, lagi bagus, walau kadang terpaksa menghidu bau busuk. Nyamuk tak biak.  Jangan harap pada orang, sandarkanlah harap itu kepada Allah S.W.T., sebab Dia Yang Maha Hak. 

Aku katakan mulut longkang kerana ciri-cirinya: 

1.  Komen tentang aku bukan main - depan-depan tetapi langsung tidak beri peluang untuk aku perbetulkan agar wujud kebenaran. Aku jumpa empat orang dalam hidup aku dan keempat-empat orang itu masih hidup hingga ke hari ini, dua jantan dua betina. 

Jenis ini tahu kalau aku dapat peluang pertahankan diri mereka akan tebal muka. Jalan terbaik aku jauhkan diri dari orang jenis ini. Kurangkan bersua muka.  Senang, jiwa tak sakit dan tidak membentuk jiwa dendam dan boleh merungkai kesabaran sedangkan sabar itu separuh dari iman. 

Seko jantan dan seko betina memang aku berjaya elak dari berjumpa. Dan seko jantan dan seko betina nie aku belum betul-betul berupaya elak dari bertembung dengannya. 

2.  Membuat fitnah. Aku jumpa seko dalam hidup aku. Habis dijaja perkara tidak betul. Biasalah bila nama fitnah, tokok tambah biar jadi seburuk-buruk kisah. Sampai sekarang tak pernah dia minta maaf. Alhamdulillah Allah S.W.T., beri aku roh pemaaf. 

Seko ni dari mula aku jumpa 1985 dia sudah buat kelaku buat aku meluat untuk berjumpa dengannya. Jenis suka open aib orang tak kira depan orang lain atau one by one. Alhamdulillah Allah SWT., beri aku kesabaran. 

Itu yang tak pasal-pasal kawan-kawan sesekali jumpa, cerita pun lain nada dan isi ceritanya. 

3. Selalu tegur kesilapan aku - aku akur. Tetapi bila dibiar jadi macam satu bentuk provokasi.  Aku jumpa seko jantan dalam part ini. Baik-baik kehidupan aku semakin progres, dek sebab kata-kata dia., cemas aku terduduk semula. Setiap kali jumpa ada sahaja perkara yang tidak kena. Habis perkara bertahun-tahun kebagusan dan sumbangan dia disebut-sebut. 

Aku kata "Jangan mengungkit." dia jawab "Dia tak mengungkit." 

Jenis ini termasuk golongan ego. Megah dengan bagus dia dan bukan penyimpan rahsia. Suka buka aib orang berulang-ulang. Dengan aku kisahkan aib orang lain. Dengan orang lain agaknya buka aib aku pulak. Alhamdulillah aku bukan suka open aib orang. 

Jenis ini selalu buat jiwa aku stress. Jenis ini senang kata jangan tegur silap dia. Apa lagi menasihati. Salah hari hal itu diungkit dan menjadi perkara tempelaknya. Jenis ini juga bahaya dan boleh membentuk permusuhan aku dengan orang lain, kalau-kalau aku termakan kata-katanya. 

4. Talam dua muka. Depan aku cukup punyalah bagus. Belakang aku Allah SWT., Maha Mengetahui. Jenis ini kira musuh dalam selimut. Alhamdulillah Allah S.W.T.. beri aku tahu satu persatu jenis ini. 

Jenis ini aku golongkan munafik. Jenis suka berpura-pura. Tak kisahlah apa title dia dalam Masjid, dalam kerjaya dan segala bagai.  Jenis ini kawan suka dan bukan kawan duka.  

5. Jari longkang, otak longkang. Aku jumpa dua eko dalam hidup. Jenis suka buat surat layang. 
                                                                                  Longkang ini baik sangat dari mulut longkang. 
Kesimpulan: 

Menariknya bila aku titipkan kepada 5 kelas ciri-ciri mulut longkang, ada seko dua menghampiri memiliki kelima-lima ciri tersebut. 

Pada aku diam itu sejahtera. Paling baik aku nukilkan disini. Dapat aku lepaskan yang terbuku diminda, agar hati aku tak rosak. Serosak 5 golongan di atas. 

Memang aku mual dengan keempat-empat golongan ini. Aku redha, Allah S.W.T., juga yang jumpakan aku dengan orang "Mulut Longkang." Allah S.W.T., hendak benakan hidup aku lebih bahagia dengan maksud sabar yang menjadi antara teras TauhidNya. 

Tak kisahlah kalau yang kenal aku terbaca entry ini. Aku pelawa engkau "jom sama-sama kita muhasabah diri kerana Allah S.W.T., umpamakan hari mati dah dekat." 

Bersyukur aku kepada Allah S.W.T., yang melimpahkan rezeki jatuh bangunnya aku dalam kehidupan. Merasa orang paling dekat Dia jemput balik. Membesarkan anak-anak dengan penuh cabaran. Semuanya Allah S.W.T., beri aku dan aku redha. 

Jadi model, jadi modal., siapa-siapa yang perlukan pertolongan aku, aku suruh baca entry ini dulu. Kalau diri tak lekat kelima-lima ciri-ciri mulut longkang, jari longkang dan otak longkang, In Syaa Allah aku bantu hanya kerana Allah S.W.T.. 

"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185].  

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] 
Baca Juga:
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263).  

Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.  

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69).

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86).  


Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin).  

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< .  eaho™.   ('_') Google Translate ('_') 

Tiada ulasan: