Rabu, 4 September 2013

1472. Berkawan dengan mulut longkang.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 
Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas. 
KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . eaho™.  ('_') Google Translate ('_') . 
Follow my tweet: (AlWaser) . 
Gambar kongsi dari (Facebook Sehat Wal'afiat). 

Elaklah berkawan dengan jenis macam tu. Elak secara baik. Engkau beri apa saja untuk dia - semua jadi cacat celanya sahaja. Dia tak akan peduli dengan apa yang engkau kata, untuk membetulkan perkara yang dijadikan isu oleh si mulut longkang ini. 

Mulut longkang ini biasanya dekat dengan benda-benda dan tingkahlaku haram. Dia tolong engkau... akan diungkit dan dijaja kepada seluruh orang. Akhirnya dia akan kata pada engkau... "orang takut nak tolong dan bertegur sapa dengan engkau." Menempelak orang memang kelebihan dia. Janganlah tempelak dan apa lagi nasihati orang jenis ini secara terang-terang. Makan hati beb!. Mahu mati jadinya geng!. 

Pada hal jajaan dialah tentang kita yang antaranya menyebabkan persepsi orang lain terhadap kita bertanda kepada "negatif". Hakikatnya manusia akhir zaman percaya kepada cakap-cakap mulut longkang jenis ini. Hukum Hudud jenis ini sebenarnya langsung tidak boleh jadi saksi sohih. 

Dia tidak peduli engkau tolong dia keewangan, ke apa. Seribu, 500 dan pelbagai total engkau tolong masa sesak dia, harap tak jadi penghargaan dia. Padahal bukan main kita rahsiakan. Jenis-jenis mulut longkang inilah yang dipakai dengar manusia akhir zaman. Nauzubillah. Selisih Malaikat 44. 

Tetapi apakan daya, masing-masing ada cara dan kehidupan sendiri. lantaklah, dah jenis mulut longkang. Fitnah pun dia boleh percaya. Mampunya kita pasrah dan redha dengan ketentuan Allah S.W.T., setelah kita berusaha In Syaa Allah sedaya upaya kita mengatasi dan melalui kerangka kehidupan sebelum mati. Allah Maha Pengasih, Allah Maha Penyayang, Allah Maha Mengetahui, Allah Maha Pengampun. 

Jangan haraplah si mulut longkang jadi pendengar setia kita. Apa lagi pemegang rahsia, memang tak boleh percaya langsung. Dia hanya berharap kita jadi pendengar setia dia dan langsung kita diprovoknya sekali. Paksa kita ikut apa yang dia putuskan. Seolah-olah kita beri dia lampu hijau untuk buat keputusan tentang kehidupan peribadi kita. “Itulah tak ikut cakap aku.” Biasa dengar sudah. Itulah sikap dan sifat si mulut longkang antaranya. 

“Dengan kita dia mempertikaikan atau mengata orang lain, dengan orang lain dia pertikaikan atau mengata kita.” Dia cukup lancar sebut ayat ini. Hakikatnya itulah yang jadi amalannya, dalam dia memburukkan orang lain bila dengan kita. Sampaikan tak segan silu kumandangkan dengan kita, seolah-olah rugi kalau tak kawan dengan dia. Nauzubillah. 

Elaklah dari berteman rapat dengan jenis-jenis manusia sebegini. Riak dan takbur dia, dipaksa kita dengar berulang-ulang kali. Cover kebobrokkan dia. Sedangkan aib dia tak lepas pun ke telinga orang lain. Pantang kita silap cakap, habis dijaja dan diulang-ulang dan jadi bahan tawanya. Hahahaa. 

In Syaa Allah Bermanfaat. Muahasabah diri kita bersama-sama kerana Allah S.W.T.. 

"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185]. 

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] . 
Baca Juga: 
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263). 
Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69). 

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86). 


Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin). 
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< .  eaho™.   ('_') Google Translate ('_') 

Tiada ulasan: