Rabu, 25 September 2013

1835. Tentera Merah Jepun.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 
Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas. 
Islam Agama Ku.

Tentera Merah Jepun JRA

Penawanan Tebusan di Bangunan AIA, Kuala Lumpur oleh Tentera Merah Jepun (JRA ) 1975
Nippon Seki-gun (JRA)

Tun Abdul Razak melawat tempat berlakunya peristiwa tersebut.

Peristiwa ini bermula apabila 5 orang anggota Tentera Merah Jepun (JRA), atau dalam Bahasa Jepunnya Nippon Seki-gun, menawan 50 orang tebusan pada 4 Ogos 1975. Mereka menjadikan beberapa orang diplomat tempatan, Amarika dan Sweden sebagai tebusan di tingkat 9 bangunan AIA, Kuala Lumpur. Pada waktu itu Kedutaan Amarika Syarikat dan Sweden terletak di situ. Mereka menuntut pembebasan 7 rakan mereka yang ditahan di negara tersebut. Tebusan itu di tahan kira-kira 79 jam. Setelah tuntutan mereka dipenuhi, mereka berlepas ke Libya dengan pesawat DC8 pada 7 Ogos 1975. Melalui peristiwa keganasan inilah tertubuhnya Unit Tindakan Khas yang merupakan pasukan khas kedua PDRM selepas 69 Komando.

Info Tambahan JRA

The Japanese Red Army was a militant far-left group founded by Fusako Shigenobu in February 1971 after she broke away from the Japanese Communist League-Red Army Faction. The group claimed to have about 40 members at its height and was at one time one of the best-known armed leftist groups in the world. The JRA had close ties to the Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP), but the claim that it ran operations alongside the PFLP has never been proven and a letter claiming the responsibility for the Lod Airport Massacre was rejected by the JRA and PFLP as an attempt to arrest leading members of the PFLP. By the early 1980s, the JRA was no longer active in Japan and was almost entirely dependent on the PFLP for financing, training and weaponry. The United Red Army wasn't the Japanese Red Army, but they had the same origin (the group in Japan was called Rengō Sekigun and the group outside Japan was called Nihon Sekigun).

The JRA's stated goals were to overthrow the Japanese government and monarchy and to start a world revolution.

The group was also known as the Anti-Imperialist International Brigade (AIIB), Nippon Sekigun, Nihon Sekigun, Holy War Brigade, and the Anti-War Democratic Front.
In April 2001, Shigenobu issued a statement from detention declaring the Japanese Red Army had disbanded.

Aktiviti JRA di Seluruh Dunia

Semasa 1970-an dan 1980-an, JRA melaksanakan serangan-serangan bersiri di seluruh dunia, termasuk:

31 Mac 1970:
Sembilan ahli-ahli terdahulu JRA, Komunis Jepun League-Red Army Faction, paling terkenal merampas, Japan Airlines Flight 351, Boeing 727 membawa 129 orang di Tokyo International Airport. Kesemua penumpang telah dibebaskan. Ia kemudiannya terbang ke Kore Utara. Tanaka adalah satu-satunya yang disabitkan kesalahan. Tiga daripada rakan jenayah Tanaka meninggal dunia di Korea Utara dan lima kekal di sana. Menurut Jepun National Police Agency, seorang lagi rakan mungkin juga telah meninggal dunia di Korea Utara.

30 Mei 1972:
Pembunuhan Beramai-ramai di Lapangan Terbang Lod Israel Airport dalam Tel Aviv, kini Ben Gurion International Airport: satu serangan menggunakan senapang 'Sa vz.58' dan serangan bom .Membunuh 24 orang; kira-kira 80 orang lain telah cedera. Seorang daripada tiga penyerang kemudiannya membunuh diri mereka dengan sebutir bom tangan, ada yang percaya ini adalah satu kemalangan. Seorang lagi telah ditembak ketika berbalas tembakan.

Julai 1973 :
Tentera Merah Jepun memimpin satu rampasan Japan Airlines (JAL) yang terbang ke Belanda. Penumpang dan anak kapal telah dikeluarkan di Libya, di mana perampas-perampas kemudiannya memusnahkan kapal terbang itu.

Januari 1974 :
Tentera Merah Jepun menyerang satu kemudahan Shell di Singapura dan menawan 5 tebusan; serentak itu, PFLP merampas kedutaan Jepun di Kuwait. Orang-orang yang ditahan telah ditukar dengan wang tebusan dan Tentera Merah Jepun menyelamatkan diri ke South Yemen menggunakan kapal terbang Japan Airlines.

13 September 1974:
Telah menyerang Duta 
Perancis dan Belanda. 10 orang awam telah menjadi tebusan dan seorang polis Hanke Remmerswaal berbangsaBelanda, telah ditembak di belakang, menembusi paru-parunya. Selepas satu tempoh yang panjang, tebusan itu dibebaskan dengan pembebasan seorang anggota Tentera Merah Jepun yang berada di penjara Yatsuk Furuya di samping meminta $300,000. Mereka melarikan diri menggunakan sebuah pesawat.

4 Ogos 1975 :
Tentera Merah Jepun telah menahan 50 orang tebusan di bangunan AIA , Kuala Lumpur. Menahan beberapa orang kedutaan di Kuala Lumpur. Tebusan-tebusan itu termasuk konsul AS dan Sweden. Tentera Merah Jepun itu menang dengan pembebasan lima rakan mereka yang dipenjarakan di negara-negara tersebut. Mereka kemudiannya terbang ke Libya.

September 1977 :
Tentera Merah Jepun merampas Japan Airlines Flight 472 di India dan terpaksa mendarat di Dhaka, Bangladesh. Kerajaan Jepun membebaskan 6 rakan anggota Tentera Merah Jepun yang dipenjarakan. Jepun juga dikatakan membayar wang tebusan $6M.

Disember 1977 :
Seorang yang disyaki 
Tentera Merah Jepun merampas Malaysia Airlines Flight 653. Penerbangan ada membawa Duta Cuba ke Tokyo, Mario Garcia. Boeing 737 itu kemudiannya terhempas dan membunuh semua penumpang dan anak kapal selepas dia menembak kedua-dua juruterbang dan dirinya.

Mei 1986 :
Tentera Merah Jepun menembak menggunakan mortar di kedutaan-kedutaan Jepun, Kanada dan Amerika Syarikat di Jakarta, Indonesia.

Jun 1987 :
Satu serangan serupa telah dilancarkan terhadap orang British dan kedutaan-kedutaan Amerika Syarikat di Rom, Itali.

April 1988 :
Tentera Merah Jepun mengebom tentera AS di Naples, Itali, 5 kematian.

Dalam bulan yang sama, pengendali JRA Yū Kikumura telah ditangkap dengan bahan letupan di 
lebuh raya Turnpike, New Jersey, bersama pengeboman USO. Dia telah disabitkan kesalahan ini dan menghabiskan masa di penjara Amerika Syarikat sehingga pembebasannya pada bulan April 2007. Di atas kepulangannya ke Jepun, dia lantas ditahan kerana disyaki menggunakan dokumen-dokumen perjalanan palsu.

JRA melancarkan satu siri 17 pengeboman pada bangunan-bangunan kepunyaan perbadanan besar, termasuk Mitsui.



Sumber: (http://foto-antik.blogspot.com/2009/07/tentera-merah-jra.html) . 

"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185]. 

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] . 

Baca Juga: 
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263). 
Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69). 

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86). 


Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin). 
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..

Tiada ulasan: