Ahad, 13 Oktober 2013

2005. Lupakan hajat anda kalau hendak berurusan dengan mereka, untuk bab-bab bantuan.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 

Lebih Baik Minta Derma Di Gereja...!!!!


Tengahari tadi nampak Ahmad Haniff (Robert) sedang bekerja di sebuah kedai makan. Umur sudah 60 tahun. Kedai makan milik jiran2 cina masih sudi menolongnya dengan memberi kerja mengangkat pinggan mangkuk.

Orang tua seperti dia, hanya boleh bekerja untuk berapa jam saja..??? Selebihnya hanya mengharap simpati rakan2, Islam dan bukan Islam.
Mana bantuan Pejabat Agama/Zakat??? Mana wang zakat..???

Ya..., memeluk Islam menjadikan seseorang itu lebih baik dan bersih. Bersih pakaiannya, bersih hatinya. Jelas dia semakin malu untuk meminta2 wang dari orang lain. Aku perasan benar kerana aku berkawan dengan dia.

Tapi kalau dia tidak meminta2 dia hendak makan apa..??? Perlukah dia meminta pada orang yang tidak sepatutnya lagi..??? Ada yang jenis terbuka serta lembut hati akan terus memberi tapi ada yang mengambil peluang menyindir pula.

Mana duit zakat buat asnaf muallaf..???

Nasib baik dia masuk Islam seminggu selepas hariraya, dapatlah duit raya RM300 tempohari. Jika tidak agaknya, sehingga sekarang satu sen pun duit zakat tidak dapat dijamahnya.

Itukan hak dia..!!! Itu duit dia....!!!! Orang ramai bayar zakat bukan untuk bagi tok kadi makan, Pengarah dan pekerja pusat Zakat membuncitkan perut dan berpoya2. Bukan juga untuk orang kaya makan. Orang keluarkan zakat untuk fakir miskin dan muallaf...., 2 minggu lepas ada orang pejabat agama konon nak melawat rumahnya. Sehingga ke hari ini tak nampak muka.

Jumpa seorang kawan bekerja pejabat agama, aku bertanya...; "Lawatan pejabat agama itu untuk apa..???"
"Mungkin mereka nak siasat layak tak layak untuk dapat bantuan" jawabnya.

Jika begitu memang benar2 tidak Islamik punya kerja. Muallaf sudah berumur 60 tahun, hidup sebatang kara, masih perlu menunggu kamu (staff Pejabat Agama/Zakat) yang pemalas untuk buat kerja..???

Kamu berdosa...!!!! Duit zakat itu duit dia..., berikan segera pada dia. Berhenti bekerja menjaga agama jika rasa terbeban. Kamu memang tidak berguna..!!!!

Jangan temberang.... dan berselindung sebalik Agama.., kerana kamu Islam dipandang hina."

Nukilan - Kiyai Reformis.

Nota: Kepada sesiapa yang ingin menyumbang bantuan kepada saudara baru kita boleh salurkan sumbangan kepada Kiyai Reformis akaun (isterinya) :AMBANK :026-002-006569-4 (Misslina) . RM5 (secara transfer credit ) tetap bermakna. Telefon: 0167948987 atau 0137411069 Rahman Hosman (Pontian Johor)

Sumber: (Lebih Baik Minta Derma Di Gereja...!!!!) . 


وَتِلْكَ الْقُرَى أَهْلَكْنَاهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَعَلْنَا لِمَهْلِكِهِم مَّوْعِداً 
Dan penduduk negeri-negeri (yang derhaka) itu Kami telah binasakan ketika mereka melakukan kezaliman, dan Kami telah tetapkan satu masa yang tertentu bagi kebinasaan mereka.
(Surah Al-Kahf ayat 59)
 
                              Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah (SWT).
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

Tiada ulasan: