Ahad, 13 Oktober 2013

2026. Kitar semula - Hanoi Vietnam.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 

HANOI : MARI MELAWAT TAPAK PEMBUANGAN SAMPAH TERBESAR

ISs at Green Life.. - Tapak pembuangan sampah Nam Son, ialah tapak pembuangan sampah terbesar di Hanoi Vietnam. 

Ianya mula dibuka pada tahun 1999 dan menjadi tempat 800 orang pengutip barang lusuh mencari rezeki yang halal. 
Setiap hari 6000 tan sampah dibuang di Nam Son dan 10 tan daripadanya dapat dikitar semula selepas dikutip oleh pengutip barang lusuh. 
Pengutip ini mula bekerja pada jam 3 pagi kerana ianya masa paling selamat kerana ketiadaan lori yang mungkin melanggar mereka. 
Barang lusuh yang boleh dikitar semula kemudian dijual kepada peraih yang terletak di dalam Nam Son. Secara purata seorang pengutip barang lusuh boleh mendapat bayaran di antara 80,000 dan 100,000 Dong (RM12-14) sehari. Sungguh tabah! Respek

Sumber: (grenlifee) . 

وَتِلْكَ الْقُرَى أَهْلَكْنَاهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَعَلْنَا لِمَهْلِكِهِم مَّوْعِداً 
Dan penduduk negeri-negeri (yang derhaka) itu Kami telah binasakan ketika mereka melakukan kezaliman, dan Kami telah tetapkan satu masa yang tertentu bagi kebinasaan mereka.
(Surah Al-Kahf ayat 59)
 
                              Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah (SWT).
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

Tiada ulasan: