Khamis, 17 Oktober 2013

2046. Keharmonian rakyat berbilang kaum di negara ini.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com

Isu kalimah ALLAH: NGO beri DAP amaran
                           Presiden Kongres Melayu Pulau Pinang - Rahmad Ishak .

SHAH ALAM - Keputusan Mahkamah Rayuan kelmarin yang tidak membenarkan penggunaan kalimah ALLAH oleh The Herald disambut baik oleh Presiden Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) Rahmad Ishak.

Tegas Rahmad, tidak ada mana-mana pihak boleh mempertikaikan keputusan berkenaan, terutamanya parti-parti pembangkang kerana dikhuatiri akan mengganggu-gugat keharmonian rakyat berbilang kaum di negara ini. 

"Pihak kami juga memberi amaran supaya keputusan kes tersebut tidak dijadikan modal politik pembangkang terutamanya DAP dalam cubaan untuk menegakkan benang yang basah di mana akhirnya bakal mengundang episod ketegangan kaum di luar jangkaan.

"Sebarang percubaan ke arah mempolitikkan keputusan tersebut samalah seperti mengingkari serta menghina keputusan mahkamah berkenaan," demikian menurut Rahmad melalui satu kenyataan media.

Walaupun rakyat Malaysia bakal berdepan dengan rayuan pihak gereja ke peringkat Mahkamah Persekutuan, namun jelas Rahmad kesepakatan panel hakim dalam memutuskan isu tersebut adalah kerana mempertahankan agama sepertimana yang termaktub Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan menyebut bahawa agama Islam adalah agama rasmi dan pada masa yang sama agama-agama lain bebas diamalkan secara aman dan tenteram.

Malah ia juga berteraskan sistem demokrasi yang sememangnya diamalkan di negara ini.

"Tiga aspek penting yang dirumuskan sebagai membentuk keputusan berkenaan adalah (satu) "bukan aspek penting Kristian", (kedua) tiada bukti dan sejarah dalam Bible Bahasa Melayu dan (ketiga) belum ada kata sepakat dalam kalangan Kristian tentang penggunaan kalimah ALLAH," jelasnya lagi.

Rahmad juga yakin berdasarkan ketiga-tiga faktor tersebut akan mengekalkan keputusan mahkamah walau dibawa ke Mahkamah Persekutuan sekalipun.

Isu kalimah ALLAH bermula pada awal 2009 apabila Kementerian Dalam Negeri (KDN) membatalkan permit akhbar Herald menggunakan kalimah ALLAH yang merujuk kepada Tuhan, namun kerajaan pula disaman oleh pihak gereja berkenaan selepas merasakan hak mereka dilanggar di dalam perlembagaan.

Mahkamah Tinggi kemudian membenarkan semakan keputusan dan membatalkan pengharaman oleh KDN untuk menggunakan kalimah ALLAH oleh The Herald.

10 September lalu Mahkamah Rayuan menolak permohonan The Herald untuk menghalang kerajaan dan Jabatan Agama Islam enam negeri untuk membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Artikel Berkaitan


Sumber: () . 

وَتِلْكَ الْقُرَى أَهْلَكْنَاهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَعَلْنَا لِمَهْلِكِهِم مَّوْعِداً 
Dan penduduk negeri-negeri (yang derhaka) itu Kami telah binasakan ketika mereka melakukan kezaliman, dan Kami telah tetapkan satu masa yang tertentu bagi kebinasaan mereka.
(Surah Al-Kahf ayat 59)
 
                              Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah (SWT).
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

Tiada ulasan: