Ahad, 20 Oktober 2013

2086. Buat pertama kalinya dalam tempoh beratus tahun, penganut Islam di situ terpaksa membatalkan ibadah korban.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com

Munafik dan kafir laknatullah adalah pemberontak dan pengganas sebenar.
Islam Agama Ku.

Masjid dibakar semasa ibadah korban di Poland

WARSAW: Sebuah masjid di Poland telah dibakar semasa upacara korban dijalankan kelmarin sempena Hari Raya Aidiladha.

Kejadian itu berlaku di tengah-tengah ketegangan ekoran larangan penyembelihan ternakan secara halal yang berkuat kuasa di serata negara mula 1 Januari lalu dan bantahan aktivis hak asasi haiwan.

Mengesahkan kejadian itu, jurucakap pejabat pendakwa raya daerah, Cik Grazyna Wawryniuk, berkata:
"Kami telah melancarkan siasatan untuk memastikan motif kejadian dan mengenal pasti pelaku."

Menurut beliau, kebakaran itu telah menyebabkan pintu dan sebahagian kawasan dalaman masjid itu mengalami kerosakan.

Imam masjid yang terletak di bandar Gdansk itu, Encik Hani Hraish, berkata serangan yang berlaku pada awal kelmarin merupakan kejadian keganasan yang terpencil.

"Kejadian yang berlaku ini sangat membimbangkan, ia sangat membahayakan. Kebakaran ini bukan saja membakar masjid malah hati dan jiwa kami," kata beliau.

Sebelum ini, Mahkamah Perlembagaan telah memutuskan penyembelihan haiwan oleh masyarakat Islam dan Yahudi sebagai menyalahi undang-undang kerana penyembelihan tanpa melalui kejutan elektrik atau stunning disifatkan sebagai mencabuli dasar hak asasi haiwan.

Selasa lalu, aktivis hak asasi haiwan telah mengadakan bantahan berdekatan sebuah masjid di perkampungan Islam di Bohoniki, timur Poland, bagi menghalang ibadah korban dijalankan.

Justeru, buat pertama kalinya dalam tempoh beratus tahun, penganut Islam di situ terpaksa membatalkan ibadah itu. - AFP.

Sumber: (masjid-dibakar-semasa-ibadah-korban-di-poland) . 

وَتِلْكَ الْقُرَى أَهْلَكْنَاهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَعَلْنَا لِمَهْلِكِهِم مَّوْعِداً 
Dan penduduk negeri-negeri (yang derhaka) itu Kami telah binasakan ketika mereka melakukan kezaliman, dan Kami telah tetapkan satu masa yang tertentu bagi kebinasaan mereka.
(Surah Al-Kahf ayat 59)
 
                              Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah (SWT).


"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185]. 

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] . 

Baca Juga: 
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263). 

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69). 

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86). 


Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin). 

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..
10-20-(30-40-50-60-70)-77

Tiada ulasan: