Isnin, 21 Oktober 2013

2103. Dua puluh lima tahun lalu.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com

Munafik dan kafir laknatullah adalah pemberontak dan pengganas sebenar.
Islam Agama Ku.


21 Oktober, 2013

Kelentong Mahathir Berusia 25 Tahun Terbongkar

Masa untuk sedikit kejujuran. Kira-kira 25 tahun lalu apabila bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad (gambar) memansuhkan satu daripada institusi kehakiman yang paling dihormati di Komanwel dan memusnahkan konsep pemisahan kuasa di Malaysia. Berapa ramai sebenarnya rakyat Malaysia yang sangat kecewa dengan campur tangan itu?

Bukan kecewa atau risau, tetapi benar-benar kecewa.

Renung kembali penyingkiran Tun Salleh Abas pada 1988 dan penggantungan Tan Sri Azmi Kamaruddin, Tan Sri Eusoffe Abdoolcader, Tan Sri Wan Hamzah Mohamed Salleh, Tan Sri Wan Suleiman Pawan Teh dan Datuk George Seah.

Renung kembali pindaan perlembagaan yang berlaku menerusi Parlimen oleh Dr Mahathir, yang akhirnya mengubah kuasa asas kehakiman daripada beberapa kuasa asalnya.

Tidak segan untuk mengakui bahawa peristiwa yang dipanggil krisis kehakiman pada 1988 hampir tidak diketahui oleh kebanyakan rakyat Malaysia.

Majlis peguam mengetuai pertuduhan, sering menerima arahan pentadbiran Mahathir yang mencari keadilan untuk keadilan yang salah.

Veteran pembangkang seperti Karpal Singh dan Lim Kit Siang hampir ketiadaan suara menyatakan bantahan mereka terhadap akibat yang tidak terjangkau terhadap campur tangan Mahathir yang bermotivasikan politik.

Tetapi hanya sedikit yang berminat mendengar apa yang mereka cakap, atau membaca buku tulisan K Das mengenai hari-hari gelap dalam sejarah kehakiman.

Bagi kebanyakan rakyat Malaysia, apa yang terjadi kepada Salleh Abas dan rakan-rakannya adalah sesuatu yang tidak diketahui, terlalu terpencil, dan tidak ada kena mengena dengan kehidupan mereka. Hanya segelintir terfikir apa yang mungkin berlaku kepada negara dengan kehakiman yang begitu mudah dipengaruhi dan menurut kata.

Amat sedikit yang khuatir sama ada pada tahun-tahun mendatang, keadilan mereka akan dinafikan kerana pembabitan eksekutif dalam pemilihan dan kenaikan pangkat hakim.

Malah, terlalu sedikit yang terfikir bahawa penghakiman bertulis oleh hakim Malaysia, jika satu hari nanti dibawa untuk pencerahan, kecekapan dan keadilan, akan digambarkan sebagai kerja kitar semula.

Barangkali, semakin ramai rakyat Malaysia akhirnya terpaksa terfikir mengenai kehakiman di negara ini selepas keputusan Mahkamah Rayuan pada 14 Oktober berhubung isu Allah.

Mungkin kini, rakyat Malaysia akan faham mengapa nama terkenal seperti Tunku Abdul Rahman dan Tun Suffian Hashim sangat bimbang mengenai apa yang berlaku pada 1988. Mereka faham riak kesan yang akan berlaku kepada masyarakat pada masa depan. Mereka faham kesukarannya untuk memperbaiki institusi yang sudah dipecah-pecah dan dimusnahkan.

Ini kenyataan Tun Suffian beberapa tahun lalu:”Saya menjangkakan sistem kehakiman kita akan mengambil masa yang sangat lama untuk pulih daripada serangan itu. Kini sudah lebih 12 tahun berlalu, saya sangsi kehakiman itu akan pulih dalam tempoh satu generasi daripada hari ini,” kata bekas ketua hakim itu pada tahun 2000.

Tepat sekali jangkaannya. Malangnya, hanya sedikit rakyat Malaysia yang benar-benar risau dengan apa yang Dr Mahathir lakukan terhadap sistem kehakiman pada 1988. Kebanyakan kita yang lain hanya menelan kelentong mengenai kestabilan, pertumbuhan ekonomi. ~tmi 

Sumber: (Kelentong Mahathir) . 

وَتِلْكَ الْقُرَى أَهْلَكْنَاهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَعَلْنَا لِمَهْلِكِهِم مَّوْعِداً 
Dan penduduk negeri-negeri (yang derhaka) itu Kami telah binasakan ketika mereka melakukan kezaliman, dan Kami telah tetapkan satu masa yang tertentu bagi kebinasaan mereka.
(Surah Al-Kahf ayat 59)
 
                              Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah (SWT).


"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185]. 

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] . 

Baca Juga: 
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263). 

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69). 

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86). 


Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin). 

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..
10-20-(30-40-50-60-70)-77

Tiada ulasan: