Khamis, 31 Oktober 2013

2221. Megah dan penghinaan dalam satu masa.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.



Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja p3c3q

Garis Bulan terbelah - Kisah Nabi Muhammad SAW.. 

Apakah selagi apa yang bernama manusia, memang tidak lepas dari megah dan menghina?. Apakah aku pernah megah dan menghina?. Kisah Nabi Muhammad SAW diizinkan Allah SWT membelah bulan, apalah hebatnya seseorang manusia hendak bermegah dan menghina manusia lain. 

Ialah manusia dalam hidupnya ada syaitan laknatullah yang sentiasa jadi pengacau. Tewas manusia, syaitan laknatullah yang memporak-perandakan. Tewas manusia juga bererti manusia telah melanggar perentah dan larangan Allah SWT., malah tidak mematuhi seruan Nabi Muhammad SAW. 

Jadi manusia bukan mudah untuk bersederhana dalam serba serbi langkah. Pasti sekali lagi syaitan laknatullah muncul selaku pengacau. 
Alhamdulillah Allah S.W.T.. selamatkan saya

Kisah bagaimana seorang wanita terselamat dari menjadi mangsa kejahatan manusia juga memaparkan mengapa Allah SWT memberi perlindungan kepadanya. Penjahat melihatnya bersama lelaki lain sedangkan sebenarnya wanita itu sedang bersendirian "dalam keadaan cemas kerana Allah SWT." 

Rasa cemas berserta dengan memperteguhkan adanya Allah SWT telah menyelamatkna wanita tersebut. Amalan patuh perentah dan larangan Allah SWT telah menyelamatkan wanita tersebut dari musibah. Wanita itu memperolehi perlindungan dari Allah SWT. 

Dari dua peristiwa tersebut renungilah diri apa hebatnya seseorang dengan sifat bermegah-megah yang seterusnya menjuruskan seseorang kepada sifat menghina orang lain. Ah!, manusia tidak pernah lelah dari sifat sombong. Nauzubillah minzaliq. 

Zulfarizan Zakaria "FABI AYYI AALA IRABBIKUMA TUKAZZHIBAN" = Nikmat Tuhan Manakah Yang Engkau Hendak Dustakan?........muhasabah buat diri kite ni belake kerana Allah S.W.T..... 
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..
urv.

Tiada ulasan: