Khamis, 31 Oktober 2013

2222. Pemanggil tidak dikenali.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.



Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja p3c3q
Dalam menggunakan telefon kita kadang masa mendapat panggilan dari nombor yang tidak dikenali. Dalam lebih hebat lagi tiada tertera nombor pemanggil.

Untuk diri aku sendiri aku tidak berminat melayan jenis pemanggil yang ke dua. Bab ini aku tidak ingin komen lebih-lebih.

Ini ada satu kisah sebentar tadi aku baru kesempatan tengok telefon. Rupa-rupanya petang tadi aku ada tertera missed call. Time 18.55 hampir Azan Maghrib di tempat aku. Tertera +601292288XXX sebagai nombornya.

Jadi aku pun sms sebentar tadi. Hendak aku taip salam aku tidak pasti agama pemanggil. Orang Islam biasanya faham waktu-waktu tersebut bukanlah waktu sesuai membuat panggilan atau sms. Orang Islam biasanya waktu senja atau Maghrib biasanya berada di rumah. Kalau di luar rumah kerana perjalanan biasanya penganut Islam akan singgah di Masjid atau Surau untuk Solat Maghrib.

Yang kita lihat ramai di luar rumah waktu senja dan Maghrib siap dengan bayi lagi ialah Melayu. Kepada penganut agama lain atau bangsa lain, kena faham antara Islam dengan Melayu terlampau jauh bezanya. Ciri-ciri perlakuan yang jauh menyimpang dari sikap dan sifat Islam.

Inilah sms antara aku dengan pemanggil tidak dikenali itu tadi senja.

Aku - Maaf tanya. Siapa d sana.
XXX - SAYA ALEX.SAYA KENAL AWAK KE?

Aku - Tu td no kmu tertera sbg mzz call. dan sy beruntung tdk knl kamu.
XXX - Oh sorry.memang tadi saya terkan salah no. U kerja apa?

Aku - Maaf sbb sy tdk berminat menjawab soalan kamu, kerana sms kamu membuktikan diri kamu
         sering berfikir di luar kotak.
XXX - Oh sorry

Setakat itu smsnya.

R&O.

Nilai:
Islam menghormati waktu Maghrib. 

Zulfarizan Zakaria "FABI AYYI AALA IRABBIKUMA TUKAZZHIBAN" = Nikmat Tuhan Manakah Yang Engkau Hendak Dustakan?........muhasabah buat diri kite ni belake kerana Allah S.W.T..... 
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

urv.

Tiada ulasan: