Sabtu, 2 November 2013

2233. Nama-nama Ketua Menteri Pulau Pinang sejak 1957.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.



Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja p3c3q

Bekas KM Pulau Pinang pertama meninggal dunia

PULAU PINANG 31 Ogos - Bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Tan Sri Wong Pow Nee meninggal dunia di rumahnya di Jalan Macalister dekat sini pukul 6.30 pagi ini kerana sakit tua. 

Beliau berumur 91 tahun. 

Pow Nee merupakan Ketua Menteri Pulau Pinang yang pertama selepas negara mencapai kemerdekaan iaitu mulai tahun 1957 hingga 1969. 

Beliau merupakan pemimpin yang bertanggungjawab membaca perisytiharan kemerdekaan negara di Padang Kota Lama pada 31 Ogos, 45 tahun lalu. 

Mendiang meninggalkan seorang balu iaitu Law Siew Kim serta 10 orang anak, tujuh lelaki dan tiga perempuan. 

Pow Nee merupakan anak kelahiran Bukit Mertajam dan pernah bertugas sebagai guru dari tahun 1938 sehingga 1941. 

Beliau menyertai MCA pada 1949 dan memenangi kerusi Bukit Mertajam pada 1955 mengalahkan calon bebas Dr. M.P.L. Yegappan. 

Beliau merupakan salah seorang pemimpin yang terlibat dalam Suruhanjaya Cobbold yang menyediakan rangka kerja bagi penyatuan Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia. 

Bagaimanapun, pada 1969, beliau gagal mempertahankan kerusi Bukit Mertajam apabila kalah kepada calon Gerakan, Datuk Oo Chooi Cheng. 

Selepas melepaskan jawatan sebagai Ketua Menteri, beliau bertugas sebagai Duta Malaysia ke Itali dari tahun 1970 sehingga 1975. 

Artikel Penuh: www.utusan.com.my © Utusan Melayu (M) Bhd 


Ketua Menteri Pulau Pinang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ketua Menteri Pulau Pinang merupakan ketua badan eksekutif bagi kerajaan negeri Pulau Pinang. Ketua Menteri dilantik oleh Yang di-Pertua Negeri, dipilih daripada Dewan Undangan Negeri.

Daftar Ketua Menteri Pulau Pinang[sunting | sunting sumber]

NamaTempoh perkhidmatanParti
Tan Sri Wong Pow Nee1957 - 1969MCA
Tun Datuk Seri Dr. Lim Cong Eu1969 - 1990Gerakan
Senator Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon1990 - 2008Gerakan
Lim Guan Eng2008 - kiniDAP
Ketua Menteri Pulau Pinang

Jata Negeri Pulau Pinang
Pp-crest.jpg

LimGE.jpg
PenyandangLim Guan Eng
GelaranYang Amat Berhormat
Mula bertugas11 Mac 2008
KediamanSeri Teratai
Pembentukan1957
Laman

Zulfarizan Zakaria "FABI AYYI AALA IRABBIKUMA TUKAZZHIBAN" = Nikmat Tuhan Manakah Yang Engkau Hendak Dustakan?........muhasabah buat diri kite ni belake kerana Allah S.W.T..... 
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 
urv.

Tiada ulasan: