Isnin, 27 Januari 2014

3300. Blog Politik.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 

Anwar Akan Masuk UMNO?

Maklumat sahih dari kem bekas 2 Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi menyebut, usaha-usaha sedang dibuat untuk membawa masuk Datuk Seri Anwar Ibrahim ke dalam UMNO!!

Sumber yang memaklumkan perkara ini kepada aku menyebut bahawa usaha tersebut dibuat memandangkan di dalam UMNO tidak ada pemimpin yang boleh menggantikan Najib Tun Razak jika keputusan dibuat untuk menggantikan Perdana Menteri tersebut.

Lagipun Anwar juga katanya sudah tidak melihat sebarang harapan akan dilantik menjadi Perdana Menteri selagi berada bersama Pakatan Rakyat, memandangkan majoriti orang Melayu masih sukar menerima politik DAP dan PAS pada masa yang sama.

Doa Anwar Lebih Penting Dari Hadir Pengkebumian

Banyak pihak mempersoalkan kenapa Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak hadir ke majlis pengebumian Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Harun Taib semalam, sedangkan menurut mereka Anwar boleh hadir ke majlis pengebumian Teoh Beng Hock beberapa tahun lepas.

Ketika bekas Menteri Besar Kedah, Tan Sri Azizan Abd Razak meninggal dunia pun Anwar tidak dapat menghadirkan diri.

Aku nak menjelaskan disini bahawa kehadiran Anwar ke majlis pengebumian tersebut tidak penting.  Sebagai orang Islam, Anwar boleh menghantar doa sahaja kepada si mati tanpa beliau sendiri perlu berada disitu.

Isu Makan Rumput: Ketua Pengarah Pendidikan Perlu Letak Jawatan

Agak memalukan bila seorang guru Cina yang dikaitkan dengan dakwaan me'lembu'kan dua orang pelajar Melayu di sebuah sekolah jenis kebangsaan cina di Sungkai Perak, diarahkan untuk berpindah serta merta dan diberikan surat amaran kerana dakwaan tersebut.

Dimanakah keadilannya untuk guru muda terbabit?

Walaupun mungkin ada pengakuan dari guru tersebut sehingga hukuman berat itu dikenakan, tapi pengakuan itu tidak sah sehingga diadili oleh panel bebas yang dilantik Kementerian Pendidikan seperti mana yang termaktub di dalam Perintah Am untuk kakitangan awam.

 Dr Mohammad Agus Yusoff
Dr Mohammad Agus Yusoff
SHAH ALAM - Penganalisis politik, Profesor Madya Datuk Dr. Mohammad Agus Yusoff berpandangan, kerajaan perlu segera menyelesaikan isu kalimah ALLAH bagi mengelak berlakunya sekali lagi ‘tsunami’ politik.

Jelasnya, sekiranya isu ini tidak dipandang serius untuk diselesaikan, dikhuatiri akan berlaku sekali lagi tsunami yang sekaligus akan membawa ‘malapetaka’ kepada kuasa Melayu, Umno dan BN.

“…sekarang ini berlaku isu kalimah ALLAH, bagi saya isu ini perlu diselesaikan dengan cepat sebelum ia merebak menjadi barah.Bila tsunami ini berlaku, akan tercabar hebatlah kuasa Melayu, kuasa Umno dan kuasa BN.

Kemelut PKR Selangor: Khalid perlu bertindak

Analisis Berita

KEMELUT PKR di Selangor yang melibatkan Menteri Besarnya, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sejak akhir-akhir semakin meruncing dan kini semakin parah apabila perbalahannya dengan Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali kian menyerlahkan kepincangan kemahiran politiknya.

Umum mengetahui Abdul Khalid sentiasa membawa perwatakan korporat dalam pentabiran kerajaan negeri, namun negeri maju itu memerlukan lebih daripada itu, bukan sekadar menguruskan sebuah syarikat sebaliknya menuntut kemahiran politik.

Namun prestasi Ahli Parlimen Bandar Tun Razak itu semakin merundum akibat membuat keputusan terburu-buru tanpa mengendahkan pandangan dan teguran wakil rakyat Pakatan Rakyat lain di Selangor.

Akar umbi mahu Shamsul tanding Naib Presiden PKR

PETALING JAYA: Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin belum pasti akan bertanding jawatan apa pada bulan Mei ini.

Namun demikian, akar umbi mahu beliau bertanding jawatan naib presiden PKR.
Menerima baik saranan akar umbi supaya beliau bertanding jawatan tertinggi itu, Shamsul Iskandar bagaimanapun berkata, keputusan muktamad belum dibuat.

Hujung minggu sudah, aku berborak dengan beberapa pemimpin Cabang PKR di sekitar Selangor.  Sajalah nak dapatkan maklumat tentang beberapa perkembangan semasa membabitkan parti tersebut yang jadi perhatian umum sekarang ini.

Antaranya, episod penceraian Nurul Izzah dengan suaminya, Raja Ahmad Sharir.

Ramai percaya ada orang yang bocorkan cerita penceraian terbabit kepada media sebab asal ceritanya tak siapa tahu pun proses penceraian itu sedang/sudah berlaku.  Hanya sebahagian kecil orang saja yang dimaklumkan tentang perkara tersebut.

Tetap berhimpun jika harga tak turun

Tetap berhimpun jika harga tak turun
Rafizi (tengah) menyampaikan ucapan ketika menghadiri Himpunan Turun 2.0 di Bandar Sunway, Seberang Jaya semalam.
Hujung minggu sudah, aku berborak dengan beberapa pemimpin Cabang PKR di sekitar Selangor. Sajalah nak dapatkan maklumat tentang beberapa perkembangan semasa membabitkan parti tersebut yang jadi perhatian umum sekarang ini.

Antaranya, episod penceraian Nurul Izzah dengan suaminya, Raja Ahmad Sharir.

Ramai percaya ada orang yang bocorkan cerita penceraian terbabit kepada media sebab asal ceritanya tak siapa tahu pun proses penceraian itu sedang/sudah berlaku.  Hanya sebahagian kecil orang saja yang dimaklumkan tentang perkara tersebut.

BUTTERWORTH - Bantahan aman akan diadakan di lokasi-lokasi terpilih setiap bulan sehingga 1 Mei hadapan sebagai tanda protes selagi harga barang masih tidak turun.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata, bantahan itu akan berterusan selagi Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) tidak dihapuskan dan harga barangan keperluan rakyat tidak diturunkan.

“Satu perhimpunan besar-besaran akan dibuat di ibu negara pada 1 Mei dan semua rakyat diminta turun berikan sokongan bagi memastikan suara kita didengari pemimpin.

A dam, by any other name is still a dam

KOTA KINABALU: Kota Belud does not need a dam. And camouflaging a dam under the guise of a “man-made” lake is not only irresponsible but ‘manipulative and misleading’, said local NGO Himpunan Hijau.

Said its chief Wong Tack: “Why do we need a man-made lake? It is a dam that they’re talking about. We don’t need a dam in Kota Belud.

“They are using the term man-made lake to mislead and to manipulate the people.”

By Jason Majpie & Queville To
If ever there was a situation where Prime Minister Najib Tun Razak would be caught between a rock and a hard place, this is it – the Allah controversy.

Najib is damned whatever he decides. But it’s all about who’ll be doing the damning.

On one side are his Umno-leaning religious right-wing supporters who are attempting to pit Muslims against Christians to win over the Muslim conservative vote, and on the other is the vast majority of libertarians.
s3v3n


s3v3n.

Tiada ulasan: