Isnin, 10 Februari 2014

3409. Terbeliak matanya, mengapa?.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com       

Mati Dengan Mata Terbeliak

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda: Tidakkah kamu lihat apabila seorang manusia mati, matanya terbeliak ke atas? Jawab mereka, Ya kami melihatnya, ya Rasulullah. Sabda Baginda  SAW lagi: Hal itu terjadi kerana penglihatannya mengikut rohnya ketika roh itu pergi.

Huraian Hadith: 
Kehidupan yang singkat di dunia ini amat penting dalam menentukan kehidupan yang panjang di akhirat kelak. Manusia, selain tidak mengetahui hari kematiannya, mereka juga tidak mengetahui nasib akhirnya sama ada mati dalam keadaan Husnul Khatimah atau Su'ul Khatimah, sekalipun amal ibadat dirasakan semakin bertambah. 

Rasulullah SAW sendiri telah bersabda yang maksudnya: Dan Dialah Tuhan dan tiada Tuhan selain Dia. Sesungguhnya salah seorang di antara kamu beramal dengan amalan ahli Syurga sehingga jarak antara dia dengan Syurga itu hanya sehasta. Tiba-tiba kitabnya telah mendahuluinya, lalu ia pun beramal dengan amalan ahli Neraka, maka ia masuk ke dalam Neraka. Dan sesungguhnya salah seorang di antara kamu beramal dengan amalan ahli Neraka sehingga jarak antara dia dengan Neraka itu sehasta sahaja. Tiba-tiba kitabnya telah mendahuluinya, lalu ia pun beramal dengan amalan ahli Syurga, maka ia masuk ke dalam Syurga. (Bukhari). 

Hadith ini memperingatkan kita bahawa tidak ada manusia yang dapat menjamin kesudahan yang baik bagi dirinya. 

Namun begitu dalam meniti saat-saat kematian, adakalanya Allah SWT menunjukkan kepada hambaNya tanda-tanda baik ("Husnul Khatimah") atau tanda-tanda buruk (Su'ul Khatimah) dalam mengakhiri ajal seseorang. 

Sebab itulah kita diseru agar sentiasa berhati-hati supaya tidak terjerumus dengan godaan syaitan yang menggoda tidak kira masa sama ada ketika masih hidup di dunia atau semasa menghadapi sakaratul maut. 

Sesungguhnya mengingati dan menghayati erti kematian adalah satu motivasi diri yang terbaik supaya diri kita menjadi lebih insaf dan tidak leka dengan keindahan dunia yang hanya sementara ini.

*Sumber dari halaqah.net

Penjaga Gol Korea Selatan Seorang Muslim

Detik Islam at Detik Islam - 11 minutes ago
*Lee Woon-Jae* Lee merupakan penjaga gawang pasukan bola sepak Korea Selatan yang pernah bermain beberapa kali di pentas Piala Dunia. Kali terakhir di pentas Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan. Sebelum ini, Lee pernah bermain di Piala Dunia 1994, 2002 dan 2006. Lelaki kelahiran Cheongju Chungbuk, Korea Selatan pada 26 April 1973 ini selalu diberi kepercayaan mengalas sebagai penjaga gol nombor satu Korea Selatan. Penjaga gol senior pasukan kebangsaan Korea Selatan ini mungkin boleh dikatakan satu-satunya pemain Muslim yang pernah berada dalam skuad Korea Selatan ketika Piala Dunia ... more »

Mati Dengan Mata Terbeliak

Detik Islam at Detik Islam - 11 minutes ago
Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda: Tidakkah kamu lihat apabila seorang manusia mati, matanya terbeliak ke atas? Jawab mereka, Ya kami melihatnya, ya Rasulullah. Sabda baginda lagi: Hal itu terjadi kerana penglihatannya mengikut rohnya ketika roh itu pergi. Huraian Hadith: Kehidupan yang singkat di dunia ini amat penting dalam menentukan kehidupan yang panjang di akhirat kelak. Manusia, selain tidak mengetahui hari kematiannya, mereka juga tidak mengetahui nasib akhirnya sama ada mati dalam keadaan husnul khatimah atau su'ul khatimah , sekalipun amal ibadat di... more »

PENDAPAT PENGANALISIS POLITIK PERLETAKKAN JAWATAN PENGERUSI HINDRAF MENJADIKAN TIADA KUMPULAN YANG PERCAYA AKAN DIRI NAJIB LAGI!!!!

OMAK KAU!!!! at Omak Kau!!!! - 29 minutes ago
*Kedudukan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semakin goyah dengan peletakan jawatan P Waytha Moorthy sebagai timbalan menteri kerana janji tidak ditepati yang dibuat dengan masyarakat India sebelum Pilihan Raya Umum 2013.* *Mereka yang rapat dengan ketua Hindraf itu berkata, beliau berasa perdana menteri tidak boleh dipercayai sama seperti yang berlaku dengan isu penyelesaian 10 perkara berkenaan Bible berbahasa Melayu yang Najib kini mengatakan ia tertakluk kepada undang-undang Islam negeri.* *Kedua-dua perjanjian dengan Hindraf dan Kristian yang dibuat sebelum pilihan r... more »

KEPAL NASI KEPAL BERAS

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 38 minutes ago
KEPAL NASI KEPAL BERAS ------------------------------ APAKAH NEGARA INI AKAN MENCIPTA SEJARAH KHAS? Posted: 09 Feb 2014 07:07 AM PST Umat islam di negara ini semakin hari semakin tersepit. Bukanlah umat kristian yang menyebabkan umat islam tersepit, sebaliknya sikap dan amal perbuatan pemimpin dan umat islam sendiri yang telah menyebabkan mereka tersepit. Isu kalimah Allah hanyalah "password" yang telah di "log in" yang telah menyebabkan jalur lebar permusuhan antara kristian dan islam menjadi kelihatan semakin terbuka. Amal perbuatan pemimpin-pemimpin Islam telah menyebab... more »

Ajijoi

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 38 minutes ago
Ajijoi ------------------------------ Pak Yazid penceramah terkenal meninggal dunia Posted: 08 Feb 2014 07:49 PM PST Pak Yazid Jaafar, satu nama yang cukup terkenal sebagai penceramah dakwah di zaman sebelum kewujudan youtube dahulu. Di tahun 80-an dan 90-an, siapa yang tidak kenal akan nama Pak Yazid Jaafar melalui siri ceramah-ceramah beliau yang tersebar luas melalui jualan kaset. Suara beliau yang selalu berkumandang melalui kaset-kaset dahulu dalam menyampaikan dakwah Islam, kini hanyalah satu tinggalan pahala yang di wasiatkan buat umat kerana Pak Yazid telah meng... more »

Tiada pelik calon PM jadi MB

mantaro at SISI BUKIT - 1 hour ago
oleh Subky Latif Spekulasi sangat kencang Ketua Pembangkang di Parlimen Datuk Seri Anwar Ibrahim akan jadi Menteri Selangor kiranya ia jalan keluar terbaik tentang pergolakan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor berhubungan dengan kedudukan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim sekarang. Tetapi ada yang terasa tidak layak baginya untuknya jadi Menteri Besar sedang dia adalah calon Perdana Menteri. Adakah calon Perdana Menteri hendak turun ke negeri pula. Dalam politik tiada yang mustahil. Willy Brandt adalah ketua SPD, parti pembangkang Jerman Barat. Dia bukan orang Ber... more »

Apa Yang Tersirat

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 hours ago
Apa Yang Tersirat ------------------------------ PRK Kajang: Anwar Pastikan Azmin Jadi MB Posted: 09 Feb 2014 02:15 AM PST Azmin Ali sudah mencuba berbagai pendekatan untuk menjadi Menteri Besar Selangor, namun berbagai halangan terutama datangnya daripada Presiden PKR sendiri, kerana adalah rahsia umum, bahawa hubungan Azmin dengan Presiden PKR Wan Azizah Wan Ismail yang juga isteri Anwar, hanya nampak elok diluaran, namun bagaikan jadam. Umum mengetahui, bahawa Anwar sangat berpihak kepada Azmin, termasuk membelakang keluarganya sendiri jika berkaitan dengan Azmin. Azmin... more »

Cucu Tok Selampit

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 hours ago
Cucu Tok Selampit ------------------------------ Seluar Dalam Budak Gambar Masjid - Usaha Menghina Islam Posted: 09 Feb 2014 11:24 AM PST Satu usaha terancang pengeluar pakaian kanak-kanak untuk menghina Islam. Seluar dalam kanak-kanak mempunyai gambar dua kanak-kanak lelaki berbaju Melayu lengkap bersamping dengan berlatarbelakang sebuah Masjid. Dikeluarkan dan diedarkan oleh sebuah syarikat milik kaum Cina yang beroperasi di Selangor yang berdaftar sebagai Syarikat Thunder Storm Sdn Bhd. Ini adalah satu indoktrinasi kepada golongan kanak-kanak sedari umur muda. Bila b... more »

Duke of UMNO

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
Duke of UMNO ------------------------------ - AZWAN ALI BALUN FAEKAH HUSIN "ANDARTU GERSANG, BETINA NAJIS"..!!! - TERKINI..!!! KIT SIANG MAHU HALAU MELAYU KELUAR MALAYSIA..!!! - GEGARRR..!!! ANWAR DITAHAN JABATAN AGAMA ISLAM SELANGOR...!!!??? - KIT SIANG TAKUT PAD TARIKH "13 MEI"? JOM SEBUT RAMAI-RAMAI DEPAN DIA... - SEPAHTU DIKECAM SEBAB BUAT LAWAK HINA ANWAR..???!!! - GEMPARRR..!!! WAN AZIZAH TUNTUT FASAKH??? ANWAR LARI MASUK KEDUTAAN TURKI LAGI..??? AZWAN ALI BALUN FAEKAH HUSIN "ANDARTU GERSANG, BETINA NAJIS"..!!! Posted: 09 Feb 2014 08:09 AM PST A... more »

TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT ------------------------------ - Anwar mahu Khalid dan Azmin berhenti bergaduh secara terbuka - Lapor Kepada JAIS,Macai Guna Gambar Anwar - Imam Masjid Dipecat Kerana Berkhutbah Isu Harga Barang Anwar mahu Khalid dan Azmin berhenti bergaduh secara terbuka Posted: 09 Feb 2014 07:59 AM PST Lapor Kepada JAIS,Macai Guna Gambar Anwar Posted: 08 Feb 2014 11:10 PM PST Imam Masjid Dipecat Kerana Berkhutbah Isu Harga Barang Posted: 08 Feb 2014 07:45 PM PST You are subscribed to email updates from TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT To stop... more »

Anak Sungai Derhaka

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
Anak Sungai Derhaka ------------------------------ Apa kaitan Rafizi dengan isutempatan hingga beliau diserang di Pulau Pinang? Posted: 09 Feb 2014 08:01 AM PST Ceramah Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli di Bukit Gedung P.Pinang semalam dicemari insiden kekecohan apabila sekumpulan 40 orang daripada beberapa NGO telah menyerbu ceramah berkenaan dan mengepung Rafizi. Rafizi yang pada mulanya bersemangat berceramah mengenai keburukan GST serta berkempen untuk Anwar bertanding di Kajang, mula panik apabila diasak dengan kehadiran kumpulan terbabit. Pengunjung ceramah Rafiz... more »

SAMM Pulau Pinang Menyelar Tindakan Kurang Cerdik NGO Pro-umno Serang Rafizi

ReJaM at MiLo SuaM - 4 hours ago
Kenyataan Media10 Februari 2014 SAMM Pulau Pinang Menyelar Tindakan Kurang Cerdik NGO Pro-umno Serang Rafizi SAMM Pulau Pinang menyelar tindakkan kurang cerdik NGO (pro umno) membuat provokasi kekecohan dengan memaki hamun di Program Ceramah bersama YB Rafizi, YB Sim Tze Tzin YB Tkm1 Haji Rashid Hasnon dan Pemimpin Pakatan Rakyat Setempat di Bukit Gedung Pulau Pinang, malam semalam. YB Rafizi

SAMM Pahang Gesa Pasukan JDT Digantung Jika Fiasco Kekecohan Berterusan

ReJaM at MiLo SuaM - 4 hours ago
Kenyataan Terbuka9 Februari 2014SAMM Pahang Gesa Pasukan JDT Digantung Jika Fiasco Kekecohan BerterusanPerlawanan bolasepak antara pasukan Pahang dan Johor di Stadium Darul Makmur pada Jumaat lalu menjadi kecoh selepas beberapa penyokong melakukan provokasi. Kekecohan ini tidak wajar berlaku dan seharusnya boleh dielakkan. Perkara ini terjadi disebabkan campur tangan orang tertentu berpangkat


Sumber: HOME. 
<div class="homeFlashClockItem" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; margin: 23px auto 0px; outline: 0px; padding: 0px; text-align: center; vertical-align: baseline; width: 400px;">
<iframe frameborder="0" scrolling="no" src="http://www.clocklink.com/html5embed.php?clock=012&amp;timezone=PST&amp;color=black&amp;size=170" style="border-width: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; height: 170px; margin: 0px; outline: 0px; overflow: hidden; padding: 0px; vertical-align: baseline; width: 170px;"></iframe></div> 
<div style="text-align: center;">
<embed align="middle" allowscriptaccess="sameDomain" height="305" name="nackvision_timer04" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" quality="high" src="http://nackvision.com/goodies/clocks/nackvision_timer04.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="303"></embed><br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; direction: rtl; margin-bottom: 0.0001pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;"> 
<script language="JavaScript" src="https://sites.google.com/site/adiwidget/adiWidget.js" type="text/javascript"></script><script language="JavaScript" type="text/javascript">eXl1lXc('https://6481650730899347971-a-1802744773732722657-s-sites.googlegroups.com/site/adiwidget/zikir-3.swf','bottom','0px','left','0px','111215','150','300','transparent','ffffff');</script>

<script language="JavaScript" src="https://sites.google.com/site/adiwidget/adiWidget.js" type="text/javascript"></script><script language="JavaScript" type="text/javascript">eXl1lXc('https://6481650730899347971-a-1802744773732722657-s-sites.googlegroups.com/site/adiwidget/zikir-3.swf','bottom','0px','right','0px','111216','150','300','transparent','ffffff');</script>

<div style="text-align: center;"><embed pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" width="150" height="300" src="https://6481650730899347971-a-1802744773732722657-s-sites.googlegroups.com/site/adiwidget/zikir-3.swf" wmode="transparent" type="application/x-shockwave-flash" quality="high"></embed></div>

Tiada ulasan: