Isnin, 10 Februari 2014

3411. Perjalanan memperolehi ijazah kejaran manusia zaman akhir. Ada yang berjaya dan ada yang kecundang.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com  

Pendidikan Kini Semakin Dekat Dengan Ilusi Optikal


Setahun lepas negara kita digemparkan dengan kes budak tak dibenarkan masuk ambik UPSR (tak silap aku) atas arahan guru besar sekolah dia dengan alasan budak tu kedatangannya tak mencukupi. Semalam pulak keluar berita ayah buat laporan polis anak kena rotan sebab tak siap kerja rumah, wahaha.

Benda2 camni berlaku kerana ada terjadinya dasar perubahan ke atas corak mendidik yang mengubah sistem dan mentaliti pendidik2 di Malaysia.

Anak2 makin dimanjakan, diberikan protection dan "kekebalan" manakala pihak sekolah khasnya guru2 dimandulkan dengan pelbagai larangan yang agak menyekat kebebasan guru dalam mendisiplinkan anak murid.

Tak boleh sentuh, tak boleh rotan,  tak boleh cubit, tak boleh ketuk pakai pembaris, tak boleh penampar, tak boleh itu tak boleh ini...last2 cikgu jadi macam robot. Robot yang dah tak peduli apa jadi dekat anak2 murid dia sebab takut kena tindakan disiplin. Hasilnya...kau boleh tengoklah video2 couple cium mulut tepi tasik atau pegang kemaluan teman lelaki dan memasukkannya dalam mulut dekat Tasik di Bangi. Itulah hasilnya.

Yang dipersalahkan?
Cikgu.

Selain daripada perubahan tu satu lagi perubahan yang berlaku adalah sistem pentaksiran berdasarkan sekolah. Tidak ada lagi periksa besar. Semuanya bergantung kepada sekolah! Cikgu nilaikan anak murid tiap2 satu dan cikgu sendiri bagi grade sama ada anak murid dia ni cemerlang atau tidak.

Naluri manusia ni mudah aje; dia nak semua orang tengok dia cekap buat kerja. Seorang educator yang baik, dia tau dalam satu kelas, kalau ada 10% yang cemerlang, dia dah terbaiklah. Educator yang corrupt ni, dia target percentage tinggi,  dia nak A ramai, dia nak result kelas dia lah yang paling terbaik...sebab dalam kepala otak dia, makin ramai dapat A makin hebatlah dia. (benda ni berlaku dekat univerisiti2 kebanyakannya tapi dah mula menyelinap ke sekolah).

Pada orang macam ni, good class result means success in teaching.
Padahal naturally kau tak boleh expect macam tu pun.

Sebab benda macam ni akan menggalakkan kes2 yang terjadi dekat budak yang nak ambik UPSR tapi dihalang tu.

Aku tak tau apa jadi dengan dia dan pihak sekolah tapi aku ingin jelaskan dekat sini; ramai yang tak tau sebenarnya Pengetua dan Guru Besar serta pihak sekolah akan diberikan ganjaran wang ringgit JIKA keputusan pihak sekolah mencapai tahap kelulusan tertentu yang telah ditetapkan Kementerian. (tahun ni aku tak tau ada lagi ke tak) jadi ada Pengetua dan Guru Besar yang dengan sengaja menghalang anak murid supaya mereka tidak duduk dalam peperiksaan JIKA pelajar tersebut berisiko untuk menjatuhkan percentage lulus.

Faham tak apa aku tulis? Jadi apa yang berlaku sekarang ini adalah pihak sekolah sendiri berebut2 nak menjaga statistik sekolah supaya peratusan markah kelulusan mereka meningkat atau maintain on par.

Di sinilah besar kemungkinan akan berlaku marking simulation antara pihak sekolah dan jugak pihak guru sendiri. PIhak sekolah berebut nak percentage bagus dan pihak guru pulak nak kejar anugerah cemerlang, jadi marking dibuat bukan untuk mengajar....tapi untuk dapat imbuhan.

Mengajar kerana nak dapat statistik bukan mengajar untuk develop manusia itu.

AKU SURE ini akan berlaku tahun ni selepas pengenalan kepada sistem pentaksiran berdasarkan sekolah dilangsungkan kerana tidak ada cikgu yang mahu dilihat sebagai failure.

Selain daripada itu, sistem database yang perlu diisi oleh guru2 juga seolah2 menggalakkan cikgu2 ambik jalan mudah.....tah apa tah istilah dia, aku tak sure tapi setiap pelajar perlu melalui peringkat2 tertentu yang perlu diselia oleh guru week by week rasanya. Band 1, Band 2 Band 3 dan seterusnya....Apa yang cikgu2 malas ni akan buat adalah bagi aje kelulusan awal kepada semua pelajar dalam kelas dia dan lepas2 tu tak payah peduli lagi nak isi  atau tidak database tu.

Isi awal2 semua budak lulus dengan keputusan cemerlang kemudiannya berebut nak dapat anugerah cemerlang sebab result budak2 semua bagus2. Padahal, budak2 darjah, 5 darjah 6 pun kadang2 ada yang tak reti membaca lagi. Dalam bab ni, cikgu lah yang perlu belajar bertanggungjawab.

Apa yang aku harapkan adalah pada pihak pentadbiran sekolah, khasnya pihak pengetua dan guru besar, janganlah sekali2 letak tekanan kepada cikgu2 supaya simulate-kan grading diorang untuk naikkan prestasi sekolah sebab itu hanya akan create illusion our education system are doing well. Cikgu2 pulak, tolonglah fikir balik, kenapa kau jadi cikgu. Adakah untuk mendidik? Atau kau hanya pandang profesion cikgu sebagai satu kerja? Jika kau pandang profesion cikgu sebagai satu kerja yang kau perlu buat untuk dapat, tolonglah, resign dan gi buat MLM. You deserve it.

Saban hari kita tengok result periksa makin lama makin hebat. Makin ramai yang dapat A, semua A, berbelas A, berpuluh A pun ada. Tapi risau jugak sebenarnya sebab melalui apa yang aku nampak sekarang ni, kita dah jadi terlalu menekan kepada budak2. Pagi pegi sekolah, petang pegi sekolah agama, balik dah terlelap. Masa dengan family pun dah tak ada. Jumpa mak ayah pun masa makan malam aje.

Seolah2 budak2 tu dah kena ikut office hour.
Sumber: http://cursingmalay.blogspot.com/2014/02/pendidikan-kini-semakin-dekat-dengan.html


Muka Muka Tembok Yang Khianat Kepada Perjuanan Rakyat ?

Zahar Jaa
Sudah Tidak Beriringan.... Cabaran Dalam PerJuangan Hanya Separuh Jalan....


Kesabaran Bersama Tidak Dapat diPertahanKan...


Membawa Haluan...MeninggalKan Rakan dan Kawan hingga Merubah Kesetiaan...


Apepun..Harap DSAI kekal Strong with PAKATAN RAKYAT...!!!


yang Pergi biarlah Pergi....yang Setia Bersama Lebih MengHargai Dato Seri.. 


Dicatat oleh atsixty di 2:32 PM 
Sumber: http://atsixty-zakriali.blogspot.com/2014/02/muka-muka-tembok-yang-khianat-kepada.html

Kenali Qutaibah Ibnu Muslim Dan Sejarah Islam di China

ijoks2009 at Kami SokongTokguru - 13 minutes ago
[image: Masjid Id Kah, Kashgar, Xinjiang. Masjid ini adalah salah satu masjid terbesar di Cina dengan daya tampung 20.000 jamaah.] Hari ini jumlah umat Islam di Cina lebih dari 22 juta orang. Meski dikekang oleh pemerintah komunis Cina, ternyata pertumbuhan umat Islam tetap menunjukkan pergerakan progresif di negeri Mao Zedong ini. Namun tahukah Anda, siapa yang membawa ajaran Islam ke wilayah ini? Berikut ini kisahnya. Pembawa ajaran Islam di negeri Cina adalah Qutaibah bin Muslim bin Amr bin Husein bin al-Amir, Abu al-Hafsh al-Bahili, seorang panglima besar yang terkenal dalam s... more »

WAKIL JEPUN DATANG MOHON MAAF DGN DSAI KERNA LARANGAN TEMPOHARI

atsixty at ZAKRI ALI - 21 minutes ago
Raden Nasta Alviks II [image: WAKIL JEPUN DATANG MOHON MAAF DGN DSAI KERNA LARANGAN TEMPOHARI Apalagi modal UMNO nk sekat kebebasan DSAI] *Apalagi modal UMNO nk sekat kebebasan DSAI*

Sesuatu Yang Menarik Di Dalam Almari ini

Nas Rul at dairishare - 43 minutes ago
Sesuatu yang hanya benar-benar membuatkan saya mahu menjadi kanak-kanak kembali, apabila dunia ini penuh dengan keajaiban dan tanda tanya. Itulah apa yang berlaku apabila saya melihat apa yang bersembunyi di dalam almari pakaian agak luar biasa bagi saya. Sesuatu yang saya impikan semasa kecil saya. Bilik permainan besar yang saya lihat. Setiap kanak-kanak ada imaginasi yang luas ..Bagaimana dengan anda?

APANAMA

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
APANAMA ------------------------------ MALAYSIA's healthcare is among the best and cheapest in the world Posted: 09 Feb 2014 05:04 AM PST You are subscribed to email updates from APANAMA To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powered by Google Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610

Belantan

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
Belantan ------------------------------ - Murugiah pertikai Waythamoorthy? - Anwar sudah mula bayangkan dia MB Selangor? - Dialog provokasi Teresa mang-Kok? Murugiah pertikai Waythamoorthy? Posted: 09 Feb 2014 10:11 PM PST Tindakan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P. Waythamoorthy yang menyalahkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sehingga memaksa beliau meletak jawatan dipertikaikan. Bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T. Murugiah mendakwa, tindakan tersebut sengaja mahu mengaburi mata masyarakat India yang masih tert... more »

Panas! Satu lagi PRK akan berlaku

PBO™ at pen buruk online ™ - 1 hour ago
Kalau kita tengah panas sekarang dengan *#PRK DUN Kajang,* satu lagi PRK akan berlaku. Tetapi kali ini dari kem *Barisan Nasional.* Siapa kata PKR saja pandai buat Pilihanraya Kecil? hehehehe .. Barisan Nasional pun pandai juga. Jika *Tan Sri Abdul Taib Mahmud* meletak jawatan, yang pasti akan *meletak jawatan* atas sebab - sebab tertentu, maka kita tidak dapat menolak PRK sekali lagi. {baca lagi klik butang papar ... } 5 artikel pilihan pembaca hari ini Oops! Make sure JavaScript is enabled in your browser. PETALING JAYA: Satu lagi Pilihan Raya Kecil (PRK) bakal diadakan tahun ... more »

Bagaimana Jika Ada Pihak Tawarkan RM1200 Untuk Botakkan Rosmah Mansor?

atsixty at ZAKRI ALI - 1 hour ago
[image: Photo: Isnin, 10 Februari 2014. MENNGHINA PEMIMPIN MELAYU ISLAM MENGANCAM KESELAMATAN NEGARA Bagaimana Jika Ada Pihak Tawarkan RM1200 Untuk Botakkan Rosmah Mansor? Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mengecam keras kenyataan 'kurang masak' Menteri Dalam Negeri Zahid Hamidi dalam isu tawaran tampar ke atas Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok. Ketika banyak pihak menggesa tindakan sewajarnya terhadap kumpulan yang membuat tawaran melampau berbentuk ugutan itu, Zahid tanpa rasa bersalah mempertahankan kumpulan tersebut dan menganggap tawaran tampar itu bukan suatu ancaman kesel... more »

The Unspinners

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
The Unspinners ------------------------------ - Kerja PAS ke Syiah Kedah? Jahat dan busuk hati betoi... - Tun M dah, Nik Aziz dan Taib pun dah ...Kit Siang bila? - Semua tuduhan salah ... Sarawak Report kantoi lagi - Kenapa DAP sikit-sikit tuduh UMNO ugut Mei 13? - Orang marah disalahkan, tapi pesalah di pertahankan? - Kumpul duit bu tunggal tapi Teresa andartu kebas Kerja PAS ke Syiah Kedah? Jahat dan busuk hati betoi... Posted: 09 Feb 2014 10:30 PM PST Kan bagus 40 riu ummah bersama selawat dan mengimarahkan bbukan kelahiran nabi muhammad kekasi... more »

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
Dialog Dewasa Kritik Berasa ------------------------------ - EMEL DI SEBALIK PEMBUANGAN 23 KAKITANGAN PKNS - ANWAR HINA ZAINUDIN MAIDIN KETURUNAN INDIA (PAKISTAN/BANGLA) & GRED PENDIDIKAN RENDAH - LAGI PEMAKAN BABI DIBURU! EMEL DI SEBALIK PEMBUANGAN 23 KAKITANGAN PKNS Posted: 09 Feb 2014 10:51 PM PST Email dari Artiqualist – Assalamualaikum WRT dan salam sejahtera. Sebelum itu, Penulis ingin memanjatkan kesyukur kehadrat Allah SWT kerana mengurniakan rahmat dan keberkatan untuk kita hidup di Malaysia yang aman ,makmur dan dilimpahi rezeki yang melimpah ruah. Se... more »

Kami Sokong Tokguru

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
Kami Sokong Tokguru ------------------------------ Tiga Mayat Masih Belum Di Kenal Pasti(Video Inside) Posted: 09 Feb 2014 10:27 PM PST [image: madinah fire.jpg] Gabenor Madidah ,Putera Faisal bin Salman mengucapkan takziah mewakilin kerajaan kepada keluarga 13 jemaah yang meninggal dunia dalam kebakaran hotel di Madinah pada hari Sabtu lalu. Sehingga hari ini 10 mangsa telah dikenal pasti, termasuk seorang wanita Algeria, seorang lelaki British dan lapan orang Mesir. Tiga mayat di Hospital King Fahd masih belum dikenal pasti, kata jabatan pertahanan awam arab saudi. ... more »

MERBOK TIMES

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
MERBOK TIMES ------------------------------ NAJIB KENA PENAMPAR LEBIH DAHULU DARI TERESA KOK Posted: 09 Feb 2014 10:30 PM PST Sementara ramai tertunggu-tunggu siapakah yang berani menyahut cabaran untuk menampar muka Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok demi mendapatkan ganjaran wang tunai RM1,200 yang ditawarkan oleh sebuah NGO, secara tiba-tiba keluar berita mengenai peletakan jawatan pemimpin Hindraf, P Waytha Moorthy sebagai timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Ahli Dewan Negara berkuatkuasa 10 Februari. Meletak jawatan dalam suasana politik tidak menentu sambi... more »

oyabun

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
oyabun ------------------------------ Anwar tak dapat duri, selar pun jadi? Posted: 09 Feb 2014 09:14 AM PST Siakap senohong, gelama ikan duri, bercakap bohong sebab nak jadi Perdana Menteri. Itu dahulu. Kini Siakap senohong gelama ikan selar, bercakap bohong, sebab nak jadi Menteri Besar. Jika diberi pilihan boleh diubah peribahasa ini daripada yang awal, yang di atas mungkin paling sesuai menggambarkan sikap Anwar Ibrahim sejak PKR mengatur PRK DUN Kajang selepas beliau gagal jadi Perdana Menteri. Tidak perlu diulang, rakyat tentu masih ingat Ketua Pembangkang itu menaf... more »

Panglima Perang Cyber

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
Panglima Perang Cyber ------------------------------ - Blog DAP INSIDER - @TERESAKOK - Goldsino - Direct Tender - @Anwaribrahim - @Khalid_Ibrahim - Mengenal asal usul golongan anti hadis dan kaitan dengan Yahudi Hungray Dr Goldziher - Kenyataan MDN Zahid_Hamidi Jamin Tidak Akan Campur Tangan Polis @PDRMsia Kuatkuasa Undang-Undang - Video CNY @TeresaKok Yang 'Halal' Ditonton - 4 Beradik Ibubapa Ditahan di #Sweden Mula Bersekolah Hari in - Video - Puluhan Ribu Hadir Semalam Bersama MB Kedah @MukhrizMahathir Mahabbatur Rasul #KedahBerselawat #Han... more »

BULETIN RAKYAT

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
BULETIN RAKYAT ------------------------------ ANDA FIKIR TS KHALID TIDAK BIJAK BERPOLITIK... Posted: 09 Feb 2014 07:24 PM PST Sejak Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang disengajakan, ramai di kalangan ahli PKR yang menyokong dengan hujah bahawa langkah tersebut terpaksa dilakukan kerana kelemahan berpolitik Tan Sri Khalid Ibrahim, menteri besar Selangor. Mereka memuji Khalid hebat dalam pentadbiran, tetapi pada masa yang sama, mengeji beliau tidak mahir berpolitik. Apakah betul dakwaan mereka? *Menaikkan rizab Selangor* Mari kita bermula dari 2008. Kha... more »

Pendidikan Kini Semakin Dekat Dengan Ilusi Optikal

Mantot at Cursing Malay : Terus Terang - 2 hours ago
Setahun lepas negara kita digemparkan dengan kes budak tak dibenarkan masuk ambik UPSR (tak silap aku) atas arahan guru besar sekolah dia dengan alasan budak tu kedatangannya tak mencukupi. Semalam pulak keluar berita ayah buat laporan polis anak kena rotan sebab tak siap kerja rumah, wahaha. Benda2 camni berlaku kerana ada terjadinya dasar perubahan ke atas corak mendidik yang mengubah sistem dan mentaliti pendidik2 di Malaysia. Anak makin dimanjakan, diberikan protection dan "kekebalan" manakala pihak sekolah khasnya guru2 dimandulkan dengan pelbagai larangan yang agak menyekat ... more »

MENARIK DUIT DAN PERANG – APA KAITANNYA…?

admin at Military of MalaysiaMilitary of Malaysia - 2 hours ago
(NOTA PENULIS : INI MERUPAKAN ARTIKEL SANTAI, SUSULAN DARI ARTIKEL INI AKAN ADA DENGAN LEBIH TERPERINCI BERDASARKAN INSIDEN DARI KEADAAN SEMASA) 1. Emas dan permata sejak zaman tok kaduk lagi sememangnya didarjatkan sebagai kedaulatan seseorang atau institusi seperti perbadanan atau negara. 2. Lihatlah bagaimana darjat matawang Amerika Syarikat diturunkan darjatnya beberapa tahun dahulu akibat beberapa […]

Muka Muka Tembok Yang Khianat Kepada Perjuanan Rakyat ?

atsixty at ZAKRI ALI - 2 hours ago
Zahar Jaa [image: Photo: Sudah Tidak Beriringan.... Cabaran Dalam PerJuangan Hanya Separuh Jalan.... Kesabaran Bersama Tidak Dapat diPertahanKan... Membawa Haluan...MeninggalKan Rakan dan Kawan hingga Merubah Kesetiaan... Apepun..Harap DSAI kekal Strong with PAKATAN RAKYAT...!!! yang Pergi biarlah Pergi....yang Setia Bersama Lebih MengHargai Dato Seri..] *Sudah Tidak Beriringan....* * Cabaran Dalam PerJuangan Hanya Separuh Jalan....* * Kesabaran Bersama Tidak Dapat diPertahanKan...* * Membawa Haluan...MeninggalKan Rakan dan Kawan hingga Merubah Kesetiaan...* * Apepun..Harap DSAI... more »

Video Tentera Afrika Bertempiaran Lari Di Tembak Chimpanzee

Nas Rul at dairishare - 2 hours ago
Jangan Sesekali Memberikan Chimpanzee Sebuah Senjata AK-47

Tiga Mayat Masih Belum Di Kenal Pasti(Video Inside)

ijoks2009 at Kami SokongTokguru - 2 hours ago
[image: madinah fire.jpg] Gabenor Madidah ,Putera Faisal bin Salman mengucapkan takziah mewakilin kerajaan kepada keluarga 13 jemaah yang meninggal dunia dalam kebakaran hotel di Madinah pada hari Sabtu lalu. Sehingga hari ini 10 mangsa telah dikenal pasti, termasuk seorang wanita Algeria, seorang lelaki British dan lapan orang Mesir. Tiga mayat di Hospital King Fahd masih belum dikenal pasti, kata jabatan pertahanan awam arab saudi.
Sumber: HOME. 
<div class="homeFlashClockItem" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; margin: 23px auto 0px; outline: 0px; padding: 0px; text-align: center; vertical-align: baseline; width: 400px;">
<iframe frameborder="0" scrolling="no" src="http://www.clocklink.com/html5embed.php?clock=012&amp;timezone=PST&amp;color=black&amp;size=170" style="border-width: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; height: 170px; margin: 0px; outline: 0px; overflow: hidden; padding: 0px; vertical-align: baseline; width: 170px;"></iframe></div> 
<div style="text-align: center;">
<embed align="middle" allowscriptaccess="sameDomain" height="305" name="nackvision_timer04" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" quality="high" src="http://nackvision.com/goodies/clocks/nackvision_timer04.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="303"></embed><br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; direction: rtl; margin-bottom: 0.0001pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;"> 

Tiada ulasan: