Jumaat, 14 Februari 2014

3443. Susuilah bayi sehingga usia dua tahun.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com    


Inilah Sebab Mengapa Al-Quran Menyuruh Susukan Bayi Sehingga 2 Tahun

"Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan menyusukannya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepada Kulah mu kembali. " ( Al Quran, 31:14 )

Air susu ibu adalah suatu campuran ciptaan Allah yang luar biasa sebagai sumber makanan terbaik bagi bayi yang baru lahir dan sebagai zat yang membantu tubuhnya terhadap penyakit. Bahkan makanan bayi yang dibuat dengan teknologi masa kini tidak mampu menggantikan sumber makanan yang menakjubkan ini.

Setiap hari ditemui satu demi satu manfaat baru air susu ibu bagi bayi. Salah satu fakta tentang air susu ibu adalah dengan menyusu bayi selama dua tahun selepas kelahiran sungguh amat bermanfaat. (Rex D. Russell, Design in Infant Nutrition, www . Icr.org/pubs/imp-259.htm)

Allah memberitahu kita maklumat penting ini sekitar 14 abad yang lalu yang hanya diketahui melalui ilmu pengetahuan baru-baru ini, dalam ayat Nya.

Air susu ibu mengandung zat-zat pemakanan penting iaitu:

Karbohidrat
Karbohidrat utama adalah laktosa (gula susu) yang sesuai dengan keadaan biologi atau sistem pencernaan bayi. Laktosa berperanan penting sebagai sumber tenaga. Laktosa mudah diurai menjadi glukosa dan galaktosa dengan bantuan enzim laktase yang sudah ada dalam mukosa saluran pencernaan bayi sejak lahir.

Ya, pada pencernaan bayi terdapat enzim yang mencerna laktosa tersebut. Glukosa dan galaktosa berperanan dalam perkembangan sistem saraf dan pertumbuhan otak, mielinisasi dan pematangan otak agar otak tumbuh optimum. Selain itu, zat ini juga membantu penyerapan kalsium dan magnesium di masa pertumbuhan bayi. Bahkan, membantu pertumbuhan bakteria usus yang baik (lactobacillus bifidus) dan menghalang pertumbuhan bakteria berbahaya.

Protein
Kandungan protein seimbang dengan keperluan bayi. Dalam susu ibu, jenis proteinnya adalah whey yang mempunyai ukuran molekul lebih kecil. Protein jenis whey ini mempunyai sifat mudah dicerna. Komponen asas dari protein adalah asid amino yang berfungsi sebagai pembentuk struktur otak.

Protein berguna untuk pertumbuhan dan perkembangan sistem kekebalan tubuh dan untuk pertumbuhan otak serta menyempurnakan fungsi pencernaan. Protein juga memberi lapisan pada dinding usus bayi baru lahir yang masih telap terhadap protein serta berperanan sebagai perlindungan terhadap pelbagai risiko jangkitan bakteria/virus yang boleh masuk melalui pencernaan. Ya, protein dalam susu ibu dapat membantu menghancurkan bakteria dan melindungi bayi dari jangkitan.

Lemak
Kandungan zat pemakanan terbesar di dalam susu ibu adalah lemak. Lemak merupakan sumber kalori atau tenaga utama yang terdapat dalam susu ibu. Kadar lemak susu ibu berubah-ubah secara automatik sesuai dengan keperluan pemakanan bayi dari hari ke hari. Lemak boleh diolah, dicerna dan diserap baik kerana dalam susu ibu terdapat enzim lipase yang bertugas membantu proses metabolisme lemak.

Ada sekitar 200 jenis asid lemak, iaitu 80 peratus asid lemak tak tepu, antara lain asid linolenat omega 3, EPA dan DHA serta asid linoleat omega-6 ARA yang berperanan penting dalam perkembangan otak, pertumbuhan sel-sel otak, myelination rangkaian saraf, serta ketajaman penglihatan. Lemak rantai panjang atau long chain poly unsaturated fatty acid (LC-PUFA) merupakan jenis lemak yang sangat diperlukan dalam perkembangan otak bayi.

VITAMIN DAN MINERAL
Susu ibu mengandung vitamin dan mineral penting yang diperlukan bayi. zat
pemakanan mikro penting itu antara lain vitamin A, vitamin C, vitamin D, zat besi, tiamin, riboflavin, kalsium, fosforus, fluorin.

- Vitamin
Misalnya, vitamin D membantu bayi menggunakan kalsium untuk pertumbuhan tulang. Vitamin K yang diperlukan untuk proses pembekuan darah terdapat dalam susu ibu dengan jumlah yang cukup dan mudah diserap.

- Zat Besi
Zat besi diperlukan untuk menghasilkan hemoglobin, bahagian dari sel-sel darah merah yang membawa oksigen ke seluruh tubuh, zat besi pun penting untuk pertumbuhan otak bayi. Zat besi yang terkandung dalam susu ibu juga mudah diserap.

- Fluorin
Fluorin membantu membentuk gigi yang kuat dan mencegah gigi berlubang.

Untuk mereka yang bergelar ibu di luar sana, susukan bayi anda sendiri secara ekslusif sehingga enam bulan dan dihentikan pada usia 2 tahun. Katakan tidak pada susu formula. [harun yahya / docstoc]

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com


Sumber: http://detikislam.blogspot.com/2014/02/inilah-sebab-mengapa-al-quran-menyuruh.html


Rahsia 7 Simpul Ghaib pembuka rezeki












RAHSIA 7 Simpul Ghaib merupakan sesuatu yang dasyat! sesiapa sahaja memiliki 1 dari 7 simpul ghaib ini akan merasakan sendiri perubahan rezeki. 
Mungkin nampak seperti gimik, tetapi kami beri jaminan kepada anda, 

"JIKA FAKIR MISKIN DIBERI SALAH SATU SIMPUL DARI 7 SIMPUL INI maka, adalah MUSTAHIL si fakir miskin itu akan terus miskin"

Kaedah ini akan dikongsikan oleh Prof Dr. Hj. Shahrin Abd Rahman dalam satu seminar " Rahsia 7 Simpul Ghaib Yang Terahsia". 

Peserta akan didedahkan satu persatu tentang simpul ini.

Bagi yang mengalami masalah rezeki, benar-benar kesempitan, masalah tidak selesai, sakit berpanjangan dan paling penting tertekan dengan masalah rezeki, kami merayu anda untuk menyertai program ini. 

Ia bukan amalan kuasa minda atau potensi diri dan bukan juga amalan karut marut yang semakin banyak sekarang ini. 

Ia adalah kaedah yang digunakan oleh para ulama' dan guru-guru pondok serta keberkesanannya sudah terbukti!‎

Sekiranya berminat anda boleh terus ke laman sesawang www.seminar2u.net 

[Advertorial] ‎




Sumber: http://milosuam.blogspot.com/2014/02/rahsia-7-simpul-ghaib-pembuka-rezeki.html
https://www.facebook.com/blogmilosuam

Join us as Impian Sarawak volunteer. The details of upcoming project is as follow:

atsixty at ZAKRI ALI - 12 hours ago
Democratic Action Party [image: Join us as Impian Sarawak volunteer. The details of upcoming project is as follow: Constituency: Kedup, Serian Project: Gravity Feed Water System Project date: 22-30 March == VOLUNTEER To know more about volunteering for Impian Sarawak, click here: http://www.impiansarawak.com/bm/resources/docs/Impian%20Sarawak%20Volunteer_FAQ.pdf To register your interest to volunteer, click here: https://docs.google.com/forms/d/1Ol_PRmGWRcB28siMXvB8Hjib16hqo6g8SqNJ2dqfzMI/viewform For more information, email impiansarawak@gmail.com === IMPIAN SABAH & IMPIAN SARAWAK ... more »

TUDUH KEADILAN BERTELAGAH SEDANGKAN DALAM UMNO KINI MEREKA SEDANG BERGUMPAL SESAMA MEREKA SEHINGGA MAU HERET KE MAHKAMAH.

OMAK KAU!!!! at Omak Kau!!!! - 12 hours ago
*Kata dulang paku serpih .. kata parti lawan tetapi parti sendiri lebih teruk dia punya lebih ..Itulah UMNO kalau nak tahu .. canang sana sini beritahu rakyat betapa KEADILAN kini sedang menghadapi masalah sedangkan realitinya partinya sendiri jauh lebih teruk dia punya masalah sampai nak heret sampai masuk mahkamah.ADUN yang dikatakan bekas Ketua Bahagian UMNO suatu bahagian bakal nak saman Timbalan Ketua Bahagian UMNO bahagian yang sama atas alasan memfitnah.Aik!!! .. baru tahu ke ketua-ketua UMNO kaki fitnah???? .. Masalahnya nanti ADUN ini pula akan disaman balas s... more »

Koleksi Gambar Lawak - 369

Nas Rul at dairishare - 12 hours ago
koleksi gambar lawak

Program Anwar Ibrahim — Jumaat, 14 Febuari 2014 #Anwar4Kajang

ReJaM© at MiLo SuaM - 12 hours ago
‎PROGRAM Datuk Seri Anwar Ibrahim di Kajang"Majlis Penerangan Merakyatkan Ekonomi Selangor"‎Hari: JumaatMasa: 9:00 malamTarikh: 14 Febuari 2014Tempat: Padang Permainan, Taman Impian Murni, Kajang.Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Semua orang dijemput hadir!Jom sertai kempen hashtag #Anwar4Kajang

VIDEO - Debat Kalimah Allah - mai tengok Noh sekolahkan Khalid Samad Gendang Perang

atsixty at ZAKRI ALI - 12 hours ago
*Berdegar-degar Noh Omar menyatakan hasrat untuk berdebat dengan sesiapa sahaja tentang isu Kalimah Allah dari sudut perundangan. Cabaran beliau disahut Khalid Samad seorang MP PAS.* *Setelah karnagkraft membatalkan debat mereka, muncul satu organisasi yang menjayakan satu program berbentuk forum bukannya debat dengan Noh Omar dan Khalid Samad sebagai panel.* *Saksikan sendiri bagaimana Noh Omar sekolahkan Khalid Samad sampai terpacul kelakuannya seperti dalam gambar di atas. Macam nak bertumbuk... kenapa dia berperilaku demikian.. Saksikan video di bawah..* *Tengok dulu... more »

Inilah Sebab Mengapa Al-Quran Menyuruh Susukan Bayi Sehingga 2 Tahun

Detik Islam at Detik Islam - 12 hours ago
"Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan menyusukannya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepada Kulah mu kembali. " ( Al Quran, 31:14 ) Air susu ibu adalah suatu campuran ciptaan Allah yang luar biasa sebagai sumber makanan terbaik bagi bayi yang baru lahir dan sebagai zat yang membantu tubuhnya terhadap penyakit. Bahkan makanan bayi yang dibuat dengan teknologi masa kini tidak mampu menggantikan sumber makanan yang menakjubk... more »

DUNIACACAMARBA

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 13 hours ago
DUNIACACAMARBA ------------------------------ - Shafee Ada Kepentingan dalam Kes Anwar – Latheefa Koya - Kebebasan Akhbar Malaysia Merosot, Lebih Rendah daripada Bangladesh & Myanmar - Tan Sri Adenan Satem KM Sarawak yang Baharu - [Video] Muzakarah Kalimah Allah: "Kecewa Noh Omar Tidak Mampu Sekolahkan Saya" - Khalid Samad Shafee Ada Kepentingan dalam Kes Anwar – Latheefa Koya Posted: 12 Feb 2014 12:52 AM PST [KD] PUTRAJAYA 11 FEB: Biro Guaman & Undang-undang KEADILAN, Latheefa Koya berkata, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah mempunyai kepentingan periba... more »

ALHUSSEYN

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 13 hours ago
ALHUSSEYN ------------------------------ Tahun Kuda Kayu buat MCA! - Jilat jangan tak jilat! Posted: 12 Feb 2014 08:00 AM PST Pada perhimpunan agung parti 2011 dan 2012, MCA meluluskan resolusi tidak menerima apa-apa jawatan dalam Kabinet jika parti itu menunjukkan prestasi buruk pada pilihan raya umum 2013. Bagaimanapun, pada mesyuarat agung luar biasa 20 Okt tahun lepas, para perwakilan menolak usul untuk membatalkan keputusan itu. Kini hanya baru 3 bulan berlalu, usul itu ditolak, MCA seolah-olah seperti orang yang gila talak, mahu mengadakan EGM sekali lagi dalam u... more »

DIALOG RAKYAT

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 13 hours ago
DIALOG RAKYAT ------------------------------ - Afidavit Najib perlu ditolak kerana kesalahan pada nama, kata bekas polis - Guru tetap berdemonstrasi, janji Muhyiddin hanya penyedap hati - Bantah SPPBS, guru himpun di Putrajaya 22 Februari ini - Kebebasan akhbar Malaysia merosot, lebih rendah dari Bangladesh & Myanmar - PSM tak tanding PRK Kajang, sedia kerjasama lawan BN - Lebih 1,000 perwakilan ke konvensyen Pakatan Rakyat 8 Mac - Shafee ada kepentingan dalam kes Anwar – Latheefa Koya - Abdul Taib Kata Umno Rasis? - Cadangan EGM MCA Diketah... more »

Duke of UMNO

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 13 hours ago
Duke of UMNO ------------------------------ - ADUSSSS..!!! INI CERITA JIRAN AZIZUL-SHALWATI DI SWEDEN..? - PANASSS..!!! "EX-AWEK KJ" TETAP CUN WALAU DAH BERANAK 4...!!! - GEGARRR..!!! PENOREH GETAH "DIKELDAIKAN" PAS BALING..!!! - KURANG AJARR..!!! BALACI GEMUK TERESA KOK CUBA TIPU PEGAWAI POLIS..!!! - GEGARRR..!!! TAKUT KAT "DATUK", ANWAR LARI KE LUAR NEGARA..???!!! - BAR COUNCIL SILAP TEMBAK, BUAT MALU ANWAR SAJA LAAAA..!!! - SIAPA MAK BAPAK BUDAK-BUDAK BERTATOO NI..? ADUSSSS..!!! INI CERITA JIRAN AZIZUL-SHALWATI DI SWEDEN..? Posted: 12 Feb 2014 08:... more »

Apa Yang Tersirat

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 13 hours ago
Apa Yang Tersirat ------------------------------ Sodomi II: Mahkamah Belum Sempat Dengar Rayuan Posted: 11 Feb 2014 11:13 PM PST Rayuan Pendakwaraya yang diketuai Tan Sri Shafee Abdullah, tidak sempat berhujah, atas sebab Peguam Bela Anwar Karpal Singh, memohon agar mahkamah memanggil Pegawai penyiasat Sodomi II pegawai penyiasat yang telah bersara, Supt Jude Blacious Pereira. Karpal berhujah, sebelum ini Hakim Zainal Abidin Md diah telah memutuskan bahawa mantan pegawai polis itu adalah seorang saksi yang berwibawa, atas sebab itu Anwar diminta membela diri. Namun, menuru... more »

tun faisal dot com

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 13 hours ago
tun faisal dot com ------------------------------ 107 dari 115 hotspot! Denggi, Sampah, Banjir dan PR Selangor yang GAGAL saling berkaitan! Posted: 11 Feb 2014 10:32 PM PST *Tahun 2012, Selangor penumbang tertinggi kes demam Denggi. Punca - Pengurusan sampah. Jangan lupa bahawa bukan setakat ia menjadi punca demam denggi, ia juga boleh jadi punca peningkatan banjir, selain akibat pengurusan sungai dan saliran yang lemah. Macam mana PR mentadbir negeri ni?* Baca juga kenyataan Timbalan Menteri, Datuk Seri dr Hilmi Yahaya yang dibuat pada awal Januari mengenai kes Dengg... more »

Rahsia 7 Simpul Ghaib pembuka rezeki

ReJaM© at MiLo SuaM - 13 hours ago
‎RAHSIA 7 Simpul Ghaib merupakan sesuatu yang dasyat! sesiapa sahaja memiliki 1 dari 7 simpul ghaib ini akan merasakan sendiri perubahan rezeki. ‎Mungkin nampak seperti gimik, tetapi kami beri jaminan kepada anda, "JIKA FAKIR MISKIN DIBERI SALAH SATU SIMPUL DARI 7 SIMPUL INI maka, adalah MUSTAHIL si fakir miskin itu akan terus miskin"Kaedah ini akan dikongsikan oleh Prof Dr. Hj. Shahrin Abd

Subahanallah,Kejadian Air Laut Surut Selama 3 Hari Berlaku Di Indonesia

ijoks2009 at Kami SokongTokguru - 13 hours ago
*P**ENDUDUK panik dengan fenomena pelik ini.* *JAKARTA -* Air laut di sepanjang perairan utara Banten semenjak hari Selasa (4-2-2014) hingga hari Jumaat (7-2-2014) tiba-tiba surut selam 3 hari berturut-turut hingga mencapai sejauh satu kilometer jauhnya. Penduduk setempat, Tio Salim, mengatakan fenomena aneh ini tidak pernah terjadi sebelum ini. Apa yang pelik katanya lagi, di tengah-tengah laut muncul pulau seperti jalan berliku yang menghubungkan antara wilayah Karang Antu dengan pulau-pulau kecil di perairan tersebut. Fenomena ini membuat penduduk setempat kebingungan sekaligus ta... more »

Cucu Tok Selampit

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 15 hours ago
Cucu Tok Selampit ------------------------------ Sanjay Dutt Ditangkap Dalam Operasi Alien (Pemandu Teksi Warga Asing) Kerjasama SPAD, Imigresen & PDRM Posted: 12 Feb 2014 05:27 AM PST Satu Ops TEGAS ALIEN (Pemandu Teksi Warga Asing) anjuran Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) bersama Polis Di Raja Malaysia (PDRM), Jabatan Imigresen dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) telah dilaksanakan sejak petang tadi bagi membanteras aktiviti 'Pemandu Teksi Warga Asing dan Teksi Tidak Guna Meter (TGM)'. Lokasi bertempat di Cheras, Kajang dan Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Kesemua ... more »

TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 17 hours ago
TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT ------------------------------ Taib Mahmud Bersara,Adenan Satem Ketua Menteri Baru Posted: 12 Feb 2014 01:46 AM PST Anwar Tidak Langgar Undang2 Pilihanraya - SPR Posted: 11 Feb 2014 09:45 PM PST You are subscribed to email updates from TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powered by Google Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610

Bantal Khas Untuk Belajar Bercium

Nas Rul at dairishare - 17 hours ago
Emily Grace King, seniman asal Florida, AS telah mencipta bantal unik tapi sedikit aneh dan menakutkan untuk orang yang "selamanya sendirian". Bantal yang diberi nama "The Make-Out Practice Pillow", ini diilhamkan bahawa ramai orang, khususnya remaja, telah berlatih bercium dengan bantal. Secara kebetulan, Grace menemui patung semasa sedang membuang sampah, beliau mendapat idea kemudian menjahit bahagian wajah patung ke sebiji bantal. Saya tidak yakin orang mahu mencium dengan bantal ini, bagi saya bantal itu kelihatan sedikit seram.

Isteri kalian pasti ghairah habis kalau ..

PBO™ at pen buruk online ™ - 18 hours ago
Sebagai lelaki, anda hanya tahu bahagian yang sering diberi tumpuan dan diterokai. Kalau ikut kata nafsu, mata dan perhatian hanya tertumpu pada dada dan gerak tubuh. Namun sebenarnya apabila sudah anda miliki seseorang wanita itu, perlu untuk dijadikan panduan dan ilmu penting bagi anda mengetahui bahagian mana sebenarnya perlu diberikan perhatian lebih. Ketahuilah yang wanita mempunyai deria pengesan yang sangat kuat di bahagian lain pada tubuh badannya dan bahagian yang anda abaikan ini sebenarnya membantu dirinya terangsang. Antaranya termasuk rambut. Mengekalkan rambut yang can... more »

Al Ikram

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 19 hours ago
Al Ikram ------------------------------ KERANAMU BERAS DAH DITURUNKAN HARGA... Posted: 11 Feb 2014 09:42 PM PST You are subscribed to email updates from Al Ikram To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powered by Google Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610

KHIDMAT MERU

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 19 hours ago
KHIDMAT MERU ------------------------------ Majlis Ramah Mesra Skimsel. Posted: 11 Feb 2014 05:52 PM PST Majlis Ramah Mesra Skimsel (Skim Mikrokredit Selsngor) di kediaman YAB Mb. Jumlah peminjam Skimsel adalah 8501 orang usahawan miskin. Orang India seramai 215 orang , orang Cina seramai 79 orang, orang Melayu seramai 8189 orang dan bakinya18 orang dari bangsa2 iban dan kadazan yg menetap di Selangor. Alhamdulilah ramai yg asalnya berpendapatan RM1,300 sebulan sektarang beroleh RM 4,000 hingga RM 5,000 sebulan berkat usaha mereka dan bantuan kerohanian, ilmu usahawan... more »

Sumber: DasHBoarD. 
HTML NOTE FOR SHARE: 

<div style="text-align: center;">
<b>s3v3n</b></div>
<div style="text-align: center;">
<embed height="200" src="http://flash-clocks.com/free-flash-clocks-blog-topics/free-flash-clock-190.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="200" wmode="transparent"></embed><br /></div>
<div style="text-align: center;">
<b>s3v3n</b></div>

<div class="homeFlashClockItem" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; margin: 23px auto 0px; outline: 0px; padding: 0px; text-align: center; vertical-align: baseline; width: 400px;">
<iframe frameborder="0" scrolling="no" src="http://www.clocklink.com/html5embed.php?clock=012&amp;timezone=PST&amp;color=black&amp;size=170" style="border-width: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; height: 170px; margin: 0px; outline: 0px; overflow: hidden; padding: 0px; vertical-align: baseline; width: 170px;"></iframe></div> 

<div style="text-align: center;">
<embed align="middle" allowscriptaccess="sameDomain" height="305" name="nackvision_timer04" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" quality="high" src="http://nackvision.com/goodies/clocks/nackvision_timer04.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="303"></embed><br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; direction: rtl; margin-bottom: 0.0001pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
s3v3n

s3v3n

Tiada ulasan: