Jumaat, 14 Februari 2014

3449. Miskin setelah kaya.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com    


Billionaire Yang Patut Dicontohi

Written By canang 


Berikut adalah catatan yang menarik mengenai Sulaiman al-Rajhi, pemilik al-Rajhi Bank iaitu bank Islam paling besar di dunia. Anggaran harta beliau yang dimiliki oleh Forbes adalah USD 7.7 bilion.

Namun kini beliau hanya tinggal sehelai sepinggang. Hartanya telah pun diberikan kepada anak-anaknya dan juga projek-projek wakaf. Ini adalah contoh orang kaya yang beriman yang dapat kita jadikan teladan selain dari kisah Ahmad Dawjee Dadhaboy yang mewakafkan tanahnya di ‘Golden Triangle’ Kuala Lumpur.

Bagaimana Sulaiman al-Rajhi Bermula?

  1. Bermula dengan bisnes money exchange dan melihat masih belum ada bank Islam yang wujud, kira-kira 30 tahun dahulu.
  2. Berjumpa dengan pengurus (CEO barangkali) Bank of England dan juga pelbagai bank pusat tentang idea bank Islam, menyakinkan mereka bagaimana perbankan halal dapat mengukuhkan lagi ekonomi dunia kerana orang Islam dan Kristian tidak dapat berurusniaga dengan riba.
  3. Bermula di London dan setelah berjaya kembali ke Arab Saudi dengan sokongan mufti besar, Sheikh Abdul Aziz Bin Baz.
Menjadi Miskin Semula Setelah Kaya

  1. Beliau pernah jatuh sebanyak dua kali, dan ‘miskin’ kali ketiga ini merupakan kehendaknya sendiri dan ia memberikan ketenangan dalam diri. Hartanya telah diberikan kesemuanya kepada anak-anak dan projek-projek wakaf.
  2. Sebahagian harta telah dibahagikan terlebih dahulu kepada anak-anaknya untuk mengelakkan isu perebutan harta yang merugikan syarikat, masyarakat dan negara.
  3. Sebahagian yang lain digunakan untuk projek-projek wakaf SAAR Foundation dan kesemua ini dilakukan semasa masih hidup dan bukan efektif selepas mati seperti yang selalu dibuat ramai orang.
Bertindak, bukan Sekadar Komplen

Antaranya …

  1. Beliau menyedari pada zamannya tidak wujud bank Islam, maka dengan usaha keras beliau bermula dari bawah.
  2. Beliau melihat proses sembelihan yang tidak sempurna, lalu beliau menubuhkan syarikat yang mengatasi hal berkenaan; al-Watania Poultry. Kini menguasai 40% pasaran di Arab Saudi.
  3. Beliau juga sedar terlalu banyak bahan kimia dalam makanan, maka al-Watania Agricultural terlibat pula menanam sayur secara organik untuk memastikan lebih ramai yang makan makanan yang bebas bahan kimia berbahaya.
Pendidikan Kewangan Anak-anak

  1. Memastikan anak-anak pandai menguruskan bisnes dan pelaburan sendiri seperti anak-anak perlu ‘bekerja’ untuk mendapatkan duit. Tiada istilah dapat duit ‘in exchange of nothing’.
  2. Menjadi mentor terbaik untuk semua anak-anaknya.
  3. Sesibuk mana pun menguruskan bisnes dan pelaburan, pastikan persaudaraan sesama keluarga dijaga dan juga kehidupan di akhirat.
Lagi Yang Menarik

  1. Tidak suka membazir; kenapa perlu pasang langsir tebal dan memasang lampu sedangkan Allah swt telah beri cahaya pada siang hari secara percuma?
  2. Bisnes vs peribadi; memiliki ekuiti syarikat penerbangan dan masih membayar untuk tiketnya.
  3. Merendah diri; masih menaiki penerbangan kelas ekonomi.
  4. Menepati waktu; mempelajarinya pada awal memulakan bisnes kerana pernah lewat beberapa minit menghadiri mesyuarat dengan pegawai syarikat terkemuka di Eropah dan pegawai tersebut enggan berjumpanya kerana kelewatan tersebut.
  5. Tegas dengan prinsip Islam; dijemput menghadiri jamuan makan malam. Keluar dari jamuan tersebut selepas menyedari ada program hiburan yang menyalahi syariat. Menteri bertanggungjawab akhirnya membatalkan program tersebut bagi membolehkan beliau berada dalam majlis tersebut. Itulah kuasa orang kaya yang beriman.
  6. Semuanya baik-baik; Alhamdulillah. Itulah ucapan dari mulut beliau apabila mendengar kilang-kilangnya terbakar. Bukan sekali kejadian itu berlaku, tetapi dua kali.
  7. Semuanya Allah punya; kita cuma pemegang amanah di atas muka bumi.
Ini cuma ringkasan dari saya, kalian dapat membaca berita penuh dari ArabNews melalui link berikut:
Info Penuh.. (
Page not found The requested page could not be found.)

Sumber: 
http://btmmari.blogspot.com/2014/02/billionaire-yang-patut-dicontohi.html
http://www.ohsyiok.com/2012/06/billionaire-yang-patut-dicontohi.html

Billionaire Yang Patut Dicontohi

canang at Cananglahnie - 49 minutes ago
Berikut adalah catatan yang menarik mengenai Sulaiman al-Rajhi, pemilik al-Rajhi Bank iaitu bank Islam paling besar di dunia. Anggaran harta beliau yang dimiliki oleh Forbes adalah USD 7.7 bilion. Namun kini beliau hanya tinggal sehelai sepinggang. Hartanya telah pun diberikan kepada anak-anaknya dan juga projek-projek wakaf. Ini adalah contoh orang kaya yang beriman yang dapat kita jadikan teladan selain dari kisah Ahmad Dawjee Dadhaboy yang mewakafkan tanahnya di ‘Golden Triangle’ Kuala Lumpur. *Bagaimana Sulaiman al-Rajhi Bermula?* 1. Bermula dengan bisnes money exchange d... more »

Sepatutnya TS Khalid lakukan perkara ini sebelum beliau diserang...

Anak Sungai Derhaka at Anak Sungai Derhaka - 51 minutes ago
Tentu ramai yang tak menyedari kenapa agaknya isu penamatan kontrak Azmin Ali dan 22 Kakitangan PKNS tiba-tiba terpadam bila TS Khalid menyatakan akan hasratnya untuk membawa masuk SPRM untuk menyiasat perkara itu. Agak pelik bunyinya itu kerana apa kena mengena SPRM dengan isu penamatan kontrak itu, tak masuk akal langsung tindakan yang hendak dilakukan oleh TS Khalid itu. Sejak dari PKR/PR mengambil alih pemerintahan Kerajaan Negeri Selangor, kira-kira RM40 Juta telah digunakan bagi membiayai Kelab Bolasepak PKNS. Dimana pada tahun awal pengambil alihan pemerintahan pada tahun 2... more »

Koleksi Gambar Lawak - 370

Nas Rul at dairishare - 51 minutes ago
koleksi gambar lawak

Noh Omar Semakin Hari Semakin Mengelabah ??

atsixty at ZAKRI ALI - 51 minutes ago
Dima Ahmy [image: Photo: si noh udang ngaku pulak bukan pakar dalam hukum islam dan perlembagaan. suruh khalid patuhi keputusan fucktua... kenyataan dibuat dlm sesi debat setelah mencabar khalid samad berdebat isu kalimah Allah tp ngaku tidak pakar... kui kui kui... baik debat isu udang sebalik mee apa makna dia...lagi baik... aku mmg tak tau nak debat isu kalimah...tp kalau isu kak mah...anytime !!!] *si noh udang ngaku pulak bukan pakar dalam hukum islam dan perlembagaan. suruh khalid patuhi keputusan fucktua... kenyataan dibuat dlm sesi debat setelah mencabar khalid sama... more »

RAKAMAN BUKU YANG MENGUNDANG KONTROVERSI INI SEDANG BERLEGAR DI ALAM MAYA.

OMAK KAU!!!! at Omak Kau!!!! - 52 minutes ago
*Adakah ini salah satu buku yang diajar kepada anak-anak kita di sekolah? .. Itulah persoalan yang berlegar-legar diminda Omak Kau.Cukup terkejut apabila diberikan rakaman gambar mengenai sebuah buku yang dikatakan salah satu bahan utama untuk mata pelajaran seks di ajar di sekolah .. Sama ada ianya benar atau tidak perlunya pihak berwajip tampil untuk memberikan penjelasan kerana pada Omak kau ini tidak sesuai untuk diajar kepada murid sekolah.Atau mungkin inikah yang dikatakan sistem pelajaran dinegara kita antara yang terbaik didunia?*

Bunyi Pelik Dari Langit,Dan Peringatan Dari AlQuran

ijoks2009 at Kami SokongTokguru - 1 hour ago
Asalamualaikum dan salam bloger, Selepas subuh pagi tadi kebetulan saya mengambil terjemahan alquran dan secara kebetulan membaca surah Al-anbia'. (Surah yang ke 21 dalam juzuk ke 17,mengandungi 112 ayat)Perhatikan angka-angka itu ---------- 1. Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya(hari kiamat),sedang mereka dalam keadaan kelalaian,tidak hiraukan persediaan baginya 2.Tidak datang kepada mereka itu sebarang peringatan yang diturunkan dari Tuhan merekalepas satu-satu melainkan *mereka memasang telinga mendengarnya*sambil mereka mempermain-mainkannya ----------... more »

[TERKINI] Kanak-Kanak 12 Tahun Maut Dilibas Bola Golf | KEJADIAN DI KENINGAU, SABAH

Que Achmad at Que Achmad menulis... - 1 hour ago
*[TERKINI] Kanak-Kanak 12 Tahun Maut Dilibas Bola Golf | KEJADIAN DI KENINGAU, SABAH | *Seorang kanak-kanak perempuan berusia 12 tahun bertarung nyawa hampir 16 jam sebelum disahkan meninggal dunia selepas dipercayai terkena bola golf di *Kelab Golf Keningau.* [image: Budak-Perempuan-12-Tahun-Maut-Terkena-Bola-Golf-Di-Tengkuk] Dalam kejadian jam 2.40 petang, Sabtu lalu, mangsa dikenali sebagai *Alminda Jalimin* bekerja sambilan sebagai kedi dikejarkan ke Hospital Keningau, namun dirawat sebagai sebagai pesakit luar sebelum disahkan meninggal dunia di rumahnya di Taman MDK Keningau p... more »

Jumpa bungkusan misteri: Pesawat dari Singapura buat pendaratan cemas di KLIA

ReJaM© at MiLo SuaM - 1 hour ago
SEBUAH pesawat tambang murah dari Singapura yang membawa 145 penumpang menuju ke Chennai terpaksa buat pendaratan cemas‎ di KLIA pagi Khamis selepas anak kapal menemui sebuah bungkusan di dalam tandas pesawat.Bagaimanapun, selepas diperiksa, pihak bomba dan penyelamat mendapati bungkusan yang ditemui dalam pesawat IndiGo itu mengandungi 3 jongkong emas dengan berat kurang 1kg.‎Pendaratan cemas

Islam Agama Kedua Terbesar di Itali

Detik Islam at Detik Islam - 1 hour ago
Ahli komuniti Muslim Itali telah membincangkan masalah yang dihadapi minoriti Islam di Itali dan pecapaian orang Islam disektor ekonomi Itali. Mereka mengeluh keranan kurangnya status rasmi bagi kumpulan agama terbesar kedua di negara ini. "Angka dari badan statistik nasional Istat mengatakan bahawa ketia ini terdapat sekitar 1,700,000 Muslim di Itali," kata Izzedin Elzir Imam Florence dan pengerusi persatuan Muslim Unione delle Comunità e Organizzazioni Islamiche di Itali (UCOII), pejabat berita ANSA melaporkan pada hari Selasa, 11 Februari lalu. "Ada lebih dari 700 masjid di Ital... more »

ALHUSSEYN

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
ALHUSSEYN ------------------------------ Mamak Cunn dotdot Kaki Kelentong Posted: 12 Feb 2014 07:32 PM PST Mangkuk Ayun ni ngaku *kenal Anwar sejak di MCKK lagi. *Kononnya pernah bersama semasa dalam tingkatan enam di situ. Sewaktu Anwar di Tingkatan 6 di MCKK , Mangkuk ni baru sahaja habis belajar kat Military College pada 1972. Anwar pula ketika itu dah keluar Universiti Malaya…Masa bila dia bersama dalam Tingkatan 6? Tentu mustahil bukan? Kalau MCKK ~ Mamak Cunn dotdot Kaki Kelentong tu aku percayalah! Memang ada pun yang dah buat laporan polis menuduh Mangkuk ... more »

Cencaru Makan Petang

Syed Abdullah Al-Attas at Uncleseekers v2: Seek The Truth - 2 hours ago
*Klik Untuk Paparan Lebih Besar * *Klik Untuk Paparan Lebih Besar* *Artikel Kelolaan Saya:* *DZOUL* *dzulizzi@gmail.com* *010-8102943* Saya Akan Bantu Anda (Part 1) Saya Akan Bantu Anda (Part 2) Saya Akan Bantu Anda (Part 3) Saya Akan Bantu Anda - Puan Norizan Ahlan Wasahlan Peserta Bengkel Ke-5 Saya Akan Bantu Anda - Darwis Saya Akan Bantu Anda - Hapiz Saya Akan Bantu Anda - Zainal Dua Ribu Empat Belas - "We Don't SELL, but We SHARE" Miliun GOLD - Mengecewakan? PIONEER Dilanda Tsunami Miliun GOLD - Memang CHAMPION! Darwis - Dipukul Badai, Rezeki Tetap Muai Yang penting dapat sik... more »

Cucu Tok Selampit

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
Cucu Tok Selampit ------------------------------ Logo PKR Dalam LRT Rapid KL - Apa Kejadah Semua Ini? Posted: 13 Feb 2014 01:22 AM PST Apa motif stiker logo PKR dipasang di dalam tren di ruangan iklan yang menempatkan iklan Harian Metro? Lambang PKR ini dapat dilihat di dalam LRT Rapid KL laluan Seri Petaling. No 2229 adalah nombor gerabak LRT berkenaan. Mungkin ada macai-macai PKR yang cuba untuk membuat promosi murahan dengan menampal stiker parti berkenaan. Adalah diharapkan kakitangan Rapid KL dapat membuang stiker berkenaan kerana bagaimana boleh diiklankan logo PKR da... more »

tun faisal dot com

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
tun faisal dot com ------------------------------ #PRKKajang Tun M - Masa untuk Pas jadi MB Selangor #Kajang #KajangMove Posted: 12 Feb 2014 04:00 PM PST *"Dalam Selangor bukan PKR punya kuasa terbesar, jadi tidak patutlah mereka bolot jawatan itu untuk selama-lamanya"* - Tun Mahathir B*ekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad berpendapat sudah masanya PKR mengembalikan kerusi Menteri Besar Selangor kepada Pas.* *Beliau berkata, PKR bukan menguasai keseluruhan PR seperti Umno dalam BN.* *"Pas berhak untuk kerusi itu (menteri besar). Tidak bolelah dikuasai satu parti sa... more »

Duke of UMNO

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 4 hours ago
Duke of UMNO ------------------------------ - 10 SAHABAT DIJAMIN SYURGA, KITA ADA CIRI-CIRI DEPA? SEBARKAN DEMI CINTA RASULULLAH SAW... - TAK NAK DENGAR RINTIHAN CIKGU, KEMENTERIAN PELAJARAN BAKAL DI HENTAM CIKGU MALA... - MELAMPAU..!!! KALAU BUDAK NI ADIK KORANG, APA KORANG NAK BUAT..? - GEGARRR..!!! ANWAR DAN DAP BERJAYA TIPU ORANG KRISTIAN HIDUP-HIDUP..!!! - GEGARRR..!!! TUN M DEDAH LAGI "RAHSIA" ANWAR..!!! 10 SAHABAT DIJAMIN SYURGA, KITA ADA CIRI-CIRI DEPA? SEBARKAN DEMI CINTA RASULULLAH SAW... Posted: 13 Feb 2014 06:31 AM PST Siapa yang tak mahu... more »

A Piece of My Mind

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 4 hours ago
A Piece of My Mind ------------------------------ YB Nga Kor Ming on toll roads Posted: 13 Feb 2014 01:04 AM PST It is really none of my business on whether or not toll rates go up. Of course I would like to see it go down because the RM 12 per day that I pay takes up a large chunk of my salary. But what I can't accept is people who try to be heroes or make a lot of noise without facts. On Feb 7, YB Nga Kor Ming said "Demi kroni, BN gadaikan hak rakyat. Krn kontrak kangkung, dlm 3 thn Krjn bayar RM976 juta pampasan kpd konsensi TOL." This MP who has been a politician pr... more »

2 Wanita Di Belasah Hingga Parah Kerana Mengejek Seorang Lelaki

Nas Rul at dairishare - 6 hours ago
Dipetik dari mirror.co.uk. Kejadian ini bermula dari seorang lelaki bernama Ryan Walker 19 tahun sedang dalam perjalanan pulang ke rumahnya. Apabila sampai di berdekatan rumahnya, seseorang wanita menghimpitnya kemudian mengejek Ryan bahawa wajahnya mirip dengan Harry Potter. Memang Ryan memakai cermin mata dan mempunyai rambut pendek mirip seperti watak harry potter tersebut. Ryan secara spontan terasa emosinya dengan melemparkan bungkusan susu cair kepada gadis itu. Kemudian kembali ke rumahnya dengan membawa pisau potong sayur, ketika mengetahui Emma dan Leah mengikutinya. Akhir... more »

Wanita ini sanggup gunakan Air mani gajah untuk tundukkan lelaki

PBO™ at pen buruk online ™ - 7 hours ago
Make your own “Saya sanggup menjual diri bagi memperoleh RM8,000 sebagai bayaran untuk memiliki batu itu dan saya juga memandu beratus-ratus kilometer bersendirian untuk ke rumah bomoh itu Kuala Terengganu: Satu ketika dia ibarat primadona kerana berbekalkan batu mani gajah yang dijadikan tangkal, lebih 50 lelaki kaya dikikisnya sehingga memiliki wang simpanan lebih RM3 juta dalam tempoh cuma setahun. Bagaimanapun, kuasa amalan syirik itu hanya sementara kerana dia kini menderita pelbagai penyakit selepas isteri seorang lelaki bergelar Datuk yang menjadi mangsanya membalas dend... more »

MALAIKAT MAUT TERTAWA DAN MENANGIS KETIKA MENCABUT NYAWA

Suatu Perjalanan Maya at SUATU PERJALANAN MAYA - 7 hours ago
ALLAH swt. bertanya kepada malaikat maut: “Apakah kamu pernah menangis ketika kamu mencabut nyawa anak cucu Adam?” Maka Malaikat pun menjawab: “Aku pernah tertawa, pernah juga menangis, dan pernah juga terkejut dan takut" “Apa yang membuatmu tertawa?” “Ketika aku bersiap-siap untuk mencabut nyawa seseorang, aku melihatnya berkata kepada pembuat sepatu, ‘Buatlah sepatu sebaik mungkin supaya blh dipakai selama setahun’,”. “Aku tertawa kerana belum sempat orang tersebut memakai sepatu dia sudah kucabut nyawanya.” Allah swt. lalu bertanya: “Apa yang membuatmu menangis?” Maka malaik... more »

Anak Sungai Derhaka

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 7 hours ago
Anak Sungai Derhaka ------------------------------ - Lukisan bertajuk 'ABU' ditarik balik dari Balai Seni.. - Pemilihan KEADILAN 2014: Notis akan dikeluarkan 17 Mac ini - Pemuda UMNO Kedah gesa SPRM siasat kes balak kerajaan PAS. - Yahoo Malaysia nak cari pasal dengan Rosmah ke ni? Lukisan bertajuk 'ABU' ditarik balik dari Balai Seni.. Posted: 13 Feb 2014 06:49 AM PST Dua karya seni yang merupakan sebahagian daripada satu peraduan seni perdana di Balai Seni Visual Negara di Kuala Lumpur telah ditarik balik semalam. Satu daripadanya ialah lukisan yang mengandu... more »

Sumber: DasHBoarD. 
HTML NOTE FOR SHARE: 

<div style="text-align: center;">
<b>s3v3n</b></div>
<div style="text-align: center;">
<embed height="200" src="http://flash-clocks.com/free-flash-clocks-blog-topics/free-flash-clock-190.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="200" wmode="transparent"></embed><br /></div>
<div style="text-align: center;">
<b>s3v3n</b></div>

<div class="homeFlashClockItem" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; margin: 23px auto 0px; outline: 0px; padding: 0px; text-align: center; vertical-align: baseline; width: 400px;">
<iframe frameborder="0" scrolling="no" src="http://www.clocklink.com/html5embed.php?clock=012&amp;timezone=PST&amp;color=black&amp;size=170" style="border-width: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; height: 170px; margin: 0px; outline: 0px; overflow: hidden; padding: 0px; vertical-align: baseline; width: 170px;"></iframe></div> 

<div style="text-align: center;">
<embed align="middle" allowscriptaccess="sameDomain" height="305" name="nackvision_timer04" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" quality="high" src="http://nackvision.com/goodies/clocks/nackvision_timer04.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="303"></embed><br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; direction: rtl; margin-bottom: 0.0001pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
s3v3n

s3v3n

Tiada ulasan: