Jumaat, 14 Februari 2014

3453. Tentang Janji. Menentang Janji. Lain maksudnya dengan mengotakan janji. Yang sebenar-benarnya JANJI itu milik Allah S.W.T..

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com    


Janji tak ditepati.. Inilah yang dikatakan habis madu sepah dibuang. 

Apabila kita menulis, bercakap, berdiskusi dan menyelidik mengenai perjuangan orang Melayu, maka kita akan mendapati beratus-ratus pemuda Melayu yang telah bekerja sebagai Polis Khas – special constable (SC) -, menjaga segenap tempat dari serangan pengganas komunis.


Di antaranya, ladang getah dan lombong bijih. Mereka itu dibawah pimpinan pegawai-pegawai bangsa Yahudi yang bergelar Tuan Palestin.

Ramai anggota polis khas yang telah terkorban, mereka yang telah berhenti dari perkhidmatan, tidak mendapat apa-apa habuan atau hadiah kerana pengorbanan mereka.

Tetapi sebaik-baik sahaja perdamaian antara Kerajaan Siam, Kerajaan Malaysia dengan parti Komunis Malaya (PKM) dan Parti Komunis Thailand (PKT) selesai diadakan di Thailand, maka Kerajaan Malaysia dengan ihsan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad dan Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Megat Junid telah membiayai tiga bekas anggota Parti Komunis Malaya (PKM), bersama isteri masing-masing menunai fardu haji di Mekah.

Mereka itu, ialah Rashid Maidin, Abdullah C D dan Abu Samah Kassim. Mereka telah berangkat ke Tanah Suci Makah melalui lapangan terbang antarabangsa Bangkok, Thailand.. baca di SINI

Di bawah pimpinan Abdullah CD, Chin Peng dan Rashid Mydin, dari Parti Komunis Malaya serta suku sakat mereka berjumlah ribuan orang tinggal dengan selesa di empat buah perkampungan baru secara kelompok di Chulaborn, Sukhirin , Daerah Weng, Selatan Thailand yang hanya bersebelahan tenggara Grik Perak.

Pada tahun 1989, semasa perjanjian perletakan senjata, perjuangan mereka telah mendapat penghargaan oleh Kerajaan Thailand dengan memberikan kerakyatan Thai melalui perjanjian Damai Hatyai dan dianugerahkan pemilikan tanah secara kelompok.

Bekas Komunis ini ditatang bagai minyak yang penuh dan menjalani kehidupan yang jauh lebih baik dari ribuan bekas tentera yang memerangi mereka dahulu.

‘’Kera di hutan di susukan; Anak di rumah mati kelaparan’’, yang membawa maksud yang sama apabila Komunis mendapat pembelaan; tentera kita merempat dibiarkan bergelandangan? .. baca di SINI

Dimana letaknya harga diri pejuang Negara disisi kerajaan dan rakyat negara ini?

Mengapakah pejuang agama, bangsa dan tanah air di pinggirkan dan dibiar merana di negara sendiri? 

Baca ni..

Beratus keluarga bekas pengakap bakal diusir 

Beratus keluarga bekas anggota pengakap sempadan yang ditubuhkan untuk mempertahankan gagasan Malaysia menentang konfrontasi Indonesia pada 1962 kini berhadapan dengan ancaman diusir dari petempatan mereka kerana kawasan hendak diambil alih oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Wakil mereka Saidi Jaimin berkata, pesara pengakap sempadan dan keluarga kini makin risau penempatan mereka sekarang di atas tanah Kem Pasukan Polis Hutan (PPH) Keningau dikatakan sedang diambil alih oleh pihak PDRM.

Saidi, 64, selaku Presiden Penaja Persatuan Bekas Anggota Polis Pengakap Sempadan Sabah (PPPSS) merayu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman supaya mengiktiraf sumbangan pengakap sempadan yang telah turut bermandi darah berjuang untuk negara.

“Kami berterima kasih kepada apa jua bantuan kerajaan kepada anggota kami sebelum ini, namun tapak tanah untuk keluarga pesara-pesara pengakap sempadan dan balu-balu serta anak mereka amatlah penting untuk kami meneruskan kehidupan keluarga kami,” katanya ketika dihubungi selepas FMT melihat keluhan-keluhan anggota pengakap sempadan termasuk di satu blog pro-mereka.

Saidi menyertai pasukan pengakap sempadan pada tahun 1966 sehingga 1976 dan kemudian menyertai PDRM.

Beliau pernah terlibat dalam pertempuran dengan pihak musuh di Kalabakan sepanjang konfrontasi (1962-1966) dan pernah dipanggil bertugas di Kuala Lumpur ketika berlaku kekacauan Peristiwa 13 Mei 1969.

Saidi yang juga pengerusi Persatuan Bekas Polis Cawangan Ranau, kini berada di ibu negara bersama beberapa rakannya dalam PPPSS dalam usaha mereka mendapat sokongan mendapatkan tapak tanah kerajaan seluar 46 ekar terletak kira-kira empat kilometer dari bandar Keningau.

Menurut Saidi pada satu masa terdapat lebih 650 anggota pengakap sempadan tetapi kini hanya kira-kira 300 yang masih hidup, sementara yang lain tinggal balu dan anak-anak mereka.

Katanya yang masih tinggal di bekas kuarters polis hutan yang sudah terlalu usang dengan tandas rosak sekarang ada lebih 300 orang dari 102 keluarga.

Dianggarkan ada sekitar 10,000 orang berasal dari keluarga pengakap sempadan berada di sekitar pedalaman iaitu Keningau, Tenom dan Pensiangan.

Kebanyakan mereka terbiar dan yang masih tinggal di penempatan kini bimbang kerana papan tanda dan notis larangan telah dipasangkan, malahan sudah ada pihak-pihak yang cuba menghalau dan menakut-nakutkan mereka.

Kebanyakan anggota Pengakap Sempadan ini dulu tidak mempunyai rumah atau tanah, dan sebahagian besarnya kembali ke rumah orang tua masing-masing apabila mereka bersara dari khidmat.

Janji tidak ditepati?

Kini ramai mereka sudah tua dan uzur memerlukan bantuan serta jarak dekat dengan pelbagai kemudahan seperti hospital, bagaimanapun mereka tidak mampu membeli rumah, kata Saidi.

Dipercayai kawasan yang mereka diami sekarang dirancang diambil semula oleh kerajaan untuk pembinaan penempatan tambahan kepada anggota polis.

“Mereka ingin mengambil tempat ini sedangkan dahulu kami memang dijanjikan untuk diberikan kawasan khas untuk pengakap sempadan. Kawasan baru yang telah dibina untuk kediaman polis sehingga sekarang pun belum penuh diisi, kini mereka mahu ambil pula kawasan kami. Apakah niat mereka sebenar ini,?” kata seorang anak bekas anggota pengakap sempadan itu. 

FMT juga telah melihat satu surat yang ditanda tangani Setiauaha Sulit Kanan Perdana Menteri, Mohammad Ammir Haron pada 6 Mac 2013 untuk Ketua Polis Negara ketika itu, Tan Sri Ismail Omar, supaya menimbang perkara permohonan anggota-anggota pengakap sempadan terhadap kawasan 46 ekar yang mereka sedang duduki sekarang.

Ismail kini Duta Besar Malaysia ke Perancis, dan para pejuang pengakap sempadan masih bergelut untuk mendapatkan pembelaan terhadap nasib mereka.

Atas kesedaran itu, baru-baru ini lebih 50 orang pesara pengakap sempadan Sabah telah berkumpul di bekas Kem Pasukan Polis Hutan (PPH) di sini untuk menubuhkan PPPSS.

Saidi yang turut hadir dalam pertemuan itu, berkata mereka sedang mengurus pendaftaran PPPSS di Pejabat Pendaftar Perrtubuhan (ROS) Kuala Lumpur bagi memperjuangkan keluarga pejuang negeri.

Pengakap sempadan Sabah asalnya ditubuhkan khas sebagai satu unit tentera British Borneo dan anggota-anggotanya diambil dari penduduk kawasan sepanjang sempadan Sabah (ketika itu Borneo Utara) dengan Indonesia.

Sebahagian besar anggotanya adalah dari kaum Murut, Lundayeh dan juga Dusun serta Iban di kawasan Kalabakan.

Mereka ini berjuang bersama unit tentera Gurkha British dan mendapat latihan termasuk oleh pegawai tentera orang Asli Semenanjung yang dikenali sebagai Senoi Praq ~ Free Malaysia Today

Sumber: http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2014/02/janji-tak-ditepati-inilah-yang.html

Dr. Mahathir Mohamad hantar Rashid Maidin ke Makah

7 February 2010 at 01:02
TUESDAY, JUNE 17, 2008
PARTI KOMUNIS MALAYA
Dr. Mahathir Mohamad hantar Rashid Maidin ke Makah
Oleh: Mokhtar Petah

Pada masa pendudukan Jepun, saya masih kanak-kanak; berusia kira-kira 9 dan 10 tahun. Saya bersama bapa, ibu, dan adik saya, Razali Petah , tinggal dalam huma atau ladang, milik bapa dan ibu saya, dalam kawasan bernama Paya Pak Banun, iaitu berhampiran dengan Tasik Cenderuh dan Sungai Perak, daerah Kuala Kangsar.

Huma atau ladang bapa dan ibu saya itu dipenuhi oleh tanaman, seperti padi huma (padi darat), ubi kayu, ubi keledek, pisang dan anika jenis sayuran. Kerana tanaman-tanaman itu, maka kami kenyang dalam keadaan orang ramai lapar kerana tiada beras.

Selain dari kami tinggal sebagai pelarian di sana, terdapat lebih lima belas keluarga tinggal di sekitar kawasan itu. Mereka itu dari kampung kami juga dan memiliki tanah huma sendiri.

Pada masa itu ramai individu dari ‘orang-orang besar’ istana Bukit Chandan, Kuala Kangsar yang datang ke huma sekitar huma kami dengan membawa pakaian mahal – songket, pakaian sutera, barang kemas dan sebagainya untuk ditukarkan dengan ubi kayu, pisang dan sebagainya

Kampung kami, iaitu Kampung Ngor (telah berlaku kejadian Al Ma’unah tidak lama dulu, terletak dekat jalan raya). Huma bapa dan ibu saya terletak di pendalaman, kira-kira lima kilometer dari kampung kami.

Kami dipaksa oleh komrad Parti Komunis Malaya (PKM) yang diketuai oleh Ah Wang Seng dan seorang Melayu, Baharuddin topi mengkuang, berasal dari Mendahiling, Sumatera Utara, dua orang wanita Cina, seorang bernama Che Som dan seorang lagi Che Bee serta kira-kira 200 orang gerila telah memaksa kami menyertai mereka.

Kerana terpaksa, bapa saya telah memegang tugas sebagai ketua kumpulan pembantu Parti Komunis Malaya bagi kawasan Paya Pak Banon dan kampung Ngor.

Lebih 200 orang gerila komunis berkawal siang malam disekitar kawasan huma kami. Pada malam Sabtu dan Selasa Wang Seng dengan Baharuddin topi mengkuang datang memberi ucapan penghuni-penghuni di sana.

Kerana saya masih kanak-kanak, saya hanya ingat kata-kata dalam ucapan Ah Wang Seng, di antaranya:

“Kami Parti Komunis tentang penjajah orang putih.”
“Kami parti komunis mahu kasi ini Malaya merdeka.”
“Sudah merdeka, orang Melayu, Cina, India perintah sama-sama, macam adik abang.”
“Negeri kita negeri komunis, tapi Islam ada pakai.”

Saya adalah kanak-kanak suka membaca. Saya suka membaca surat khabar komunis, Bintang Timur, Bintang Merah dan beberapa buah surat khabar lapan halaman bertulisan rumi. Semua surat khabar itu diterbitkan oleh Parti Komunis Malaya (PKM).

Ah Wang Seng berkata kepada saya, “ …Mokhtar mesti jadi wartawan, penulis ..., wartawan dan penulis jadi guru pada semua orang, raja tidak ada mahkota.”

Ah Wang Seng telah membimbing saya membaca surat khabar. Dia telah menerangkan kepada saya pekerjaan wartawan. Dia berasal dari Negeri Cina dan editor dalam organisasi surat khabar Parti Komunis China (PKC).

Kisah ini terkandung dalam buku ‘Patah Sayap Bertongkat Paruh (memoir penulis), akan terbit.

Bertolak dari zaman pendudukan Jepun, setelah saya menuntut di sekolah menengah agama Islam dan sebagai seorang pemuda, saya menjadi rajin membaca buku komunis (Dari Neraka Ke Neraka, oleh: Tan Melaka dan Das Kapital, oleh: Karl Marx dan banyak lagi). Saya juga gemar membaca buku karya penulis Islam, seperti Syed Qutb, Mustafa Al Ghalayin, Hassan Al Bana, Agus Salim dan lain.

Saya juga cenderung menulis rencana, cerpen dan sajak. Mulai tahun 1951 tulisan saya telah tersiar dalam surat khabar dan majalah di Singapura.

Parti Komunis Malaya (PKM) adalah cabang Parti Komunis Cina (PKC). Para pemimpin Parti Komunis Cina (PKC) dan Parti Komunis Malaya (PKM) sama dengan tujuan orang-orang Cina yang mengikut Komindan (Komintang), iaitu bertujuan menjadikan Tanah Melayu hingga Borneo sebuah Negara Cina dan diperintah oleh orang Cina.

Pendeknya orang-orang Cina di Tanah Melayu dan golongan komunis, sosialis dan kapitalis memang mempunyai matlamat untuk menjadikan Tanah Melayu dan Singapura, sebuah New China State (Country) - Negara Baru Cina.

Melalui sokongan berbagai pihak dan dengan usaha golongan Cina yang memperjuangkan sosio-demokrasi, maka Pulau Singapura, walaupun masih dalam wilayah kepulauan Melayu, tetapi telah menjadi negara cina baru.

Pada masa Parti Komunis Malaya (PKM) berjuang dengan gerila bersenjata, ramai pula orang-orang Cina dari golongan kapitalis – pelombong bijih, hartawan dan pedagang menjadi talam dua muka – sokong Inggeris dan sokong Parti Komunis Malaya (PKM).

Bila kita bertanya kepada diri kita sendiri, antara pejuangan UMNO yang mendapat galakkan dari Inggeris dengan Parti Komunis Malaya (PKM) yang dimusuhi oleh Inggeris; siapakah yang mendapat faedah dan keuntungan dalam bidang politik dan ekonomi?

Pada masa Pesuruhjaya Tinggi Inggeris, Sir Edward Gent (1946 – 1948), Inggeris telah mengemukakan gagasan Malayan Union (lebih kurang seperti negara kita sekarang) kepada bangsa Melayu dan orang Melayu menentangnya dengan mengadakan kongres yang diadakan Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur, pada awal Mei 1946.

Dalam kongres itu, Dato Onn Jaafar bersama orang Melayu telah menubuhkan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR). Kerana pertubuhan itu dikuasai oleh mereka berpendidikan Inggeris dan Barat, maka mereka melazimkan dengan nama UMNO, iaitu United Malays National Organization.

Pada tahun Sir Henry Gurney, Pesuruhjaya Inggeris yang kedua (1948 – 1951) memerintah, UMNO berkembang sebagai sebuah parti politik yang disukai oleh Inggeris untuk menuntut kemerdekaan.

Pada tahun-tahun itu malang bagi bangsa Melayu, beratus-ratus pejuang kemerdekaan Tanah Melayu dalam parti politik Hisbul Muslimin, pimpinan Ustaz Abu Bakar Al Baqir, Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) dan cabang pemuda, API serta cabang wanita SWAS, telah ditangkap dan ditahan dalam khemah-khemah tahanan, di Ipoh, Batu Gajah, Tanjung Bruas, Melaka dan beberapa khemah tahanan politik lagi.

Ramai pejuang Melayu – anggota Parti Kebangsaan Melayu Malaya -, telah membawa diri – lari -, ke dalam rimba dan menyertai Rajimen ke -10 Askar Melayu, dalam rimba Negeri Pahang. Mereka telah bekerjasama dengan Parti Komunis Malaya (PKM). Di antara mereka itu, Rashid Maidin, Abdulah C.D., Shamsiah Fakeh, Abu Samah Kasim, Musa Ahmad dan Awang Ali.

Pada tahun 1952 – 1953, Sir Gerald Templer, Pesuruhjaya Tinggi Inggeris yang ketiga memerintah Tanah Melayu. Semua penduduk yang terdiri dari orang Cina, India dan sedikit Melayu yang tinggal di kampung-kampung tepi rimba, setinggan tanah kerajan - hutan simpan-, iaitu penanam tembakau yang dikhuatiri oleh Inggeris akan membantu pengganas komunis telah dipindahkan ke dalam kampung - kampung baru yang dipagar dengan kawat berduri.

Mereka telah diberi lot kawasan tanah untuk rumah yang luasnya kira-kira 45x 80 kaki atas nama mereka.

Hampir semua kawasan kampung baru adalah Tanah Simpanan Melayu. Contohnya dalam kawasan Hulu Perak, semua kampung baru, Kuala Roi, Kelian Intan, Air Kala dan Kota Tempan, di Perak, adalah tanah simpanan Melayu, sampai kini tanah dalam kampung-kampung itu telah menjadi milik orang bukan Melayu.

Mereka yang tinggal dalam semua kampung baru seluruh Tanah Melayu diberi kemudahan asas termasuk bekalan api eletrik dan air. Begitu juga sekolah, balai polis, dewan orang ramai dan sekolah.

Orang-orang Melayu yang tinggal di kampung-kampung tradisi yang tidak dipindahkan dan menyokong Inggeris tidak mendapat kemudahan demikian. Selepas bertahun-tahun Negara mencapai kemerdekaan, mereka masih menggunakan air sungai atau perigi, pelita minyak tanah dan anak-anak terpaksa belajar di sekolah yang jauh berbatu-batu dari kampung mereka.

Saya mengakui, bahawa perjuangan Parti Komunis Malaya (PKM) telah menyumbangkan banyak faedah kepada pendatang dari kalangan orang-orang Cina di Tanah Melayu.

Penjajah Inggeris telah mengalami kerugian wang yang terlalu banyak dan ramai tenteranya terkorban atau cedera kerana menentang pengganas komunis. Kerana menghadapi tekanan yang kuat dari parti Komunis Malaya (PKM) dan parti-parti komunis dunia, maka penjajah British terpaksa memberi kemerdekaan kepada Tanah Melayu.

Pesuruhjaya Tinggi Inggeris yang ke-empat, Sir Donald Mac Gillivary (1954 – 1957), memerintah Tanah Melayu. Inggeris telah memberi kemerdekaan kepada Tanah Melayu, iaitu dengan nama Persekutuan Tanah Melayu melalui Perikatan UMNO, MCA dan MIC, pada tahun 1957.

Apabila kita menulis, bercakap, berdiskusi dan menyelidik mengenai perjuangan orang Melayu, maka kita akan mendapati beratus-ratus pemuda Melayu yang telah bekerja sebagai Polis Khas – special constable (SC) -, menjaga segenap tempat dari serangan pengganas komunis. Di antaranya, ladang getah dan lombong bijih. Mereka itu dibawah pimpinan pegawai-pegawai bangsa Yahudi yang bergelar Tuan Palestin.

Ramai anggota polis khas yang telah terkorban. Mereka yang telah berhenti dari perkhidmatan, tidak mendapat apa-apa habuan atau hadiah kerana pengorbanan mereka.

Sebaik-baik sahaja perdamaian antara Kerajaan Siam, Kerajaan Malaysia dengan parti Komunis Malaya (PKM) dan Parti Komunis Thailand (PKT) selesai diadakan di Thailand, maka Kerajaan Malaysia dengan ihsan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad dan Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Megat Junid telah membiayai tiga bekas anggota Parti Komunis Malaya (PKM), bersama isteri masing-masing menunai fardu haji di Mekah.

Mereka itu, ialah Rashid Maidin, Abdullah C D dan Abu Samah Kassim. Mereka telah berangkat ke Tanah Suci Makah melalui lapangan terbang antarabangsa Bangkok, Thailand.

(Lihat buku-buku mengenai Rashid Maidin dan Abdullah C D, masih ada dalam pasaran.
Editor- Petah Shahrir Aidid).
Sumber dari Mokhtar Petah
Sumber: https://www.facebook.com

FAKTA KEBANGKITAN RAKYAT MALAYSIA

Kenyataan Media - KERABAT

Berlandaskan Perintah Majlis Angkatan Tentera(PMAT) bertarikh 29 Ogos 1973 perenggan 9-11; menyatakan bahawa setiap anggota tentera dan isteri mereka berhak untuk memohon 20 ekar tanah pertanian dan dua tapak tanah perumahan dimana-mana seluruh Malaysia dari kerajaan melalui Kementerian Pertahanan (KEMENTAH). Malangnya, sejak tahun 1973, tiada sebarang rekod kemas disimpan oleh KEMENTAH untuk anggota tentera yang ingin memiliki perolehan tanah melalui perintah ini. Mereka yang berminat akan menguruskan sendiri dan KEMENTAH hanya memberikan surat sokongan sahaja. Ini adalah fakta dan realiti sikap Kementerian yang bertanggung jawab terhadap kebajikan Tentera. Hakikat ini sangat menyedihkan. 

Kenyataannya 95% tentera dan veteran langsung tidak tahu akan kewujudan akta ini. Kehendak didalam perintah ini telah tidak diurustadbir malah diabaikan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN). Sehingga kini tiada jabatan khusus yang diwujudkan di KEMENTAH untuk menangani kes ini. Akibatnya, 150,000 orang tentera telah menamatkan tamat perkhidmatan sejak tahun 1973, tidak mendapatkan peluang memiliki tanah perumahan dan pertanian mereka yang telah termaktub dalam akta yang telah sekian lama di luluskan oleh kabinet. Natijahnya sangat besar apabila sebilangan besar anggota tentera yang menamatkan perkhidmatan melalui kemelut hidup yang sangat sukar untuk menanggung keluarga sendiri dan ramai menumpang teduh di rumah pusaka di kampong halaman atau tinggal menumpang kepada saudara mara terdekat.

Di bawah pimpinan Abdullah CD, Chin Peng dan Rashid Mydin, dari Parti Komunis Malaya serta suku sakat mereka berjumlah ribuan orang tinggal dengan selesa di empat buah perkampungan baru secara kelompok di Chulaborn, Sukhirin , Daerah Weng, Selatan Thailand yang hanya bersebelahan tenggara Grik Perak. Pada tahun 1989, semasa perjanjian perletakan senjata, perjuangan mereka telah mendapat penghargaan oleh Kerajaan Thailand dengan memberikan kerakyatan Thai melalui perjanjian Damai Hatyai dan dianugerahkan pemilikan tanah secara kelompok. Bekas Komunis ini ditatang bagai minyak yang penuh dan menjalani kehidupan yang jauh lebih baik dari ribuan bekas tentera yang memerangi mereka dahulu.

‘’Kera di hutan di susukan; Anak di rumah mati kelaparan’’, yang membawa maksud yang sama apabila Komunis mendapat pembelaan; tentera kita merempat dibiarkan bergelandangan? Dimana letaknya harga diri pejuang Negara disisi kerajaan dan rakyat negara ini? Mengapakah pejuang agama, bangsa dan tanah air di pinggirkan dan dibiar merana di negara sendiri? 

KANANG ANAK LANGKAU
Tentera dan Veteran pasti akan remuk redam dan kecewa dengan insentif berterusan yang diberikan kepada bekas Komunis, sedangkan mereka pula hidup susah dan dipinggirkan. Sebagai contoh, keberanian Pegawai waren Kanang Anak Langkau, sebagai penerima Pingat Gagah Berani dan Seri Pahlawan Gagah Perkasa yang meratapi dan melihat sendiri rakan seperjuangan mati berlumuran darah dengan dada terburai ditembusi peluru penganas. Beliau juga turut cedera parah namun terus berjuang habis-habisan. Namun ketika melalui zaman pesaraan, beliau hanya mampu mengusahakan tanah sekitar rumah panjang peninggalan pusaka ibu mertua. Walaupun Kerajaan Sarawak dan Rakyat Malaysia cukup meyanjungi kepahlawanan Kanang, namun kebajikan beliau sekeluarga tidak pernah menjadi keutamaan kerajaan khususnya KEMENTAH.

Jika tokoh sehebat beliau yang di nobatkan dalam Kalam buku rujukan sekolah seluruh Malaysia di layan sedemikian rupa, bagaimana pula nasib bekas tentera lain yang tidak ternama dan berjuang ikhlas semata demi kedaulatan nusa dan bangsa? Terdapat di kalangan veteran merasakan pengorbanan dan ketaatsetian mereka kepada Yang Dipertuan Agong dan Raja-raja Melayu dalam memperjuangkan keselamatan dan kedaulatan negara ini tidak dihargai oleh Kerajaan Malaysia dan Kerajaan Negeri. Keutamaan pemilikan tanah perumahan dan pertanian secara percuma berdasarkan kepada PMAT 1973 langsung dinafikan malah tidak mendapat perhatian sewajarnya di KEMENTAH.


LTAT DAN SPAT
Walaupun dengan wujudnya Lembaga tabung Angkatan Tentera (LTAT) yang menyimpan wang simpanan pencarum kesemua 110,000 anggota tentera mencecah RM500 juta setahun sejak 38 tahun lamanya(Ibarat KWSP), dengan pembentukan Syarikat Perumahan ATM malangnya tabungan ini tidak langsung di gembelingkan untuk melaksanakan projek-projek perumahan percuma untuk kebajikan kepada tentera dan Veteran. Derma Rayuan Hari Pahlawan yang hanya merupakan tindakan dangkal kerajaan Barisan National untuk mengaburkan mata rakyat.


Kerajaan seolah-olah menganggap Veteran ini sama seperti peminta sedekah. Sikap pimpinan KEMENTAH yang diterajui oleh pimpinan BN adalah terlalu pasif dalam membantu kebajikan tentera dan veteran. Gelagat ini dilihat sebagai satu kelemahan orgaisasi yang wajar di siasat siapakah dalangnya kerana ketidakcekapan mereka telah mengakibat hampir 290,000 bekas tentera terlepas menikmati keistemewaan ini sejak negara merdeka.


JHEV DAN PERSATUAN BEKAS TENTERA
Jabatan Hal Ehwal Veteren (JHEV) yang bertanggungjawab menguruskan bayaran pencen pesara tentera turut mendapat dana peruntukan kerajaan RM20 juta setiap tahun yang disalurkan kepada Persatuan bekas Hal ehwal perajurit (PERHEBAT). Aktiviti yang dianjurkan banyak memfokuskan kepentingan tuntutan politik Pimpinan BN. Pengiktirafan bekas tentera hanya di anugerahkan dengan Pingat Jasa Malaysia dalam usaha kerajaan mengaburi mereka yang gagal melunaskan kepincangan kebajikan mereka secara berterusan. Bantuan peralatan dan kewangan ada di salurkan kepada bekas tentera melalui persatuan bekas tentera sering di eksploitasikan oleh kerajaan untuk gimik politik BN untuk meraih simpati rakyat dan hanya sekadar melepas batuk di tangga. Keluhan tentera yang benar-benar tersepit tidak mendapat pembelaan sewajarnya dari KEMENTAH.

JHEV adalah agensi Kementerian yang hanya dilihat bertindak sebagai penyalur bantuan kecil-kecilan kepada 282 persatuan bekas tentera pelbagai kor. Sikap sambil lewa ini meletakan JHEV dan Persatuan ini sebagai kuda tunggangan pimpinan BN (BN) yang langsung tidak peka terhadap matlamat setiap anggota tentera dan keluarga untuk menghabiskan sisa hidup selesa selepas bersara melalui bantuan berterusan dan bermenafaat sepanjang hayat.


PEMBELAAN BERTERUSAN
Melihat kepada kemelut hidup yang membebankan veteran dan anggota ATM, maka pada hari ini Seketariat KEBAJIKAN VETERAN DAN ANGKATAN TENTERA (KERABAT) akan digerakan seluruh Malaysia wajib menjejaki dan memberikan khidmat membalas jasa kepada mereka sekeluarga. Pakatan Rakyat khususnya PAS hendaklah membantu kebajikan dan taraf hidup tentera dan Veteran secara sempurna dan berterusan bukannya ‘Touch and Go’ dan bermusim seperti oleh telatah pimpinan BN.


KEBAJIKAN VETERAN DI BANGLADESH
Kita lihat negara Bangladesh sebagi contoh, walaupun negara miskin, Perancangan di buat awal dan sebelum bersara mereka akan di anugerahkan tanah di pinggir bandar pada kadar 0.5 ekar seorang. Melalui Syarikat perumahan milik tentera diguna dengan bijak untuk memperkasakan ekonomi khususnya dalam pembangunan rumah dan tanah milik pegawai dan anggota tentera mereka secara kelompok. Apabila bersara ada diantara mereka memperolihi beberapa unit kondominum atau pangsapuri setiap seorang. Sedangkan veteran kita ramai yang kudung dan kurang upaya akibat jerangkap samar dibantu mendapat kaki atau tangan dan tercedera hanya medapat kerusi roda dan sedikit pencen terbitan yg nilainya sangat relatif.

KERABAT memohon kepada Pimpinan kerajaan dan kerajaan negeri agar dapat menganugerahkan tanah secara kelompok, untuk pembinaan pangsapuri atau kondominium untuk usaha sama projek kerajaan Negeri. Kediaman akan diagih-agihkan kepada tentera dan veteran dikalangan anak watan negeri. Namun bagi negeri yang memiliki tanah yang luas lot tanah pertanian seluas 05 sehingga 10 ekar akan di majukan sebagai perkampongan Veteran moden. Perkampongan Veteran ini adalah sebagai zon Penampan pertahanan dan Pusat Latihan model insan melatih sukarelawan dan penuntut khidmat Negara disamping mengantikan KemTentera yg dijual oleh BN.

Kepincangan BN yang menerajui KEMENTAH sehingga mengakibatkan hampir 400,000 orang veteran dan anggota tentera terinaya mestilah ditangani. Tentera dan Veteran memilik keluarga yang besar melalui rangkaian ibubapa dan sanak saudara yang bertaburan di seluruh pelusuk negara. Jumlah ini akan mencecah 2 juta orang jika meliputi isteri, anak-anak, sanak sudara dan kaum kerabat seluruh negara. Tiada simpati daripada Kerajaan pemerintah untuk menangani kebajikan mereka secara berterusan adalah satu penafian hak tentera dan veteran sebagai warga sejati negara ini oleh kerajaan BN.


CADANGAN
Tentera dan Veteran Malaysia mesti dihargai pengorbanan mereka secara berterusan. Sekretariat KERABAT mencadangkan:


1. Kerajaan pemerintah memberi pengecualian kepada setiap anggota tentera dan veteran berpencen dikecualikan dari Cukai Pendapatan dan diberi rebet potongan istimewa untuk bayaran api dan air bagi setiap premis kediaman.


2. Kerajaan pemerintah disyorkan menubuhkan seberapa banyak perkampungan Veteran di setiap Negeri dan membina prasarana yang membantu mengekalkan keterampilan kepakaran serta boleh digunapakai sebagai Pusat Latihan seperti PLKN, BKN dan seumpamanya.


3. KERABAT bertindak menyelaraskan urustadbir Lembaga Tabung Angkatan Tentera(LTAT), Syarikat Perumahan Angkatan Tentera (SPAT) dan anak syarikat milik bersama untuk diperkasakan kearah kebajikan Tentera dan Veteran Angkatan Tentera Malaysia khususnya dalam pembangunan perumahan dan peladangan.


4. KERABAT bertanggungjawab membentuk keluarga besar Veteran dan anggota ATM sebagai pendokong dan pejuang Kerajaan berwadahkan Islam, Al Quran dan Sunah. Tentera dan bekas Tentera mesti di hargai pengorbanan mereka. Kebajikan yang menjadi hak milik mereka wajib dipertahankan dan diberikan keutamaan.

5. Semua pihak mengenalpasti dan mengumpulkan seberapa ramai tentera, veteran dan balu serta anak-anak mereka menyertai KERABAT. Pendaftaran akan dibuat di setiap negeri dan parlimen untuk membantu mereka. KERABAT di semua negeri akan dibentuk dan diselia tadbir oleh Menteri Besar atau Ketua Menteri dalam mempastikan khidmat balas jasa dan kebajikan berterusan yang termaktub dalam PMAT 1973 di implimantasikan.


HTML NOTE FOR SHARE: 
<div style="text-align: center;">
<b>s3v3n</b></div>
<div style="text-align: center;">
<embed height="200" src="http://flash-clocks.com/free-flash-clocks-blog-topics/free-flash-clock-190.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="200" wmode="transparent"></embed><br /></div>
<div style="text-align: center;">
<b>s3v3n</b></div>

<div class="homeFlashClockItem" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; margin: 23px auto 0px; outline: 0px; padding: 0px; text-align: center; vertical-align: baseline; width: 400px;">
<iframe frameborder="0" scrolling="no" src="http://www.clocklink.com/html5embed.php?clock=012&amp;timezone=PST&amp;color=black&amp;size=170" style="border-width: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; height: 170px; margin: 0px; outline: 0px; overflow: hidden; padding: 0px; vertical-align: baseline; width: 170px;"></iframe></div> 

<div style="text-align: center;">
<embed align="middle" allowscriptaccess="sameDomain" height="305" name="nackvision_timer04" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" quality="high" src="http://nackvision.com/goodies/clocks/nackvision_timer04.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="303"></embed><br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; direction: rtl; margin-bottom: 0.0001pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
s3v3n

s3v3n

Tiada ulasan: