Jumaat, 28 Februari 2014

3536. Air dalam Islam. BerImannya Air kepada Allah S.W.T..

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Salam Jumaat. 28 Rabiul'Akhir 1435 - 28 Februari 2014. 
Meja www.peceq.blogspot.com   

Subhanallah, Fakta Sains Berkaitan Wuduk

Umatku (kelak di hati kiamat) akan dipanggil ‘putih bersinar’ kerana bekas wuduknya (di dunia dahulu).” –diriwayatkan oleh Bukhari
Wuduk diambil untuk menunaikan solat dan membaca Al-Quran. Selain itu, kita diajar setiap kali ingin belajar atau memulakan pembelajaran seeloknya ada wuduk. Kita digalakkan untuk menjaga wuduk sentiasa supaya tidak terbatal. Sebagai seorang muslim, pastinya kita akan melakukannya kerana di ajar dalam Islam. Namun, semakin kita jauh dari zaman Rasulullah s.a.w, semakin kita lalai menjaga perkara yang satu ini. Wuduk di ambil sambil lewa, tidak diratakan keseluruh bahagian anggota wuduk dengan betul. Di sini, saya ingin berkongsi dengan para pembaca kaitan antara wuduk dengan kesihatan dari buku ”Mengapa Rasulullah Tidak Pernah Sakit”.
Untuk menceritakan berkenaan fakta kulit kita, artikel ini akan menjadi sangat panjang untuk pembaca. Jadi, saya hanya akan berkongsi berkenaan anggotawuduk sahaja:
Mencuci tangan
Telapak tangan manusia adalah bahagian tubuh yang fleksibal dan banyak berinteraksi dengan dunia luar, bersalaman, memegang, menyentuh, memetik jari dan pelbagai perkara yang menyentuh dunia sekeliling. Lebih daripada 70% penyakit-penyakit berjangkit seperti influenza yang disebabkan oleh bakteria, virus atau cacing disebabkan oleh kontaminasi melalui sentuhan tangan. Dalam dunia perubatan, protokol standarad pertama sebelum bekerja adalah mencuci tangan dan membilasnya dengan sabun. Oleh itu tidak hairanlah wuduk dimulakan dengan mencuci kedua belah tapak tangan.

Berkumur

Berkumur melindungi mulut dan tekak daripada jangkitan dan membersihkan gigi daripada sisa makanan. Pada hakikatnya, membersihkan kawasan mulut dapat mencegah risiko jangkitan penyakit. Terdapat tidak kurang dari 100 juta bakteria per milimeter dalam sampel biasa permukaan gigi ataupun kalenjar ludah manusia normal yang sihat. Penyakit di kawasan gigi dan mulut seperti radang gigi atau radang kerongkong (faringitis) dan juga radang pada kawasan pharyng.
Apabila jangkitan itu disebabkan oleh bakteria jenis streptococcus B hemoliticus, racun daripada tindakan imuniti tubuh ke atas bakteria itu dapat merebak ke jantung ataupun ginjal melalui aliran darah. Glomerulonefritis iaitu radang pada ginjal danmyokarditis adalah radang pada otot jantung. Ini adalah komplikasi-komplikasi serius yang mungkin terjadi akibat daripada toksin bakteria streptococcus B hemoliticus. Demikian juga beberapa penyakit tumor pada kawasan maxillofacialatau pipi dan dagu seperti adamantinoma. Kejadian yang berkait rapat dengan oral hygiene iaitu kebersihan mulut.

Istinsyaq

Istinsyaq ialah menghirup air ke dalam hidung. Ia hanya dilakukan semasa berwuduk. Menurut pakat bedah tumor, Dr Bahar Azwar, apabila terdapat tumor yang tersembunyi di dalam hidung. Aliran air ke dalam hidung yang menyapu bahagiannasopharyng merangsang pendarahan pada tumor itu. Melalui kegiatan intinsyaq, ini membantu dalam pengesanan awal tumor di bahagian nasopharyng yang tersembunyi.
Penyakit SARS merebak suatu ketika dahulu diakibatkan oleh jangkitan virus yang merebak melalui titisan air yang keluar di udara semasa penghidapnya bersin ataupun batuk. Apabila melakukan istinsyaq, kita berupaya membersihkan selaput dan lendir hidung yang mungkin tercemar oleh udara kotor dan kuman seperti ini.

Membasuh muka

Adalah untuk membersihkan kotoran yang melekat akibat daripada rembesan yang dikeluarkan oleh kelenjar kulit. Ia juga bertindak menghapuskan mikroorganisma. Sisa rembesan ini biasanya mudah menjadi media pertumbuhan dan pembiakan bakteria. Pembasuhan air yang kerap juga dapat melindungi kulit. Terutama kulit wajah daripada kesan-kesan buruk sinar untra ungu matahari. Pendedahan yang terlalu lama pada sinar ultra ungu menekan proses imuniti kulit dan ini antara punca kanser kulit.

Membasuh kedua tangan dan kaki

Perbuatan ini adalah untuk memperkuatkan saluran-saluran darah tangan dan kaki. Dari segi anatomi, saluran darah di hujung-hujung tangan dan kaki ekstremiti iaitu lebih lemah berbanding bahagian lain. Ini kerana tangan dan kaki adalah titik yang paling jauh dengan jantung. Oleh itu, tekanan darah yang dipam dari jantung ke bahagian itu adalah lemah.
Saluran darah di hujung-hujung ekstremiti yang menyempit menganggu pengoksigenan jaringan saluran darah di sekitarnya. Kepada penghidap penyakit beuger, hujung-hujung jari ekstremiti itu menjadi nekrosis iaitu selnya mati kerana gangguan bekalan darah ke bahagian itu. Pembersihan tapak kaki penting bagi mencegah pelbagai jangkitan kuman. Manakala pembersihan tapak tangan memutuskan penghantaran jangkitan penyakit melalui oral kerana tangan yang menyuapkan makanan ke mulut.
Fakta-fakta ini saya ambil dari buku “Mengapa Rasulullah Tidak Pernah Sakit”. Saya harap dengan perkongsian ilmu ini dapat kita muhasabah diri. Teliti semula cara kita mengambil wuduk selama ini adakah sempurna atau tidak. Perbetulkan jika masih berlaku kesalahan. Belajar lah dari yang berilmu jika tidak fasih dengan cara mengambil wuduk anda. 
*Sumber dari irfanirsyad.wordpress.com 

ABU JAHAL MODEN PUNYA FATWA BEB! kah...kah..kah...kah

atsixty at ZAKRI ALI - 1 minute ago
*Jeneral Yakuza Ogawa* *Undi calon PKR, DS anwar ibrahim dalam PRK dun kajang adalah haram bagi umat islam. Tapi halal undi MCA ? Semasa MCA secara jelas mahu menghalang selangor menjadi negeri islamik, tiada pula pesatuan atau NGO pondok bersuara. Apabila kena pada lawan politik umno, cepat pula keluarkan fatwa. Ini lah abu jahal moden. Abu jahal pun dulu hebat juga. * *Berserban juga, orang mengaji, dia pun mengaji, orang hadiri kuliah, dia juga hadiri kuliah. Tidak hairan jika abu jahal melayu abad ke 21 ini lebih hebat dari abu jahal arab. Kah..kah..kah..kah Apabi... more »

Kenyataan Terbaru Tun Mahathir, Ulama'-Ulama' Umno Tolong Beri Pencerahan

atsixty at ZAKRI ALI - 1 minute ago
*Itu antara Kenyataan TERBARU dari Tun Mahathir Muhammad MANTAN Ulul Amri Umno merangkap Pemimpin yang pernah dianggap seperti Khalifah Alaf Baru oleh Spesis Umno, gua tak nak Ulama'-Ulama' dalam Parti Pas yang dikatakan ULAMA TEROMPAH KAYU untuk memberi PENCERAHAN. * *Biar Ulama'-Ulama' Umno memberi Pencerahan dengan SOALAN dari Tun Mahathir tersebut.* *Cuma yang gua PELIK BIN AJAIB ialah kenapa Soalan tersebut DITANYA setelah hampir 90 Tahun beliau Hidup di atas Dunia ini, atau kalau nak BERBUDI BAHASA lagi kenapa Soalan tersebut ditanya hanya selepas beliau yang boleh dikata... more »

Sibuknya Kak Mah Demi Rakyat... Masih Jugak Orang Kutuk...Kahkahkah...

atsixty at ZAKRI ALI - 1 minute ago
Dima Ahmy [image: Photo: sibuknya kak mah demi rakyat... masih jugak orang kutuk...kahkahkah... "Demi rakyat, tiada masa lagi untuk hobi' Kesibukan berkhidmat untuk rakyat membuatkan isteri perdana menteri Rosmah Mansor tidak lagi mempunyai masa untuk melayan hobinya sendiri. Perkara itu diluahkannya ketika berucap dalam sebuah majlis perasmian Hari Kraf Kebangsaan 2014 di Kompleks Kraf di Kuala Lumpur hari ini. "Semua telah diambil (rakyat) dari saya termasuk masa saya, hobi saya. "Saya sampai tiada masa untuk bermain badminton sekarang. Saya hanya luangkan masa untuk rakyat," ka... more »

Koleksi Gambar Lawak - 384

Nas Rul at dairishare - 31 minutes ago
koleksi ga

Subhanallah, Fakta Sains Berkaitan Wuduk

Detik Islam at Detik Islam - 25 minutes ago
*Umatku (kelak di hati kiamat) akan dipanggil ‘putih bersinar’ kerana bekas wuduknya (di dunia dahulu).” –diriwayatkan oleh Bukhari* *Wuduk* diambil untuk menunaikan solat dan membaca Al-Quran. Selain itu, kita diajar setiap kali ingin belajar atau memulakan pembelajaran seeloknya ada *wuduk*. Kita digalakkan untuk menjaga *wuduk* sentiasa supaya tidak terbatal. Sebagai seorang muslim, pastinya kita akan melakukannya kerana di ajar dalam Islam. Namun, semakin kita jauh dari zaman Rasulullah s.a.w, semakin kita lalai menjaga perkara yang satu ini. *Wuduk* di ambil sambil lewa, tidak d... more »

Pelik!!! Pusingan 'U' : Mat Yo Didenda RM5,000, Kenapa? Jom Terjah!!!

sahabat sedaka at SEDAKA Sejahtera™ - 53 minutes ago
[image: Mat Yo dimaaf, denda RM5,000]Mat Yo menjalani latihan bersama rakan sepasukan di padang Wisma FAM, Kelana Jaya petang semalam. *Dia masih muda dan khidmat diperlukan, kami terima: Subahan Kamal* Kuala Lumpur: Pusingan ‘U’ yang dilakukan Norshahrul Idlan Talaha atau Mat Yo diharap menjadi pengajaran buat pemain lain supaya tidak mengulangi kesilapan sama sekali gus meletakkan tugasan bersama pasukan kebangsaan sebagai agenda utama di dalam karier mereka. “Kami gembira Norshahrul sudah menyelesaikan masalah peribadinya dan kembali bersama pasukan kebangsaan “Dia sudah meminta ... more »

DIALOG RAKYAT

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
DIALOG RAKYAT ------------------------------ - ADUN: NUTP patut bela guru anti-PBS - Hadi fail permohonan ketepi perintah ingkar - [PANAS] Penyumbang Dana UMNO Sabah, Michael Chia Dihukum Penjara Dan Sebatan - Dr Aziz Bari dilantik felo Penang Institute cawangan KL - Krisis air: ADUN DAP Balakong kecam tindakan menteri lepas tangan - Pentadbiran Najib diserang Daim dan Mahathir - Kerusi Dun Balingian: SPR mesyuarat 6 Mac - Status Facebook petanda ajal - Taib letak jawatan: Kenapa tiada komentar? - AJK Pemuda Umno Kuala Nerus maut nahas ... more »

DUNIACACAMARBA

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
DUNIACACAMARBA ------------------------------ - Wakil Duta Indonesia Dakwa Banyak Keraguan dalam Kes Bunuh dan Bunuh Diri Libatkan Pembantu Rumah di Sungai Buloh - [KEJAM] Mangga Mulut Anak dan Belasahnya Hingga Mati - Belasah Sebelum Paksa Lakukan Hubungan Intim - Kanak-kanak Lelaki Diliwat Jiran Wakil Duta Indonesia Dakwa Banyak Keraguan dalam Kes Bunuh dan Bunuh Diri Libatkan Pembantu Rumah di Sungai Buloh Posted: 27 Feb 2014 06:44 AM PST *Polis Sangkal Keraguan Indonesia Berhubung Kematian Pembantu Rumah* [AA] KUALA LUMPUR: Polis menyangkal dakwaan wak... more »

Kita MESTI Selamatkan Melayu

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
Kita MESTI Selamatkan Melayu ------------------------------ - Tahniah Mufti Perlis Dr Juanda Jaya Bakal Jadi Yb Di Sarawak.... - Izzah Syiok Tengok Erra Pegang Pegang Tangan Awie... Dah Menjanda Line Clear - Azmin Ketawakan Anwar Sudah Kena "Game" Dengan Tan Sri Khalid Tahniah Mufti Perlis Dr Juanda Jaya Bakal Jadi Yb Di Sarawak.... Posted: 27 Feb 2014 06:00 AM PST *Mufti Perlis, Datuk Dr. Juanda Jaya ketika ditemui sama ada bersedia menjadi calon mewakili Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) berkata, sebagai orang yang telah dididik oleh Abdul Taib, beliau ak... more »

ALHUSSEYN

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
ALHUSSEYN ------------------------------ - Bukan salah Pak Mertua Ku....Bukan! Bukan! - Mufti mahu teruskan legasi Abdul Taib Mahmud ... - Boleh tak jangan naikan tarif air? Bukan salah Pak Mertua Ku....Bukan! Bukan! Posted: 27 Feb 2014 03:00 AM PST Berikut adalah penjelasan menantu Presiden.Jangan ketawakan bila baca alasan-alasan yang dia berikan... Aku bersimpati dengannya kalau begini daya intelek yang mampu dipaparkan sebagai ahli Majlis Syura Ulama PAS. Sila korang fahamkan betul-beul apa yang dia nyatakan sebagaimana berikut: ISU SAMAN: AWASI FITNAH YANG... more »

PBS:Muhyiddin Yassin diserang siang malam oleh cikgu.

mantaro at SISI BUKIT - 1 hour ago
*ISU S**istem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) ternyata meletakkan Kementerian Pendidikan yang diterajui sendiri oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam kontroversi sejak beberapa minggu kebelakangan ini.* SPPBS menyebabkan kerajaan, kementerian, Muhyiddin; Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh, timbalan-timbalan menteri dan Ketua Pengarah Pendidikan diserang siang malam, termasuk warga pendidik sendiri. Meskipun rungutan dan keluh kesah sudah biasa kedengaran sejak sistem itu mula dilaksanakan pada 1 Januari 2011, namun keadaannya tidaklah seteruk... more »

waadat

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 hours ago
waadat ------------------------------ Jembalang air di selangor Posted: 26 Feb 2014 09:12 PM PST Akhirnya hari ini, sebagaimana yang diagendakan, urusan air Selangor dikembalikan pada kerajaan negeri dengan kerjasama kerajaan persekutuan. Maka selesailah pusingan pertama kemelut Syabas-kerajaan Selangor dengan DAP sebagai pemenangnya. Pusingan kedua nanti bertema bebas. Ertinya tiada tema khusus. Demang jangkakan, pengurusan air akan semakin kucar kacir di bawah kerajaan negeri yang semua orang tahu ketidakcekapannya mentadbir negeri. Kecurian air akan semakin galak. Bu... more »

Cucu Tok Selampit

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 hours ago
Cucu Tok Selampit ------------------------------ - Selesainya Isu Langat 2 - PM @NajibRazak & Kerajaan BN Hero Rakyat Selangor Sebenarnya - Defisit Kerajaan DAP Pulau Pinang Semakin Parah Di Bawah @cmlimguaneng @dapmalaysia - Jabatan Kedua Pulau Pinang Dirasmi DS @NajibRazak Sabtu Ini - Bukti Komitmen Kerajaan Dahulukan Rakyat Selesainya Isu Langat 2 - PM @NajibRazak & Kerajaan BN Hero Rakyat Selangor Sebenarnya Posted: 27 Feb 2014 05:35 AM PST Satu peristiwa bersejarah di antara dua kuasa Kerajaan yang berlainan politik kepartian berlaku semalam. Ker... more »

Apa Yang Tersirat

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
Apa Yang Tersirat ------------------------------ Musa Patut Saman Rafizi Ramli Kerana Memfitnah Posted: 27 Feb 2014 03:48 AM PST Michael Chia atau Chia Thien Foh didapati bersalah kerana menipu. Chia bukan seorang pegawai kerajaan atau bukan ahli politik yang boleh mempergunakan jawatan untuk disalah gunakan. Kesalahan Chia adalah kes menipu. Chia didakwa Seksyen 420 dibaca bersama-sama Seksyen 511 Kanun Keseksaan kerana menipu. Semalam Hakim Mahkamah Sesyen Sandakan Elsie Primus menjatuh hukuman satu tahun penjara dan satu sebatan kerana menipu Datuk Agus Hassan seorang P... more »

tun faisal dot com

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
tun faisal dot com ------------------------------ Kronologi #KrisisAirSelangor - Keangkuhan PR bernilai RM3.5b dan hidup jutaan rakyat Selangor, WP Posted: 26 Feb 2014 10:30 PM PST *Kerajaan PR yang angkuh dan bongkak sanggup mempertaruhkan kehidupan dan keselesaan rakyat sehingga mereka terjebak dalam Krisis Air Selangor 2014. Jangan lupa tentang denggi, sampah dan banjir....* *Apa di sebalik Krisis Air Selangor?* *Kenyataan ANGKUH dan SOMBONG PR SELANGOR pada tahun 2010* *Kerajaan PR terus ANGKUH dan SOMBONG pada tahun 2012.. sedangkan realitinya rakyat Selang... more »

SOKONG PAKATAN RAKYAT

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
SOKONG PAKATAN RAKYAT ------------------------------ AZMIN DAN SUARA KEADILAN Posted: 26 Feb 2014 05:48 PM PST Betulkah Azmin menyaman akhbarnya sendiri - Suara Keadilan. Jika betul, Azmin tidak bersifat terbuka dengan menjawab apa tuduhan artikel yang beliau tidak puas hati itu. Jika Suara Keadilan tidak memberi peluang Azmin menjawab dalam akhbar tersebut, barulah wajar disaman. Kita tunggu babak seterusnya. Janganlah ini sebagai titik mula Azmin meninggalkan PKR!!!!! You are subscribed to email updates from SOKONG PAKATAN RAKYAT To stop receiving these emails, you... more »

Duke of UMNO

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
Duke of UMNO ------------------------------ - ANWAR NAK TOLONG? DAH LAMBAT.. MARUAH HADI DAH CEMAR... - SKMM SIASAT REDBEANARMY SEJAK JULAI TAHUN LEPAS TAK HABIS-HABIS? - APA KATA TUN M BILA DITUDUH "ANTI-HADIS"..? - SIAPA KATA MASALAH AIR SELANGOR SELESAI..? TUNGGU LA LOJI TU SIAPPP...HEH! - DI MANA PKR LETAKKAN MARUAH PRESIDEN PAS..? - CUBA TENGOK GAMBAR NI.. SAYA SENDIRI PUN MALU... ANWAR NAK TOLONG? DAH LAMBAT.. MARUAH HADI DAH CEMAR... Posted: 27 Feb 2014 06:33 AM PST Bila mahkamah dah jatuh hukum baru Anwar kata dia nak cuba selesai? Baru nak c... more »

Malaysia Kita

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
Malaysia Kita ------------------------------ - #BR1M2014 Mengikut Syariat Islam - Pilih Calon BN #PRKkajang - Pilih Calon BN #PRKkajang #BR1M2014 Mengikut Syariat Islam Posted: 26 Feb 2014 09:00 PM PST Pilih Calon BN #PRKkajang Posted: 26 Feb 2014 08:58 PM PST Posted via Blogaway Pilih Calon BN #PRKkajang Posted: 26 Feb 2014 08:57 PM PST You are subscribed to email updates from Malaysia Kita To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powered by Google Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610

Anak Sungai Derhaka

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
Anak Sungai Derhaka ------------------------------ - Rosmah ni benar-benar sibuk atau hanya menyibuk? - Penyumbang Dana UMNO Sabah, Dihukum Penjara Dan Sebat.. - Najib kata Jambatan Kedua ni hadiah.. tapi kenapa pulak kena bayar tol? - Tan Sri Khalid Ibrahim buat hal lagi... Rosmah ni benar-benar sibuk atau hanya menyibuk? Posted: 27 Feb 2014 06:14 AM PST Kesibukan berkhidmat untuk rakyat membuatkan isteri perdana menteri Rosmah Mansor tidak lagi mempunyai masa untuk melayan hobinya sendiri. Perkara itu diluahkannya ketika berucap dalam sebuah majlis perasmian... more »

Blogger Home. 
HTML NOTE FOR SHARE: 
<div style="text-align: center;">
<b>s3v3n</b></div>
<div style="text-align: center;">
<embed height="200" src="http://flash-clocks.com/free-flash-clocks-blog-topics/free-flash-clock-190.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="200" wmode="transparent"></embed><br /></div>
<div style="text-align: center;">
<b>s3v3n</b></div>

<div style="text-align: center;">
<div class="homeFlashClockItem" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; margin: 23px auto 0px; outline: 0px; padding: 0px; text-align: center; vertical-align: baseline; width: 400px;">
<iframe frameborder="0" scrolling="no" src="http://www.clocklink.com/html5embed.php?clock=012&amp;timezone=PST&amp;color=black&amp;size=170" style="border-width: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; height: 170px; margin: 0px; outline: 0px; overflow: hidden; padding: 0px; vertical-align: baseline; width: 170px;"></iframe></div> 

<div style="text-align: center;">
<embed align="middle" allowscriptaccess="sameDomain" height="305" name="nackvision_timer04" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" quality="high" src="http://nackvision.com/goodies/clocks/nackvision_timer04.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="303"></embed><br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; direction: rtl; margin-bottom: 0.0001pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
s3v3n

s3v3n
copyright©

Tiada ulasan: