Rabu, 19 Mac 2014

3864. MH370 - Di manakah dikau. Ya Allah Ya Tuhanku. Kami semua menanti kalian.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com 

Malaysia bohong mengenai MH370; pesawat mungkin di Somalia atau Mongolia: pegawai 

Berikut ini adalah berita daripada Want China Times, Taiwan.Tanpa melaporkan nama pegawai Malaysia yang menjadi sumber beritanya itu, akhbar online itu menuduh Malaysia sebagai berbohong. Ikuti terjemahannya berikut :

  
Sebuah pesawat terbang di angkasa pantai selatan 
Vietnam mencari MH370 yg hilang (Photo / Xinhua)
Seorang pegawai Malaysia yang terlibat dalam operasi mencari penerbangan Malaysia Airlines  MH370 yang hilang, telah membuat kenyataan bercanggah  dari kerajaan Malaysia dengan mengatakan bahawa tentera secara sedar dan berterusan mengesan pesawat di radar selama lebih daripada satu jam selepas perhubungan dengan kawalan bumi telah terputus pada awal pagi 8 Mac. 

Pegawai tentera udara yang merahsiakan nama sebenarnya  memberitahu portal web Cina Tencent bahawa walaupun pada awalnya bahawa tentera Malaysia berkata mereka tidak boleh pasti, sebenarnya mereka tahu dengan pasti bahawa radar mereka mengesan pesawatpenerbangan MH370 dan mengikutinya kerana ia mendaki di atas ketinggian yang diluluskan Boeing 777 itu 45,000 kaki dan membeluk tajam ke barat sebelum turun tidak sama rata kepada 23,000 kaki ketika menghampiri Pulau Pinang. Pesawat itu kemudian mendaki kembali kepada 35,000 kaki dan menuju ke arah barat laut Lautan Hindi, dengan bacaan yang akhir menunjukkan ia di atas pulau kecil Pulau Perak di Selat Melaka pada kira-kira 2:40.

Walaupun mereka mengetahui ini semua, pihak berkuasa Malaysia tidak mendedahkan maklumat penting ini sehingga 15 Mac, seminggu selepas kehilangan pesawat, kata pegawai itu. Ia juga bermakna bahawa Malaysia tahu dari awal bahawa pesawat - jika ia telah terhempas - berkemungkinan di Selat Melaka kawasan di sebelah barat negara yang bertentangan dengan Laut China Selatan di sebelah timur, di mana berpuluh-puluh kapal dan pesawat dari negara-negara lain yang mencari selama beberapa hari tanpa memberikan sebarang hasil , tambah pegawai itu.

Pengumuman awam pertama yang dibuat oleh Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines, Ahmad Jauhari Yahya pada pagi Sabtu adalah bahawa pesawat kekal dalam hubungan sehingga 02:40, tetapi kemudiannya masa itu telah ditukar kepada 01:20, masa sewaktu komunikasi itu sedang diserahkan daripada  pengawal lalu lintas udara Malaysia kepada  rakan-rakan sejawat mereka di Vietnam.

Sejak itu  hal transponder pesawat telah "sengaja" dimatikan pada 1:21 dan bahawa ia telah benar-benar hilang dari skrin radar awamMalaysia pada kira-kira 1:30 itu pun didedahkan. Tetapi jika dakwaan pegawai tersebut itu benar, maka pihak berkuasa Malaysia tahu dengan tepat di mana pesawat itu dan apa yang ia lakukan selama 70 minit tersebut.

Pendedahan pegawai tersebut tentang pengetahuan Malaysia mengenai titik benar  terakhir komunikasi penerbangan itu , juga selaras dengan apa yang Datuk Azharuddin Abdul Rahman, Ketua Pengarah Jabatan Malaysia Penerbangan Awam, katakan : "terdapat beberapa perkara yang saya boleh memberitahu anda dan beberapa perkara yang saya tidak boleh" ketika beliau menjelaskan mengapa carian telah diperluaskan ke Selat Melaka pada 11 Mac. Malah, kata pegawai itu, Malaysia telah secara rahsia mencari dirantau itu selama ini.

Sementara itu, jumlah negara yang terlibat dalam carian, yang kini memasuki hari kesembilan, telah berkembang 14-25 dan akan mengambil daratan yang luas menyeberangi 11 buah negara dan juga kawasan-kawasan laut dalam dan terpencil. Fokus baru muncul selepas Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak, mengumumkan hari Sabtu bahawa menerima satelit "ping" hampir tujuh jam selepas  penerbangan MH370 berlepas berkemungkinan dalam dua koridor penerbangan : satu antara Thailand dan Kazakhstan, dan satu lagi di antara Indonesia dan Lautan selatan India. 

Seorang lagi pegawai tentera udara Malaysia memberitahu Tencent bahawa penerbangan MH370 mungkin diterbangkan ke barat sampai hingga Somalia atau utara  Thailand dan Myanmar lalu ke bahagian selatan Mongolia. Laluan penerbangan dekat dengan sempadan beberapa negara, menjadi pilihan kerana  pengesanan radar adalah agak lemah, tambah pegawai itu.

Sesiapa di antara 239 orang di atas kapal yang merampas MH370 mesti sangat biasa dengan geografi terdekat Malaysia dan juga mengetahui keupayaan kedua-dua radar awam dan tentera, kata pegawai itu, sambil menambah bahawa ia adalah pengetahuan umum dalam industri penerbangan bahawa kedua-dua negara Somalia dan selatan Mongolia  tidak memerlukan kebenaran kerajaan untuk melakukan pendaratan. Somalia dalam keadaan anarki kerana perang saudara, manakala Mongolia mempunyai beberapa lapangan terbang rahsia menyediakan jalur pendaratan selamat untuk penyeludup, tambah pegawai itu.SUMBER 

Sumber: 
(http://alhusseyn51.blogspot.com/2014/03/malaysia-bohong-mengenai-mh370-pesawat.html
(http://www.wantchinatimes.com/news-subclass-cnt.aspx?cid=1103&MainCatID=11&id=20140317000100


Pendedahan tentang MH370 oleh bekas Ketua Juruterbang MAS yang kita perlu tahu.. (Video Inside)

Inilah dia figura yang cukup penting mendidik rakyat Malaysia serba sedikit disebalik tragedi dan insiden MH370 melalui temuramah di Berita Astro Awani Berita Buletin Tv3, NTV7.

Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain, bekas ketua juruterbang Serantau MAS (Malaysia Airlines).

Antara Intipati Pendedahan Datuk Kapten Nik Huzlan Mengenai Tragedi MH370?

Mustahil sebenarnya untuk sebuah kapal terbang seperti MH370 terputus isyarat atau komunikasi kerana setiap pesawat ada 3 peringkat komunikasi dan ketiga-tiga ini memang berkualiti.

Selaian daripada itu, agak mustahil juga untuk kita semua mengatakan pesawat MH370 mengalami total ‘electrical shutdown’ dan sekiranya berlaku sekalipun, pesawat ada masa yang sangat cukup untuk buat pendaratan kecemasan.

Bukan sahaja itu, setiap pesawat mempunyai banyak bateri dan bateri ini mampu menjana tenaga untuk pesawat.

MAS adalah syarikat penerbangan terbaik dari segi ‘maintainance’ kerana menurut kapten, Amerika Syarikat juga meminta MAS bantu dari segi ini.

Kualiti juruterbang MAS juga adalah yang terbaik, bahkan menurut Kapten, juruterbang MAS sering “diculik” oleh syarikat penerbangan lain.

Seorang juruterbang itu akan buat SEHABIS BAIK selagi ada harapan,untuk selamatkan pesawatnya,walaupun gunung ada di depan.Bukan semudah itu untuk mereka putus asa.

Setiap pesawat boleh terkena petir,itu biasa. Namun aliran arus elektrik itu akan mengalir mengikut bentuk pesawat dan keluar ke belakang.

Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain sempat menemplak laporan berita luar negara yang membuat berita yang cukup “nonsense & dongeng” apabila mengatakan pesawat MH370 Malaysia Airlines telah pergi ke Rusia sedangkan untuk ke sana MH370 perlu melepasi Banjaran Himalaya termasuk pancaran radar dari Turki, Uzbekistan, Turkmenistan

Radar-radar di negara Thailand, India, Myanmar (mungkin) dan negara-negara ‘tan’ di belakang, amat serius dan akan mengambil tindakan jika berlaku sebarang aircraft yang tidak dikenali di dalam airspace mereka.

Negara seperti ini, sangat berbahaya jikalau dapat mengesan pesawat yang menceroboh kedaulatan negara mereka.

Kecanggihan peralatan ketenteraan mengawasi ruang udara negara mereka tidak boleh dipermainkan. Begitu juga radar negara India “sangat-sangat berbahaya”.

Jangan tidak tahu, negara seperti di Singapura radar sangat hebat mereka mampu mengesan sehingga ke Kota Kinabalu.

Hanya pilot sahaja yang boleh mematikan transponder atau mmsg dalam mode tertentu.

Dan hanya orang yang berpengalaman mengenai koordinat dan tahu susuralur setiap jalan di udara.

Cara plane MH370 buat turning back seperti profesional kerana masa tepat dan kelajuan plane stabil, tidak laju, tidak perlahan dan tidak terhuyung-hayang

MH370 Dirampas Pengganas?

Datuk Kapten Nik Huzlan Nik Ahmad Hussain mengatakan andaikata MH370 hijacked (MH370 dirampas) tidak mungkin dilakukan seorang. Pasti ada yang membantu yang mana bergerak dalam kumpulan. Siapakah dia?

MH370 hijacked (MH370 dirampas) boleh berlaku dengan syarat kumpulan tersebut arif dengan kokpit, besar kemungkinan “authorised person” di mana dilakukan dalam bentuk terancang yang ‘mungkin’ digerakkan ala-ala komando

Datuk Kapten Nik Huzlan Nik Ahmad Hussain mengatakan kapal terbang MH370 berpatah balik, mungkin diterbangkan oleh org yang mahir dengan laluan dan sangat berkemahiran tinggi untuk mengelakkan dari dikesan radar

Andaikata MH370 hijacked (MH370 dirampas) sekalipun tidak akan dilakukan oleh penumpang.

Sangat tipis kerana pintu masuk kokpit ada kod rahsia. Hanya kabin krew yang tahu kod rahsia itu. Apatah lagi, di dalam kokpit mempunyai CCTV untuk pilot/co pilot melihat disebalik pintu tersebut.

Tetapi Kapten Nik Huzlan Nik Ahmad Hussain ada mengatakan sekiranya salah seorang penumpang adalah org yang sangat arif tentang kapal terbang, dan memang ada agenda konpirasi tersendiri, jadi tidak mustahil berlaku insiden MH370 hijacked (MH370 dirampas)

Sekiranya berlaku rampasan MH370 sekalipun, mereka masih ada masa untuk bersedia menghantar isyarat kecemasan.

Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain tidak menolak kemungkinan sekiranya MH370 dirampas oleh kabin krew (pilot/co-pilot/pramugara/pramugari), cuma tidak dipastikan apa motif mereka

Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain mendedahkan jikalau MH370 pergi arah Kazakhtan, memang boleh mendarat di sana,tetapi radar masih boleh kesan sebab untuk pergi kesana perlu melalui banyak negara

Jikalau MH370 pergi Lautan Hindi (Indian Ocean), memang tiada kapal terbang yang pernah lalu sana.

Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain juga ada mengatakan bahawa terdapat banyak radar yang boleh mengesan MH370.

Jika MH370 turn over ke arah barat menuju ke Andaman Sea (Laut Andaman) Jika MH370 turun ke bawah menuju ke Diego Garsia ke arah apa yang dipanggil ‘lonely sea‘ iaitu Lautan Hindi, baru kata kapal terbang MH370 hilang.

Kerana tiada radar yang berdekatan sana yang mampu menangkap dan mengesan pesawat MH370 ini.

Akhir sekali, Datuk Kapten Nik Huzlan menyatakan bahawa, Kapten Zaharie adalah antara juruterbang terbaik yang Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain pernah kenal selama kurang lebih 30 tahun.

Insiden MH370, mengingatkan dunia tragedi pesawat jenis Airbus 330-203 milik Air France yang terhempas ke dalam laut di perairan dengan Rio de Janeiro pada 1 Jun 2009 tetapi bangkai pesawat itu hanya ditemui dua tahun kemudian.~ Sumber dari SINI 

Yang aku highlight dengan warna oren itu ialah tindakan yang akan diambil oleh negara luar terhadap pesawat yang tak dikenali... 

Kalau nak tahu apa pula tindakan pihak TUDM silalah baca di ( SINI 

Sumber: (http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2014/03/mh370-bekas-ketua-juruterbang-mas.html)


Mengapa Hishamuddin tidak menjawab soalan wartawan ini?


Perkembangan dalam misi mencari pesawat Malaysia Airlines MH370 kini semakin mengelirukan selepas pihak berkuasa berpatah balik dalam kenyataan mereka berhubung bila sistem komunikasi penting di pesawat itu dipadamkan.

Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan penerbangan itu, Ahmad Jauhari Yahya pada sidang media semalam berkata, tidak jelas bila sebenarnya satu daripada sistem pengesan automatik pesawat itu ditutup dan kata-kata terakhir dari kokpit, dipercayai oleh pembantu juruterbang, yang mungkin dilakukan sebelum sistem komunikasi dipadam.

Ini bercanggah dengan kenyataan awal pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang mengatakan sistem komunikasi ditutup pada 1.07 pagi 8 Mac – sebelum rakam keluar secara lisan dihantar kepada menara kawalan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, kata laporan di The Sydney Morning Herald.

Ahmad Jauhari berkata semalam, sistem komunikasi iaitu Sistem Laporan dan Komunikasi pesawat (ACARS), berfungsi seperti biasa pada 1.07 pagi tetapi kemudiannya gagal menghantar laporan kemas kini seterusnya yang dijadualkan pada 1.37 pagi.

“Kita tidak tahu bila sistem ACARS dipadamkan,” katanya.

Sistem komunikasi kedua, satu transponder yang berkomunikasi dengan radar kemudiannya berhenti berfungsi pada 1.21 pagi.

Susulan daripada kenyataan Jauhari, Hishammuddin enggan menjawab soalan media mengenai mengapa beliau pada sehari sebelumnya menyatakan ACARS ditutup pada 1.07 pagi.

“Apa yang saya cakap semalam berdasarkan fakta, disokong dan disahkan,” katanya dan menambah ketidakpastian mengenai kronologi seterusnya diterjemahkan untuk menemui lokasi pesawat dan rakaman datanya.

Isu masa itu, bagaimanapun, bukan satu-satunya yang mengelirukan mengenai siasatan itu, setakat ini.

Sementara Putrajaya menafikan laporan Malaysia menolak bantuan daripada agensi undang-undang antarabangsa dan bekerjasama dengan FBI dan Interpol sejak hari pertama misi mencari pesawat itu, Reuters melaporkan ada pegawai AS melahirkan kekecewaan terhadap cara Malaysia mengendalikan siasatan itu.

Laporan itu memetik dua pegawai keselamatan AS sebagai berkata, kerajaan Malaysia masih belum menjemput FBI menghantar pasukannya ke Kuala Lumpur.

Reuters berkata, FBI yang mempunyai pengalaman dalam menyiasat pesawat terhempas, dan satu lagi agensi penguatkuasa undang-undang AS sudah menunjukkan keinginan untuk menghantar pasukan ke Kuala Lumpur, tetapi tidak berbuat demikian selagi tidak dijemput secara rasmi.

“Malaysia bekerjasama dengan penyiasat antarabangsa dan pihak berkuasa penerbangan sejak hari pertama,” kata Hishammuddin pada sidang media semalam.

Naib Presiden PKR, N Surendran, berkata percanggahan kenyataan oleh pihak berkuasa Malaysia, yang dipaparkan oleh media asing seperti NCC, amat memalukan.

“Najib kata ACARS dipadamkan pada 1.07 pagi, CEO MAS Ahmad Jauhari pula kata ACARS tidak menghantar laporan untuk 30 minit seterusnya.

“Adalah penting untuk memastikan sama ada wujud tindakan sengaja memadam ACARS, perlu diingat pembantu juruterbang kata ‘Baiklah, selamat malam’ pada 1.19 pagi dan tidak melaporkan sebarang kerosakan ACARS pada masa itu,” katanya.

Putrajaya juga dikritik media China berikutan maklumat yang bercanggah mengenai pesawat MH370 yang masih hilang.

China Daily mempersoalkan mengapa hanya selepas seminggu pesawat itu hilang, baru Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengatakan kehilangan MH370 mungkin perbuatan ‘sengaja’ dan pesawat itu terbang beberapa jam lagi selepas meninggalkan laluan asalnya ke Beijing.

Akhbar itu juga mempertikaikan sama ada Malaysia berkongsi semua maklumat yang dikumpul.

“Percanggahan dan maklumat sedikit demi sedikit yang diberikan Malaysia Airlines dan kerajaannya menyukarkan usaha mencari dan keseluruhan insiden jadi lebih misteri.

“Apa lagi yang mereka ketahui tetapi tidak dikongsi kepada dunia,” katanya.


~ The Malaysian Insider


Sumber: (http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2014/03/mengapa-hishamuddin-tidak-menjawab.html)

Bukti Najib lebih hargai orang luar dari Ahli UMNO sendiri tersebar!!

Anak Sungai Derhaka at Anak Sungai Derhaka - 10 hours ago
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Menteri Kewangan, melantik Mohamad Ezam Mohd Nor sebagai Pengarah Komunikasi di Kementerian Kewangan berkuat kuasa 15 Mac 2014. Mohamad Ezam dilantik sebagai Pengarah setelah melepaskan jawatannya sebagai Ahli Dewan Negara yang disandangnya sejak 2010, pada 5 Mac lalu, kata Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan akhbar hari ini. "Tugas utama beliau ialah membantu Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan dalam menangani isu-isu berkaitan langkah-langkah transformasi ekonomi yang dilaksanakan oleh Kerajaan dengan lebih ranc... more »

Kononnya Kerajaan telah sehabis telus sampaikan maklumat tentang MH370.. Tapi...

Anak Sungai Derhaka at Anak Sungai Derhaka - 13 hours ago
Kononnya... kerajaan akan bersikap telus dan telah memberitahu segala maklumat yang telah disahkan berhubung kehilangan pesawat MH370 sejak 8 Mac lalu. Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menegaskan, kerajaan telah sehabis telus sehingga sanggup mengetepikan kepentingan negara apabila berkongsi data pasukan tentera dalam usaha mengesan pesawat yang membawa 239 penumpang dan anak kapal itu. “Itu adalah arahan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dari awal lagi, bahawa kita akan menjadi setelus yang boleh namun dengan syarat maklumat y... more »

Mengapa Hishamuddin tidak menjawab soalan wartawan ini?

Anak Sungai Derhaka at Anak Sungai Derhaka - 16 hours ago
Perkembangan dalam misi mencari pesawat Malaysia Airlines MH370 kini semakin mengelirukan selepas pihak berkuasa berpatah balik dalam kenyataan mereka berhubung bila sistem komunikasi penting di pesawat itu dipadamkan. Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan penerbangan itu, Ahmad Jauhari Yahya pada sidang media semalam berkata, tidak jelas bila sebenarnya satu daripada sistem pengesan automatik pesawat itu ditutup dan kata-kata terakhir dari kokpit, dipercayai oleh pembantu juruterbang, yang mungkin dilakukan sebelum sistem komunikasi dipadam. Ini bercanggah dengan kenyataan awal pemang... more »
Blogger Home. 
s3v3n

s3v3n
copyright©

Tiada ulasan: