Google+ Badge

Isnin, 24 Mac 2014

4051. Hotel di Pulau Ruegen, Jerman. Bacalah tentangnya.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com 
Hotel Paling Besar Di Dunia Tetapi Tidak Pernah Didiami

Hotel yang terletak di Pulau Ruegen, Jerman ini merupakan hotel terbesar di dunia yang pernah dibina oleh Kerajaan Jerman pada zaman pemeritahan Nazi. Hotel ini di bina sepanjang 4.5 km dan hanya 150 m dari pantai. Hotel ini mempunyai total 10.000 bilik yang boleh menampung 20,000 orang sekaligus. Namun, setelah siap dibina hingga saat ini, hotel ini tidak pernah digunakan.

Hotel yang terletak di Prora, Pulau Ruegen ini dibina pada tahun 1936 dan siap pada tahun 1939. Pembangunannya memerlukan 9,000 orang pekerja. Tujuan Nazi membina hotel ini adalah untuk menyebarkan propaganda Nazi dimana mereka ingin mendirikan 4 resort pelancongan di kawasan tersebut dengan kemudahan mewah termasuk dermaga bagi kapal layar.

Namun, semua rancangan tersebut terpaksa di hentikan kerana berlakunya Perang Dunia II kerana Adolf Hitler memerintahkan semua pekerja pembinaan hotel ke Peenemünde untuk membuat persenjataan untuk berperang melawan sekutu.

Keadaan bangunannya masih kukuh walaupun ada beberapa bahagian yang lapuk. Namun kerajaan Jerman tidak pernah berniat untuk meminggirkan bangunan tua bersejarah ini. Sesuatu yang amat bertentangan dengan bangsa kita yang tidak pernah menghargai







Sumber: (http://dairishare.blogspot.com/2013/10/hotel-paling-besar-di-dunia-tetapi.html)

Blogger Home. 
s3v3n

s3v3n
copyright©

Tiada ulasan: