Selasa, 1 April 2014

4216. Tentera salib laknatullah.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com  BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA'

TENTERA SALIB: MANUSIA TIDAK BERTAMADUN YANG MENGINJAK AGAMANYA SENDIRI. 

Isi kandungan agama yang benar atau sistem kepercayaan adakalanya boleh diseleweng oleh penganutnya yang palsu (pseudo-adherents). Contoh yang tepat boleh dilihat ketika zaman kegelapan dalam sejarah Kristian yang diputarbelitkan oleh tentera perang salib. 

Tentera salib yang terdiri dari penganut Kristian Eropah yang bermatlamat untuk menjajah Holy Land(Palestin) dari tangan orang Islam di akhir abad ke-11 sebenarnya dikatakan berjuang atas nama agama. Tetapi mereka telah memanipulasi pengikutnya dengan memasuki tanah itu dengan keganasan dan kekejaman. Orang ramai yang tidak bersalah menjadi mangsa pembunuhan dan banyak kampung dan kota diceroboh. 

Jerusalem yang menjadi kediaman orang Islam, Yahudi dan Kristian di bawah pentadbiran Islam yang aman telah bertukar menjadi medan pertumpahan darah yang amat dahsyat. Kekejaman mereka tidak berhenti setakat itu sahaja malah kota Istanbul yang merupakan kota Kristian juga diceroboh dan habis emas permata dicuri dari gereja-gereja. 

Tanpa disangkal bahawa keganasan ini amat bertentangan dengan ajaran Kristian kerana agama Kristian yang dimaksudkan Bible ialah 'Gospel of Love'. Di dalamnya menurut Matthew, Jesus mengatakan, "Kasihilah musuh kamu dan berdoalah bagi mereka yang menganiaya kamu" kepada penganutnya (Matthew, 5/44). Menurut Luke pula, Jesus mengungkapkan "Jika seseorang memukul pipi kamu, balaslah dengan cara yang lain" (Luke, 6/29). Di dalam bahagian New Testament pula tidak ada langsung rujukan yang melegitimasi keganasan. 

Yang menjadi persoalan ialah jika Kristian adalah agama yang berteraskan kasih sayang, bagaimana boleh terjadi peristiwa berdarah yang dilakukan tentera salib? Punca utama berlaku sedemikian ialah kerana tentera salib itu dibentuk dari mereka yang jahil tentang agama, yang tidak pernah membaca atau melihat Bible sepanjang hayat atau mereka yang tidak menghayati ajaran yang terkandung di dalam Bible.
Mereka dihimpunkan menjadi tentera salib di bawah slogan "God wills it". 
Mengikut sejarah, pada zaman itu kehidupan penganut Kristian di Timur lebih bertamadun jika dibandingkan dengan Kristian di Barat. Cuma selepas peristiwa berdarah itulah barulah Kristian Ortodoks mengambil pendekatan untuk hidup bersama orang Islam. 

Menurut Terry Johns, pengulas BBC, dengan berakhirnya perang salib di timur tengah 'telah mewujudkan kehidupan bertamadun dengan gabungan tiga agama di bawah satu bumbung keamanan'. Nyata bahawa tentera salib itu bukanlah penganut sejati Kristian tetapi mereka terdiri dari orang yang jahil dalam segala ilmu lalu dipergunakan untuk menjayakan sesuatu ideologi walaupun tidak wujud langsung sebarang kepentingan ideologi itu dalam agama. 

Kekejaman Khmer Rouge di Kemboja menjadi contoh kerana terpengaruh dengan ideologi komunis yang cenderung kepada keganasan. Sebabnya juga kerana mereka terdiri dari orang yang jahil. Mereka yang jahil ini sebenarnya keliru dengan tujuan keganasan yang kononnya digunakan untuk membanteras keganasan (atau untuk agama). 

Sifat Orang Badwi di dalam Al-Quran
Pada zaman Nabi Muhammad (s.a.w) wujud dua bentuk penempatan di tanah Arab iaitu penduduk kota dan badwi (gurun Arab). Mereka yang tinggal di kota banyak terdedah dengan dunia luar dan kehidupan mereka lebih bertamadun. 

Kehidupan mereka penuh dengan nilai-nilai murni selain membudayakan hidup dengan kesusasteraan terutamanya puisi. Berbeza dengan mereka yang mendiami di gurun yang hidup berpindah randah (nomad) dengan nilai kebudayaan yang carca merba. Kesenian dan kesusasteraan langsung tidak dipedulikan menyebabkan mereka membangun tanpa nilai murni dan sifat yang luhur. 
Islam yang mula berkembang di Mekah merupakan kota yang penting di semenanjung Arab. Justeru, ramailah yang memeluk Islam dan penduduk di gurun juga tidak ketinggalan memeluknya. 

Setelah itu timbul masalah kerana penghuni gurun ini mundur dari segi kebudayaan dan intelektual yang menghalang mereka memahami dan mendalami Islam sepenuh jiwa. Allah menyatakan hal ini di dalam Al-Quran:
Orang-orang Arab Badwi itu, lebih banyak kekafiran dan kemunafikannya, dan lebih wajar tidak mengetahui hukum-hukum yang diturunkan Allah kepada Rasul-Nya. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. (Surah at-Taubah: 97) 

Nyatalah bahawa orang badwi itu merupakan kumpulan yang terdiri dari orang yang kufur yang munafiq serta cenderung untuk mengengkari perintah tuhan. Di dalam zaman nabi sendiri orang-orang sebegini menjadi petulang di dalam dunia Islam. Contohnya seperti golongan 'Kharijiyyah' yang jelas bersifat luar tatasusila kerana mereka merupakan kelompok yang keluar dan memberontak dari golongan Syiah. 

Golongan fanatik, liar dan ekstrem ini mendakwa diri mereka Islam walaupun tidak memahami Islam sepenuhnya selain menyeleweng isi
Al-Quran untuk memerangi orang Islam sendiri. Saidina Ali yang merupakan sahabat paling rapat dengan nabi sehingga diiktiraf 'pintu segala ilmu' juga dibunuh angkara aktiviti ganas golongan kharijiyyah ini. 

Telah terbukti bahawa tentera salib mengganas setelah ajaran Kristian diseleweng dan disalahtafsirkan, begitu juga dengan puak-puak yang mengkhianat Islam semata-mata untuk menghalalkan keganasan. Apa yang sama antara tentera salib dan orang badwi ini ialah mereka jahil, tidak faham, kurang didikan, liar dan terpencil dari umum. 

Keganasan yang dilakukan mereka berpunca dari struktur sosial bukannya agama yang menuntut melakukannya. Hari ini, dunia Barat telah menyalahertikan fungsi organisasi atau pertubuhan Islam di seluruh dunia. Bagi mereka semua organisasi atau pertubuhan itu merupakan pendukung kepada kegiatan keganasan. 

Persepsi ini perlu diubah walaupun terdapat badan pengadilan yang boleh membuktikan kesahihan dakwaan itu. Yang penting ialah langkah jangka masa panjang perlu dirangka supaya dapat menyelesaikan permasalahan ini. 

Dunia Barat terutamanya Amerika yang mempunyai kuasa majoriti di dunia tidak patut mempergunakan kuasa itu untuk memerangi Islam atau orang Islam tetapi sebaik-baik dipergunakan untuk memberi khidmat bagi menyantuni keperluan dunia Islam. Teori 'benturan peradaban' (clash of civilization) yang menjadi doktrin bermula 90an ini sewajarnya dilenyapkan. 

Dalam masa yang sama, umat Islam diseru bersatu bagi menyebarluaskan maklumat tentang Islam yang menganjurkan kasih sayang, persaudaraan, keamanan dan kesejahteraan. Sebarang informasi yang salah boleh menimbulkan perbalahan dan menyemai semangat radikal. Selain itu, umat Islam seharusnya menonjolkan akhlak-akhlak mulia yang ditonjolkan Al-Quran. 

Dari penjelasan di atas dapat difahami bahawa punca keganasan ialah kesempitan fikiran dan setentunya pendidikan merupakan jalan keluar baginya. Orang yang kesal dengan keganasan dan yang mengatakan keganasan hanya menghancurkan dan merosakkan Islam dan seluruh masyarakat seharusnya mengambil inisiatif untuk mencari alternatif mendidik masyarakat bagi membendung keganasan. 

Harapan semua orang supaya dapat menyelamatkan dunia dari segala keganasan, huru-hara dan kekejaman patut diberi perhatian. 

Amerika Syarikat yang didominasi oleh populasi Kristian yang mendakwa negaranya 'a nation under God' sebenarnya mempunyai perkaitan rapat dengan orang Islam. Allah SWT juga mengatakan penganut Kristian sebagai"...paling dekat persabahatannya dengan orang-orang yang beriman ialah orang-orang yang berkata: "Sesungguhnya kami ini orang Nasrani". (Surah al-Maidah: 82). 

Dalam sejarah, orang yang jahil (tentera salib dan orang badwi) sebenarnya tidak memahami fakta sebenar sehingga menimbulkan perbalahan antara dua agama yang besar ini. Supaya kejadian ini tidak berulang, penganut Kristian dan Islam sepatutnya duduk semeja untuk saling bekerjasama. 

Duduk semeja bukan untuk mencari siapa salah tetapi bermusyawarah menghasilkan penyelesai masalah agar tidaklah lagi agama dikaitkan dengan sebarang keganasan. Susu sebelanga akan dibuang sekiranya dimasuki walau hanya setitik nila!

Sumber Pembacaan:http://ms.harunyahya.com
Sumber: (http://poklan58.blogspot.com/2014/01/tentera-salib-manusia-tidak-berteamadun.html

TENTERA SALIB: MANUSIA TIDAK BERTAMADUN YANG MENGINJAK AGAMANYA SENDIRI.

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 months ago
Isi kandungan agama yang benar atau sistem kepercayaan adakalanya boleh diseleweng oleh penganutnya yang palsu (*pseudo-adherents*). Contoh yang tepat boleh dilihat ketika zaman kegelapan dalam sejarah Kristian yang diputarbelitkan oleh tentera perang salib. Tentera salib yang terdiri dari penganut Kristian Eropah yang bermatlamat untuk menjajah *Holy Land*(Palestin) dari tangan orang Islam di akhir abad ke-11 sebenarnya dikatakan berjuang atas nama agama. Tetapi mereka telah memanipulasi pengikutnya dengan memasuki tanah itu dengan keganasan dan kekejaman. Orang ramai yang tidak... more »

ISLAM SEBAGAI SOLUSI ATAU PUNCA KEGANASAN?

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 months ago
Dua dekad kebelakangan ini, konsep 'Keganasan Islam' (Islamic Terror) menjadi topik perbincangan yang hangat. Selepas serangan 11 September yang menjadikan ribuan orang yang tidak bersalah di New York dan Washington sebagai sasaran, konsep ini bangkit semula menjadi agenda antarabangsa. Sebagai seorang Islam, kita setentunya mengutuk perbuatan ini dan merakamkan ucapan takziah kepada rakyat Amerika. Tulisan ini akan menekankan bahawa Islam bukanlah punca kepada segala keganasan malah keganasan tidak ada tempatnya di dalam Islam. Sungguhpun perampas kapal terbang itu disyaki sebagai ... more »

KESEDARAN ISLAM SEBENAR

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 months ago
Firman Allah S.W.T.: *“Dan manusia itu memohon (datangnya) bahaya, sebagaimana mereka memohon (datangnya) kebaikan dan manusia itu adalah tergesa-gesa."* *(Surah al-Isra’: ayat 11)* *“Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim.”.(Surah al-Maidah: ayat 45)* *Kehilangan Islam Dalam Praktik Hidup Masyarakat* Praktik hidup umat Islam kini sedang menolak keterangan al-Quran al-Karim. Ini bererti mereka menolak kekuasaan, kedaulatan dan janji-janji Allah S.W.T. Juga bererti menolak cara... more »

BAHAYA NYA SEKULARISME.

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 months ago
*PEMBUKAAN* Kepada ukhuan dan ukhuat muslimin, dalam kesempatan ini saya akan menguraikan tentang apa, dari mana dan bagaimana yang namanya faham sekularisme, yang mana sering kita dengar dan mungkin sering ukhuan temui tetapi tidak/kurang jelas arti dan maksud dari faham yang satu ini. Setelah seringnya saya mendengar bahwa sekularis di Indonesia kian banyak dan mungkin menjadi suatu yang umum dan dibanggakan. Sangat disesali jika hal ini berlanjut, yang mana akan menghancurkan pribadi dan harkat martabat manusia serta agama saja. Yang akan menjadikan kita sebagai manusia yang rend... more »

17 Alasan Ulama Islam Mengkafirkan Kaum Syi'ah.

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 months ago
IMAM-IMAM SYI'AH WAJIB DIKETAHUI UMAT ISLAM Berikut tujuh belas doktrin Syi'ah yang perlu diketahui umat Islam. Syi'ah selalu menyembunyikan siasat jahat dari kaum muslimin sebagai sebahagian dari doktrin taqiyah (menyembunyikan kesyi'ahan). *Ini dia 17 doktrin ini terdapat dalam kitab suci Syi'ah:* 1. Dunia dengan seluruh isinya adalah milik para imam Syi'ah. Mereka akan memberikan dunia ini kepada siapa yang dikehendaki dan mencabutnya dari siapa yang dikehendaki (Ushulul Kaafi, hal.259, Al-Kulaini, cet. India). Jelas Doktrin semacam ini bertentangan dengan firman Allah SWT QS:... more »

ALIRAN SESAT SYIAH: DARI MANA DATANG,KEMANA PERGI?

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 months ago
*SYI'AH 'Dari* *mana datang, kemana pergi ...?* بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله نحمده و نستعينه و نستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا ها دي له, وأشهد ألا اله الا الله وحده لا شريك له, وأشهد أن محمدا عبده و رسوله صلى الله عليه و على اله وصحبه وسلم تسليما كثيرا. يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتن إلا وأنتم مسلمون [آل عمران: 102]. يا أيها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة وخلق منها زوجها وبث منهما رجالا كثيرا ونساء واتقوا الله الذي تساءلون به والأرحام إن الله كان عليكم رقيبا [النساء: 1]. يا أيها الذين آمنوا اتق... more »

SUFISME

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 months ago
GAMBAR HIASAN:AHLI2 TASAWUF *Tasawuf (Tasawwuf) atau Sufisme* (bahasa Arab: *تصوف* , ) adalah ilmu untuk mengetahui bagaimana cara menyucikan jiwa, menjernihan akhlaq, membangun dhahir dan batin, untuk memporoleh kebahagian yang abadi. Tasawuf pada awalnya merupakan gerakan zuhud (menjauhi hal duniawi) dalam Islam, dan dalam perkembangannya melahirkan tradisi mistisme Islam.Tarekat (pelbagai aliran dalam Sufi) sering dihubungkan dengan Syiah, Sunni, cabang Islam yang lain, atau kombinasi dari beberapa tradisi. Pemikiran Sufi muncul di Timur Tengah padaabad ke-8, sekarang tradisi ini... more »

POLITIK DALAM ISLAM

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 months ago
*Politik dan Islam tidak dapat dipisahkan, justeru ia adalah sebahagian daripada cara hidup manusia. Namun politik yang bagaimana? Ini yang menjadi persoalan. Sebahagian daripada pejuang Islam sendiri kabur dengan makna dan kehendak politik sebenarnya. Mereka terikut-ikut dengan aliran politik barat dan mengharapkan Islam dapat ditegakkan dengan cara itu. Malah mereka marah jika ada pejuang Islam lain yang tidak mahu terjebak dengan perangkap musuh-musuh Islam melalui bidang politik tajaan orang-orang kafir.* *Mengapa ini terjadi? Ini disebabkan umat Islam tidak pernah dideda... more »

POLITIK ISLAM.

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 months ago
Politik Islam ( bahasa Arab : *سياسي إسلامي)* adalah Politik di dalam bahasa Arab dikenal dengan istilah *siyasah.*Oleh sebab itu, di dalam buku-buku para ulama dikenal istilah *siyasah syar'iyyah.* Dalam Al Muhith, *siyasah*berakar kata *sasa - yasusu.* Dalam kalimat *Sasa addawaba yasusuha siyasatan* bererti *Qama 'alaiha wa radlaha wa adabbaha* (mengurusinya, melatihnya, dan mendidiknya). Bila dikatakan *sasa al amra* ertinya *dabbarahu* (mengurusi / mengatur perkara). Bererti secara ringkas maksud Politik Islam adalah pengurusan atas segala urusan seluruh umat Islam. Dalil Polit... more »

"Mengenai Gerakan Islam - Dari manakah Harakah Islam Harus Bermula?"

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 months ago
JIHAD PADA JALAN ALLAH. Dari mana harakah Islam harus mula memperbaiki keadaan masyarakat? Apakah dengan terlebihi dahulu memperbaiki individunya, seperti yang dilontarkan oleh kebanyakan gerakan Islam? Ataukah, dengan memperbaiki keadaan dan sistem masyarakatnya, sebelum memperbaiki individunya? Atau, pembaikan itu tidak mungkin berjaya apabila tidak disokong oleh sebuah Negara yang memperbaiki keadaan masyarakat dan individu? Atau bagaimana? Fakta menunjukkan bahawa perbaikan terhadap individu tidak cukup dengan sendirinya dapat memperbaiki masyarakat. Namun ini tidak bermakna bahaw... more »

Sebuah Analisis Globalisasi: "(Re) tafsiran Gerakan Islam"

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 months ago
*Dalam KBBI,* globalisasi (arus global) diertikan proses kemasukan ke ruang lingkup dunia. Agaknya definisi ini masih terlalu umum dan mempunyai pelbagai definisi turunan, yang boleh jadi salah satu daripada definisi terbitan tersebut terlampau jauh dari makna induknya.Sehingga diperlukan carian lebih jauh tentang *terminology* globalisasi ini.Sampai saat ini, asal istilah globalisasi masih menjadi bahan perdebatan.Frank (1998) menyebutkan bahawa istilah globalisasi pertama kali muncul saat terjalinnya perdagangan antara Tamadun Lembah Indus (bahagian barat daya India) dengan Sumer... more »

PILIHAN RAYA DAN PARTI POLITIK DI MALAYSIA

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 months ago
Kebanyakan umum tidak menyedari bahawa pilihan raya yang pertama telah diadakan pada tahun 1952 yang dinamakan Pilihan Raya Municipal Kuala Lumpur yang menyaksikan pertembungan antara UMNO-MCA (Perikatan) dengan Parti Kemerdekaan Malaya atau IMP yang dipimpin oleh Dato’ Onn bin Jaafar. Keputusan pilihan raya yang dijalankan itu menyaksikan Parti Perikatan pimpinan Tuanku Abdul Rahman memenangi 9 kerusi, IMP 2 kerusi dan Bebas 1 kerusi. Pada ketika itu PAS hanyalah merupakan sebuah pertubuhan atau persatuan sahaja dan hanya mula menyertai pilihan raya pada tahun 1955 hingga sekarang... more »

APA ITU SEKULARISME ?

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 months ago
http://www.rufaqadaily.com/isusemasa.asp Kita tidak perlu membahas dan memperkatakan tentang erti perkataan sekular ini dari sudut sejarah, siapakah tokoh yang menuturkannya lebih dahulu, di zaman bila dan mengapa timbul perkataan ini kerana itu semua tidak penting bagi kita. Apa yang penting bagi kita, sebagai pegangan dan panduan agar kita tidak terjebak oleh faham sekular atau sekularisme ini ialah pengertian sekular itu sendiri mengikut pandangan Islam. Oleh itu perbahasan secara falsafah serta merujuk kepada sejarah dan tokoh-tokoh yang memperkatakan perkataan itu, t... more »

Islam Dan Kekerasan

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
Sejak masa penyebaran agama Islam, banyak yang menganggap Islam dan umat Islam sebagai musuh, dan sampai hari ini masih banyak pihak yang tidak suka melihat perkembangan Islam dan umat Islam. Caranya dengan menyebarkan informasi yang salah tentang Islam dan penganutnya yang berjumlah sekitar dua milyar di seluruh dunia. Muhammad Elmasry, Presiden Canadian Islamic Congress, dalam tulisannya yang berjudul History Dispel the Lies About Islam mengungkapkan, propaganda dengan cara disinformasi semacam ini sangat ampuh untuk melemahkan Islam dan umat Islam. Namun ia meyakini, fakta ... more »

Jihad Menurut Islam vs Jihad Menurut Kristian

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
gambar hiasan je *Jihad dalam Al-Qur'an* Dalam Islam, jihad tidak selalu melulu identik dengan berperang seperti anggapan kebanyakan orang awam. Ibnu Qayyim al-Jauziyyah membagi jihad ke dalam empat tingkatan: 1. Jihad melawan hawa nafsu. 2. Jihad melawan Syetan. 3. Jihad melawan orang - orang kafir dan munafik. 4. Jihad melawan kezaliman dan bid'ah. Jihad dalam pengertian perang, bukanlah jihad membakar gereja dan memberantas umat Kristen sebagaimana yang digambarkan selama ini. Umat Kristen tidak perlu antipati terhadap istilah Jihad dalam Islam. Jihad dalam makna per... more »

Bangsa Yahudi bekerjasama dengan musuh untuk hancurkan Islam

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
*"Kamu melihat kebanyakan dari mereka tolong-menolong dengan orang-orang yang kafir (musyrik). Sesungguhnya amat buruklah apa yang mereka sediakan untuk diri mereka, iaitu kemurkaan Allah kepada mereka, dan mereka akan kekal dalam seksaan, "(QS. Al-Maidah: 80).* Bangsa Yahudi, di dalam usaha menghancurkan Islam dan Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam saling tolong menolong di kalangan bangsa Arab yang masih musyrik dan kafir. Mereka mengadakan perjanjian untuk memerangi Nabi dan membangkitkan semangat golongan Musyrikin bangsa bersatu untuk terus melakukan perang melawan beli... more »

Bangsa Yahudi pertama kafir kepada Nabi Muhammad SAW.

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
*"Dan berimanlah kamu kepada apa yang Aku turunkan yang membenarkan apa yang ada padamu, dan janganlah kamu menjadi orang yang pertama kali kafir kepada-Nya dan janganlah kamu menjual ayat-ayat-Ku dengan harga murah, dan hanya kepada Akulah hendaklah kamu bertaqwa, "( Al-Baqarah 41)* Dalam ayat ini Allah berbicara kepada Bangsa Yahudi, sebagai bangsa yang telah sering kedatangan Nabi. Bangsa ini menerima kitab-kitab suci dari langit tetapi merupakan bangsa yang paling benci kepada orang-orang mu'min. Bangsa Yahudi diajak untuk menjadi orang pertama untuk beriman kepada Nabi Muhamm... more »

32 rahsia penting Yahudi

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
1. Tahukah anda bahawa selain bangsa Yahudi, dilarang membeli atau menyewa tanah di Israel? 2. Tahukah anda bahawa setiap bangsa yahudi yang ada di setiap negara di seluruh dunia menjadi warga Negara Israel secara automatik. Sementara warga Palestin yang lahir di tanah negerinya sendiri sejak puluhan abad yang lalu terus diusir ke luar Palestin. 3. Tahukah anda bahawa penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel harus menggunakan kenderaan dengan cat dan warna khusus untuk membezakan antara bangsa Yahudi dan bukan Yahudi. 4. Tahukah anda bahawa Jerusalem bahagian timur, Teb... more »

Kisah Mustafa Kamal Attartuk

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
Teladan Dari Kisah Hidup Mustafa Kamal Attartuk. 1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt. 2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi(sesuai dengan kehendak barat). 3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di satu parti umum yang pertama di Ankara. 4. Beliau pernah menegaskan bahawa “negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden.” 5. Menggalakkan minum arak secara terbuka. 6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki. 7. ... more »

Memperingati Detik hitam 3hb March 1924, pemerintahan Khalifah Uthmaniyyah.

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
Hari ini 3hb Mac 2013 adalah bertepatan dengan 89 tahun sejarah hitam bagi umat Islam di seluruh dunia. Dengan sokongan dan kekuatan dari British dan Zionis, Mustafa Kamal Atarturk telah mengumumkan penghapusan sistem Khilafah (yang berusia 1301 tahun sejak zaman Abu Bakar as Siddiq) dan pemisahan urusan agama Islam daripada kenegaraan bermula pada tepat pagi 3hb Mac 1924. Kamal Atarturk telah memerintah supaya Khalifah terakhir, Sultan Abdul Majid II supaya meninggalkan Turki sebelum subuh pada hari yang sama. Polis dan tentera dikerah berhimpun di istana Khalifah dan memaksa Khali... more »

Hikmah Kehidupan

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
(25) *Hidup ini adalah perjuangan. Orang sukses, dia bersikap seperti prajurit yang hendak terjun ke medan perang. Orang gagal, dia bersikap seperti prajurit yang sedang memunguti harta rampasan perang, sambil berjingkrak-jingkrak kegirangan*. [[Catatan: Orang sukses selalu ingin memberi, orang gagal selalu meminta. Orang sukses mau bersabar, orang gagal tidak tahan menderita. Orang sukses tersenyum saat bahagia, orang gagal tertawa terbahak-bahak saat mendapat kesenangan. Orang sukses bersikap teguh saat menghadapi ujian, orang gagal menangis menjerit-jerit saat menghadapi masala... more »

JIHAD dan Terrorisme

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
JIHAD dan Terorisme Secara bahasa, JIHAD berasal dari *ja-ha-da*. Suatu usaha maksimal yang sanggup dikerahkan untuk menunaikan suatu urusan. JIHAD adalah perlambang puncak usaha manusia untuk mencapai sesuatu. Dalam jihad ini, pengorbanan apapun akan disanggupi, termasuk pengorbanan nyawa. Pasukan Jepang yang melakukan aksi *Kamikaze*pada Perang Dunia II, dengan menabrakkan pesawat ke kapal-kapal Amerika. Mereka bisa dianggap telah berjihad. Hanya saja, jihadnya untuk membela berhala (Kaisar Hirohito). Sedangkan *Jihad Fi Sabilillah*, diartikan sebagai perjuangan maksimal untuk men... more »

POLITIK DALAM ISLAM

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
*Politik dan Islam tidak dapat dipisahkan, justeru ia adalah sebahagian daripada cara hidup manusia. Namun politik yang bagaimana? Ini yang menjadi persoalan. Sebahagian daripada pejuang Islam sendiri kabur dengan makna dan kehendak politik sebenarnya. Mereka terikut-ikut dengan aliran politik barat dan mengharapkan Islam dapat ditegakkan dengan cara itu. Malah mereka marah jika ada pejuang Islam lain yang tidak mahu terjebak dengan perangkap musuh-musuh Islam melalui bidang politik tajaan orang-orang kafir.* *Mengapa ini terjadi? Ini disebabkan umat Islam tidak pernah dideda... more »

BAGAIMANA SENINYA DAKWAH RASULULLAH

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
Sabda Rasulullah SAW “Manusia yang paling dikasihi Allah ialah orang yang memberi manfaat kepada orang lain dan amalan yang paling disukai oleh Allah ialah menggembirakan hati orang-orang Islam atau menghilangkan kesusahan daripadanya atau menunaikan keperluan hidupnya di dunia atau memberi makan orang yang lapar. Perjalananku bersama saudaraku yang muslim untuk menunaikan hajatnya, adalah lebih aku sukai daripada aku beriktikaf di dalam masjid ini selama sebulan, dan sesiapa yang menahan kemarahannya sekalipun ia mampu untuk membalasnya nescaya Allah akan memenuhi keredhaannya d... more »

Islam, Jihad, dan Keganasan

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
*Jihad: salah satu konsep yang paling disalah faham dalam Islam* oleh M. Amir Ali, Ph.D. "Islam" dan lain-lain pelbagai istilah dan konsep Islam terlalu salah faham di Barat.Islam tidak dapat mencari sesiapa untuk menyalahkan tetapi diri mereka sendiri kerana (a) mereka telah gagal untuk hidup oleh penyewa Islam di zaman kita, dan (b) mereka telah gagal untuk menggalakkan kefahaman Islam di Barat melalui projek-projek jangkauan. Risalah ini merupakan satu cubaan merendah diri untuk menjelaskan secara ringkas terma-terma yang diberikan dalam tajuk. Institut Maklumat & Pendidikan Isl... more »

Apakah Jihad?

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
*Soalan:* Apakah Jihad? Jihad perkataan berasal dari akar bahasa Arab perkataan JHD, yang bermaksud "berusaha."Kata-kata lain yang diperolehi daripada akar ini termasuk "usaha", "pekerja," dan "keletihan."Pada asasnya *Jihad* adalah satu usaha untuk mengamalkan agama dalam menghadapi penindasan dan penganiayaan. Usaha ini boleh datang dalam memerangi kejahatan di dalam hati anda sendiri, atau berdiri untuk diktator. Usaha tentera dimasukkan sebagai pilihan, tetapi sebagai jalan terakhir dan tidak "untuk menyebarkan Islam dengan pedang" kerana stereotaip akan mempunyai satu percaya...more »

Syiah: Bertindak secara ilmu, bukan jadi isu politik

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
*MARANG: *Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyifatkan tindakan kerajaan dalam menangani isu kontroversi fahaman Syiah lebih bersifat politik. Katanya, ajaran Syiah itu bukan perkara baru tetapi telah lama wujud sejak beberapa kurun dalam dunia Islam. Menurutnya, kerajaan pula mengambil sikap bukan hendak menangani masalah ajaran Syiah tetapi hendak jadikan isu politik. “Kerajaan lebih bersikap untuk menjadikan isu politik, bukan suatu tindakan. Sebenarnya, Syiah telah wujud sejak beberapa kurun dalam dunia Islam dan bukan perkara baru. “Seperti mazhab-mazhab... more »

KHOMEINI : AYAT ALLAH ATAU AYAT SYAITAN?

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
*OLEH : MUHAMMAD ASRIE BIN SOBRI* *PENGENALAN KEPADA KHOMEINI* Khomeini atau disebut oleh pengikutnya sebagai Ayatullah Ruhullah Khomeini yang membawa maksud Khomeini Ayat dan Ruh Allah. Khomeini merupakan figur atau tokoh sejarah dunia yang agung dan terkenal kerana dialah pengasas Republik Islam Iran dan berjaya menggulingkan Shah Muhammad Reza Pahlavi pada tahun 1979 M melalui Revolusi Islam Iran. Khomeini dilahirkan di bandar Khomein yang terletak di arah Barat Daya Tehran, ibu negara Republik Iran pada tahun 1902 M/ 1320 H. Nama sebenarnya Mustafa Ahmad al-Musawi al-Khomeini. ... more »

Ayat al-Tath-hir (AYAT YG DIGUNAKAN SBG HUJAH SYIAH DALAM MEMA’SUMKAN AHL BAIT)

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
JAWAPAN AHL AL-SUNNAH Memandangkan dakwaan dan hujah Syi‘ah ke atas Ayat al-Tath-hir agak panjang lagi mendalam, penulis akan membahagikan analisa dan jawapan ke atasnya kepada lima perbahasan: 1. Adakah ayat 33 surah al-Ahzab membicara subjek kemaksuman? 2. Adakah istilah Ahl al-Bait dalam ayat 33 surah al-Ahzab merujuk kepada para isteri Rasulullah atau 'Ali, Fathimah, Hasan dan Husain? 3. Darjat dan maksud Hadis al-Kisa’. 4. Darjat dan maksud Hadis seruan bersolat Subuh. 5. Darjat dan maksud Hadis Abu Sa‘id al-Khudri. Pertama: Adakah ayat 33 surah al-Ahzab membicara subjek kemaksuman... more »

KHOMEINI VS ahli sunnah.

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
Khomeini Tidak Bercanggah Dengan Syi’ah Zaman Lampau. Antara kata-kata Ayatu al-Syaitan Khomeini terhadap Ahli Sunah : "Iman seorang Syi’ah tidak sempurna, kecuali setelah berbeza (menentang) dengan Ahli Sunah...Apabila seorang Ahli sunnah bersemangat mengamalkan ibadah, maka dia telah bersemangat mengamalkan kebatilan." [Lihat: Ayatullah al-Khomeini, Al-Hukumat Al-Islamiyah, m.s. 83] "Adapun Nawasib (Ahli Sunnah) dan Khawarij semoga dilaknati Allah tanpa ragu-ragu adalah najis." [ Lihat : Ayatullah al-Khomeini, Tahrir al-Wasilah, jil.1, m.s : 118 ] "Kumpulan-kumpulan Syi`ah sel... more »

Ini Dia 23 Protokol Yahudi

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
DOKUMEN rahasia Zionis Yahudi yang berhasil dicuri oleh pasukan polisi rahasia Rusia, Okhrana, di tahun 1900-an. Kelak dokumen inilah yang menginspirasi kebencian Adolf Hitler terhadap etnis Yahudi. Puncak kebenciannya itu pun mengantarkan Adolf Hitler dengan Nazi-nya melakukan pembantaian terhadap 8 juta orang Yahudi yang dikenal dengan peristiwa Holocaust. Rangkuman Protocol of Learned Elder of Zion *Protokol 1* Protokol pertama dalam dokumen ini berisi tentang pengalihan pikiran dan tujuan hidup manusia, di lain sisi, kaum Yahudi harus tetap konsisten membangun tujuan besar Zio... more »

22 Sifat Buruk Yahudi Dalam Al -Quran

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
DALAM Al-quran, sudah demikian jelas sedikitnya disebutkan 22 sifat buruk bangsa Yahudi. Apa saja? Berikut di bawah ini: 1. Keras hati dan zalim (Al-Baqarah:75,91,93,120,145,170; An-Nisa:160; Al-Maidah:41) 2. Kebanyakan fasik dan sedikit beriman kepada Allah SWT (Ali Imran:110; An-Nisa:55) 3. Musuh yang paling bahaya bagi orang-orang Islam (Al-Maidah:82) 4. Amat mengetahui kekuatan dan kelemahan orang-orang Islam seperti mereka mengenal anak mereka sendiri (Al-An’am:20) 5. Mengubah dan memutarbalikkan kebenaran (Al-Baqarah:75,91,101,140,145,211; Ali Imron:71,78; An-Nisa:46; Al-Maida... more »

Awas, Syiah Mengancam Kita!

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
MAYORITAS kaum muslimin menilai bahwa menentukan sikap terhadap Syi’ah adalah sesuatu yang sulit dan membingungkan. Kesulitan ini terpulang kepada banyak hal. Di antaranya karena kurangnya informasi tentang Syi’ah. Syi’ah menurut mayoritas kaum muslimin adalah eksistensi yang tidak jelas. Tidak diketahui apa hakikatnya, bagaimana ia berkembang, tidak melihat bagaimana masa lalunya, dan tidak dapat diprediksi bagaimana di kemudian hari. Berangkat dari sini, sangat banyak di antara kaum muslimin yang meyakini Syi’ah tak lain hanyalah salah satu mazhab Islam, seperti mazhab Syafi’i, ... more »

Rafidhah Lebih Bahaya Daripada Yahudi

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
ASY-SYAIKH Rabi’ bin Hadi Al-Madkhali ditanya: “Apa pendapat Anda wahai Syaikh yang mulia, tentang berbagai keadaan genting (krisis) di Lebanon, Irak, Palestina? Jazakumullah khairan (semoga Allah membalas dengan kebaikan).” *Beliau menjawab*: “Demi Allah, kami berpandangan bahwa amalan jihad tetap tegak sampai hari kiamat dan merupakan perkara yang wajib dilakukan umat ini. Namun umat (Islam) kini telah melalaikan banyak perkara agama, di antaranya adalah jihad itu sendiri, sehingga Allah memberikan kekuatan kepada musuh-musuh untuk menguasai mereka. “Jika kalian berjual beli deng...more »

Mengapa Syi’ah Bermasalah

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
MARI kita bersyukur kepada Allah SWT karena kita sebagai bangsa Indonesia yang penduduk muslimnya terbesar di dunia. Walaupun ada Negara yang penduduknya terbesar, misalnya China, India dll, namun umat Islamnya minoritas. Umat Islam di Indonesia saat ini sekitar 87 % muslim. Kita ketahui, bahwa Islam ada beberapa faham di antaranya ; faham Sunnni, Mu’tazilah, Syi’ah, Khawarij, Jabariyah dan lain sebagainya. Islam di Indonesia adalah menganut faham Sunni, walaupun organisasi berbeda-beda, misalnya NU, Muhammadiyah, Alkhoiriyah, Al Irsyad, Alwashliyah, Mathla’ul Anwar, Tarbiyah Isla... more »

15 Ciri-Ciri Orang Syiah

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
PENGANUT Syiah—di negara seperti Indonesia—selalu bersembunyi dalam segala hal, terutama mereka mengklaim bahwa Syiah merupakan bagian madzhab dalam Islam. Padahal sebenarnya tidak. Dalam istilah Syiah, hal itu disebut “Taqiyah”. Namun sebenarnya ada beberapa yang bisa kita perhatikan dari penganut Syiah dari 15 ciri-cirinya berikut ini: 1) Mengenakan songkok hitam dengan bentuk tertentu. Tidak seperti songkok yang dikenal umumnya masyarakat Indonesia, songkok mereka seperti songkok orang arab hanya saja warnanya hitam. 2) Tidak shalat Jum’at. Meskipun shalat Jumat bersama jamaah, t... more »

Syi’ah; Sejarah & Perkembangannya

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
islampos.com—SELAMA ini, mayoritas orang selalu menganggap Syiah bagian dari Islam. Mayoritas kaum muslimin di seluruh dunia sendiri menilai bahwa menentukan sikap terhadap Syi’ah adalah sesuatu yang sulit dan membingungkan. Ini disebabkan beberapa hal mendasar yaitu kurangnya informasi tentang Syi’ah. Syi’ah, di kalangan mayoritas kaum muslimin adalah eksistensi yang tidak jelas, tidak diketahui apa hakikatnya, bagaimana berkembang, tidak melihat bagaimana sejarahnya, dan tidak dapat diprediksi bagaimana di kemudian hari. Berangkat dari hal-hal tersebut, akhirnya orang Islam yang... more »

Syiah, Pelopor Ajaran Rasisme dan Narsisme

pok lan at BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 4 months ago
*SYIAH* menurut bahasa Arab bermakna ‘pembela dan pengikut seseorang’ atau ‘setiap kaum yang berkumpul di atas suatu perkara’ (Azhari ‘Tahdzzibul Lughah’, III/61; Azzabidi ‘Tajul Arus’, V/405). Ada pun menurut terminologi syariat dapat diartikan, ‘Mereka yang menyatakan bahwa Ali bin Abi Thalib lebih utama dari seluruh sahabat dan lebih berhak untuk memegang tampuk kepemimpinan kaum muslimin, demikian pula anak cucu sepeninggal beliau ( Ibnu Hazm, ‘Al-Fishal fil Milal wal Ahwa wan Nihal’, II/113). Dalam sejarahnya, Syiah mengalami beberapa pergeseran. Seiring dengan bergulirnya wa... more »


Blogger Home. 
s3v3n

s3v3n
copyright©

Tiada ulasan: