Selasa, 1 April 2014

4217. Pencerahan tentang Hukum Hudud. Terutama kepada yang berkata dan yang percaya menyokong bahawa hukum hudud tiada di dalam al-Quran dan hanya rekaan Ahli Fekah.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com  So tidak tahu kena belajar sampai tahu. Semuanya kerana Allah SWT.  
ni mahathir punya: http://www.youtube.com/watch?v=LSj2MCkfUuQ;
ini najib punya: http://www.youtube.com/watch?v=sUMkCAXDQlM
ini masitah punya: http://www.youtube.com/watch?v=g8_Jf2j6GB0
ini satu lagi najib punya: http://www.youtube.com/watch?v=jI4XbmND3Ho
jangan asyik baca utusan meloya je ..... kena tipu sokmo mu.....!!!!

perbalahan dan pertengkaran yang wujud dari Muslim yang beradab tu menjadi hijab untuk melihat keburukan dan kecelaan diri sendiri. (PART: Comments

Kata Tun Mahadir Hudud Tidak Wujud Dalam al-Quran 

Salam, ustaz baru-baru ni heboh pasai Tun cakap hudud tak wajib ke atas orang Islam sebab tiada dalam al-Quran katanya hanya kata-kata ahli fiqah saja. Apa pendapat ustaz pula, sedangkan para ulamak-ulamak memperjuang hukum hudud Allah kerana terdapat dalam al-Quran juga mengatakan wajib melaksanakan hukum Allah...

Jawapannya

Memang semua orang kenali bahawa Tun Mahadir adalah orang yang bijak. Banyak jasa-jasanya yang dilakukan terhadap pembangunan negara sewaktu ia menjadi perdana menteri Malaysia dahulu. Cuma kekurangan yang ada pada Tun adalah ilmu-ilmu agama, sebab itulah ada sebahagian hujah-hujah agama yang dikeluarkan oleh Tun sangat bertentangan dengan disiplin ilmu agama yang ada. Berlakulah pandangan-pandangan yang sangat meleset dari kebenaran yang telah dirungkaikan oleh ulama dari dua manhaj yang ditinggalkan Rasulullah SAW iaitu al-Quran dan sunah.

Mengenai kata-kata Tun bahawa hukum hudud tiada di dalam al-Quran itu merupakan satu kesalahan yang sangat besar. Kerana dari segi hakikatnya banyak ayat-ayat al-Quran yang menceritakan tentang pelaksanaan hukum hudud. Untuk makluman pembaca budiman, hudud adalah sebahagian kecil undang-undang Islam yang terdapat di bab Jenayah Islam. Sebenarnya undang-undang Islam meliputi semua perkara yang dinamakan syariat Islam termasuklah hukum qisas, hudud dan takzir.

Mari kita singkap ayat-ayat al-Quran yang menceritakan kewajipan melaksanakan hukum hudud, antaranya ialah :

Kesalahan mencuri. Firman Allah SWT yang bermaksud : 

“Lelaki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan kedua-dua mereka (sebagai) pembalasan terhadap apa yang telah mereka lakukan dan sebagai seksaan (kemurkaan)dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”. (Surah Al-Maidah : 38) 
    Kesalahan berzina. Firman Allah SWT yang bermaksud : 

    “Perempuan-perempuan yang berzina dan lelaki-lelaki yang berzina, maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebatan dan janganlah belas kasihan kepada keduanya menghalang kamu dari menjalankan agama(hukuman) Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, dan hendaklah perlaksanaan hukuman terhadap mereka berdua disaksikan oleh sekumpulan orang-orang yang beriman”. (Surah an-Nur : 2) 
      Kesalahan menuduh zina tanpa empat orang saksi. Firman Allah SWT yang bermaksud :  

      “Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik melakukan zina dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka sebatlah mereka (penuduh) dengan 80 kali sebatan dan janganlah kamu menerima penyaksian mereka selama-lamanya dan mereka itulah orang-orang yang fasiq”. (Surah an-Nur : 4) 
        Kesalahan minum arak. Firman Allah SWT yang bermaksud :  

        “Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya meminum arak, berjudi, berkorban untuk berhala, mengundi nasib dengan panah adalah perbuatan keji dari perbuatn syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keuntungan. Sesungguhnya syaitan itu ingin menimbulkan permusuhan dan kebencian di kalangan kamu dengan meminum arak dan berjudi, dan menghalangi kamu dari mengingati Allah dan mendirikan sembahyang, maka adakah kamu mahu berhenti (dari melakukan perkara tersebut)”. (al-Maidah : 90-91) 
          Kesalahan murtad. Firman Allah SWT yang bermaksud : 

          “Barangsiapa yang murtad di kalangan kamu dari agamanya lalu dia mati dalam keadaan kekafiran itu, maka sia-sialah segala amalannya di dunia dan di akhirat, dan mereka inilah penghuni neraka dan kekal di dalamnya selama-lamya”. (Surah al-Baqarah : 217) 
            Kesalahan menderhaka kepada pemerintah Islam. Firman Allah SWT yang bermaksud :  

            “Balasan orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi, ialah dengan dibalas bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dengan tidak merampas, atau dipotong tangan dan kaki mereka dengan berselang (kalau mereka merampas sahaja) atau di buang negeri (kalau mwereka mengganggu ketenteraman awam. Hukuman yang demikian adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang amat besar.” (al-Maidah : 33)

                Hudud ini bukan rekaan ahli fekah, tetapi sudah lama termaktub di dalam kitab al-Quran dan hadis. Jadi dakwaan mengenai rekaan ahli fekah itu adalah tuduhan yang salah tanpa menyelidiki dahulu sumber-sumber yang dibincangkan oleh ulama fekah. Inilah musibah yang dihadapi oleh kita semua apabila orang yang tidak ahli berhujah mengenai hukum-hukum Islam. Amat malang semua ini dirujuk pula kepada mereka yang jelas ingin menentang kebenaran Islam dengan menolak dalil-dalil hadis dan mereka berkata al-Quran sudah lengkap tidak perlu lagi hadis-hadis dan hujah ulama.

                Gambaran yang dapat saya buat di sini seperti sebuah kapal yang berlayar di lautan luas, ia memerlukan satu enjin yang kuat, body yang tahan dari pukulan ombak, nahkodanya juga cukup arif dalam bidang pelayaran. Insyaallah semua anak kapalnya akan selamat tiba ke distinasi yang dituju. Cuba anda bayangkan bagaimana jadinya kapal tersebut apabila kurang salah satu dari tiga komponen yang penting ini. maka sudah pasti ia tidak boleh belayar, sekiranya belayar ia akan melencung jauh dari distinasinya.

                Begitu juga Islam terdiri daripada beberapa asas utama iaitu al-Quran, al-Hadis dan ijmak ulama. Di sini bukan bermaksud al-Quran itu lemah, tetapi ia menjadi sokongan atau penguat antara satu sama lain. Sebenarnya setiap hadis dan ijmak ulama itu datangnya juga dari al-Quran. Jadi tidak ada satupun hukum Islam itu yang direka oleh ahli fekah. Buktinya boleh lihat di dalam kitab-kitab fekah setiap hujah dikuatkan dengan al-Quran dan hadis.

                Akhir sekali, diharapkan Tun dan juga mereka yang berpandangan sama dengannya kembalilah bertaubat dan perbetulkan pandangan agar ia selaras dengan apa yang dinyatakan oleh al-Quran, hadis dan ijmak ulama. Sebelum mengeluarkan sesuatu hujah mengenai Islam, maka sebaiknya rujuklah kepada mereka yang ahli mengenainya, supaya setiap pandangan dibuat tidak sesat jauh dari jalan yang dibawa oleh Islam. 

                Kata Tun Mahadir Hudud Tidak Wujud Dalam al-Quran

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 3 months ago
                Salam, ustaz baru-baru ni heboh pasai Tun cakap hudud tak wajib ke atas orang Islam sebab tiada dalam al-Quran katanya hanya kata-kata ahli fiqah saja. Apa pendapat ustaz pula, sedangkan para ulamak-ulamak memperjuang hukum hudud Allah kerana terdapat dalam al-Quran juga mengatakan wajib melaksanakan hukum Allah... *Jawapannya* Memang semua orang kenali bahawa Tun Mahadir adalah orang yang bijak. Banyak jasa-jasanya yang dilakukan terhadap pembangunan negara sewaktu ia menjadi perdana menteri Malaysia dahulu. Cuma kekurangan yang ada pada Tun adalah ilmu-ilmu agama, sebab itulah ... more »

                Langgar Anjing Perlu Disucikan Ke?

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 3 months ago
                Salam ustaz .. Saya nak tumpang tanya, semasa ondaway balik dari kerja, saya terlanggar seekor anjing. Apa yang perlu saya lakukan. Perlukah saya membasuh tayar motosikal dengan menggunakan air tanah ataupun hanya menggunakan air paip sahaja.. *Jawapan* Anjing termasuk dalam bahagian najis paling berat atau dinamakan sebagai najis muqallazah. Ada dua kategori dalam najis ini iaitu apa-apa yang datang dari anjing atau babi, maka ia dikira sebagai najis muqallazah. Najis ini hendaklah disucikan dengan cara yang telah ditetapkan Islam seperti mana perbahasannya yang terdapat pa... more »

                Air Mineral Spritzer & Cactus Halal Atau Haram?

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 3 months ago
                Assalamualaikum Ustaz Saya ingin bertanya kepada ustaz tentang hukum minum air mineral Spritzer, Cactus, Desa dan seumpamanya yang di buat di Jalan off Air Kuning, Taiping yang dikatakan mengandungi mineral mayat yang mana tasik air mineral yang disebutkan tadi terletak berhampiran dengan tanah perkuburan cina. Tidak ada bukti kukuh mengatakan air minuman tersebut ada mengandungi mineral mayat, cuma khabar angin dan desas desus di internet, sms dsb. Apa yang saya tahu, air melibehi 2 kolah yang tidak berubah sifat (warna, rasa dan bau) merupakan air mutlak. Boleh ustaz jelaskan ... more »

                Komen Mengenai Ugutan Keluar Pakatan PAS Pulau Pinang

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 4 months ago
                Komen Mengenai Ugutan Keluar Pakatan PAS Pulau Pinang Mari kita singkap sejarah Rasulullah SAW berdakwah pada awal Baginda dilantik menjadi seorang Rasul. Baginda tidak memiliki apa-apa jawatan dalam kaumnya mahupun dalam Kota Mekah pada ketika itu. Amanah dakwah yang dianugerahkan Allah kepadanya dapat dilaksanakan dengan penuh tertib. Permulaannya Baginda berdakwah secara bersembunyi, dakwah yang disampaikan ditujukan kepada orang-orang terdekat seperti keluarga dan sahabatnya. Markas Baginda menyebarkan dakwah pada ketika itu dijalankan di rumah Al-Arqam ibn Abi Arqam. Kemu... more »

                Jangan Salahkan Mereka Yang Tidak Menyokong

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 4 months ago
                Alhamdulillah Allah SWT telah menggerakkan hati ini untuk menghasilkan satu artikel yang dituju khas buat diri sendiri dan kepada semua insan yang bergelar pejuang yang ingin menegakkan Agama Allah SWT di muka bumi ini. Memang mudah untuk mendapat gelaran pejuang, mujahidin, ustaz atau ustazah, mungkin pengiktirafan ini dapat melalui syahadah diniyyah atau terjebak dalam pertubuhan-pertubuhan yang mempunyai latar belakang perjuangan Islam. pernahkah terdetik di hati kita bahawa gelaran yang dibawa ini bersesuaian atau tidak dengan watak yang sebenar, adakah ia semata-mata toping at... more »

                Hukum Berkahwin Golongan Homoseksual

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 5 months ago
                Assalamulaikum Ustaz. Saya ada terlintas dan terbaca blog ustaz. Saya memohon Allah memberkati usaha ustaz dalam medan dakwah ini. Saya ingin bertanya ustaz satu perkara mengenai hukum berkahwin bagi golongan homoseksual atau GAY. Apakah pendapat ustaz hukum bagi keadaan lelaki ini : 1. Mampu berkahwin dan yakin dirinya boleh terjebak dalam zina dengan lelaki 2. Bimbang bahkan yakin dia akan menyakiti bakal isteri dan tak mampu memberi nafkah zahir dan batin sekiranya dia berkahwin Persoalan, bukankah wajib bagi seseorang lelaki untuk berkahwin sekiranya dia yaki... more »

                Kepentingan Usrah Terhadap Individu Muslim

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 6 months ago
                Aktiviti usrah ialah suatu aktiviti yang membahagikan ahli kepada beberapa kumpulan. Dalam setiap kumpulan tadi akan dipimpin oleh seorang naqib atau naqibah yang berperanan sebagai fasilitator. Pada setiap kali perjumpaan, naqib atau naqibah akan mengutarakan beberapa isu yang terpilih untuk dibincangkan. Melalui aktiviti ini, ia mampu meningkatkan ilmu pengetahuan ahli serta mewujudkan hubungan silaturahim yang utuh sesama ahli usrah. Di samping itu, ahli boleh meningkatkan kemahiran sosial dan komunikasi mereka. Kata-kata Imam A-Bana, Islam amat menitik beratkan pembentukan us... more »

                Tertidur Keluar Mani Dalam Bulan Puasa

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 7 months ago
                Salam ustaz saya nak tanya adakah batal puasa saya...saya tertidur dalam 5 hingga10 minit ketika tu saya tidak tahu sama ada saya mimpi atau berimaginasi ketika saya tersedar air mani ketika itu sedang keluar adakah batal puasa saya...mohon penjelasan dari ustaz..terima kasih... *Jawapannya* Dalam mengerjakan puasa mempunyai pelbagai pantang larang yang perlu dilalui oleh setiap individu yang berpuasa. Ada juga sebahagian umat Islam beranggapan bahawa puasa ini hanya menahan diri daripada lapar dan dahaga sahaja. Sebenarnya puasa yang disyariatkan Islam bukan hanya sekadar menah... more »

                Salah Niat Puasa Sah Atau Tidak?

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 8 months ago
                Salam. Ustaz, saya nak tumpang tanya. Adik saya, baru-baru ni dia ada berpuasa ganti bagi Ramadan tahun lepas (1433 H). Tapi, dia baru tersedar yang dia tersalah niat. Niat dia berbunyi, "Sahaja aku berpuasa pada esok hari bagi menggantikan Ramadan tahun ini tunai kerana Allah Taala", sedangkan tahun (1433 H) sudah berlalu. Jadi bagaimana dengan puasa gantinya ustaz? Sah ke tidak? Dia cuba ganti semula puasa tu, tapi tak sempat memandangkan Ramadan tinggal 2-3 hari je lagi. Jadi macam mana ye ustaz? Perlu bayar fidyah ke? Bagaimana? Mintak nasihat ustaz.. Terima kasih.. Wassalam. ... more »

                Jangan Salah Faham Perjuangan Rakyat Syria

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 9 months ago
                Alhamdulillah sedikit waktu yang ada ini Allah telah diilhamkan satu idea kepada saya untuk menulis tentang salah faham sebahagian umat Islam sekarang mengenai pergolakan yang berlaku di Syria. Ada yang mengatakan rakyat Syria tidak bersyukur dengan kerajaan yang ada, segala keamanan, kemudahan, masjid, universiti, perhubungan awam dan sebagainya telah pun tersedia. Kenapa perlu lagi untuk memberontak dan menjatuhkan kerajaan yang ada? Bukankah ini memberi kredit kepada musuh-musuh Islam untuk merangka strategi bagi memecahbelahkan umat Islam? Wahai pembaca sekalian, janganlah k... more »

                Bantuan Prihatin Untuk Rumah Amal Nur Muhammad

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 9 months ago
                Salam sejahtera, *MEMOHON SUMBANGAN/DERMA / ZAKAT/ BANTUAN PRIHATIN UNTUK RUMAH AMAL NUR MUHAMMAD * Rumah Amal Nur Muhammad (RANM) ialah sebuah pusat kebajikan yang baru ditubuhkan, dan bernaung di bawah Yayasan Kebajikan Perubatan dan Perkhidmatan Malaysia(YKPPM). 2. Ia ditubuhkan untuk anak-anak yatim/ miskin, remaja insaf,asnaf zakat dan anak-anak yang memerlukan pembelaan. Seramai 30 orang kanak-kanak berumur 3-12 tahun diberi perlindungan disini. 3. Kami sangat berharap agar Dato`/ Datin/ Tuan/ Puan, dapat menyumbang untuk membantu kos penyelenggaraan pusat jagaan ini y...more »

                Boleh Atau Tidak Ibu Mertua Melakukan Akikah Untuk Cucunya

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 10 months ago
                *Soalan* Assalamualaikum ustaz, Situasi saya. Ibu mertua ingin membuat akikah untuk anak saya dan seorang lagi anak saudara. Soalannya, bolehkah ibu mertua yang membeli kambing-kambing tersebut untuk diakikahkan? Dan, bolehkah jikalau suami ada rezeki barulah dia membayar ibunya semula? Saya keliru ustaz. * Jawapan* Soalan yang menarik dan sering menjadi kekeliruan dalam masyarakat. Sebenarnya masalah ini tidak besar dan tiada masalah sebenarnya. Tidak kisah sesiapapun yang ingin membuat akikah kepada anak tersebut, yang penting akikah untuk anak itu dilakukan dan ia merupakan ... more »

                Hukum Berjimak Sebelum Mandi Wajib

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 10 months ago
                Salam. Ustaz apa hukumnya berjimak sebelum mandi wajib. Adakah berdosa ustaz? Jawapan Berdasarkan soalan yang diutarakan kepada saya, ada dua maksud kepada soalan anda iaitu wanita yang kering daripada haid belum mandi dan berjimak kali kedua sebelum mandi wajib. Jadi saya akan terangkan dua-dua perkara ini bagi memenuhi maksud anda yang tidak sampai pada soalan yang diutarakan. *Berjimak Sebelum Mandi Haid* Isteri yang baru habis haid dan belum mandi wajib dikira sebagai tidak bersih dan haram melakukan jimak kepada isteri dalam keadaan sebegini. Mengikut Mazhab Syafie wan... more »

                Penghargaan Buat Buku Kedua Ilmu Tauhid

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 11 months ago
                Buku Ilmu Tauhid ditulis untuk ditujukan kepada seluruh lapisan masyarakat yang beragama Islam. Tujuan mewujudkan buku ini adalah untuk melaksanakan satu tanggungjawab yang diamanahkan Allah kepada saya bagi menyampaikan ilmu dan dakwah Islam. Diharapkan juga buku ini dapat memberikan sumbangan yang berguna buat semua pembaca untuk menambah dan mengembangkan ilmu Din Al-Islam. Tidak akan berjaya usaha saya ini tanpa sokongan daripada orang tersayang iaitu isteri tercinta Nasibah Binti Muhamad Ruslan. Sesungguhnya insan tercinta ini banyak membantu dan mendorong saya agar bersema... more »

                Perlukah Penjawat Awam Ambil Takaful?

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Assalam ustaz.. saya nadia berusia 25 tahun saya adalah pekerja kerajaan. soalan saya berkenaan takaful : 1. Adakah pekerja kerajaan juga perlu @ semestinya mempunyai takaful. 2. Kebanyakan agen menindas pembeli takaful dengan menyarankan pelbagai pelan yg tinggi bayaran bulananya. dan adakalanya tidak diperlukan. 3. Adakah ustaz ada apa-apa pandangan? Disini saya amatlah berbesar hati jika ustaz dapat membantu dalam penyelesaian masalah ini. Terima kasih ustaz. *Jawapannya * Terima kasih atas email dan persoalan ini, soalan yang sangat bagus dan sering terjadi di ... more »

                Komen Pembaca Tajuk Artikel Lagi Analisis Amanat Presiden PAS Tahun 2003

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Assalamualaikum kepada semua pembaca budiman, sebenarnya saya hendak kongsikan kepada anda semua tentang komen seorang pembaca artikel yang bertajuk Lagi Analisis Amanat Presiden PAS Tahun 2003 (Baca Di Sini). Banyak komennya yang diberikan kepada saya dan banyak juga tuduhan yang dibuat terhadap saya. Tapi itu semua saya redho dan maafkan dan mengharapkan ia mendapat pengampunan daripada Allah, semoga diberikan hidayah untuknya agar hatinya terbuka bagi menerima kebenaran Islam. Malangnya, segala hujahnya cuba dibuktikan kononnya ia berada di landasan yang betul dengan membuat ... more »

                Lagi Analisis Amanat Presiden PAS Tahun 2003

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Assalamualaikum… Atas dasar permintaan daripada pembaca blog saya, saya berbesar hati untuk menganalisis dan membuat sedikit komen atau pandangan tentang amanat atau ucapan DS Haji Abdul Hadi tahun 2003. Antara ucapannya yang berbunyi : *“Justru kerana isu Negara Islam dan perlaksanaan hudud dan syari’at menjadi punca perpecahan Barisan Alternatif dahulu, maka PAS perlu membuat satu pengorbanan dan ijtihad besar untuk tidak memasukkan persoalan Negara Islam dan perlaksanaan hudud diperingkat Persekutuan. Peruntukkan mengenai Islam adalah mencukupi sekadar apa yang telah termaktub... more »

                Analisis Ustaz Tentang Amanat Presiden PAS

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Tergerak hati saya untuk mencari apa sebenarnya amanat DS Haji Abdul Hadi yang asli dan tulen, cari dan terus mencari, ada seorang sahabat saya saran “ustaz boleh tengok dalam blog PM Dr Asri Zainal Abidin ada amanat yang asli yang dibuat oleh DS Haji Abdul Hadi pada tahun 1981”. Waktu ini saya pun belum lahir lagi. Lama betul cerita ini baru panas dan hangat dibincangkan dalam media massa sekarang. Ini biasa dan lumrah dan menandakan bahawa pilihanraya umum sudah tidak lama lagi.. Seperti biasa saya menegaskan di sini, sebarang komen dan pandangan tidak ada kena mengena denga... more »

                Kalimah Allah Pun Modal Politik

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Asalamualaikum ustaz, disini saya ada pertanyaan tanpa bersifat politik dan komen dari ustaz tidak akan saya terbitkan ke mana mana penerbitan. Apakah hukumnya orang kafir menggunakan kalimah Allah? Saya harap ustaz dapat membantu saya disebabkan saya berasa keliru *Jawapan* Sebenarnya Allah itu untuk semua, pada asasnya ia tidak menjadi masalah penggunaan nama Allah itu, hal ini juga dibuktikan di dalam firman Allah "Segala puji bagi Allah Tuhan sekelian Alam". Maksudnya Allah itu bukan dihadkan kepada umat Islam sahaja tetapi untuk semua makhluk yang dijadikan olehnya. Cuma ... more »

                Tidak Cukup Bertaubat Sahaja

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Assalamualaikum W.b.t ustaz, Di sini ada satu permasalahan yang ingin saya menanyakan ustaz. Ada seorang hamba Allah dahulunya jahil dan suka menurut hawa nafsu kerana mungkin masih muda. Beliau telah melanujtkan pelajaran dengan menggunakan sumber yang was-was. Setelah mendapat sijil tersebut, beliau telah memperolehi pekerjaan. Apakah hukum gaji yang diperolehinya? Untuk pengetahuan ustaz, sejak akhir-akhir ini, pemikirannya beliau sentiasa terganggu kerana apabila mengerjakan solat, ada suatu perasaan yang menganggu solatnya. Adakah kerana itu hidayah Allah, atau syaitan ingin... more »

                Jom Kenal Ulamak Suk (Jahat)

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Tahukah kita siapakah yang dinamakan ulamak suk (jahat)? Kadang-kadang kita tertipu dengan hujah yang disertakan dalil Al-Quran dan hadis bagi membolehkan sesuatu tindakan yang dilakukan oleh mereka. Ulamak suk ialah orang yang mempunyai ilmu dan hanya mementingkan keuntungan dunia semata-mata. Ia juga tidak gamak mencegah segala kemungkaran yang dilakukan oleh pemerintah atau orang kenamaan demi menjaga periuk nasinya. Inilah peluang keemasan yang ada untuk mengaut segala keuntungan dan kemewahan dunia dengan mengadaikan prinsip agamanya. Segala ilmu yang dimiliki olehnya digun... more »

                Boleh Atau Tidak Doa Bala Kepada Orang Islam

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Sebelum komen lebih panjang tentang isu ini, saya tegaskan dahulu, segala hujah dan komen saya tidak memihak kepada mana-mana pihak, ini semua pandangan berdasarkan agama dan hujah ulamak dan tidak kena mengena dengan peribadi atau mana-mana parti politik. Doa datangkan bala atau balasan kepada orang yang melakukan kejahatan kepada orang Islam lain. Sebelum kita mengeluarkan komen atau pandangan, maka terlebih dahulu kita lihat mengapa perwakilan pas meminta supaya didoakan turunnya azab atau musibah kepada pihak parti lawan? Kalau kita lihat sebelah pihak sahaja memang tak patut... more »

                Dah Fikir Panjang Sebelum Hina Hukum Allah

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Sejak akhir-akhir ini sering telinga kita didendangkan dengan hudud, ada yang menghina dan ada yang menyokong. Hati saya berbisik dan bertanya “ehs… tak takut ka depa nie dengan Allah, cakap sesuka hati perut depa je. Semua benda nak ikut logik akal tanpa didinding dengan dalil Al-Quran dan hadis. Tak takut ke akidah tu rosak, tak takut ke azab Allah.” Beginilah jadinya apabila hujah tidak disandarkan kepada dalil Al-Quran, hadis dan hujah ulamak. Tiada manusia yang tidak perlukan sandaran atau pedoman kerana ia pasti akan terpesong. Di jalan raya juga ada papan tanda penunjuk arah... more »

                Derma Syria Lebih Afdhal Dari Mengerjakan Haji & Umrah Berulang

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Presiden Kesatuan Ulamak Islam Sedunia, Prof. Dr. Yusuf Qardhawi berpandangan, mereka yang telah menunaikan ibadat haji dan umrah wajar bagi mereka menggunakan wang tersebut untuk didermakan kepada saudara seagama di Syria yang amat memerlukan waktu ini. Berdasarkan aulawiyat (keutamaan), menurut beliau situasi yang terdesak waktu ini di Syria dan di seluruh dunia menyaksikan umat Islam ditekan dan dizalimi memerlukan kepada keprihatinan dan pertolongan. Melainkan mereka yang buat pertama kali menunaikan ibadat haji kerana ia merupakan kefardhuan bagi setiap muslim sekali dalam se... more »

                Apa Sebab Islam Dihina

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Selamat sejahtera saya ucapkan kepada semua pengunjung blog ini, sejak kebelakangan ini saya kurang update post blog ini kerana urusan kerja hakiki, namun urusan dakwah tetap berterusan kerana ia menjadi kewajipan kepada saya dan setiap muslim. Sejak akhir-akhir ini kita sering didengari dan didendangkan pelbagai isu terutamanya penghinaan musuh Islam terhadap umat Islam. Mejoriti umat Islam marah dan keluar beramai-ramai dengan hasrat membantah penghinaan yang dibuat oleh musuh Islam terhadap Islam. Ada juga segelintir kecil yang mengambil kesempatan untuk mempopularkan diri kono... more »

                Cara Menyembuhkan Hati Yang Hiba

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Ust. Apa patut kita lakukan untuk hati yang hiba, harap penjelasan ust untuk selesaikan masalah saya ini. *Jawapan * Setiap manusia yang dijadikan Allah dibekalkan dengan akal dan emosi agar manusia boleh menjalankan kehidupan dengan sebaik yang mungkin. Emosi perlu dikawal oleh akal dan akal pula perlu dikawal oleh iman. Jika ketiga-tiga ini ada di dalam diri manusia, maka sudah pasti ia akan menjadi manusia yang baik dan soleh. Bergantung kepada cara individu tersebut untuk mengawal emosinya agar tidak keterlaluan dan sentiasa berada dalam keadaan normal. Emosi yang hanya berpan... more »

                Tidak Solat Jumaat Kerana Kerja

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Apa hukum meninggalkan solat Jumaat jika saya bekerja di kawasan cari gali minyak dan terpaksa berada di sana sekurang-kurangnya sebulan. Adakah dibolehkan untuk saya meninggalkan solat Jumaat? *Jawapan* Hukum Solat Jumaat adalah fardu ain sama dengan solat fardu lima waktu yang lain. Ia ditunaikan dalam waktu Zohor pada hari Jumaat oleh setiap Muslim yang cukup syaratnya. Syarat wajib Jumaat ialah Islam, baligh, berakal, lelaki tetapi bagi perempuan adalah sunat, merdeka, tidak uzur dan bermukim iaitu tidak bermusafir. Antara halangan Jumaat ialah sakit, hujan lebat, cuaca s... more »

                Ucapan Presiden Mesir Dalam Persidangan NAM Di Tehran

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Ucapan pembukaan sidang Negara-negara Berkecuali (NAM) di Tehran, Iran hari ini benar-benar telah melonjakkan nama Presiden Dr.Muhammad Mursi apabila ucapannya menjadi perhatian dan dipuji oleh dunia Arab. Keberanian dan kelantangan beliau yang melabelkan rejim Syria sebagai "pengganas" dan menyeru dunia agar bertanggungjawab menghentikan pertumpahan darah di Syria menyebabkan delegasi wakil Basyar yang hadir panas telinga lantas meninggalkan dewan persidangan. Bukan itu sahaja, mukadimah ucapan Mursi turut menjadi perhatian apabila mendoakan keredhaan buat Saidina Abu Bakar, Umar... more »

                Coretan Daripada Admin Blog

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Assalamualaikum kepada semua pembaca budiman, terima kasih atas sokongan semua yang sering berkunjung dan memberi sokongan terhadap usaha saya ini. Dari Disember 2009 hingga Julai 2012 iaitu 2 tahun 8 bulan blog ini beroperasi. Waktu pembukaan blog ini tiada siapa yang datang hanya saya sahaja yang sering masuk untuk melihat aktiviti trafik dan soal jawab di dalam blog ini. Setiap waktu dan masa blog ini dikunjungi oleh ramai orang sama ada di dalam dan luar Negara sehingga sekarang ini trafiknya mencecah 2000 orang sehari. Total trafik sehingga hari ini 14 Ogos 2012 ialah sebanya... more »

                Awas Buku Perosak Akidah Untuk Kanak-Kanak

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Berkata Cikgu Rahmat : Penjual buku ini menjual buku-buku ini di luar kawasan sekolah saya tanpa kebenaran pihak sekolah. Kandungan buku ini dicurigai saya apabila seorang murid tahun dua dengan tekun dan asyik membaca buku KISAH MALAIKAT. Setelah meneliti kandungan buku itu, saya mendapati penerbit buku ini dengan secara terus terang dan sengaja memaparkan gambar "angel" yang dianggap sebagai lakaran wajah malaikat oleh penganut ajaran Kristian. Pihak sekolah telah bertindak merampas buku-buku yang dibeli oleh murid-murid dan satu tazkirah berkaitan unsur licik yang menya... more »

                Ambil Takaful Jangan Ikut Nafsu Siri 2

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Ambil takaful ikut kepada keperluan bukan ikut nafsu, keperluan yang dimaksudkan di sini ialah ikut komitmen dan kemampuan kita yang sebenarnya. Orang yang hendak ambil takaful sendiri yang tetapkan berapa sumbangan yang hendak diberikan pada setiap bulan. Kalau ia mampu RM 50.00 maka polisi pun dengan harga RM 50.00. Salah dalam hal ini kalau agen yang tetapkan berapa jumlah caruman kita. Di sinilah agen boleh memanipulasikan jumlah yang sebenarnya. agen boleh masukkan banyak cover dengan alasan penting dengan harapan kliennya bayar besar dan komisyen yang ia dapat juga besar dar... more »

                Ambil Takaful Jangan Ikut Nafsu Siri 1

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Kebanyakkan manusia di luar sana tidak faham apa yang dikatakan takaful, ada sebahagian mereka beranggapan bahawa takaful ini sama dengan insuran konvensional dan hanya perlindungan semata-mata. Ada pula orang yang jahil tentang takaful memberi hujah dan menyamakan takaful dengan insuran dan ia menjadi haram kerana ia terlibat dengan riba, perjudian dan sebagainya. Banyak lagi andaian yang dibuat oleh mereka yang jahil, habis semua ulamak atau pakar-pakar ekonomi Islam dianggap bersyubahat dan berdusta untuk mencari keuntungan dunia. Persoalan saya, orang yang buat komen dengan... more »

                Kepentingan Akhlak Dalam Islam

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                *Akhlak mencorak tingkah laku* Akhlak memainkan peranan yang penting dalam mencorakkan tingkah laku dan kehidupan seseorang. Setiap tingkah laku yang lahir daripada manusia sebenarnya adalah cernaan daripada apa yang tersemat di dalam dirinya. Sebagaimana menurut Al-Ghazali : "Setiap yang ada di dalam hati akan menzahirkan kesannya pada anggota badan sehinggalah setiap pergerakkannya adalah berlandaskan kepadanya". Maka dengan ini sehinggalah apabila akhlak menjadi sebati di dalam diri ia akan melahirkan tindakan spontan, bergantung kepada nilai akhlak yang ada padanya. ... more »

                Artikel Nikah Gantung Ustaz Di Dalam Majalah VIC

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Sebut sahaja tentang kahwin, semua orang suka dan tidak ada satu pun manusia yang tidak suka tentang kahwin. Ramai orang yang memulakan perancangan perkahwinan sejak dari bangku sekolah, remaja dan menjejak kaki ke menara gading. Apabila tamat sahaja pengajian di universiti, mereka bekerja dan terus mengutuskan rombongan peminangan ke rumah gadis pilihan hati. Betapa bahagianya saat bergelar tunangan orang dan semasa itu juga gaya penampilan diubah supaya nampak seperti orang yang telah bersedia untuk berkahwin. Saat ini juga bakal pengantin lelaki bertungkus lumus membanting ... more »

                Makmum Terkilan Dengan Imam

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Assalamualaikum. Saya terkilan dengan ramai Imam hari ini yang membaca surah Fatihah terlalu laju dalam rakaat 3 & 4 sehingga para makmum di belakang mereka bertaburan dan kelam kabut mengejar untuk bersama dalam solat. Ada segelintir makmum yang masih rukuk sedang Imam sudah pun duduk antara dua sujud. Peliknya, dalam rakaat 1 & 2, bacaan Imam2 ini amatlah mendayu2, berlagu, bertajwid, dan sempurna pula makhraj huruf-hurufnya. Para tahfiz juga tidak terkecuali dari tergolong dalam Imam-imam yang terlebih fasih ini. Harap dapat penjelasan dari Ustaz. *Jawapan* Saya rasa... more »

                Iman Kuat Nafsu Pasti Akan Kalah

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Manusia tidak dapat melepaskan diri dari nafsu yang telah dianugerahkan oleh Allah, kerana nafsu itu adalah fitrah kejadian manusia. Mustahil bagi sesiapa yang ingin membuang nafsu dari dirinya. Berbagai cara telah dilakukan untuk menghilangkan nafsu dalam diri, mereka beranggapan bahawa nafsu inilah yang menyebabkan mereka kerap melakukan perkara-perkara dosa. Jadi nafsu ini perlu diluputkan dari diri mereka bagi memudahkan mereka melakukan ibadah. Apa kata kalau kita betulkan sedikit persepsi serong kita terhadap nafsu yang telah diberikan Allah ini. Begini caranya, Isl... more »

                Buku Ustaz Toolkit Fardu Ain Telah Diterbitkan

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Toolkit Fardu Ain adalah panduan fardu ain yang ringkas. Ilmu fardu ain merupakan ilmu yang membincangkan segala amalan-amalan yang wajib dilakukan oleh umat Islam pada setiap masa. antara topik yang dimuatkan dalam buku ini ialah taharah, najis, istinjak, darah wanita, air manusia, mandi, sunat fitrah, wuduk dan tayamum. Segala kandungan yang terdapat dalam buku ini sangat sesuai dibaca oleh semua golongan masyarakat. Gaya bahasa yang mudah dan senang difahami oleh golongan biasa. Dilengkapi juga dengan gambar, jadual dan peta minda bagi memudahkan pembaca memahami segala top... more »

                Jangan Bersangka Buruk Terhadap Bakal Isteri

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Saya ada persoalan berkaitan bakal isteri saya. Kami akan berkahwin hujung tahun ini. Masalahnya saya terlalu memikirkan kisah silam bakal isteri saya. Dia mengakui yang dia pernah keluar berdua-duaan dengan kawan lelakinya, walaupun dia tidak berpegangan tangan atau sebaliknya. Hanya setakat keluar makan. Bila saya terkenang pasal itu hati saya terus tidak tenteram. Rasa sakit hati atau hendak marah. Mula memikirkan perkara yang bukan-bukan semasa mereka keluar berdua.. Mohon nasihat ustaz agar hati saya lebih redha dan tenang dengan apa yang telah berlaku sekiranya dia adal... more »

                Anak Perempuan Yang Belum Khitan

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Saya seorang ibu kepada anak perempuan yang berumur tiga tahun. Masalah yang dihadapi sekarang ialah anak saya itu masih belum dikhatankan kerana dia mengalami ekzema yang teruk membabitkan seluruh badan dan juga kemaluannya semasa bayi. Hingga kini ekzema itu masih belum sembuh. Ekzema itu menyakitkan apabila terkena air di tubuhnya dan merumitkan apabila menyuci najisnya. Apa hukumnya jika saya lambat khatan anak saya itu? Saya ada tanya beberapa klinik, tapi memberi jawapan mereka hanya khatan bayi bawah umur dua tahun saja. *Jawapan* Termasuk dalam perkara sunat bagi ana... more »

                Awas! Taktik Menculik Budak Di Pasaraya...

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Seorang ibu sedang membongkok untuk membelek-belek daging dan apabila berpusing mendapati anak perempuannya berusia 4 tahun telah hilang. Saya berdiri betul-betul bersebelahan dengan si ibu, sementara si ibu tadi terus memanggil-manggil anak perempuannya tapi hampa. Saya meminta seorang pekerja lelaki Carrefour untuk umumkan kehilangan tersebut melalui sistem pembesar suara. Beliau terus melakukannya apabila diminta berbuat demikian dan kemudian terus meninggalkan saya untuk membuat panggilan telefon. Panggilan itu untuk memaklumkan supaya semua pintu dan pagar dikunci mengguna... more »

                Jangan Mencari Salah Suami Atau Isteri Buruk Padahnya

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Assalamu'alaikum.. Untuk pengetahuan ustaz..saya sering mencari salah suami..suatu hari saya ada membaca mesej dlm handset suami dan menuduh yg bukan2 pada suami..sdangkan apa yg saya katakan tu silap dan tidak masuk akal..lalu suami baran teramat sgt lalu terlepas ckp 'kalau tengok handset abg lagi jatuh talak'...utk pengetahuan ustaz ketika itu saya sakit dan kami terkena santau pemisah dan masih didalam rawatan perubatan...soalan saya sejauh mana jatuhnya talak itu ustaz...kalau saya cuba nk tgk tapi tak boleh sbb dah lock adakah jatuh talak itu...dan juga kalau handset s... more »

                Dakwah Fardiyah

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Dakwah Fardiyah adalah seni perhubungan antara seorang pendakwah dengan mad’unya dalam bentuk hubungan peribadi secara langsung. Dalam erti kata lain dakwah fardiyah juga adalah usaha dakwah yang dilakukan oleh seseorang kepada orang lain dalam jumlah yang kecil dan terbatas. Biasanya dakwah fardiyah berlaku tanpa persiapan yang rapi, matang dan tersusun. Antara kategori dakwah fardiyah adalah seperti memberi nasihat, teguran, anjuran dan contoh tauladan yang baik kepada rakan dan orang sekeliling. *Mustafa Al-Mahsyur memberikan beberapa pesanan khusus mengenai dakwah fard... more »

                Bertaubat Dahulu Sebelum Terlambat

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Imam Ar-Raghib Al-Ashfahani mengatakan bahawa dalam istilah syarak taubat adalah meninggalkan dosa kerana keburukannya, menyesali dosa yang telah dilakukan. Berkeinginan kuat untuk tidak mengulanginya dan berusaha melakukan apa yang boleh diulangi. Jika keempat hal itu telah terpenuhi bererti syarat taubatnya sempurna. Iman An-Nawawi berkata para ulamak berkata bertaubat dari setiap dosa hukumnya adalah wajib. Jika maksiat itu antara hamba dengan Allah yang tidak ada sangkut pautnya dengan hak manusia, maka syaratnya ada tiga seperti : 1. Hendaklah ia menjauhi maksiat t... more »

                Pengajaran Dari Peristiwa Gempa Bumi

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Pada hari Rabu tanggal 11 April 2012 kita semua sibuk bercerita tentang Majlis Penuh Istiadat Pertabalan Agung Yang Ke 14. Tiba-tiba kita digemparkan dengan tragedi gempa bumi yang berlaku di Lautan Hindi. Banyak negara dapat merasakan gegaran gempa bumi tersebut terutamanya di Aceh dan utara tanah air. Semua orang bimbang dan bersiap sedia untuk menghadapi tsunami setelah amaran tsunami dikeluarkan oleh badan-badan berwajib. Ada yang lari bertempiaran untuk menyelamatkan diri dari banjir besar tsunami, sebahagian yang lain berdoa agar peristiwa tsunami yang mengorbankan banya... more »

                Metode Dakwah Yang Boleh Diaplikasikan Semasa Dakwah

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 1 year ago
                Perkataan *manhaj* dan *dakwah* dapat dikatakan bahawa *manhaj *dakwah oleh sesiapa sahaja adalah aturan dakwah yang diikuti dan rancangan ilmiah yang berisi kaedah-kaedah dan dasar-dasar tertentu agar seseorang dapat menyampaikan ajaran Islam, mengerjakannya dan mempraktikkannya. Dari segi bahasa metode berasal dari dua perkataan iaitu *“meta”*(melalui) dan *“hodos”* (jalan, cara). Dengan demikian kita dapat ertikan bahawa metode adalah cara atau jalan yang harus dilalui untuk mencapai suatu tujuan. Sumber yang lain menyebutkan bahawa metode berasal dari bahasa Jerman *method... more »

                Jawapan Orang Islam Tidak Boleh Tukar Agama

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 2 years ago
                Salam ustaz saya nak tanya satu persolan yg ditanyakan oleh pensyarah saya iaitu, mengapa orang bukan Islam boleh menukar agama dan memasuki agama Islam tapi orang Islam tidak boleh menukar ke agama lain. saya harap ustaz boleh bantu saya menyelesaikan masalah ini..terima kasih. *Jawapan * Satu soalan yang bagus dan jarang ditanyakan orang. Islam adalah satu agama yang mengandungi berbagai rukun, undang-undang yang perlu diterima oleh orang yang memeluk agama Islam. Jika orang tersebut ingkar dengan undang-undang agama Islam, maka Allah akan memberikan kepadanya balasan bur... more »

                Masalah Remeh Dalam Rumahtangga

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 2 years ago
                Assalammualaikum Ustaz, Saya ada beberapa pertanyaan untuk Ustaz. 1. Suami saya seorang yang kuat mengusik. Kadang2 saya rasa geram dan sakit hati dengan usikan suami saya yang kadang2 terlebih. Tambahan pula, sekarang ni saya sedang mengandung, saya jadi lebih sensitif. Saya pernah bercakap dengan suami saya, bila saya dalam keadaan marah, biarkan saya tenang seketika dan jangan bercakap dengan saya. Kerana bila dia cuba nak berbual, saya hanya akan berdiam diri. Tetapi, sebelum tidur, saya akan kembali seperti sediakala. Berdosakah saya berkelakuan b... more »

                Hubungan Baik Itu Adalah Sebahagian Dari Ajaran Islam

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 2 years ago
                Adakah kita patut memaafkan seseorang jika dia pernah menghamburkan kata-kata kesat kepada kita sedangkan dia tidak pernah berasa kesal dan memohon maaf. Walaupun saya sangat marah dengan tindakannya itu tetapi alhamdulillah, saya tidak pernah membalas balik atau mengeluarkan kata-kata kesat terhadapnya. Saya juga tidak pernah mengganggu hidupnya selama ini. Hal itu terjadi kerana teman lelaki saya tidak berterus terang dengan saya. Saya amat sayangkan dia dan tidak mahu melepaskannya kepada wanita lain. *Jawapan* Islam amat mementingkan hubungan baik sesama manusia. Setiap ... more »

                Ibu Duit Itu Kurafat

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 2 years ago
                Salam, sebelum ini banyak soalan yang dikemukakan oleh pengunjung sama ada bertanya di dalam blog saya dan emailkan kepada saya mengenai menggunakan ibu duit untuk menarik duit dari segala penjuru. Soalan yang dikemukakan bolehkah seseorang itu menggunakan ibu duit dan adakah itu perbuatan syirik? *Jawapan Ustaz* Saya sebenarnya kurang tahu tentang ibu duit ini, bila saya lihat dari beberapa laman web yang mempromosikan ibu duit ini, kebanyakan mereka terkait rapat dengan amalan-amalan tertentu untuk memujarabkan fungsi ibu duit itu bagi menarik duit dari segala sudu... more »

                Permasalahan Tayamum

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 2 years ago
                *Tanah Tayamum* Seseorang boleh bertayamum dengan tanah yang suci dan segala sesuatu seumpama dengannya seperti pasir, kerikil dan debu. Firman Allah SWT : * “Maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah debu yang suci.”* (An-Nisa : 43) Menurut pendapat As-Sayid Sabiq di dalam bukunya yang bertajuk Fiqh Sunah Jilid 1 mengatakan bahawa : *“Pakar bahasa bersepakat yang dimaksudkan dengan perkataan sha’idan ialah tanah yang terdapat di permukaan bumi, sama ada tanah mahupun benda-benda lain.”* *Tayamum setelah Masuk Waktu* Tidak boleh bertayamum bagi orang yang tela... more »

                Jom Belajar Tentang Tayamum

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 2 years ago
                Tayamum pada bahasa adalah qasad yang bermaksud sengaja atau tuju. Manakala dari segi istilah syarak pula ialah menyampaikan tanah yang suci ke muka dan kedua tangan sebagai pengganti kepada wuduk dengan niat atau cara tertentu. Firman Allah SWT : *“Dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah debu yang bersih, iaitu sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu de... more »

                Permasalahan Di Dalam Wuduk

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 2 years ago
                *Waktu Niat* Bercelaru waktu niat wuduk, ada pendapat ulamak yang mengatakan niat hendaklah dilakukan ketika membasuh muka dan ada yang mengatakan sebelum memulakan wuduk. Mengikut pendapat Mazhab Syafie, waktu niat wuduk adalah pada awal membasuh muka dan wajib menyertakannya ketika membasuh muka agar niat itu seiring dengan awal kefarduannya. *Ragu-ragu Jumlah Wuduk* Orang yang sedang berwuduk mengalami keraguan akan jumlah bilangan wuduk yang telah dilakukan olehnya. Untuk menyelesaikan masalah ini, dia hendaklah mengambil bilangan yang sedikit seperti satu atau du... more »

                Jom Tambah Lagi Ilmu Tentang Wuduk

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 2 years ago
                *Maksud Wuduk* Wuduk dari segi bahasa adalah nama suatu perbuatan, iaitu menggunakan air pada anggota tertentu. Perkataan wuduk berasal dari perkataan wada’ah yang bermaksud keelokan, keindahan dan kebersihan. Wuduk dari segi syarak pula ialah kebersihan tertentu atau perbuatan-perbuatan tertentu yang dimulai dengan niat, kemudian disusuli dengan membasuh muka, kedua tangan, kedua kaki dan menyapu kepala untuk membolehkan seseorang itu melakukan solat dan ibadah-ibadah yang lain memerlukan wuduk. Firman Allah SWT : *“Wahai orang-orang yang ceriman, apabila kamu hendak me... more »

                Buku Pertama Masuk Berita Harian

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 2 years ago
                Assalamualaikum Salam Ukhwah Fi Allah kepada semua pembaca blog ini. Walaupun sibuk dengan berbagai aktiviti harian disebabkan tugas sebagai seorang murabbi. Tetapi itu tidak bererti kita boleh meninggalkan segala amalan yang diwajibkan oleh Allah kepada kita semua. Tujuan hidup di dunia ini adalah untuk mencari satu tujuan iaitu 1 akidah, 1 Allah, 1 saudara dan 1 Islam. Di sini Islam telah membuktikan sebuah agama yang tidak hanya berteraskan bangsa sahaja, namun pada hakikatnya Islam itu adalah sesuai untuk semua bangsa dan warna kulit yang terdapat di dalam dunia pada hari ini... more »

                Kisah Hanzalah Motivasi Buat Pejuang Islam

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 2 years ago
                Salah seorang sahabat serta jurutulis kepada Rasulullah SAW yang terkenal ialah Abu Hanzalah bin Ar Rabie. Ketika peperangan Uhud meletus beliau baru sahaja diakadnikahkan. Oleh itu Rasulullah mengecualikan beliau dari turut serta ke medan peperangan. Inilah caranya Rasulullah meraikan sahabat baginda. Namun apabila Hanzalah terjaga dari tidurnya, beliau terdengar gendang perang dibunyikan begitu kuat sekali. Melalui seorang sahabatnya beliau mendapat tahu tentera Islam mendapat tentangan yang hebat. Keadaan terlalu genting. Tanpa membuang masa lagi Hanzalah terus memakai pa... more »

                Maksud Dakwah

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 2 years ago
                Dakwah *ilallah* adalah dakwah yang bersumber dari Allah SWT yang disampaikan kepada kita melalui para nabi dan rasulNya, serta ditutup dengan kehadiran Nabi Muhammad SAW. Bila dikatakan *‘dakwah ilallah’*, berarti kita berdakwah agar manusia beriman kepada Allah, risalah yang dibawa para nabi dan rasul, taat pada apa-apa yang diperintahkan, berhenti total dari semua yang dilarang dan membenarkan seluruh perkataan utusan Allah tersebut. Erti berdakwah adalah mengajak kepada *din* Islam, penutup seluruh Kalamullah, serta agama yang paling sempurna dan *syamil*(komprehensif). Is... more »

                Asas Pembelajaran Ilmu Tauhid

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 2 years ago
                Asas pembicaraan ilmu tauhid mempunyai empat perkara penting yang perlu dipelajari oleh semua umat Islam. Antara perkara tersebut ialah : *Uluhiyah* Uluhiyah adalah pengEsaan Allah dalam ketuhanan. Ketauhidan ini dibina atas dasar ikhlas kerana Allah semata-mata, bersama rasa cinta, takut, mengharap, tawakal, gemar dan hormat secara menyeluruh hanya kepada Allah. Uluhiyah itu mengesakan Allah dalam ketuhanan, kerana dasar aqidahnya dibangun atas keikhlasan bertuhan. Dan dalam mendapatkan keikhlasan itu perlu pula kepada cinta yang amat sangat kepada Rabbul Izzah Allah Ma... more »

                Hukum Mempelajari Ilmu Akidah

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 2 years ago
                Ilmu Tauhid adalah asas atau tunjang dalam agama Islam jika dibandingkan dengan ilmu-ilmu Islam yang lain seperti fiqh, tasawuf, akhlak dan sebagainya. Ilmu tauhid ini sangat penting kerana ia mengajar manusia untuk mengenali Allah dengan cara lebih mendalam, ilmu ini juga mampu untuk menambah tahap keyakinan seseorang terhadap kewujudan dan kekuasaan Allah. Kalaulah seseorang itu tidak mempelajari ilmu tauhid bagaimana dia hendak mengenali dan beriman kepada Allah. Berdasarkan keterangan di atas ini, hukum mempelajari ilmu tauhid adalah fardu ’ain atau wajib bagi setiap m... more »

                Aliran Mazhab Akidah

                Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal at Ustaz Nor Amin - 2 years ago
                Selepas zaman Rasulullah dan zaman para sahabat ilmu tauhid ini berkembang dengan pesat dan telah dibahaskan oleh beberapa tokoh ilmuan Islam dengan sedetailnya. Dari ini, timbullah beberapa aliran mazhab dalam ilmu tauhid seperti Qadariah, Jabariah, Murjiah, Muktazilah dan Ahli Sunnah Wal Jamaah. *Mazhab Qadariah* Qadariah adalah sebuah mazhab yang dilahirkan di Basrah berikutan timbulnya perbahasan hangat orang Islam mengenai dengan masalah qadha dan qadar Allah. Asal nama mazhab ini diambil dari perkataan Al-Qadar yang membawa maksud sifat qudrat. Mereka berpendapat seg... more »

                Hmmmm..... apa la yang terjenguk-jenguk,tertinjau-tinjau mereka ni yer...

                atsixty at ZAKRI ALI - 2 minutes ago
                *Gambar Najib,Rosmah,Mahathir dan Mukhriz sedang meninjau-ninjau di pulau tersebar * *:::::::::::::::* *Di kala rakyat seluruh dunia khususnya waris keluarga mangsa pesawat MH370 masih sedih dan tertanya-tanya akan keadaan mangsa, mereka ni dok tinjau meninjau....hahaha.... * *Khabarnya gambar ni sebenarnya semasa pelancaran pelan induk Perdana Quay dan Majlis Pecah Tanah Teluk Burau kat Langkawi baru-baru ini.* * Kelihatan DS Rosmah dengan rambut tersembol seperti ternampak sesuatu di model pulau tersebut...agaknya nampak batu permata kot....hahaha...*

                Kes Anwar-Anifah dibicara di Mahkamah Tinggi

                atsixty at ZAKRI ALI - 32 minutes ago
                * [image: Kes Anwar-Anifah dibicara di Mahkamah Tinggi] * *PUTRAJAYA - Saman fitnah RM100 juta Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman akan dibicarakan di Mahkamah Tinggi.* *Ini berikutan keputusan Mahkamah Persekutuan di sini hari ini menolak permohonan Anifah bagi kebenaran merayu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan yang menghidupkan semula saman sivil Anwar terhadapnya.* *Panel lima hakim diketuai Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Md Raus Sharif, dalam keputusan sebulat suara, memerintahkan kes itu dikembalikan semula ke Mahkamah Tinggi untuk perb... more »

                Terukir Di Bintang Full Episod

                Jamal Kiman at Era Pasca - 38 minutes ago
                *Jumlah Episod:* 15 *Episod sekarang:*AKHIR *Kategori:* *Drama* *Update:* 10/12/13 *TontonEpisod 1Episod 2Episod 3Episod 4Episod 5Episod 6Episod 7Episod 8Episod 9Episod 10Episod 11Episod 12Episod 13Episod 14Episod 15**Download* *Episod 1Episod 2Episod 3Episod 4Episod 5Episod 6Episod 7Episod 8Episod 9Episod 10Episod 11Episod 12Episod 13Episod 14Episod 15*

                Jodoh Itu Milik Kita Full Episod

                Jamal Kiman at Era Pasca - 38 minutes ago
                *Jumlah Episod:* 40 *Episod sekarang:* TAMAT *Kategori:* *Drama* *Update:* 20/11/13 *Tonton* *Episod 1Episod 2Episod 3Episod 4Episod 5Episod 6Episod 7Episod 8Episod 9Episod 10Episod 11Episod 12Episod 13Episod 14Episod 15Episod 16Episod 17Episod 18Episod 19Episod 20Episod 21Episod 22Episod 23Episod 24Episod 25Episod 26Episod 27Episod 28Episod 29Episod 30Episod 31Episod 32Episod 33Episod 34Episod 35Episod 36Episod 37Episod 38Episod 39Episod 40MemoirOpss* *Download* *Episod 1Episod 2Episod 3Episod 4Episod 5Episod 6Episod 7Episod 8Episod 9Episod 10Episod 11Episod 12Episod 13Episod 14E...more »

                Juvana Full Episod

                Jamal Kiman at Era Pasca - 38 minutes ago
                *Jumlah Episod:* 13 *Episod sekarang:* TAMAT *Kategori:* *Drama* *TontonEpisod 1Episod 2Episod 3Episod 4Episod 5Episod 6Episod 7Episod 8Episod 9Episod 10Episod 11Episod 12Episod 13*

                Santau Merasuk Full Episod

                Jamal Kiman at Era Pasca - 38 minutes ago
                *Jumlah Episod:* 13 *Episod sekarang:* TAMAT *Kategori:* *Drama* *DownloadEpisod 1Episod 2Episod 3Episod 4Episod 5Episod 6Episod 7Episod 8Episod 9Episod 10Episod 11Episod 12Episod 13*

                Tanah Merah Full Episod

                Jamal Kiman at Era Pasca - 38 minutes ago
                *Jumlah Episod:* 13 *Episod sekarang:* TAMAT *Kategori:* *Drama* *Update:* 27/06/13 *Episod 1Episod 2Episod 3Episod 4Episod 5Episod 6Episod 7Episod 8Episod 9Episod 10Episod 11Episod 12Episod 13*

                Cinta Elysa Full Episod

                Jamal Kiman at Era Pasca - 38 minutes ago
                * Jumlah Episod:* 13 *Episod sekarang:* TAMAT *Kategori:* *Drama* *Update:* 13/12/11 *Tonton* *Episod 1Episod 2Episod 3Episod 4Episod 5Episod 6Episod 7Episod 8Episod 9Episod 10Episod 11Episod 12Episod 13**Download* *Episod 1Episod 2Episod 3Episod 4Episod 5Episod 6Episod 7Episod 8Episod 9Episod 10Episod 11Episod 12Episod 13*

                Cinta Laila Majnun Full Movie

                Jamal Kiman at Era Pasca - 38 minutes ago
                *Kategori:* *Telemovie* *Tahun:* 2013 *Tonton ►* *Download ▼ *


                RM100 juta baiki stadium runtuh, baik BINA BARU - MP

                atsixty at ZAKRI ALI - 1 hour ago
                [image: RM100 juta baiki stadium runtuh, baik BINA BARU - MP] *KUALA LUMPUR - Kerajaan Terengganu pimpinan Datuk Seri Ahmad Said digesa menjelaskan peruntukan sebanyak RM100 juta untuk membaik pulih Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang runtuh pada tahun 2009.* *Ahli Parlimen Kuala Terengganu Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Tengku Ahmed Shah berkata, peruntukan membaik pulih stadium itu terlalu besar dan dengan peruntukan itu kerajaan mampu membina sebuah lagi stadium.* *Katanya, runtuhan pertama dan kedua pada 2013 telah mengakibatkan RM40 juta peralatan elektrik termasu... more »

                Taklimat MH370: PR persoal kenapa Hisham 'LARI'

                atsixty at ZAKRI ALI - 1 hour ago
                * [image: Taklimat MH370: PR persoal kenapa Hisham 'LARI'] * *KUALA LUMPUR - Keengganan pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishamuddin Hussien memberi taklimat MH 370 kepada Ahli Parlimen Pakatan Rakyat menggambarkan kerajaan BN tidak serius mencari jalan penyelesaian berhubung kehilangan pesawat itu.* *Ahli Parlimen Pakatan Rakyat dijadualkan akan mengikuti taklimat MH370 oleh Hishamuddin pada malam ini.* *Bagaimanapun Hishamuddin pula tidak berada di dalam negara kerana mengikuti sidang yang lain di Hawaii.* *Sebelum ini Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahi... more »

                Lelaki Ini Hilang Kelakiannya Dan Juga Tiga Jari Kerana Ingin Kaya

                Nas Rul at dairishare - 1 hour ago
                Chamangeni Zulu, lelaki yang berasal dari Malawi, terpaksa dirawat di Hospital Chipata di Zambia, lantaran zakar dan tiga jari kakinya dimakan binatang buas 'dubuk'. Zulu dua hari lalu mengatakan kepada surat kabar Times of Zambia, dia percaya kepada dukun yang mengatakan harus mengorbankan organ tubuhnya jika ingin jadi orang kaya. "Saya bertemu seseorang yang mengatakan cara paling baik untuk jadi kaya adalah mengorbankan bahagian tubuh saya," katanya, seperti yang dilaporkan oleh akhbar the Daily Mail, isnin (31/3). Zulu mengatakan sekitar pukul 04.00 Isnin minggu lalu dia per... more »

                Pesawat Tidak Hilang Jika Tiada Kerajaan Yang Rancang Menghilangkannya

                greenboc at KELAB GREENBOC - 1 hour ago
                Apabila berita-berita konvensyenal mengenai MH370 menjadi semakin mengkhayalkan dan terpisah daripada realiti, demi kebaikan semua ahli keluarga mangsa yang terlibat dan orang-orang tersayang yang masih menderita, saya merasakan adalah penting untuk menerbitkan satu semakan realiti yang boleh membantu membawa kepada satu perbincangan yang diterima akal. Mari kita lhat lima fakta yang tidak dapat dinafikan mengenai kerajaan, radar dan pesawat : *Fakta # 1 ) Tiap-tiap negara moden menjejaki trafik udara dengan sistem radar tentera* Semua negara-negara utama yang terlibat dalam Pen... more »

                Biar Betul!!! Inilah Transkrip Penuh AntaraKokpit #MH370 Dan Menara Kawalan Yang Telah Tersebar, Jom Terjah!!!

                sahabat sedaka at SEDAKA Sejahtera™ - 1 hour ago
                Di bawah adalah transkrip penuh di antara kokpit MH370 dan menara kawalan : Sumber : Sumber: http://novandri.blogspot.com/2014/04/terkini-transkrip-penuh-di-dalam-kokpit.html#more

                Cantik tarikh Masihi hari ini 1-4-14.

                Matt Evo at Kami SokongTokguru - 1 hour ago
                *بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.* *Assalamualaikum w.b.t/**ا**لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه* Meja *www.peceq.blogspot.com . Kukuhkan Pematuhan Perentah Allah SWT dan Menjauhi LaranganNya. * Asal: 4209. Cantik tarikh Masihi hari ini 1-4-14. Part 6. 4210. Cantik tarikh Masihi hari ini 1-4-14. P... more »

                Bloger Home.  
                s3v3n

                s3v3n
                copyright©

                Tiada ulasan: