Jumaat, 25 April 2014

4918. Ada yang lupa Perlembagaan Negara Boleh Dipinda.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com  

  • Hudud: Perlembagaan boleh dipinda - RAZIATUL HANUM A. RAJAK - 25 April 2014
    Hudud: Perlembagaan boleh dipinda
    witter Khairy Jamaluddin
    SHAH ALAM – "Perlembagaan boleh dipinda tetapi al-Quran tidak boleh dipinda'" demikian kemas kini status Twitter terbaharu Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar.
    Status itu dilihat seolah-olah membidas kenyataan Pengerusi Biro Perundangan DAP Kebangsaan, Gobind Sing Deo, semalam. 

    Melalui status itu, Khairy berkata permasalahan hukum hudud bukan soal pelaksanaan sebaliknya penerimaan hukum tersebut. 

    “Apakah pelaksanaannya (hudud) praktikal dalam negara seperti Malaysia? Apakah kita mempunyai persekitaran yang sesuai untuk ia dilaksanakan? Itu soalnya. 

    “Hudud bertentangan dengan Perlembagaan? Perlembagaan boleh dipinda. Al-Quran tidak boleh dipinda. Soalnya pelaksanaan bukan penerimaan,” tulisnya pagi ini. 

    Semalam, Gobind menegaskan bahawa DAP tidak akan sekali-kali takut dengan sebarang ancaman dan bakal terus menentang pelaksanaan hukum hudud yang disifatkan melanggar peruntukan Perlembagaan dan bertentangan agenda PR. 

    Terdahulu, Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob berkata, pihaknya kini membuat persiapan dan akan memilih sesi sesuai di Parlimen untuk mengemukakan rang undang-undang persendirian bagi mendapatkan kebenaran melaksanakan hukuman itu sebagaimana diperuntukkan Perkara 76 (A) Perlembagaan Persekutuan. 

    Beliau menganggarkan hukum hudud dapat dikuatkuasakan di Kelantan selewat-lewatnya Januari depan sekiranya tiada halangan dari Kerajaan Persekutuan untuk membolehkan rang undang-undang persendirian dibentang dan diluluskan di Parlimen.

    s3v3n

    s3v3n.
IP

PAS Kelantan Sudah Masuk Jerat?

Addin Deen at Addin - 15 minutes ago
Pas Kelantan menyambut baik kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam yang menegaskan bahawa kerajaan tidak pernah menolak hudud sebagai hukum yang ditetapkan oleh ALLAH SWT. Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah menyifatkan kenyataan itu satu perkembangan yang amat positif dan akan memberi laluan mudah kepada Kelantan untuk melaksanakan hukum tersebut. Beliau berharap dengan kenyataan Perdana Menteri semalam akan memudahkan kerajaan negeri Kelantan membentangkan usul rang undang-undang persendirian pada sidang Dewan Rakyat nanti. ...more »

Biarkanlah Najib Penjarakan Anwar...

atsixty at ZAKRI ALI - 43 minutes ago
*Menjelang rayuannya didengar di Mahkamah Persekutuan yang dijangka dalam tempoh terdekat ini, Anwar Ibrahim membayangkan bahawa beliau mungkin akan dipenjara sekali lagi kes liwat yang dihadapinya. * *Walaupun mengemukakan 35 hujah untuk menolak keputusan Mahkamah Rayuan yang sebelumnya menjatuhkan hukuman penjara lima tahun kepadanya, beliau tetap merasakan peluangnya untuk bebas adalah tipis.Selain memberi alasan bahawa beliau tidak mendapat perbicaraan yang adil serta mahkamah yang didapatinya bersikap "bias", Anwar juga kelihatan mengeluh dengan proses mempercepatkan pendeng... more »

Dia tak ada tangan bukan kerana HUDUD

Abdullah Othman at Tempayan Retak - 50 minutes ago
Mensyukuri apa yang kita ada lebih baik dari merungut apa yang kita tak ada. Sesusah-susah kita di sini, sebenarnya masih ada yang lebih susah di luar sana. Gambar di atas adalah insan yang dilahirkan tidak mempunyai tangan. Sudah menjangkau usia puluhan tahun kaki menjadi 'tangan' untuk dia. Jika kita jijik dan merasa hina makanan yang terpijak kaki tetapi insan ini kakilah yang menyuap makanan untuk mengalas perutnya. Allah lahirkan dia tak ada tangan. Tangannya hilang bukan keran hukuman hudud yang memberikan hukum memotong tangan bagi pencuri yang disabitkan bersalah dengan f... more »

Rakyat Bangkit Bantah GST ??

atsixty at ZAKRI ALI - 58 minutes ago
Media Pakatan Rakyat [image: Photo: #1Mei : Himpunan hari pekerja 2014 membawa tema membantah GST, ini sesuai dengan seruan Perdana Menteri sendiri ketika membentangkan buget dan ketika menyebut fasal GST beliau sendiri ingin melihat respon rakyat. #MediaPakatan LIKE dan sebarkan pages ini; www.facebook.com/mediapakatan Like✔Share✔Comment✔ ☛| Media Pakatan Rakyat |☚ untuk update dari kami] *1Mei : Himpunan hari pekerja 2014 membawa tema membantah GST, ini sesuai dengan seruan Perdana Menteri sendiri ketika membentangkan buget dan ketika menyebut fasal GST beliau sendiri ingin mel... more »

SEPULUH KAKITANGAN MAS YANG DITAHAN DAN DIJADIKAN TEBUSAN OLEH KELUARGA PENUMPANG MH370 DIBEBASKAN !

atsixty at ZAKRI ALI - 1 hour ago
*HEBOH KATANYA SEPULUH KAKITANGAN MAS YANG DITAHAN DAN DIJADIKAN TEBUSAN OLEH KELUARGA PENUMPANG MH370 LIDO HOTEL BEIJING SEMALAM SELEPAS TAKLIMAT HARIAN, TELAH DIBEBASKAN SETELAH DITAHAN SELAMA LEBIH KURANG 8 JAM!!!! * *Sepuluh kakitangan Malaysia Airlines ( MAS ) telah dijadikan tebusan di dewan di Lido Hotel di Beijing malam tadi telah pun dibebaskan .Mereka dibebaskan pada kira-kira 03:00 selepas ditahan selama lebih daripada lapan jam.Adalah dipercayai pelepasan itu berikutan tekanan daripada pegawai kerajaan walaupun butir-butir di mana pihak-pihak ya... more »

"Dengar khabar ada empat MB perlu di ganti?..betul ke?..

atsixty at ZAKRI ALI - 1 hour ago
AKforty Seven *[image: "Dengar khabar ada empat MB perlu di ganti?..betul ke?..boleh ke mereka terima andainya mereka digantikan..tunggu dan lihat..semoga musibah MIRH ini bakal memporak perandakan mereka..siapa2 pun yg ganti..2×5 jer..harimau digantikan dengan buaya..sama2 kaki ngap." -za-]* *"Dengar khabar ada empat MB perlu di ganti?..betul ke?..* *Boleh ke mereka terima andainya mereka digantikan..tunggu dan lihat..* *Semoga musibah MIRH ini bakal memporak perandakan mereka..siapa2 pun yg ganti..2×5 jer..* *Harimau digantikan dengan buaya..sama2 kaki ngap."* *-za-*

Alhamdulillah.. Ada Jugak MP PAS Yang Berani Lawan GERAKAN

Addin Deen at Addin - 1 hour ago
S Apakah umno menggunakan rakan-rakan parti BN untuk menyerang Pas dalam isu pembentangan rang undang-undang hudud negeri Kelantan... Kalau betul umno ikhlas nak sama-sama nak melaksanakan hudud di bumi Malaysia, sepatutnya rakannya tak berani nak tunjuk kurang ajar....Pakat baca petikan di sini. Iklan C (ii)

Senarai Menteri Besar Malaysia 2014 Yang Digugurkan? Punca Menteri Besar Disingkirkan

AMIR Wartawan Rasmi LR at WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
by Staff Berita Semasa on April 21, 2014 [image: Menteri Besar 2014 Gugur] Senarai Menteri Besar Malaysia 2014 Yang Digugurkan : Selepas berlabuhnya Pilihanraya Umum ke 13 yang cukup panas dalam sejarah politik di Malaysia selama ini, Datuk Seri Najib telah mengumumkan senarai menteri besar Malaysia seperti yang anda saksikan hari ini. Hakikatnya yang sebenarnya terdapat beberapa negeri Barisan Nasional yang diletakkan calon menteri besar sebagai tujuan strategi politik bagi negeri dianggap “agak panas” dengan harapan sedikit sebanyak dapat meredakan perbalahan dikalangan pemimpin... more »

Najib arah beri geran MOSTI RM100j pada syarikat komersil

AMIR Wartawan Rasmi LR at WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
Najib arah beri geran MOSTI RM100j pada syarikat komersil - - (Azuan Ab Rahman) [image: rafizi_pkrHQ_Mosti]PETALING JAYA 21 APR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak campur tangan dengan mengarahkan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) meluluskan geran penyelidikan dan pembangunan (R&D) bernilai RM100 juta kepada sebuah syarikat yang menjalankan projek komersial. Menurut Rafizi, hasil kajian dibuat menunjukkan pemberian geran kepada syarikat NSE Resources Corporaton (M) Sdn Bhd Tindakan itu kata Rafizi bertentangan dengan prosedur dan tatacara biasa pemberian ... more »

Akhirnya penipuan terkini kerajaan terbongkar

PBO™ at pen buruk online ™ - 2 hours ago
Skandal Geran MOSTI: Timbalan Menteri Cuba Buat Silap Mata, PM & Menteri Wajar Buat Akuan Bersumpah Saya sedia maklum kenyataan Timbalan Menteri MOSTI, Datuk Dr Abu Bakar Mohammad Diah yang menafikan bahawa kementeriannya pernah memberi apa-apa geran kepada syarikat NSE Resources Corporation Sdn Bhd. Gambar fail. Di dalam sidang medianya yang dipetik Malaysiakini semalam, beliau menegaskan

Murid Tahun 2 Maut Dilenyek Treller

atsixty at ZAKRI ALI - 2 hours ago
*Tindakan seorang murid berusia lapan tahun berteduh daripada panas terik di bawah lori seberat 10 tan sementara menunggu ketibaan bas sekolahnya berakhir tragedi apabila badannya hancur digilis tayar kenderaan berat itu selepas pemandunya dikatakan tidak menyedari kehadiran kanak-kanak berkenaan. Dalam kejadian jam 11 pagi di Jalan Kastam Baru di sini semalam, mangsa Syarif Junior Langbas Jul Husin ditemui dengan masih berpakaian seragam dan menggalas beg dengan hampir seluruh badannya hancur digelek tayar kenderaan itu. Pemandu yang menyedari menggilis sesua... more »

HEBOH KATANYA SEPULUH KAKITANGAN MAS YANG DITAHAN DAN DIJADIKAN TEBUSAN OLEH KELUARGA PENUMPANG MH370 LIDO HOTEL BEIJING SEMALAM SELEPAS TAKLIMAT HARIAN, TELAH DIBEBASKAN SETELAH DITAHAN SELAMA LEBIH KURANG 8 JAM!!!!

OMAK KAU!!!! at Omak Kau!!!! - 2 hours ago
*Sepuluh kakitangan Malaysia Airlines ( MAS ) telah dijadikan tebusan di dewan di Lido Hotel di Beijing malam tadi telah pun dibebaskan .Mereka dibebaskan pada kira-kira 03:00 selepas ditahan selama lebih daripada lapan jam.Adalah dipercayai pelepasan itu berikutan tekanan daripada pegawai kerajaan walaupun butir-butir di mana pihak-pihak yang terlibat berunding pembebasanmasih tidak lengkap.Difahamkan bahawa Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS Ahmad Jauhari Yahya kini dalam mesyuarat teknikal peringkat tinggi dan butir-butir apa yang berlaku akan disedi... more »

" Alangkah Bagusnya Kalau Otak-Otak Menteri Najib Dan MP UMNO Sama Macam KJ Ini "

tikaq buloh at tikaqbuloh.blogspot.com - 2 hours ago
Adakah kenyataan KJ ini akan membuatkan beliau dihentam oleh macai-macai UMNO dan pengikut-pengikut Mahathir sama-samalah kita nantikan kesudahannya. Apapun tahniah buat KJ kerana berani bersuara tentang yang hak, bukannya menegakkan yang batil. Kalaulah semua kepala otak menteri Najib dan ahli parlimen UMNO macam KJ nih nescaya hudud boleh dilaksanakan dengan pungutan suara dan sokongan untuk meminda perlembagaan. SHAH ALAM – "Perlembagaan boleh dipinda tetapi al-Quran tidak boleh dipinda'" demikian kemas kini status Twitter terbaharu Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin... more »

Siapa Punya Arahan??? Adun Dan Media Di Halang Lawat Empangan Sungai Selangor - by Roslan Alan

atsixty at ZAKRI ALI - 2 hours ago
*KUALA KUBU BHARU 22 APRIL : Rombongan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dan media dihalang memasuki kawasan Empangan Sungai Selangor di sini hari ini apabila tidak dibenarkan pengawal keselamatan di pintu masuk untuk ke kawasan itu.* *Dalam lawatan bermula kira-kira jam 11 pagi rombongan terdiri daripada Adun Bukit Gasing, R Rajiv; Adun Kampung Tunku, Lau Weng San; Adun Damansara Utama, Yeo Bee Yin dan diketuai Adun Kuala Kubu Bharu, Lee Kee Hiong yang mahu meninjau perkembangan di empangan itu.* *Berikutan itu berlaku sedikit kekecohan antara kumpulan Adun dan petugas di empangan...more »

Penumpang mabuk rupanya.. bukan pesawat Virgin Air dirampas..

Anak Sungai Derhaka at Anak Sungai Derhaka - 2 hours ago
Seorang penumpang pesawat Virgin Australia yang dalam penerbangan ke Denpasar, Bali dari Brisbane, Australia hari ini dilaporkan cuba memasuki kokpit menyebabkan pesawat berkenaan dikatakan dirampas, ketika mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Ngurah Rai, Bali. Pada awalnya, laporan tentang pesawat Boeing 737-800 itu dirampas, disahkan seorang pegawai kanan Tentera Udara Indonesia, Hadi Tjahjanto dalam temubual secara langsung dengan stesen televisyen tempatan, MetroTV, hari ini. Bagaimanapun, jurucakap Virgin Blue kemudian dilaporkan berkata, penumpang yang ditangkap itu b... more »

Amanat Terakhir DS Anwar Ibrahim??

canang at Cananglahnie - 2 hours ago
Dipos oleh Pakatan Harapan Rakyat.

TIGA Hakim Makhamah Rayuan Yang Berani.......

atsixty at ZAKRI ALI - 3 hours ago
*INILAH WAJAH PARA HAKIM MAHKAMAH RAYUAN YANG MEMBUAT KEPUTUSAN BERANI SEBULAT SUARA BAHAWA NOTIS 10 HARI WAJIB DIBERIKAN KEPADA PIHAK BERKUASA DIBAWAH AKTA PERHIMPUNAN AMAN (PAA) ADALAH TIDAK SAH DAN TERBATAL!!!! * *Dalam satu keputusan penting oleh mahkamah kedua tertinggi di negara ini, Mahkamah Rayuan terdiri dari YAA Hakim Dato' Mohd Ariff Yusof, YAA Dato' Mah Weng Kwai dan YAA Hakim Dato' Hamid Sultan Abu Backer sebulat suara memutuskan bahawa Seksyen 9 (5) Akta Perhimpunan Aman (PAA) yang menghukum mereka yang tidak memberikan notis 10 hari sebelum mengadakan perhimp... more »

Tiada ulasan: