Ahad, 27 April 2014

4934. Apabila peranan individu atau peranan sesebuah negara jadi permainan.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com  
Ayat x boleh blah: Jangan tanya apa sumbangan kerajaan kepada kita, tetapi apakah sumbangan kita kepada negara. 

Rupa-rupanya "ada udang disebalik batu" 

  • Kita Bayar Tol Untuk Selamatkan PWTC Dari Di Lelong Bank Bumiputra...



    Dr Mahathir dan Daim Zainuddin menjaga dan mentadbir kewangan UMNO, tiba-tiba UMNO telah berhutang dengan banyak sekali. Sehingga PWTC hampir dilelong kerana pinjaman yang diambil UMNO tidak dibayar.
    Pada tahun 1988, hutang UMNO kepada bank bagi projek PWTC adalah hampir RM300 juta (Bank Bumiputra) dan RM86 juta (bank lain). Bunga pinjaman sahaja berjumlah RM60k sehari.

    Maka, kerajaan pada masa itu yang dipimpin Mahathir telah mengeluarkan tender Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS). Tender tersebut telah diberikan kepada sebuah syarikat yang hampir bankrap dan telahpun dibuang dari Bursa Saham Singapura. Syarikat tersebut bernama “United Engineers Malaysia (UEM)”.

    Rupanya, apabila Samy Vellu ditekan dalam Parlimen, maka Samy telah mendedahkan siapa yang memegang saham dalam UEM. Samy mendedahkan bahawa UEM sebenarnya dipunyai oleh sebuah syarikat bernama “Hatibudi Sdn Bhd”. (Raphael Pura and Stephen Duthie, “Malaysian Court Allows Highway Award: Government Can Give Rich Project to Firm Owned by Ruling Party”, AWSJ, 18 January 1988)

    Samy Tol juga memberi pengesahan bahawa Pemegang Amanah dalam Hatibudi ini adalah Mahathir Mohamad, Ghaffar Baba, Daim Zainuddin and Sanusi Junid. Kesemuanya pada masa itu duduk dalam kabinet sebagai Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Pertanian.

    Keempat-empat pemegang amanah syarikat UMNO ini adalah juga Ahli Kabinet Malaysia pada masa itu. Dan kabinet yang sama telah membuat keputusan memberi konsesi lebuhraya Utara Selatan kepada UEM yang dipunyai UMNO.

    Maka, secara otomatik, rakyat Malaysia keseluruhannya terpaksa membayar tol yang semakin lama semakin tinggi kerana mahu menyelamatkan PWTC dari dilelong.

    Tak heranlah apabila Najib Tun Razak sendiri telah mengakui... 
    "In the case of the North South Highway project, it is a means of UMNO solving it’s problems by repaying loans taken for the new UMNO Headquarters building"(Star 29 August 1987)(Di dalam kes Lebuhraya Utara Selatan, ia adalah cara UMNO menyelesaikan masalah membayar balik hutang yang ditanggung UMNO untuk membina bangunan Ibu Pejabat UMNO)
    Harus diingat bahawa konsessi yang telah diberi pada UEM ini dirancangkan supaya memberi keuntungan kepada UEM di dalam jumlah RM17 billion mengikut UEM. Tapi mengikut beberapa tokoh pembangkang jumlah konsessi untuk 30 tahun ini mencecah RM54 billion. 

    Ini tidak termasuk pinjaman bebas bunga yang diberikan kepada UEM berjumlah RM1.65 billion dari Kerajaan Malaysia sewaktu konsessi ini mula-mula diberikan kepada UEM/UMNO.

    Bayangkan, bukan sahaja UMNO dapat membayar hutang mereka kepada Bank Bumiputra untuk menebus bangunan mereka, mereka juga dapat membuat wang yang begitu banyak untuk kegunaan mereka.

    Dan siapa yang sakit? Rakyat Malaysia yang sakit. Jadilah kita semua rakyat Malaysia hamba kepada UMNO dan alat mengkayakan beberapa suku sakat pimpinan UMNO - f/bk
    Sempena lawatan Obama ke Malaysia...
    TPPA akan menyekat peluang syarikat tempatan dan memberi kelebihan kepada syarikat asing untuk menyertai pasaran tempatan. 

    Jika TPPA dilaksanakan ia akan menutup terus pintu rezeki syarikat tempatan, dan akan membuka seluas-luasnya akses perniagaan kepada entiti asing yang mempunyai keupayaan modal dan sokongan lebih baik. 

    Yang menjadi tanda tanya kepada MTEM tentang apakah isi yang telah dipersetujui dan bagaimana ia akan dilaksanakan bersama hujah risiko untung rugi yang akan ditangung oleh Malaysia?
    "What do you feel like eating today? Come, let's go makan."

    For many Malaysians, that question is a way of life and often, the very foundation of a good time.

    Thanks to a multicultural wealth of influences ranging from spicy Indian notes to rich Malay fare, Malaysia is a culinary wonderland like no other.

    And when guests from foreign lands stop by our shores, we are all too excited to share the many delicious food that the nation has to offer.

    On Saturday, the 44th President of the United States, Barack Obama, will be the first sitting US president to visit Malaysia in 48 years, the last being President Lyndon B. Johnson in 1966.

    We asked readers on The Star Online's official Facebook page to suggest "must-try" Malaysian culinary experiences for the US President.

    Happily, the overwhelming response from our makan buddies ensured that Obama has quite the eat-list to hit… if he has the time! - f/bk
    Hello...Hello... Anybody home...? Tak nak komen ke? Syeikhul yang korang mulia-muliakan, Najibul Razak jumpa Obama di Malaysia.

    cheers.

    Sumber: (http://alditta.blogspot.com/2014/04/kita-bayar-tol-untuk-langsai-hutang-umno.html
    My Dashboard. 
    s3v3n

    s3v3n.
IP

Tiada ulasan: