Ahad, 27 April 2014

4937. Bila manusia dan jin melihat Api Neraka.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com  

  • Menggigil Lutut Jin dan Manusia Melihat Neraka Jahanam


    Dalam hadith yang sama menerangkan bahawa pada hari kiamat nanti akan dibuka penutup neraka Jahanam, maka sebaik sahaja pintu neraka Jahanam itu terbuka, akan keluarlah asap datang mengepung di sebelah kanan jin dan manusia. Dan sebuah kumpulan asap lagi mengepung mereka di sebelah kiri, lalu datang pula sebuah kumpulan asap mengepung mereka di sebelah hadapan muka mereka, serta datang kumpulan asap mengepung di atas kepala dan dibelakang mereka. Dan mereka (jin dan manusia) apabila terpandang akan asap tersebut maka bergementarlah dan mereka berlutut dan memanggil-manggil: "Ya Tuhan kami selamatkanlah." 
    Gambar Fantasi. 
    Dikisahkan dalam sebuah hadith bahawa sesungguhnya neraka jahanam itu adalah hitam gelap, tidak ada cahaya dan tidak pula ianya menyala. Dan ianya memiliki 7 buah pintu dan pada setiap pintu itu terdapat 70,000 gunung, pada setiap gunung itu pula terdapat 70,000 lereng dari api dan pada setiap lereng itu terdapat 70,000 belahan tanah yang terdiri dari api, pada setiap belahannya pula terdapat 70,000 lembah dari api. Di setiap lembah itu terdapat 70,000 gudang dari api, dan pada setiap gudang itu pula terdapat 70,000 kamar dari api, pada setiap kamar itu pula terdapat 70,000 ular dan 70,000 kala, dan dikisahkan dalam hadith tersebut bahawa setiap kala itu mempunyai 70,000 ekor dan setiap ekor pula memiliki 70,000 ruas. Pada setiap ruas kala tersebut ianya mempunyai 70,000 kolah bisa. 

    Diriwayatkan bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda : "Akan didatangkan pada hari kiamat itu neraka Jahannam, dan neraka Jahannam itu mempunyai 70,000 kendali, dan pada setiap kendali itu ditarik oleh 70,000 malaikat, dan berkenaan dengan malaikat penjaga neraka itu besarnya ada diterangkan oleh Allah SWT dalam surah At-Tahrim ayat 6 yang bermaksud : "Sedang penjaganya malaikat-malaikat yang kasar lagi keras." Setiap malaikat apa yang ada di antara pundaknya adalah jarak perjalanan setahun, dan setiap satu dari mereka itu mempunyai kekuatan yang mana kalau dia memukul gunung dengan pemukul yang ada padanya, maka nescaya akan hancur lebur gunung tersebut. Dan dengan sekali pukulan sahaja ia akan membenamkan 70,000 ke dalam neraka Jahannam.

    Mujahid berkata: "Sesungguhnya apimu ini berlindung kepada Allah SWT dari neraka jahanam." Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya seringan-ringan siksa ahli neraka iaitu seorang yang berkasutkan dari api neraka, dan dapat mendidihkan otaknya, seolah-olah ditelinganya ada api, dan giginya berapi dan dibibirnya ada wap api, dan keluar ususnya dari bawah kakinya, bahkan ia merasa bahawa dialah yang terberat siksanya dari semua ahli neraka, padahal ia sangat ringan siksanya dari semua ahli neraka."

    Wallahu'alam.

    Sumber: (http://detikislam.blogspot.com/2014/04/menggigil-lutut-jin-dan-manusia-melihat.html

    Menggigil Lutut Jin dan Manusia Melihat Neraka Jahanam

    Detik Islam at Detik Islam - 5 hours ago
    Dalam hadith yang sama menerangkan bahawa pada hari kiamat nanti akan dibuka penutup neraka Jahanam, maka sebaik sahaja pintu neraka Jahanam itu terbuka, akan keluarlah asap datang mengepung di sebelah kanan jin dan manusia. Dan sebuah kumpulan asap lagi mengepung mereka di sebelah kiri, lalu datang pula sebuah kumpulan asap mengepung mereka di sebelah hadapan muka mereka, serta datang kumpulan asap mengepung di atas kepala dan dibelakang mereka. Dan mereka (jin dan manusia) apabila terpandang akan asap tersebut maka bergementarlah dan mereka berlutut dan memanggil-manggil: "Ya Tuha...more »

    Sains Wuduk

    Detik Islam at Detik Islam - 21 hours ago
    Secara dasarnya, berwuduk bermaksud menyucikan anggota-anggota badan tertentu dengan menggunakan air yang bersih mengikut tatacara yang ditetapkan oleh syariat. Berhubung dengan anggota ­anggota badan yang wajib dibasuh dengan air, Allah berfirman dalam Surah al-Maidah ayat 6 yang bermaksud, “Wahai orang yang beriman, apabila kami hendak mengerjakan sembahyang (sedangkan kamu sedang berhadas kecil) maka berwuduklah, iaitu basuhlah muka kamu, kedua-dua belah tangan kamu sehingga ke siku, sapulah sebahagian daripada kepala kamu dan basuhlah kedua­ dua belah kaki kamu sehingga ke buku... more »

    8 Keajaiban Solat Tahajud Yang Ramai Tak Tahu

    Detik Islam at Detik Islam - 1 day ago
    Solat Tahajud adalah solat yang sangat mulia. Ianya termasuk dalam Solat Sunnat Mu’akad (solat yang dituntut oleh Syara’). Solat Tahajud boleh dikerjakan paling minima sebanyak dua rakaat dan dilakukan sepanjang malam asalkan pelakunya sempat tertidur. Namun waktu yang paling utama untuk melakukannya adalah pada sepertiga akhir dari malam. Pesanan Dari Imam Nawawi: “Bila engkau tidak mampu bangun malam untuk SOLAT TAHAJUD, juga tidak mampu berPUASA di siang hari,maka ketahuilah bahawa sesungguhnya engkau telah dihalangi untuk melakukannya kerana MAKSIAT dan DOSA yang membelenggumu. ... more »

    Dosa yang Memusnahkan Peradaban Kuno

    Detik Islam at Detik Islam - 1 day ago
    [image: pompeii-human] * Kufur nikmat dan syirik (kaum saba’) * Menentang syariat dan risalah para nabi dan rasul Allah (kaum Nabi Syu’aib). * Angkuh dan menyombongkan diri (Fir’aun dan peradaban Mesir Kuno). * Perilaku seks menyimpang dan seks bebas (kaum Sodom, Gomorroh, dan Pompeii). * Berlaku curang dan mengkhianati amanat (kaum Nabi Shalih). * Menindas dan mengugut orng-orang beriman (kaum Yahudi Najran). ***sumber dari tahajjud.net

    Guru-guru Imam syafie

    Detik Islam at Detik Islam - 2 days ago
    Imam al-Syafie pada masa mudanya, waktunya dihabiskan untuk menuntut ilmu pengetahuan di markas-markas ilmu pengetahuan, seperti di kota Mekkah, Madinah, Kufah, Syam dan Mesir. Dia mengembara dari satu tempat ke tempat lain untuk mempelajari ilmu tafsir, fiqh, hadis kepada guru-guru yang banyak tersebar di berbagai pelosok negerinya. Guru-gurunya yang masyhur antara lain: *1. Di Mekkah* a. Muslim bin Khalid al-Zanji b. Ismail bin Qastantin c. Sufyan bin Uyainah d. Sa’ad bin Abi Salim al-Qaddah e. Dawud bin Abd. al-Rahman al-Atur f. Abd. al-Hamid bin abd. Aziz *2. Di Madinah* a. Ima... more »

    Kisah Bilal Menemui Rasulullah saw Menangis

    Detik Islam at Detik Islam - 3 days ago
    Di dalam sebuah riwayat disebutkan bahawa ketika Bilal hendak mengumandangkan azan subuh. Ia menemui Rasulullah saw di tempat sujudnya. Waktu itu, Bilal melihat Rasulullah saw sedang menangis sampai janggutnya basah dengan air mata. Lalu bilal bertanya “Ya Rasulullah, mengapa engkau menangis? Apakah yang membuat engkau menangis? Bukankah Allah swt sudah mengampuni dosa-dosamu, baik yang dahulu maupun yang akan datang?” Rasulullah saw menjawab, “Salahkah jika aku ini menjadi hambaNya yang pandai bersyukur?” Didalam riwayat yang lain pula diceritakan bahawa ketika Rasulullah saw s... more »

    Beruban kerana Al-Quran?

    Detik Islam at Detik Islam - 4 days ago
    Beruban kerana Al-Quran? penyataan ini bunyinya agak aneh tetapi tahukah kita ianya benar-benar berlaku kepada Nabi Muhammad saw. Suatu hari Abu Bakar masuk ke rumah Nabi dan berkata “Engkau beruban sebelum waktunya, Rasulullah!” terus menjelaskan kenapa dirinya beruban baginda bersabda “Itu kerana surah Hud dan yang sepertinya” Tentu kita tertanya-tanya apa kandungan Surah Hud sehingga menyebabkan rambut Rasullullah saw beruban dengan cepat. Imam Nawawi dalam Syarah Muslim menulis: Ibnu Abbas ra. berkata bahwa tidak ada ayat yang lebih berat dan sukar dilakukan selain ayat yang te... more »

    Qarun Sebelum menjadi Orang Kaya

    Detik Islam at Detik Islam - 5 days ago
    Kisah Qarun dalam al-Quran banyak disebutkan dalam suraH al-Qashash. "Sesungguhnya Qarun adalah termasuk kaum Musa, maka Dia berlaku aniaya terhadap mereka dan Kami telah menganugerahkan kepadanya perbendaharaan harta yang kunci-kuncinya sungguh berat dipikul oleh sejumlah orang yang kuat-kuat. (Ingatlah) ketika kaumnya berkata kepadanya: "Janganlah kamu terlalu bangga; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang terlalu membanggakan diri. "(QS: al-Qashash: 76) Dari ayat tersebut jelas bahawa Qarun merupakan salah satu kaum Nabi Musa. Menurut Ibnu Ishak, Qarun adalah bapa... more »

    Harut dan Marut dari Babylon; Siapakah mereka?

    Detik Islam at Detik Islam - 5 days ago
    [image: tower_of_babel-erich_lessing] Al-Quran menyebut nama kota Babylon bersamaan dengan penyebutan dua nama yang cukup misteri, Harut dan Marut. Siapa mereka sebenarnya, dan apa kaitan mereka dengan negeri Babylon? Tidak kurang dari tujuh riwayat dalam berbagai kitab hadith dan syarahnya yang memuat riwayat dari Rasulullah s.a.w yang berkisah tentang Harut dan Marut. Salah satu riwayat yang cukup kuat berasal dari riwayat Imam Ahmad bin Hanbal dalam musnad-nya. Rasulullah s.a.w bersabda,”Ketika Allah s.w.t menurunkan Adam ke bumi, malaikat berkata,’Wahai Rabb, mengapa Engkau hend... more »

    Kesabaran Nabi Ayyub Ditimpa Penyakit

    Detik Islam at Detik Islam - 5 days ago
    Al-Quran ada menceritakan tentang kesabaran Nabi Ayyub Alaihissalam dalam menempuhi segala penderitaan. Di antara penderitaan yang Nabi Ayyub alami ialah berpenyakit gatal. Penyakit gatal ini sangat dahsyat. Apabila digaru dengan kuku, maka kuku baginda akan tanggal, tetapi masih juga bertambah gatal. Kemudian baginda terpaksa menggarunya dengan barang yang kesat. Tidak cukup dengan itu, baginda menggaru badannya dengan pecahan periuk dan akhirnya dengan batu. Namun masih juga merasa gatal. Sehingga dengan tidak disedarinya dagingnya telah luka dan koyak. Maka keluar dari tubuh ba... more »

    Danau Qarun Lokasi Ditenggelamkannya Qarun

    Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
    ~Menurut bberapa riwayat, lokasi tempat ditenggelamkn Qarun beserta rumahnya ke dlm bumi itu tjadi di daerah al-Fayyum, sekitar 90km @ 2 jam pjalanan dgn menggunakan kereta dr Kaherah, ibu kota Mesir. ~Mnurut pduduk Mesir, di al- Fayyum inilah tempat dimana Qarun tinggal dahulu ~Menurut penduduk setempat, nama danau itu ialah Bahirah Qarun (laut Qarun). ~Disekitar al-Fayyum ini yg tersisa hanyalah berupa serpihan istana Qarun ~Di lokasi ini, tdpt sebuah danau yg sgt luas ~Panjang danau mencecah 30 km dgn lebar danau sekitar 10 km dan kedalaman yg mencecah 30-40 meter ~Danau ini s... more »

    Kisah Abu Hurairah r.a Mengawal Gudang Zakat

    Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
    Dikatakan pada satu ketika Abu Hurairah r.a. telah diamanahkan oleh Rasulullah S.A.W. untuk menjaga gudang hasil zakat. Pada suatu malam Abu Hurairah r.a. telah ternampak seseorang mengendap-gendap hendak mencuri, lalu ditangkapnya. Orang itu pun hendak dibawanya berjumpa Rasulullah S.A.W. tetapi pencuri itu merayu minta dikasihani seraya menyatakan bahawa dia mencuri untuk menyarai keluarganya yang kelaparan. Abu Hurairah r.a. merasa kasihan lalu melepaskan pencuri itu dengan amaran agar tidak mengulangi perbuatannya lagi. Keesokkan harinya perkara tersebut dilaporkan kepada Rasul... more »

    Rahsia Disebalik Demam

    Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
    Demam itu ialah penyakit yang menyebabkan suhu tubuh melebihi suhu biasa. Jika demikian tiada siapa pun yang tidak pernah merasa demam, namun apakah hakikat penyakit demam itu sebenarnya dari sudut agama dan apakah pula hikmahnya? *Hakikat Demam* Sebuah hadith yang diriwayatkan daripada Ibnu Omar Radhiallahu anhuma mengatakan yang maksudnya : *"Demam berasal dari kepanasan api neraka yang mendidih, maka padamkanlah ia dengan air". (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)* Dalam hadith yang diriwayatkan daripada Aisyah Radhiallahu anha dari Nabi Shallallahu alaihi wasallam, Baginda ber... more »

    Adab dan Tertib Melaksanakan Azan Menurut Pendapat Jumhur Ulama

    Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
    Menurut pendapat jumhur ulama’, terdapat beberapa adab dan tertib dalam melaksanakan azan. Antaranya ialah: 1. mu’azzin hendaklah tidak menerima upah apabila melaksanakan tugasnya. 2. mu’azzin harus suci daripada hadath kecil, hadath besar dan najis. 3. mu’azzin hendaklah menghadap qiblat ketika mengumandangkan azan. 4. ketika membaca “hayya `ala as-salah”, mu’azzin hendaklah menghadapkan muka dan dadanya ke sebelah kanan dan ketika membaca “hayya `ala al-falah” menghadapkan muka dan dadanya ke sebelah kiri. 5. mu’azzin memasukkan dua anak jarinya ke dalam kedua telinganya. 6. sua... more »

    “Siapa Pasukan Berbaju Putih yang Kebal Ditembak Itu?”

    Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
    Ayaturrahman Fi Jihadi Syria, menjadi kisah yang berkali-kali diceritakan para ulama Syria kepada Pasukan Wartawan Bersatu ( JITU ) di tengah-tengah Muktamar Ulama Syria yang di Turki pada 11 hingga 12/4/2014 lalu. Kisah pertama diceritakan pejuang asal Idlib, berhama Hasan. Dia datang ke Muktamar untuk menemani ayahnya, seorang ulama. Hasan bercerita, sebuah pesawat tentera Syria berlegar di udara untuk menyerang kampung-kampung kaum muslimin. Penduduk dan pejuang yang tidak mempunyai senjata canggih hanya boleh bertawakal kepada Allah. Mereka berdoa agar bom-bom tersebut tidak m... more »

    Imam Syafie Ditangkap dan Dirantai

    Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
    Imam Syafie bernama Muhammad bin Idris. Salasilah keturunan beliau adalah Muhammad bin Idris bin Abbas bin Usman bin Syafie bin Saib bin Abdul Yazid bin Hasyim bin Abdul Mutalib bin Abdul Manaf. Keturunan beliau bertemu dengan keturunan Nabi Muhammad SAW pada datuk Nabi Muhammad yang ketiga iaitu Abdul Manaf. Beliau dilahirkan di Ghuzah nama sebuah kampung yang termasuk daerah Palestin, pada bulan Rejab 150 H atau 767 Masehi. Tempat asal ayah dan bonda beliau ialah di Kota Makkah. Imam Syafie lahir di Palestin kerana ketika itu bondanya pergi ke daerah itu demi keperluan penting. N... more »

    Kisah Benar Pakar Bedah dengan Pesawat Yang Rosak

    Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
    Kisah benar berlaku di Pakistan. Seorang Dr Pakar Bedah terkenal bernama Dr Ishan tergesa-gesa menuju airport. Beliau akan menghadiri Seminar Dunia dalam bidang perubatan yang akan membincangkan penemuan terbesarnya di dalam bidang perubatan. Setelah perjalanan pesawat kira-kira 1 jam, tiba-tiba pesawat mengalami gangguan dan perlu mendarat di airport yang terdekat. Beliau pergi ke bilik penerangan dan berkata: "Saya ini doktor pakar, setiap minit nyawa manusia bergantung pada saya dan sekarang kamu meminta saya menunggu pesawat dibaiki dalam tempoh 16 jam?" Pegawai itu menjawab: ...more »

    Kisah Ulama Jahat

    Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
    *TAFSIR AYAT 175 HINGGA 177 SURAH AL A’RAAF* 175. Dan bacakanlah kepada mereka (Wahai Muhammad), khabar berita seorang Yang Kami beri kepadanya (pengetahuan mengenai) ayat-ayat (Kitab) kami. kemudian ia menjadikan dirinya terkeluar dari mematuhinya, lalu ia diikuti oleh Syaitan (dengan godaannya), maka menjadilah dari orang-orang Yang sesat. 176. Dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami tinggikan pangkatnya Dengan (sebab mengamalkan) ayat-ayat itu. tetapi ia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika Engkau menghalauny... more »

    Khutbah Rasulullah SAW Semasa Baginda Sakit

    Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
    Semasa sakit, Rasulullah SAW masih mampu memberi khutbah. Antara khutbah yang diberikan oleh Baginda SAW ialah (yang bermaksud), “Sesungguhnya sudah dekat pemergianku daripada kamu semua, sesiapa yang pernah aku rotan belakangnya, ini belakangku. Sila balas kepadaku. Sesiapa yang pernah aku hina, ini diriku. Silalah dia membalasnya. Sesiapa yang pernah aku ambil hartanya, ini hartaku. Silalah dia ambil kembali dan janganlah takut kemarahan daripadaku kerana itu bukan akhlakku. Sesungguhnya orang yang paling aku sukai dalam kalangan kamu ialah orang yang mengambil haknya daripada ak... more »

    Hudud: PBB kritik Brunei

    Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
    [image: Rupert Colvile] PEJABAT Pesuruhjaya Hak Asasi Manusia (OHCHR) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengkritik keputusan Brunei yang mahu melaksanakan hukum hudud di negara itu, lapor AFP. Jurucakap OHCHR, Rupert Colvile berkata, pihaknya prihatin dengan keputusan Brunei dalam pelaksanaan hukum hudud yang memperuntukkan hukuman mati bagi beberapa kesalahan. Beliau memberitahu pemberita, kesalahan-kesalahan ini termasuk rogol, zina, liwat, hubungan seks luar nikah untuk orang Islam termasuk jenayah lain seperti rompakan dan pembunuhan. Beliau turut menyentuh kesalahan lain ... more »

    Ibrah MH370

    Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
    Oleh: Dr. Arieff Salleh bin Rosman, Felo Fatwa Insafi Diri Dan Elak Jadi Penyebar Berita Palsu Allah SWT; Tuhan Yang Maha Berkuasa, menurunkan al-Quran sebagai petunjuk kehidupan manusia. Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad saw dan baginda berperanan menjelaskan petunjuk yang terkandung dalam al-Quran. Manusia yang hidup berpandukan al-Quran dan as-Sunnah Nabi Muhammad saw adalah manusia yang berjaya mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat. Firman Allah SWT dalam al-Quran; surah al-Isra' ayat 97 yang bermaksud, "Dan sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah maka dialah... more »

    Dua Surah Yang Dibaca 200 Tahun Sebelum Makhluk Tercipta

    Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
    [image: http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/382461_417781561599446_709249479_n.jpg] Rasulullah SAW telah bersbda: ” Sesiapa membaca Al-Quran, kemudian ia menganggap ada seseorang yang diberi sesuatu yang lebih utama daripada yang diberikan kepadanya, maka ia pun telah mengecualikan apa yang dibesarkan Allah SWT “ Rasulullah SAW juga telah bersabda : ” Tidaklah ada juru syafaat yang lebih utama darjatnya di sisi Allah SWT pada hari kiamat daripada Al-Quran, bukan Nabi, bukan Malaikat dan bukan lainnya.” Rasulullah SAW bersabda bahawa Allah Azzawajal membaca surah Thaha d... more »

    3 Golongan Yang Akan Mendiami Bukit Kasturi di Akhirat Kelak

    Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
    [image: http://forums.ozkorallah.com/imgcache/7282.png] Tiga golongan yang tidak risau tentang pengiraan amalan dan tidak akan merasai takut dengan suasana huru-hara di Akhirat kelak kerana mereka dilindungi oleh Allah SWT dan mereka ditempatkan di Bukit Kasturi, mereka adalah : 1- Seorang mengimamkan suatu kaum dalam solat dan kaumnya redha kepadanya. 2- Seorang yang melaungkan azan lima waktu dengan Ikhlas dan hanya mengharap Balasan serta Keredhaan daripada Allah SWT. 3- Seorang yang Taat kepada Allah SWT dan Taat kepada majikannya. Kitab Tanbihul Ghafilin, Jilid 1 & 2 . M/S : 41...more »

    Mengapa Dajjal Tidak Disebutkan dalam Al-Quran?

    Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
    Dalam bahasa Arab, istilah Dajjal lazim digunakan untuk menyebut "nabi palsu" namun, istilah ad-Dajjal yang dimaksudkan di sini merujuk pada sosok "pembohong" yang muncul menjelang dunia berakhir atau kiamat. Sosok itu juga disebut sebagai al-Masih ad-Dajjal yang dimaksudkan di sini adalah "Al-Masih Palsu". Menurut beberapa sumber, istilah ini berasal dari istilah Syria, yakni Meshiha Deghala yang telah menjadi perbendaharaan kata umum di Timur Tengah selama lebih dari 400 tahun sebelum al-Quran diturunkan. Dalam kamus Lisân al-Arab, dikemukakan bahawa Dajjal berasal dari kata daja... more »

    Pemuda Membaca Al-Quran Dalam Keadaan Koma

    Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
    Kisah seorang pemuda yang bertugas sebagai Imam telah mengalami kemalangan lalu koma. Namun satu kejadian yang luar biasa telah berlaku apabila pemuda itu tiba-tiba membaca al-quran ketika sedang koma. Remaja Jordan yang bertugas sebagai imam mengalami kecederaan dalam satu kemalangan, membaca Al-Quran Al-Karim dalam keadaan yang tidak sedarkan diri setelah keluar daripada bilik pembedahan. Subhanallah, apa jua kelakuan atau perkataan yang kita gerakkan semasa kita sedar diri, Allah SWT akan gerakkan secara automatik apabila kita dalam keadaan tidak sedar. Inilah maksud kata-kata Ima... more »

    Jantung Muadzin Mengumandangkan Azan Setelah Meninggal Dunia

    Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
    Kisah nyata dari Arab Saudi. Dr Jasim Al Haditsy, seorang penasihat kesihatan jantung di Hospital di Riyadh menceritakan.. “Salah seorang rakanku bercerita kepadaku, suatu malam semasa dia bertugas ada seorang pesakit yang meninggal dunia Untuk memastikan kematian pesakit tersebut, dia meletakkan stetoskop di dada pesakit tersebut kemudian mendengar suara azan,’Allahu Akbar, Allahu Akbar, Asyhadu alla ilaha illallah’ Dia berkata,”saya rasa sudah azan subuh…..pukul berapa sekarang???” Jururawatnya berkata : “pukul satu pagi” Saya tahu bahawa masa itu belum masanya solat Subuh Kem... more »

    Yahudi Marah Melihat Karya Seni Ini

    Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
    Ada seorang yahudi tidak suka melihat "seni" ini, lalu seorang nasrani bertanya : "Kenapa anda tidak suka..?? Padahal nasrani dan yahudi berada di posisi yang paling atas? Orang Yahudi itu pun menjawab : "Kalau umat Islam itu bangkit, pasti kita semua akan jatuh" Kamu semua faham tak? Janji Allah itu benar !!! Credit : Lieutenantt J. O'c ***Sumber dari suatuperjalananmaya.com

    Subhanallah, 14 Kemuliaan Wanita Muslimah Yang Sedang Hamil

    Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
    1. Apabila seorang perempuan mengandung dalam rahimnya, maka beristighfarlahpara malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan. 2. Apabila seorang perempuan mulai sakit hendak bersalin atau melahirkan, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang berjihad di jalan Allah SWT. 3. Apabila seorang perempuan melahirkan anak, hilanglah dosa²nya seperti keadaan ia baru dilahirkan. 4. Apabila telah lahir anaknya lalu disusuinya,maka bagi ibu itu setiap setegukan dari pada susunya diberi 1 kebajikan. 5. Apabil... more »

    Mengapa Kita Tak Kaya-kaya?

    Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
    Artikel kali ini mungkin kata-kata yang biasa kita dengar dalam kehidupan seharian kita. Namun suka untuk saya kongsikan juga sebagai peringatan. Manusia itu kan mudah lupa, jadi harus diingatkan selalu. Mungkin sesetengah orang akan bertanya pada Allah "kenapa aku masih hidup miskin sedangkan aku bekerja kuat dan tak putus-putus berdoa". Kenapa agaknya? Kalau soalan "kenapa" tentu hanya Allah yang boleh menjawabnya. Tapi soalan saya "kenapa agaknya". Dari segi logik akal kenapa Allah tidak memakbulkan doa kita untuk menjadi kaya? Mungkin, 1. Allah tahu jika kita menjadi kaya kit... more »

    Rahsia Surah Al-Fatihah Dari Sebuah Penelitian Matematik

    Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
    Surah Ke 1 : 7 ayat 1. Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. 2. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. 3. Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. 4. Yang menguasai hari pembalasan. 5. Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. 6. Tunjuklah kami jalan yang lurus. 7. (iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai (Yahudi) dan bukan pula jalan mereka yang sesat. *KEHEBATAN AL-FATIHAH* - RUKUN BAGI IBADAT SOLAT Sabda ... more »

    Akhir Zaman: Ketiadaan Imam Untuk Solat Berjemaah

    Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
    *Ketiadaan Imam Untuk Solat Berjemaah* Dari Salamah binti al-Hurr r.a., Rasulullah SAW bersabda: Akan datang suatu zaman, orang ramai berdiri tegak beberapa masa. Mereka tidak dapat memulakan solat berjamaah kerana tidak ada seseorang yang layak menjadi imam *(Hadis Riwayat Ibnu Majah)* *Ulama Tidak Dipedulikan* Dari Sahl bin Saad as-Saaidi r.a., Rasulullah SAW bersabda: Ya Allah! Jangan kau temukan aku dan mudah-mudahan kamu (sahabat) tidak bertemu dengan suatu masa di mana para ulama sudah tidak diikut lagi, dan orang yang amanah sudah tidak disegani lagi. Hati mereka seperti hat... more »

    Akhir Zaman: Munculnya Sumber Galian Bumi

    Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
    *Munculnya Sumber Galian Bumi* Dari Ibnu Omar r.a., pada suatu masa dibawa ke hadapan Rasulullah SAW sepotong emas. Dan emas itu adalah emas zakat yang pertama yang dikutip. Emas itu telah dibawa oleh Bani Sulaim dari tempat galian mereka. Maka sahabat berkata, Hai RasuIullah! Emas ini adalah hasil dari galian kita Lalu Nabi SAW menjawab, Nanti kamu akan dapati banyak galian-galian, dan yang akan menguruskannya adalah orang-orang yang jahat *(Hadis Riwayat al-Baihaqi)* *Tanah Arab Yang Tandus Menjadi Lembah Yang Subur* Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda: Tidak akan ter... more »

    Umat Islam Mengikuti Langkah Yahudi Dan Nasrani

    Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
    *Umat Islam Mengikuti Langkah Yahudi Dan Nasrani* Dari Abu Sa’id Al-Khudri r.a., Rasulullah SAW bersabda: Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka. Sahabat bertanya, Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang kau maksudkan? Nabi SAW menjawab, Siapa lagi kalau bukan mereka. *(Hadis Riwayat Muslim)* *Penyakit Umat-umat Terdahulu* Dari Abu Hurairah r.a., RasuIullah SAW bersabda: Umatku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-u...more »

    Akhir Zaman: Penduduk Mekkah Akan Meninggalkan Kota Mekkah

    Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
    *Golongan Mengerjakan Ibadat Haji* Dari Anas bin Malik r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda Kelak apabila akhir zaman terdapat empat golongan mengerjakan ibadat haji iaitu: 1) Para pemimpin mengerjakan ibadat haji hanya untuk ‘makan angin’, 2) Terdapat orang kaya pergi haji hanya untuk berniaga, 3) Ramai fakir miskin pergi haji dengan tujuan untuk mengemis, 4) Ahli qira’at (pembaca Al-Quran) mengerjakan ibadat haji hanya untuk mencari nama dan kemegahan.” *(Hadis Riwayat Ahmad)* *Penduduk Mekkah Akan Meninggalkan Kota Mekkah* Dari Umar r.a berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda Kel... more »

    Ciri-ciri Lelaki Dayus yang Tidak Dapat Menghidu Bau Syurga

    Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
    SOALAN: Ramai lelaki kurang faham erti dayus dengan jelas. Apakah makna perkataan dan perbuatan yang menjuruskan perlakuan tersebut? Jawapan: Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tiga golongan yang ALLAH tidak akan lihat (bermakna tiada bantuan daripada dikenakan azab) mereka pada hari kiamat: Si penderhaka kepada ibu bapa, si perempuan yang menyerupai lelaki dan si lelaki dayus.” (Riwayat Ahmad dan Al-Nasaie) Dayus disebutkan dalam beberapa riwayat athar dan hadis yang lain iaitu daripada Ammar bin Yasir berkata, dia mendengar daripada Rasulullah SAW berkata: “Tiga golongan y... more »

    Cerita Sedih di Sebalik April Fool’s Day

    Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
    Setiap kali menjelang 1hb April, sesetengah orang kita begitu taksub dengan budaya ‘pandang ke barat’. Berbalik kepada perayaan April Fool’s Day ini, ia mula dirayakan sewaktu kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentera-tentera Kristian. Penduduk-penduduk Islam diSepanyol (Moors) terpaksa berlindung di dalam rumah masing-masing untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan orang-orang Islam dr Sepanyol. Penduduk... more »

    70,000 Anak Bantu Iblis

    Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
    Iblis yang dilaknat Allah SWT akan melakukan pelbagai cara untuk menggoda umat Nabi Muhammad SAW ke arah kelalaian dan pelbagai perkara maksiat lain. Makhluk laknat terbabit pernah bertamu kepada Rasulullah SAW selepas diarah berbuat demikian oleh Allah SWT bagi menjawab setiap persoalan ditanyakan baginda. Berikut adalah sambungan pertanyaan dan jawapan diberikan Iblis: Rasulullah SAW lalu bersabda, “Segala puji bagi Allah SWT yang membahagiakan umatku dan menyengsarakanmu.” Iblis segera menyampuk: “Tidak, tidak. Tidak akan ada kebahagiaan selama aku hidup sehingga hari akhir. Bag... more »

    Iblis Gentar Dengan Soalan Nabi Muhammad

    Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
    Iblis gentar dengan soalan Nabi Muhammad ketika diarah bertemu baginda oleh Allah dan di bawah ini adalah sebahagian daripada soalan perlu dijawab makhluk dilaknat itu: Nabi Muhammad menyoal iblis berkaitan amalan yang dapat menyakiti makhluk dilaknat Allah itu. “Apa yang kau rasakan jika melihat seseorang daripada umatku yang hendak solat?” Iblis menjawab panas dan gementar lantas baginda bertanyakan mengapa. Iblis menjawab, “Sebab setiap seorang hamba bersujud sekali kepada Allah dan Tuhan mengangkatnya satu darjat.” Baginda bertanya lagi, “Jika seorang umatku berpuasa, jika ia b... more »

    Pengakuan Syaitan Yang Terakhir

    Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
    Firman ALLAH Ta`ala: *وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الأمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ مَا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِي مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ* Maksudnya: “Dan berkatalah Syaitan tatkala perkara (hisab) telah diselesaikan: “Sesungguhnya ALLAH telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan aku pun telah menjanjikan ... more »

    Sejarah Kemasukan Kristian di Kepulauan Melayu

    Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
    Agama Kristian berasal dari Palestine, di Timur Tengah. Agama Kristian mula tersebar luas di tiga buah benua iaitu Afrika, Eropah dan Asia. Di Afrika, Kristian menjadi agama rasmi negara Habsyah dalam abad ke 4. Daerah Asia terutamanya Asia selatan dan Asia Timur menerima Kristian agak terlewat sedikit. Perluasan besar Kristian berlaku di Eropah, kemudian ia menular ke bahagian-bahagian lain dunia. Kedatangan Kristian ke daerah nusantara Melayu (Malaysia, Filipina dan Indonesia) sangat rapat hubungannya dengan gerakan perluasan daerah Portugal, Sepanyol dan Belanda. Pada tahun 151... more »

    Hukum Islam Telah Dijalankan Pada Zaman Dahulu di Tanah Melayu

    Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
    Tahukah anda bahawa Hukum Islam / Hudud telah pun dijalankan di Tanah Melayu ini sebelum kedatangan penjajah dahulu? Saya pasti masih ramai yang tak tahu dan tak percaya. Tetapi ketahuilah bahawa inilah kebenaran dan sejarah berdasarkan fakta-fakta yang ada dan logik akal. Menurut Prof Syed Muhammad Naquib, Islam mula diterima di Melaka pada tahun 812 hijrah (1409 Masihi). Ini menjadikan Melaka sebagai kesultanan Melayu Islam pertama di tanah air ini. Parameswara telah memeluk Islam dan menukar namanya kepada Sultan Iskandar Syah. Baginda diIslam kan oleh seorang pendakwah dari Jed... more »

    Rahsia Mekah dan Nombor 1.618

    Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
    Makkah (ataupun Mekah dengan nama penuhnya Makkah al-Mukarramah; Bahasa Arab: مكة المكرمة) terletak lebih kurang 73km daripada timur Jeddah. Makkah merupakan tempat lahirnya Islam serta Nabi Muhammad s.a.w. dan juga tempat baginda menerima wahyu daripada Allah S.W.T. Makkah ialah kota paling suci bagi umat Islam. Setiap hari sebanyak lima kali sehari, lebih kurang 1.5 bilion Muslim tidak kira di mana mereka berada, pasti akan menghadap kiblat di Kota Makkah untuk bersolat. Sekurang-kurangnya sekali dalam seumur hidup seseorang Muslim akan mengerjakan haji pada bulan Zulhijjah setiap... more »

    Rahsia Yang Manusia Tidak Tahu

    Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
    Banyak perkara yang manusia ketahui tapi tidak tahu rahsianya di sebaliknya. Antara perkara-perkara yang manusia tahu tetapi mereka tidak tahu rahsianya ialah… 1. Di antara cara mendidik manusia menjadi baik ialah dengan usaha menyakitkan nafsunya. 2. Jika seorang muslim mati bersama sakit zahirnya, maka itu adalah penghapusan dosanya atau dia mendapat darjat di dalam Syurga. Sebaliknya kalau dia mati bersama penyakit batinnya, dia akan ke Neraka. 3. Manusia yang berpenyakit lahir (fizikalnya), sakitnya boleh merosakkan anggotanya sahaja tetapi manusia yang berpenyakit batin bole... more »

    Didikan Cara Islam Setelah Anak Dilahirkan

    Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
    Setelah anak dilahirkan, hendaklah segera diazankan telinga kanannya dan diiqamatkan telinga kirinya. Hadits Riwayat Imam Abu Daud daripada Ubaidillah bin Abu Rafi' dari bapanya katanya: *"Aku melihat sendiri Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam mengumandangkan azan seperti azan sembahyang pada telinga Hasan bin Ali ketika ia baru dilahirkan oleh Fatimah Radhiallahuanha."* Sebagai suapan yang pertama, sunat bayi disuapkan dengan manisan seperti madu dan kurma. Dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari daripada Abu Musa Radhiallahuanhu katanya: *"(Isteriku) telah ... more »

    11 Jenis Manusia Didoa Malaikat

    Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
    Percaya kepada malaikat adalah antara rukun iman. Ada malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoakan malaikat mendapat keistimewaan. Dalam hidup, kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang kian mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan. Ketika kita menghadapi masalah, kerumitan, keperluan dan bimbingan, bukan saja kita perlukan kekuatan doa dari lidah, tetapi juga sokongan malaikat. Antara orang yang mendapat doa malaikat ialah: *1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci. Rasulullah s.a.w bersabd... more »

    Cara Hidup Ibu-Bapa Ketika Anak Dalam Kandungan

    Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
    Proses pendidikan mula berlaku ketika bayi masih berada dalam kandungan ibunya. Pendidikan pada peringkat ini lebih bercorak kerohanian, iaitu: 1. Bagi ibu-ibu yang mengandung digalakkan supaya memperbanyakkan bacaan Al-Qur'an terutama Surah Yusuf, Maryam, Luqman dan At Taubah. 2. Ibu hendaklah sentiasa berdoa kepada Allah Subhanahu Wata'ala agar anak yang bakal dilahirkan itu nanti menjadi seorang anak yang soleh, berilmu, beriman, bertaqwa dan berakhlak mulia. 3. Ibu bapa hendaklah mendapat rezeki daripada sumber yang halal supaya benih yang bakal dilahirkan itu nanti datang dari... more »

    Jambatan Paling Panjang dan Paling Lama Dilalui

    Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
    [image: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1069817_10152247864356168_943406808_n.jpg] Jambatan titian sirat yang lebarnya hanya sehelai rambut yang dibelah tujuh dan tajamnya lebih daripada mata pedang. Dibawahnya terbentang NERAKA dan disebelahnya terbentang SYURGA yang luas. Diceritakan bahawa, untuk merentasi titian mengambil masa 15000 tahun. 5 ribu tahun menaik, 5 ribu tahun mendatar dan 5 ribu tahun menurun. Al-Siraṭ al-Mustaqim (Bahasa Arab: الصراط المستقيم‎), atau Al-Sirath (Bahasa Arab: الصراط‎) sahaja, ialah satu istilah dalam agama Islam yang beras... more »

    Aurat: Jangan Pula Kerana Ingin Sihat, Laknat Pula Kita Dapat!

    Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
    *ISLAM* menganjurkan umatnya supaya sentiasa memelihara kesihatan dan meningkatkan kekuatan tubuh badan sertaketajaman akal. Kerana itu Islam menggalakkanaktiviti-aktiviti riadah yang mampu meningkatkan kekuatan fizikal dan mental. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallammerupakan qudwah (ikutan) yang terbaik dalamhal ini. Dalam kitab-kitab hadits dan sirah, banyak riwayat yang menyatakan bahawa Baginda menggemari dan menganjurkan sukan-sukan yang berbentuk olahraga, pertahanan diri dan ketenteraan seperti berlumba lari, berenang, memanah, menunggang kuda, beradu senjata, dan sebagai... more »

    Matahari Ditahan Terbenam Untuk Nabi Yusya’ Bin Nun

    Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
    Nabi Musa ‘alaihis salam memiliki seorang murid yang menemaninya mencari Ilmu. Dia adalah Yusya’ Bin Nun, dan Allah Subhanahu wa Ta’ala memberikan hikmah kenabian dan mukjizat yang nyata kepadanya. Setelah Nabi Musa ‘alaihis salam wafat, Nabi Yusya’ bin Nun ‘alaihis salam membawa Bani Israil ke luar dari padang pasir. Mereka berjalan hingga menyeberangi sungai Yordania dan akhirnya sampai di kota Jerica. Kota Jerica adalah sebuah kota yang mempunyai pagar dan pintu gerbang yang kuat. Bangunan-bangunan di dalamnya tinggi-tinggi serta berpenduduk padat. Nabi Yusya’ dan Bani Israil ya... more »

    Subhanallah, Manfaat Solat Asar

    Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
    " Peliharalah segala solat (mu) dan (peliharalah) solat wustha (asar)," (al-Baqarah [2]: 238). Rasulullah SAW bersabda: "Para malaikat mengawasi kalian dengan bergantian antara malam dan siang. Mereka kemudian berkumpul pada waktu solat subuh dan solat Asar. Lalu malaikat yang mengawasi di malam hari naik ke atas. Maka Tuhan bertanya walau Dia lebih tahu dari mereka, 'Bagaimana kalian meninggalkan hamba-hamba Ku? 'Para malaikat menjawab, "Ketika kami pergi, mereka sedang melaksanakan solat. Dan ketika kami datang, mereka juga sedang melaksanakan solat," (HR Bukhari). "Siapa saja ... more »

    Manusia Mempunyai 360 Sendi Sudah Disabdakan 1400 Tahun Lalu

    Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
    ‘Aisyah RA meriwayatkan bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: “Setiap manusia telah diciptakan dengannya tiga ratus enam puluh sendi. Oleh itu sesiapa yang mengagungkan Allah, Bersyukur kepadaNya, bertahlil, memuji Allah, dan mencari pengampunan dari Allah, dan mengalih batu, atau duri, atau tulang dari laluan orang ramai, dan mengajak kepada kebajikan dan melarang daripada kejahatan, dengan sendinya tiga ratus enam puluh, ia akan berjalan pada hari akhirat dengan mengeluarkan dirinya dari neraka.” [HR Muslim] Buraida meriwayatkan bahawa dia mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Setia... more »

    Tanah Perkuburan dan Larangannya

    Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
    Menurut Mazhab Syafi'e, mendirikan sebarang binaan sama ada berupa atap, kubah, rumah, masjid, tambak dan apa jua binaan lainnya di dalam atau di atas kubur di tanah perkuburan awam adalah haram dan binaan itu hendaklah dirobohkan kecuali kubur orangorang tertentu seperti kubur-kubur para nabi, para syuhada, orang-orang salih dan seumpamanya. Imam at-Tirmidzi telah meriwayatkan daripada Jabir Radhiallahu 'anhu yang bermaksud : "Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menegah dari menembok (memplaster) kubur, menulisnya dan mendirikan binaan di atasnya." Hal ini diperkuatkan lagi dengan per... more »

    30 Orang Pertama Dalam Islam

    Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
    1. Orang yang pertama menulis Bismillah : Nabi Sulaiman AS. 2. Orang yang pertama minum air zamzam : Nabi Ismail AS. 3. Orang yang pertama berkhatan : Nabi Ibrahim AS. 4. Orang yang pertama diberikan pakaian pada hari qiamat : Nabi Ibrahim AS. 5. Orang yang pertama dipanggil oleh Allah pada hari qiamat : Nabi Adam AS. 6. Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa dan Marwah : Sayyidatina Hajar (Ibu Nabi Ismail AS) 7. Orang yang pertama dibangkitkan pada hari qiamat : Nabi Muhammad SAW. 8. Orang yang pertama menjadi khalifah Islam : Abu Bakar As Siddiq RA. 9. Orang yang pertam... more »

    Pahlawan Neraka

    Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
    Suatu hari satu pertempuran telah berlaku di antara pihak Islam dengan pihak Musyrik. Kedua-dua belah pihak berjuang dengan hebat untuk mengalahkan antara satu sama lain. Tiba saat pertempuran itu diberhentikan seketika dan kedua-dua pihak pulang ke markas masing-masing. Di sana Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat telah berkumpul membincangkan tentang pertempuran yang telah berlaku itu. Peristiwa yang baru mereka alami itu masih terbayang-bayang di ruang mata. Dalam perbincangan itu, mereka begitu kagum dengan salah seorang dari sahabat mereka iaitu, Qotzman. Semasa bertempur denga... more »

    Orang-Orang Ganjil Yang Beruntung Di Akhir Zaman

    Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
    Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, bahawa Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda yang bermaksud: “Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil” [Hadith Muslim no. 145]. Orang-Orang Ganjil Yang Beruntung Beruntunglah manusia yang asing di akhir zaman. Terasing kerana Islam yang digenggam. Zaman berganti zaman, Islam asing (gharib) kali kedua, hati-hati jenih fikrahnya menjadi ghuraba’. Golongan ini sedikit sekali kerana golongan ini serin... more »

    Kenapa Orang Tidak Solat Boleh Berjaya ?

    Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
    Seperti yang kita tahu, ilmu itu merupakan cahaya, dan ianya tidak akan memasuki hati-hati yang gelap. tetapi kita lihat, kawan kita yang berjudi, yang minum arak, boleh berjaya pula, sedangkan kita terkial-kial walaupun sudah berusaha. Kita tahu bahawa, siapa yang berbuat baik, taat kepada ALLAH akan dipermudahkan jalan kehidupannya, tetapi kita lihat, kawan kita ini tidak solat, tetapi bisnesnya menjadi, kita pula hidup dengan penuh cabaran dan dugaan. Kita juga tahu bahawa, ISLAM ini agama yang benar, tetapi kita sering melihat orang-orang yang bukan ISLAM itu lebih berjaya, dan... more »

    Peliharalah Dua Kalimah Syahadah Anda

    Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
    Syahadah atau penyaksian Tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad pesuruh Allah adalah 2 kalimah cukup penting dan asas dalam kehidupan seseorang Islam. Ia menjadi landasan penerimaan amal atau penolakannya. Ia juga menjadi asas- kekal atau tidak seseorang dalam neraka. Jika kalimah syahadahnya ada, lambat-laun ia akan keluar dari Neraka jika memasukinya terlebih dahulu. Jika tiada kalimah syahadah, ia kekal selama-lamanya dalam Neraka. Justru, 2 kalimah syahadah ini cukup penting untuk dipelihara supaya selamat dunia Akhirat. Tidak mungkin ia dijual-beli dengan harga yang murah sep... more »

    Wahai Wanita, Jadilah Bidadari Syurga Untuk Suamimu!

    Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
    "Sebaik-baik wanita adalah yang jika engkau melihatnya, akan membahagiakan dirimu, jika engkau memerintahnya akan mentaatimu dan jika engkau tidak berada di sisinya dia akan menjaga hartamu dan dirinya sendiri."(HR. Ibnu jarir dan Nasa'i) Dalam berumah tangga, seorang isteri menjadi bidadari untuk suaminya agar senantiasa dicintai dan disayangi suami. Bertanggungjawab menjadikan rumah tempat tinggal keluarga menjadi syurga bagi suami dan anak-anak. Oleh kerana itu, untuk mengelakkan hal-hal yang tidak diingini berlaku dalam berumah tangga, seorang isteri solehah haruslah boleh menj... more »

    Berhati-hatilah Dengan Tentera Allah

    Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
    Aisyah ra pernah kagum melihat seorang ibu yang baru saja diberinya tiga potong roti dan dengan penuh kasih sayang oleh ibu tesebut, dua potong roti yang tadi diberikan kepada kedua-dua anaknya yang sedang kelaparan. Sekejap saja roti itu habis dilahap. Mereka masih lapar lalu mereka minta bahagian ibunya yang sekeping itu. Apa yang dilakukan oleh si ibu sangat mengagumkan. Dia memotong roti itu menjadi dua bahagian dan memberikannya kepada kedua anaknya. Si ibu rela melepaskan bahagiannya demi anak kesayangannya. Peristiwa ini diceritakannya kepada Rasulullah Saw, suaminya. Maka s...more »

    Seorang Lelaki gagal Masuk Tanah Suci Makkah Akibat Gemar Tonton Video Lucah

    Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
    Assalamualaikum dan selamat sejahtera, ini ada satu kisah yang boleh dijadikan renungan dan pengajaran kepada kita semua. Kisah di mana seorang lelaki gagal untuk masuk ke Masjidil Haram. Beberapa kali mencuba untuk memasuki Masjidil Haram tapi tetap sahaja tidak boleh. Kisah ini diceritakan oleh Dato Dr Harun Din.. Lelaki ini tidak sama pakej dengan saya, jadi saya tidak mengenali beliau. Apa yang berlaku kepada lelaki berkenaan ialah setiap kali dia hendak masuk ke masjidil haram, dia tiba-tiba menjadi panik seperti orang ketakutan. Kemudian lelaki itu tergopoh-gapah ke luar semu... more »


    My Dashboard. 
    s3v3n

    s3v3n.
IP

Agaknya bila Najib Nak letak jawatan??

Abdullah Othman at Tempayan Retak - 4 minutes ago
Perdana Menteri Korea Selatan Chung Hong-Won dimaklumkan telah meletak jawatan atas bertanggungjawab terhadap insiden feri karam yang menyebabkan lebih 300 orang terkorban dan hilang. Katanya dalam sidang media "Saya memohon maaf kerana tidak dapat menghalang perkara ini berlaku dan tidak dapat memberi respon atas perkara ini,". "Saya percaya, sebagai Perdana Menteri, saya perlu bertanggungjawab dan meletak jawatan," Itu maruah dan tanggungjawab sebuah negara bukan Islam. Tapi malangnya di negara, berlaku apa pun Perdana Menteri makin kemas untuk terus memenggang jawatan. Dimana... more »

Perghhh!! senjata Makan Tuan.. UNdi Anwar Undi Amerika?

Abu Luqman at Media Orang Kampung - 8 minutes ago
Ni lah dikata "senjata" makan tuan... Kebodohan orang yang mempertahan kan nampak sangat dah tak terselindung lagi....bila lah nak sedar wahaai macaiiiii.....!!!! Kiki..Sekarang Kita Lihat Siapa yang Jadi macai Amerika..sambutan dengan karate Merah lagi.nasib baik HARI cuti..Kalau HARI bersekolah..Bertam jam budak budak Sekolah tunggu Barack Obama ..Dekat air port tu...

Tarzan cedera parah diserang seekor biawak komodo

kerengga at KERENGGA - 26 minutes ago
TARZAN berbual dengan tetamu yang melawatnya di Hospital Sanglah, Bali, baru-baru ini.- AGENSI BALI 26 April: Renjer hutan, Tarzan yang diserang seekor biawak komodo di Pos Jagawana Loh Baru, selatan Pulau Rinca, dekat sini pada Ahad lalu tidak mati seperti laporan awal, sebaliknya hanya mengalami cedera parah. Nasib malang yang menimpa Tarzan itu berlaku ketika dia memberi makan rusa liar

" Kerana Obama TV3 Kena Hentam Kerana Mengabaikan Penyiaran Seruan Azan "

tikaq buloh at tikaqbuloh.blogspot.com - 46 minutes ago
Astaghfirullah. Nampaknya ketuhanan yahudi dah menular dalam negara kita... Inilah yg sedang berlaku di negara kita, bagaimana sebuah negara 'Islam' pimpinan BANI meLAYU UMNO keadaan ini boleh berlaku.. MANA LEBIH PENTING dengar Obama membebel ke dengar azan asar dilaungkan seketika? Ada tak mana-mana pihak dari TV3 yang boleh tolong sahkan cerita ini. Setakat artikel ini ditulis artikel ini telah di retweet sebanyak 1.3k yang kebanyakannya menyelar TV3.

BERITA BERFAKTA UNTUK PARA MACAI YANG MENYERANG MENTERI BESAR SELANGOR BAB ISU RUMAH URUT DAN PUSAT HIBURAN BERSEPAH DI NEGERI SELANGOR!!!!!

OMAK KAU!!!! at Omak Kau!!!! - 46 minutes ago
*Isu rumah urut dan pusat hiburan di Negeri Selangor dikatakan bersepah melambak macam cendawan tumbuh selepas hujan setelah Selangor ditawan Pakatan Rakyat semenjak tahun 2008 telah dijadikan isu oleh para pemimpin dan macai UMNO untuk menyerang kerajaan Pakatan Selangor pimpinan YAB tan Sri Khalid Ibrahim ... Tujuan tidak lain tidak bukan untuk menjatuhkan kredibiliti kepimpinan beliau dengan menjaja cerita fitnah yang direka cipta kisahnya.Paling melucukan ialah isu yang sama kini dijaja pula oleh macai-macai pengtaksub pemimpin tertentu dalam perebutan jawatan Timbalan ... more »

Kulit Wanita Cantik Ini Cair Kesan Dari Alergi Ubat

Nas Rul at dairishare - 57 minutes ago
Sungguh menyedihkan, gadis dari Norwich ini, kerana salah makan ubat dia terpaksa merasakan sakit yang luar biasa. Wajah gadis yang masih berumur 17 tahun ini meleleh dan mengeluarkan nanah. Kejadian yang jarang berlaku ini bermula ketika gadis bernama Leanne Howes merasa tidak sedap badan dan membeli ubat tablet di sebuah kedai ubat. Setelah memakan ubat tersebut bukan semakin sembuh, malah esoknya dia merasa mual-mual dan susah untuk bernafas. Melihat keadaan Howes yang semakin parah, beliau terpaksa dikejarkan ke hospital. Sesampainya di hospital doktor terus menyapu ubat pada... more »

MH370 | Dr M: Don't blame MAS, blame Boeing

atsixty at ZAKRI ALI - 1 hour ago
*Malaysiakini's photo.* *Former Prime Minister Dr Mahathir Mohamad says the relatives of MH370 passengers are holding the wrong people hostage, and the blame should fall squarely on the aircraft’s manufacturer Boeing.* * “Boeing built this aircraft. Boeing must explain how all these means of tracking the plane can be disabled, can fail.* * “Either Boeing technology is poor or it is not fail-safe. I would not like to fly in Boeing aircraft unless Boeing can explain how all its system can fail or be disabled,” he wrote in his blog last night.* * He says if someone had tried to take ... more »

KENYATAAN YANG BUAT PARA PEMIMPIN DAN MACAI UMNO AMAT KECEWA .... PAS AKAN TERUS BERSAMA PAKATAN RAKYAT KETIKA SUSAH DAN SENANG KATA TIMBALAN PRESIDEN PAS MAT SABU.

OMAK KAU!!!! at Omak Kau!!!! - 1 hour ago
*Pas akan terus bersama dengan Pakatan Rakyat selain menjelaskan kepada rakan-rakan pembangkang lain mengenai hukum hudud dalam mesyuarat 29 April ini.Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu atau Mat Sabu berkata, kenyataan Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke supaya Pas meninggalkan Pakatan Rakyat adalah terlalu awal untuk diperkatakan.Katanya, Pas akan bersama-sama berjuang dengan Pakatan Rakyat pada masa depan tidak kira ketika senang atau sukar.Tambahnya, Pas akan memperjuangkan hukum hudud secara demokrasi."Kita menghormati bantahan daripada DAP, DAP juga mengh... more »

Terkena Batang Hidung: Rumah Anak Menteri Berlaku Kecurian, Jenayah Menurun?

greenboc at KELAB GREENBOC - 1 hour ago
Z*ahid sahkan berlaku kecurian di rumah anak sulungnya* Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengesahkan berlaku kecurian di rumah anak sulungnya, Nurul Hidayah, di Country Heights Kajang. Beliau bagaimanapun berkata tiada sebarang kesan pecah masuk dalam kejadian itu. "Ya (ada kecurian), barang sahaja yang hilang, tapi pintu tidak pecah, tingkap juga tidak pecah," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pertubuhan Keprihatinan Jenayah Komuniti Malaysia (MCCC) di Kuala Lumpur. Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang, ACP Abdul Rashid Abdul Wahab... more »

Gambar Obama Melawat Masjid Negara - Obama Bukan DAP !

Soz Cyili at Ameno World - 1 hour ago
Hish.. Untung la ko Obama. Nasib baik ko bukan ahli DAP. Kalau ko ahli atau pemimpin DAP mesti ko dah kena laknat dengan pengikut2 UMNO yang mengesahkan diri mereka sebagai pejuang Islam sejati di negara neh. Gambar Obama melawat ke masjid negara dengan ditemani oleh imam besar negara ; Presiden Amerika Syarikat Barack Obama (dua kiri) mendengar penerangan daripada Pegawai Perhubungan

KERANA TRAGEDI FERI KARAM PERDANA MENTERI KOREA SELATAN LETAK JAWATAN ... TRAGEDI MH370 HILANG .. PERDANA MENTERI MALAYSIA BILA LAGI NAK IKUT JEJAK LANGKAH?????

OMAK KAU!!!! at Omak Kau!!!! - 1 hour ago
*SEOUL: Perdana Menteri Korea Selatan, Chung Hong-won sebentar tadi menguumumkan meletakkan jawatan ekoran tragedi feri penumpang karam yang kini lebih 300 orang maut atau masih hilang.“Saya mohon maaf kerana gagal membendung kejadian ini daripada berlaku dan gagal bertindak dengan betul ketika kejadian.“Saya percaya sebagai Perdana Menteri semestinya perlu mengambil tanggungjawab ini dan meletakkan jawatan," katanya.Kerajaan Korea Selatan dikecam hebat berhubung tragedi itu termasuk cara menanganinya.“Saya sebenarnya mahu meletakkan jawatan awal lagi tetapi perlu mena...more »

AKHIRNYA DRAMA MH370 DISUDAHI DENGAN TANDATANGANI TPPA

ReJaM at MiLo SuaM - 1 hour ago
AKHIRNYA DRAMA MH370 DISUDAHI DENGAN TANDATANGANI TPPA. Kalau saya katakan begini bagaimana pendapat anda : Malaysia pada mulanya agak liat untuk menandatangani perjanjian TPPA. Bukan sahaja ia mendapat tentangan daripada rakyat Malaysia, malah kerajaan yang ada pun tahu akan akibat buruk dengan menandatangani perjanjian ini. Ia disedari sebagai penjajahan cara baru Amerika. Lalu Amerika

Malaysia tiada kereta seperti "The Beast" untuk melindungi Barack Obama.

mantaro at SISI BUKIT - 1 hour ago
[image: The Beast] *The Beast dilihat meninggalkan Lapangan Terbang Tentera Udara Diraja Malaysia di Subang.* *KUALA LUMPUR*: Lebih dikenali sebagai "The Beast", Presiden Amerika Syarikat Barack Obama menaiki kenderaan rasminya sepanjang lawatan ke Malaysia iaitu Cadillac One. Buatan General Motors keluaran 2009, kenderaan itu mempunyai spesifikasi sangat khusus untuk keselamatan presiden itu, juga mempunyai ciri-ciri seolah-olah sebuah kereta kebal. Sepanjang lima meter dan berat lapan tan, "The Beast" dilengkapi pintu kalis peluru setebal 20 cm. Badannya cukup kukuh diperbuat ... more »

Obama datang ke negara ini bukan hendak tengok panorama

mso.im at . - 1 hour ago
DISEBALIK SPEK *Kunjungan *Presiden Barack Obama ke negara "tigatujuhkosong" ini disambutkan hebat oleh sesetengah rakyat Malaysia. Bagi pemimpin kerajaan pula kesudian Obama menyinggahi negara ini satu sejarah dan memberi kredit besar kepada Najib Razak selaku perdana menteri dan kerajaannya. Mengapa tidak, sejak tahun 1963, pertama kali seorang presiden Amerika, Lyndon B Johson menjejak kaki ke bumi ini, inilah pula presiden Amerika (Obama) ke dua yang datang ke sini. *Khairy pun masuk dalam twiter g... more »

Proses Pemilihan PKR Kelam Kabut Dan Penuh Dengan Skandal Terbongkar !!!!!

Soz Cyili at Ameno World - 1 hour ago
PKR perlu alert dengan aduan ini. Kalau aku baca pun aku rasa PKR neh memang parti haprak gila babi. Pongpang2 BN main tipu konon. Pongpang2 lagi SPR tak adil konon. Pongpang2 lagi bab pemimpin2 BN menang secara tipu konon. Tapi pemilihan parti sendiri pun tak kurang dari penipuan dan permainan manipulasi yang jelas lagi bersaksi. Baca jap ; Sistem pengundian PKR yang berkecamuk. Ini bukan nak

Gadis ini sengaja mahu dirogol?

PBO™ at pen buruk online ™ - 2 hours ago
DIROGOL secara rela? Mungkin ayat ini sesuai dengan kejadian yang dilaporkan oleh seorang gadis di Geylang, Singapura, Selasa lalu. Menurut gadis berusia 18 tahun itu, dia telah mendaftar masuk sebuah hotel bersama-sama dua lelaki untuk tempoh lima jam, memetik The Real Singapore. Kira-kira dua jam selepas itu, gadis itu turun ke kaunter dan memberitahu kepada pekerja di situ bahawa dia telah

Pemilihan Keadilan,siapa yang dihantar untuk menipu?

mantaro at SISI BUKIT - 2 hours ago
Kotak undi dan kertas undi untuk pimpinan Keadailan yang berada dalam bilik Hotel Seng Chong,Simunjan?Mana pergi wakil calon lain. Kertas undi yang telah diranda.Aduan terdapat ketidak telusan pengundian di Cabang Batang Sadong,Sarawak perlu diambil perhatian( sumber klik)

MOHON JANGAN KETAWA KUAT SANGAT .... SPRM AKAN BANTU NEGARA NEPAL BENTERAS RASUAH!!!!!!

OMAK KAU!!!! at Omak Kau!!!! - 2 hours ago
*Mohon sangat-sangat jangan ketawa kuat sangat .... Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melahirkam komitmen untuk memberi sokongan secara berterusan, meliptuti semua bidang termasuk kepimpinan bagi membantu Nepal meningkatkan kemampuan membenteras rasuah dengan berkesan.Negara yang di nobatkan oleh suatu media di Amerika Syarikat sebagai juara rasuah kini nak bantu negara lain cara nak benteras rasuah.Cara macam mana tu???? .. Anjurkan suatu larian sepertimana di lakukan oleh najib baru-baru ini???? .. LARIAN HAPUSKAN RASUAH, JANGAN BERI JANGAN TERIMA... begitukah????... more »

(4 FOTO) ACARA DIKIR BARAT DI JABI, BESUT BERTUKAR MENJADI PERTUNJUKAN DANGDUT YANG MENJADI PERBUALAN HANGAT PENDUDUK BESUT!!!!

OMAK KAU!!!! at Omak Kau!!!! - 2 hours ago
*Inilah siri program dikir barat yang ditentang tentang keras oleh PAS Besut dari diadakan di Jabi. Tapi berjaya diadakan di Pasir Akar, Hulu Besut untuk 3 malam berturut-turut dengan mendapat restu, keizinan dan permit dari pihak Majlis Daerah Besut. Lokasinya dekat kubur dan Masjid .... Persembahan dikir barat akhirnya bertukar menjadi pertunjukan dangdut!!! *

Obama Datang - Jalan Di tutup - Berapa Juta Peniaga Rugi?

Soz Cyili at Ameno World - 2 hours ago
Aku baca di paper Utusan. Dia sebut kawalan keselamatan semasa kedatangan Obama semalam sangat sangat sangat ketat. Apa yang berlaku ialah ; 1. Jalan2 yang digunakan oleh Obama telah ditutup untuk memenuhi spesifikasi keselamatan yang telah ditetapkan. 2. Kesemua jalan2 yang ditutup di sekitar KL yang mana dikhaskan untuk kegunaan Obama tidak boleh digunakan oleh rakyat Malaysia. 3. Penembak

BERAPI & GEMPAR!!! Perdana Menteri Bertangggungjawab Atas Insiden Ini Letak Jawatan... Jom Terjah!!!

sahabat sedaka at SEDAKA Sejahtera™ - 2 hours ago
SEOUL: Perdana Menteri Korea Selatan Chung Hong-Won letak jawatan, bertanggungjawab insiden feri karam. "Saya memohon maaf kerana tidak dapat menghalang perkara ini berlaku dan tidak dapat memberi respon atas perkara ini," katanya. "Saya percaya, sebagai Perdana Menteri, saya perlu bertanggungjawab dan meletak jawatan," Sewol, feri penumpang terbesar, karam bersama 476 penumpang -kebanyakkan daripada mereka kanak-kanak sekolah - dalam perjalanan menuju ke selatan pulau peranginan Jeju pada 16 April lalu. Sehingga Ahad, jumlah kematian akibat tragedi itu dilaporkan 187 orang de... more »

Kubur Jenazah Wanita Bercahaya, Ini Respon Mufti Perak

canang at Cananglahnie - 2 hours ago
Beberapa keping gambar kuburan jenazah wanita didakwa bercahaya yang tersebar semalam mendapat reaksi pelbagai pihak. Melalui akhbar Harian Metro, Mufti Perak Tan Sri Harussani turut memberikan pendapat mengenai kejadian itu. *“Kalau betul kubur berkenaan bercahaya, ia membawa tanda yang cukup baik kepada jenazah berkenaan, namun setiap penyebaran berita itu mestilah dilakukan dengan bukti yang sahih,”* Harussani berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai penyebaran berita dan gambar liang lahad wanita berusia 35 tahun dari Bukit Gantang, Taiping, dekat sini yang dikatakan b... more »

TERKINI...PERDANA MENTERI KOREA SELATAN LETAK JAWATAN BERTANGGUNGJAWAB INSIDEN FERI KARAM..

canang at Cananglahnie - 2 hours ago
South Korea PM Chung Hong-Won have resign over the tragedy of the sewol ferry...........in Malaysia no minister will resign,they need to be sack!

Rakaman Video Negara Pelestin Yang Diambil Pada Tahun 1896

Nas Rul at dairishare - 3 hours ago
Kalau hendak dibandingkan keadaan Palestin dulu dan kini memang amat berbeza. Video yang dikongsikan di laman Buzzfeed adalah rakaman video di negara itu pada tahun 1896 iaitu kira-kira 118 tahun yang lepas dan dimuatnaik pada tahun 2009. Rakaman video di bawah oleh Lumier Brothers di Palestin semasa berada di bawah pemerintahan empayar Turki Uthmaniyyah. Di dalam rakaman itu jelas menunjukkan mereka yang beragama Kristian, Yahudi dan umat Islam hidup secara aman bersama-sama dan keadaan ini sama seperti Kaherah, Damsyik, Beirut dan bandar di tanah Arab yang lain. Keadaan aman in...more »

Fitnah Rosmah tak sampai 24 jam ditangkap...Wan Azizah. polis pejam mata...

mantaro at SISI BUKIT - 3 hours ago
AMK kena buat laporan polis di seluruh Malaysia dengan fitnah ini.

Panas!! Perdana Menteri Letak Jawatan..

Addin Deen at Addin - 3 hours ago
SEOUL: Perdana Menteri Korea Selatan Chung Hong-Won letak jawatan, bertanggungjawab insiden feri karam. ~awani Addin: Sepatutnya najib letak jawatan akibat kehilangan MH370.. bekas pm korea selatan ajar najib supaya bertanggungjawab.. Iklan C (ii)

Pemilihan PKR : Semoga penipuan di Sarawak ini tidak disapu ke bawah karpet hendakNya

Anak Sungai Derhaka at Anak Sungai Derhaka - 4 hours ago
Setiap kali bila Pilihanraya menjelang tiba atau ketika Pilihanraya akan berlangsung, isu penipuan dalam Pilihanraya akan kita bangkitkan... Dari pengundi hantu hingga kepada senarai pengundi yang menimbulkan berbagai keraguan pasti akan diserang habis-habisan.. Malah serangan yang bertali arus terhadap SPR dalam isu satu alamat 88 pengundi sebelum PRU13 yang lalu telah menyebabkan pihak SPR menutup laman semakan pengundi buat sementara waktu.. Tetapi... biarpun pihak kita menunjukkan kemarahan malah menuduh SPR bersekongkol dengan UMNO/BN untuk kekal berkuasa, kita juga turut men... more »

Terbongkar..!! Lawatan Rasmi Barack Obama Ke Malaysia dikesan ada kekurangan

Orang ni at Orang ni - 4 hours ago
*LIHATLAH KEKURANGAN OBAMA BERBANDING NAJIB* *Gambar A: Obama melambai tangan ketika tiba di Malaysia bersendirian dipintu pesawat Air Force One ketika lawatan rasmi negara.Gambar B: PM Najib Rosmah dan Najib melambai tangan dipintu pesawat Delta Romeo (Datin Rosmah / Duit Rakyat) dalam semua lawatan rasmi negara. * *Gambar A: Sebelum Obama tiba.... kereta rasminya “The Beast“ akan tiba dahulu...Gambar B: Sebelum Najib turun pesawat khas.... Bini rasmi Najib "The Big Mama" akan turun dahulu...hahaha...*

Hidayah: Lambat, cepat ketentuan Esa - Monica (Azwaliza Aisyah Abdullah)

kerengga at KERENGGA - 4 hours ago
Kuala Lumpur: “Lambat atau cepat, semuanya atas hidayah dan ketentuan Yang Maha Esa,” kata Azwaliza Aisyah Abdullah atau nama asalnya Monica Ngau Jok, 28. Sebelum ini, Azwaliza menghantar komen terhadap niat bekas model Playboy, Felixia Yeap yang akan memeluk Islam Ramadan ini dalam Facebook Harian Metro dan berkata, keputusan wanita itu memakai tudung dan berjubah perkara baik dan tidak

" Selepas Menjadi Menteri Dia Lupa Yang Dia Pernah Bantah Habis-Habisan Wakil US Datang Malaysia "

tikaq buloh at tikaqbuloh.blogspot.com - 4 hours ago
Inilah yang dikatakan edisi ludah tapi jilat balik. pada tahun 2006 dialah orang yang membantah kehadiran Condoleezza Rice setiausaha negara Amerika Syarikat, masa ini Khairy masih berstatus Ketua Pemuda UMNO. Tetapi hari ini 2014 apabila sudah dilantik oleh Najib menjadi Menteri maka hilanglah prinsipnya sebelum ini yang sanggup merempuh sekatan polis semata-mata hendak menghantar memorendum untuk membantah kedatangan setiausaha US ini. Inilah pemimpin talam dua muka namanya. Orang yang tidak berpendirian. Bukan sahaja tidak membantah malah dialah salah seorang yang menyambut ... more »

Ikan Pelik Mempunyai Bibir Merah Ini Hanya Merayap Di Dasar Lautan

Nas Rul at dairishare - 5 hours ago
red-lipped batfish atau Galapagos batfish (Ogcocephalus darwini) adalah ikan morfologi luar biasa ditemui di sekitar Kepulauan Galapagos pada kedalaman 30m atau lebih. red-lipped batfish berkait rapat dengan rosy-lipped batfish (Ogcocephalus porrectus), yang terdapat berhampiran Pulau Cocos di luar pantai Costa Rica. Ikan ini lebih dikenali ikan bibir merah cerah. Ikan ini juga dikatakan tak boleh berenang, pelik? Ia hanya mengguna sirip dada untuk merayap didasar lautan.

Perghhh..Menjelang Pemilihan PKR 2014.. Terdapat Bilik Hotel Di Serbu Kerana Jadi Tempat Pangkah Undi.

Abu Luqman at Media Orang Kampung - 5 hours ago
EDISI KASI DEDAH SAMPAI TERBURAI ... PEMILIHAN KEADILAN 2014 DI SARAWAK .. BILIK HOTEL DIGUNAKAN SEBAGAI TEMPAT MENGUNDI OLEH PASUKAN YANG MENYOKONG PEMIMPIN TERTENTU!!!! Hasil dari maklumat, pasukan pemantau PACA TSKI telah menyerbu sebuah bilik di Hotel Seng Chong, Simunjan Sarawak dimana dalam serbuan tersebut telah dijadikan tempat membuat undi untuk pemimpin

Menggigil Lutut Jin dan Manusia Melihat Neraka Jahanam

Detik Islam at Detik Islam - 5 hours ago
Dalam hadith yang sama menerangkan bahawa pada hari kiamat nanti akan dibuka penutup neraka Jahanam, maka sebaik sahaja pintu neraka Jahanam itu terbuka, akan keluarlah asap datang mengepung di sebelah kanan jin dan manusia. Dan sebuah kumpulan asap lagi mengepung mereka di sebelah kiri, lalu datang pula sebuah kumpulan asap mengepung mereka di sebelah hadapan muka mereka, serta datang kumpulan asap mengepung di atas kepala dan dibelakang mereka. Dan mereka (jin dan manusia) apabila terpandang akan asap tersebut maka bergementarlah dan mereka berlutut dan memanggil-manggil: "Ya Tuha...more »

Ustaz Khazim kata kerajaan belum sedia .. kuatnya hancing hehehehe

PBO™ at pen buruk online ™ - 5 hours ago
Ooo.. aku faham, antara menolak dan belum melaksanakan memang ada perbezaan. Kalau tanya bebudak pun depa boleh jawab. Cuma depa agak keliru dengan UMNO yang dipuja Ustaz Khazim, UMNO pemerintah negara lebih dari 50 tahun. Kalau belum melaksanakan, cuba Ustaz Khazim tunjuk pula usaha-usaha UMNO untuk menjadikan hudud tegak di bumi Mlaysia. Ustaz Khazim tahukah kuasa sepenuhnya di tangan UMNO.

Pelik: Buah Tomato Ini Berwarna Hitam

Nas Rul at dairishare - 10 hours ago
Indigo Rose' adalah sejenis tomato baru yang berwarna hitam. Buah ini berwarna hitam di bahagian luar dan ungu-merah pada bahagian dalam. Warna-warna ini mungkin tidak kelihatan sangat menarik, tapi tomato hitam rasanya sangat lazat, dan yang paling penting, kaya dengan antioksidan. Indigo Rose adalah hasil kacukan antara merah dan ungu tomato, dan merupakan kelainan terbaru yang siap dipasarkan. Tomato hitam pertama kali dibangunkan oleh Profesor Jim Myers di University of Oregon, ketika pengajian siswazah tentang manfaat kesihatan dari tomato. Ketika mereka mendapati bahawa tomat... more »

Batu Hampar of Bukit Melawati

Thomas Lee at Turbineman's Log - 12 hours ago
The mystery of the Batu Hampar, Bedrock or Execution rock, some 5 feet by 5 and 1 feet thick, where some believe it's the place where traitors and a palace maid was beheaded for adultery, while others says it's where the late Sultan of Selangor, HRH Sultan Abdul Samad sits on for a game of chess with a good view of Kuala Selangor below

Tubuh isteri sebagai ganti

PBO™ at pen buruk online ™ - 12 hours ago
ZURA menceritakan penderitaan dilalui selepas maruah “Cukuplah. Sudah setahun saya menanggung azab neraka dunia ini. Saya ada bayi kecil yang mahu dibesarkan dalam suasana keluarga sebenar, bukan dalam kehidupan begini,” kata Zura, 27. Episod sedih hidup wanita ini bermula selepas beberapa bulan berkahwin dengan kekasih hatinya setelah kira-kira dua tahun bercinta. “Ketika bercinta, saya

SELAMAT DATANG TUAN PRESIDEN

MOHAMED NASSER MOHAMED at kaki sakat - 13 hours ago
Salam 1Malaysia Tuan Presiden, selamat datang ke negara kami. Kami negara kecil berjiwa besar, dunia tidak begitu mengenali negara kami kecuali selepas kehilangan pesawat MH370 pada 8 Mac yang lalu. Kami pun menjadi sangat terkenal, apa tidaknya pintu masuk kami sangat liberal dan mesra pengganas sehingga ada penumpang yang menggunakan passport curi tanpa dapat dikesan. Tuan Presiden, Gelaran Presiden seperti yang digunakan oleh tuan selepas dilantik sebagai ketua negara bukanlah apa-apa. Di negara kami, ungkapan presiden adalah sangat lumrah di negara kami. Jadi janganlah tua... more »
atsixty at ZAKRI ALI - 13 hours ago
*[image: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj6aw14bp4HMq6h92QbpPTNQ5xoIOV4Jp6mUR7CsFKpxSgtQ8iAJ01bgsUonaXbjrDuCJGbwxLkA3aPw_0y2O2kmFw7Jd5HkM9lZTQ2L_MZayA6gS6elVcFKDnVNZx0QacPx0fmdaND2BRh/s640/1SelamatTinggal+UMNO.jpg] * *KOTA BHARU: Flat Buluh Kubu tidak jauh dari Pasar Besar Siti Khatijah satu-satunya kawasan di parlimen Kota Bharu yang tidak pernah kelihatan bendera PAS setiap kali kempen pilihan raya.Rumah flat tersebut dibina kerajaan Barisan Nasional (BN) ketika mentadbir Kelantan. Sejak 1990 sehingga sekarang, Umno mendominasi kawasan berkenaan. Namun malam tadi situasi itu tiba-tiba bertukar. * *Seramai 62 ahli dan penyokong Umno yang menjadi penggera... more »

Ini baru lah Maharaja Lawak Mega !!!

atsixty at ZAKRI ALI - 14 hours ago
*dollah yankee - * *Memang patut kita semua gelak sakan .. KahKahKahKah..*

" Anwar Agen US, Anwar Agen Yahudi, Anwar Agen CIA Tapi Yang Jumpa Obama Adalah Najib. Tutup Muka Macai Malu "

tikaq buloh at tikaqbuloh.blogspot.com - 14 hours ago
Biarkanlah gambar yang berbicara. Inilah realiti sebenar gambaran yang diberikan terhadap Anwar Ibrahim. Bila disebut ejen Amerika maka nama Anwar yang terpacul, bila disebut ejen Yahudi maka nama Anwar juga yang keluar. Tapi hakikatnya hari ini dalam sejarah 26/04/2014 Presiden Amerika Barrack Obama telah datang ke Malaysia tapi bukan untuk berjumpa dengan Anwar sebaliknya berjumpa dengan Najib. Maka malu tersembamlah muka macai-macai yang selalu mengatakan Anwar ejen US, Anwar ejen Yahudi. Paku dulang paku serpih mengata orang tapi diri sendiri yang lebih. Sekarang mana macai-... more »

Azmin – wajah pemimpin ulung atau si pembelot?

kerengga at KERENGGA - 15 hours ago
Hazlan Zakaria KOMEN: Penyandang timbalan presiden PKR Azmin Ali kini mengubah penampilannya, dari seorang yang setia dengan ketua umum Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada seorang idealis yang tegas memperjuangkan ideanya sendiri. Beliau mahu fokus parti merangkumi nilai sejagat. Atau mungkin ia langkah yang bukan hanya dapat menyemarakan perbincangan politik, tetapi juga bakal menjamin

Benteng Umno di Buluh Kubu mulai robek ASLANI M

atsixty at ZAKRI ALI - 15 hours ago
*KOTA BHARU: Flat Buluh Kubu tidak jauh dari Pasar Besar Siti Khatijah satu-satunya kawasan di parlimen Kota Bharu yang tidak pernah kelihatan bendera PAS setiap kali kempen pilihan raya.Rumah flat tersebut dibina kerajaan Barisan Nasional (BN) ketika mentadbir Kelantan. Sejak 1990 sehingga sekarang, Umno mendominasi kawasan berkenaan. Namun malam tadi situasi itu tiba-tiba bertukar.Seramai 62 ahli dan penyokong Umno yang menjadi penggerak jentera Umno di situ mulai menilai semula perjuangan lama. Diketuai bekas Setiausaha Cawangan Buluh Kubu, Mohd No... more »

Tiada ulasan: