Khamis, 1 Mei 2014

4961. Bulan Rejab. Doanya.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com  
Sumber: (zonkuliah-photos
  • My Dashboard. 

    Solat Raghaib di Bulan Rejab Adalah Bid'ah


      
    Dr Maza Facebook
    JAWAPAN MENGENAI SOLAT KHAS BULAN REJAB
    Orang ramai bertanya saya mengenai Solat Raghaib, iaitu solat sunat khas yang dilakukan pada malam Jumaat pertama bulan Rejab.


    Untuk menjawab perkara ini saya memetik di sini hadis Nabi s.a.w dan beberapa ulasan. 
    عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِي اللَّه عَنْه عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لَا تَخْتَصُّوا لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ بِقِيَامٍ مِنْ بَيْنِ اللَّيَالِي وَلَا تَخُصُّوا يَوْمَ الْجُمُعَةِ بِصِيَامٍ مِنْ بَيْنِ الْأَيَّامِ إِلَّا أَنْ يَكُونَ فِي صَوْمٍ يَصُومُهُ أَحَدُكُمْ

    Daripada Abi Hurairah r.a, daripada Nabi s.a.w, baginda bersabda: “Jangan kamu mengkhususkan malam Jumaat dengan solat yang berbeza dengan malam-malam yang lain. Jangan kamu mengkhususkan hari Jumaat dengan puasa yang berbeza dengan hari-hari yang lain, kecuali ia dalam (bilangan hari) puasa yang seseorang kamu berpuasa. (Riwayat Muslim).


    Kata al-Imam al-Nawawi (meninggal 676H): “Pada hadith ini larangan yang nyata mengkhususkan malam Jumaat dengan sesuatu solat yang tiada dengan malam-malam yang lain dan puasa pada siangnya seperti yang telah dinyatakan. Sepakat para ulama kemakruhannya. Para ulama berhujah dengan hadith ini mengenai kesalahan solat bid’ah yang dinamakan solat al-Raghaib. Semoga Allah memusnahkan pemalsu dan pereka solat ini. Ini kerana sesungguhnya ia adalah bid’ah yang munkar daripada jenis bid’ah yang sesat dan jahil. Padanya kemunkaran yang nyata. Sesungguhnya sejumlah para ulama telah mengarang karangan yang berharga begitu banyak dalam memburukkan dan menghukum sesat orang menunaikan solat tersebut dan perekanya. Para ulama telah menyebut dalil-dalil keburukan dan kebatilannya dan kesesatan pembuatnya”. (Al-Nawawi, Syarh Sahih Muslim, 3/211. Beirut: Dar al-Khair).

    Al-Nawawi juga pernah berkata: “bid’ah yang buruk lagi sangat munkar…jangan terpengaruh dengan ramai yang melakukannya di banyak negeri. Juga jangan terpengaruh disebabkan ia disebut dalam Qut al-Qulub dan Ihya ‘Ulum al-Din”.( Petikan daripada ‘Ali Hasan ‘Ali, Kitab al-Ihya fi Mizan al-‘Ulama, m.s. 21.).
    Demikian al-Imam al-Sayuti (meninggal 910H) berkata: “Ketahuilah olehmu, semoga Allah merahmatimu, sesungguhnya membesarkan hari tersebut dan malamnya (hari dan malam Jumaat pertama Rejab) hanya perkara baru yang dibuat dalam Islam selepas 400 tahun. Diriwayatkan mengenainya hadis yang mengandungi kelebihan berpuasa pada siangnya dan bersolat pada malamnya adalah palsu dengan sepakat ulama. Mereka menamakan solat Raghaib”. Katanya juga: “Ketahuilah sesungguhnya solat yang bid’ah ini menyanggahi kaedah-kaedah Islam dalam beberapa bentuk…”( Al-Sayuti, Al-Amr bi al-Ittiba’ wa al-Nahy ‘an al-Ibtida’ m.s 52. Beirut: Dar al-Fikr )


    s3v3n

    s3v3n.

    Flashmob ANTI GST Telah Bermula Malam Tadi......

    atsixty pada ZAKRI ALI - 8 minit yang lalu
    Malaysiakini (BM Version) Layari http://www.malaysiakini.com/bm untuk berita terkini! [image: Malaysiakini (BM Version)'s photo.] [image: Malaysiakini (BM Version)'s photo.] [image: Malaysiakini (BM Version)'s photo.] [image: Malaysiakini (BM Version)'s photo.]

    Perbezaan Dahulu Dan Sekarang

    ijoks2009 pada Kami SokongTokguru - 18 minit yang lalu
    Dulu manusia di hormati kerana banyaknya jasa, sekarang manusia di hormati kerana banyaknya harta, Dulu orang di sayangi kerana banyaknya ilmu , sekarang orang di segani kerana banyaknya putar belit dan tipu, Dulu orang di pinggirkankerana banyaknya dosa, sekarang orang dipinggirkan kerana kurangnya harta, Dahulu manusia di sanjungi kerana baiknya pekerti, sekarang manusia di sanjungi kerana pangkat dan jawatan menteri, Dahulu orang jadi pemimpin kerana nak berbakti kepada rakyat, sekarang orang berebut jadi pemimpin kerana nak membolot harta rakyat.

    Harga Kelapa Parut Dah Naik RM6.50 ??

    atsixty pada ZAKRI ALI - 23 minit yang lalu
    Zulkifli Zulhafiz [image: Kelapa parut 1kg RM 6.50..tak kira biji lagi..sebab beli banyak RM4.50/kg Kakak nie cakap sebab elektrik dah naik harga dik...kan..kan..kan..] *Kelapa parut 1kg RM 6.50..tak kira biji lagi..sebab beli banyak RM4.50/kg.* * Kakak nie cakap sebab elektrik dah naik harga dik...kan..kan..kan..*

    Binaan Model Keretapi Terbesar Yang Menakjubkan

    Nas Rul pada dairishare - 24 minit yang lalu
    This impressive model was built by New Jersey local, Bruce Williams and has over 12 km of track, 100 trains, 400 bridges, over 3000 buildings, 50,000 trees and much more.

    Isu Militan: Najib wajib dicontohi rakyat jika mahu berjihad diluar negara

    Orang ni pada Orang ni - 49 minit yang lalu
    Keratan Akhbar Lidah Yahudi: Keluar negara Berjuang di kerana Islam dikatakan Militan Ini contoh terbaik dari Presiden UMNO Munafikun: Keluar negara enjoy kerana nafsu Syaitan - Malaysia boleh....hahaha.....

    Kedatangan "Malaikat Maut" Sangt Mengerunkan......

    atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
    Zonkuliah's photo. [image: Daripada Abdul Rahman Bin Samurah RA berkata, Nabi Muhammad SAW bersabda: “Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku sebelum di Israqkan……..” 1-Aku telah melihat seorang dari umatku telah di datangi oleh malaikatul maut dengan keadaan yg amat mengerunkan untuk mengambil nyawanya,maka malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkan oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA IBUBAPANYA. 2-Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyiksakan, diselamatkan oleh berkat WUDUKNYA YANG SEMPURNA. ... lagi »

    Benarkah Rafizi mengamuk kerana kalah Ketua Cabang?.. Ini penjelasan Rafizi..

    Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - Sejam yang lalu
    Tiga hari yang lalu iaitu pada 28 April, Berita Harian telah menyiarkan satu laporan dengan tajuk besarnya 'Provokasi calon punca pemilihan Cabang Kemaman dihenti 2 jam'. Dalam laporannya itu akhbar tersebut telah melaporkan kekecohan dikatakan berlaku apabila calon bertanding dan penyokong mula menghidu kekalahan sepanjang proses pengundian di Pejabat PKR Kemaman di Jalan Jakar, Chukai berlangsung, lalu mula membuat provokasi termasuk mengoyakkan kertas undi. Calon yang dimaksudkan ialah Pengarah Strategi PKR, yang menyandang jawatan Ketua Cabang sejak dari 2010, beliau ditentang... lagi »

    SEORANG BAPA TIDAK AKAN PERNAH KENAL ERTI MALU DEMI ANAKNYA (GAMBAR)

    Na'im Nikmat pada Na'im Nikmat @blog - Sejam yang lalu
    SEPETANG DI MATRIKULASI KUALA PILAH. Pengorbanan & Kasih sayang seorang Ayah.... Dari jendela kereta, Sedang aku menikmati makanan, kelihatan di sebelah keretaku seorang lelaki tua terbongkok-bongkok menyusun kertas dan buku ke dalam kotak . Lagaknya seperti pembeli barangan terpakai: Terlintas dalam fikiran .”.Bagi sajalah kertas dan buku-buku terpakai kepunyaan anakku.. jadi tak perlu beratkan kereta dengan bahan-bahan yang akan dibuang..” Belum sempat aku bertindak, tiba2 terpancul remaja perempuan seusia anakku sambil membawa lebih banyak barang dan dihulurkan kepada lelaki t... lagi »

    Anda Semua Pasti Geram Dengan Berita Ini.. Pohon Baca

    Addin Deen pada Addin - Sejam yang lalu
    Kementerian Luar menafikan pengeluaran apa-apa surat atau dokumen berkaitan dengan sebarang tuntutan bagi pihak waris atau penumpang pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370. Dalam satu kenyataan, kementerian memaklumkan bahawa terdapat cubaan oleh pihak tertentu mengeksploitasi tragedi MH370 bagi tujuan mendapat ehsan dengan menggunakan kepala surat Kementerian Luar yang dipalsukan. Kenyataan itu menyebut satu kes yang berkaitan telah dirujuk kepada Kementerian Luar oleh sebuah bank tempatan apabila pengirim surat mendakwa beliau adalah waris kepada seorang daripada penumpang pesawat... lagi »

    " Nak Tunjuk Terer Kat Amerika Kononnya Malaysia Boleh Basmi Militan. Ek Eleh "

    tikaq buloh pada tikaqbuloh blogspot - Sejam yang lalu
    SHAH ALAM, 30 APRIL: Penahanan 10 rakyat Malaysia yang didakwa terbabit dengan kegiatan militan hanya untuk menunjukkan kepada Amerika Syarikat kononnya Malaysia memiliki cara untuk menangani isu militan. Bekas Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh, berkata perkara sama pernah berlaku pada tahun 1966 ketika Presiden Amerika ketika itu, Lyndon Johnson kembali ke AS selepas selesai lawatan di Malaysia. “Kali ini, dengan kehadiran Obama (Barrack Obama) pula, sekali lagi situasi itu berlaku kononnya membuktikan Malaysia mempunyai cara untuk menangani isu militan,...lagi »

    Orang Tua Ni Sebenarnya Bukan Nyanyok, Tapi Kaki Kelentong....

    atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
    Malaysiakini [image: Dr Mahathir to Obama: Chinese rich, Indians professionals Disagreeing with US President Barack Obama, Dr Mahathir Mohamad said the Chinese and Indians are wealthy and successful in Malaysia. "In Malaysia, despite our policies, Do you see the Chinese poor? The Indians are professionals, they are lawyers and doctors," he told reporters. More stories to come. Full story: http://www.malaysiakini.com/news/261441] *Orang tua ni gamak nya bukan nyanyok, bukan pelupa , tetapi dia sebenar nya kaki spin.* * 22 tahun pegang jawatan PM, dia lupa yang dia lah punca Cina be... lagi »

    Seorang Pemuda Islam Telah Menggoncangkan Vatikan

    Detik Islam pada Detik Islam - Sejam yang lalu
    [image: 295134 465038623529243 938085816 n Seorang Anak Miskin yang Mengguncang Vatikan] Pada suatu malam di musim panas tahun 1918 M di salah satu perkampungan miskin di Bandar Surat berhampiran sempadan barat India, lahirlah seorang bayi dari pasangan suami isteri muslim. Dia adalah anak pertama mereka ketika mereka sudah mencapai usia tua. Kanak-kanak ini hidup sebagaimana kebanyakan kanak-kanak yang lain di perkampungan miskin tersebut. Tidak ada yang membezakan antara dirinya dengan yang lain dalam masalah pergantungan kepada kedua orang tuanya dan juga dari segi kecerdasan. Di... lagi »

    991 pesakit jatuh katil di hospital kerajaan

    PBO™ pada pen buruk online ™ - 2 jam yang lalu
    PUTRAJAYA 29 April - Kementerian Kesihatan merekodkan sebanyak 1,855 kes berhubung kesalahan pemberian ubat termasuk melibatkan tidak menyampaikan penerangan penuh kepada pesakit dan menggunakan dos ubat tidak sepatutnya di hospital kerajaan pada 2012. Selain itu, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam berkata, kementerian turut menerima sebanyak 991 laporan pesakit jatuh daripada

    AL FATIHAH - Penyanyi irama keroncong, Kartina Dahari meninggal dunia.

    atsixty pada ZAKRI ALI - 2 jam yang lalu
    [image: Photo: Khamis, 1 Mei 2014 AL-FATIHAH MUTAKHIR Penyanyi irama keroncong, Kartina Dahari meninggal dunia hari ini. KUALA LUMPUR: Penyanyi yang terkenal dengan lagu irama keroncong, Kartina Dahari, meninggal dunia di Hospital Mount Elizabeth, Singapura, petang tadi akibat barah. Perkara itu disahkan sendiri oleh Biduanita Negara yang juga teman baiknya, Sharifah Aini. TUKAR TIUB.] *AL-FATIHAH* *MUTAKHIR Penyanyi irama keroncong, Kartina Dahari meninggal dunia hari ini. KUALA LUMPUR: Penyanyi yang terkenal dengan lagu irama keroncong, Kartina Dahari, meninggal duni... lagi »

    Beramai-ramai Turun Sertai Himpunan Anti-GST

    greenboc pada KELAB GREENBOC - 2 jam yang lalu
    T*urun 501: TG Nik Aziz seru rakyat turun dengan baik* KOTA BHARU: Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menyeru rakyat turut untuk bersama menjayakan Himpunan Turun 501 yang diadakan 1 Mei. Bercakap kepada Harakahdaily di pejabatnya pagi ini, bekas Menteri Besar Kelantan itu berkata beliau menyokong penganjuran itu sebagi ruang untuk rakyat bersuara. Katanya ia perkara biasa dalam sebuah negara demokrasi malah perlembagaan membenarkan rakyat menyuarakan hasrat hati mereka. "Bagaimanapun sebagaimana yang saya nyatakan sebelum ini, biarlah ianya berjalan meng... lagi »

    Sebab Pemuda UMNO tubuh majlis ulama terbongkar

    PBO™ pada pen buruk online ™ - 3 jam yang lalu
    https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhPbS_MGqwjYb4nH7_o0wY8-7q8bqyuK1Cr_R8nlZNhEny_rRO8mhKxaIavB4YL8C-arHBGcQJ-XkUSBskV8xmbAsMqrP5zhgLMvohiVVG_pXRP-w7vUyOGiKr7pH8l3fb8zw-XsjX1UVw/s1600/naib+tntang+parti+xbermoral.jpg KUALA LUMPUR - Pergerakan Pemuda Umno hari ini mengumumkan penubuhan Majlis Ulama Pemuda Umno yang bertindak sebagai penasihat hal ehwal agama bagi sayap itu. Naib Ketuanya Khairul Azwan Harun berkata, Majlis Ulama itu diketuai oleh Exco Pergerakan Pemuda Umno Fathul Bari Mat Jahya.

    Hudud : Guan Eng 'sound' Tien Chua sebab memandai-mandai..

    Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 3 jam yang lalu
    DAP membidas Naib Presiden PKR Tian Chua kerana "berbohong" bahawa Pakatan Rakyat (PR) dan DAP bersetuju untuk PAS melaksanakan hudud hanya di Kelantan dan Terengganu. Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata parti itu berpendapat ia "tidak bertanggungjawab, salah dan tidak beretika" bagi Tian Chua mengheret DAP menerima pendiriannya menyokong PAS dalam melaksanakan undang-undang hudud di Kelantan dan Terengganu, tetapi tidak di negeri lain. Beliau berkata, pemimpin DAP terkejut apabila Tian Chua mengisytiharkan dalam akhbar-akhbar Cina bahawa pelaksanaan undang-undang hudud di K... lagi »

    Hudud: Dr Maza vs Dr. Khairuddin At-Takiri

    PBO™ pada pen buruk online ™ - 5 jam yang lalu
    # sila like "kami undi pakatan rakyat" SILA BACA SYARAT & PENAFIAN KOMEN SEBELUM MEMBUAT ULASAN

    Pemandangan Menyedihkan Rakyat Jepun Yang Hidup Di Jalanan

    Nas Rul pada dairishare - 6 jam yang lalu
    Apabila kita bercakap mengenai negara Jepun, kita boleh membayangkan sebuah negara itu, sebuah negara yang maju, dan kebanyakan penduduknya mempunyai kualiti hidup yang baik. Walau bagaimanapun, tidak semuanya sempurna, dan juga di negara-negara seperti ketiadaan tempat tinggal bagi orang-orang jalanan. Demikian itu adalah kes orang-orang ini, yang tinggal dalam kotak di Stesen Shinjuku di Tokyo.

    Hudud: Setuju pelihara keharmonian dalam Pakatan Rakyat

    cikgu pencen pada cikgu pencen - 8 jam yang lalu
    NAZRI ABDULLAH | 30 April 2014. KUALA LUMPUR: Pertemuan antara PAS, PKR dan DAP di Pejabat Agung PAS semalam menyaksikan ketiga-tiga parti bersetuju untuk terus menjaga keharmonian dalam Pakatan Rakyat sekalipun berdepan isu Hudud. Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali (gambar), berkata pertemuan khas antara ketiga-tiga parti dengan wakil kerajaan Kelantan itu, berlangsung dalam keadaan cukup harmoni. "Ia satu penerangan yang sangat baik. Masing-masing telah mengutarakan pandangan mengikut perspektif masing-masing. "Semua wakil ketiga-tiga parti mengutarakan pendirian bahawa... lagi »

Tiada ulasan: