Isnin, 9 Jun 2014

5035. Ekonomi Malaysia Semakin Dewasa.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه 
Meja www.peceq.blogspot.com  
Hubungi penulis: www.muar@hotmail.co.uk .

Malaysia menghadapi risiko kejatuhan ekonomi dan kehilangan pasaran dunia dalam sektor eksport utama jika ia gagal mengawal hutang awam dan luar negara, kata seorang pakar ekonomi dari United Kingdom.
Sarah Fowler dari Oxford Economics berkata, ketika pengurangan lebihan dalam ekonomi bukan menjadi isu utama kerana akan kekal mempunyai lebihan dalam beberapa tahun lagi di kalangan negara Asia Tenggara, terdapat kerisauan dalam akaun utama Malaysia akibat kenaikan hutang luar, yang melonjak kepada 40% daripada Keluaran Dalan Negara Kasar (KDNK) dalam beberapa tahun kebelakangan ini.
Sementara itu hutang awam negara berbanding KDNK menjadi tertinggi sepanjang masa iaitu lebih 50% sejak 2010 ekoran besarnya difisit fiskal akibat pelancaran pakej stimulasi yang agresif untuk memperkasakan ekonomi negara ketika krisis kewangan dunia.
"Menyelesaikan kebimbangan ini akan membolehkan Malaysia mencapai tahap peningkatan yang lebih tinggi, mencapai pendapatan per kapita secepat mungkin. Kami menjangka ekonomi hanya akan berkembang pada kadar 4% untuk lima tahun akan datang, tetapi jika kebimbangan ini diselesaikan ia boleh meningkat kepada 4.5%," katanya kepada The Malaysian Insider melalui email.
Fowler yang mengeluarkan laporan "Kenapa Malaysia lebih berisiko berbanding Indonesia" dijadikan sumber laporan utama oleh kolumnis William Pasek melalui laman ekonomi dunia, Bloomberg minggu lalu, di mana beliau menggunakan 17 penunjuk aras bagi membangunkan kad laporan untuk menilai kerapuhan pasaran baru muncul kepada kejutan ekonomi dan kewangan luar.
Antara penunjuk arasnya adalah kemasukan modal, kewangan luaran, keseimbangan akaun semasa dan  bajet, pasaran kredit dan ekonomi.
"Penilaian melalui penunjuk aras kami terhadap ekonomi Malaysia menunjukkan ia lebih rapuh berbanding Indonesia, Thailand atau India," tulisnya dalam laporan itu.
Menyentuh mengenai hutang luar, Fowler melaporkan purata kemasukan modal bukan asing adalah 6.6% daripada KDNK setahun antara 2009 dan 2012, tertinggi dalam sampel 13 peningkatan pasaran dan lebih berbanding Indonesia kira-kira 2.2%.
"Lebih separuh kepada semua portfolio pelaburan di Malaysia pergi kepada sekuriti hutang antara 2010 ke 2012, meningkat hampir kepada ketiga antara 2005 dan 2009,” katanya.
Belau turut mencatatkan dalam laporannya tempoh jangka pendek dalam komponen hutang luar juga meningkat, yang sangat berisiko kerana ia memerlukan pembanyaran balik lebih awal.
Pinjaman jangka pendek dalam KDNK mencapai 15.2% pada akhir tahun lalu, meningkat daripada 10% pada 2007. Berbanding dengan India dan Indonesia, pinjaman jangka pendek mereka tidak sampai 5% daripada KDNK.
Secara keseluruhannya, hutang luar Malaysia adalah lebih rendah berbanding eksport, bagaimanapun,  ini bermakna menyediakan bayaran untuk hutang bukan masalah.
“Tetapi Malaysia yang bukan biasa dengan ekonomi terbuka; di mana eksport adalah sama dengan lebih 80% daripada KDNK, hanya lebih rendah berbanding Singapura dan Hong Kong," tulisnya.
Tentang hutang awam, Fowler berkata, walaupun Putrajaya berjaya mengurangkannya defisit fiskal dalam KDNK dari 6.5% pada 2009 kepada 3% tahun lalu, menjadi keperluan untuk mengawal kewangan awam secara berhati-hati untuk mengurangkan lagi defisit.
Katanya, ini boleh dilakukan dengan melebarkan tapak hasil cukai untuk cuba meningkatkan pendapatan.
"Hutang awam meningkat beberapa tahun kebelakangan ini dan mengurangkannya akan memberikan kebaikan kerana wang yang sekarang digunakan untuk membayar faedah hutang boleh digunakan untuk bahagian yang lebih produktif," katanya. Berita Penuh

Beban Satu lagi Projek BN: Cukai tambahan penjawat awam tampung kerugian RM3.1 bilion

Keadilandaily
abdullahsani400pxKUALA LUMPUR 8 JUN: Tindakan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) mengeluarkan Arahan CP38 (potongan cukai tambahan secara ansuran) terhadap penjawat awam hanya bertujuan menampung kerugian kerajaan sebanyak RM 3.1 bilion.
Pengerusi Biro Pekerja KEADILAN, Abdullah Sani Abdul Hamid berkata, jumlah itu merupakan pengecualian cukai oleh kerajaan terhadap syarikat berstatus Tun Razak Exchange (TRX).

“Kerajaan dah rugi RM3.1 bilion daripada pengecualian cukai tersebut.

“Jadi apa yang kerajaan cuba lakukan adalah mengutip balik cukai itu daripada penjawat awam dengan mengenakan potongan cukai tambahan secara ansuran pula. Pastinya ini menambahkan bebanan kepada rakyat,” katanya ketika dihubungi.

Sebelum ini Timbalan Presiden KEADILAN, Azmin Ali menggesa kerajaan meneliti semula perlaksanaan cukai korporat termasuk pengecualian cukai kepada syarikat–syarikat berstatus TRX.

Ini kerana keputusan memberikan pengecualian 100 peratus cukai pendapatan kepada bank-bank yang berpindah ke TRX dan pengecualian cukai bagi pemaju hartanah disifatkan tidak rasional.

Pengecualian tersebut mengakibatkan negara kehilangan sumber pendapatan kira–kira RM 3.1 bilion sekiranya tiga bank tempatan iaitu CIMB, Maybank dan RHB berpindah ke TRX.

Pada 3 Jun lalu, LHDN berkata pemotongan cukai tambahan kepada penjawat awam bertujuan melunaskan tunggakan cukai sedia ada dan arahan tersebut akan dikenakan kepada 156,158 pembayar cukai individu melibatkan amaun tunggakan cukai berjumlah hampir RM418 juta.

Abdullah, yang juga Ahli Parlimen Kuala Langat berkata, kerajaan cuba melindungi kroni sendiri dengan membebankan rakyat berpendapatan rendah bagi menampung kerugian yang ditanggung mereka.

“Kaedah Pemotongan Cukai Berjadual (PCB) sedia ada cukup memberi tekanan kewangan kepada kumpulan pekerja hampir 1.4 juta orang.

“Cukai yang dah dikenakan sebelum ini dah jadi bebanan kepada mereka, apatah lagi dengan cukai GST yang akan dilaksanakan nanti. Pakatan Rakyat menentang setiap perlaksanaan yang membebankan rakyat sebab itu bukan matlamat kita,” ujarnya.

Sumber: (http://gigitankerengga.blogspot.com/2014/06/beban-satu-lagi-projek-bn-cukai.html)


" Peringatan Buat Najib Dari Pakar Ekonomi Terkenal Antarabangsa. Tidak Akan Masuk Media UMNO TV3 Dan Utusan "

tikaq buloh pada tikaqbuloh blogspot - 19 minit yang lalu
Malaysia menghadapi risiko kejatuhan ekonomi dan kehilangan pasaran dunia dalam sektor eksport utama jika ia gagal mengawal hutang awam dan luar negara, kata seorang pakar ekonomi dari United Kingdom. Sarah Fowler dari Oxford Economics berkata, ketika pengurangan lebihan dalam ekonomi bukan menjadi isu utama kerana akan kekal mempunyai lebihan dalam beberapa tahun lagi di kalangan negara Asia Tenggara, terdapat kerisauan dalam akaun utama Malaysia akibat kenaikan hutang luar, yang melonjak kepada 40% daripada Keluaran Dalan Negara Kasar (KDNK) dalam beberapa tahun kebelakangan ini... lagi »

12 Kaum Yang Dibinasakan Allah SWT

Detik Islam pada Detik Islam - Sejam yang lalu
*1. Kaum Nabi Nuh* Nabi Nuh berdakwah selama 950 tahun, namun yang beriman hanyalah sekitar 80 orang. Kaumnya mendustakan dan memperolok-olok Nabi Nuh. Lalu, Allah mendatangkan banjir yang besar, kemudian menenggelamkan mereka yang engkar, termasuk anak dan istri Nabi Nuh (Surah Al-Ankabut : 14). *2. Kaum Nabi Hud* Nabi Hud diutus untuk kaum ‘Ad. Mereka mendustakan kenabian Nabi Hud. Allah lalu mendatangkan angin yang dahsyat disertai dengan bunyi guruh yang menggelegar hingga mereka tertimbun pasir dan akhirnya binasa (Surah Attaubah: 70, Alqamar: 18, Fushshilat: 13, Annajm: 50, Qa... lagi »

Setelah Terkantoi.. MB Johor Buat Pusingan U

Addin Deen pada Addin - Sejam yang lalu
Khaled berkata, peruntukan tersebut akan dimasukkan dalam Rang Undang-Undang Lembaga Perumahan dan Hartanah Johor (LPHJ) 2014 di mana Sultan akan membuat keputusan atas nasihat menteri besar, lapor The Star Online. Khaled juga dilaporkan berkata, lain-lain klausa dalam Rang Undang-Undang yang menyebut Sultan Johor akan ditukar kepada "kuasa kerajaan negeri". Rang undang-undang tersebut akan dibentang dalam sidang DUN esok. Sebelum itu, laporan awal mendedahkan ia akan memberi kuasa penuh kepada Sultan untuk melantik ahli lembaga pengarah LPHJ, memantau akaunnya dan juga membubark... lagi »

Beban Satu lagi Projek BN: Cukai tambahan penjawat awam tampung kerugian RM3.1 bilion

kerengga pada KERENGGA - Sejam yang lalu
Keadilandaily KUALA LUMPUR 8 JUN: Tindakan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) mengeluarkan Arahan CP38 (potongan cukai tambahan secara ansuran) terhadap penjawat awam hanya bertujuan menampung kerugian kerajaan sebanyak RM 3.1 bilion. Pengerusi Biro Pekerja KEADILAN, Abdullah Sani Abdul Hamid berkata, jumlah itu merupakan pengecualian cukai oleh kerajaan terhadap syarikat berstatus Tun Razak

Pekerja pelantar minyak dipecat kerana emel #MH370 'terbakar'

PBO™ pada pen buruk online ™ - 2 jam yang lalu
Seorang pekerja pelantar minyak yang mendakwa telah ternampak sebuah kapal terbang terbakar, di mana beliau percaya itu adalah pesawat penerbangan Malaysia (MAS) MH370 di luar pantai Vietnam, telah dipecat oleh majikannya. Mike McKay, dari New Zealand, bertugas di pelantar minyak Songa Mercur di luar pantai Vietnam pada 8 Mac, masa yang sama apabila kapal terbang Boeing 777 yang membawa 239

3 comments:

Anonymous said...
Yg sebenarnya berlaku (bukan andaian).. Yahudi telah hantar seekor jin ifrit utk tahan mh370. Jin tu berdiri, sebelah kaki dia kat vietnam, sebelah kaki lg kat filipina.. Jin tu diperintahkan utk tahan mh370 utk 1 tujuan (masa ni semua yg dlm flight tu masih hidup).. Tp 1 org wali Allah ni (mulvi usman, org tabligh), dia dpt tahu, terus dia lawan jin tu.. Jin tu kalah, mh370 terlepas ke laut china selatan.. Mh370 terus tenggelam ke dasar laut, persisir pulau spratly.. Mh370 masih dlm keadaan asal, cuma sayap kanan sahaja yg patah sedikit, tp masih x berpisah dr body kapal.. Semua penumpang mati.. Ingat lg kapten norudin? Kat tv3 kapten (yg jugak org tabligh) cakap mh370 hilang, full stop! Kapten norudin antara org yg tahu kebenaran mh370.. Mulvi usman pun x berseorangan, di bantu oleh beberapa wali Allah yg lain (semuanya org tabligh).. Pada pg 24mac2014, kapten norudin bersama kapten syuhaib, ust azwan, mulvi usman, dan ust hamzah, (semua org tabligh) pergi putrajaya utk jumpa najib.. Dlm rumah najib, mereka duduk dengan najib, rosmah, dan jamil khir... Ustaz hamzah ceritakan semua kpd najib.. Dan pesan pd najib supaya rahsiakan dulu, esoknya mereka nak bawak najib tengok sendiri mh370 di laut china selatan tu.. Tp tiba2, pd mlm 24mac tu, najib secara tergesa2 buat kenyataan media bahawa mh370 berakhir di lautan hindi.. Jd ustaz2 tu 'check' balik, rupa2nya najib kene sihir.. Kenyataan najib bahawa mh370 berakhir di lautan hindi adalah hasil sihir yahudi.. Yahudi sihir najib supaya keluarkan kenyataan mcm tu, tujuannya supaya seluruh dunia mencari di tempat yg salah.. Jemaah ustaz2 ni x putus asa, mereka (tanpa bantuan kerajaan) telah beberapa kali pergi kat lokasi tu utk tgk kapal tu.. Amerika pun tahu lokasi mh370 tu.. 1 kapal perang amerika telah dihantar utk amik black box mh370, tp Allah tenggelamkan mereka.. Sebijik kapal perang berserta ratusan tentera semua tenggelam macam tu je.. Benda ni x kuar berita.. Pd 1 mei 2014, buat pertama kalinya ustaz2 ni bawak org kerajaan.. Mereka (kapten norudin, mulvi usman, ustaz azwan) bawak panglima tentera udara, paglima tentera darat, dan panglima tentera laut.. Mereka pergi naik kapal terbang jenis charlie.. Bila terbang melintasi perairan pulau spratly tu, semua panglima2 tu nmpak mh370 tersadai kat dasar laut.. Air laut area tu begitu jernih, sehingga nampak jelas mh370 walaupun dr udara.. (sapa yg x percaya boleh tanya panglima2 tu sendiri)... Pd 9 mei, kapten norudin ditemuramah oleh rtm tv1, kapten cakap secara terselindung.. "Kembali kepada hari pertama... Segala data yg diberi adalah muslihat.." boleh tonton video kat youtube, tajuk 'grandstand 9 mei kapten norudin'.. Kapten x boleh bgtau secara terus terang, walaupun kapten dah tengok sendiri mh370 kat laut china selatan.. Tp secara tersirat, dia bgtahu banyak perkara.. Yg terbaru, mereka pergi lagi semalam(29mei).. Semalam mereka pergi beramai-ramai.. Mulvi usman tu cakap, seluruh dunia punya sihir sekarang ni tertumpu kat perairan tu.. Yahudi xnak malaysia dpt balik flight tu.. Jadi sekarang ni malaysia tgh usaha utk bawak balik flight tu secara senyap2.. Apa yg kita boleh buat sekarang ni, doakan mereka, supaya Allah pelihara mereka dan negara kita dari rancangan jahat yahudi..
Anonymous said...
Kapten norudin menangis dalam video temuramah tu.. Kat youtube, search grandstand 9 mei 2014, kapten norudin.. Dia dah tengok sendiri bangkai mh370 tu, tp masih tawaduk seolah-olah dia xtau ape2.. Memang layak Allah pilih dia utk misi bawak balik mh370 ni..
Anonymous said...
Salam... Tempat dlm bulatan merah yg dlm map tu memang betul.. Lebih tepat lg kat persisir pulau spratly... Tp mh370 pecah, bangkai pesawat telah dibersihkan, vietnam dan filipina bersekongkol, ni semua salah.. Bangkai mh370 masih lg ada kat dasar laut, persisir pulau spratly, mayat semua masih ada dlm kapal tu, kapal tu plak masih ok, sebijik kat dasar laut tu, cuma sayap kanan sahaja yg patah sikit.. Mh370 xde kene mengena langsung dengan kargo rahsia, berhenti la buat andaian.. Malaysia dalam usaha nak amik balik kapal tu, tp nak rahsiakan dr dunia, sebab ada pihak tertentu xnak malaysia dpt balik flight tu.. Semua rakyat malaysia kene doa semoga Allah pelihara negara kita.. Najib x bersalah dlm kes lautan hindi.. Pengumuman najib bahawa mh370 berakhir kat lautan hindi adalah hasil sihir yahudi.. Yahudi telah sihir najib sehingga najib buat kenyataan mcm tu.. Tujuan dorg supaya dunia mencari di tempat yg salah.. Tp skrg najib dah ok, dan dia izinkan usaha nak bawak balik mh370 dibuat secara underground.. Sekali lg nak bgtau, mh370 xde kene mengena dgn pengganas, rampasan, tembakan tentera, kargo rahsia, politik malaysia, hubungan china amerika, semua pun bukan... Hentikan buat andaian.. Yahudi buat semua ni sebab perkara yg jauh lebih besar dr semua tu..
Sumber: (http://ijoks2009.blogspot.com/2014/05/mh370-kesudahannya-share-dari-brado-via.html)

Tiada ulasan: